eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
457 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
✍ نوشتار تربیتی "کودک و نوجوان" ✅ "گام اول در اصلاح آسیب‌های رفتاری" 1⃣ اصلاح ناهنجاری، کمتر از ایجاد رفتارهای مناسب نیست. 🔸مثلا دونفر که یکی از آن‌ها نه خوش‌اخلاق و نه بداخلاق است و دیگری بداخلاق است؛ در اینجا از بین بردن بداخلاقی در نفر دوم، کمتر از ثبوت اخلاق در نفر اول نیست. 2⃣ صبر و استمرار در جهت اصلاح رفتارهای مناسب باید مدنظر باشد. 3⃣ شناخت علل در ناهنجاری‌ها مهم است: 🔸وقتی مشکلی پیش می آید معمولا ما به جنگ نشانه‌ها می رویم، مثلا کودک در مسئله ای لجبازی می‌کند و ما در مقابل می‌گوییم: اگر این کار را بکنی، فلانت می کنم! ولی باید سراغ ریشه‌ها رفت، مثلا اگر لجبازی می‌کند شاید بخاطر امر و نهی باشد. 4⃣ مراقب باشید تا این ناهنجاری به یک ویژگی شخصیتی تبدیل نشود. 🔸(وقتی ناهنجاری، مدت زیادی در او (فرزند) باقی می‌ماند؛ تبدیل به ویژگی شخصیتی می شود، مثلا لجبازی در ابتدا غیر ارادی است، ولی بعدا ارادی می شود.) ۱
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا اهدا کردن عضو، انفاق محسوب می شود؟ حد و حدود انفاق چیست؟ 🌺پاسخ: نقص عضو، مانند کسی که کلیه خود را به یک نیازمند، اهدا می نماید، نیز مصداق انفاق می باشد. یا کسی که آبروی خود را گرو می گذارد تا خدمتی کرده باشد. ☘️بر طبق بیان قرآن کریم، حد و حدود در انفاق و کمک به دیگران و نیازمندان، رعایت حد اعتدال و میانه روی است. 🔸میانه روی و پرهیز از افراط و تفریط، در هر کاری از جمله در انفاق پسندیده است. حد افراط در انفاق، آن است که به اسراف و هدر دادن مال برسد. حد تفریط آن است که سر از بخل و امساک در آورد. 🔹حق تعالی در این زمنیه می فرماید: 1-📌 «وَ لا تَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لا تَبْسُطْها کُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً (1) هرگز دستت را بر گردنت زنجیر مکن (و ترک انفاق و بخشش منما) و بیش از حد آن را مگشا تا مورد سرزنش قرار گیرى و از کار فرو مانى» 🍃این تعبیر کنایه لطیفى است از اینکه دست دهنده داشته باش، و همچون بخیلان که گویى دست هایشان به گردنشان با غل و زنجیر بسته اند و قادر به کمک و انفاق نیستند مباش. از سویى دیگر دست خود را فوق العاده گشاده مدار، و بذل و بخشش بى حساب مکن که سبب شود از کار بمانى، و مورد ملامت این و آن قرار گیرى، و از مردم جدا شوی 2- 📌خداوند یکی از اوصاف عباد الرحمن را رعایت اعتدال در انفاق، بر می شمارد: «وَالَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَكانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً؛(2) و [عباد الرحمان] كسانى‌اند كه چون انفاق كنند، نه اسراف مى‌كنند و نه تنگ مى‌گيرند، و ميان اين دو [روش] حد اعتدالى دارند.» 3-📌 امیرالمومنین (علیه السلام) نیز در این زمینه می فرمایند: «كُنْ سَمْحاً وَ لَا تَكُنْ مُبَذِّراً وَ كُنْ مُقَدِّراً وَ لَا تَكُنْ مُقَتِّراً (3) بخشنده باش ولى نه به حدّ اسراف و بيجا (كه افراط و تجاوز از حدّ باشد) و ميانه رو باش و سختگير مباش (كه آن تفريط و تقصير در حدّ باشد) پی نوشت: 1.اسراء/29. 2.فرقان/67. 3. شريف الرضي، نهج البلاغة (للصبحي صالح)،ص474.
9.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
راهکارهای ایجاد گرایش فرزندان به نماز بخش نهم استفاده از عنصر عاطفه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مخالفت با توسل از چه زمانی آغاز شد؟ 🔰🔰استاد توحیدی
❓❓❓❓حکم جارو کردن خانه در شب جارو زدن خانه درشب باعث فقر میشه فرقی نداره بین جارو زدن باجارودستی یا برقی؟ 🔰🔰جواب اجمالی 🔰در جارو زدن تفاوتی میان جاروی برقی و دستی نیست 🔰ولی این موضوع نیاز به توضیح تفصیلی دارد که در ذیل بیان می شود. 👈🏻به این موضوع از دو زاویه فقهی و اعتقادی و حدیثی باید نگاه کرد: 1️⃣۱.به لحاظ شرعی و طبق نظر مشهور مراجع معظم تقلید و مقام معظم رهبری، جارو زدن در شب ( با جاروی برقی با دستی) اشکال شرعی ندارد. 2️⃣۲.اما به لحاظ اعتقادی باید گفت که روایات در این زمینه چند دسته است: 🔰-یک دسته از روایات که در مقام بیان اسباب روزی و رزق هستند، به موضوع جارو زدن به صورت مطلق اشاره شده است و جارو زدن را ( چه در شب چه در روز) از اسباب روزی بیان کرده اند. (۱) 🔰-دسته دیگری از روایات که عمدتاً با نقل روایتی از جامع الاخبار (۲) این است که جارو زدن در شب و چند عامل دیگر را از عوامل فقر بیان کرده اند. 🔰- دسته دیگر روایاتی است که تأکید بر تعجیل در نظافت، دور ریختن زباله و جارو زدن در روز دارد.(۳) 👈🏻لازم به توضیح است که روایت جامع الاخبار از دو جهت سندی و محتوایی قابل بررسی است: دارای سند محکم و موثقی نیست. و به لحاظ محتوایی برخی از مواردی که در آن ذکر شده مانند «جارو زدن در شب» با مسلّمات و تأکیدات دین مبین اسلام در نظافت و پاکیزگی منافات دارد. اگر چه برخی موارد دیگر آن نیز کاملا با اصول و مبانی اسلام مطابقت دارد. 🔰🔰پاورقی: (۱) کتاب خصال، شیخ صدوق، ج ۲، ص ۵۰۵، قم، جامعه مدرسین ، چاپ اول، ۱۳۶۲ش : «امام علی(ع) در ضمن حدیثی فرمود: آیا شما را از آنچه موجب روزى می‌ شود خبر دهم؟ گفتند: آرى یا امیر المؤمنین!، حضرت فرمود: جمع کردن میان دو نماز(ظهر و عصر، و مغرب و عشاء)، خواندن دعاهاى وارده و انجام دادن تعقیبات لازمه پس از نماز صبح و عصر، دیدار خویشان و جارو کردن آستانه بیرونى خانه موجب زیادى روزى می‌ شود». یا روایت دیگری که از امام صادق(علیه السلام) نقل شده است: «شستن ظرف‌ ها و جارو کردن جلوى خانه، روزى را جلب می‌ کند». ( خصال، ج ۱، ص ۵۴). یا روایت امام محمدباقر (علیه السلام): «کنس البیوت ینفی الفقر». جارو زدن خانه ها فقر را درور می کند .(کافی، ج۶ ، ص ۵۳۱). (۲) قَالَ اَلنَّبِیُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ : «عِشْرُونَ خَصْلَةً تُورِثُ اَلْفَقْرَ .... وَ کَنْسُ اَلْبَیْتِ بِاللَّیْل ...». بیست خصلت از عوامل فقر بیان شده که یکی از آنها جارو زدن خانه در شب است. (جامع الأخبار , ج۱، ص۱۲۴). (۳) کتاب من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق، ج ۴، ص ۵.
الهی! آنچه به حسن داده‌ای همه از تفضّل آن ولی نعم بوَد وگرنه این منعم چه کاری کرده است تا به موجب آن استحقاق ثوابی را داشته باشد؛ باز هم چشم توقّع به تفضّل آن جناب دارد که دست دیگر نمی‌شناسد.
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
نگاشت14:نکات تفسیری آیه 9 سوره انفطار ✳️کلاَّ بَلْ‌ تُکَذِّبُونَ‌ بِالدِّينِ‌ ۱ - کسانى که خود را از فرجام کفر و کیفر گناه در امان مى پندارند، دستاویزى براى توجیه کفر و گناه خود ندارند. (ما غرّک ... کلاّ) حرف «کلاّ» مخاطب را از چیزى منع مى کند که در جملات پیشین مطرح بوده است. از آن جایى که آیات قبل، توجیهات و بهانه هاى نادرست کافران و گنه کاران را پوچ قلمداد کرده است، حرف «کلاّ» در این آیه آنان را از دلگرمى به آن دستاویزها بازمى دارد. ۲ - ساختار وجودى انسان و مراحل پیدایش او، فاقد زمینه آلودگى به کفر و گناه است. (الذى خلقک فسوّیک فعدلک . فى أىُّ صورة ما شاء رکّبک . کلاّ) حرف «کلاّ» - به قرینه آیات پیشین - ممکن است براى رفع این توهّم باشد که زمینه کفر و گناه، در وجود کافران و گنه کاران نهاده شده است; یعنى، با آن تسویه، تعدیل و ترکیب، جایى براى این توهّم نمى ماند; بلکه علت گناه و کفر به خداوند را باید در تکذیب کیفرهاى اخروى جست و جو کرد. ۳ - چیزى جز دروغ پنداشتن کیفرهاى اخروى، گنه کاران و کافران را به احساس امنیت از عذاب سوق نداده است. (بل تکذّبون بالدین) مراد از «دین» به قرینه آیات بعد - که در آنها قیامت با عنوان «یوم الدین» یاد شده - جزاى اعمال است. حرف «بل» - که براى اضراب است - بیانگر آن است که کافران و گناه کاران، گرچه توجیهاتى نزد خود دارند; ولى محرّک اصلى آنان، چیزى جز دروغ دانستن کیفرهاى آخرت نیست. ۴ - گناه، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ما غرّک ... بل تکذّبون بالدین) «تکذّبون» مضارع و بیانگر این است که آنچه هم اکنون و از این پس انجام مى دهید، تکذیب عذاب الهى است. ۵ - ایمان به معاد و کیفر اعمال، بازدارنده انسان از نافرمانى خداوند است. (ما غرّک ... کلاّ بل تکذّبون بالدین) ۶ - دروغ پنداشتن ادیان آسمانى، زمینه ساز آلودگى به گناهان است.* (کلاّ بل تکذّبون بالدین) کلمه «دین» ممکن است به معناى شریعت باشد. 🌿🌿🌿
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸خداوند منّان به گاهى به انسان‏ هايى باآمادگى قبلى، تنبّه‏ هاى ويژه‏ اى داده و به سوی خويش دعوت خاص مى‏ نمايد، چنان كه به حضرت داود ـ عليه‏ السّلام ـ وحى مى‏ كند: «إِنَّ للّه‏ِِ فِى أَيّامِ دَهْرِكُمْ نَفَحاتٍ، أَلا! فَتَرَصَّدُوا لَها.» به راستى براى خداوند در ايام عمرتان ‏_هايى است، آگاه باشيد كه آن‏ها را دريابيد. 🔸و هر مقدار انسان در جهت اين نسيم‏ ها قرار گيرد و از آن استفاده كند، عنايت‏هاى حق تعالى به او بيشتر شده و پرده‏ ى حجاب‏ها كنار زده مى‏ شود تا را درك كند. 🔸بنابراين لازم است پس از نعمت از جانب حضرت حق، تا فرصت چند روز عمر باقى است، با اين كاروان همراه شده و از جلوه‏ هاى دروغين و فانى دنيا رو گردانيد، چنان كه امام على ـ عليه‏ السّلام ـ مى‏ فرمايد:«الْفُرْصَةُ تَمُرُّ مَرَّ السَّحابِ فَانْتَهِزُوا فُرَصَ الْخَيْرِ.» فرصت مانند ابر مى‏ گذرد، پس فرصت‏هاى خوب را یابید. 🌹كاروان رفت و تو در خواب و بيابان در پیش كى‏ روى؟ ره ز كه پرسى؟ چه كنى؟ چون باشى؟ 🌸بیانات استاد تحریری
11.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 امام خامنه‌ای (روحی فداه): 🔹یک مسئله که من اصرار دارم روی آن تکیه کنم مسئله‌ی است. 🔹آن چیزی که من روی آن تکیه می‌کنم این هست که دارد از بیرون از اختیارات ما مدیریت می‌شود. خب وقتی که ما می‌دانیم کسانی دارند را که ما هم دست اندرکارش هستیم و مبتلابه ماست هدایت می‌کنند و مدیریت می‌کنند ما نمی‌توانیم‌ بیکار بنشینیم مقابل آنها! 🔹ما نمی‌توانیم مردممان را که با ارتباط دارند، بی‌پناه رها کنیم در اختیار آن مدیری که پشت پرده دارد را مدیریت می‌کند. 🔹ما برای خاطر این هست که روی این مسئله‌ی بنده این همه تأکید می‌کنم. نمی‌شود این مسئله را رها کرد. ومن می‌بینم که آن اهتمام لازم به خرج داده نمی‌شود. 🗓۹۹/۰۶/۰۲