eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
455 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓❓خلاصه پرسش زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را، بیان نمایید. ❓❓پرسش لطفاً زندگی‌نامه جندب بن حجیر که روز عاشورا در رکاب امام حسین(ع) به شهادت رسید را بیان نمایید. 🔰🔰پاسخ اجمالی یکی از شهدای کربلا و از افرادی که روز عاشورا در راه دفاع از امام حسین(ع) به شهادت رسید، جندب بن حجیر[1] (حجر)[2] بن جندب‏[3] خولانی[4] است. وی از قبیله‌ی جوان،[5] یا جواب[6] بود. جز نام و اندک اطلاعاتی از این شهید که در منابع مهم وجود دارد، توضیح بیشتری در ارتباط با زندگی ایشان مشاهده نمی‌شود، اما در برخی کتاب‌های متأخر نام وی را جندب بن زهیر ذکر کرده و گفته‌اند که وی از اهالی کوفه و از همراهان امام علی(ع) بوده و در جنگ صفین نیز یکی از فرماندهان قبیله کنده و ازد بود . طبق گزارش این منابع، هنگام نهضت امام حسین(ع) وی توانست از کوفه خارج شده و در منطقه حاجز و قبل از محاصره حضرتشان توسط حر بن یزید ریاحی به آن‌حضرت(ع) برسد و روز عاشورا لیاقت جنگیدن در رکاب ایشان را پیدا کند و در حمله‌ی اوّل به شهادت برسد. [7] در زیارت ناحیه، این‌گونه از وی تجلیل شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حَجَرٍ الْخَوْلَانِیِّ».[8] و در زیارت امام حسین(ع) در ماه شعبان، با اندک تفاوتی این‌گونه به وی سلام داده شده است: «السَّلَامُ‏ عَلَى‏ جُنْدَبِ‏ بْنِ حُجَیْر».[9] 📚منابع: [1]. رسان، فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155، قم، آل البیت ع‏، چاپ دوم‏، 1406ق؛ کشی، محمد بن عمر، اختیار معرفة الرجال، محقق، مصحح، شیخ طوسی، محمد بن حسن، مصطفوی، حسن،‏ ص 100، مشهد، مؤسسه نشر دانشگاه مشهد، چاپ اول، 1409ق. [2]. ابن مشهدی، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، محقق، مصحح، قیومی اصفهانی، جواد، ص 494، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، 1419ق. [3]. محلی، حمید بن احمد، الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، مصحح، محطوری، مرتضی بن زید، ج 1، ص 211، صنعا، مکتبة بدر، چاپ اول، 1423ق. [4]. المزار الکبیر، ص 494. [5]. الحدائق الوردیة فی مناقب الأئمة الزیدیة، ج 1، ص 211. [6]. تسمیة من قتل مع الحسین ع‏، ص 155. [7]. الحسینی الحائری الشیرازی‏، السید عبد المجید، ذخیرة الدارین فیما یتعلق بمصائب الحسین ع و اصحابه‏، ص 421 – 422، قم، زمزم هدایت‏، بی‌تا. [8]. المزار الکبیر، ص 494. [9]. ابن طاووس، علی بن موسی، اقبال الاعمال، ج 2، ص 714، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1367ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
samtekhoda 14.mp3
13.08M
🔊 فایل صوتی برنامه 👤 📚 موضوع: چگونه در برابر مشکلات صبر کنیم؟ 🗓 چهار شنبه: نوزدهم شهریور ماه1399
به پویش من محمد را دوست دارم در روز پنجشنبه ۲۰ شهریور بپیوندید و استوری کنید و # هشتک بزنید
💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره ❓س: چرا در اکثر ایام ع با فضیلت ترین است؟ ✅ ج: به خاطر اینکه حفظ اسلام با امام حسین ع است. علت اینکه خدا این را دیده بود، چون دید بعد از ص خیلی از عوضی ها می خواهند را از بین ببرند، همه جا را بی دین کنند، خدای متعال با و حکمتش تشخیص داد آن چیزی که بتواند اسلام را از نابودی حفظ کند شهادت امام حسین علیه السَّلام است. این شهادت و مصیبت سنگین یک جوری است که دل انسانها را تحریک می کند، اگر چه باشند، لذا شما دیدید ها، ها، نذری می دهند، به خاطر شهادت امام حسین ع است، این حفظ می کند. هر سال که ایام محرم می‌رسد، روز عاشورا و شام و ناهار و و... عده ای می آیند در تور و مسلمان می‌شوند. ⬅️ کسانی که به واسطه از فاصله میگیرند در این ایام به خون امام حسین ع جمع می شوند و و و و کارها درست می شود، بنابراین هیچ چیزی به اندازه امام حسین ع اسلام را حفظ نکرده است.
با توجه به اینکه امروز 21 محرم مصادف با رحلت دانشمند بزرگ تشیع مرحوم علامه حلی رحمة الله علیه است،بیانات زیبا و ارزشمند مرجع عالیقدر در مورد مقام این شخصیت بزرگ تشیع تا لحظاتی دیگر تقدیم همراهان گرامی می گردد. التماس دعا
20.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
‌ ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! 🎥 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 🔰 در بیان مقام مرحوم 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
🔰بیان مقام مرحوم علامه حلی در کلام آیت الله العظمی وحیدخراسانی ⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! این‌ها ایتام علیه‌السلام هستند. شما هم چکاره‌اید؟ این لباس، لباس سربازی اوست، لباس خدمتگذاری اوست. اگر از ما بپرسند که خودت را به او نسبت دادی، ملبس به او شدی، اما نوکری نکردی، چه جواب بدهیم؟ 💠 ما بی خبریم، چه کردند؟! چه بودند؟! حسن بن یوسف بن مطهر... ابن حجر! آن هم ابن حجر عسقلانی، با آن نصبش، درباره علامه می‌گوید: کان آیة فی الذکاء، یکتب وهو راکب... - نه تنها در خانه می نوشت، هم می‌نوشت- یزاحم بعظمته الکواکب. ♨️ عمری کار کردیم اما به قدر علامه کاری نکردیم! آمد به مجلس خدابنده... هنر این است. واقعاً بهت انگیز است. آمد به مجلس خدابنده، کفش‌هایش را در آورد، زیر بغلش گرفت! 🔷 همه حیران. علمای چهار مذهب نشسته‌اند، همه می‌خندند که آبروی رفت. در محفل سلطان! کفش زیر بغل !!! 🔶بعد پرسیدند: چرا کفشت را زیر بغلت آوردی؟ گفت: می‌ترسم! پرسیدند: از چه می‌ترسی؟ پرسید: اگر شما می‌خندید به من که کفش را برداشتم، از ترس دزدیدن حنفیه شافعیه حنبلیه مالکیه بود، چرا رؤسای چهار مذهب کفش را دزدیدند؟ ‼️ باز تعجب بیشتر شد. گفتند: این‌ها کجا صلی‌الله‌علیه‌وآله را درک کردند؟ بعد پرسید: اگر رسول را درک نکردند، چرا دین رسول را از این‌ها گرفتید؟ ذات نایافته از هستی بخش کی تواند که شود هستی بخش ✅ در همان مجلس چهار مذهب را به لنگ کفشش بیچاره کرد. این مرد علم و عمل. واقعاً بهت انگیز است. این توفیق چه می‌کند! 📚 ۵۰۰ کتاب از او به یادگار مانده است. این علمش. بعد عملش، تقوایش: لولا کتاب الألفین و زیارة قبر لأهلکتنی الفتوی. احتیاطش در دین این است. اگر کتاب الفین در امامت نبود، اگر زیارت قبر نبود، فتاوا مرا هلاک می کرد! علامه این است، این علم و این تقوا. لاهلکتنی الفتاوی. 🔶 بعد رسید به این مقام: می رفت از حله به زیارت قبر علیه‌السلام. یک وقت مشاهده کرد یک کسی با او راه می‌رود. سؤالاتی می‌کند بهت انگیز، از فروع فقهیه، از طهارت تا دیات، از عقود تا ایقاعات، تا احکام تا عبادات. همه ابواب فقه پیش او حاضر است. ‼️ علامه مبهوت شد این کیست؟ از بهت تازیانه‌اش افتاد، بعد تازیانه را برداشت، داد به علامه، علامه وقتی این احاطه را دید، گفت: این مسئله را برای من حل کن: آیا در هم‌چون روزگاری، می‌شود کسی به خدمت ، صاحب دهر و زمان برسد؟ 🌥 گفت: چطور نمی‌شود و حال آن که تازیانه به دست علامه می‌دهد! این جور بودند، این جور شدند. 💢ما چه کردیم؟ در یک مجلس فقهای چهار مذهب را بیچاره کرد. سلطان دستور داد از خطبه ها سب علیه‌السلام را برداشتند، مذهب را در ایران رسمی کرد. 🔺 این ، این . آیا ما جز ، جز هیچ داریم؟ مگر خدا لطفی کند، بر ما ببخشد... 🎙 آیت الله العظمی وحیدخراسانی 📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵ ◻️
Roze_shab-jome_Mirzamohamadi(8).mp3
15.36M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله 🔉 چقدر نام تو زیباست اباعبدالله.. ▪️روضه شب جمعه ماه محرم 🎤 حجت الاسلام
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند. 🔸آنهایی که خواب‌های آشفته می‌بینند، مثل بیداری آنهاست. 🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدم‌های عادی‌ هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا می‌نشینند، اول که وارد می‌شوند در یک موضوع سخن می‌گویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند می‌روند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطه‌ای بین آن حرف‌های آخر اینها با حرف‌های اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکنده‌گویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» می‌گویند. 🔸شما ببینید این باغ‌هایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است ده‌ها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی. 🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را می‌گویند دسته‌ای! اینها را می‌گویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است. 🔸خواب‌های آشفته مثل بیداری است، چون انسان همان‌طوری که در بیداری پراکنده زندگی می‌کند، خواب آنها هم همین‌طور است. 🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی می‌شود؟! 🔸هر کسی هر حرفی می‌زند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟ 🔸کسی که با قصه زندگی می‌کند، خواب تحقیقی نصیبش نمی‌شود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی می‌کند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمی‌شود. 🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است. 🔹درس خارج تفسیر /سوره صافات، آیات 99 الی 111