eitaa logo
حقیقت ناب
1.2هزار دنبال‌کننده
10.2هزار عکس
5.2هزار ویدیو
457 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 چه کنم تا دچار خسران نشوم؟ فكر من اسير كم‏ها شده، در حالى كه مى‏ توانستم با فكرم، خودم و محرك‏ هايم را بشناسم 🔹و با عقلم، سرمايه‏ ها و بازارها و خريدارها را بسنجم. 🔹اگر فكر مى‏ كردم، مى‏ يافتم كه محرك‏ هاى من بايد از من عظيم‏ تر باشند و از من بزرگ‏تر باشند. 🔹آيا دلم و دل خلق و جلوه‏ هاى دنيا از من بزرگ‏ترند كه شب و روز، مرا مى‏چرخانند. اگر من در خودم و در اينها فكر كرده بودم، رشد مى‏ كردم و بزرگ مى‏ شدم و در نتيجه از اينها آزاد مى‏ گرديدم، همان طور كه از تيله‏ هاى ديروز و بت‏ هاى كودكى و معشوق‏ ها و درّه‏ هاى پيشينم آزاد شده‏ ام. 🔹 من بايد به سوى كسى مى‏ رفتم كه از من بزرگ‏تر باشد. 🔹چه كسى بزرگ‏تر از من، جز حاكم بر من؟ 🔹 من بايد با كسى معامله مى‏ كردم كه چيزى داشته باشد، چه كسى داراتر از مالك من؟ 🔹 من بايد سراغ بازارى را مى‏ گرفتم كه قدرت جذب داشته باشد و چه بازارى وسيع‏ تر از بازار آخرت؟ 🔹من بايد در راهى مى‏ دويدم كه بن‏ بست نداشته باشد و چه راهى بهتر از بى‏ نهايت؟ 🔹و اگر به سراغ ديگرى رفتم و در جاى ديگرى، ناچار به بن‏ بست‏ مى‏ رسم و به ديوار و به عصيان و چه بسا بميرم و به تولدى ديگر هم دست نيابم و در اتاقى كه افتادن يك پرده آسمانش را مى‏ گيرد مدفون شوم. 🔹اگر در بازار ديگرى معامله كردم، ورشكست مى‏ شوم و خسارت مى‏ بينم و اين خسارت نتيجه‏ اى حتمى است در هر عصرى از عصرها؛ 🔹از عصر حجر گرفته تا عصر فضا و در هر دوره‏ اى از دوره‏ هاى زندگى؛ از كودكى و جوانى گرفته تا كمال و پيرى. 📝 استاد علی صفایی حائری 📚کتاب رشد
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
VID_20200609_152606_876.mp3
2.66M
گنجینه مهدویت در اندیشه امام خامنه‌ای 《استاد ملایی》 ✅ قسمت دوّم ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽| صفات رذیله، و منشأ آن چیست؟ 🌸بیانات استاد تحریری
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 6️⃣1️⃣ ✳️ قوانین طبیعی، معلول اراده الهی در قرآن، همه پدیده‌های طبیعت و انسان که یک عامل طبیعیِ روشنی هم دارد، به یک اعتبار، به خدا نسبت داده می‌شود؛ مثلاً درباره مرغها و پرنده هایی که در آسمان پرواز می کنند، می گوید: «ما یمسکهن الا الله»؛ هیچ کس اینها را در آسمان نگه نداشته، مگر خدا؛ در حالی که شما می دانید طبق فنون طبیعی، بال اینها و وزن مخصوصشان و فشار هوا، اینها را در آسمان نگه می دارد. یا می گوید: «والله انزل من السماء ماء»؛ باران را خدا نازل می کند؛ در حالی که باران یک علت طبیعی دارد. از تراکم ابرها و بقیه عوامل، باران به وجود می آید. این معنای درستی است؛ چون خدا که رقیب قوانین طبیعی نیست تا اگر شما گفتید خدا این کار را کرد، معنایش این باشد که قانون طبیعی، این کار را نکرده. خدا در عرض قوانین طبیعی نیست که این باشد یا آن باشد؛ خدا در طول قوانین طبیعی است و قوانین طبیعی را هم خدا به وجود آورده؛ این خاصیت را هم خدا به ابر و باد و هوا و بال مرغ و بقیه چیزهای عالم بخشیده است. خدا آن آفریننده ای نیست که سازنده باشد و رفته باشد گوشه ای نشسته باشد؛ مثل ساعتی که شما کوک می کنید، می گذارید روی طاقچه؛ بعد دیگر شما رفتید کنار، خود ساعت دارد کار می کند. این طور نیست؛ بلکه در هر لحظه ای از لحظات، اراده الهی در خلق و تکوین و تربیت موجودات، اثر دارد و هر حادثه ای از کوچک و بزرگ که در عالم اتفاق می افتد، طبق قوانین طبیعی و به اراده خداست و خداست که این قانون را به وجود آورده. ◀️ بیانات در جلسه 11 تفسیر سوره بقره، 1370/8/15
💎به نفع خودت است💎 🌿وَمَن جَاهَدَ🌿 💫فَإِنَّمَا يُجَاهِدُ لِنَفْسِهِ💫 🌺إِنَّ اللَّهَ 🌺 🍀لَغَنِيٌّ عَنِ الْعَالَمِينَ 🍀 🍃🌼🍃🌼🍃 🌿ﻭ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ [ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻜﻮﺷﺪ 🌿 💫ﻓﻘﻂ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩﺵ ﻣﻰ ﻛﻮﺷﺪ ; 💫 🌺ﺯﻳﺮﺍ ﺧﺪﺍ 🌺 ☘️ﺍﺯ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ ﺑﻲ ﻧﻴﺎﺯ ﺍﺳﺖ .☘️ سوره عنکبوت/ آیه 6
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹🌹جنگ خندق🌹🌹 🔰🔰پرسش باسلام ❓❓جنگ خندق چه جنگی بود وباچه گروهی جنگ شد وچه ویژگیهایی داشت؟لطفا بطور کامل توضیح دهید.لطفا منابع پاسخ به سوال را ذکرکنید؟ 🔰🔰پاسخ: پرسشگر گرامی با سلام آنچه بيان مي گردد، چكيده اي است از داده هاي تاريخنگاران در اين باره. غزوه احزاب یا غزوه خندق در ۱۷ شوال سال پنجم هجرت، برابر با سال ۶۲۷ میلادی در یثرب میان سپاهیان مسلمان و مشركان مکه تحت رهبری ابوسفیان در گرفت. این نبرد سومین رویارویی مسلمانان و بت‌پرستان مکه و از نبردهای مهم تاریخ اسلام است. یهودیان بنی‌نضیر به مکه رفتند و قریش را به نبرد با پيامبر اسلام تحريك نمودند. قریش، پیشنهاد نمایندگان یهود را پذیرفت و به جنگ با مسلمانان رهسپار شد. در این نبرد، هم‌پیمانان قریش بنی‌سلیم و غطفان و بنی‌اسد نیز به جنگ‌جویان سپاه مکه پیوستند. سپاهیان قریش، ده هزار تن و سه لشکر بودند که فرماندهی همه آن‌ها با ابوسفیان بود. بنی‌خزاعه، پيامبر اسلام كه از برنامه قریش و جنبش ایشان آگاه شده بود، برای جنگ یاران ویژه خود را گردآورد. برخی پیشنهاد کردند که به شیوه قلعه‌داری از یثرب، دفاع کنند و از بالای دژها و نقاط بلند با دشمن نبرد کنند. سلمان فارسی که با شیوه‌های جنگ ایرانیان آشنایی داشت، پیشنهاد کرد که گرداگرد شهر را خندق بکنند تا از پیشرفت دشمن به درون شهر جلوگیری شود و سپس با ساختن دژها و سنگرها در اطراف خندق و یا پرتاب تیر و سنگ، از گذر یافتن دشمن از خندق به سوی شهر، جلوگیری شود. پيامبر اسلام اين پيشنهاد را پذیرفت. کار کندن خندق با شتاب آغاز شد. کندن هر ناحیه‌ای از خندق به یک گروه از مسلمانان واگذار گردید و هر فردی به کندن چهل ذراع واداشته شد. یهودیان بنی‌قریظه نیز در کندن خندق، به مسلمانان یاری رساندند. کار خندق در شش روز به پایان رسید و برای آن درهایی گذارده شد و نگهبانی هر در به قبیله‌ای واگذار گشت و زبیر بن عوام به سرپرستی پاسداران درهای قلعه گمارده شد. پیمان‌شکنی بنی‌قریظه: حیی بن اخطب، یهودیان بنی‌قریظه را به نبرد علیه سپاه اسلام فراخواند. سرانجام کعب بن اسد، درخواست حیی بن اخطب را پذیرفت و کعب پیمان خود را با محمد شکست. نبردهای‌های تن‌به‌تن: سرانجام، پنج تن از سپاه مکه به نام‌های: عمرو بن عبدود، عکرمة بن ابوجهل، هبیرة بن وهب، نوفل بن عبدالله و ضرار بن خطاب موفق شدند از خندق بگذرند. در نبردهای تن به تن، عمرو بن عبدود به دست علی بن ابی‌طالب کشته شد. نوفل بن عبدالله پس از گذشت از خندق، سقوط کرد و سنگباران شد که در آن میان علی وارد خندق گشت و او را در آن میان کشت. ابوسفیان از ترس این‌که مسلمانان بدن نوفل را به انتقام حمزه، مثله کنند پیشنهاد کرد که پیکر مرده او را به ده هزار دینار بخرد؛ اما پيامبر دستور داد که جسد را به رایگان به سپاه مکه باز پس دهند. پراکندگی سپاه عرب: سپاه عرب پس از کشته شدن نوفل بن عبدالله و عمرو بن عبدود، پراکنده شدند. پيامبر، حذیفه را مأمور کرد که از خندق گذشته از اوضاع دشمن اطلاعاتی به دست بیاورد. صبح، سپاه مکه آن‌جا را ترک گفته و کسی باقی نمانده بود. (1) 📖📖منابع جهت مراجعه: - تاریخ اسلام، دکتر علی اکبر فیاض، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، سال ۱۳۷۸؛ - تاریخ تحلیلی اسلام، سید جعفر شهیدی، مرکز نشر دانشگاه تهران، ۱۳۶۲؛ - تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، انتشارات دلیل، سال ۱۳۸۰. - نيز مي توانيد به لينك زیر (سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)) مراجعه کنید:http://www.eteghadat.com/forum/forum-f47/topic-t3670.html 📖📖پي نوشت ها: 1.رك سید هاشم رسولى محلاتى، زندگانى حضرت محمد(ص)،دفتر نشر فرهنگ اسلامى، ص 415،العبر تاريخ ابن خلدون، ترجمه عبد المحمد آيتى، مؤسسه مطالعات و تحقيقات فرهنگى، چ اول، 1363ش.،ج‏1،ص:424؛تاريخ طبرى ، محمد بن جرير طبرى (م 310)، ترجمه ابو القاسم پاينده، تهران، اساطير، چ پنجم، 1375ش.ج‏3،ص:1067، تاريخ يعقوبى، احمد بن ابى يعقوب ابن واضح يعقوبى (م بعد 292)، ترجمه محمد ابراهيم آيتى ، تهران ، انتشارات علمى و فرهنگى ، چ ششم ، 1371ش.،ج‏1،ص:409.
❇️❇️احکام شرعی 📚 واجبات تخیبری ---------------------------
⚜️ دعا! 🌷 عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد! و موّفق کسی است که دعایش با شرایط، 🌷 یعنی به شرط توبه و صادقانه و حقیقی و مستمر باشد، و در صورت تأخیر در اجابت ناامید نشود و دست از دعا و تضرع و التماس برندارد و مأیوس نشود؛ 🌷 زیرا یأس از رحمت خدا و استجابت، از بلایی که برای برطرف شدنش دعا می‌کند، بدتر است. 📚 در محضر بهجت، ج٣، ص٢٨۵