eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
457 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
💠 *آیه:* مَا سَلَكَكُمْ في‏ سَقَرَ * قالُوا لَمْ نَكُ مِنَ الْمُصَلِّينَ * وَلَمْ نَكُ نُطْعِمُ الْمِسْكِينَ * وَكُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخَائِضِينَ * وَكُنَّا نُكَذِّبُ بِيَوْمِ الدِّينِ (مدِّثر:42-46) ❇️ *ترجمه:* *چه چیزی شما را در جهنم انداخت؟ * گفتند: ما از نمازگزاران نبودیم. * و به بیچارگان غذا نمی‌دادیم * و با هرزه‌گان، هرزگی می‌کردیم * و روز حساب و کتاب را دروغ می‌شمردیم.* ✳️ *نکات:* 🔥 *1. سَقَر :* سقر را بعضی نام دیگر جهنم و بعضی آن را یکی از طبقات جهنم که عذاب بسیار شدیدی دارد می‌دانند امّا در هر صورت از آن چه قرآن، سقر را به عنوان جایگاهی که آتش سوزان دارد(مدّثر:29) و شدت آتش آن قدر است که اثری از سوخته شده باقی نمی‌گذارد(مدِّثر:28) و در تصور انسان نمی‌گنجد(مدِّثر:27) معلوم می‌شود جایگاهی بسیار دردناک است. در بعضی از روایات سقر را جایگاه متکبران می‌داند که وقتی از شدت آتش آن به خداوند متعال شکایت می‌کنند و از او می‌خواهند که اجازه بدهد او تنفسی کند و خداوند متعال به او اجازه تنفس می‌دهد و وقتی سقر تنفس می‌کند با نفس او جهنم آتش می‌گیرد. ⚜️ *2. عوامل گرفتاری به سقر:* در این آیات شریفه چهار عامل اعتقادی و عبادی و اجتماعی گرفتاری به عذاب در سقر را در سئوال اهل بهشت و جواب و اعتراف مجرمین بیان می‌نماید: ⛔ *. اهل نماز نبودن:* نماز به عنوان یک عبادت فردی، نمود اعتقاد به عبودیت خداوند متعال، معیار ایمان و کفر و پذیرش اعمال دیگر عبادی انسان شمرده شده است که اگر نماز قبول شود سایر عبادات نیز قبول می‌شوند و اگر رد شود دیگر عبادات هم رد می‌شوند. در این آیه هم اهل نماز نبودن را یکی از عوامل گرفتاری به عذاب در سَقَر معرفی کرده که نشان دهندۀ اهمیت و جایگاه رفیع نماز در عبادات فردی است. ⛔ *.بی توجهی به گرسنگی بیچارگان:* یکی از عوامل اجتماعی، گرفتاری انسان در عذاب سقر بی توجهی و اهتمام نداشتن به وضع هم نوع و انسان‌های گرفتار در سختی و گرسنگی است که خداوند متعال یکی از آزمون‌هائی دشواری که از انسان‌های توانمند و ثروتمند می‌گیرد، آزمون ثروت و توان مادی آنها نسبت به بیچارگانی است که در اجتماع وجود دارند و لذا کسی که توانائی کمک به نیازمندان را دارد باید در قالب زکات‌های واجب و صدقات مستحبی وظیفۀ خود را نسبت به آنها انجام دهد و در صورت کوتاهی گرفتار عذاب دردناک سقر می‌شود. ⛔ *. هرزگی و همراهی با هرزگان:* عمر به عنوان مهم‌ترین سرمایه سعادت آفرین انسان، نعمتی بزرگ از جانب خداوند متعال است که روز قیامت از مصرف آن سئوال می‌شود که چگونه و در چه راهی صرف شده است. و لذا چون خداوند متعال، انسان را هدفمند آفریده است باید این سرمایه را برای رسیدن به آن هدف هزینه نماید و پیامبران الهی و اولیاء آنها متولی راهنمائی انسان به سوی آن هدف الهی هستند و گوش دادن به فرامین آنها، انسان را به سر منزل مقصود می‌رساند از این جهت، اطاعت از آنها در راستای اراده و هدف الهی از آفرینش انسان، اطاعت از خداوند متعال بوده و زمینۀ سعادت انسان را فراهم می‌کند امّا اگر انسان بی توجه به دستورات الهی عمر خود را به بی هدفی و هرزگی بگذراند، کفر نعمت الهی و نافرمانی خداوند متعال نموده و سرانجام خود را گرفتاری در عذاب دردناک سقر رقم زده است. ⛔ *. انکار قیامت:* دنیا و زندگی گذرای آن در چرخۀ آفرینش الهی، حقیقت مسلمی است که برای رسیدن به آخرت ضرورت داشته و قرآن آن را در مقایسه با آخرت مقدمه و پیش نیاز زندگی آخرت دانسته و نسبت به آخرت ناچیز و کم ارزش معرفی نموده است. و دین مبین اسلام، هم به دنیا به عنوان پیش نیاز و مقدمه آخرت و هم به آخرت به عنوان حقیقت زندگی ابدی بشری بهاء داده است و اعتقاد به آخرت را به عنوان یکی از اصول مهم دین و از مهمترین عوامل بازدارنده از گناه و زشتی قرار داده است. لذا هیچ کدام از آنها در جایگاه خودشان قابل اغماض و بی اعتنائی نیستند. امّا کسانی که اعتقادی به خداوند متعال و رسالت پیامبران الهی نداشته و چشم ظاهر بین آنها فقط دنیا را می‌بیند و دل‌خوش به نعمت‌های گذرای دنیا هستند، برای این که در بهره برداری از دنیا محدود به هیچ قید و بند عقلی و شرعی نباشند منکر آخرت می‌شوند. و انکار آخرت از طرف آنها سبب گرفتاری آنها به انواع ظلم و ستم و زشتی در دنیا شده و در نتیجه در عذاب دردناک سقر گرفتار می‌شوند. 🌸 *خدایا ما از گرفتاری در عذاب سقر حفظ کن*🌸 ✨ *اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلیٰ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ* ✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سپردن کارهای کوچک و ساده به فرزندان سبب می شود فرزندان بر حسب توانمندی خود با افراد خانواده همکاری کنند و از این امر رضایت داشته باشند. داشتن رضایت خاطر از انجام کارهای ساده باعث شکل گیری اعتماد به نفس در آنها شده و آنها را در قبال پذیرش مسئولیت ها و وظایف بیشتر آماده تر می کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 امام خمینی(ره): در قضیه ریاست‌جمهور همه مکلف‌اند که شرکت کنند 🔰 من تکلیف خودم را دارم ادا می‌کنم. همه مکلف‌اند، از من طلبه که اینجا نشسته‌ام تا شما علمای اعلام و تا همه روستاها و همه جا، مکلف هستند به اینکه در این امر حیاتی دخالت کنند، بی‌تفاوت نباشند. می‌خواهند شما را بی‌تفاوت کنند.
نواخٺ گوش دلم را اذانِ تو آقا تمامِ بود و نبودم از آنِ تو آقا ما همیشہ پابرجاسٺ سہ‌شنبہ‌هاےمن و تو آقا
🔰اخلاق مهدوی *از کجا بفهمم با اخلاص هستم یا نه* ⁉️ 🔸 از نظر اسلام همچنان که کار خود را باید برای خدا کرد، کار خلق را نیز باید برای خدا کرد. 🔹 اینکه گفته می‌شود کار برای خدا یعنی کار برای خلق، راه خدا و خلق یکی است و برای خدا یعنی برای خلق، وگرنه کار برای خدا منهای خلق آخوند بازی و صوفی‌گری است، سخن نادرستی است. از نظر اسلام راه، راه خداست و بس، و مقصد خداست نه چیز دیگر، اما *راه‌ خدا از میان‌ِ خلق‌ می‌گذرد ...* 🔺کار برای خود کردن نفس‌پرستی است، کار برای خلق کردن بت‏ پرستی است، کار برای خدا و برای خلق کردن شرک و دوگانه‌‏پرستی است، کار خود و کار خلق برای خدا کردن توحید و خداپرستی است. 🔹 از قرآن مجید در مورد «اخلاص» نکته جالبی استفاده می‌شود و آن اینکه مخلِص بودن (به کسر لام) غیر از مخلَص بودن (به فتح لام) است. مخلِص بودن (به کسر لام) یعنی در عمل اخلاص ورزیدن، عمل را پاک و خالص برای خدا انجام دادن. اما مخلَص بودن (به فتح لام) یعنی پاک و خالص شده برای خدا. 🔹 بدیهی است که پاک و خالص کردن عمل، چیزی است و پاک و خالص بودن به تمام وجود، چیز دیگر است. 📖استاد مطهری، جهان‌بینی توحیدی، ص۸۰-۷۹
18.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 نماهنگ | پرواز تا بهشت 👈🏻 لحظاتی از دیدار صمیمانه رهبر انقلاب با خانواده شهدای مدافع حرم 📥 نسخه کیفیت اصلی را در آپارات ببینید: https://www.aparat.com/v/dOHMZ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔵 ملاک انتخاب اصلح ( جلسه اول ) 🔴 دغدغه فرهنگی مقدم بر دغدغه اقتصادی ( سوره حج / آیه 41 ) 🔴 شعار انتخاباتی امام زمان علیه السلام کاری از
🌐 📌 نقاب غیبت ◽️ ‌‌‌‌‌‌‌‏یا بقیة الله... ما را ببخش. ما همان‌هایی هستیم که در سایهٔ نام شما، روزگار گذراندیم امّا قدمی برای زدودن نقاب غیبت از روی دلنشین شما برنداشتیم...