eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 سنجه معنوی 🔻 اگر انسان يک شب در جمع رفقاى ده سال پيشش بنشيند آن وقت حس می‌کند که دلش چه تفاوت هايى کرده، حرف هاى آن ها برايش تازگى دارد، چون ممکنه آنها هنوز سرجايشان باشند و در مقايسه، جایگاه ها خوب معلوم مى‏ شود. 🔸 حداقل يک دما سنجى مى‏ شود براى نفس خود انسان، ولى ما موظف هستيم که خودمان را با بالاترين نقطه هميشه مقایسه کنیم و اندازه بزنیم و ناراحت باشيم براى عدم پيشرفتمان. 🔹 اينها امورى است که با خدا بايد گفته شود، طرح بشود و نتيجه‏ اش از خداى متعال خواسته شود، در نهايت اگر در نفس خودم مشکلى نباشد، زمينه‏ هاى رشد برايم فراهم خواهد شد، و اگر در درون من مشکل باشد که بايد درصدد رفعش کنم.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
✨💫✨💫✨💫✨ 🔄 کیفیت خطاب کردن نام دیگران 🔄 ---------------------------  
❓ سوال: ♻️ حکم نگاه کردن 👀 به صورت نامحرم چیست؟ اگر به طور «خیره» و نه از روی قصد و غرضی باشد، بازهم اشکالی دارد؟ 🔰 پاسخ: ✍🏻 همه مراجع (به جز آیت اللّه صافى): 🙄 نگاه به صورت نامحرم، اگر بدون قصد لذّت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد ولى اگر با یكى از این دو مشخصه همراه باشد، جایز نیست.📛 ❌آیت اللّه صافى: قصد لذت و ترس افتادن به حرام نیز بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ➖➖➖➖➖
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: جریان هزاران نفری که قران می فرماید: «خداوند فرمان مرگ بر آنان داد و آنان مردند و مجددا زنده شدند» چیست؟ 🌺 پاسخ: در آیه 243 سوره مبارکه بقره می خوانیم: أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ خَرَجُوا مِنْ دِيارِهِمْ وَ هُمْ أُلُوفٌ حَذَرَ الْمَوْتِ فَقالَ لَهُمُ اللَّهُ مُوتُوا ثُمَّ أَحْياهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَشْكُرُونَ (1) آيا نديدى جمعيتى را كه از ترس مرگ، از خانه ‏هاى خود فرار كردند؟ و آنان، هزارها نفر بودند (كه به بهانه بيمارى طاعون، از شركت در ميدان جهاد خوددارى نمودند). خداوند به آنها گفت: بميريد! (و به همان بيمارى، كه آن را بهانه قرار داده بودند، مردند). سپس خدا آنها را زنده كرد، (و ماجراى زندگى آنها را درس عبرتى براى آيندگان قرار داد.) خداوند نسبت به بندگان خود احسان مى‏ كند، ولى بيشتر مردم، شكر (او را) بجا نمى ‏آورند. 🌼در تفسیر نمونه ذیل آیه فوق در شأن نزول آن این گونه آمده است: 🍁در يكى از شهرهاى" شام" بيمارى طاعون راه يافت و با سرعتى عجيب و سرسام‏ آور مردم يكى پس از ديگرى از دنيا مى‏ رفتند در اين ميان عده بسيارى به اين اميد كه شايد از چنگال مرگ رهايى يابند آن محيط و ديار را ترك گفتند از آنجا كه آنها پس از فرار از محيط خود و رهايى از مرگ در خود احساس قدرت و استقلالى نموده و با ناديده گرفتن اراده الهى و چشم دوختن به عوامل طبيعى دچار غرور شدند پروردگار، آنها را نيز در همان بيابان به همان بيمارى نابود ساخت. 🍀 از بعضى روايات استفاده مى‏ شود كه اصل آمدن بيمارى مزبور در اين سرزمين به عنوان مجازات بود، زيرا پيشوا و رهبر آنان از آنان خواست كه خود را براى مبارزه آماده كنند و از شهر خارج گردند آنها به بهانه اينكه در محيط جنگ مرض طاعون است از رفتن به ميدان جنگ خوددارى كردند پروردگار آنها را به همان چيزى كه از آن هراس داشتند و بهانه فرار قرار داده بودند مبتلا ساخت و بيمارى طاعون در آنها شايع شد آنها خانه‏ هاى خود را خالى كرده و براى نجات از طاعون فرار كردند و در بيابان همگى از بين رفتند مدتها از اين جريان گذشت و حزقيل‏(2) كه يكى از پيامبران بنى اسرائيل بود از آنجا عبور نمود و از خدا خواست كه آنها را زنده كند خداوند دعاى او را اجابت نمود و آنها به زندگى بازگشتند. 🔶 گر چه آيه فوق اشاره به عدد خاصى نكرده، و تنها واژه" الوف" كه به معنى هزارها است، به كار برده، ولى بعضى از روايات، تعداد نفرات آنها را ده هزار و بعضى هفتاد يا هشتاد هزار ذكر مى ‏كند. 🔻نكته ديگرى كه در اينجا شايان توجه است مساله امكان" رجعت" است كه از اين آيه به خوبى استفاده مى ‏شود. 🌸توضيح اينكه: در تاريخ گذشتگان مواردى را مى ‏يابيم كه افرادى بعد از مرگ، به اين جهان بازگشتند مانند ماجراى جمعى از بنى اسرائيل كه همراه موسى (علیه السلام) به كوه طور رفتند كه در آيه 55 و 56 سوره بقره آمده و داستان عزير يا ارميا كه در آيه 259 همين سوره آمده، و همچنين حادثه ‏اى كه در آيه مورد بحث به آن اشاره شده است. 🔹بنا بر اين مانعى ندارد كه همين مساله در آينده نيز تكرار شود. دانشمند معروف شيعه مرحوم" صدوق" نيز به همين آيه براى امكان مساله رجعت استدلال كرده و مى‏ گويد: يكى از عقايد ما اعتقاد بر رجعت است (كه گروهى از انسانهاى پيشين بار ديگر در همين دنيا به زندگى باز مى‏ گردند).و نيز مى ‏تواند اين آيه سندى براى مساله معاد و احياى مردگان در قيامت باشد.(3) پی نوشت ها: 1. بقره/243. 2." حزقيل" طبق بعضى از روايات سومين پيشواى بنى اسرائيل بعد از موسى (علیه السلام) بود. 3. تفسير نمونه، ج‏2 ص 218.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷بیانات در اولین مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر در بیمارستان پس از حادثه ترور ✅به مناسبت سالروز ترور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، شناخت رهبری فیلم نخستین مصاحبه‌ی ایشان پس از این حادثه را منتشر می‌کند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنران جهنمی جبهه یک مشهدی درحضور رهبری خاطره خنده دار تعریف میکنه😂😁
💠 حیات و جذبه در محافل معنوی 🔻 آیت الله ملاحسينقلي همدانی شب‌هاي چهارشنبه يا پنج‌شنبه جلسه اخلاق داشتند. اينهائي که مي‌آمدند درس ايشان همه مجتهد بودند، سادات بودند، بعضي‌ یا شايد همه‌شان شاگردان شيخ انصاري بودند. 🔸 ولي به قدري اينها از طبيعت کنده مي‌شدند که بعد از این جلسه تا ساعت ها تحت تاثیر آن جلسه در وجد و سرور خاصی به سر می بردند. این انس و لذت مراتبی از حیات و علم است.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
حقیقت ناب
سوره مبارکه اعلی
🔅 🔅 🔅 📌 نگاشت7 :نکته ها و پیام ها ی تفسيری آیات 6 و 7 سوره اعلی سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‌ «6» إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ الْجَهْرَ وَ ما يَخْفى‌ «7» «6» ما تو را به قرائت درست وامى‌داريم، پس فراموش نخواهى كرد.«7» مگر آنچه خدا بخواهد كه او بى گمان آشكار و نهان را مى‌داند. 🔸🔸🔸 ▪ «سَنُقْرِئُكَ» از ريشه «قرء» و باب افعال است. ▪ «اقراء» در لغت يعنى آنكه قارى بخواند و استاد گوش بدهد و غلطهاى او را تصحيح كند، امّا در مورد پيامبر گرامى اسلام، «اقراء» يعنى ما قدرتى به تو مى‌دهيم كه قرآن را بدون كم و كاست و درست بخوانى و آنچه را به تو نازل شده، فراموش نكنى. «سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‌» 📂 جمله‌ «إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» استثنايى است كه به منظور بيان قدرت مطلقه الهى آمده است تا بفهماند كه خداوند قادر است حتّى بعد از دادن اين قدرت، مى‌تواند پيامبر را گرفتار فراموشى كند. (چنانكه درباره بهشتيان مى‌فرمايد: بهشت براى آنان جاودانه است و عطاى خداوند نسبت به آنان قطع و گسسته نمى‌شود، ولى باز هم ميان كلمه‌ «خالِدِينَ» و «عَطاءً غَيْرَ مَجْذُوذٍ» مى‌فرمايد: «إِلَّا ما شاءَ رَبُّكَ» مگر اينكه پروردگارت بخواهد آنان را از بهشت بيرون و لطفش را قطع كند و اين بخاطر آن است كه بگويد دست خدا بسته نيست.) 📝 پیام ها: ✅ 1- آفرينش هستى و هدايت تكوينى آن، مقدّمه هدايت تشريعى و معنوى انسانهاست. «سَنُقْرِئُكَ» (خدايى كه گياه را از درون خاك بيرون مى‌كشد، چگونه استعدادهاى معنوى انسان را بروز ندهد؟ «سَنُقْرِئُكَ») ✅ 2- پيامبر كه هر چه دارد از وحى است، نگران فراموش كردن آن در آينده بود كه خداوند به او وعده عدم فراموشى داد. «سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‌» ✅ 3- رسول خدا صلى الله عليه و آله از هرگونه نسيان، مصون است. «فَلا تَنْسى‌» ✅ 4- پيامبر، حافظ كل قرآن بود. «فَلا تَنْسى‌» (يكى از معجزات پيامبر اكرم اين بود كه با يكبار شنيدن براى هميشه حتّى آيات طولانى را به ياد داشت). ✅ 5- دست خدا بسته نيست و مى‌تواند آنچه مى‌دهد پس بگيرد. «سَنُقْرِئُكَ فَلا تَنْسى‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» ✅ 6- گرچه خداوند هرگز خلف وعده نمى‌كند «وَ لَنْ يُخْلِفَ اللَّهُ وَعْدَهُ» «2» ولى معناى‌وعده‌هاى الهى مجبور بودن خداوند نيست. «فَلا تَنْسى‌ إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ» ✅ 7- اراده الهى حكيمانه و عالمانه است. إِلَّا ما شاءَ اللَّهُ إِنَّهُ يَعْلَمُ‌ ... ✅ 8- اقتضاى بعضى از امور آن است كه پنهان باشد. «ما يَخْفى‌» (كلمه‌ «يَخْفى‌» در قالب فعل مضارع بيانگر آن است كه مخفى بودن بعضى امور، مقتضاى طبيعت آنهاست.) ☘☘☘ 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔵حدیث ۱۹: سه عامل رسیدن به بالاترین مرتبۀ کمال 🔴 خلاصه شرح‌حدیث در لینک زیر👇🏻👇🏻 🌐 https://www.instagram.com/p/B7dWu-ZphDK/?igshid=1h56bwpugqd8
حدیث نوزدهم 1.mp3
5.99M
🎙 درس اخلاق با موضوع شرح اخلاقی چهل حدیث؛ 🔸آیت‌الله العظمی مظاهری 🔹حدیث نوزدهم: سه عامل رسیدن به بالاترین مرتبۀ کمال(1)
📚 قطع دستگاه پزشکی از بيمار سؤال: بیماری که بر اساس دانش امروز، امیدی به شفا و یا بهبود او وجود ندارد و با استفاده از دستگاه ممکن است چند روز بیشتر زنده بماند، آیا به منظور کوتاه کردن مدت درد و رنج بیمار، استفاده نکردن از دستگاه یا قطع آن جایز است؟ آیا سرپرست یا نزدیکان بیمار می توانند به چنین اجازه‌ای بدهند؟ جواب : ـ حتی در فرض سؤال ـ واجب است و سرپرست بیمار در این مورد شرعا اختیاری ندارد.
⚠️ مشرک به ولايت امیر المومنین علیه السلام مستحق 💠 فرات کوفی رضوان الله علیه عالم و مفسر بزرگ شیعه روایت کرده است: ✍ ٩٨ ـ ٢٥ ـ فرات قال : حدثني محمد بن الحسن بن إبراهيم الاويسي [ ب : الاوبستي ] معنعنا: عن جابر قال: قال أبو [ ب : سألت أبا ] جعفر عليه‌السلام عن قول الله تعالى : ( إِنَّ اللَّهَ لَا يَغْفِرُ أَن يُشْرَكَ ) [ قال : ب ] : يا جابر إن الله لا يغفر أن يشرك بولاية علي [ بن أبي طالب. ر. عليه‌السلام. ب ، ر ] وطاعته ، [ وأما قوله. ر ، أ ] : ( وَيَغْفِرُ مَا دُونَ ذَٰلِكَ لِمَن يَشَاءُ ) فانه ولاية علي بن أبي طالب عليه‌السلام [ ر : ولايته ]. 📚 تفسير فرات الكوفی ج۱ص۱۰۵-۱۰۶ 📚بحار الانوار، ج۳۶، ص۱۳۶ 📝 جابر انصاری از عليه السلام در مورد تفسير آيه ۴۸ نقل می‌فرماید که امام باقر صلوات الله عليه فرمودند: ای جابر مراد از این آیه که فرمود: «خداوند کسانی را که به او هستند نمی‌آمرزد» یعنی: خداوند نمی‌آمرزد کسی را که در و اطاعت از صلوات الله علیه مشرک باشد و دیگران را در آن شریک بداند. و مراد از این آیه که فرمود «هر کس که بخواهد می‌آمرزد» آن‌هایی هستند که دارای ولایت امیر المومنین علیه السلام می‌باشند.
12.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 🔍 🔶 چیست؟🧐 و به چه کسی گفته میشود؟🧐 🔵 توضیحات حجت الاسلام و المسلمین فلاح زاده 🛑نشر حداکثری🛑👌 ➖➖➖➖➖ ➖➖➖➖➖➖
💠 ذکر کثیر برای چه کسانی؟ 🔻 شايد يکي از عللي که از اهل بيت علیهم السلام در اذکار عددهاي مشخص بالا بيان نشده، اين باشد که عددهاي بالا و زياد در اذکار بيشتر مربوط هست به يک گروه از افراد که مي‌توانند بهره ببرند، عمومي نيست. 🔸 اهلبیت علیهم السلام نخواسته‌اند اين باب را براي کوچه و بازار باز کنند، چرا که اگر بيان مي‌کردند آفات پيدا مي‌کرد. يعني اين باب فقط براي کساني مي‌تواند باز باشد که حدوداً درد مشخص، درمان مشخص و امکان ارتباط باشد و آماده باشند براي شروع ذکر کثیر. 🔹 «الذاکرين الله کثيراً. احزاب/۳۵» مي‌توانند اين سبک را ادامه دهند بقيه غالباً شرائط را مراعات نمي‌کنند که آفاتي را در پی دارد.‌ ‌ ادامه دارد... ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
12.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 کلیپ : انصاف اگر نباشد محبت تداوم پیدا نمی کند 👤 💠سمت_خدا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😳شبیه اعجاز 🎥 روایت علامه مصباح☝️از صبر عجیب امام خامنه ای در برابر خیانت های...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستورالعمل امام صادق علیه السلام برای بطلان سحر حجت الاسلام حسینی قمی
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
🔅 🔅 🔅 📌 نگاشت8 :نکته ها و پیام ها ی تفسيری آیات 8 تا 13 سوره اعلی وَ نُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرى‌ «8» فَذَكِّرْ إِنْ نَفَعَتِ الذِّكْرى‌ «9» سَيَذَّكَّرُ مَنْ يَخْشى‌ «10» وَ يَتَجَنَّبُهَا الْأَشْقَى «11» الَّذِي يَصْلَى النَّارَ الْكُبْرى‌ «12» ثُمَّ لا يَمُوتُ فِيها وَ لا يَحْيى‌ «13» «8» و ما تو را براى آسان‌ترين (راه دعوت) آماده مى‌سازيم. «9» پس تذكّر بده، (البتّه) اگر تذكّر مفيد افتد. «10» هر كس خشيت الهى داشته باشد، بزودى پند گيرد. «11» و بدبخت‌ترين افراد از آن دورى كند. «12» همان كس كه به آتش بزرگ درافتد. «13» پس در آنجا نه بميرد و نه زندگانى كند. 🔅🔅🔅 📜 حضرت موسى براى موفقيّت در انجام تبليغ، دو چيز از خدا خواست، يكى سعه‌صدر ويكى آسان شدن امر رسالت: «رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي وَ يَسِّرْ لِي أَمْرِي» «1» خداوند اين دو امر را بدون درخواست، به پيامبر اسلام عطا فرمود. چنانكه درباره سعه‌صدر فرمود: «أَ لَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ» و درباره آسان شدن امر دعوت در اين آيه مى‌فرمايد: «وَ نُيَسِّرُكَ لِلْيُسْرى‌». 📜 مراد از «نُيَسِّرُكَ» آن است كه اى پيامبر! نفس شريف تو را با خلق عظيم و سعه صدر و صفا و سادگى، چنان مهيّا مى‌كنيم كه بتواند وظيفه رسالت را به آسانى و به بهترين طريق انجام دهد. كارى مى‌كنيم كه تو خود راه آسان را انتخاب كنى كه همان راه فطرت است. 📂 شرائط تذكّر و موعظه: 🔹 الف: شرط موعظه، آمادگى واعظ است. نُيَسِّرُكَ‌ ... فَذَكِّرْ 🔹 ب: تذكّر و موعظه بايد بر اساس قرآن باشد. سَنُقْرِئُكَ‌ ... فَذَكِّرْ 🔹 ج: واعظ بايد خود اهل غفلت و نسيان نباشد. فَلا تَنْسى‌ ... فَذَكِّرْ 🔹 د: واعظى موفق است كه به امدادهاى الهى اميدوار باشد. سَنُقْرِئُكَ‌ ... نُيَسِّرُكَ‌ ... فَذَكِّرْ 🌹🌹🌹 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت ناب
#ذکر 💠 ذکر کثیر برای چه کسانی؟ 🔻 شايد يکي از عللي که از اهل بيت علیهم السلام در اذکار عددهاي مشخص
ادامه مطلب قبل... 💠 نصیب از اذکار و دعاها 🔻البته درست است که در روایات عددهاي بالا در اذکار بیان نشده است. اما از طرفی ادعيه خيلي مفصّل هست که اگر کسی بخواهد می تواند مشغول شود و نصیب ببرد، 🔸 و از طرفی اگر همین اذکار معروف که در روایات حکایت شده مثلا صد مرتبه «لاحول ولاقوة الابالله العلي العظيم» یا [لا اله الا الله یا ذکر استغفار یا ذکر صلوات...] یا صد مرتبه سوره قدر، یا صد مرتبه سوره توحيد بخواند، خيلي بيش از چندين هزار ذکر هم‌زمان مي‌برد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌