#تفسیر_قرآن
#محرم
⚫️ تفسیر "کهیعص" در لسان مبارک
امام عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف
💦▪️〰〰〰〰▪️
سعد بن عبدالله قمی میگوید:
سؤالات زیادی از حضرت مهدی پرسیدم.
یکی از آنها این بود که عرض کردم:
یابن رسول الله! از تفسیر آیه «کهیعص» برایم بفرمایید!
حضرت فرمودند:
این حروف از خبرهای غیبی هستند که خداوند آنها را به اطّلاع بندهاش، حضرت زکریا رسانده و سپس داستان آن را برای حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) نقل کرده است.
موضوع تفسیر آیه مذکور این گونه بوده است که حضرت زکریّا از خداوند درخواست کرد تا اسامی پنج تن را به وی بیاموزد.
جبرئیل نازل شد و اسامی پنج تن را برایش نام برد و بیان داشت:
این اسامی عبارتند از؛ حضرت محمّد (ص)، حضرت علی(ع)، حضرت فاطمه(س)، امام حسن و امام حسین (علیهما السلام).
حضرت زکریا با شنیدن این نامها، غم و غصّهاش برطرف شده و اندوهش به خوشی تبدیل میشد، امّا وقتی به نام مبارک امام حسین(علیهالسلام) میرسید، اشک در چشمانش حلقه زده و نفسهایش بهشماره میافتاد.
بههمین علت روزی عرض کرد:
پروردگارا! مرا چه میشود که وقتی نام چهار نفر اوّل از پنج تن را میبرم، با اسامی آنان آرامش خاطر پیدا میکنم و اندوهم برطرف میشود، امّا وقتی نام امام حسین (علیه السلام) را بر زبان جاری میکنم،
اشکم جاری شده و ناله از جگرم بلند میشود؟😭
خداوند داستان حضرت سیدالشهداء را برای زکریّا نقل کرده و فرمود:
تفسیر «کهیعص» این است؛
💔 پس «کاف» علامت اختصاری نام کربلاست، «هاء» علامت شهادت خاندان امام حسین(ع)، «یاء» علامت نام یزید بوده که همان کسی است که این ستم را بر امام حسین(ع) روا داشته، «عین» علامت #عطش و تشنگی امام (ع) در روز عاشورا است و «صاد» علامت صبر و بردباری سیدالشهداء(ع) در مواجهه با این مصائب است.
📙📗کمال الدین ص۴۲۰
➖➖➖➖➖
حجة الحق آیة الله سعادت پرور ره
تنافى دنيا گرايى با دين گرايى
✅آن حضرت (سید الشهداء ع) هنگام ورود به كربلا، خطاب به ياران خود فرمود:
🔸«أَلنّاسُ عَبِيدُ الدُّنيا، وَالدِّينُ لَعقٌ عَلى أَلْسِنَتِهِم، يَحُوطُونَهُ ما دَرَّتْ مَعايِشُهُمْ، فَإِذا مُحِّصُوا بِالْبَلاءِ، قَلَّ الدَّيّانُونَ.»
🔸مردم، بنده ى دنيا هستند و دين را فقط مزه مزه مى كنند، مادامى كه معيشت و زندگانى آن ها وسعت و فراخى داشته باشد، آن را حفظ مى كنند؛ ولى هنگامى كه به وسيله ى ابتلائات امتحان شوند، دينداران كم مى شوند.
📚فروغ شهادت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
⚫️ ثواب #گریه کردن بر #امام_حسین علیه السلام در مصادر اهل سنت
🎙 #آیت_الله_قزوینی
💥ببینید و انتشار دهید
﷽ 💚 #مناجات و #دعا 💚
🍑 اَللهُمَّ ... صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، و اَعْطِنى ... اَفْضَلَ ما اَعْطَيْتَ وَ اَنـَلْتَ اَحَداً مِنْ عِبادِک،
🍑 مِنْ نِعْمَة تُوليها، وَ آلاء تُجَدِّدُها، وَ بَلِيَّة تَصْرِفُها،
🍑 وَ کُرْبَة تَکشِفُها، و َدَعْوَة تَسْمَعُها، وَ حَسَنَة تَتَقَبَّلُها، وَ سَيِّئَة تَتَغَمَّدُها،
🍑 اِنَّک لَطيفٌ بِما تَشآءُ خَبيرٌ، وَ عَلى کلِّ شَىْء قَديرٌ.
🍋 خدایا ... درود فرست بر محمّد و آل محمّد و عطا کن به من ... بهترين چيزى را که عطا کردى و دادى به يکى از بندگانت
🍋 چه آن نعمتى باشد که مى بخشى و يا احسانهايى که تازه کنى و بلاهايى که مى گردانى
🍋 و غم و اندوهى که برطرف کنى و دعايى که اجابت کنى و کار نيکى که بپذيرى و گناهانى که بپوشانى که
🍋 براستى تو به هر چه خواهى دقيق و آگاهى و بر هرچيز توانايى.
📚 مفاتیح الجنان ، دعای #عرفه
👌مناسب برای #قنوت و #سجده و #تعقیبات نماز.
💠 حدیث روز 💠
💎نادانی را اینگونه پشتسربگذاریم
🔻رسول اکرم صلياللهعليهوآله:
مَن لَم يَصبِر عَلى ذُلِّ التَّعَلُّمِ ساعَةً بَقِيَ في ذُلِّ الجَهلِ أبَدا
⏱ آنكه ساعتى، خوارىِ فراگرفتن علم را تحمّل نكند، براى هميشه در خوارى نادانى خواهد ماند.
📚 بحارالأنوار، ج ۱، ص ۷۷
•┈┈••✾••┈┈
🌴 #تعزیه_خوانی در آیینه تصاویر
روایتگری عاشورا
▫️تعزیه یا شبیهخوانی یکی از نمایش هایی است که از گذشته در ایران رواج داشته به ویژه از دوره صفویه به این طرف. پوشیدن لباس هایی مانند مجاهدان کربلا و ساخت تابوت ها و همراه کردن کودکانی در نقش اسیران این واقعه در مراسم عزاداری محرم متداول بوده است. این مراسم در دوره قاجار گسترش یافت. ازآنجا که عزاداری برای امام حسین(ع) و یاران بزرگوارشان علاوه بر جنبه مذهبی و اعتقادی، جنبه سیاسی نیز داشت، برای شدت و ضعف در برگزاری این مراسم میتوان عوامل سیاسی را نیز جست؛ زیرا سوگواری آن حضرت در تحولات و جنبشهای سیاسی تاریخ اسلام تأثیر بسیاری داشته است. نمونه این تأثیرگذاری را در جنگهای ایران و روس در دوره فتحعلیشاه میتوان جست که جهانگیرمیرزا درباره آن چنین نوشته است:
چون ماه محرم 1242 داخل شد، برای تعزیه جناب سیدالشهدا (ع) تکایا بسته، علمای اعلام و مجتهدین ذویالاحترام مثل جناب آخوند حاجی ملامحمد نراقی و جناب آخوند ملا محمد دامغانی بعد از ذکر مصیبت حضرت سیدالشهدا، لشکریان منصور را به جهاد ترغیب فرموده، شوری در میان لشکر منصور میانداختند و دستهدسته و فوجفوج لشکریان اسلام از مجلس وعظ برخاسته به خدمت نایبالسلطنه عباسمیرزا آمده اظهار شوق و تعهد یورش و بیباکی را از کشته شدن و کشتن میکردند.
🔹نماد توجه به سوگواری امام حسین(ع) و رواج مراسم شبیهخوانی در دوره ناصرالدینشاه تکیه دولت بود که به منظور اجرای این مراسم احداث شده بود. توجه به این مراسم مذهبی در دوره یادشده فقط تغییر کمّی آن را در پی نداشت، بلکه باعث تغییر و تحولاتی از نظر اجرایی نیز در آن شد. یکی از تغییرهای تعزیه دوره ناصری این بود که نقش اشقیا و مخالفخوانها بیشتر شد؛ حالآنکه در تعزیههای قدیم، اشقیا و مخالفخوانان، نقش و تاثیر اندکی در تعزیه داشتند؛ همچنین از این زمان به بعد، مکالمهها در تعزیه کوتاهتر و حرکت و عمل بیشتر شد. «تقابل و توازی نسبی نقش متضاد یا خوب و بد در تعزیه سبب شد بر جنبههای درامی و نمایشی تعزیه افزوده شود و تعزیه تا اندازهای از حالت ساده و تراژدیک محض بیرون آید.»3 از ویژگیهای دیگر این دوره برگزاری تعزیهخوانیهای مخصوص زنان بود. شبیهخوانهای این تعزیهها از زنان، و تماشاگران آن، زنان دربار، خواجهسرایان و پسران نابالغ بودند.
🔸 در دوره #پهلوی برگزاری مراسم مذهبی با مخالفتهایی روبهرو شد که علت آن را باید در ماهیت انگیزشی و فلسفه این مراسم جست. در این دوره و بهویژه در عصر #رضاشاه ، به دلیل فقدان حمایت دولتی و حتی مخالفت با برگزاری تعزیه و نیز تخریب تکیه دولت، جنبه مردمی این مراسم بیشتر شد.