🌴در انتظار تو …
کاسه صبر که هیچ ؛
صبر کاسه هم لبریز شد …!
غروب جمعه ها
كمى بيشتر
از هميشه نيستى …
تو بیا
من قول مى دهم
حال تمام
اين جمعه هاى بى حوصله خوب شود
فقط بیا
یاصاحب الزماݧ ادرڪني❣
9.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نمی توان جلوی دین خدا را گرفت
🎞سخنان جالب #علامه_حسن_زاده_آملی
🍃آقای خوبی ها
هر کسی با تو نباشد
دنیایی هم که دور و برش بگردند
باز هم تنهاست
و حالا چه کسی از حال من خبر دارد؟
من که نه تو را دارم
و نه کسی دورم میگردد
چه کنم در برهوت تنهایی؟
تو اگر هر شب
یک بار از دور
به من شب بخیر بگویی
دیگر حتی در قعر چاه و در دل شب
احساس تنهایی نمیکنم.
هر شب اگر نشد
یک بار بگو
برای همۀ عمرم کافی است.
همین یک بار
تکدرختی را در دل کویر
از تنهایی بیرون میآورد.
شبت بخیر آقای خوبیها!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
🌿🌿🌸🍃🍃
✨﷽✨
🌸آنگونه زندگی کن که گویی دیگر هیچ فرصتی نداری.
👈هرآنچه از برنامهها که انجام آن را برای آینده گذاشتهای همین اکنون انجام بده.
💥با این باور که آخرین فرصت را در اختیار دارید کارها و برنامههای معوق، با سرعت و قدرت بیشتری انجام خواهد شد.
#انگیزشی_انسانی
#انسان_موفق
#گامی_به_سوی_موفقیت
این آخوندام ما رو ول نمی کنند...😒😏
یکی از اساتید ریاضی دانشگاه تهران نقل میکرد:
قرار بود جمع منتخبی از اساتید و نخبگان ریاضی برای شرکت در کنفرانسی بین المللی به یکی از کشور های غربی برن.🙂
وقتی سوار هواپیما شدم دیدم یه #روحانی تو هواپیماست.😒🛫
به خودم گفتم بفرما؛ اینا سفر خارجی هم ما رو ول نمیکنن.😤
رفتم پیشش نشستم بهش گفتم:حاج آقا اشتباه سوار شدید...مکه نمیره😐🕋
گفت: میدونم
گفتم: حاجی قراره ما بریم کنفرانس علمی؛ شما اشتباهی نیاین😕
گفت: میدونم
دیدم کم نمیاره😏
جدیدترین و پیچیده ترین مساله ریاضیمو که قرار بود تو کنفرانس مطرح کنم داخل برگه نوشتم دادم بهش، گفتم شما که داری میای کنفرانس بین المللی ریاضی اونم تو یه کشور خارجی حتما باید ریاضی بلد باشید.
اگر ریاضی بلدید این سوال رو حل کنید ، برگه رو بهش دادم و خوابیدم.😎🤓
از خواب که بیدار شدم دیدم داره یه چیزایی تو برگه مینویسه.🤣
گفتم: حاجی عجله نکن اگه بعدا هم حلش کردی من دکتر فلانی هستم از دانشگاه تهران. جوابشو بیار اونجا بده.😂
دوباره خوابیدم.😴
بیدار که شدم دیگه نمی نوشت، گفتم چی شد؟🤔
📝برگه رو بهم داد و گفت:
سوالت چهار راه حل داشت سه راه حل نوشتم و اون راهی هم که ننوشتم بلد بودی.😳
شوکه شده بودم😳😥
ادامه داد: این هم مساله منه اگر تونستی حلش کنی من حسن زاده آملی هستم از قم.........😨
بعدها فهمیدم که به ایشون لقب ذوالفنون را دادند و ایشان در تمامی علوم صاحب نظر بود.😶
تا جایی که دورانی که پا تو سن نذاشته بود در هفته روزی یکبار عده ای از پروفسور های فرانسه و سایر کشور های اروپایی برای کسب علم و ریاضی و نجوم خدمت ایشان میرسیدند.😕
حالا نظر این عالم بزرگ درباره رهبر معظم انقلاب امام خامنهای مدظله العالی:
"گوشتان به دهان رهبر باشد. چون ایشان گوششان به دهان حجتبنالحسن(عج) است."😊
این جملات وقتی بیشتر معنا پیدا میکند که بدانیم صاحب تفسیر المیزان، علامه عارف آیتالله طباطبایی درباره شاگردش علامه حسنزاده فرمودهاند:
#حسنزاده را کسی نشناخت جز امام زمان(عج).❤
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
🔶 عقیقه
1.#ذبح_عقیقه برای فرزند - پسر و دختر – مستحب مؤکد است.
#عقیقه باید گوسفند یا گاو یا شتر باشد.
2.مستحب است نکات زیر برای عقیقه رعایت گردد:
•مستحب است براي پسر، حیوان نر و برای دختر، ماده باشد.
•مستحب است #عقيقه_روز_هفتم #ولادت انجام شود.
•اگر عقیقه تا زمان بلوغ فرزند انجام نشود، مستحب است خودش انجام دهد بلکه اگر در زمان حیاتش انجام نشد، مستحب است بعد از فوت برایش انجام دهند.
•مستحب است پا و ران عقیقه به #قابله داده شود و أفضل از آن، این است که یک چهارم عقيقه به او داده شود و اگر پا و ران داخل در یک چهارم باشد، به هر دو مستحب عمل شده است و اگر دسترسی به قابله نباشد، سهم قابله به مادر داده شود تا آن را صدقه بدهد.
🔸توجه:
•صدقه دادن #پول_عقيقه کفايت از عقيقه نمي کند.
•تفاوت نمي کند گوشت عقيقه به صورت خام يا پخته تقسيم شود.
•اگر گوشت عقيقه پخته شود، جمعي از مؤمنين - حداقل ده نفر، اگر بيشتر باشند افضل است - دعوت شوند و پس از غذا براي فرزند دعا کنند.
#احکام_ولادت #آداب_عقیقه
🛑 آگاهی از کسب درآمد نامشروع محل کار
⁉️ سوال: اگر فردى در يک شرکت خصوصى شاغل باشد و به مرور زمان پى ببرد که قسمتى از درآمد شرکت از طريق نيرنگ و دروغ و مستندسازى مدارک جعلى حاصل مىشود، جهت ادامه درآمد و امرار معاش چه وظيفه شرعى دارد؟
✅ پاسخ: اگر مىدانيد كارى كه انجام مىدهيد حرام است، بايد ترک كنيد ولى اگر نمىدانيد، به صِرف احتمال ترتيب اثر ندهيد. [1]
🌸 حدیث: پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله):
"كسی که دنیای خود را با عفّت نفس و از راه حلال تأمین میكند مقام و منزلت شهیدان را خواهد داشت." [2]
✔️ نکته: پیشوایان ما با گفتار، عمل و تشویق همواره پیروان خود را به تلاش برای طلب روزی حلال سوق داده و حلال بودن را ویژگی لازم درآمد دانسته اند. از این نکته استفاده می شود که هر قدر دامنه درآمدهای حلال گسترش یابد و شناسایی شود و مورد استفاده سطوح مختلف جامعه با توانایی ها، سلیقه ها، تخصص ها و امکانات مختلف قرار گیرد، به طور طبیعی نظام مالی و اقتصادی سالمی بر جامعه ساری می شود و راه های نامشروع کسب درآمد از بین می رود و یا به حداقل می رسد.
🛑 #آگاهی_کسب_درآمد_نامشروع_محل_کار
---------------------
پی نوشت: 👇👇
[1]. پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، احکام برخی از گناهان، احکام متفرقه.
[2]. المحجةالبیضاء، ج ٣، ص ٢٠٣.
============
در منابع حدیثی برای مستجاب نشدن دعا علتهای گوناگونی بیان شده است که در این نوشته به نمونههایی اشاره میشود.
1. گناه
اساساً گناه بهطور کلی سبب میشود که پردههای عصمت انسان دریده شود؛ گناه میتواند موجب نزول بلا، عدم استجابت دعا، گرفتن رزق و روزى و از بین رفتن خیر و برکت در زندگی انسان و... شود. اصولاً این خاصیت و اثر طبیعی گناه است. این چیزی است که در منابع دینی ما به آن اشاره شده است.
در حدیثی آمده است خداوند میفرماید: «گاهى بنده از من حاجتى میطلبد و من آنرا اجابت میکنم، ولى او گناه میکند، من هم به فرشتگان میگویم: این بنده به وسیله گناه، خود را در معرض خشم من قرار داد، و خود را مستحقّ محرومیت از نعمت من کرد، پس از این به خواسته خود نزد من نایل نخواهد شد، مگر به بندگیم گردن نهد».[1]
امام علی(ع): «گناه مانع اجابت میشود. راه دعا را با گناهان بستهای. بنابراین، دیر اجابت شدن دعایت را بعید ندان».[2]
«تعجب است از کسی که دعا میکند و اجابت آنرا کُند میشمارد، در حالیکه اجابت را با گناهان، بسته است».[3]
امام سجاد(ع): «گناهانى که مانع استجابت دعا میشوند، عبارتاند از: 1. نیّت بد داشتن، 2. پلیدى باطن، 3. دوروئى با برادران دینى، 4. اطمینان نداشتن به [خدا در] اجابت دعا، 5. تأخیر نمازهاى واجب تا وقت بگذرد، 6. ترک تقرّب جستن به خدا به وسیله نیکى و خیرات، 7. بد دهنى و گفتن سخن زشت».[4]
2. استفاده از مال حرام
رسول خدا(ص) فرمود: «هر کس لقمهای از حرام بخورد، تا چهل شب نمازش قبول نمیشود و تا چهل صبح دعایش مستجاب نمیگردد».[5]
ابن عبّاس میگوید: این آیه نزد رسول خدا(ص) تلاوت شد: «اى مردم! از آنچه در زمین، حلال و پاکیزه است، بخورید».[6] سعد بن ابیوقّاص برخاست و گفت: اى پیامبر خدا! دعا کن تا خدا دعایم را مستجاب گردانَد. رسول خدا(ص) فرمود: «ای سعد! خوراکت را پاک گردان تا دعایت مستجاب شود».[7]
3. ستم کردن به مردم و کمک کردن به ستمکاران
یکی دیگر از موانع اجابت دعا ظلم و ستم به مردم و راضی بودن به ظلم ستمکار در حق مظلوم است. اگر کسی در حق برادر دینیاش و یا دیگر افراد مسلمان ستمی روا دارد و حقوق آنها را پایمال نماید، هرگاه به درگاه خدا تضرّع و زاری نماید و به درگاه الهی دست به دعا بلند کند، خدای متعال جواب او را نخواهد داد، و بر او غضب خواهد نمود.
ظلم و ستم، رشته محبّت الهی را پاره میکند، همانطور که خدای متعال میفرماید: «همانا خداوند ستمکاران را دوست نمیدارد».[8]
رسول خدا(ص) میفرماید: «قطعاً خداوند دعای ستمدیدهای را که به دیگری چنان ستمی را روا داشته است، نمیپذیرد».[9]
«ستم نکنید که در این صورت، دعا میکنید و دعایتان مستجاب نمیشود، و باران میطلبید و باران نمیآید، و [از خدا] یاری میجویید و یاری نمیشوید».[10]
امام علی(ع): «خداوند عزّ و جلّ به عیسی بن مریم(ع) وحی فرمود که به اشراف بنی اسرائیل بگو: جز با دلهای پاک و دیدگان فروهشته و دستانی پاکیزه و به ستم نیالوده به خانهای از خانههای من وارد نشوند. و به آنان بگو: بدانید که من دعای کسی از شما را که حقّ یکی از آفریدگان من بر گردن او است، مستجاب نمیکنم».[11]
امام صادق(ع): «هر کس ستمکاری را در ستمش، معذور بدارد(ستم او را توجیه کند) خداوند کسی را بر او مسلّط میگرداند که به وی ستم کند. پس چنانچه [برای رفع ستم او از خود] دعا کند، خداوند دعایش را مستجاب نمیکند و در برابر ستمی هم که به او میشود، به وی اجری نمیدهد».[12]
نقل شده است؛ بنی اسرائیل به مدت هفت سال دچار قحطی شدند و خداوند متعال به پیامبرانشان وحی فرمود که؛ «اگر پیاده به سوی من آیید، چندان که زانوانتان بساید، و چندان دست به آسمان برکشید که دستهایتان به کرانههای آسمان رسد، و آن اندازه دعا کنند که زبانهایتان از دعا کردن خسته شود دعای هیچیک از شما را نمیپذیرم و به هیچ گریه کنندهای از شما رحم نخواهم کرد تا آنگاه که حقوق مردم را به صاحبان آنها باز گردانید». آنان چنین کردند و همان روز، باران آمد.[13]
4. نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها
یکی دیگر از موانع اجابت دعا نافرمانی از پدر و مادر است، بهطوری که قلب آنان آزرده گردد و آنها ناراضی و ناخرسند شوند.
رسول خدا(ص): «حجاب در برابر دعا، سرپیچى از پدر و مادر است».[14]
امام صادق(ع): «گناهانی که دعا را رد میکنند و فضا را تاریک میگردانند، نافرمانی از پدر و مادر و آزردن آنها است».[15]
5. بریدن از خویشاوندان
یکی دیگر از موانع استجابت دعا، بریدن از خویشاوندان و ارحام است. پیامبر اسلام(ص) میفرماید: «بریدن پیوند خویشاوندی، مانع اجابت دعا میشود».[16]
6. ترک امر به معروف و نهی از منکر
رسول خدا(ص): «ای مردم! خداوند به شما میفرماید: امر به معروف و نهی از منکر کنید پیش از آنکه دعا کنید و دعایتان را مستجاب نکنم و از من بخواهید و به شما ندهم و از من یاری طلبید و یاریت
ان نرسانم».[17]
رسول خدا(ص): «هر گاه مردم امر به معروف و نهی از منکر نکنند، و از نیکان خاندان من پیروی ننمایند، خداوند بَدان آنها را برایشان مسلّط گرداند، و در این هنگام نیکانشان دعا کنند و دعایشان مستجاب نشود».[18]
امام کاظم(ع): «باید امر به معروف و نهی از منکر کنید و گرنه نابکاران شما، زمام کارهایتان را به دست میگیرند و در این صورت دعاهای نیکانتان مستجاب نخواهد شد».[19]
7. سبک شمردن نماز
رسول خدا(ص) درباره آنچه به سَبُک شمارنده نماز میرسد، میفرماید: «امّا پیامدهاى دنیوى سَبُک شمردن نماز: 1. خداوند، برکت را از عمر او برمیدارد؛ 2. خداوند، برکت را از روزى او برمیدارد؛ 3. خداوند، سیماى (نشان) صالحان را از چهره او میزداید؛ 4. هر عملى را که انجام میدهد، پاداش نمییابد؛ 5. دعایش به آسمان، بالا نمیرود؛ 6. در دعاى صالحان، بهرهاى نخواهد داشت».[20]
[1]. دیلمی، حسن، إرشاد القلوب إلى الصواب، ج 1، ص 149، قم، شریف رضی، چاپ اول، 1412ق.
[2]. لیثی واسطی، علی، عیون الحکم و المواعظ، ص 524، قم، دار الحدیث، چاپ اول، 1376ش.
[3]. مجلسی، محمد باقر، بحار الأنوار، ج 75، ص 72، بیروت، دار إحیاء التراث العربی، چاپ دوم، 1403ق.
[4]. صدوق، محمد بن على، معانی الاخبار، ص 271، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1403ق.
[5]. بحار الانوار، ج 63، ص 314؛ أبو شجاع دیلمی، شیرویه بن شهردار، الفردوس بمأثور الخطاب، ج 3، ص 591، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1406ق.
[6]. بقره، 168.
[7]. أبو القاسم طبرانی، سلیمان بن أحمد، المعجم الأوسط، ج 6، ص 310، قاهره، دار الحرمین، بیتا.
[8]. بقره، 190.
[9]. قادری هندی، علاء الدین علی بن حسام الدین، کنز العمال فی سنن الأقوال و الأفعال، ج 3، ص 503، بیروت، مؤسسة الرسالة، چاپ پنجم، 1401ق.
[10]. هیثمی، نور الدین علی بن أبیبکر، مجمع الزوائد، ج 5، ص 423، بیروت، دار الفکر، 1411ق.
[11]. صدوق، محمد بن على، خصال، ج 1، ص 337، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1362ش.
[12]. کلینی، محمد بن یعقوب، کافی، ج 2، ص 334، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[13]. غزالی طوسی، أبو حامد محمد، احیاء علوم الدین، ج 1، ص 307، بیروت، دار المعرفة، بیتا.
[14]. حلوانی، حسین بن محمد، نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 37، قم، مدرسة الإمام المهدی(عج)، چاپ اول، 1408ق.
[15]. الکافی، ج 2، ص 448.
[16]. نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص 37.
[17]. منذری، عبد العظیم بن عبد القوی، الترغیب و الترهیب من الحدیث الشریف، ج 3، ص 164، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1417ق.
[18]. صدوق، محمد بن على، الامالی، ص 308، تهران، کتابچی، چاپ ششم، 1376ش.
[19]. طبرسی، علی بن حسن، مشکاة الأنوار فی غرر الأخبار، ص 50، نجف اشرف، المکتبة الحیدریة، چاپ دوم، 1385ق.
[20]. ابن طاووس، علی بن موسی، فلاح السائل و نجاح المسائل، ص 22، قم، بوستان کتاب، چاپ اول، 1406ق.