eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 زیارت امام حسین(ع) هم حرام، هم واجب، هم مستحب....! 🔹 چیزی در یک زمان حلال است و در زمان دیگر حرام؛ در یک زمان واجب است در زمان دیگر مستحب. از اینجا شما می‌فهمید چرا اخبار ما متعارض است. مثالی عرض می‌کنم که آن را از عالم بزرگ مرحوم آقا میرزا مهدی اصفهانی- که در مشهد بود- دارم. 🔹 مثلاً شما می‌بینید که از امام سؤال می‌کنند که زیارت امام حسین(ع) چطور است؟ می‌فرماید: مستحب است. از یک امام دیگر یا از همان امام در زمان دیگر همین سؤال را کرده‌اند؛ گفته‌اند واجب است. باز ممکن است یک وقت دیگری سؤال کرده باشند و امام اساساً بی‌تفاوتی نشان داده باشند: حالا ضرورتی ندارد، می‌خواهی برو، می‌خواهی نرو. 🔹 یک آدم ساده می‌گوید: جوابهای متناقض داده‌اند! ولی این تعارض نیست. اینها در شرایط مختلف بیان شده است. گاهی در یک شرایط عادی بوده است. بدیهی است که خود زیارت قبر پیغمبر(ص) و امام و حتی همه اولیاء و انبیاء از باب اینکه خاطره آنها را تجدید می‌کند، یک عامل تربیتی است و فی حد ذاته یک مستحب است. 🔹 ولی همین مستحب یک وقت حرام می‌شود، یک وقت واجب. مثلًا در شرایط زمان متوکل قرار می‌گیرید که سختگیری بسیار شدید است، توطئه است که رسم زیارت امام حسین(ع) باید ور بیفتد. اینجا ائمه(ع) تشخیص می‌دهند که باید با این کار مبارزه کرد و یک مسئله‌ جدید پیش می‌آید: مبارزه با طرح خلیفه وقت. در اینجا دستور می‌دهند: واجب است، واقعاً هم واجب بوده است. [این بحث متاسفانه در آخر جلسه مطرح شده و توضیح حالتی که زیارت حرام می‌شود ضبط نشده است.] 📒 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۲، ص۲۳(با تلخیص).
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-محرم 🔴 قسمت سوم 🔶 تکلیف کسی که هزینه مجلس عزاداری را نذر کرده ولی به جهت شرایط موجود امکان برگزاری مجلس نیست⁉️ 🛑نشر حداکثری🛑
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ توصیه به خواندن نماز آخر سال قمری 🔹 آیت الله ناصری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پرسش : آیا بسته شدن بخت برای ازدواج درست است ؟ . استاد دهنوی
♦️ قتل عُمر بن خطاب در ماه ذي‌الحجة بوده است، نه ربیع‌الأول؛ تاریخ قتل عُمر بن خطاب در تمام منابع تاریخی -اعم از شیعه و سنی- بدون استثناء در ماه ذی‌الحجه و در روزهای آخر این ماه گفته شده است. اختلاف اقوال در تعیین دقیق روز است؛ روز زخمی شدن و روز فوتش. خنجر خوردنش را اکثر قریب به اتفاق مورخان و تقریباً به اجماع، در بامداد روز چهارشنبه ٢٦ ذی‌الحجه سال ٢٣ق گفته‌اند. و فوتش را اغلب سه روز پس از زخمی شدنش دانسته‌اند. شروع خلافت عثمان را نیز همگی در ابتدای ماه محرّم گفته‌اند. بهرحال شهرت جرح و قتل عُمر بن خطاب در ماه ربیع‌الأول، پایه و استنادی علمی ندارد و بر خلاف اجماع مورخان و لذا فاقد اعتبار است. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ٤: ٢٩٩ و ٣٠٠. ــــــــــــــــــــ ❖ جهت تسهیل مراجعه به منابع، عنوان برخی منابع کهن و نیز برخی منابع میانی و متأخر که به ذکر تاریخ قتل عمر بن خطاب یا تاریخ شروع خلافت عثمان پرداخته‌اند در پی آمده است: - الطبقات الكبرى (ابن سعد، ٢٣٠ق)، ج٣، ص٣٦٤ و ٣٦٥؛ - تاریخ خليفة بن خياط (٢٤٠ق)، ص١٠٩؛ - التاريخ الصغير (بخاري، ٢٥٦ق)، ج١، ص٧٥؛ - أنساب الأشراف (بلاذري، ٢٧٩ق)، ج١٠، ص٤٣٩؛ - تاريخ اليعقوبي (٢٨٤ق)، ج٢، ص١٥٩؛ - المعجم الكبير (طبراني، ٣٠٦ق)، ج١، ص٧٠، ح٧٢، ٧٣ و ٧٤؛ - تاريخ الطبري (٣١٠ق)، ج٣، ص٢٦٥ و ٢٦٦؛ - همان، ج٤، ص١٩٣؛ - التنبیه والإشراف (معسودي، ٣٤٦ق)، ص٢٥٠ و ٢٥٣؛ - مروج الذّهب (مسعودي، ٣٤٦ق)، ج٢، ص٣٠٤ و ٣٣١؛ - مسار الشيعة (شيخ مفيد، ٤١٣ق)، ص٢٣؛ - الإستيعاب (ابن عبد البر، ٤٦٣ق)، ج٣، ص١١٥٢؛ - تاريخ مدينة دمشق (ابن عساكر، ٥٧١ق)، ج٤٤، ص٤٦٤ و ٤٦٧؛ - الكامل في التاريخ (ابن أثير، ٦٣٠ق)، ج٣، ص٥٢؛ - وفيات الأعيان (ابن خلكان، ٦٨١ق)، ج٣، ص٤٣٩؛ - العدد القوية لدفع المخاوف اليومية (علي بن يوسف حلي(برادر علامه حلي)، حدود ٧٠٥ق)، ص٣٢٨؛ - الوافي بالوفيات (صفدي، ٧٦٤ق)، ج٢٢، ص٣٠٤؛ - البداية والنهاية (ابن كثير، ٧٧٤ق)، ج٧، ص١٥٥ و ١٥٦؛ - مجمع الزوائد (هيثمي، ٨٠٧ق)، ج٩، ص٧٩؛ - فتح الباري (ابن حجر عسقلاني، ٨٥٢ق)، ج٩، ص١٥؛ - المصباح (جُنة الأمان الواقية وجَنة الإيمان الباقية) (شيخ إبراهيم كفعمي،٩٠٥ق)، ص٥١١ و ٥١٥؛ - بحار الأنوار (علامه مجلسي، ١١١١ق)، ج٥٥، ص٣٧٢؛ - الكُنى والألقاب (شيخ عباس قمي، ١٣٥٩ق)، ج٣، ص١٦٧؛ - مستدرك سفينة البحار (شيخ علي نمازي شاهرودي، ١٤٠٥ق)، ج٢، ص٢١٦.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تأکید آیت‌الله مکارم شیرازی به رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی در عزاداری‌ها
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️قرائت دعای هفتم صحیفه سجادیه توصیه شده توسط حضرت آقا برای دفع بلایا 🎧با نوای حاج محمود کریمی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_137666.pdf
1.76M
(خاطرات اسیرآزاد شده ایرانی شهاب الدین شهبازی) 🕊بمناسبت سالروز ورود به میهن اسلامی🕊 ✍مولف: محسن کاظمی 📑تعداد صفحات: ۱۱۷ص
✅حضرت آیت الله بهجت قدس سره: اگر جلوی خود را در ارتکاب معاصی نگیریم، حالمان به انکار و تکذیب و استهزا به آیات الهی و یا به جایی می‌رسد که از رحمت خدا ناامید می‌شویم. 📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٩٣
❓❓ پرسش آیا زینب کبری(س)، فرزندانی هم داشت؟ چند نفر از آنان در کربلا به شهادت رسیدند؟ 🔰🔰پاسخ اجمالی الف. فرزندان عبدالله بن جعفر از حضرت زینب(س) در نام و تعداد فرزندان حضرت زینب(س) اختلاف‌ نظرهایی وجود دارد که به نقل‌هایی از برخی منابع روایی و تاریخی بسنده می‌کنیم. 1. پنج فرزند: علی، عون اکبر، عباس، محمد و أم کلثوم.[1] اما برخی نیز نام مادر محمد را خوصا دختر حفصة بن ثقیف‏ ذکر کرده‌اند،[2] نه حضرت زینب(س). قدیمی‌ترین منبعی که محمد را فرزند خوصا دختر حفصه می‌داند؛ «تسمیة من قتل مع الحسین(ع)» نوشته فضیل بن زبیر رسان‏(قرن دوم) می‌باشد.[3] شیخ مفید(م 413ق) درباره شهادت فرزندان عبدالله بن جعفر در کربلا بدون این‌که اشاره‌ای به نام مادرشان نماید، می‌نویسد: عون و محمد از فرزندان عبدالله به جعفر در کربلا به شهادت رسیدند.[4] البته بلاذری (م 279ق‏) در «انساب الاشراف» در بخش فرزندان عبدالله بن جعفر، عون اصغر را از شهدای واقعه حره دانسته و نقلی مطرح می‌کند که بر اساس آن، عون اکبر نیز در همان واقعه به شهادت رسیده است.[5] 2. پنج فرزند: علی، عون اکبر، جعفر، عباس و أم کلثوم.[6] 3. فضل بن حسن‏ طبرسی(م 548ق): چهار فرزند: علی، جعفر، عون اکبر و أمّ کلثوم‏.[7] ب. فرزندان عبدالله بن جعفر از زنان دیگر بنا بر نقل تاریخ؛ عبدالله بن جعفر از همسران دیگر خود فرزندانی نیز داشته است که برخی از آنها در کربلا حضور داشتند، ولی به شهادت نرسیدند 1. عون اصغر که نام مادرش جمانه دختر مسیب بن نجبه فزاری بود.[8] او در کربلا همراه امام حسین(ع) بود.[9] ولی در واقعه حرّه به شهادت رسید.[10] 2. ابوبکر و عبیدالله؛ که نام مادرشان خوصاء بنت حفصة بود. [11] پس طبق برخی از اقوال اینها برادران محمد بودند. ج. نتیجه‌گیری یک. همان‌طور که دیدیم؛ در تعداد و نام فرزندان عبدالله بن جعفر از حضرت زینب(س) اختلاف ‌نظر وجود دارد که این موضوع در نقل‌های تاریخی، طبیعی است. اما آنچه در آن اتفاق‌ نظر وجود دارد این است که به هر حال؛ دو فرزند عبدالله بن جعفر به نام‌های «عون» و «محمد» در کربلا به شهادت رسیدند.[12] که براساس منابع تاریخی؛ نام مادر «عون»، حضرت زینب(س) بود که برخی با نام «عون اکبر» از او یاد می‌کنند؛ چون عبدالله بن جعفر از جمانه نیز فرزندی با نام عون داشت که از او به «عون اصغر»(کوچک) یاد شده است. و طبق برخی از منابع تاریخی دیگر(که به آن اشاره شد)؛ نام مادر «محمد» نیز حضرت زینب(س) بوده است. دو. برپایه پژوهش و تحقیق؛ ما در منبعی نیافتیم (حداقل منابعی که در پاورقی ذکر شده‌اند) که نام مادر عون اکبر را جمانه ذکر کرده باشند. و اگر - بر فرض - در کتابی نام مادر عون جمانه ذکر شده، مقصود عون اصغر است. 🔰🔰منابع [1]. کاتب واقدی، محمد بن سعد‏، الطبقات الکبری‏، ج ‏8، ص 340، بیروت، دار الکتب العلمیة، چاپ اول، 1410ق؛ ابن اثیر جزری، علی بن محمد، اسد الغابة فی معرفة الصحابة، ج ‏6، ص 132 – 133، بیروت، دار الفکر، 1409ق؛ سبط بن جوزی‏، تذکرة الخواص من الأمة فی ذکر خصائص الأئمة، ص 175، قم، منشورات الشریف الرضی‏، چاپ اول، 1418ق. [2]. أبو الفرج اصفهانی، على بن حسین‏، مقاتل الطالبیین، ص 95، بیروت، دار المعرفة، بی‌تا. [3]. رسان،‏ فضیل بن زبیر، تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 151، قم، مؤسسه آل البیت(ع)‏، چاپ دوم‏، 1406ق. [4]. «تسمیة من شهد مع الحسین بن علی(ع) بکربلاء ... وَ عَوْنُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ جَعْفَرِ بْنِ أَبِی طَالِبٍ»؛ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ نیز ر.ک: مفید، محمد بن محمد، الإرشاد فی معرفة حجج الله على العباد، ج ‏2، ص 68 - 69، قم‏، کنگره شیخ مفید، چاپ اول‏، 1413ق‏. [5]. «و الحسن، و عون الأصغر، قتل یوم الحرة- و یقال: بل قتل الأکبر و أمهما جمانة بنت المسیب الفزاریة»؛ بلاذری، احمد بن یحیی، انساب الاشراف، تحقیق: زکار، سهیل، زرکلی، ریاض، ج ‏2، ص 68، بیروت، دار الفکر، چاپ اول، 1417ق. [6]. أنساب الأشراف، ج ‏2، ص 67. [7]. طبرسی، فضل بن حسن، اعلام الوری بأعلام الهدی، ج ‏1، ص 396، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1417ق. [8]. أنساب الأشراف، ج ‏2، ص 68؛ أبو حاتم تمیمی، السیرة النبویة و أخبار الخلفاء، ج ‏2، ص 559، بیروت، الکتب الثقافیة، چاپ سوم‏، 1417ق‏؛ تذکرة الخواص، ص 175. [9]. تذکرة الخواص، ص 175. [10]. أنساب الأشراف، ج ‏2، ص 68. [11]. تذکرة الخواص، ص 175. [12]. برای نمونه ر. ک: تسمیة من قتل مع الحسین(ع)، ص 150؛ مفید، محمد بن محمد، الاختصاص، ص 83، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ إعلام الورى بأعلام الهدی، ج ‏1، ص 465؛ الطبقات الکبرى، ج ‏10، ص 477؛ ابن اعثم کوفی، احمد بن اعثم، الفتوح، تحقیق: شیری، علی، ج ‏5، ص 111، بیروت، دار الاضواء، 1411ق؛ تذکرة الخواص، ص 229.
❇️ بعد از آن كه خداوند متعال حضرت عليه‌السلام را به مقام و و اختيار نمود و به آزمايش و مبتلا كرد و آن حضرت كلمات را اتمام نمود، به مقام نايل شد و آن قدر عظمت مقام امامت _بعد از آن همه مقامات_ در نظرش جلوه كرد كه: ﴿قالَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِى¹﴾؛ گفت: و از براى فرزندان من هم؟ جواب شنيد: ﴿لا يَنالُ عَهْدِى الظّالِمِينَ﴾؛ پيمان من به ظالمين نمى‌رسد. 📿 و در عظمت همين اندازه بس كه آن كس كه خداوند متعال براى او مقام امامت را خواست و او براى ذريّه اش مسألت كرد _بعد از طىّ تمام مقامات_ در جوار خانه‌ی خدا، از خداوند متعال خواست: ﴿رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلوةِ وَ مِنْ ذُرِيَّتي﴾؛ پروردگارا، مرا اقامه كننده‌ی قرار بده و ذريّه‌ی مرا! 🕋 و همچنين بعد از آن كه ذرّيه‌ی خود را در نزد بيت مسكن داد، گفت: ﴿رَبَّنا اِنِّي اَسْكَنْتُ مِنْ ذُرِيَّتي بِواد غَيْرِ ذِي زَرْع عِنْدَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ، رَبَّنا لِيُقِيمُوا الصَّلوةَ؛²﴾؛ پروردگار ما، هر آينه من از ذريّه‌ی خودم مسكن دادم به بيابان بدون زرع، نزد خانه‌ی محترم تو؛ پروردگارا، براى اينكه اقامه بنمايند! 📌 ۱. سوره بقره، آیه ۱۲۴. ۲. سوره ابراهیم، آیه ۳۷. ◻️
🌹کل الخیر فی باب الحسین علیه السلام🌹 ✅کدام مجلس بجز مجلس امام حسین علیه السلام این ثمرات و اثرات رو دارد... ✅محرم و عزای سیدالشهدا علیه السلام معبر از غیبت به ظهور حجت خداست
سوره مبارکه طارق
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
At-Tariq -02 ss.mp3
1
🔅🔅🔅 📌نگاشت 15:تفسیر صوتی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
تفسير سوره طارق جلسه 2.docx
45.7K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 16 :تفسیر متنی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 آموزش سوره مبارکه ناس 🌹 🌹 بـه زبـان انـگـلیـسی 🌹 🌹 آیه پنجم 🌹 🌸 الذی یوسوس فی صدور الناس 🌸 Who whispers ( evil ) 🌸 into the breasts of mankind 🌸 هُو ویسپُرِر ایوُل این تو دِ بریتز اِ مَن کایند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
┄┅═✧❁﷽❁✧═┅┄ 🎥 کلیپ آموزشی شماره👈1️⃣ 🔰 تصویری؛ ☝️☝️ 🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀 📜📜📜📜📜📜📜📜📜📜
بن محمد مهدى ‏⬅️ بخش دوم ✍️ در مراقبت از احوال درونى و حالات نفسانى بى‏ نظير بود 👈 يكى از دوستان نقل مى ‏كند روزى خدمت ايشان رسيدم و وى را غمديده و پريشان ديدم 👈 به من فرمود: مدتى است احساس مى‏ كنم كه قلبم به عبادت، اقبال چندانى ندارد و از عبادت مانند گذشته لذت نمى‏ برم، در فكر شدم علت را بفهمم، چيزى به دستم نيامد 👈 به من گفت: زود آسيابان را حاضر كن. چون حاضر ساختم، پرسيدند: در مزد آسياب كه روزانه مى ‏فرستى چه كردى؟ آسيابان كه مقصود ايشان را متوجه شد، گفت: چند روز گذشته گندمى از يك خانواده بهايى به آسياب آورده شد، گندم بسيار خوب و تميزى بود. حيفم آمد كه از آن بگذرم، مزد گندم ديگر را از روى آن برداشتم و به خانه فرستادم 👈 آن بزرگوار چون اين سخن را شنيد آهى عميق كشيد و چهره ‏اش دگرگون شد. شروع كرد به استغفار و فرمود: چه كار بدى كردى، خدا تو را بيامرزد. مرا از اعمال شيرين ماه رجب بازداشتی. 📚برگرفته از کتاب پاسداران حریم عشق، تالیف آیة الله سعادت پرور ره🌱
6⃣ حَیَّ عَلَی الْفَلاح 🍑 «حَیَّ عَلَی الْفَلاح»، دعوت نامه خدا برای كسانی است كه لحظه ها را به شوق دیدار می شمارند. فراخوان خدا به سوی رستگاری است. 🍑 نماز، تو را از زندان تن، زندان خور و خواب و خشم و شهوت، بیرون می آورد و تا خیمه گاه قرب بالا می برد. 🍑 نردبان ، پیش پای تو است. مباد كه در چاه غفلت، بمانی و بام آروزها را از یاد ببری. 6⃣ حَیَّ عَلیٰ خَیرِ العَمَل 🍒 ، انگشت اشاره خدا به سوی سعادت است، و سعادت در گرو بهترین عمل است. پس بشتاب به سوی بهترین عمل: «حَیَّ عَلیٰ خَیرِ العَمَل» 🍒 بهترین عمل، آن است كه انسان را در راهی بیندازد كه او را برای آن آفریده اند، و این، هنر نماز است. پس بی نماز در راه نیست؛ دور از قافله، در صحرای سرگردانی.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 الصَّلَاةُ عَمُودُ الدِّینِ فَإِنْ قُبِلَتْ قُبِلَ مَا سِوَاهَاو اِن رُدّت رُدَّ ما سِوا‌ها ✅ ادامه تفسیر آیات 13-14 سوره مبارکه طه ❓چه کنیم که شود؟ ⬅️ راه در