* #معرفت #توجه
🔻خداى متعال مىفرماید: وَ لا تَكُونُوا كَالَّذينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْساهُمْ أَنْفُسَهُمْ أُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُون (حشر، 19)
ترجمه: و همچون کسانی نباشید که خدا را فراموش کردند و خدا نیز آنها را به «خود فراموشی» گرفتار کرد، آنها فاسقان هستند.
🔸به مجرّد اينكه خدا را فراموش كردى، خداوند كارى مىكند كه خودت را فراموش كنى؛ يعنى شما با اين تذكّر و توجّهی که نسبت به خداى متعال داشتی و مشغول ذكر، دعا، توجه و توسّل بودی، يك حالى بر قلبت مستولى بود و يك حالى داشتى كه خيلى از مراعاتها را مىكردى و از گناهان دوری میکردی.
🔹همين توجّه بود که شما را از خطا نگه مىداشت؛ اما با فراموشی خدا دیگر نمیتوانی خودت را حفظ کنی و شروع میکنی به خودت ضرر میزنی.
ادامه دارد...
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 همسایهی تن ولی
🎙 استاد علی صفایی حائری (عین_صاد) 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾
فیض الهی.mp3
1.21M
💠 روز نوزدهم ماه #رجب 1442
🔹 فیض الهی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾
حقیقت ناب
💠 روز نوزدهم ماه #رجب 1442 🔹 فیض الهی #آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
💠 فیض الهی
🔹 [ذات اقدس الهی] فرمود: ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ﴾ اگر خطاب بود، این هدایت هم به مخاطبین توجّه می كرد؛ در حالی كه این یك اصل عام است و اختصاصی به مخاطبین ندارد تا روز قیامت اصل كلّی این است كه ﴿وَ اللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾. این هدایت هم #هدایت_پاداشی است و هدایت به معنی ارائه طریق نیست. هدایت به ارائه طریق ﴿هُدی لِلنَّاسِ﴾ است، خدای سبحان همگان را هدایت كرده است كه ﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِی أُنْزِلَ فِیهِ الْقُرْآنُ هُدی لِلنَّاسِ﴾[1] این برای همه مردم #هدایت است؛ اما فرمود: ﴿وَ مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾؛[2] اگر كسی #اهل_ایمان بود، #اهل_اعتقاد بود و #عمل_صالح داشت از هدایت پاداشی طَرْفی می بندد، آن وقت قلبش شوق عبادت دارد، این شوق بالأخره #عطیه_الهی است!
🔹 بعضی ها از گناه منزجرند، این عطیه الهی است؛ این پاداش است! این پاداش را خدا به هر كس نمی دهد. فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾،[3] اگر هدایت ابتدایی باشد كه این اتحاد مقدم و تالی است، این ضرورت بشرط المحمول است، خب معلوم است اگر كسی مطیع خدا باشد در هدایت است! اما اینكه شرط و جزا دارد فرمود: ﴿إِن تُطِیعُوهُ تَهْتَدُوا﴾ معلوم می شود که #هدایت_پاداشی است و هدایت ابتدایی نیست. یا ﴿مَن یؤْمِن بِاللَّهِ یهْدِ قَلْبَهُ﴾ خب اگر هدایت ابتدایی باشد كه با ایمان همراه است، فرمود اگر كسی بخواهد خدا قلبش را هدایت كند باید مؤمن باشد؛ یعنی آن هدایت ابتدایی را باید تحصیل بكند تا از هدایت پاداشی طَرْفی ببندد. این جا هم فرمود: ﴿وَاللَّهُ یهْدِی مَن یشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ﴾ این هدایت پاداشی است آن گرایش ها آن علاقه ها آن میل هایی كه هست #فیض_خداست، آن انزجار از معصیتی كه در افراد پیدا می شود هم فیض خداست.
[1] . سوره بقره، آیه 185.
[2] . سوره تغابن، آیه 11.
[3] . سوره نور، آیه 54.
#عطیه_الهی
#هدایت_پاداشی
#شوق_عبادت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه نور ـ جلسه 30
تاریخ: 1390/09/22 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀🥀🥀🥀
#جستارهایی_در_شیعه_شناسی
✅ معرفی و تحلیل فرقه بهائیت
✅ معرفی میرزا حسینعلی نوری موسس فرقه بهائیت
✅ نقش استعمار در گسترش جریان بهائیت
✅ بررسی باورها و اعتقادات بهائیت
✅ سرانجام فرقه بهائیت وضعیت فعلی و رهبر آن
✅ درس گفتارهای از دکتر مهدی کریمی
🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾
پاسخ تفصیلی:
«غيبت» يعني پنهان بودن و مراد از غيبت امام زمان(عج)اين است كه زندگي پنهاني دارد. با توجه به روايات ميتوان دريافت مراد از پنهان زيستي حضرت مهدي(عج)اين است كه مردم او را نميشناسند؛ يعني آن بزرگوار، ميان مردم ميباشد و آنان او را ميبينند؛ ولي نميدانند او همان امام زمان(عج)ميباشد؛ لذا غيبت حضرت(عج) به حضرت يوسف تشبيه شده است كه با اينكه برادرانش براي خريد گندم به مصر رفتند و او را ديدند؛ ولي وي را نشناختند. البته در مواردي جسم حضرت نيز ديده نميشود.
🔴باامضای تفاهم نامه قرارگاه خاتم الانبیا و شورای عالی استانها؛
ظرفیتهای قرارگاه خاتم الانبیا در خدمت توسعه زیرساختها و محرومیت زدایی قرار میگیرد
✅تفاهمنامه ایجاد و توسعه زیرساختها و رفع محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار بین قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) و شورای عالی استانها امضا شد.
🔷به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، « دکترسعید محمد» در آیین امضای تفاهمنامه ایجاد و توسعه زیرساختها و رفع محرومیت زدایی از مناطق کم برخوردار اظهار داشت: با توجه به ظرفیتهایی که قرارگاه خاتم برای توسعه فضاهای شهری و روستایی دارد این تفاهم نامه بین این قرارگاه و شورای عالی استانها امضا شد.
✅وی با بیان اینکه قرارگاه خاتم امروز پروژههای بزرگی را در ۳۰ شهر و کلان شهر اجرا میکند، گفت: برای این که این ظرفیت به صورت هدفمند در اختیار شورای استانها قرار بگیرد به پیشنهاد این شورا جلساتی برگزار شد و مقرر شد از این ظرفیت در زمینه محرومیت زدایی و توسعه حاشیه شهرها، تامین فضاهای مناسب برای رفاه شهروندان داخل شهرها و اشتغال آفرینی برای روستاها و ایجاد فضاهای مناسبتر برای مناطق کم برخوردار استفاده شود.
🔻مشروح خبر با مراجعه به لینک زیر 👇👇
https://www.irna.ir/news/84088969/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸 #تلنگر
❌ «أَشَدُّ الذُّنُوبِ مَا اسْتَهَانَ بِهِ صَاحِبُهُ (نهج البلاغه، حکمت۳۴۸)؛ بدترین و خطرناکترین گناه، گناهی است که مرتکب شونده، آن را سبک بشمارد»
🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
#عصرتونمهدوی
داشتنت،
داشتهای است
بسیار عظیم تر از
حد تصورات ما ؛
بسان ذرهای که
خورشید داراییش باشد!!
نمیبینمت ...
نمیشنومت ...
اما همین که هستی
خدا را شکر...
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
🔳 باطل کردن روزه قضا
❓سؤال: آیا کسی که روزه قضا گرفته، می تواند آن را به جهتی باطل کند؟
✅ پاسخ: اگر پیش از ظهر باشد، اشکال ندارد؛ ولی باطل کردن آن بعد از ظهر جایز نیست و اگر چنین کند، باید کفّاره بدهد و مقدار آن پرداخت ده مُدّ طعام به فقیر (هر نفر یک مُدّ) است و اگر ندارد سه روز روزه بگیرد که بنا بر احتیاط واجب پی در پی باشد.
#روزه_قضا
=========
✅ منبع:
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
____________
🌷🌷نماز عاقبت بخیری فرزندان
👈نماز پدر برای عاقبت بخیری فرزندان در کتاب مکارم الأخلاق شیخ طبرسى به این کیفیت آمده است
👈و نقل شده که بهتر است مادر هم این نماز را بخواند؛
🔰این نماز چهار رکعت است:
در رکعت اول بعد از سوره حمد ده مربته آیه شریفه:
«رَبَّنَا وَ اجْعَلْنَا مُسْلِمَیْنِ لَکَ وَ مِن ذُرِّیَّتِنَآ أُمَّةً مُّسْلِمَةً لَّکَ وَ أَرِنَا مَنَاسِکَنَا وَ تُبْ عَلَیْنآ إِنَّکَ أَنتَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»
در رکعت دوم بعد از سوره حمد ده مرتبه آیه شریفه:
«رَبِّ اجْعَلْنِى مُقِیمَ الصَّلَوةِ وَ مِن ذُرِّیَّتِى رَبَّنَا وَ تَقَبَّلْ دُعَآءِ. رَبَّنَا اغْفِرْ لِى وَ لِوَالِدَىَّ وَ لِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ»
در رکعت سوم بعد از سوره سوره حمد ده مرتبه آیه شریفه:
«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»
و در رکعت چهارم بعد از سوره حمد ده مرتبه آیه شریفه:
«رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَ عَلَى وَالِدَىَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صَلِحًا تَرْضَاهُ وَ أَصْلِحْ لِى فِى ذُرِّیَّتِى إِنِّى تُبْتُ إِلَیْکَ وَ إِنِّى مِنَ الْمُسْلِمِینَ»
پس از سلام در رکعت چهارم نیز ده مرتبه این آیه شریفه را بخوانید:
«رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَ اجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ_تصویری ۱
✳️ تنهایی و حادثه و عشق
«با درکِ تنهايى و ضرورتِ حادثه و عشق و علاقه، با اين سه عامل، استعدادهاى فلج شده، پا مىگيرند و راه را نزدیک مىكنند.»
📚 مسئولیت و سازندگی، ص۲۵۱
✍️ استاد علی صفایی حائری
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
#چشمه_حکمت #آیات_نور #تفسیر_قرآن #تفسیر_نور #قرائتی #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس
#چشمه_حکمت
#آیات_نور #تفسیر_نور #قرائتی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت14:نکته ها و پیام های کلی تفسیر آیات 24 تا 32سوره عبس
فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ«24» أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا«25» ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا«26» فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا«27» وَ عِنَباً وَ قَضْباً«28» وَ زَیْتُوناً وَ نَخْلاً«29» وَ حَدائِقَ غُلْباً«30» وَ فاکِهَهً وَ أَبًّا«31» مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ«32»
پس باید انسان به غذای خود بنگرد.ما آب را آن گونه که باید،(از آسمان) فرو ریختیم.سپس زمین را به خوبی شکافتیم.و در آن،دانه رویاندیم.و نیز انگور و سبزیجات،و زیتون و نخل خرما،و باغهای پردرخت،و میوه و چراگاه،برای برخورداری شما و چهارپایانتان.
🗓نکته ها:
▫️«صب»به معنای فرو ریختن آب از بلندی است که شامل نزول باران از آسمان و ریزش آب از آبشارها نیز می شود.
▫️ «قضب»به سبزیجاتی گفته می شود که تر و تازه چیده و خورده شود و شامل علف و یونجه حیوانات نیز می گردد.
▫️مراد از «شَقَقْنَا الْأَرْضَ» ،شکافتن زمین به وسیله جوانه گیاهان است که برای سربرآوردن از خاک،آن را می شکافند و به رشد خود ادامه می دهند.
▫️ مراد از «حَبًّا» حبوباتی است که به مصرف غذای انسان می رسد،مانند گندم و جو و نخود و عدس و امثال اینها.
▫️ «حَدائِقَ» جمع«حدیقه»به معنای بوستانی است که اطراف آن دیوار کشیده باشند و «غلب»جمع«غلباء»به معنای درخت بزرگ و تنومند است.
▫️انسان باید به غذای خود بنگرد که آیا از حلال است یا حرام،دیگران دارند یا ندارند،نیروی بدست آمده از آن در کجا صرف می شود و این غذا چگونه بدست آمده است؟ امام باقر علیه السلام در ذیل آیه «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ» فرمودند:انسان بنگرد که علم خود را از چه کسی می گیرد[8]و طعام را شامل طعام معنوی دانستند.
📝پیام ها:
1- انسان،مأمور به تفکر در غذا،به عنوان یکی از نعمت های خداست،خوردن
بی فکر کار حیوان است. «فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ»
2- اگر ملاکهای معنوی نباشد،انسان و حیوان در کامیابی از غذا و طبیعت،در یک ردیفند. «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ»
3- دقّت در پیدایش نعمت ها،وسیله ای برای کفر زدائی است. قُتِلَ الْإِنْسانُ ما أَکْفَرَهُ ... فَلْیَنْظُرِ الْإِنْسانُ إِلی طَعامِهِ
4- هستی،مدرسه خداشناسی است،چه سیر تکاملی درون انسان و چه بیرون انسان. مِنْ نُطْفَهٍ خَلَقَهُ فَقَدَّرَهُ - أَماتَهُ - أَنْشَرَهُ صَبَبْنَا الْماءَ صَبًّا ثُمَّ شَقَقْنَا الْأَرْضَ شَقًّا ...
5-ریزش باران و رویش انواع گیاهان و درختان،هدفمند است و فراهم شدن غذا برای انسان و حیوانات،یکی از حکمت های آن است. أَنّا صَبَبْنَا الْماءَ ...شَقَقْنَا الْأَرْضَ ... فَأَنْبَتْنا فِیها حَبًّا ... مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ
6- انگور،زیتون و خرما،از میوه های مورد سفارش قرآن است. عِنَباً ... زَیْتُوناً وَ نَخْلاً
◽️👈 ادامه دارد....
🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
سخنرانی حجت الاسلام ناصری 99.12.12 مدرسه المهدی قم.mp3
6.6M
#سخنرانی_صوتی #علم #تفقه #معرفت #تقوا #شکر
🎧 اصناف مختلف مردم از نظر قرآن
🎤 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ جلسه: ۱۳۹۹/۱۲/۱۲
⏱ زمان: ۲۷ دقیقه
🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/sajadi43
✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
#رویدادهای_تاریخی
🔹امروز 14 اسفند
1399خورشیدی برابر با 20 رجب
1442هجری و
4 مارس 2021میلادی میباشد. ۱_ نبرد يرموك بين مجاهدان مسلمان و سپاه روم.(13 قمری) ۲_ امضاء قرارداد ننگين خروج ايران از هرات در زمان ناصرالدين شاه قاجار و جدایی افغانستان از ایران.(
1857میلادی) ۳_ تأسيس كميته امداد به فرمان امام خميني(ره) .(
1357شمسی) ۴_ حمله گارد بني صدر و منافقان همدست او به مردم مسلمان و حزب اللَّه. (
1359شمسی) ۵_ درگذشت دكتر عباس رياضي كرماني استاد نجوم. (
1367شمسی) ۶_ درگذشت آیتالله عباس واعظ طبسی نماینده ولیفقیه در استانهای خراسان (
1394شمسی) ۷_ دیروز شیخ احمد الزین رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمین در لبنان درگذشت.(
1399شمسی) 🌸آغاز هفته احسان و نيكوكاري و روز احسان و نيكوكاري 🌸روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه 🌺کانال حقیقت ناب🌺🍃 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/sajadi43 ✾❀🌸🍃🌻🌺🌻🍃🌸❀✾🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴فرق مادر شهید، با تمام مادران دیگر زمین خلاصه میشود در این ☝️
🌸 مادر شهید
پیش از آنکه مادر شهید شود
شهید میشود!
📌 این کلیپ از مادر #شهید مهدی صابری را ببینید
❤️ به بهانهی سیزدهم اسفند، سالروز شهادت مدافع حرم تیپ فاطمیون، شهید مهدی صابری
#فرزندپروری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌زیارت امام #حسن_عسكرى(عليه السّلام) در روز #پنجشنبه
﷽
🔆السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ خَالِصَتَهُ
السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْمُؤْمِنِينَ وَ وَارِثَ الْمُرْسَلِينَ وَ حُجَّةَ رَبِّ الْعَالَمِينَ
صَلَّى اللَّهُ عَلَيْكَ وَ عَلَى آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ
🔆يا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ، أَنَا مَوْلًى لَكَ وَ لِآلِ بَيْتِكَ، وَ هَذَا يَوْمُكَ وَ هُوَ يَوْمُ #الْخَمِيسِ، وَ أَنَا ضَيْفُكَ فِيهِ وَ مُسْتَجِيرٌ بِكَ فِيهِ، فَأَحْسِنْ ضِيَافَتِي وَ إِجَارَتِي بِحَقِّ آلِ بَيْتِكَ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ🌺
➖➖➖➖➖➖➖
امـــــامـ زمـــانـــے شــــو
❓❓پرسش
چرا قرآن کریم دارای جزء و حزب است؟ چرا دارای 30 جزء است؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
تقسیم قرآن مجید به «جزء» و «حزب» به منظور آسان شدن تعلیم و فراگیرى آن انجام گرفته است، امّا اینکه این کار از چه زمانی صورت گرفته است میان قرآن پژوهان اختلاف نظر وجود دارد:
1. تقسیم قرآن به جزء، در زمان پیامبر اکرم(ص) سابقه داشته،[1] و احادیثی حاکى از آن است که در دوران رسول خدا قرآن به اجزایى تقسیم شده بود.[2] از مالک نقل کردهاند: مصحفى از جدش ارائه نمود که همزمان با مصحف عثمان نوشته شده بود و در آن نشانههایى وجود داشت.[3]
همچنین نقل شده است که امام صادق(ع) مصحفى داشتهاند که به چهارده جزء تقسیم شده بود.[4]
ولى آن نوع تقسیمبندى با آنچه امروز داریم تفاوت دارد. آنها قرآن را به 3 سوره، 5 سوره، 6 سوره، 9 سوره، 11 سوره و 13 سوره و حزب مفصل تقسیم میکردند؛ یعنى 3 سوره اول، بقره و آل عمران و نساء بوده و 5 سوره بعدى مائده، انعام، اعراف، انفال، براءة ... و حزب مفصل هم از سوره «ق» تا آخر قرآن بوده است.[5]
2. تقسیم قرآن به سى جزء و هر جزء به چهار حزب، پس از دوران «حجاج» و به منظور تسهیل در امر تدریس و فراگیرى قرآن انجام گرفت.[6] زرکشى در اینباره میگوید: «مشهور شدن تقسیم قرآن به سى جزء، مانند شهرت تقسیم هر حزب به ربعها از طریق مدارس علمى و بعضى جاهاى دیگر بوده است».[7]
3. ابو الحسن على بن محمد سخاوى (متوفاى 643) از دانشمندان بزرگ در ادب و فقه و قرائات که در دمشق میزیست، در کتاب «جمال القراء»، تقسیمبندى قرآن را به 30 جزء و هر جزئى را به 12 قسمت، که مجموعاً 360 قسمت باشد، به دانشمند نامى ابو عثمان عمرو بن عبید (متوفاى 144) که از شیوخ معتزله و مردى زاهد پیشه بود، نسبت میدهد و میگوید که او با درخواست منصور (خلیفه عباسى متوفاى 158) این کار را انجام داده است. منصور دوانیقى از وى خواست تا قرآن را بر حسب ایام سال تقسیمبندى کند و براى تنظیم حفظ و قرائت روزانه قرآن آماده گردد. او به درخواست منصور پاسخ مثبت داد و با نظمى استوار این تقسیمبندى را انجام داد و در پایان هر جزء با خطّ زرّین نشانهگذارى کرد. منصور آنرا به فرزند خود مهدى تعلیم داد و سپس دیگران پیروى کرده، و کم کم این تقسیمبندى میان مسلمانان رواج یافت.[8]
4. گفته شده: تقسیم قرآن به قسمتهاى دهگانه و پنجگانه و حزب و جزء و تعیین علامت و نشانه براى آنها، به دستور مأمون عباسى انجام گرفته است.[9]
اما آنچه مشهور است این است که؛ تقسیمبندیهای موجود در قرآن کریم وحیانی نبوده، بلکه این کتاب آسمانی در دورههای بعدی و برای دسترسی بهتر برای قرائت و تدریس قرآن رده بندی شده است.
📚منابع
[1]. رامیار، محمود، تاریخ قرآن، ص 544، امیر کبیر، تهران، چاپ سوم، 1369ش.
[2]. ر.ک: سجستانی، أبو داود سلیمان بن أشعث، سنن أبی داود، محقق: عبد الحمید، محمد محیی الدین، ج 2، ص 55 – 56، المکتبة العصریة، صیدا، بیروت، بیتا؛ ابن کثیر قرشی، إسماعیل بن عمر، تفسیر القرآن العظیم، محقق: سلامة، سامی بن محمد، ج 7، ص 392، دار طیبة للنشر و التوزیع، چاپ دوم، 1420ق؛ قرطبی، یوسف بن عبد الله، الاستذکار، تحقیق: محمد عطا، سالم، معوض، محمد علی، ج 2، ص 475 – 479، دار الکتب العلمیة، بیروت، چاپ اول، 1421ق؛ ابن حجاج مروزی، محمد بن نصر، مختصر قیام اللیل، ص 156، حدیث أکادمی، فیصل آباد، چاپ اول، 1408ق.
[3]. دانی، عثمان بن سعید، المحکم فی نقط المصاحف، ص 17، دار الفکر، دمشق، چاپ دوم، 1407ق.
[4]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 618، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[5]. سیوطی، جلال الدین، الإتقان فی علوم القرآن، ج 1، ص 223، دار الکتاب العربی، بیروت، چاپ دوم، 1421ق؛ زرکشى، محمد بن عبد الله، البرهان فی علوم القرآن، ج1، ص 345، دار المعرفة، بیروت، چاپ اوّل، 1410ق؛ تاریخ قرآن، ص 544.
[6]. ر.ک: صالح، صبحی ابراهیم، مباحث فی علوم القرآن، ص 93 – 97، منشورات الرضى، قم، چاپ پنجم، 1372ش.
[7]. البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 349.
[8]. سخاوی، على بن محمد بن عبد الصمد، جمال القراء و کمال الإقراء، ج 1، ص 453 – 454، مؤسسة الکتب الثقافیة، بیروت، چاپ اول، 1419ق؛ معرفت، محمد هادى، علوم قرآنى، ص 175 - 176، مؤسسه فرهنگى التمهید، قم، چاپ چهارم، 1381ش.
[9]. به نقل از: البرهان فی علوم القرآن، ج 1، ص 349؛ علوم قرآنى، ص 175.
ریشه اصلی اصول تربیت اسلامی
🔷 در اصول تربيتى، آن ريشه اصلى كه بايد آن را آبيارى كرد همان اعتقاد به خداست و در پرتو اعتقاد به خدا، هم بايد احساسات نوع دوستانه را تقويت كرد، هم حس زيبايى را پرورش داد، هم اعتقاد به روح مجرّد و عقل مجرّد و عقل مستقل از بدن را تقويت كرد و هم حتى از حس منفعت جويى انسان استفاده كرد، همانطور كه اين كار را در اديان كردهاند.
🔶 در اديان مى بينيد كه از حس منفعت جويى بشر و نيز از حس فرار از ضرر او، به نفع اخلاق بشر استفاده شده است.
📝 جلد 22 مجموعه آثار ، صفحه 604
#تعلیم_تربیت #اصول_تربیتی #توحید