به رسم هر روز صبح🌤
💢السَّلامُ عَلَيْكَ يا اَبا عَبْدِاللهِ وَعَلَى الاَْرْواحِ الَّتي حَلَّتْ بِفِنائِكَ عَلَيْكَ مِنّي سَلامُ اللهِ اَبَداً ما بَقيتُ وَبَقِيَ اللَّيْلُ وَالنَّهارُ وَلا جَعَلَهُ اللهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّي لِزِيارَتِكُمْ، اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَيْنِ وَعَلى عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلى اَوْلادِ الْحُسَيْنِ
وَعَلى اَصْحابِ الْحُسَيْن💢
💢السلام علیڪ یابقیة الله یا
اباصالح المهدۍیاخلیفة الرحمن
ویاشریڪ القرآن ایهاالامام
الانس والجان"سیدی"و"مولاۍ"
الامان الامان💢
⚫️أللَّـهُـمَ عَـجِّـلْ لولیک الفرج⚫️
🔰 درس های زندگی
آنقدر تکرار می شوند تا یاد گرفته بشوند
🔸در مشکلاتی که برامون پیش میاد
🔸لحظه ای خود مشکل را رها کنیم
🔸به درسی🔸
که برامون داره دقت کنیم....
#انگیزشی_انسانی
#انسان_موفق
#گامی_به_سوی_موفقیت
اوقات نماز در قرآن
پرسش : اوقات نماز در قرآن چگونه بیان شده است؟
پاسخ اجمالی:
تنها در دو آیه از قرآن مجید سخن از اوقات نماز به میان آمده؛ آیه 114 سوره هود و آیه 78 سوره اسراء. که در هر دو آیه شریفه تنها «سه وقت» براى نمازهاى یومیّه بیان شده است نه پنج وقت، که این خود دلیلی بر جواز نماز در سه وقت می باشد.
پاسخ تفصیلی:
در قرآن مجید در دو آیه هنگامى که سخن از اوقات نماز به میان مى آید، فقط سه وقت براى نمازهاى شبانه روز ذکر شده با این حال تعجّب است چرا گروهى از این برادران اصرار در وجوب پنج وقت دارند.
فضیلت داشتن پنج وقت جاى انکار نیست. ما هم هر زمان توفیق رفیقمان شود رعایت پنج وقت را مى کنیم، سخن در وجوب آن است.
آیه اوّل در سوره هود است: «وَأَقِمِ الصَّلاَةَ طَرَفَىِ النَّهَارِ وَزُلَفاً مِنَ اللَّیْلِ»؛ (در دو طرف روز و بخشى از شب نماز را بر پاى دار...).(1)
تعبیر «طرفى النهار» اشاره به نماز صبح است که در آغاز روز انجام مى شود و نماز ظهر و عصر است که وقت آنها تا غروب ادامه دارد، به عبارت دیگر استمرار وقت نماز ظهر و عصر تا غروب آفتاب به روشنى از این آیه استفاده مى شود.
امّا «زلفاً من اللیل» با توجّه به این که «زلف» ـ به گفته « مختار الصحاح» و راغب در کتاب مفردات ـ جمع « زلفة» است که به معناى بخشهایى از اوایل شب مى باشد، آن هم اشاره به وقت نماز مغرب و عشاست.
بنابراین اگر پیامبر (صلى الله علیه وآله) نماز را معمولا در پنج وقت انجام مى داده است حتماً جنبه وقت فضیلت داشته که همه ما به آن معتقدیم، چرا ظاهر آیه قرآن را نادیده بگیریم و سراغ تأویلهاى دیگر برویم؟!
آیه دوّم در سوره اسراست: أَقِمِ الصَّلاَةَ لِدُلُوکِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّیْلِ وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کَانَ مَشْهُوداً»؛ (نماز را از
آغاز زوال ظهر تا تاریکى شب بر پا دار، همچنین قرآن فجر (نماز صبح) را...).(2)
« دلوک» به معناى متمایل شدن است و در این جا اشاره به تمایل آفتاب از خط نصف النهار یعنى زوال ظهر است.
«غسق اللیل»؛ ( به معناى تاریکى شب است) که بعضى آن را به اوایل شب تفسیر کرده اند و بعضى به نصف شب، زیرا همان گونه که «راغب» در «مفردات» گفته است « غسق» به معناى شدّت تاریکى شب مى باشد که همان نیمه شب است.
بنابراین دلوک شمس اشاره به آغاز وقت نماز و ظهر و غسق اللیل اشاره به پایان وقت نماز مغرب و عشاست و قرآن فجر نیز اشاره به نماز صبح است.
و در هر صورت در آیه شریفه تنها سه وقت براى نمازهاى یومیّه بیان شده است نه پنج وقت، و این دلیل بر جواز نماز در سه وقت است.
فخر رازى در تفسیر این آیه بیان جالبى دارد و آن این است که مى گوید: «إن فسرنا الغسق بظهور أوّل الظلمة ـ و حکاه عن ابن عبّاس و عطا و النضر بن شمیل ـ کان الغسق عبارة عن أول المغرب و على هذا التقدیر یکون المذکور فى الایة ثلاث اوقات وقت الزوال و وقت أول المغرب و وقت الفجر، و هذا یقتضى أن یکون الزوال وقتاً للظهر و العصر فیکون هذا الوقت مشترکاً بین الصلوتین و أن یکون أول المغرب وقتاً للمغرب والعشاء فیکون هذا الوقت مشترکاً أیضاً بین هاتین الصلوتین فهذا یقتضى جواز الجمع بین الظهر والعصر و المغرب و العشاء مطلقاً ؛هر گاه «غسق» را به ظهور نخستین تاریکى آغاز شب تفسیر کنیم ـ که ابن عبّاس و عطا و نضر بن شمیل نیز قائل شده اند ـ غسق عبارت از اوّل مغرب مى شود، و بنابراین آنچه در آیه آمده بیان سه وقت است: وقت زوال و وقت اوّل مغرب و وقت فجر».
سپس مى افزاید: این اقتضا مى کند که زوال، وقت نماز ظهر و عصر باشد، پس این وقت مشترک میان این دو نماز است، و نیز اوّل مغرب وقت «نماز مغرب و عشا» است. بنابراین، دو نماز مذکور نیز وقت مشترک دارند و نتیجه همه اینها آن است که جمع میان نماز ظهر و عصر و میان مغرب و عشا مطلقاً جایز است».(3)
فخر رازى تا این جا راه را به خوبى طى مى کند و مفهوم آیه شریفه را به خوبى درک مى کند و نشان مى دهد، ولى به دنبال آن مى گوید چون دلیل داریم که جمع میان دو نماز بدون عذر و سفر جایز نیست بنابراین آیه را به حال عذر محدود مى کنیم.(4)
باید به او یادآور شد که نه تنها دلیلى بر اختصاص آیه به حال عذر نداریم، بلکه روایات متعدّدى داریم که رسول خد (صلى الله علیه وآله) گاه نماز ظهر و عصر یا مغرب و عشا را بدون عذر و در غیر سفر جمع مى کرد تا بر امّت خود توسعه دهد و بتوانند از این رخصت بهره گیرند؛ به علاوه چگونه مى توان اطلاق آیه را به موارد بسیار محدودى اختصاص داد، در حالى که در علم اصول آمده است که تخصیص اکثر جایز نیست.
و به هر حال هرگز نمى توان از مفهوم واضح آیه شریفه در بیان سه وقت دست برداشت.(5)
پی نوشت:
(1). سوره هود، آیه 114.
(2). سوره اسراء، آیه 78.
(3). تفسیر کبیر فخر رازى، جلد 21، صفحه 27.
(4). همان مدرک.
(5). گرد آوري از کتاب: شیعه پاسخ می گوید، آيت الله العظمى ناصر مكارم شيرازى،، مدرسه الامام على
10.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
🎥 آیا #آیه_غار در خصوص #ابوبکر نازل شده و #فضیلتی برای اوست؟
🎙 #استاد_روستایی
💥ببینید و انتشار دهید
⛔️ #گفتن یا #شنیدن #لطیفه های رایج #قومیتی
❓سوال: گفتن يا شنيدن لطيفههاى رايج در کشور که مربوط به اقوام مختلف است چه حکمى دارد؟
✅ پاسخ: اگر غيبت بوده و يا موجب اذيت و هتک مؤمنى باشد، جايز نيست. [1]
🌹 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله):
"حرمتِ حیثیت و آبروی مؤمن همانند حرمتِ جان و مال اوست." [2]
✅ نکته: متاسفانه گاهی ناخواسته در رواج و گسترش لطیفه های اهانت آمیز سهیم میشویم و این تصویر لودگی و ناخوشایند را برجسته تر و بزرگ تر به نمایش می گذاریم.این کار ناشایست نه تنها هویت فرهنگی ما که حاوی ارزشها و فضایل بسیاری است را تهدید و تخریب می کند بلکه با ارائه تصویری ناخوشایند و نامناسب از اقوام بزرگ،اصیل و باشرافت، بار گناه خود را سنگین کرده و بازار غیبت و تهمت رونق پیدا می کند و به دنبال آن می تواند با توهین ، تحقیر و تخریب دیگران ، اختلافات را دامن زده و مشکلات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را به بار آورد.
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، استفتائات، اهانت به دیگران.
[2]. لئالی الاخبار، ج ٥، ص ٢٢٦.
=========
🔹آیت الله حائری شیرازی (رحمت الله علیه)🔹
🔸 برای تربیت بچه هایتان، برنامه ریزی داشته باشید🔸
ائمه ما هم فرمودند برای اطفالتان برنامه ریزی کنید «قَبلَ أَن تَسبِقَكُم إِلَيهِمُ المُرجِئَةِ»: قبل از این که این منحرفین پیش دستی کنند و آنها را بگیرند، شما سعی کنید اینها را داشته باشید. تربیتشان بکنید. آگاهشان بکنید. آنها را بسازید. وقتی آنها را ساختید، هر منحرفی بخواهد بیاید نزدیک آنها، خودشان می فهمند که این منحرف است.
برگرفته از کتاب: سفير وحدت، در سر زمين هاى تركيه و اردن
نگارش:آية الله جعفر سبحانى
(صفحه 146)
پس از بازگشت از زيارت شهداء موته در ضيافتى كه آقاى حسن التل سردبير هفته نامه «اللواء» ترتيب داده بود شركت كرديم، در آن جلسه دو نفر از وزراء به نامهاى دكتر عبدالسلام العبادى (وزير اوقاف) و دكتر محمد ذويب (وزير الدولة) و دمعى از نمايندگان مجلس و رهبر شابق اخوان المسلمين حضور داشت. يك نفر از مهمانان سؤال كرد چرا شما
بر مهر سجده مى كنيد در حالى كه در ديگر طوايف اسلامى چنين التزامى وجود ندارد.
گفتم:لابد توجه داريد كه سجده بر روى چيزى، غير از سجده براى آن است يعنى ما بر زمين سجده مى كنيم نه براى زمين; سجده بر خاك و سنگ، به خاطر خضوع و اظهار ذلّت در برابر خداى بزرگ است.
آيا سجده بر خاك، بيانگر مراتب خضوع بيشتر در پيشگاه خداست؟ يا سجده بر طلا و نقره و يا دينار و دلار؟! شكى نيست كه سجده بر زمين و سنگ ريزه و خاك، در انسان حالت خضوع بيشترى پديد مى آورد. از همين روى پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم مى فرمايد:
«إذا صلّى أحد ليلزم جبهته وأنفَه الأرض حتى يخرجَ منه الرغم». (1 . ابن اثير، نهايه، ج2، ماده رغم.)
«هر كسى از شما نماز گزارد، پيشانى و بينى خود را بر زمين نهد تا كبر از او بيرون رود».
سجده بر زمين چيزى است كه پيامبر پايه گذار آن است. در حديث مشهورى، زمين را به عنوان سجده گاه معرفى كرده مى فرمايد: «جُعِلَتْ لِى الأَرْضُ مَسجداً وطَهُوراً) . ( بخارى، صحيح:1/11، كتاب صلاة.)
بنابراين سجده بر زمين، چيزى جز پيروى ازسخن رسول خدا صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نيست.
يكى از حاضران بر اين استدلال اعتراض كرده، گفت: مقصود از لفظ «الأرض» هر چيزى است كه زير پا قرار گيرد، اعم از سنگ و خاك و فرش به گواه اين كه همگان به كف اين اتاق كه مفروش است زمين مى گوييم.
در پاسخ يادآور شدم كه اين احتمال، گذشته از اين كه خلاف ظاهر لفظ «الارض» است، با ذيل حديث كه مى فرمايد: «وطهوراً» سازگار نيست. زيرا آنچه مطهّر است، خواه ازحَدَث، يا از خَبَث، زمين حقيقى است، نه هر چيزى كه زير پا قرار مى گيرد، در آيه ديگر مى فرمايد:
(...فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً...) (مائده/6).
«سراغ زمين پاكيزه برويد».
پيامبر مردى را ديد كه پيشانى خود را با عمامه خود پوشانيده و به همين حالت سجده مى كند; فرمود: «ارفع عمامتك واومأ إلى جبهته»( . سنن بيهقى:2/105.) : عمامه را بردار، و اشاره به پيشانى كرد، و در برخى از روايات آمده كه پيامبر شخصاً عمامه را از پيشانى او كشيد، تا نمازگزار برزمين سجده كند. (2 . سنن بيهقى:2/105.)
سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم سجده بر خاك وسنگ ريزه هاى مسجد بود. تا اين كه به فرمان خدا موضوع، گسترش يافت واجازه داده شد كه بر آنچه كه از زمين مى رويد سجده شود. از اين جهت مى بينيم در سيره پيامبر صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم نوشته اند: «دخلتُ على رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم وهو يُصلّى على حصير».3; «بر پيامبر وارد شدم، در حاليكه روى حصير نماز مى گزارد».
در حديث ديگر مى فرمايد: «كان رسول اللّه صلَّى اللّه عليه و آله و سلَّم يصلى على الخمرة»;«خمره به حصيرى مى گويندكه از الياف نخل به عمل آمده باشد».
لینک: http://tohid.ir/fa/index/book?bookID=394
به رسم کهݧ،یادمیکنیم از آنها که وقت و مکانشاݧ از ما جداست
به یاد آݧ عشق هاے باربستہ
فاتحه وصلواتی ره توشہ میکنیم
#شب_جمعه
چشمی که دریا
میشودشب های جمعه
مهمان زهرا(س)
میشود شب های جمعه
گرچه گنه کارم
ولی با دست زهرا (س)
این نامه امضا
میشود شب های جمعه
#اللهم_ارزقنا_زیارت_الحسین