🔻انتشار برای نخستین بار؛ گزیدهای از بیانات رهبرانقلاب درباره دعای عرفه
🔰هر کس دعای عرفه را تا آخر بخواند متحول میشود
💠رهبرانقلاب: دعای عرفهی امام حسین پُر از معارف است؛ یعنی واقعاً این را من با قاطعیّت به شما عزیزان عرض میکنم و بپذیرید که هر کسی مثلاً دعای عرفه را با توجّه به معنایش بخواند، از وقتی که این دعا را شروع میکند به خواندن تا به آخرش برسد، بکلّی تغییر میکند [نسبت] به آن آدمی که قبل از خواندن دعا بود؛ ولو دَهبار قبلاً خوانده باشد این دعا را؛ این جور معارفی در این دعاها هست. دعاهای صحیفهی سجّادیّه همین جور است؛ دعاهای صحیفهی سجّادیّه درس زندگی است؛ در همین دعاهایی که حضرت به حسب ظاهر، با گردن کج نشستهاند، گریه کردهاند و این دعا را خواندهاند، منش سیاسی یک آدم سیاستمدار در دنیای امروز فهمیده میشود؛ یعنی همان هویّت لازمِ یک انسان والای با شخصیّتِ قویّ فعّالِ پیشرو که در همهی زمینهها میتواند چنین آدمی پیش برود؛ در علم، در سیاست، در صنعت، در جنگ، در همه چیز. تمام این [دعاها] این هویّت را به انسان میبخشد.
۱۳۷۹/۱۰/۲۷
⚠️ذيل دعاى عرفه
در مورد ذیل دعای عرفه فراوان نوشته اند و پایان نامه و مقالاتی هم به اصالت سنجی آن پرداخته اند.
✅ذکر این گفتار مختصر از فقیه شهیر، آیت الله سید موسی شبیری زنجانی مفید است:
«شناخت متن حديث و اینکه از عبارات يك متن بتوان آن را به معصوم علیه السلام استناد داد، كار بسیار مشكلى است و شخصى مثل مرحوم #مجلسى مى تواند در اين ميدان اظهار نظر كند.
آقاى [امام] خمينى چون با عرفان سروكار داشت و مضامين ذيل دعاى عرفه را بلند و والا يافته بود، معتقد بود كه اين ذيل حتماً از حضرت سيدالشهداء علیه السلام است...
ولى بعداً معلوم شد كه اين ذيل از منشآت ابن عطاءالله اسكندرانى از بزرگان صوفيه در قرن هفتم و اوائل قرن هشتم است كه شروح بسيارى بر كتابش نوشتهاند. اين را مرحوم جلال همايى در مولوى نامهاش (ج۲ ص۱۸) تذكّر داده است.
ابن عطاءالله اسكندرانى در سال ۷۰۹ يعنى حدود ۴۵ سال پس از وفات ابن طاووس در سال (م ۶۶۴) از دنيا رفت.
اين ذيل در نسخه هاى قديمه اقبال وجود ندارد و بعداً به اقبال ملحق گرديده است.[1]
مرحوم مجلسى در بحارالأنوار (ج۹۵ ص۲۲۷) تصريح كرده است كه اين عبارات از امامان نيست و با نوشته هاى صوفيه مسانخ است.
البته مجلسى اطلاع نداشت كه قائل اين عبارات كيست ولى آن را از صوفيه مى دانست.
1️⃣ شهيد اوّل هم در مجموعهاش (نسخه ش ۸۹۳۲ کتابخانۀ مجلس) دعاى عرفه را بدون ذيل از سيد بن طاووس نقل مى كند و محال است شهيد كه تمايلات عرفانى هم داشته - چنان كه از اشعارش پيداست - ذيل را در كتاب سيّد ديده باشد و نقل نكند.»
📗جرعه ای از دریا، ج۳، ص۲۵۶
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
تفسير سوره اعلی جلسه 5.docx
35K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#تفسیر_سوره_اعلی
#سوره_اعلی
#تفسیر_متنی
🔅🔅🔅
📌نگاشت 31:تفسیر متنی سوره اعلی
📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی
📒 جلسه پنجم(پایانی)
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨نماهنگ | امتحان الهی
🔰حضرت آیتالله خامنهای:«اگر به حکمت مندرج در عید قربان توجه شود، خیلی از راهها برای ما باز میشود. در عید قربان یک قدردانی بزرگ الهی نهفته است از پیامبر برگزیدهی حضرت حق، حضرت ابراهیم (علیهالسّلام) که آن روز ایثار کرد. بالاتر از ایثار جان، در مواردی ایثار عزیزان است ...
🔹امتحانهائی که ما میشویم، در واقع نقطهی اصلیاش همین است؛ پای یک ایثار و یک گذشت به میان میآید ... امتحان الهی برای این نیست که خدا ما را بشناسد، ببیند ما در چه وزنی، در چه حدی هستیم؛ خود امتحان در حقیقت یک گام است به سوی مقصد... امتحان یعنی عبور از وادی محنت. یک محنتی را، یک شدتی را جلوی پای یک انسانی یا یک ملتی میگذارند؛ عبور از این محنت، امتحان است. اگر توانست عبور کند، به آن منزل مقصود میرسد.» ۱۳۸۹/۰۸/۲۶
أَعُوذُ بِكَ اللَّهُمَّ الْيَوْمَ مِنْ غَضَبِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَعِذْنِي وَ أَسْتَجِيرُ بِكَ الْيَوْمَ مِنْ سَخَطِكَ فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ أَجِرْنِي
خدايا در اين روز از غضب تو به تو پناه مى برم، پس بر محمد و آلش درود فرست و پناهم ده، و در اين روز از غضب تو امان مى طلبم، پس بر محمد و آلش درود فرست و مرا امان ده،
فرازی از دعای ۴۸ صحیفه سجادیه در عید قربان
🔪 «اسماعیلهایت را قربانی کن؛ این آخرین امتحان توست...»
🤍 یعقوب برای دیدار دوباره یوسف، باید دل از هرچه غیر او بود میبرید، حتی از بنیامینش که جای یوسف را برای او پُر کرده بود و باید او را راهی سفر دور و درازِ مصر میکرد...
🔻 شاید لازمهی رسیدن به یوسف، دل بریدن از غیر اوست. آمادهای اسماعیلهایت را قربانی کنی!؟
📎 #تلنگر ؛ ویژه #عید_قربان
❓❓خلاصه پرسش
🔰اعتبار روایتی که میفرماید:" نطفه ای که در شب عید قربان تشکیل شود شش انگشتی خواهد بود"چه مقدار است؟
❓❓پرسش
لطفاً بفرمایید حدیثی که در حلیه المتقین آمده : امام صادق می فرماید:اگر نطفه جنین در شب عید قربان ایجاد شود بچه 6یا4 انگشتی می شود چقدر اعتبار دارد؟ اگر اطلاعات دیگری در رابطه با این حدیث دارید به من بدهید متشکرم.
🔰🔰🔰پاسخ اجمالی🔰🔰🔰
پیامبر گرامی اسلام (در ضمن حدیثی طولانی در باره مستحبات و مکروهات عمل زناشویی) به امام علی (ع) فرمود :"با همسرت در شب عید قربان نزدیکی مکن زیرا اگر در این شب نطفه ای منعقد شود نوزادی که متولد می شودیا شش انگشت خواهد داشت و یا چهار انگشت.... ".[1] این حدیث علاوه بر کتاب حلیة المتقین در کتاب های جامعالأخبار تألیف تاج الدین الشعیری و مکارم الأخلاق تألیف رضی الدین حسن بن فضل طبرسی آمده است، اما از نظر سند مرسله است .
آنچه در باره محتوای این حدیث می توان گفت این است که زناشویی و تشکیل نطفه در شب عید قربان مقتضی و جزء علت برای شش یا چهار انگشتی شدن نوزاد است و علت تامه آن نیست به همین جهت همه نوزادانی که در چنین شبی نطفه شان بسته شود شش یا چهار انگشتی نخواهند بود. همانطوری که بسیاری از نوزادانی که شش یا چهار انگشتی هستند قطعاً در غیر این شب نطفه شان بسته شده است.
بنا بر این گر چه این روایت از نظر سند مرسله است و از نظر محتوا نیز نمی توان نزدیکی با همسر در شب عید قربان را به عنوان علت تامه شش انگشتی شدن فرزند دانست، اما به عنوان هشدار به یک ضرر و خطر و دفع ضرر محتمل که یک امر عقلایی است می توان به آن عمل کرد.
📖منابع:
.[1] قال رسول الله ص :".... یا علی لا تجامع مع أهلک فی لیلة الأضحى فإنه إن قضی بینکما ولد یکون له ستة أصابع أو أربع أصابع ..." الشعیری ،تاج الدین، جامعالأخبار ص : 103، الفصل الستون فیما یستحب عند دخول العروس فی البیت و فی بیان أوقات الحسنة و المکروهة للجماع، انتشارات شریف رضی ، قم،1363ه.ش؛ ؛ طبرسی، رضی الدین حسن بن فضل، مکارمالأخلاق ص : 209،انتشارات شریف رضی ، قم،1413ه-ق
دوران ظهور امام زمان.Mp3
1.02M
❓لطفا مختصری درباره زمان و دوران ظهور #امام_زمان علیه السلام توضیح بفرمایید
🎙پاسخ
#استاد_یوسفیان
#مهدویت
#پرسمان_اعتقادی
📅روز دهم ماه ذیالحجه سال دهم هجری، کاروان حضرت رسول اکرم(ص) امروز به منا بر می گردند و اعمال عید قربان را انجام می دهند.
#عید_قربان
#وقایع_ماه_ذی_الحجه
#روز_شمار_غدیر
🌸عاشقان عیدتان مبارک🌸
✨امام جواد عليه السلام می فرمایند :
مَا مِنْ عَمَلٍ أَفْضَلَ يَوْمَ النَّحْرِ مِنْ دَمٍ مَسْفُوكٍ أَوْ مَشْيٍ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ أَوْ ذِي رَحِمٍ قَاطِعٍ يَأْخُذُ عَلَيْهِ بِالْفَضْلِ وَ يَبْدَؤُهُ بِالسَّلَامِ أَوْ رَجُلٍ أَطْعَمَ مِنْ صَالِحِ نُسُكِهِ وَ دَعَا إِلَي بَقِيَّتِهَا جِيرَانَهُ مِنَ الْيَتَامَي وَ أَهْلِ الْمَسْكَنَةِ وَ الْمَمْلُوكِ وَ تَعَاهَدَ الْأُسَرَاء.✨
🔶در روز عید قربان چیزی با فضیلت تر از اینها نیست:
1️⃣قربانی کردن
2️⃣یا راه رفتن در جهت نیکی به پدر و مادر
3️⃣ یا خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام کند
4️⃣ یا مردی که از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند
خصال، جلد1، ص: 298
*سلام علیکم آماده شوید برای یک سفر به مکه مکرمه*
ابتکار بسیار زیبا.
روی نوشته زیر انگشت بزنید؛
وارد حرم شدید توجه کنید روی هر فلشی که کلیک میکنید يه مقدار صبر کنید تصویر شفاف ميشه. ودر هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن میتوان کاملا زیارت کرد و هر جای خانه خدا رو که دوست داريد زیارت کنید. تصویر دیر واضح میشود لذا کمی صبر کنید. حتی میتوانید با انگشت، صفحه رو بچرخانید دور و بر هم نگاه کنید .....
https://b2n.ir/867089
: اینهم برای عزیزانی که دوست دارند . امروز مکه باشند .
عید قربان بر تمام مسلمین جهان مبارک باد.🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 توصیه و پیشنهاد رهبر انقلاب برای ماه محرم در شرایط کرونا
شهیدآوینی-در رثای شهدای مکه-1366.mp3
1.61M
📢 صوت | گفتار شهید مرتضی آوینی در در رثای شهدای حرم امن الهی
🗓 به مناسبت ۹ مرداد ۱۳۶۶ - ۶ذيحجّه سال ۱۴۰۷ قمري - سالروز کشتار خونین حجاج در مکه به دست ال سعود
🗓 ۹ مرداد ۱۳۶۶ - ۶ذيحجّه سال ۱۴۰۷ قمري - کشتار خونین حجاج در مکه به دست ال سعود
🌷گفتار شهید آوینی در رثای شهدای حج سال1366:
— ميخواهم در رثای شما، ای كبوتران خونینبال حرم امن، مرثیهای بسرایم؛ اما كلام زمینگیر است و كبوتر شكستهبال دل من نیز آسمان را تنها در خیال ميپرورد. كلام اسیر قفس ماهیات است و عقل اسیر دام كلام، و آنجا كه شما بال كشیدید پر جبرائیل عقل ميسوزد. آنجا جز نبی عشق را بار نميدهند و جز او و اوصیایش، یعنی آنان كه زمین نسبیت را به آسمان اطلاق پیوند ميدهند، دیگر كیست كه بتواند بر معرج انقطاع كامل پای نهد و چشم دلش به ضیاء نظر به غیبالغیوب ذات نور یابد...
چهل روز از بزرگترین فاجعهی تاریخ، شكستن امنیت حرم امن، ميگذرد. حسین بن علي(ع) مكهی مكرمه را ترك گفت تا این حرمت محفوظ بماند و ماند تا امروز، كه آنچه با شمشیر یزیدیان به انجام نرسید با تفنگهای آل سعود، این یزیدتر از یزیدیان، به انجام رسد. عقل زمینگیر ما از ادراك عظمت این هتك حرمت محروم است، اما آن نایب ولایت مطلقه فرمود كه از این عظیمتر واقعهای در تاریخ رُخ نداده است و زبان او زبان صدق است...
فاجعهی خونین ششم ذيالحجه در مكهی مكرمه نقاب منافقانهی فریب را از چهرهی مدعیان دروغین اسلام بر انداخت و سرنوشت حكام حجاز با سرنوشت آمریكا پیوند خورد و یك بار دیگر خون پیروز شد...
🔰 ایثارگری خصوصیت ویژه مردم ایران است
🔻 رهبر انقلاب، امروز: امروز همهی دنیا با یک ابتلای همگانی مواجه است. امروز همهی کرهی زمین تقریباً مبتلا به این حادثهاند؛ بعضی کمتر، بعضی شدیدتر.
🔹️ شاید در بسیاری از جاها هم افرادی از آحاد مردم هستند که به گرفتارها و مبتلایان و مانند اینها کمکهایی میکنند؛ کم و بیش یک جاهایی کمکهایی هست، لکن گمان نمیکنم هیچ جا مثل کشور ما، مثل ایران عزیز ما باشد که تعداد کسانی که داوطلبانه به یک چنین کمکهایی اقبال میکنند این همه زیاد باشد. بنده سراغ ندارم و نشنیدهام و گزارشی ندارم از اینکه در جایی از کشوری از کشورهای دنیا این همه تحرّک مردمی و پشتیبانیهای مردمی وجود داشته باشد. این از خصوصیّات ملّت ما است در ایثارگری؛ هم در بلایای طبیعی مثل سیل و زلزله و امثال اینها، هم در بلایای غیر طبیعی مثل جنگ تحمیلی. در هشت سال دفاع مقدّس، همین حرکت عظیم ایثارگرانهی مردمی بود که این حماسهی بزرگ را به وجود آورد و جبههها را به آن شکل آراست که تا آخر در تاریخ ما یک دوران برجستهای است. امروز هم همین جور است، در این قضیّه مشاهده شد.
🔺️ مجموعههای درمانی در صفوف مقدّم بودند؛ پزشکان و پرستاران و بقیّهی عوامل درمانی واقعاً فداکاری کردند، که زبان [از وصف آن] قاصر است. ۹۹/۵/۱۰
❓❓فلسفه کشتن این همه حیوان در روز عید قربان چیست؟
به (از نظر مسلمان ها عید) قربان نزدیک می شیم من نمی دونم چرا باید تو یه جشن موجودی رو کشت؟ بعضی وقتا به این مساله فکر می کنم که اسلام مانع یک فرهنگ شهرنشینی مطلوب و پیشرفته هست...فرض کنیم مردم سوئد مسلمان بودند اونوقت به جای این کریسمس زیبا و قشنگ(که یه جور جشن تولده)عید قربان رو داشتند و تو جشنشون گوسفند سر می بریدند با اینکار تو روز عید هم بی رحمی بشر رو ثابت می کردند هم خیابونا و کوچه ها رو به گند و کثافت می کشوندند....
حکمت و راز بسیاری از عبادت ها برای انجام دهندگان آن ها پوشیده نیست مثلاً نماز ذکر هایی دارد که معنای آن روشن است. رکوع و سجودی که بزرگداشت خدا را تفهیم می کند. تشهد که همراه با اعتراف به وحدانیت حق و رسالت رسول اکرم (ص) است. لیکن از آن جا که حج توحید ناب است، پی بردن به راز مناسک حج دشوار است و اسرار بسیاری از آن ها با عقل بشری قابل تبیین نیست. از این رو تعبد در حج بیش از سایر دستورهای دینی است. چنان که از رسول خدا(ص) نقل شده است که به هنگام لبیک گفتن، به خدا عرض کرد: با رقیت و عبودیت محض لبیک می گویم و مناسک حج را انجام می دهم. ((لبیک بحجه حقا تعبدا ورقا )(1 )
حج آزمایشگاه اخلاص و یک دوره تعبد محض و امتحان صرف است. محرمات حج برای تطهیر قوایی است که گرفتار عصیان و تباهی می شوند.
در مورد مصرف گوشت قربانی قرآن می فرماید:
«فاذا وجبت جنوبها فکلوا منها و اطعموا القانع و المعتر (2)؛ چون (قربانی ) پهلویش به زمین افتد، از گوشت آن بخورید و به فقیر و درخواست کننده هم بدهید».
در بیانات حضرات معصومین (ع)آمده است:
راز قربانی در تقرب به خدای متعال و بریدن گلوی طمع است و درس ایثار و از خود گذشتگی است. (3)
همينطور در مورد حكمتهاي ديگر اين عمل عبادي در حديث وارد شده است كه: حضرت امام صادق عليه السلام از آباء گرامش عليهم السلام نقل فرمودند: رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمودند:
خداوند متعال اين قربانى را تشريع فرمود تا مساكين شما از ناحيه گوشت در فراخى قرار بگيرند، پس ايشان را اطعام نماييد.(4)
بنابراين براي قرباني حج، به صورت كلي دو نوع حكمت مي توان در نظر گرفت :- هدف مادي و رفع نيازهاي مادي و اقتصادي جامعه اسلامي 2- هدف معنوي كه عبارت است از نماد بودن اين عمل براي ايثار و قرباني كردن تمام خواهش هاي نفساني در برابر خواست و اراده حق متعال.
همانگونه كه اگر به ريشه اين تشريع ملاحظه كنيم، دستور قرباني حضرت اسماعيل عليه السلام براي حضرت ابراهيم عليه السلام، براي اين منظور بود و هيچ وقت خداي متعال نمي خواست كه اسماعيل در عمل قرباني شود. بلكه هدف، تنها آزمايش و امتحان حضرت ابراهيم و بريدن او از تعلقات مادي و دنيوي بود. بنابراين به محض اينكه حضرت ابراهيم عليه السلام به اين امر اقدام كرد، نه كارد بريد و نه اسماعيل عليه السلام قرباني شد. براي اينكه اين مساله به صورت نمادين باقي بماند و همه آيندگان با دست زدن به اين عمل نشان دهند كه آنها نيز مانند حضرت ابراهيم عليه السلام از هر خواهش نفساني، در برابر اراده حق تعالي خواهند گذشت، خداي متعال اين عمل را به صورت سنت در دين اسلام تشريع فرمود.
بنابراين در مناسك حج به صورت عمده و در عمل قرباني خصوصا، نبايد صرفا به جنبه مادي و ظاهري آن توجه كرد كه گوسفندي كشته مي شود و خوني ريخته مي شود. اگر به معناي حقيقي اين عمل دقت شود، اين عمل از بهترين عبادات خواهد بود چرا كه انسان با اين عمل در حقيقت به خدا مي گويد كه خدايا آمدم و با تمام وجود هم آمدم و از تمام خواهشهاي خود و از همه نفسانيات خود در برابر تو و اراده تو مي گذرم.
بله افرادي كه روح ايمان در آنها نفوذ نكرده است كشته شدن گوسفند را مي بينند ولي كشته شدن شيطان نفس حاجي را نمي بينند و به تعبير قرآن « صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فَهُمْ لا يَعْقِلُون »هستند. ترجمه : ". اين كافران، در واقع) كر و لال و نابينا هستند از اين رو چيزى نمىفهمند. " (5)
اما تشبيه عيد كريسمس مسيحيان، به عيد قربان كه داراي مفهوم و معنائي عرفاني انساني است از اساس باطل است.
هيچ يك از مراسمات مسيحيان در روز كريسمس (از درخت تزيين كردن تا بابا نوئل با گوزن شاخدارش ) نه مبناي الهي دارد( كه در كتاب مقدس به آن توصيه شده باشد) و نه وجه عقلي. يعني نمي توان حكمتي الهي يا عقلي براي آن پيدا كرد. اينگونه اعمال تنها يك سري اعمال من درآوردي است كه هيچ ارتباطي با اصل دين مسيحيت هم ندارد.
در حاليكه عيد قربان يك عيد عبادي، اجتماعي، اقتصادي است و ريشه قرآني و الهي دارد و هر مسلماني مي داند كه چرا و به چه هدف اين عيد را برگزار مي كند. در عيد قربان شيطان نفس انسان قرباني مي شود و علاوه بر آن، از اين طريق فقرا و مسكينان و گرسنگان سير مي شوند. عيد قربان هم عبادت است و هم فعاليتي اجتماعي. عيد قربان هم خدا را به انسان ياد مي دهد و هم به او متذكر مي شود كه اي انسان تو در برابر همنوعان خودت مسئوليت داري. نه مسئوليت ريش بستن و لباس قرمز پوشيدن و گاري با گوزن شاخدار راه انداختن كه افسانه اي بيش نيست و نه مسئوليت تزيينات رنگارنگ به خود و درخت بستن، در حاليكه همسايه ات گرسنه است و حتي لقمه براي سير شدن ندارد، بلكه مسئوليت حقيقي و واقعي. مسووليت ديدن گرسنگان و به داد آن ها رسيدن را داري.
نكته ديگر اينكه بيشترين كشتار را در تاريخ، مسيحيان داراي كريسمس به همراه بابانوئل در جنگهاي صليبي و جهاني اول و دوم و استمعار كشورهاي دنيا در سيصد سال اخير و ماجراي انداختن دو بمب اتمي به نام خدا بر سر مردم بيچاره ژاپن، انجام داده اند نه مسلماناني كه هميشه در طرف مظلوم و دفاع از مظلوم بوده اند نه ظالم.
اگر مسلمان گوسفند مي كشد تا نفس خودش را بكشد و با گوشت آن انسانها را سير كند، برپاكنندگان جشن كريسمس، انسانها را مي كشند تا به وسيله آنها كشورهاي خود را آبادتر و نفس خود را فربه تر سازند و اداي موجودات ناز و مهربان را بازي كنند. ( البته ما عمل مسيحيان با خدا را كه از اين كار ها متنفرند، از اين دست اقدامات جدا مي دانيم، لكن اگر صرف برپا كردن يك جشن در انسانتر شدن انسان كمك مي كرد، نبايد اين فجايع به اسم خدا و مسيحيت رخ مي داد در حاليكه همگي آنها جشن كريسمس هم مي گرفتند.)
نكته ديگر اينكه، همه انسانها از مسيحي گرفته تا مسلمان و يهودي و غير اينها، هم گوسفند مي كشند و هم از گوشت آن استفاده مي كنند و اين امر اختصاص به مسلمين ندارد. اگر مدافعين حقوق گوسفند در دلسوزي خود صادقند، اقدامي در جهت تعطيلي تمام كشتارگاه هاي كشورهاي دنيا كنند. ( كه البته اگر اقدام به اين كار كنند در نظر جهانيان به كاري مضحك دست زده اند.)
نكته آخر اينكه كشتن گوسفند و قرباني هاي ديگر در كوچه و خانه، هيچ ربطي به اسلام ندارد. اسلام دستور داده است كه قرباني انجام شود ولي دستور نداده است كه حتما بايد در خانه يا كوچه و يا خيابان باشد. مي توان براي اين كار مكانهاي خاص در نظر گرفت كه بهداشت كار هم رعايت شود. اگر نشده است تقصير اسلام نيست كساني كه بايد رعايت كنند، رعايت نكرده اند.
برای اطلاعات بیشتر در مورد اسرار حج می توانید به کتاب صهبای حج از دانشمند گرانسنگ آیت الله جوادی آملی مراجعه کنید
پینوشتها :
1. فيض كاشاني، محجة البیضاء، تهران، مركز نشر اسلامي، 1417 هـ. ق، ج2، ص197.
2. حج(22)، آیه 36.
3. فيض كاشاني، پيشين.
4. شيخ صدوق، علل الشرايع، ترجمه سيد محمد جواي ذهني تهراني، قم، انتشارات مومنين، 1380هـ. ش، ج 2، ص 406.
5. بقره(2)، آيه 171.
❓❓سئوال:
چگونه است که ما شیعیان نمازهای جمعه و عیدین را به جماعت می خوانیم؟ در صورتی که استحبابی است باید تمام احکام نماز مستحب از جمله عدم اقامه ی جماعت، عدم وجوب استقبال و... را داشته باشد در حالیکه چنین نیست.
🔰🔰با سلام و تشکر به خاطر ارتباط تان.
در زمان غیبت نماز جمعه واجب تخييرى است ،به اين معنى كه مكلّف در روز جمعه مخيّر است كه نماز جمعه را بخواند ، در صورتى كه شرائطش موجود باشد، يا نماز ظهر به جا آورد .پس اگر نماز جمعه را به جا آورد، كفايت از ظهر مىكند . (1)
نـمـاز مستحب را نمى شود در هيچ موردى - بنابر احتياط - با جماعت خواند , ولى نماز استسقا را كـه بـراى آمـدن بـاران مى خوانند، مى توان با جماعت خواند . هم چنين نمازى كه واجب بوده و به جهتى مـسـتـحـب شده است , مانند نماز عيد فطر و قربان كه در زمان امام عليه السلام واجب بوده و به واسطه غايب شدن ايشان مستحب مى باشد .
همه این احکام مطابق با روایاتی است که در این باره وارد شده است و مطابق دین است، نه بدعت در دین اما نماز عید قربان و فطر را رجاء(به امید ثواب) جماعت به جا می آورند.
📖📖پی نوشت :
1. توضیح المسائل مراجع، ج1 ص 889 (مطابق با فتوای آیت الله سیستانی).
🔸 توصیه رهبرانقلاب برای مسئله عزاداری در محرم
رهبرانقلاب:
🔹در عزاداریها معیار آن چیزی است که کارشناسان و ستاد ملی کرونا اعلام میکنند؛ بنده به توصیه این عزیزان عمل میکند.
🔹توصیه من به مردم این است که ببینیم ستاد ملی کرونا چه میگوید و در مسئله عزاداری به گفته این ستاد عمل کنیم.
🔹اگر وضعیتی که داریم را شل بگیریم، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸مردم و برداشتهای احکام🌸🌸
☘️☘️مستحبات واجب نما
👈بخشی از کارها وذکر ها نماز مستحب است و می توان عمدا آن را ترک کرد؛اما بسیاری از مردم از آنجا که آشنایی کامل به واجبات و مستحبات نماز ندارند فکر می کنند همه آنها واجب است و بایذ انجام داد و اگر اشتباها یکی از آنها را انجام ندهند نگران نماز خود هستند .
در اینجا به نمونه از مستحبات نماز اشاره می شود:
1)گفتن اذان و اقامه قبل از نماز
2)بالا بردن دست ها به هنگام تکبیرة الاحرام
3)قنوت
4)گفتن الله اکبر قیل از رفتن به رکوع
5)گفتن سمع الله لمن حمده و الله اکبر قبل از رفتن به سجده
6) دو الله اکبر ی که بین دو سجده قرار دارد
7)گفتن بحول الله و قوته اقوم و اقعد در هنگام برخواستن از سجده
8)گفتن الحمد الله در ابتدای تشهد
9)گفتن السلام علیک ایها النبی و رحمة الله و برکاته و السلام علینا و علی عبادالله الصالحین در سلام نماز
10)در تسبیحات اربعه در رکعات سوم و چهارم تنها یک بار نیاز است گفته شود سبحان الله و الحمدالله و لا اله الا الله و الله اکبر ولی مستحب است سه بار گفته شود