eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مبارکه طارق
At-Tariq -03 ss.mp3
4.43M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 17:تفسیر صوتی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
تفسير سوره طارق جلسه 3.docx
46.5K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 18 :تفسیر متنی سوره طارق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه سوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام علی بن موسی الرضا و حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهما 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 بیانات حضرت آیت الله خوشوقت ره 🌺 دعای آخر سال ماه قمری بعد از و 🌺 ✳️ آدم در مشغول کار است؛ است از خدا و ؛ و پا روی هر چیزی ممکن است بگذارد؛ نگاه کند؛ گوش بدهد؛ کارهای حرام انجام بدهد؛ مناسب این است که یک توبه ای بکند؛ سال را کاری کند که خدا و بیامرزد. ⬅️ باید بگوییم که خدایا در این ماه‌های گذشته امسال اگر ما به گناه شدیم و کردیم و کاری نکردیم که اسباب و بخشودن گناه فراهم بشود در این چند روز و چند ساعتی که مانده (تا سال) تمام بشود که سال به و تمام بشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فیلم|ذکر شیطان کوب! مکاشفه آیت الله حق شناس و ذکری که شیطان را به سینه دیوار کوبید _______________
🔰🔰كاهش ارزش پول ❓❓پرسش . شخصى ده سال پیش مبلغى را به دیگرى قرض داده ؛ آیا جایز است به عنوان تورم و كاهش ارزش پول، بیش از آن از او بگیرد؟ 🔰🔰پاسخ: آیات عظام امام، تبریزى، سیستانى، فاضل، نورى و وحید: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض، از او دریافت كند. آیات عظام بهجت و خامنه ‏اى: خیر، طلبكار تنها باید اصل طلب خود را دریافت كند و حق ندارد قیمت كاهش ارزش پول را بگیرد ؛ مگر آنكه فاصله طولانى و تفاوت فاحش باشد كه در این صورت بنا بر احتیاط واجب، باید مصالحه كنند. آیه‏اللّه‏ صافى: خیر، جایز نیست بیشتر از مقدار قرض از او دریافت كند ؛ ولى اگر قرض ‏دهنده، مطالبه مى‏ كرده و قرض گیرنده با وجود قدرت بر پرداخت بدهى خود، كوتاهى كرده است ؛ باید ضرر قرض دهنده را از این جهت جبران كند و احتیاط آن است كه با هم مصالحه كنند. آیات عظام مكارم و نورى: اگر فاصله زمانى به قدرى زیاد باشد كه ارزش پول فوق ‏العاده كاهش یابد – به طورى كه در نظر عرف اداى قرض محسوب نشود (مانند بدهكارى‏ هاى مربوط به ده، بیست سال قبل) – باید معادل روز در نظر گرفته شود و یا لااقل مصالحه گردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
-محرم 🔴 قسمت پنجم 🔶 نذر اموات که ورثه آن را ادامه می‌دهند در این شرایط چگونه است؟ 🛑نشر حداکثری🛑
⚜️ «عبادت» یا «عادت»؟! 🌸 اخلاق معنایش این است که انسان اراده خودش را بر عادات خود غلبه بدهد؛ یعنی اراده را تقویت کند. 🌸 حتی اراده باید بر عادات خوب هم غالب باشد، چون کار خوب اگر کسی به آن عادت پیدا کرد خوب نیست. 🌸 مثلا ما باید نماز بخوانیم اما نباید نماز خواندن ما شکل عادت داشته باشد. از کجا بفهمیم که نماز خواندن ما عادت است یا نه؟ باید ببینیم آیا همه دستورات خدا را مثل نماز خواندن انجام می‌دهیم؟ اگر این‌طور است، معلوم می‌شود که کار ما به خاطر امر خداست. 🌸 اما اگر ربا را می‌خوریم و در عین حال، نماز را هم با نافله‌هایش می‌خوانیم، یا اگر خیانت به امانت مردم می‌کنیم ولی زیارت عاشورایمان هم ترک نمی‌شود، می‌فهمیم که اینها عبادت نیست، عادت است. 📚 استاد مطهری، اسلام و نیازهای زمان، ج۱، ص۲۱۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ قرآن آمده است که انسان را، انسان کند 🎙 : 💬 قرآن، یک سفره‌ای است که خدا برای همه بشر، پهن کرده است. هر کس به اندازه اشتهایِ خود می‌تواند از آن استفاده کند. امراضِ قلبی، آدم را بی‌اشتها می‌کند. اگر انسان، مریض نباشد و اشتهایِ قلبی داشته باشد، از قرآن استفاده می‌کند. لکن ما هم نباید مأیوس شویم و باید از این سفره، یک بهره‌ای برداریم. 💬 قرآن، آمده است که انسان را، انسان کند. تمامِ عبادات و ادعیه، وسیله است برای اینکه لُبابِ انسان، ظاهر شود و آن‌که باالقوه است و لُبِّ انسان است به فعلیت برسد. انسانِ طبیعی، یک انسانِ الهی بشود و همه چیز را، حق ببیند.
💧☀️💧☀️💧 ✅پرسش: آیا می شود داخل حرم امام رضا علیه السلام بشویم و زیارت نامه را از دور، بخوانیم؟ قسمت دوم: 🌺پاسخ: عالم بزرگ شيخ بهايى، براي ورود به حرم اولياي الهي و بهره مند شدن از اين فضاهاي روحاني مطالبي بيان نموده است که ياد آوري آنها سودمند است: 1. 📌پيش از دخول به روضه، غسل كند. 2. 📌تا داخل شدن با طهارت باشد. 3.📌 جامه نو پاك پوشد و بر در مشهد بايستد و دعاى منقول بخواند و اذن دخول بطلبد؛ پس اگر در آن حال او را رقّت بهم رسد داخل شود و الاّ انتظار بكشد كه هر گاه رقّت بهم رسد داخل شود. 4. 📌با خضوع و خشوع داخل شود و در حين دخول پاى راست را مقدّم دارد و در وقت بيرون آمدن پاى چپ را. 5.📌 خود را به ضريح بچسباند. بعضى توهّم كرده‏اند كه دور ايستادن بهتر است و اين غلط است چه در احاديث وارد شده كه بر ضريح تكيه بايد كرد و بوسيدن ضريح جايز است و در بوسيدن آستان ها حديثى وارد نشده و بعضى از مجتهدين اماميّه برآنند كه جايز است. 6. 📌رو به قبله نكند، بلكه رو به ضريح و پشت به قبله كردن در حالت زيارت بهتر است. 7.📌 زيارت به طريق منقول بنمايد، والسّلام عليك هم كافيست و بعضى از مجتهدين حاضر شدن در آنجا را كافى مى‏دانند. 8. 📌جانب راست روى خود را بر ضريح بنهد و در وقت فارغ شدن از زيارت دعا كند. 9. 📌جانب چپ روى خود را بر ضريح بنهد و از خداى تعالى بحقّ او و بحقّ صاحب قبر سؤال و درخواست كند كه او را از اهل بهشت بگرداند به شفاعت صاحب قبر و در دعا كردن و الحاح نمودن مبالغه كند. 10. 📌بر سر بالين (بالاى سر) آيد و رو به قبله نموده و دعا كند. 11. 📌بعد از زيارت، دو ركعت نماز زيارت بخواند و اگر زيارت حضرت رسول (صلّى اللَّه عليه و آله) باشد سنت است كه نماز زيارت را در ميان منبر آن حضرت و قبر او گذارد و اگر زيارت حضرات ائمّه معصومين (عليهم السّلام) باشد در بالين سر بايد گذارد و در اين نماز رخصت از ائمّه (عليهم السّلام) وارد شده كه رو به قبر مى‏توان كرد اگر چه مستلزم پشت بقبله كردن باشد امّا اگر چنان كند كه رو به ضريح كند و پشت بقبله نكند بهتر است. 12. 📌بعد از نماز زيارت دعاى منقول بخواند و آن چه به خاطرش رسد از امور دين و دنيا طلب نمايد و دعا براى جميع خلايق نمودن بهتر است چه آن به اجابت نزديكتر است. 13. 📌در آن مكان تلاوت قرآن بنمايد و ثواب آن را به صاحب ضريح هديه كند چه نفع آن باز به او مى‏رسد و سبب تعظيم صاحب قبر است. 14. 📌در جميع احوال و به حسب استطاعت، احضار قلب داشته باشد، و از جميع گناهان توبه كند. 15. 📌بر خدمتكاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام، تصدّق نمايد، چه ثواب تصدّق در آن مقام مضاعف مى‏شود. 16.📌 خدمتكاران، نگاهبانان و محتاجان آن مقام را تعظيم نمايد، چه فى الحقيقه تعظيم ايشان تعظيم صاحب قبر است. 17.📌 هر گاه از زيارت برگردد، تا در آن شهر است باز به زيارت رود. 18. آن كه هر گاه رفتن او نزديك آيد، وداع به دعاى منقول كند. 19.📌 از خداى تعالى، عود و بازگشت بدان مقام را سؤال كند. 20. 📌در وقت بيرون آمدن از آن مقام، روى به ضريح كرده، پس پس و عقب عقب بيرون آيد. 21.📌 زود از آن مقام بيرون رود، چه حرمت و تعظيم در آن بيشتر است و اشتياق باز آمدن زودتر بهم مى‏رسد. (جامع عباسى، ج‏2، ص 167 - 169) 📌توجه داشته باشيد که اين امور مستحب است و به قدري که امکان پذير است خوب است مورد توجه و عمل قرار بگيرد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 جایگاه امام حسین علیه السلام 🎙 حجت‌الاسلام والمسلمین ناصری ⏱ یک دقیقه ‌ ‌
7⃣3⃣روز بیست و نهم ذی الحجه سال شصت هجری قمری، کاروان به منزل «قطقطانیه» رسیدند!👇 ✅در این روز حضرت اباعبدالله الحسین(ع) با اصحابشان به همراه لشکر حرّ بن یزید ریاحی به منزل «قطقطانیه» رسیدند. قطقطانیه محلّى نزدیک کوفه بود که یکى از منزلگاههاى میان راه قادسیّه به طرف شام بوده که شهر امنیتی و استراتژی محسوب می شده است. بنابر روایت امام صادق(ع) که فرمودند : هنگامی که امام حسین(ع) در قطقطانیه فرد آمدند، چشم حضرت(ع) به خیمه ای بنا شده افتاد، و پرسید : این خیمه از آن کیست؟ عرض کردند : از آن عبیدالله بن حرّ جعفی است.(۱) و گفته شده که در قصر مقاتل عبیدالله بن حرّ جعفی با امام(ع) ملاقات داشته است.(۲) پیش از ورود امام حسین(ع) به کربلا، منطقۀ میان قادسیّه و قطقطانیّه پر از نیروهاى گشت و شناسایى ابن زیاد بود، تا رفت و آمدها را کنترل کنند. و منطقه قُطقَطانیه دو راهی یا چند راهی بوده است که کاروان‌ها پس از رسیدن به آنجا راه خود را انتخاب می‌کردند.(۳) 📚منابع : ۱)امالی شیخ صدوق، ص۱۵۰ ۲)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۸۱ ۳)روضة الواعظین ابن فتال، ج۱، ص۱۷۱
🔰🔰نماز پدر برای فرزندان این نماز در کتاب مکارم الاخلاق تحت عنوان نماز پدر برای فرزند وارد شده است ولی به فرموده آیت‌الله بهجت، مادران نیز می‌توانند برای شفای مرض اولاد خودشان به این نماز ملتزم باشند و بخوانند: چهار رکعت (دو نماز دو رکعتی) به این صورت که:   در رکعت اول پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند: رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحِيمُ.[ بقره: ۱۲۸]   در رکعت دوم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند: رَبِّ اجْعَلْنِي مُقِيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِي رَبَّنا وَ تَقَبَّلْ دُعاءِ رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَ لِوالِدَيَّ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسابُ‏.[ ابراهیم: ۴۰_ ۴۱]   در رکعت سوم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند: رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِمامًا.[ فرقان: ۷۴]   در رکعت چهارم پس از سورۀ حمد، ۱۰مرتبه این آیه را بخواند: رَبِّ أَوْزِعْنِي أَنْ أَشْكُرَ نِعْمَتَكَ الَّتِي أَنْعَمْتَ عَلَيَّ وَ عَلى‏ والِدَيَّ وَ أَنْ أَعْمَلَ صالِحًا تَرْضاهُ وَ أَصْلِحْ لِي فِي ذُرِّيَّتِي إِنِّي تُبْتُ إِلَيْكَ وَ إِنِّي مِنَ الْمُسْلِمِينَ.[ احقاف: ۱۵]   بعد از سلام نماز ۱۰مرتبه بگوید: رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيَّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِينَ إِمامًا.[ فرقان: ۷۴]   آیت‌الله بهجت رحمه‌الله به برخی توصیه می‌کردند که این چهار رکعت را با نیت نماز شب در وقت نماز شب بخوانند. بهجت‌الدعاء، ص٣٨٢
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ در جواب اون‌ها که میگن؛ کلا هیئت نباید برگزار بشه👆
📖 🌹 🌤خورشید آخر ☘☘🌸☘☘ می رسد مانند موسی می رسد تنهای تنها می رسد مردی که دارد توی دستش آن عصا را 🌸🌸☘🌸🌸 می رسد مانند موسی او دلم را می رباید می زند بر فرق دریا راه ما را می گشاید ☘☘🌸☘☘ می رسد مانند موسی قدرتی دارد فراوان در دلش دارد محبت بر لبش آیات قرآن 🌸🌸☘🌸🌸 می رسد یک روز شیرین می رسد خورشید آخر می رسد یک مرد زیبا می رسد یک صبح دیگر ☘☘🌸☘☘ 👤شاعر:مهدی وحیدی صدر
📸 جمعی از هیئت داران تهران در استفتائی از حضرت آیت الله سیستانی درباره برگزاری مجالس عمومی در محرم امسال سؤال کردند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚠️ تکذیب انتساب «حسینی بشوید، نه هیئتی!» به آیت‌الله بهجت (ره) ❓سؤال: سلام علیکم. آیا انتساب مطلب زیر به حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت رحمه‌الله مورد تأیید شما هست یا خیر؟ ⁉️ «مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) به جوانان تأکید داشت که: حسینی بشوند، نه هیئتی! زیرا اگر گرم هیئت بشوید، حسینتان را آن‌گونه که خود دوست دارید و باب میلتان است می‌سازید و هرکس با میل شما مخالف باشد می‌گویید با حسین علیه‌السلام مخالف است، ولی اگر حسینی باشید، هیئت و رفتارتان را بر مبنای حسین می‌سازید! هیئتی شدن کاری ندارد کافی است ریش بگذارید و با پیراهن مشکی از این هیئت به آن هیئت بروید! حسینی شدن است که مشکل است». ✅ جواب: باسمه‌تعالی. 💥 انتساب مطلب یاد شده به حضرت آیت‌الله‌العظمی بهجت قدس‌سره به‌طور کلی تکذیب می‌شود. 👆 🔹 اگرچه باید سعی کنیم حسینی باشیم و از هیئت حسینی بیشترین بهره را ببریم. باید تمام هیئات را به جهت اینکه به نام سیدالشهدا علیه‌السلام برپا می‌شوند، حسینی بدانیم، نه اینکه فقط هیئت خود را حسینی بدانیم؛ چراکه این امر سبب کدورت و نزاع می‌شود. باید حسینی شدن و حسینی ماندن را اصل قرار دهیم و ورود در هیئت را وسیله آن بدانیم. البته با سهل و آسان بودن وسیله نباید از سخت و مشکل بودن اصل غافل شویم. والسلام علیکم ورحمةالله وبرکاته 💻 لینک تکذیبیه این مطلب در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 http://bahjat.ir/fa/content/761
🍃مهربان من چند شبی هست که گرفتار فراموش نشده‌های زندگی‌ام هستم فراموش نشده‌هایی که مرا به دنیای قیاس می‌کشانند دنیای قیاسی که قفسی تنگ شده بود برایم قفسی که التماست می‌کردم مرا از آن برهانی ولی امشب چه شده مرا که نگاهم به این قفس عوض شده؟ دیگر این دنیا برای من قفس نیست دنیای قیاسی که دوست داشتم از آن فرار کنم بهشتی شده برای خودش چه قدر خوب است نفس کشیدن در این قفس ... نه در این بهشت! درست فهمیده بودم تو خودت مرا به دنیای قیاس‌ها کشاندی اما ببخش مرا که گلایه کردم از تدبیر تو برای خودم. بدون تو زندگی معنا ندارد بدون یادت نفس کشیدن امکان ندارد. تو مرا به دنیای قیاس کشاندی تا بی آن که بخواهم، یاد تو باشم. کاری کردی با خیالم که آب می‌خورم، یاد تو می‌افتم می‌خوابم، یاد تو می‌افتم کسی محبتی می‌کند به من، یاد تو می‌افتم نفس می‌کشم، یاد تو می‌افتم وای که چه دنیای زیبایی است دنیای قیاسی که هر چه التماس کردم مرا از دست آن خلاص نکردی! چه قدر تو مهربانی! کِی بناست ایمان بیاورم به عصمت تدبیرت؟! این قیاس‌ها را اوّل تیغ کندی می‌دیدم که روی حنجرم برای زجر کش کردن کشیده می‌شود امّا حالا برایم بال فرشته شده‌اند که روی سرم به نوازش کشیده می‌شوند پیش از این، قیاس‌ها برایم هر کدام سنگ تیز و درشت بود که صورتم را نشانه می‌گرفت و حالا برایم چونان لب معشوق‌اند که روی گونۀ عاشق می‌نشیند. من از دست این قیاس‌ها فرار می‌کردم ولی حالا قدم به قدم دنبالشان می‌دوم. با این قیاس‌ها یادت خانه‌ای محکم پیدا کرده در قلبم ممنونم که هر چه گلایه کردم تاب آوردی و مرا از دنیای این قیاس‌ها بیرون نکردی. شبت بخیر مهربان من!
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
سوره مبارکه طارق
🔅🔅🔅 📌نگاشت19:نکته های تفسیری آیه 13و14 سوره طارق ✅ إنَّهُ‌ لَقَوْلٌ‌ فَصْلٌ‌ ▫️ «إِنَّهُ»: این که قرآن. این که رستاخیز در میان است و رازها هویدا و اسرار آزموده می‌گردد.و ... یعنی ضمیر (هُ) یا به قرآن برمی‌گردد که از قرینه پیدا است، و یا به مفاهیم پیشین سوره که درباره معاد و قدرت خدا بر رستاخیز مردگان و نمایان شدن نهانیها و آزمون رازها در آن است. «فَصْلٌ»: داورانه. فیصله‌دهنده. مصدر است و برای مبالغه در معنی وصفی، یعنی فاصِل، به کار رفته است .این آیه جواب قسم است. ✅ ۱ - قرآن، کلامى است که حق و باطل را به طور کامل متمایز مى سازد. (إنّه لقول فصل) 🔹 از سیاق مطالب به دست مى آید که مرجع ضمیر «إنّه» قرآن است. «فصل»; یعنى، جدا ساختن دو چیز از یکدیگر، به گونه اى که بین آن دو فاصله افتد (مفردات راغب). تعبیر «فصل» - که مصدر است - در معناى فاصل، مبالغه آمیز است و بر کمال جدایى دلالت دارد. برخى گفته اند: مراد از ضمیر در «إنّه»، گفته هاى خداوند درباره معاد است که آیات پیش گویاى آن بود. در این احتمال نیز «قول فصل» بودن آن آیات، به اعتبار قرآن بودن آنها است. ✅ ۲ - خداوند، با سوگند به آسمان و زمین، بر فارق بودن قرآن بین حق و باطل، تأکید ورزیده است. (و السماء ... و الأرض ... إنّه لقول فصل) ✅ ۳ - گفتار خداوند درباره معاد و توان او بر احیاى دوباره انسان، گفتار نهایى و فیصله دهنده تمام گفتوگوها است. (إنّه لقول فصل) 🔹 ضمیر «إنّه» چه به قرآن برگردد و چه به محتواى آیات پیشین - که درباره قدرت خداوند بر معاد بود - برداشت یاد شده استفاده مى شود. «قول فصل»، به کلامى گفته مى شود که «فصل الخطاب» باشد و به گفتوگوها خاتمه دهد. 🔅🔅🔅 ✅ و مَا هُوَ بِالْهَزْلِ‌ ▫️ «الْهَزْلِ»: یاوه و گزافه. شوخی و غیر جدّی. ✅ ۱ - ساحت قرآن و آیات معاد، از بذله گویى و سخنان سست و بى پایه، مبرّا است. (و ما هو بالهزل) 🔹 «هَزْل» و «هُزال» از یک ریشه اند و بر ضعف و سستى دلالت دارند. «هَزل» نقطه مقابل «جِدّ» و «هُزال» نقطه مقابل «فربهى» است. (مقاییس اللغة) ✅ ۲ - منکران معاد، آیات مربوط به آن را، عارى از حقیقت پنداشته و شوخى قلمداد مى کردند. (و ما هو بالهزل) 🔹 هدف از توصیف قرآن به دورى از مزخرفات و مهملات، بیان اوصاف قرآن نیست; زیرا در توصیف چیزى، به بیان حداقل کمال آن بسنده نمى شود. بنابراین مراد، نفى پندار مخالفان است. ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی