eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
455 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5985788000791955490.mp3
7.58M
🎧 موضوع: ما و کرونا 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری 🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۲۵ ⏱ زمان: ۳۰ دقیقه 📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه عالی فقه دارالهدی قم ‌ ‌
❓❓پرسش اصول و فروع دین را نام برده و مختصراً توضیح دهید؟ 🔰🔰پاسخ اصل هر چیز، همان ریشه و اساس آن است که بنایش را روی آن می سازند، بنابراین، اصول دین چیزی است که ساختمان دین روی آن بنا گردیده است. [1] اصطلاح اصول دین «اگر به معنای خاص [2] آن (یعنی اساسی ترین عقاید)، که در علم اعتقادات به کار برده می شود؛ استعمال شود، شامل عقاید اساسی در هر دین می شود که دین بدون آن عقاید تحقق نمی یابد. همه ادیان توحیدی دارای سه اصل کلی مشترک می باشند: «اعتقاد به خدای یگانه،‌ اعتقاد به زندگی ابدی برای هر فردی از انسان در عالم آخرت و دریافت پاداش و کیفر اعمالی که در این جهان انجام داده است (معاد) و اعتقاد به بعثت پیامبران از طرف خدای متعال برای هدایت بشر به سوی کمال نهایی و سعادت دنیا و آخرت» [3] . اما این اصطلاح و استعمال واژه «اصل» در مورد این گونه اعتقادات اساسی،‌ تابع اصطلاحات و قرار داد است [4] . و آیه یا روایتی که مستقیماً دلالت بر این مطلب کند وجود ندارد، بلکه دانشمندان اسلامی با توجه به اهمیت یکسری از مسائل آن ها را جزء اصول دین بر شمرده اند. غیر از این اصول سه گانه که بین همه ادیان توحیدی مشترک است و بنیان این ادیان بر آن بنا نهاده شده است، علمای شیعه دو اصل امامت و عدالت را به این اصول اضافه کرده اند. اگر چه امامت از توابع نبوت است ولی به خاطر اختلافی که در صدر اسلام در صف مسلمانان ایجاد شد؛ شیعه برای ابراز این عقیده مهم خود، امامت و اعتقاد به آن را در اصول خود وارد کرد؛ زیرا با توجه به ادله عقلی و نقلی و سفارشات پیامبر اکرم (ص)؛ در صورت عدم استمرار نبوت توسط امامت دین ناقص و مردم در گمراهی واقع می شوند [5] . اما فروع دین: فروع دین اصطلاحی است (در مقابل اصول دین) که به احکام عملی اسلام اطلاق می شود، رتبه اصول دین چون از باب علم (به همراه یقین) است، مقدم بر فروع دین که از باب عمل است می باشد، یعنی تا علم و اعتقاد نباشد عمل معنا ندارد به همین خاطر به این سری از احکام عملی اسلام، «فروع دین» گفته می شود که بر پایه اصول و بر آن بنا می شود و به قول مرحوم فیض کاشانی اصول دین مانند درختی است که فروع دین ثمرات آن است و می فرماید: «اشرف از میان این دو (علم و عمل)، علم است، علم به منزله درخت و عبادت به منزله ثمره آن است» [6] شمارش فروع به هشت یا ده؛ از باب اهمیت این ها در بخش عبادات است؛ و گرنه تعداد واجبات و محرمات علاوه بر احکام معاملات که جزء فروع دین محسوب می شوند، بسیار زیاد است. [7] اما آنچه از فروع دین که مشهور است این ده مورد است: اول : نماز دوم : روزه سوم : خُمس چهارم : زکات پنجم : حج ششم : جهاد هفتم : امر به معروف (دستور به خوبیها و نیکیها) هشتم : نَهْى از مُنکَر (بازداشتن از بدیها و زشتیها) نهم : تَوَلَّى (دوستى با دوستان خدا) دهم : تَبَرَّى (دشمنى با دشمنان خدا) 📚📚منابع: [1] الرحمانی الهمدانی، احمد، الامام علی (ع)، ص 586، نشر منیر،‌ تهران. [2] مصباح یزدی، محمد تقی،‌ آموزش عقاید، ص 14، نشر بین الملل. [3] مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 65، ص ، نشر مؤسسه الوفاء، بیروت. [4] آموزش عقاید، ص 14. [5] در حدیث متواتر "ثقلین" ،(عترت و قرآن)، موجب هدایت مردم بعد از نبی (ص) شمرده شده است. [6] فیض کاشانی، ملامحسن، علم الیقین فی اصول الدین، ج 1، صص 4 – 5، انتشارات بیدار. [7] با استفاده از سؤال 2378 (سایت: 2909) .
📜 نظر شیخ صدوق(ره) درباره حضرت قائم(ع): ⤴️عقیده شیعه این است که حجت خدا و خلیفه اش در زمان ما، همان قائم منتظر محمد بن حسن بن علی بن محمد بن علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن علی بن حسین بن علی بن ابی طالب(ع) است. ⤴️او همان کسی است که زمین را پر از عدل و داد می کند همانگونه که پر از جور و ظلم شده باشد. ⤴️مغارب و مشارق زمین به دست او فتح می شود و او همان مهدی است که پیامبر(ص) درباره اش خبر داد و فرمود که عیسی پشت سر او نماز خواهد خواند. ⤴️ما شیعیان معتقدیم که قائمی غیر از او نیست و او همچنان در غیبتش باقی می ماند و اگر به اندازه عمر دنیا غیبتش طول بکشد قائمی غیر از او نخواهد بود. 📚 اعتقادات الامامیه، شیخ صدوق، ص ۹۳ تا ۹۶.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4️⃣❓سؤال: اشکال و شبهه‌ای قدیمی که محرم امسال بار دیگر سؤال می‌شود. ✅4️⃣ پاسخ: بله؛ روایتی درباره بستن آب بر روی مشرکان در جنگ بدر داریم و اتفاقاً در منابع قدیمی هم هست اما قابل نقد است و با آیه قرآن ردّ می‌شود. گویا دستی در کار بوده تا نشان دهد که پیامبر چاه‌ها را پر کرد و یکی را برای خود گذاشت و به مشرکان هم اجازه نداد آب بردارند. این سؤال در رابطه با اقدام امیرمؤمنان در جنگ صفین نیز می‌شود که چطور وقتی آب را از معاویه گرفت، بر روی آنها نبست ولی پیامبر با مشرکان آن‌طور برخورد کرد؟ بعضی توجیه کرده‌اند که دشمنِ پیامبر مشرک و کافر بود ولی طرف جنگ با علی(ع) مسلمان بودند. جواب‌های دیگری هم داده‌اند که قانع‌کننده نیست. اما پاسخ صحیح یک کلمه است: قرآن این گزارش تاریخی را ردّ می‌کند. 👇👇👇
حقیقت ناب
4️⃣❓سؤال: اشکال و شبهه‌ای قدیمی که محرم امسال بار دیگر سؤال می‌شود. ✅4️⃣ پاسخ: بله؛ روایتی درباره ب
👆👆👆 📖إذْ يُغَشِّيكُمُ‏ النُّعاسَ أَمَنَةً مِنْهُ وَ يُنَزِّلُ عَلَيْكُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِيُطَهِّرَكُمْ بِهِ وَ يُذْهِبَ عَنْكُمْ رِجْزَ الشَّيْطانِ وَ لِيَرْبِطَ عَلى‏ قُلُوبِكُمْ وَ يُثَبِّتَ بِهِ الْأَقْدامَ (انفال/11) 🖊ترجمه: [ياد كنيد] هنگامى را كه خدا آن خواب سبك را بر شما چيره ساخت تا از جانب او [براى شما] آرامشى باشد، و از آسمان آبى بر شما نازل كرد تا شما را به وسيله آن پاك سازد، و پليدى شيطان را از شما بزدايد، دل‏هايتان را محكم كند و گام‏هايتان را به وسيله آن استوار سازد. از این آیه استفاده می‌شود که مسلمانان در جنگ بدر آب نداشته‌اند و مشکلاتی از قبیل پلیدی معنوی برایش آنها پیش آمد که نیازمند آب بودند و شیطان هم آنها را وسوسه و روحیه‌شان را تضعیف می‌کرد. خدا باران را فرستاد و چند مشکل آنها حلّ شد؛ حتی سبب محکم شدن زیر پای مجاهدان و مایه خوشحالی آنها شد. همین آیه کافی است برای ردّ آن روایت تاریخی. پس پیامبر چاه‌های بدر را در اختیار نداشت و آنها را بر روی دشمن نبست. توضیح بیشتر در کتب تحلیلی و ذیل آیه در تفسیر المیزان مطالعه شود.
گفتگویی در مورد زین العابدین علی بن الحسین(ع) و در ارتباط با منابع تاریخ و سیره ✅ گویا امام سجاد(ع) پس از حادثه عاشورا دو رسالت برای خود تعریف کرده باشد: یکی پاسداری از حادثه خونین کربلا و دوم پاسداشت سیره نبوی در خصوص رسالت نخست سخن زیاد گفته شده است، اما در خصوص رسالت دوم، سخن بسیار کم است، در حالی که از آن‌حضرت روایات چندی در باب سیره نبوی وجود دارد. ❓ 3️⃣ پرسش این که: - چه عواملی سبب شد تا حضرت به سیره نبوی بپردازد؟ - امام(ع) در بیان این روایت‏‎ها چه رویکرد و اهدافی داشت؟ ✅3️⃣پاسخ: در عصر امام سجاد(ع)، به علت همزمانی با سامان‌مند شدن نقل تاریخ و سیره برای انتقال به نسل‌های بعدی، خطر تحریف جدی بود. بر این پایه، امام با بیان واقعیت‌های تاریخی در عصر نبوی، به تحریف تاریخ در آن دوره واکنش جدی نشان داد و به تحریف‌زدایی در حیطه دفاع از حقوق اهل‌بیت(ع) پرداخت. برای اطلاع کامل از این موضوع به مقاله زیر مراجعه شود: نقش امام سجاد(ع) در تحریف‌زدایی از سیره نبوی http://jhr.ui.ac.ir/article_16687.html
🍃نفسم آه را نباید فقط یک بازدم ساده دانست. وقتی که آدم آه می‌کشد همۀ‌حسرت‌هایش را در ذرّه ذرّۀ نفسش جمع می‌کند و بیرون می‌دهد. آه، نمایندۀ حسرت‌های آدم است. هر چه قدر آه، طولانی‌تر باشد نشانۀ حسرتی عمیق‌تر است. یعنی می‌شود پیش از رفتنم از این دنیا یک بار هم که شده به حسرت عمیقی که نشان تو را داشته باشد گرفتار شوم و یک بار برای تو آهی طولانی بکشم؟ دوست دارم آه حسرتی که برای تو می‌کشم به قدری طولانی باشد که پس از آن، تاب نفسی دیگر برایم نماند. چه می‌شود اگر آخرین نفسم همان آهی باشد که در حسرت تو می‌کشم؟ عاقبت بخیر کسی است که در دامان تو جان دهد اگر چنین عاقبتی در انتظارم نیست کاش با آه حسرت تو عاقبت بخیر شوم! با آه حسرت تو اگر از دنیا بروم می‌دانم که در قیامت به هیچ حسرتی مبتلا نخواهم شد. شبت بخیر نفسم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
📌 ‌ السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.