eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 کرامت آیت الله قاضی 🔻 خدا آيت‌الله العظمي بهجت را رحمت کند، مي‌فرمودند: گاهی بنا می شد با استادم آیت الله قاضي از نجف اشرف به کربلا برويم. آن موقع نجف ماشین محدود داشت مثلا يک ماشين قبل از ظهر از گاراژ به سمت کربلا حرکت مي‌کرد. 🔸 می‌فرمودند: ما به گاراژ مي‌آمديم ولی من از استادم غافل مي‌شدم، وارد ماشين مي‌شدم ولي ايشان نبود، وقتي در کربلا پياده مي‌شدم مي‌ديدم که آنجا نشسته است. می فرمودند: آنجا به ذهن من نرسيد، 🔹 اما وقتي این اواخر، کتاب‌هاي شرح حال ايشان را خواندم ديدم ديگران نیز نقل کرده‌اند که ايشان هيچ‌گاه سوار بر ماشين و وسيله نقليه‌ نشده بودند و با عنايت خدايي جابه‌جا مي‌شدند.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄
📌پاسخ به یک شبهه تاریخی آیا امیرمومنان علیه السلام و سر تاس بودند؟ اخیرا دکتر با تاثیر پذیری از وهابیت به تخریب شخصبت علی(ع) پرداخته است که در نقد او گفته می شود: 📍پاسخ: این که در زیارت حضرت علی(ع) تعبیر آمده، درست است، اما معنای این دو کلمه آن نیست که آقای سروش آن هم با تمسخر بیان می کند(کچل شکم گنده)؛ بلکه خود اهل بیت(ع) آن را معنا کردند. مثلا در روایت امام (ع) هست که این دو را (ص) به امیرمومنان (ع) داد است و معنای یعنی از و معنای یعنی پر شده از . اما انزع و بطین را به معنای ظاهری گرفته اند و آن هم جنبه آمیزش یعنی راه حضرت سروش را رفته اند! در حالی که به معنای ظاهری و جسمی نیز بخواهیم معنا کنیم معنای بدی ندارد زیرا انزع و اصلع در ادبیات تعبیر مدح آمیزی است و به کسی گفته می شود که: ◀️موی دو طرف جلوی سرش ریخته است و این حالت در عرب خوب بوده به خلاف فردی که پیشانی پرمویی داشته است. ◀️اما بطین به معنای شکم پر نیست بلکه به معنای است. یعنی امیرمومنان(ع) باتوجه به هیکل که داشته کمر باریک نبوده است. چطور می شود کسی شکم بزرگ داشته باشد در حالی که همانند معاوبه(لعنت الله) پرخور نبوده است؟! چطور کسی که اهل کار و تلاش بوده و در نبردها یکه تاز میدان بوده باشد؟! اما قد حضرت بر اساس روایتی از خود آن حضرت و همینطور شمائل نویسان، میان قامت و بود یعنی نه خیلی بلند و نه کوتاه. ◀️در نهاین به نظر می‌رسد که و از این دو اصطلاح معنای بد آن را ترویج داده اند تا به شخصیت امیرمومنان علی علیه السلام بپردازند. 📚 پاسخگوی شبهه: حجت الاسلام دکتر محمدرضا مدیر گروه تاریخ موسسه امام خمینی و موسسه امام رضا(ع).
38.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 و بعض نسبت به علیه السّلام 👈اگر به معنای است چرا صحابه به آن عمل نکردند؟ 🔊 ❌ اعتراف بیننده اهل سنت به وجود بغض و کینه نسبت به علیه السّلام در میان صحابه و تایید ادعای شیعه در این موضوع 📒حارث همدانی گوید: روزی علی علیه السلام را دیدم که بالای منبر رفت، پس از حمد و ثنای خداوند فرمود: "قَضاءٌ قَضاهُ اللَّهُ تَعالی عَلَی لِسانَ النَّبِی صلی الله علیه وآله وسلم، اِنَّهُ قالَ: لا یحِبُّنی اِلاّ مُؤمِنٌّ وَ لا یبغِضُنی اِلاَّ مُنافِقٌ وَ قَدْ خابَ مَنِ افْتَری" 📚صحیح مسلم ج۱ ص۴۸ «خواسته خدا بود که بر زبان پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم جاری شد که فرمود: مرا دوست نمی‌دارد مگر و مرا دشمن نمی‌دارد مگر ، و گفت آنکس که ادّعای باطل کرد»
۴. اطعام دادن
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 لنْ یَنالَ اللّهَ لُحُومُ‌ها وَ لا دِماؤُها وَ لكِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ 🌺 🔆 قربانی در حج 📖 خدای متعال در فرمود: «وقتی شما یا یا شتر در راه خدا می‌‌کنید، و این گوسفند به نمی‌رسد». خدا که آن را نمی‌خورد؛ او که ندارد؛ او احتیاج ندارد؛ فرمود: «لَنْ یَنالَ اللّهَ لُحُومُ‌ها وَ لا دِماؤُها»؛ گوشت‌‌ها و خون‌هایش به او نمی‌رسد. این‌‌ها مخصوص شما شکم‌دار‌ها و گرسنه‌هاست. ⬅️ آن چیزی که به او می‌‌رسد و او را و می‌‌کند، ؛ «وَ لكِنْ یَنالُهُ التَّقْوى‏ مِنْكُمْ».
🔴جلاد بعثی حامی جلادهای منافق ◀️مروری بر عمل‌کرد سازمان مجاهدین خلق، به مناسبت سال‌روز عملیات مرصاد/1 🔹 با ترورهای کور و از بین بردن نیروهای اصیل نفرت ملت ایران را برای خود خرید. اما هیچ‌کدام از جنایت‌ها باعث نشد که منافقین مزدور حمایت اربابان غربی و اتباع آنان را از دست بدهد و یکی از حامیان این گروهک تروریستی بود. 🔸صدام، رئیس‌جمهور عراق و حامی تمام عیار سازمان، در هشتم تیرماه 1367 طی یک سخنرانی درباره عراق و ایران، ضمن تکرار ادعای صلح‌طلبی خود و محکوم نمودن ایران به دلیل تداوم برای تحقق هدف محکومیت و مجازات متجاوز، در شرایطی که با مداخله علنی آمریکا و متحدانش در جنگ به نفع رژیم بعث عراق، احساس پیروزی می‌کرد، درباره سازمانن رسما این‌گونه اظهار نظر نمود: 🔹«عراق به سطحی از آگاهی رسیده است که اگر روزی حس کند نابودی دشمن در سرزمینش خدمت به است به آن دست خواهد زد... اگر ایران به هیچ‌یک از این مسائلی که من اشاره کردم توجه نکند مردم خودشان آن‌ها را مجبور خواهند کرد که به صلح تن در دهند و این چیزی است که به آن ایمان راسخ دارم و قهرمانی‌های در مهران مؤید این سخن می‌باشد. 🔸بالاخره روزی خواهد رسیده که برای جنگیدن کسی به کمک آن‌ها نخواهد آمد و بعد از مدتی خواهید دید که چگونه مجاهدین خلق به اعماق خاک خودشان نفوذ خواهند کرد و همین‌طور پیوستن مردم ایران را به صفوف آن‌ها خواهند دید.»(سازمان مجاهدین خلق، پیدایی تا فرجام، ج3، ص303) 🔹🔹🔹
🔺درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ عوامل سقوط انسان 🔸عامل دوازدهم: تنبلی و بطالت، جلسۀ اوّل بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹عاملی از عوامل سقوط که خیر دنیا و آخرت را از انسان می‌گیرد و شرّ دنیا و آخرت به او می‌دهد، «تنبلی و بطالت» در زندگی است. 🔹مبغوض‌ترینِ بندگان نزد خداوند متعال، افراد تنبل، پرخواب و بیکارند. 🔹حضرت موسی«سلام‌الله‌علیه» از خداوند متعال سؤال کرد که خدایا مبغوض‌ترین افراد نزد تو چه کسی است؟ خداوند در پاسخ فرمود: «أَبْغَضُ الْخَلْقِ إِلَى اللَّهِ جِيفَةٌ بِاللَّيْلِ بَطَّالٌ بِالنَّهَارِ». 🔹بطالت و مخصوصاً اگر تنبلی، بیکاری و پول‌داری هم با آن باشد. اگر علاوه بر این تجمل‌گرا هم باشد، آنگاه این سه، که با هم جمع می‌شود، انسان را به سقوط می‌کشاند و مفسده‌دار می‌شود. هم خودش فاسد است و هم مفسد است. 🔹همه، خصوصاً جوان‌ها باید هم برای دنیا و هم برای آخرت فعّال باشند. در آیات فراوانی از قرآن کریم، بر برخورداری از «ایمان» و اهتمام به «عمل صالح»، با جملاتی نظیر: «الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحات‏» به صورت توأمان تأکید شده است. 🔹رستگاری برای آن کسی است که زیربنای شخصیّت او، اعتقاد به اسلام و ایمان باشد و از نظر روبنا، فعّال و آن هم فعالیّت با عمل صالح و شایسته باشد. 🔹معمولاً مفسرین، عمل صالح را ناظر بر عباداتی مثل نماز، روزه، حج، خمس و زکات می‌دانند، امّا باید توجه شود که منظور قرآن کریم از عمل صالح، فقط این عبادت‌ها نیست، بلکه هر عمل نیکو و شایسته‌ای که برای آخرت یا دنیا مفید واقع گردد، عمل صالح است و ثواب جهاد را هم دارد. 🔹زن اگر می‌خواهد ثواب جبهه ببرد، باید شوهردار، بچه‌دار و خانه‌دار باشد. خانم تنبل که نتواند شوهرداری، خانه‌داری و نتواند خوب بچه‌داری بکند، این مبغوض‌ترین خانم‌ها نزد خداست. 🔹در روایتی می‌خوانیم روزی پیغمبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» با دیدن دشواری زندگی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» برای دخترشان گریه کردند و فرمودند: «يَا فَاطِمَةُ تَعَجَّلِي مَرَارَةَ الدُّنْيَا بِنَعِيمِ الْآخِرَةِ»؛ یعنی زهرا جان، بچش تلخی و مرارت دنیا را برای شیرینی آخرت. 🔹همچنین راجع به مرد، اگر برای اینکه زن و بچه‌اش در رفاه باشند فعالیّت کند، ثواب جبهه دارد. 🔹اگر مرد تنبل باشد و خانوادۀ او در مضیقه باشند، منفور است. علاوه برآنکه حقّ‌النّاس است، گناهش هم خیلی بزرگ است. پیامبر اکرم«صلّی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» می‌فرمایند: «مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ‏ مَنْ‏ يُضَيِّعُ‏ مَنْ يَعُولُ»؛ هر كس به عائلۀ خويش نرسد، ملعون است، ملعون. 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/533162
💠 🔹پیامبر اکرم(ص) فرمود: مَعاشِرَالنّاسِ، وَاللّه‏ُ عَزَّ وَجَلَّ وَأَنَا عَنْهُ راضِیانِ. وَما نَزَلَتْ آیةُ رِضی فِی الْقُرْآنِ إلاّ فیهِ، وَلا خاطَبَ اللّه‏ُ الَّذینَ آمَنُوا إلاّ بَدَأَ بِهِ، وَلا نَزَلَتْ آیةُ مَدْحٍ فِی الْقُرآنِ إلاّ فیهِ 🔸ای مردم، خدای عزوجل و من هر دو از او (علی ) راضی و خشنودیم و هیچ آیه ای در قرآن پیدا نمی کنید که در آن حرف از رضایت خداوند رحمان باشد و علی محور آن نباشد. و خدا در هیچ آیه ای مؤمنین را فرانخوانده، مگر که علی را در رأس آن نشانده و در تمام قرآن هیچ آیه ای در مدح و تحسین نیامده، مگر که مقصود آن علی بوده. 📚 فرازی از خطبه پیامبر(ص) در روز غدیر ✅
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
13 روز تا عید ولایت شيخ ابو جعفر صدوق در كتاب عيون اخبار الرضا (عليه السّلام) از حضرت على (عليه السّلام) روايت كرده است كه فرمودند: رسول خدا (صلّى الله عليه و آله و سلّم) خطاب به من گفت: اى على، جمعى از مردان قبيله قريش مرا درباره فاطمه مورد عتاب قرار داده و گفتند: ما او را از تو خواستگارى كرديم ولى نپذيرفتى و او را به ازدواج على (عليه السّلام) در آوردى؟ در جواب آنها گفتم: به خداوند سوگند من نبودم كه خواستگارى شما را رد كردم بلكه خدا خواستگارى شما را نپذيرفت و او را براى على انتخاب كرد، زيرا جبرئيل بر من فرود آمد و گفت: همانا خداى جليل مى ‏فرمايد: اگر من على را خلق نكرده بودم از آدم به بعد شوهرى كه شايسته او باشد در روى زمين يافت نمى ‏شد. (عيون اخبار الرضا، جلد اول، صفحه 225 - عوالم العلوم، جلد یازدهم، صفحه 141 و 142 ) ازدواج نور با نور است و شادی همه شاه بیتی شد به لب های ملائک زمزمه: لعنت حق بر حسودان ِ سقیفه تا ابد نیست هم شأنی برای مرتضی جز فاطمه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚨🎥 سازمان قاتلین خلق 📌 نگاهی به ماهیت فرقه رجوی به بهانه سالگرد عملیات مرصاد
✍️ تصدقت! ... مگر در عالم جز حق، خدايى هست؟! يا كاره ‏اى هست كه به ملك او از دست حضرتش فرار كنيم؟! ✍️ يا از خواسته‏ هايش سرپيچى نماييم و گله كنيم؟! ✍️ مگر از او جز نيكى صادر مى‏شود؟! ✍️ ما بديم كه ابتلائات را بد مى ‏بينيم، قبض و بسط را از جاى ديگر مى ‏بينيم، فقط قدرى صبر مى ‏خواهد تا ببينيم كه در تحت اين ابتلائات، چه نعمت ‏ها پنهان است. ✍️ يك روز صبر بر آن ‏ها، نتيجه ‏ى عمرى رياضت ‏ها دارد. ✉️ برگرفته از نامه آیة الله سعادت پرور ره به یکی از سالکان الی الله🌱
حقیقت ناب
🍃رفیق مراقبم امروز نشستم و با دلم خلوت کردم. پشت هم قربان صدقه‌اش رفتم. تشکر کردم و به او گفتم: ممنونم که هستی. از تنگ شدن‌هایش برای تو تمجید کردم و گفتم روزی که دید دیگر برای تو تنگ نمی‌شود خودش را تا دیر نشده بکشد. عیبی که ندارد؟ دارد؟ دلی که برای تو تنگ نمی‌شود مردنش هزار مرتبه بهتر از بودن است. گفتم فقط وقتی می‌تواند برای تو تنگ نباشد که پیش تو باشد، همین. او هم گفت که دل‌ها همه می‌دانند برای زنده بودن یا باید پیش تو باشند یا باید برای تو تنگ شوند. دلی که پیش تو نیست و برای تو هم تنگ نیست در میان دل‌ها، میته به حساب می‌آید. چه بوی گندی دارد این دل! دل‌ها همه به ستوه می‌آیند از تعفّن چنین دلی. می‌گفت اگر دلی بی آن که تو را ببیند باز شود خجالت می‌کشد پیش دل‌های دیگر بیاید. به قدری در پرده می‌ماند که برای تو تنگ شود و روی نشستن پیش دل‌های دیگر را بیابد. من همیشه مشامم به کار است تا اگر ذرّه‌ای بوی میته از جانب دلم رسید خیلی زود دست به کار شوم یا از خدا بخواهم همان آن، مرگم را برساند یا بخواهم وجودم را همه دل‌تنگی کند برای تو. آقا! به مشامم اعتمادی نیست. التماس می‌کنم اگر بوی تعفّنی از دلم به مشامت رسید هر طور که می‌دانی باخبرم کن حتی اگر با شکستن صخره‌ای بزرگ روی سرم باشد. شبت بخیر رفیق مراقبم!
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
سوره مبارکه اعلی
تفسير سوره اعلی جلسه 3.docx
44.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر متنی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
Al-Ala03.mp3
5.82M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 28:تفسیر صوتی سوره اعلی 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 چرا در مشاهد مشرفه، به آخرت راغبیم؟ ✍️ شخصی به نام سلام بن مستنیر می‌گوید در نزد علیه السلام بودم که حمران بن اعین نزد حضرت آمد و سوالاتی از حضرت کرد و حضرت جواب فرمودند وقتی حمران می‌خواست برخیزد و برود به باقر عرض کرد مطلبی را می‌خواهم با شما در میان بگذارم؛ 🔰ما هر گاه نزد شما می‌آییم قلبمان رقیق می‌شود و سنگینی و سختی در قلبمان از بین می‌رود و خودمان را فراموش می‌کنیم و دارایی‌های دیگران برایمان دیگر ارزشی ندارد بعد که از نزد شما خارج می‌شویم و با مردم و بازاریان و تجار همراه می‌شویم دو مرتبه حب دنیا به ما بر می‌گردد. 💠 حضرت باقر به حمران فرمودند: این خاصیت قلب است که گاهی سخت و سنگین است و گاهی سبک. سپس فرمودند اصحاب صلی الله علیه و آله به ایشان عرض کردند که ما می‌ترسیم اهل نفاق و دورویی شده باشیم. حضرت علت را جویا شدند، اصحاب گفتند ما وقتی نزد شما می‌آییم شما به ما تذکراتی می‌دهید و ما را به آخرت راغب می‌کنید و قلب‌های ما را جلا می‌دهید و باعث می‌شوید ما دنیا را فراموش کنیم و نسبت به آن بی رغبت شویم تا جایی که گویا ما آخرت را می‌بینیم و و را با چشم می‌بینیم اما وقتی از نزد شما بیرون می‌رویم و به خانه هایمان می‌رویم و مشغول بچه‌ها و همسر و اهل و عیال می‌شویم این حالت را از دست می‌دهیم گویا اصلا هیچ معنویتی نداشته‌ایم آیا این نفاق است؟ 💠 پیامبر اکرم در جواب فرمودند: نه هرگز این نفاق و دو رویی نیست، این‌ها حربه‌های است که شما را به دنیا مشغول می‌دارد. به خدا قسم اگر همان حالتی را که در نزد ما داشتید ادامه می‌دادید با ملائکه مصافحه می‌کردید و حتی می‌توانستید بر روی آب راه بروید و اگر شما گناه نمی‌کردید و نمی‌کردید، خداوند گروهی را خلق می‌کرد که به گناه مبتلا شوند و استغفار کنند و خداوند آنها را بیامرزد و مغفرتش را شامل آنها کند. قطعا با فتنه‌ها و امتحان‌های زیادی مواجه می‌شود و در صورت گناه می‌کند. آیا به این آیه توجه نکرده اید که خداوند فرمود: خداوند کسانی را که زیاد توبه می‌کنند و خود را پاک می‌کنند را دوست دارد؟ و همچنین به این آیه که فرمود از خداوند طلب بخشش گناهان کنید و به سوی او برگردید؟ 📚 ، ج۲، ص۴۲۳.
📅روز چهارم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروانِ حضرت رسول اکرم(ص) به منطقۀ «ذی طُوی» رسید.
📅روز پنجم ماه ذی‌الحجه سال دهم هجری، کاروانِ حضرت رسول اکرم(ص) به «مکه» رسید.