#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت19:نکته ها و پیام های تف
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 20:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 6 سوره عبس
فَأَنْتَ لَهُ تَصَدَّى
پس تو به او مىپردازى
🔅🔅🔅
۱ - کسانى که خود رااز پند و اندرزهاى الهى بى نیاز مى پندارند، شایسته بذل توجّه کامل از سوى ارشادگران و مبلّغان نیستند. (فأنت له تصدّى)
🔘 متصدى کسى است که با کشیدن سر و سینه خود به بالا، در صدد دیدن چیزى برآید (لسان العرب). این تعبیر حاکى از معطوف داشتن تمام توجّه و عنایت، به سوى همنشین خود است.
۲ - فرد خشمگین از حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، تمام توجّه خود را معطوف کسى ساخته بود که خود را از فراگیرى آموزه هاى آن مجلس بى نیاز مى دانست. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى)
۳ - بذل توجّه کامل به ارشاد کسانى که نیازى به تعالیم الهى در خود احساس نمى کنند، روشى ناپسند و مذموم است. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى)
🔘 آغاز سخن با ضمیر «أنت» و نیز تقدیم «له» بر «عنه» در جمله هاى «أنت له تصدّى» و «أنت عنه تلهّى» - در آیات بعد - ارشاد کننده را به جهت برخوردش با هر دو نوع مخاطب، نکوهش کرده است.
۴ - حضور پیامبر(ص)، مانع اظهار نظر مسلمانان و پرداختن آنان به ارشاد دیگران نبود. (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى) برداشت بالا، با توجّه به شأن نزول و سیاق آیات استفاده شده است.
۵ - عثمان بن عفان، از حاضران مجلس پیامبر(ص) در ماجراى ابن ام مکتوم و ارشاد کننده کافران مکه در عصر بعثت * (أمّا من استغنى . فأنت له تصدّى)
🔘 در شأن نزول آیه شریفه از تفسیر قمى نقل شده که فرد مورد نظر از ضمیر خطاب در «أنت له تصدّى»، عثمان بوده است. او در صدد مسلمان ساختن حاضران مجلس - که از چهره هاى برجسته قریش بودند - برآمده بود.
۶ - علاقه شدید برخى از مسلمانان عصر بعثت، به ارشاد کافران سرشناس مکه و مسلمان ساختن آنان (فأنت له تصدّى)
🔘 براساس شأن نزول این آیات، افراد معروفى از قریش (نظیر ابوجهل) در مجلسى که ابن ام مکتوم وارد شد، حضور داشتند و تعبیر «من استغنى» در مورد آنان نازل شده است.
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
#مشکلات #حضرت_موسی
💠 مشکلات، نردبان رشد
🔻 حضرت موسی علیه السلام از جریان زبانشان نگران بود. اینقدر هم نگران بود که وقتی خداوند او را مأمور کرد که به سراغ فرعون برود حضرت موسی گفت: «وَ أَخی هارُونُ هُوَ أَفْصَحُ مِنِّی لِساناً فارسله معی؛ و برادرم هارون زبانش از من گویا تراست پس اورا همراه من بفرست. قصص/۳۴»
🔸 از این آیات معلوم است که او نگران این بخش است. ولی چون آن اصل را با خدا تنظیم کرده است و صدق دارد، خداوند مسبب الاسباب است، به او امتیازات را میدهد، او نگاه به دلها میکند.
🔹 همین پیامبری را که نگران زبانش است (به تعبیر بعضیها گرفتگی زبان یا هر چه) خداوند متعال، همین پیامبر را با همین نگرانی که سر زبانش دارد، سیر میدهد و در اوج کلیم اللهی قرار میدهد.
🔸 اصلاً از همین زاویه او را رشد میدهد. و همه جا هم اعلام میکند «وَ کلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَکلیماً؛ وخدا با موسی به طور ویژه سخن گفت سخن گفتنی (بدون واسطه). نساء/۱۶۴»
🔹 به موسی میگویند کلیم الله؛ یعنی چه؟ یعنی میتواند یک مشکل باشد و انسانی را بنشاند و میتواند یک مشکل باشد و انسان را رشد بدهد و انسان اوج بگیرد.
🔸 بستگی دارد به کیفیت مدیریت آن مشکل و ارتباطش با حق تعالی، همین، موسی را کلیم الله میکند به خاطر آن تواضع و شکستگی، به خاطر آن ارتباط، به خاطر آن صدق.
🔹 پس معلوم است می شود مشکلی باشد ولی پای انسان را نبندد، میشود به گونهای رفت که انسان زمین نخورد، ولو مشکل باشد، خداوند تبدیل میکند؛ اگر حضرت موسی همّش را گذاشته بود بر اینکه یک جور دیگری این مشکل را حل کند، اینقدر نمره میآورد؟! «وَ کلَّمَ اللَّهُ مُوسى تَکلیماً»
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
پاسخ تفصیلی
۱. معرفت و شناخت امام زمان؛ در روايات ما، تأكيد فراوان شده است كه انسان بايد امام زمان خود را بشناسد؛ چون، پيمودن مسير درست و صراط مستقيم الهي، جز به معرفت او ممكن نخواهد بود.
پيامبر(ص) فرمود:
هر كس بميرد؛ در حالي كه امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهليت مرده است. [ بحارالانوار ج۲۳ ص۷۶]
۲. الگو پذيري:
پيامبر اكرم(ص) ميفرمايد:
خوشا به حال آنان که قائم خاندان مرا درک کنند؛ در حالي که پيش از دوران قيام، به او و امامان پيش از او اقتدا کرده و از دشمنان ايشان، اعلام بيزاري کرده باشند..... [ بحارالانوار ج۵۲ ص۱۳۰]
۳. ياد حضرت:
منتظر واقعي، سعي مي¬كند در همه حال، به ياد آن بزرگوار باشد . ياد آن حضرت، با خواندن دعاهاي آن بزرگوار، توسّل به آن عزيز، صدقه¬دادن براي سلامتي او، انجام دادن خيرات به نيابت او، دعا كردن براي تعجيل فرج او، ندبه كردن در فراق او و تجديد پيمان در ياري او، تحقق مي¬يابد.
۴. تلاش براي حفظ ايمان در زمان غيبت:
در زمان غيبت، فكرها و مذاهب انحرافي بسیاری در مسير انسان پيدا مي¬شود و شياطين دوستنما سعي در گمراهي انسان دارند، انسان منتظر در اين زمينه پيرو مجتهد جامع¬الشرايطِ مورد سفارش و توجه امامان معصوم(ع) است.
۵. زمينه سازي براي ظهور: منتظر واقعي، با درك صحيح معناي انتظار، مي¬كوشد زمينه ظهور امام زمان(عج) را فراهم كند؛ بنابراين، هم به اصلاح نَفْس و خودسازي مي¬پردازد و هم با امر به معروف و نهي از منكر، سعي در ساختن جامعه دارد.
🔻 #مستحبات و #مکروهات را بشناسیم ....
💢 #استحباب گفتن صد مرتبه ذکر لا حول و لا قوه الا بالله در هر روز
🔻در احادیث بسیار وارد شده است:
هرکه هر روز صد مرتبه «لا حَوْلَ وَلا قُوَّهَ اِلّا بِاللَّه» بگوید، هفتاد نوع از بلا از او دور گردد که سهل تر آن ها غم و اندوه باشد.
📚 کتاب #حلیه_المتقین
باب نهم فصل یازدهم
#آداب_بیماری_و_درمان
#سیره_اهلبیت_سلام_الله_علیهم
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 خوفهای ما
🎙 استاد علی صفایی حائری (عین_صاد)
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_قرآن #تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_عبس #سوره_عبس #عبس 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 20:نکته ها و پیام های ت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_عبس
#سوره_عبس #عبس
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 21:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 7 سوره عبس
وَ مَا عَلَيْکَ أَلاَّ يَزَّکَّى
و اگر هم پاك نشود، گناهى بر تو نيست.
🔅🔅🔅
۱ - مسلمانان براى تزکیه کسانى که خود را از تعالیم الهى بى نیاز مى پندارند، هیچ تکلیف و مسؤولیتى ندارند. (و ما علیک ألاّ یزّکّى)
🔘 بى توجّهى شخص کافر به تزکیه خویش، براى تو مسؤولیت آفرین نیست که هدایت او را بر پذیرش مؤمن مقدم مى دارى!.
۲ - کسانى که شایستگى ارشاد دیگران را ندارند، مسؤول ناپاکى آنان نیز نیستند.* (و ما علیک ألاّ یزّکّى)
🔘 اگر خود را در برابر ناپاکى کافران مسؤول مى دانى خطاکرده اى; زیرا همین برخوردى که با آن نابینا داشتى، نشان مى دهد که نمى توانى عهده دارِ مقام ارشاد دیگران باشى و این تکلیف از تو برنمى آید.
۳ - اعتراض کننده به حضور ابن ام مکتوم در مجلس پیامبر(ص)، شایستگى لازم را براى ارشاد و هدایت دیگران نداشت.* (و ما علیک ألاّ یزّکّى)
🔘 سرزنش فردى که در مجلس پیامبر(ص) به ارشاد کافران پرداخته بود و حضور ابن ام مکتوم را در آن مجلس مانع کار خود مى دید، از دو جهت بوده است;
۱- ترش رویى براى حضور مسلمانى که ممکن است براى تزکیه شدن یا شنیدن تذکرات پیامبر(ص)، خود را به مجلس آن حضرت رسانده بود;
۲- پرداختن به کارى که در شأن او نبوده و شایستگى آن را نداشته است.
۴ - وظیفه تزکیه و پاکسازى دیگران از آلودگى هاى معنوى، تکلیفى سنگین و نیازمند برخوردارى از کمالاتى ویژه است. (و ما علیک ألاّ یزّکّى)
🔘 نفى تکلیف از مخاطب، در مورد تزکیه کافرانى که در مجلس پیامبر(ص) حضور داشتند، بیانگر آن است که وى در مقامى نبود که این تکلیف از او ساخته باشد و خداوند، از چنین افرادى انجام دادن آن را نخواسته است.
۵ - معارف و تعالیم دین، مایه پاکى انسان از پلیدى ها است. (و ما علیک ألاّ یزّکّى)
۶ - بى نیاز دیدن خویش از تعالیم دین، مصداق بارز ناپاکى و محرومیت از تزکیه است. (أمّا من استغنى ... و ما علیک ألاّ یزّکّى)
۷ - استقبال مردم از مجالس وعظ و ارشاد، زمینه ساز تکلیف مبلغان به پذیرش آنان و روى گردانى مردم از آن مجالس، مایه رفع تکلیف از ارشادگران است. (أن جاءه الأعمى ... لعلّه یزّکّى ... من استغنى ... و ما علیک ألاّ یزّکّى)
۸ - ثروتمندان، در خطر محرومیت از تزکیه و تصفیه باطن* (أمّا من استغنى ... ألاّ یزّکّى) برداشت یاد شده براساس احتمالى است که در معناى «استغنى» داده شده که مراد غنى و ثروتمند بودن است.
◽️👈 ادامه دارد....
☘️☘️☘️
* #الگو #سلوک
🔻علماى زاهد و راه رفته، در مسائل سلوکی بهترین الگو هستند و الّا غالبا آدمهاى بى سواد، حتّى در مسائل عرفانى اگر رشد کردند، یک ضربه هم مىزنند؛ یعنى انحرافهاى عقیدتى هم پیدا میکنند؛
🔹مثل اینکه از بعضى از شاخه هاى صوفیه نقل مى کنند که مىگویند: خدا فرموده: وَ اعْبُدْ رَبَّک حَتَّى یأْتِیک الْیقین؛ (و پروردگارت را پرستش کن تا اینکه مرگ تو فرا رسد. الحجر، ۹۹) من دیگر به یقین رسیدم پس دیگر لازم نیست عبادت کنم؛
(تفسير البيان الصافى لكلام الله الوافى، ج۱،ص ۲۳۹)
🔸در حالى که مفسّرین، یقین را به موت تفسیر کرده اند.
(مجمع البيان في تفسير القرآن، ج۶، ص۵۳۴)
┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
🔺حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری