eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰زندگی هر کس به شکل باورهای اوست. 🔹اگر زندگی ات سخت 🔹پر تنش 🔹 تلخ است 🔹با جهان بیرون نجنگ، "بلکه باورهایت را تغییر بده". 🔹 وقتی باورهایت تغییر کنند، نه تنها جریان زندگیت بلکه حتی بسیاری از آدم هایی که در زندگی ات نقش دارند نیز تغییر خواهند نمود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺راه دادن بیگانه با #غیرت سازگار نیست! 🎬توضیحات #آیت_الله_جوادی_آملی درباره مفهوم غیرت و دیاثت و انواع آنها👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
واکنش فوق العاده در برابر فشار و #اضطراب یکی #مقابله میکنه و یکی پر #پروازش میشه... حتما #ویدئو رو ببینید.
29.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سریال: نقد و بررسی منشور کورش قسمت اول ـ بررسی اصالت تاریخی استوانه خلاصه: در این کلیپ، شواهد و دلایلی بیان شده که نشان می‌دهد استوانه منسوب به کورش، اصالت نداشته و جعلی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 به مناسبت سالروز شهادت امام رضا(ع) 🎥 امام خمینی: همه قدرتها درهرجا که هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا(ع) هستند
🍃صدایت را دوست دارم درست است که اگر تو برای کسی دعا نکنی نه شبش نه روزش و نه عاقبتش بخیر نخواهد شد. من تردید ندارم که تو هر شب برای من دعا می‌کنی و دلم به دعاهای تو گرم است. این گرما را می‌شود از حرارت نفسم فهمید. اگر یقین نداشتم که دعایم می‌کنی چشم‌هایم را می‌بستم تا وقتی که صدای پای مرگ را بشنوم. بی‌دعای تو نگاه کردن به این دنیا دهشت‌زاست. من اگر هر شب التماس می‌کنم که به من شب بخیر بگویی نه از آن روست که تردید دارم دعایم می‌کنی یا نه. من رُخت را که ندیده‌ام. دیده‌ام؟ ندیده‌ام دیگر. زیاده‌خواهی است اگر دوست داشته باشم صدایت را بشنوم؟ من صدایت را دوست دارم و می‌دانم مستی با هیچ شرابی به پای مستی با صدای تو نمی‌رسد. این روزها خیلی محتاج مستی با صدای تو هستم. مستم کن با شب بخیری که در کامم می‌ریزی. شبت بخیر ساقی شراب طهور الهی! شبت بخیر آقا! #بهانه_بودن #شب_بخیر #محسن_عباسی_ولدی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
به رسم هر روز صبح🌤 💢السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن💢 💢السلام علیڪ یابقیة الله یا اباصالح المهدۍیاخلیفة الرحمن ویاشریڪ القرآن ایهاالامام الانس والجان"سیدی"و"مولاۍ" الامان الامان💢 ⚫️أللَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لولیک الفرج⚫️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
NamehaBarnameha [ghasedoon.ir].pdf
1.79M
کتاب نامه ها و برنامه ها #حضرت‌علامه‌حسن‌زاده‌آملی
🌹 شهید مدافع حرم سید مجتبی ابوالقاسمی: 🔆لبیک یا امام رضا(ع) 💐روایتی عجیب از ارادت شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی به امام رضا(ع) ❤️دلش به شدت حال و هوای مشهد کرده بود. بال بال می زد که فرصتی پیش بیاید و برود به پابوسی امام رضا(ع). چندین بار به من گفت: «محمد! بیا مرخصی بگیر با ماشین بریم مشهد!» اما این بار قرص و محکم در برابرش ایستادم و گفتم: «ببین! این تو بمیری دیگه از اون تو بمیری ها نیست. تا متأهل نشی، من باهات هیچ جا نمیام!» خندیدم و گفتم: «مسافرت مجردی دیگه تعطیل. رو من که دیگه حساب نکن.» مثل همیشه حرفی نزد و فقط خندید. ❇️همه دست به دست هم داده بودیم که وادارش کنیم به زندگی اش سر و سامانی بدهد. از پدر و مادر و خواهر و برادرهایش تا من و سایر بچه ها. هر روز هم حلقه ی محاصره را تنگ و تنگ تر می کردیم. گفتم شاید این تهدید، جواب بدهد و سید تکانی به خودش بدهد برای ازدواج؛ اما باز هم از زیر آن شانه خالی کرد و عزیمت به سوریه و در نهایت شهادتش، تمام رشته هایمان را پنبه کرد. ⭕️ اما حالا قصه ی عجیبی رقم خورده بود. غیر از اینکه در روز شهادت امام رضا(ع) مراسم تشییع و تدفینش برگزار شد و همین موضوع کم موهبتی نبود، روی کاغذی که کارت و پلاک سید را به خانواده اش تحویل دادند، با خطی زیبا نوشته شده بود: «لبیک یا امام رضا (ع)» 🌷سید اگر چه نتوانست آن روزهای آخر، به پابوسی امام رضا(ع) برود، اما نام و نشان امام رضا(ع)، پس از شهادتش همه جوره خودش را نشان می داد. سید به پابوسی امام رضا(ع) رفته بود. نه در مشهد، بلکه در آسمان! ✍🏻راوی: محمدباقر امین راد (دوست) 📕منبع: کتاب «سید زنده است»
🌷 به نام خدا 🔆سلام صبحتون بخیر و سرشار از الطاف الهی 🗓 تقویم نجومی 🔰 امروز چهارشنبه: ▪️8آبان 1398 خورشیدی ▪️1ربیع الاول 1441قمری 💢 ناسپاسى سبب نابودى نعمت‌ها است. #تلنگرانسانی
♦️تصور کنیم ذهن ما شبیه یک باغ است. 🔹اولا ما می‌توانیم به‌سادگی در آن باشیم و به علف‌ها و گل‌هایش بدون قضاوت یا تغییر دادن چیزی نگاه کنیم. 🔹ثانیا، می‌توانیم علف‌های هرزش را با کاهش افکار و‌خاطرات منفی در ذهن‌مان بیرون بکشیم. 🔹ثالثا، می‌توانیم با افزایش رویدادها و افکار مثبت در ذهن‌مان گل بکاریم. خلاصه بگویم ما می‌توانیم ذهن خود را به سه طریق مدیریت کنیم: 🔹بگذاریم همان‌طور بماند 🔹 بگذاریم از منفی‌ها خالی شود یا زمین حاصلخیزی برای رویش تجربیات مثبت باشد. 🔹سومین گزینه انتخاب مناسبی است: ترویج قدرت‌های درونی باعث رشد گل‌های مثبت در باغ ذهن می شود. #انگیزشی_انسانی #انسان_موفق #گامی_به_سوی_موفقیت
✨💫✨💫✨💫✨ 💠  آیا رهن کامل منزل اشکال شرعی دارد؟ 💠 💢سوال : اگر ما خانه را با هر قیمتی در ضمن عقد اجاره به صورت قرض الحسنه و هر ماه نیز مقداری به عنوان اجاره (هرچند ناچیز) اجاره دهیم مشکلی ندارد؟ اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد ، و اجاره به شرط قرض باشد اشکال داره ؟ ✅ پاسخ: 👇👇 🔷  آیت الله خامنه ای : اگر خانه به مبلغى اجاره شود و در ضمن عقد اجاره شرط گردد كه مستأجر مبلغى ‏را به صاحب‌خانه قرض دهد در صورتى كه اجاره به مبلغ متعارف باشد اشكال ندارد؛ و رهن کامل صحيح نيست. 🔷  آیت الله وحید خراسانی : چنانچه عقد اجاره انجام گیرد و در ضمن عقد اجاره با مبلغ معین و زمان معین موجر و مستاجر شرط کند که مبلغی را به او قرض دهد اشکالی ندارد ولی قرض به شرط اجاره ربا و حرام است. 🔷  آیت الله سیستانی : آنچه فعلا بعنوان رهن در ميان مردم معروف است در واقع رهن نيست ، بـلـكـه پـولـى را به صاحب خانه قرض مى دهد و در مقابل از سكناى خانه استفاده مى كند ، و اين كـار اگـر بـدون اجاره باشد ربا وحرام است ، وحق ندارد در خانه زندگى كند و اگر با اجاره باشد پس اگر قرض دادن مشروط به اجاره باشد باز هم حرام است ، و اگر اجاره به شرط قرض باشد به احتياط واجب جايز نيست . و در مورد احتیاط مذکور میتواند به فقیه دیگری مراجعه کند. 🔷  آیت الله مکارم شیرازی : هرگاه رهن و اجاره به صورت زیر باشد، صحیح است: مالک ملک خود را به مبلغ کمى اجاره دهد، و در ضمن عقد اجاره شرط کند که مستأجر فلان مبلغ را به او وام دهد، و ملک مورد اجاره در مقابل آن وام رهن باشد. *ء*------------------*ء* 📚 منبع: 📝استفتاء از سایت مراجع عظام ----------------------
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم عزیز ایران ما آریاییِ هوشمندِ حق طلب و حق جو هستیم... ▪️عدم وجود خارجی سلسله هخامنشیان و عدم پادشاهی تمامی ایران توسط #کوروش‌ ▪️۱۰۰ ساله پهلوی ها خوش خدمتی به یهود و اسرائیل می کنند... #کوروش‌ فرمانروای یهودی موقت قسمتی از جنوب ایران ▪یهود وحشی ، خونخوار ، سلطه طلب ، دنیاطلب و رباخواری که در قرآن آمده است روزانه ۷۰ پیامبر خود را می کشتند... 🎤پرفسور مظفر نامدار استاد علوم انسانی و تاریخ شهر رشت 🕊🕊 ─┅─═ঊঈ🕊ঊঈ═─┅─
💥تلنگر هرگاه ڪه نمازتــ قضاشدونخواندے دراین فڪر نباش ڪہ وقت نماز خواندن نیافتے بلڪه! فڪرڪن چہ گناهے را مرتڪب شدے کہ خداوندنخواست درمقابلش بایستے! راسبڪ نشماریم
💕راه قدیمی را رها کن. زندگی طلب استمرار تازه هاست. تنها کسی که هنر تازه بودن را دارد، حقیقتاً هر لحظه را زندگی می کند. هر لحظه در کهنه ها بمیرید. تا همیشه تازه بمانید..💞 زندگیتونو بر مدار آرامش؛امید ؛صبوری ؛توکل و استقامت تنظیم کنید ایامتون دلنشین🌼🌸🌹
‍ 🌌 لیلة المبیت سرّ مباهات خدا بر ملائکه 💠 ﴿وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْري نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّه.¹﴾ ✍🏻 اين حديث را متعصب‌ترين متعصبان نقل كردند ولی نفهميدند چه مى‌نويسند و چه مى‌گويند؛ نوشتند: آن شبی كه علیه‌السلام به جای صلی‌الله‌علیه‌وآله خوابيد، بالای سرش آمد و كنار پايش آمد؛ جبرئيل گفت: «مبارک باد به تو اى پسر ابی‌طالب! خدا به تو، بر سماوات كرد.» ⁉️ جبرئيل بالای سر، يعنی چه؟ ميكائيل پائين پا، يعنی چه؟ مباهات خدا به تمام ملائكه‌ی سماوات، يعنی چه؟ 💠 ﴿وَ إِذْ قالَ رَبُّكَ لِلْمَلائِكَةِ إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً قالُوا أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لَكَ قالَ إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون.²‏﴾ 👈🏻 این مباهات، رمز «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» است؛ معنای اين كلمه اين است كه آن شبی كه به جای پيغمبر صلی‌الله‌علیه‌وآله خوابيد، خدا رمز آیه‌ی «أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون» را نشان داد. ❇️ خدای متعال می‌فرماید: آن روزی كه گفتم: «إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»، شما (ملائکه) گفتيد: «أَ تَجْعَلُ فيها مَنْ يُفْسِدُ فيها وَ يَسْفِكُ الدِّماءَ» و تسبيح و تقدیستان را عَرضه داشتيد، گفتم: «إِنِّي أَعْلَمُ ما لا تَعْلَمُون»؛ آن ما لاتعلمونی كه من اعلم بودم، اين است؛ معنای مباهات خدا به ملائكه اين است... 📌 ۱. و از ميان مردم كسى است كه جان خود را براى طلب خشنودى خدا مى‌فروشد. (بقره، آیه۲۰۷) 2. و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت: من در زمين جانشينى خواهم گماشت، [فرشتگان‌] گفتند: آيا در آن كسى را مى‌گمارى كه در آن فساد انگيزد، و خونها بريزد؟ و حال آنكه ما با ستايش تو، [تو را] تنزيه مى‌كنيم؛ و به تقديست مى‌پردازيم. فرمود: من چيزى مى‌دانم كه شما نمى‌دانيد. (بقره، آیه۳۰) 🎙 آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۲۳/ اسفند/ ۱۳۷۹ ◻️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ 🎥 بخشی از بیانات رهبر انقلاب در رابطه با فضیلت بزرگ #امیرالمؤمنین علی علیه السلام 👈 #لیلة_المبیت شب #ایثار 💥ببینید و انتشار دهید ♻️ اول ربیع الاول سالروز هجرت پیامبر اکرم و جانفشانی امیرالمومنین
🍃عزیزم می‌دانم که تو هر شب برای همۀ ما دعا می‌کنی دعا برای این که شبمان بخیر شود برای این که عاقبتمان ختم بخیر شود دعا برای این که آدم شویم و بندۀ خوب خدا. در این تردید ندارم که اگر آرام می‌خوابیم از نفس دعای خیری است که تو برای ما داری. مگر می‌شود آرام خوابید بی‌آن که تو دست به آسمان بلند کنی و برای آرامش ما به خدا التماس کنی؟ می‌دانم به قدری هیچ هستم که شایستۀ نگاه ویژۀ تو نباشم و می‌دانم که اگر مرا در جمعی که برایشان دعا می‌کنی قرار داده‌ای نشانۀ لیاقت من نیست نشان از اوج کرم و بزرگواری تو دارد. ولی دل است دیگر چه کارش می‌شود کرد؟ گاهی دوست دارد تو ویژه نگاهش کنی و او را از جمع جدا کنی و به نام، صدا کنی و بگویی شبت بخیر. از دست بهانه‌های این دل دیگر به تنگ آمده‌ام. به جایی که برنمی‌خورد یک بار دلم را خوش کن و در چشمانم زل بزن و بگو شبت بخیر اگر خواستی از دستم خلاص شوی بگو شبت بخیر عزیزم! من قول می‌دهم که عزیزمِ‌ تو را که شنیدم همان دم بمیرم تا تو از دست من و بهانه‌های دلم نجات یابی. شبت بخیر عزیزم! #بهانه_بودن #شب_بخیر #محسن_عباسی_ولدی
به رسم هر روز صبح🌤 💢السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن💢 💢السلام علیڪ یابقیة الله یا اباصالح المهدۍیاخلیفة الرحمن ویاشریڪ القرآن ایهاالامام الانس والجان"سیدی"و"مولاۍ" الامان الامان💢 ⚫️أللَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لولیک الفرج⚫️
🌷 به نام خدا ✋سلام صبحتون بخیر و زیبا 🗓 تقویم نجومی 🔰 امروز پنج شنبه: ▪️۹آبان ۱۳۹۸ خورشیدی ▪️ ۲ ربیع الاول ۱۴۴۱ قمری 💢 دروغگو و مرده يكسان هستند؛ زيرا برترى " زنده "بر " مرده " به اعتماد بر او است. #تلنگرانسانی
🔰 درس های زندگی آنقدر تکرار می شوند تا یاد گرفته بشوند 🔸در مشکلاتی که برامون پیش میاد 🔸لحظه ای خود مشکل را رها کنیم 🔸به درسی🔸 که برامون داره دقت کنیم....
بن ابى طالب( ع)، قم‏،1387 ه. ش‏، ص 168.
اوقات نماز در قرآن پرسش : اوقات نماز در قرآن چگونه بیان شده است؟ پاسخ اجمالی: تنها در دو آیه از قرآن مجید سخن از اوقات نماز به میان آمده؛ آیه 114 سوره هود و آیه 78 سوره اسراء. که در هر دو آیه شریفه تنها «سه وقت» براى نمازهاى یومیّه بیان شده است نه پنج وقت، که این خود دلیلی بر جواز نماز در سه وقت می باشد. پاسخ تفصیلی: در قرآن مجید در دو آیه هنگامى که سخن از اوقات نماز به میان مى آید، فقط سه وقت براى نمازهاى شبانه روز ذکر شده با این حال تعجّب است چرا گروهى از این برادران اصرار در وجوب پنج وقت دارند. فضیلت داشتن پنج وقت جاى انکار نیست. ما هم هر زمان توفیق رفیقمان شود رعایت پنج وقت را مى کنیم، سخن در وجوب آن است. آیه اوّل در سوره هود است: «وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَىِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ»؛ (در دو طرف روز و بخشى از شب نماز را بر پاى دار...).(1) تعبیر «طرفى النهار» اشاره به نماز صبح است که در آغاز روز انجام مى شود و نماز ظهر و عصر است که وقت آنها تا غروب ادامه دارد، به عبارت دیگر استمرار وقت نماز ظهر و عصر تا غروب آفتاب به روشنى از این آیه استفاده مى شود. امّا «زلفاً من اللیل» با توجّه به این که «زلف» ـ به گفته « مختار الصحاح» و راغب در کتاب مفردات ـ جمع « زلفة» است که به معناى بخشهایى از اوایل شب مى باشد، آن هم اشاره به وقت نماز مغرب و عشاست. بنابراین اگر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نماز را معمولا در پنج وقت انجام مى داده است حتماً جنبه وقت فضیلت داشته که همه ما به آن معتقدیم، چرا ظاهر آیه قرآن را نادیده بگیریم و سراغ تأویلهاى دیگر برویم؟! آیه دوّم در سوره اسراست: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً»؛ (نماز را از آغاز زوال ظهر تا تاریکى شب بر پا دار، همچنین قرآن فجر (نماز صبح) را...).(2) « دلوک» به معناى متمایل شدن است و در این جا اشاره به تمایل آفتاب از خط نصف النهار یعنى زوال ظهر است. «غسق اللیل»؛ ( به معناى تاریکى شب است) که بعضى آن را به اوایل شب تفسیر کرده اند و بعضى به نصف شب، زیرا همان گونه که «راغب» در «مفردات» گفته است « غسق» به معناى شدّت تاریکى شب مى باشد که همان نیمه شب است. بنابراین دلوک شمس اشاره به آغاز وقت نماز و ظهر و غسق اللیل اشاره به پایان وقت نماز مغرب و عشاست و قرآن فجر نیز اشاره به نماز صبح است. و در هر صورت در آیه شریفه تنها سه وقت براى نمازهاى یومیّه بیان شده است نه پنج وقت، و این دلیل بر جواز نماز در سه وقت است. فخر رازى در تفسیر این آیه بیان جالبى دارد و آن این است که مى گوید: «إن فسرنا الغسق بظهور أوّل الظلمة ـ و حکاه عن ابن عبّاس و عطا و النضر بن شمیل ـ کان الغسق عبارة عن أول المغرب و على هذا التقدیر یکون المذکور فى الایة ثلاث اوقات وقت الزوال و وقت أول المغرب و وقت الفجر، و هذا یقتضى أن یکون الزوال وقتاً للظهر و العصر فیکون هذا الوقت مشترکاً بین الصلوتین و أن یکون أول المغرب وقتاً للمغرب والعشاء فیکون هذا الوقت مشترکاً أیضاً بین هاتین الصلوتین فهذا یقتضى جواز الجمع بین الظهر والعصر و المغرب و العشاء مطلقاً ؛هر گاه «غسق» را به ظهور نخستین تاریکى آغاز شب تفسیر کنیم ـ که ابن عبّاس و عطا و نضر بن شمیل نیز قائل شده اند ـ غسق عبارت از اوّل مغرب مى شود، و بنابراین آنچه در آیه آمده بیان سه وقت است: وقت زوال و وقت اوّل مغرب و وقت فجر». سپس مى افزاید: این اقتضا مى کند که زوال، وقت نماز ظهر و عصر باشد، پس این وقت مشترک میان این دو نماز است، و نیز اوّل مغرب وقت «نماز مغرب و عشا» است. بنابراین، دو نماز مذکور نیز وقت مشترک دارند و نتیجه همه اینها آن است که جمع میان نماز ظهر و عصر و میان مغرب و عشا مطلقاً جایز است».(3) فخر رازى تا این جا راه را به خوبى طى مى کند و مفهوم آیه شریفه را به خوبى درک مى کند و نشان مى دهد، ولى به دنبال آن مى گوید چون دلیل داریم که جمع میان دو نماز بدون عذر و سفر جایز نیست بنابراین آیه را به حال عذر محدود مى کنیم.(4) باید به او یادآور شد که نه تنها دلیلى بر اختصاص آیه به حال عذر نداریم، بلکه روایات متعدّدى داریم که رسول خد (صلى الله علیه وآله) گاه نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا را بدون عذر و در غیر سفر جمع مى کرد تا بر امّت خود توسعه دهد و بتوانند از این رخصت بهره گیرند؛ به علاوه چگونه مى توان اطلاق آیه را به موارد بسیار محدودى اختصاص داد، در حالى که در علم اصول آمده است که تخصیص اکثر جایز نیست. و به هر حال هرگز نمى توان از مفهوم واضح آیه شریفه در بیان سه وقت دست برداشت.(5) پی نوشت: (1). سوره هود، آیه 114. (2). سوره اسراء، آیه 78. (3). تفسیر کبیر فخر رازى، جلد 21، صفحه 27. (4). همان مدرک. (5). گرد آوري از کتاب: شیعه پاسخ می گوید، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى،‏، مدرسه الامام على