eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.6هزار عکس
4.8هزار ویدیو
443 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_129915012582998414.mp3
2.91M
* 🎧 توصیه مرحوم آیت الله قاضی به علامه طباطبایی ‌ ‌ 🔺کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: @Nasery_ir ‌ ‌
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: اگر امکانش هست امام رضا رو با زبان ساده معرفي کنيد تا با فضايل ايشون اشنا بشيم و زيارت با معرفت داشته باشيم قسمت دوم(آخر) 🌺پاسخ: 🍃آن حضرت به مهمان احترام فراوانى مى‌نهاد، بطورى که نقل شده شبى مهمان آن‏ حضرت برخاست تا چراغ اتاق را درست کند، امام او را نشانيد و خود برخاست و چراغ را تعمير کرد و فرمود: ما مهمان خود را به کار نمى‏‌گيريم. 🌸مردى از اهل بلخ مي‌گويد: با حضرت رضا در سفر بودم، چون سفره گسترده شد، دستور داد که همه بيايند و کنار سفره حاضر شوند، گفتم: فدايت شوم، اجازه دهيد سفره غلامان را جدا کنيم، فرمود: ساکت باش، بدان که هيچ کدام از ما بر يک ديگر برترى نداريم! خداى ما يکيست، پدر و مادر ما يکيست، برترى ميان ما فقط بواسطه تقواست. ☘️امام رضا(علیه السلام) در اوج قله فروتنى و خوشرفتارى با مردم قرار داشت، هرگز در گفتار خود به کسى بى‏‌احترامى نمى‏‌کرد و سخن هيچ کس را قطع نمى‌نمود و هيچ‌گاه دست رد بر سينه کسى که مى‏‌توانست حاجتش را روا کند، نمى‌زد ديده نشد که در حضور کسى که در برابرش نشسته بود، پاى خود را دراز کند و تکيه دهد. 🌼نسبت به غلامان و کنيزان با خشونت رفتار نمى‏‌کرد و قهقهه نمى‌زد، بلکه همواره چهره تابناکش به زيور تبسّم آراسته بود، چون سفره مى‏‌گستردند، بندگان و حتّى دربان و نگهبان را با خود بر سر سفره دعوت مى‏‌کرد، بسيار روزه مى‏‌گرفت و در هر ماه حتما سه روز، (اوّل، پانزدهم، آخر ماه) را روزه مى‏‌گرفت و مى‏‌فرمود: اين روزه ثواب روزه تمام روزگار را دارد، شبها کم مى‌خوابيد و بيشتر به عبادت مى‏‌گذراند، بسيار صدقه مى‏‌داد و اغلب در نهان بخشش مى‏‌فرمود و در فضل و کرامت کسى به پايه او نمى‌رسيد. 🌸بسيار بردبار و بخشنده بود، همواره قبل از غذا خوردن مى‌فرمود: بشقابى حاضر کنند، آنگاه از گواراترين خوراک‌ها قدرى در آن بشقاب مى‌‏نهاد و دستور مى‏‌داد آن بشقاب را براى نيازمندان ببرند، سپس اين آيه را تلاوت مى‏‌فرمود: فَلَا اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ، وَ ما أَدْراکَ مَا الْعَقَبَةُ، فَکُّ رَقَبَةٍ، أَوْ إِطْعامٌ فِي يَوْمٍ ذِي مَسْغَبَةٍ. ☘️آنگاه مى‏‌گفت: خداوند عزّ و جلّ مى‏‌دانست که هر انسانى قادر به آزاد کردن بنده نيست، بنابراين راه بهشت را بر آنها از طريق اطعام قرار داد. آنقدر سخى و گشاده‌دست بود که در روز عرفه تمام‌دارايى خود را بخشيد، اغلب در شب‌هاى تاريک و به‌صورت پنهانى صدقه مى‌بخشيد." 1 پی نوشت : 1. جزائرى، نعمت الله بن عبد الله، قصص الأنبياء ( قصص قرآن - ترجمه قصص الأنبياء جزائرى)ص: 808 - 811 - انتشارات فرحان‏، تهران، چاپ: اول، 1381 ش. 🔵ارسال سوالات از طریق "اپلیکیشن پاسخگو " cafebazaar.ir/app/ir.pasokhgoo.app 🔴ارسال سوالات از طریق "وب پاسخگو" User.pasokhgoo.ir 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔹 @pasokhgoo1 👈
برگزار کردن جشن به مناسبت نهم ربیع الاول ( عیدالزهرا س ) به دو جهت می‌تواند باشد: نخست آنکه سال روز به امامت رسیدن حضرت ولی عصر امام زمان(عج) است. زیرا هشتم ربیع الاول روز شهادت امام حسن عسکری (ع) است و از آن به بعد امامت به عهده امام زمان حضرت ولی عصر(عج) سپرده می‌شود. شیعیان برای به امامت رسیدن امام زمان خشنودند و جشن می‌گیرند. با این کار یک نوع ابراز احساسات و عرض ارادت نسبت به آن وجود شریف و مادر بزر گوارش حضرت زهرا (س) می‌کنند. دومین مناسبت که به اشتباه وغلط بین مردم مشهور گشته گفته می شود این روز سالروز قتل خلیفه دوم ، عمربن خطاب است که این سخن بدون مستند تاریخی و دلیل معتبر است. زیرا طبق منابع تاریخی فریقین (شیعی و سنی) عمر بن خطاب در روز بیست و سوم ذی الحجه ترور شد و پس از سه روز یعنی اواخر ذی الحجه درگذشته است . بنابر این، این نظر که او در نهم ربیع الاول به قتل رسیده فاقد دلیل معتبر است. بله در برخی نقل ها این روز سال مرگ عمر بن سعد است. (۱) بسیاری از بزرگان شیعه براین اتفاق نظر دارند که تاریخ قتل خلیفه دوم ۲۶ یا ۲۹ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق است. شیخ مفید در کتاب « مسار الشیعه » آورده است: در روز بیست و ششم ذی الحجة سال ۲۳ هجری عمر بن خطاب مجروح گردید و در بیست و نهم ماه درگذشت. (۲) هم چنین شیخ ابراهیم بن علی کفعمی در کتابی معروف به مصباح آورده است: باید دانست که قتل خلیفه دوم در ۲۶ ذی الحجة سال ۲۳ هـ .ق واقع شده است . این مطلبی است که صاحبان کتاب های « طبقات »، « مسار الشیعه »، و ....بر آن تصریح نموده اند، بلکه اجماع شیعه و اهل تسنن نیز بر این است. (۳) حتی مرحوم علامه مجلسی که خود نظریۀ نهم ربیع را نقل کرده است، می‌نویسد: این‌که گفته‌اند قتل عمر در ماه ذی‌حجه بوده، بین فقهای شیعۀ امامیه مشهور است. (۴) گذشته از این نکته تاریخی، خلیفه دوم در هر تارخی به قتل رسیده باشد، برپایی مراسم جشن و سرور به این مناسبت از اشتباهات فاحش و خطاهای بزرگ به شمار می رود . نه تنها در شرایط کنونی بلکه در دوران ائمه معصومین نیز چنین مواردی که در سال روز قتل عمر برنامه و جلسه شادمانی برپا کنند، گزارش نشده است. شیعیان نیز چنین برنامه‌ای نداشته‌اند. چنانچه برخی از شیعیان و نزدیکان ائمه به ناسزاگویی به خلفا می‌پرداختند، اهل بیت با آنان برخورد می‌نمودند. بر گزاری این مراسم امروزه از طرف عده ای بعضا همراه با کارهای زشت همراه است که مطمئناً بر خلاف دین اسلام و توصیه ائمه اهل بیت (ع) است. امروزدنیای اسلام بیش از همه زمان‌ها به اتحاد و انسجام مسلمانان نیاز دارد، شایسته نسیت که ما شیعیان با برپایی چنین مراسمی دامنه اختلافات را گسترده‌تر و فاصله میان مسلمانان را بیشتر نماییم. وحدت و انسجام اسلامی از برترین نعمت‌های خدادادی است، همان گونه که امیرالمؤمنین فرمود: خداوند بر این امت منت نهاده و بین آنها الفت و اتحاد ایجاد کرده که در سایة آن زندگی کنند. به کنف حمایت آن پناهنده شوند. این نعمتی است که احدی نمی‌تواند بهایی برایش بگذارد. زیرا از هر بهایی گران‌قدرتر و از هر چیز پر ارزشی با ارزش‌تر است. برپایی چنین جلساتی با هر عنوان آتش دشمنی اهل سنت را برمی‌افروزد . آنان را نیز به مقابله به مثل و توهین و هتک حرمت به مقدسات شیعه و احیاناً تعرض به جان شیعیان وا می‌دارد که این قطعاً مورد رضایت امام زمان (عج) نیست. پی‌نوشت ها‌: ۱. مروج الذهب و معادن الجوهر،على بن حسين مسعودى‏، ج ۲، ص ۳۲۱، ناشر دار الهجرة، مكان نشر: قم‏،سال چاپ: ۱۴۰۹، نوبت چاپ دوم‏؛ الطبقات الكبرى‏،ابن سعد كاتب واقدى‏، ج۳، ص ۲۵۸، ناشر دار الكتب العلمية،مكان نشر: بيروت‏، سال چاپ: ۱۴۱۸،نوبت چاپ: دوم‏. ۲. مسار الشيعة (المجموعة)،الشيخ المفيد، ص ۲۳،سال چاپ : ۱۴۰۶، ناشر مكتب آية الله العظمى المرعشي النجفي - قم. ۳. المصباح، كفعمي، ص۵۱۱، چاپ دوم، سال چاپ ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ناشر مؤسسة الأعلمي للمطبوعات - بيروت. ۴.بحار الانوار ، ج۳۱ ، ص ۱۱۸. ۵. نهج البلاغه، خطبه ۱۹۲.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸برداشت های نادرست از احکام👇 🔰🔰🔰اهمیت نان ⛔️بسیار اتفاق می افتد که در مهمانی ها، بعد از اینکه سفره انداخته می شود و نان، ماست یا سالاد در سفره چیده می شود، همه دور تا دور سفره منتظر می مانند تا غذای اصلی برسد. ✅ در حالی که بعد از گذاشتن نان در سفره، منتظر چیز دیگرى بودن مکروه است. 💻سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی
🔆 امام علی علیه‌السلام: ❣️ با کردن مالک قلب‌ها شوید. 📚 غررالحکم، حدیث ۴۳۳۹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر معظم انقلاب: مدیریت امریکا در قبال کرونا بدترین نوع مدیریت است. 🔸ما باید سعی کنیم بهترین مدیریت را برای عبور از حادثه کرونا اعمال کنیم.
📚 برگزاری مراسم ازدواج در ایام قمر در عقرب 💠 سؤال: با توجه به این که در هر ، بعضی از روزها است، آیا برگزاری مراسم در این روزها اشکال دارد؟ ✅ جواب: در ایام قمر در عقرب، اجرای صیغه ، کراهت دارد، اما برگزاری مراسم اشکال ندارد.
دعا، توسل و استغفار برای دفع بلا، اهمیت معجزه‌واری دارد. همه آنچه برای مقابله با کرونا گفته شد در حکم ابزار است و آنچه به این ابزارها، جان و روح می‌بخشد پروردگار متعال است که باید با دعا و تضرع، نظر لطف الهی را که همواره شامل حال ملت ایران بوده است، برای عبور از این گردنه نیز جلب کرد. 🖥 @Khamenei_ir
✅⬅️ پای درس امام حسن عسکری(ع) استاد احمد عابدی: 💠 امام عسکری عليه‌السلام حدیثی از رسول خدا نقل فرمودند: 👈«مَنْ تَتَبَّعَ‏ عَوْرَاتِ الْمُؤْمِنِينَ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ وَ مَنْ تَتَبَّعَ اللَّهُ عَوْرَاتِهِ فَضَحَهُ‏ فِي‏ جَوْفِ‏ بَيْتِهِ؛ «اگر كسی دنبال عيب مردم باشد، خدا هم دنبال عيب خود اوست. و او را رسوا می‌كند، حتی در خانه خودش.» به گونه ای كه چنین کسی در خانه خودش و کنار زن و بچه‌اش خجالت بكشد و نتواند زندگی كند. خدا در خانه خودش او را رسوا می‌كند. 🔹 هر كه دنبال اين باشد كه فلانی چه اشتباهی كرده؟ فلانی نمره امتحاناتش چند شد؟ در امتحانات مردود شد يا نشد؟ فلانی به نامحرم نگاه كرد يا نكرد؟ هر كس دنبال اين چيزها باشد، خدا هم دنبال عيب خود او خواهد بود و او را در خانه‌اش هم که باشد رسوا مي‌كند. 💠 اين مسائل را امام عسکری عليه‌السلام برای اين می‌فرمود كه بابا! در خيابان كاری به مردم نداشته باشيد! ما وظيفه داريم جلو گناهان علنی را بگيريم. اما از طرفی هم هميشه وظيفه داريم كه كارهای مردم را حمل بر صحت كنيم. 💠 اين از غرر كلمات امام عسکری است که می فرمود: «ضَعْ‏ أَمْرَ أَخِيكَ‏ عَلَى أَحْسَنِه‏»؛ هر كاری از هر كس ديدی آن را بر بهترين وجهش حمل و توجیه کن. 🔹 مثلاً اگر می‌بينم يك آقايی لبش دارد تكان می‌خورد، آیا بگويم دارد به من فحش می‌دهد، يا بگويم دارد صلوات مي‌فرستد؟ این فرمایش امام می فرماید ببین بهترین کار کدام است؟ بگو او هم همان گونه است. 🔹 حتی اگر كسی را كه يك روز از صبح تا شب هم با او بوديد و نمازش را نخواند، نگوييد فلانی بی‌نماز است بلکه حمل بر احسن بكنيد و بگوييد شايد حواسش نبوده، شايد غفلت و فراموش كرده است.
📌وضعیت در عصر امام حسن (ع) ابوبکر خوارزمی(م383ق) درباره وضعیت دوره امام عسکری(ع) مینویسد: ◀️«آنان هر کسی را شیعه بدانند به می رسانند؛ ◀️هرکس نام پسرش را بگذارد، خونش را می ریزند. ◀️شاعر شیعه چون در مناقب وصی(علی) و معجزات نبی شعر بگوید، زبانش را می برند و دیوانش را پاره می کنند. ◀️عباسیان در صورتی به کسی بخشش می نمودند که به آل أبی طالب گوید. ◀️علویان را از یک وعده خوراک منع می کنند. یک جرعه آب را از اولاد (س) دریغ می دارند. ◀️یکی شمشیر خود را گرو می گذارد و دیگری پیراهنش را میفروشد.» در چنین فضایی امام حسن عسکری(ع) از طریق سازمان و با بیان اوصاف شیعه و توجه دادن آنان به اعتقادات، میراث مکتوب امامیه را حفظ کرد. 📚ابوبکر خوارزمی، الرسائل، ص129- 130.
4 راز کیسه های طلا.mp3
6.56M
🎧 داستان چهارم(راز کیسه های طلا) 🌤〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️🌤
حضرت علیه‌السلام: ▪️«اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ الْبَرِّ التَّقِيِّ الصَّادِقِ الْوَفِيِّ النُّورِ الْمُضِيءِ خَازِنِ عِلْمِكَ وَ الْمُذَكِّرِ بِتَوْحِيدِكَ وَ وَلِيِّ أَمْرِكَ وَ خَلَفِ أَئِمَّةِ الدِّينِ الْهُدَاةِ الرَّاشِدِينَ وَ الْحُجَّةِ عَلَى أَهْلِ الدُّنْيَا فَصَلِّ عَلَيْهِ يَا رَبِّ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَصْفِيَائِكَ وَ حُجَجِكَ وَ أَوْلادِ رُسُلِكَ يَا إِلَهَ الْعَالَمِينَ» 🏴 سالروز شهادت جانسوز حضرت أبا محمد امام حسن عسکری علیه‌السلام را محضر فرزند گرامی‌شان حضرت خاتم الأوصیا امام زمان (عجل‌الله فرجه الشریف) و همه شیعیان و محبین آن حضرت تسلیت می‌گوییم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Hajmahdirasuli-shahadatamamhasanasgari (3).mp3
5.7M
(ع) 🔷حاج مهدی رسولی سلام ای پناه دل شیعه ها...
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت24 :تفسیر آیه7 سوره مطففین ✳️ کلاَّ إِنَ‌ کِتَابَ‌ الفُجَّارِ لَفِي‌ سِجِّينٍ‌ ▫️«کِتَابٌ»: نوشته. یادداشت شده. ▫️ «سِجِّین»: اسم خاصّ دیوان یا دفتر کلّ بایگانی نامه‌های اعمال بدکاران و بزهکاران است. صیغه مبالغه «سِجنّ» است که به معنی زندان است، لذا سِجّین، زندان بسیار سخت و تنگ است (نگا: فرهنگ لغات قرآن دکتر قریب). تعبیر از آن بدین نام شاید به خاطر این باشد که محتویات این دیوان سبب زندانی شدن صاحبانش در دوزخ است. گویا اصل آن «سِنْجُون» و در زبان اتیوپی یا حبشی قدیم به گِل و لای گفته می‌شود. در این صورت بیانگر فرود و پستی نیز می‌باشد (نگا: جزء عم شیخ محمّد عبده). ☑️ ۱ - لزوم توجّه به معاد و غفلت نداشتن از قیامت و زمان حضور در پیشگاه خداوند (ألا یظنّ أُولئک أنّهم مبعوثون ... کلاّ) حرف «کلاّ» براى ردع است و مخاطب را از رویه اى که جملات پیشین بر آن دلالت داشت، بازمى دارد. ☑️ ۲ - احضار کم فروشان در صحنه قیامت و حسابرسى اعمال آنان، قطعى و تردیدناپذیر است. (ویل للمطفّفین ... ألا یظنّ أُولئک ... کلاّ) 🎄 ۳ - کردار بدکاران، ثبت و ضبط شده و در نامه عمل آنان باقى خواهد ماند. (کتب الفجّار) «کتاب الفجّار»، صحیفه اى است که در آن، اعمال فاجران ثبت شده است. ☑️ ۴ - نامه عمل فاجران، در دیوانى تغییرناپذیر و زندانى منحطّ، بایگانى و حفاظت مى شود. (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) سجّین همان سجن (زندان) است، علاوه بر رساندن معناى خلود; زیرا این وزن براى مبالغه است (مجمع البیان). تفسیر آن به «کتاب مرقوم» - در دو آیه بعد - دلالت دارد که «سجّین» کتابى است که نامه عمل فاجران، به گونه اى در آن قرار داده شده است که گویا نوشته ها در آن حبس شده است. مقابله آن با «علّیین» - که در آیات بعد آمده است - بیانگر انحطاط و پستى آن است. ۵ - کم فروشى، ازبین برنده دیانت انسان و نمونه اى از فسق و سرکشى در برابر خداوند است. (ویل للمطفّفین ... کلاّ إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «فجور»; یعنى، دریدن پرده دیانت (مفردات راغب) و به معناى فسق و عصیان نیز آمده است (قاموس). ارتباط این آیه با آیات پیشین، بیانگر این است که از «فجّار»، همان «مطفّفین» اراده شده است. ۶ - نامه عمل کم فروشان، در جایگاهى پست نگه دارى خواهد شد. (ویل للمطفّفین ... إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) ۷ - کیفرهاى تعیین شده براى فاجران، حکم تقدیر شده خداوند و گریزناپذیر است.* (إنّ کتب الفجّار لفى سجّین) «کتاب» - در یک احتمال - به معناى مکتوب است. در این احتمال، مراد نوشته هاى تقدیر شده الهى، درباره کیفر فاجران و «کتابت» به معناى قضاى حتمى و حکم تخلف ناپذیر خواهد بود. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ فقه الله الأکبر است. 🔆 در تعبیر راجع به این است: «الخازن لعلمی»؛ حالا ببینید علیه‌السلام کیست. 💡 که «لا حد له و لا عدّ له»، علیهم‌السلام محیط به چنین علمی است؛ علمی که «لا یعزب عن علمه مثقال ذرة». ‼️ اینجاست که عقل حیران است؛ این چه مقامی است؟ 🌐 امام عسکری علیه‌السلام طبق این روایت محیط به است. 🎙 حضرت آیت الله العظمی وحید خراسانی 📆 ۵/ آذر/ ۱۳۹۶ ◾️ علیه‌السلام
🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿 ﷽ (قسمت سیزدهم) 🔰فصل سوم : خشوع🔰 🌴 يكى از امورى كه براى سالك در همه عبادت‌ها، به خصوص نماز كه سر آمد همه عبادت‌ها است و مقام جامعيّت دارد لازم است، خشوع است. 🌴حقيقت خشوع همان خضوع کاملِ آمیخته با محبت يا خوف است. 🌴 راه دست‌یابی به خشوع: خشوع از ادراك عظمت و هيبت جمال و جلال حاصل می‌شود. 🌴 توضیح بیشتر: قلب سالكان، به حسب فطرت مختلف است: ✅ برخی از قلب‌ها، عشقى و از مظاهر جمال هستند. به حسب فطرت متوجّه به جمال محبوب هستند. 🌴 هنگامی که سالک در سلوك، ظلّ جميل يا اصل جمال را ادراک و مشاهده كنند، عظمت پنهان در سرّ جمال، آنها را محو كرده و از خود بى‌خود می‌نمايد. 🌴 چون در هر جمالى، جلالى پنهان و در هر جلالى، جمالى مستور است. 🌴 چنانچه ممكن است حضرت مولى العارفين و امير المؤمنين و السالكين صلوات اللّه عليه و على آله اجمعين به این نکته اشاره فرموده باشد، آنجا كه فرمايد: ✨«سبحان من اتّسعت رحمته لاوليائه في شدّة نقمته و اشتدّت نقمته لاعدائه فى سعة رحمته. (۱) منزه است كسى كه عذاب و نقمتش شديد است و در همان حال رحمت او دوستانش را فرا گرفته، و با آنكه دايره رحمتش فراگير است، عذاب و نقمتش براى دشمنان شدّت گرفته است.» 🌴 پس، هيبت عظمت و بزرگی جمال آنها را فرو گيرد و حالت خشوع در مقابل جمال محبوب براى آنها دست دهد. 🌴اين حالت در ابتدای امر، موجب دگرگونی قلب و اضطراب می‌شود. پس از جاگیر شدن، حالت انس رخ می‌دهد و وحشت و اضطراب حاصل از عظمت، تبدیل به انس و سكينه می‌شود و حالت طمأنينه دست می‌دهد. 🌴 چنانچه حالت قلب خليل الرحمن عليه السلام چنين بوده. ✅ برخی از قلب‌ها، خوفى و از مظاهر جلال هستند. آنها هميشه عظمت، كبريا و جلال را ادراک می‌كنند و خشوع آنها، خوفى می‌باشد و اسماء قهري و جلاليّ بر قلب آنها تجلی می‌یابد. 🌴 چنانچه حضرت يحيى على نبيّنا و آله و عليه السلام چنين بوده. ⬅️ پس، خشوع گاهى آمیخته با حبّ است و گاهى آمیخته با خوف و وحشت است؛ گرچه در هر حبّى وحشتى و در هر خوفى حبّى است.‌ (با اندکی تصرف)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_762430014426710325.pdf
265.6K
📄تاملاتی تاریخی در مورد نهم ربیع ✍️مسلم نجفی دکتر هادی وکیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥لفظ حسن درست است یا ؟ 💢سوالی که ممکنه بارها تو ذهن ما به وجود بیاد اینکه چرا بعضیا میگن و بعضی دیگر علیه‌السلام 👈جواب سوال رو در کلیپ بالا ببینید و برای دوستان خود ارسال کنید تا نکته آن را متوجه شوند به اشتباه اسم را نگویند!