eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
5هزار ویدیو
453 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
حقیقت ناب
🍃آشناترین گاهی احساس می‌کنم آدم‌ها به خاطر دنیایشان مرا می‌خواهند. هر چه قدر از این آدم‌ها بیشتر دور و برم جمع می‌شوند بیشتر احساس تنهایی می‌کنم. حتّی یکی از این آدم‌ها نتوانسته برای لحظه‌ای مرا از تنهایی بیرون بیاورد. چه قدر غریبه‌اند آنهایی که دنیایشان را در کنار آدم جستجو می‌کنند. اینها فرزند دلبند هم که باشند حسابی دل را می‌زنند. بخیل نیستم، خودت می‌دانی. ولی سخت است آدم، کسانی را در کنار خویش تحمّل کند که به خاطر دنیا او را تاب می‌آورند. بگذار کمی فکر کنم در بارۀ‌ تو. می‌خواهم ببینم کسانی که سنگ تو را به سینه می‌زنند دنبال چه می‌گردند؟ تو اگر کاری به دنیای مردم نداشتی چند نفر نامت را صدا می‌زدند؟ اصلاً مرا با دیگران چه کار؟ خودم برای چه به دنبال تو هستم؟ اگر روزی بفهمم که با تو بودن، آبادی دنیای مرا آباد نمی‌کند چند قدم به دنبالت می‌آیم؟ حالا اگر با تو بودن، دنیایم را به هم بریزد، چه؟ پاسخ این سؤال‌ها بماند امّا آقا! بمیرم برای تو! چه قدر ما برایت غریبه‌ایم! کمی دیگر تاب بیاور این تنهایی را قول می‌دهیم با تو آشنا شویم. شبت بخیر آشناترین!
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔅🔅🔅 📌نگاشت28 :تفسیر آیه11 سوره مطففین ✳️ الَّذِينَ‌ يُکَذِّبُونَ‌ بِيَوْمِ‌ الدِّينِ‌ ☑️ ۱ - تکذیب روز جزا (الذین یکذّبون بیوم الدین) «دین» در معانى «طاعت» و «جزاء» استعمال مى شود و معناى مجازى آن «شریعت» است (مفردات راغب). ☑️ ۲ - تکذیب قیامت و کیفر و پاداش الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑️ ۳ - کم فروشى و گناه پیشگى، تکذیب عملى کیفرهاى اخروى است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑️ ۴ - کم فروشى، زمینه ساز آلودگى به گناه و گناه زمینه ساز تکذیب قیامت است. (ویل للمطفّفین ... کلاّإنّ کتب الفجّار ... الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑️ ۵ - تکذیب قیامت، در نامه عمل تکذیب کنندگان ثبت شده و براساس آن کیفر خواهند دید. (کتب مرقوم . ویل یومئذ للمکذّبین . الذین یکذّبون بیوم الدین) ☑️ ۶ - «یوم الدین»، از نام هاى قیامت است. (بیوم الدین) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🥀 قواعد کلی پیوستن به 🥀 1️⃣ اگر صدای امام جماعت را نشنویم در نماز صبح ، مغرب و عشا می توانیم سوره حمد را بخوانید و در نماز ظهر و عصر آهسته ذکر بگوییم. 2️⃣ بعد از سربرداشتن امام جماعت از رکوع نمی‌توانیم به او اقتدا کنیم. 3️⃣ جلو یا عقب افتادن از امام جماعت در اذکار قرائت و سلام نماز اشکالی ندارد ولی بهتر است از امام جماعت پیروی کنیم. 4️⃣ نباید زودتر از امام جماعت نماز را شروع کرده و رکوع و سجده و قنوت را انجام دهیم.
🔹اگر جهت معنوى انسان، بر جهت مادى و جهل او غالب گردد، عيب ‏هاى او (كه به واسطه‏ ى خلقت بشرى آشكار مى ‏شود و عالم را به فساد و تباهى و آلودگى مى ‏كشد) ظهور پيدا نمى‏ كند. 🔹برعكس، اگر انسان به جهت معنوى خود توجه ننمايد و خود را نسازد و همواره از خلقت خاكى خويش و خواسته ‏هاى آن پيروى نمايد، عيوبش عالم را به فساد مى ‏كشد، همان گونه كه شاهد آن هستيم. 📚برگرفته از کتاب نورهدایت، تالیف حضرت آیة الله سعادت پرور ره🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
روش هاى تربيت فرزندان استادحجت الاسلام حسین دهنوی بخش اول روش تكريم شخصيت
🌐📝🌐📝🌐 ✅پرسش: چرا بعد از رحلت نبی اکرم افکار و عقاید عرب دوباره به دوران جاهلیت خود بازگشت؟ ایا این امر نشان دهنده این نیست که آن حضرت نتوانستند رسالت خود را به خوبی به پایان برسانند؟ قسمت اول 🌺پاسخ: نتیجه رسالت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اگر هم اکنون مشاهده کنیم نمی توان چنین عقیده ای داشت که حضرت در رسالتشان ناموفق بودند، زیرا هم اکنون تعداد شیعیان بسیاری وجود دارد که گواه بر این مدعاست. در مورد بازگشت به جاهلیت نیز این گونه نیست که بگوییم تمام عقاید آن ها بازگشت به جاهلیت کرد، بلکه در برخی موارد مهم همان راه جاهلیت را در پیش گرفتند و با حکم خدا مخالفت ورزیدند و بعد از مدتی از اشتباه خود بازگشتند. شیعیان به تبع امامان بزرگوارشان برای صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ارزش بسیاری قائلند. اما نکته ای که شیعیان بر آن اتفاق دارند و عقل سلیم هم می پذیرد این است که صرف صحابی بودن و یا هجرت کردن از دیار خود دلیل نمی شود آن ها همگی سعادت مند شوند و بر هدایت باقی بمانند. 🌱تاریخ اسلام خود بزرگترین گواه بر این ادعاست. چه نفاق هایی که در زمان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) صورت نگرفت و چه خون هایی که بعد از ایشان به زمین ریخته نشد! برخي از اهل سنت با استناد به برخی از احاديث موجود در كتب شيعه، فرصتی پيدا كرده اند تا به هجمه و افترا عليه شيعه بپردازند و شيعه را گروهي معرفی كنند كه قائلند بعد از وفات رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم)، همه مسلمين به غير از تعداد اندكی كافر و مرتد شدند. 🌼بريد بن معاويه از ابن جعفر (عليه السلام) نقل مى كند كه فرمود: همه مردم بعد از پيامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشتند مگر سه نفر: مقداد بن اسود، ابوذر غفارى و سلمان فارسى. سپس مردم شناخت پيدا كردند و ملحق شدند.(1) 🌸اما امامیه با دلایل مختلف این مطلب را رد می کنند و جدای بحث سندی که بر برخی از روایات اشکال وارد می کنند(2) از لحاظ دلالی نیز چنین سخنی را رد می کنند: كساني كه خلافت علی (عليه السلام) را قبول داشتند محدود به اين چند نفر نبودند بلكه بسياری از بني هاشم و غير بنی هاشم در منزل علی (عليه السلام) تجمع كرده بودند و با آن چه كه در سقيفه اتفاق افتاده بود مخالفت می كردند و از آن جا نرفتند مگر با تهديد و اجبار! 🍃ابن قتيبة می گويد: زمانی که انصار با ابوبکر بيعت کردند، بنی هاشم و زبير بن عوام ـ که خود را از بنی هاشم به شمار می آورد ـ دور علی بن ابی طالب جمع شدند ... (3). 🌼هم چنين يعقوبی در تاريخ خود می گويد: "وکان المهاجرون والأنصار لا یشکّون فی علی"(4) تمام مهاجرین و انصار، در این که علی (عليه السلام) خلیفه است، شکّی نداشتند. ☘️چگونه ممكن است گفته شود مردم مرتد شدند مگر سه نفر در حالی كه صدوق (رحمه الله علیه) تعدای از منكرين خلافت ابوبكر را ذكر می كند كه بالغ بر 12 نفر از مهاجرين و انصار بودند.(5) 🌿چگونه ممكن است منظور از اين روايات معنای ارتداد ايمانی و فقهی باشد در صورتی كه در بين آن ها اشخاصی بودند كه شيعه و سني بر علو درجات آن ها شهادت داده اند؛ امثال: بلال الحبشی، حجر بن عدی، أويس القرنی.(6) پی نوشت: (1) الاختصاص، ص 6 (2) بحوث في الملل والنّحل - ج ٦، ص 421-425، (3) الإمامة و السياسة ـ ج1 ، ص 28، (4) تاریخ یعقوبی: ج 2، ص 124، (5) الاحتجاج: 75 ـ 76 طبرسی، (6) نهج البلاغة، نامه 62. ادامه دارد..
دعای«یا مَن تُحِلُّ بِهِ عُقَدُ المکارِه» 🌹✨دعای هفتم صحیفه سجادیه يَا مَنْ تُحَلُّ بِهِ عُقَدُ الْمَكَارِهِ، وَ يَا مَنْ يَفْثَأُ بِهِ حَدُّ الشَّدَائِدِ، وَ يَا مَنْ يُلْتَمَسُ مِنْهُ الْمَخْرَجُ إِلَى رَوْحِ الْفَرَجِ. ذَلَّتْ لِقُدْرَتِكَ الصِّعَابُ، وَ تَسَبَّبَتْ بِلُطْفِكَ الْأَسْبَابُ، وَ جَرَى بِقُدرَتِكَ الْقَضَاءُ، وَ مَضَتْ عَلَى إِرَادَتِكَ الْأَشْيَاءُ. فَهِيَ بِمَشِيَّتِكَ دُونَ قَوْلِكَ مُؤْتَمِرَةٌ، وَ بِإِرَادَتِكَ دُونَ نَهْيِكَ مُنْزَجِرَةٌ. أَنْتَ الْمَدْعُوُّ لِلْمُهِمَّاتِ، وَ أَنْتَ الْمَفْزَعُ فِي الْمُلِمَّاتِ، لا يَنْدَفِعُ مِنْهَا إِلَّا مَا دَفَعْتَ، وَ لَا يَنْكَشِفُ مِنْهَا إِلَّا مَا كَشَفْتَ وَ قَدْ نَزَلَ بِي يَا رَبِّ مَا قَدْ تَكَأَّدَنِي ثِقْلُهُ، وَ أَلَمَّ بِي مَا قَدْ بَهَظَنِي حَمْلُهُ. وَ بِقُدْرَتِكَ أَوْرَدْتَهُ عَلَيَّ وَ بِسُلْطَانِكَ وَجَّهْتَهُ إِلَيَّ. فَلَا مُصْدِرَ لِمَا أَوْرَدْتَ، وَ لَا صَارِفَ لِمَا وَجَّهْتَ، وَ لَا فَاتِحَ لِمَا أَغْلَقْتَ، وَ لَا مُغْلِقَ لِمَا فَتَحْتَ، وَ لَا مُيَسِّرَ لِمَا عَسَّرْتَ، وَ لَا نَاصِرَ لِمَنْ خَذَلْتَ. فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ افْتَحْ لِي يَا رَبِّ بَابَ الْفَرَجِ بِطَوْلِكَ، وَ اكْسِرْ عَنِّي سُلْطَانَ الْهَمِّ بِحَوْلِكَ، وَ أَنِلْنِي حُسْنَ النَّظَرِ فِيمَا شَكَوْتُ، وَ أَذِقْنِي حَلَاوَةَ الصُّنْعِ فِيمَا سَأَلْتُ، وَ هَبْ لِي مِنْ لَدُنْكَ رَحْمَةً وَ فَرَجاً هَنِيئاً، وَ اجْعَلْ لِي مِنْ عِنْدِكَ مَخْرَجاً وَحِيّاً. وَ لَا تَشْغَلْنِي بِالِاهْتِمَامِ عَنْ تَعَاهُدِ فُرُوضِكَ، وَ اسْتِعْمَالِ سُنَّتِكَ.فَقَدْ ضِقْتُ لِمَا نَزَلَ بِي يَا رَبِّ ذَرْعاً، وَ امْتَلَأْتُ بِحَمْلِ مَا حَدَثَ عَلَيَّ هَمّاً، وَ أَنْتَ الْقَادِرُ عَلَى كَشْفِ مَا مُنِيتُ بِهِ، وَدَفْعِ مَا وَقَعْتُ فِيهِ، فَافْعَلْ بِي ذَلِكَ وَ إِنْ لَمْ أَسْتَوْجِبْهُ مِنْكَ، يَا ذَا الْعَرْشِ الْعَظِيمِ.
بقای اسلام در گرو وحدت مسلمین است آیت الله مکارم شیرازی دام ظلّه الشریف: امروز دشمنان اسلام مخالفت خود را با اسلام آشکار کرده‌اند و همچون گذشته به صورت مخفی به مخالفت نمی‌پردازند و شمشیرهای خود را از رو بسته ‌اند به گونه‌ ای که در برخی کشورها حتی با ساختن مناره برای مساجد مخالفت می‌کنند. همچنین در برخی کشورها با قرآن و پیامبر اکرم(ص) نیز به شدت به مخالفت می ‌پردازند و اهانت‌ های شدیدی را انجام می ‌دهند. بدون هیچ شک و تردیدی، دلیل تمام این مخالفت‌‌ها به سبب گسترش اسلام در جهان است که از این گستردگی وحشت زده شده اند و به هر بهانه ای به مخالفت با اسلام می ‌پردازند و آن را مانع بزرگی برای مقاصد ناشایست خود می‌دانند. آیا با وجود این همه مخالفت‌ها و مزاحمت ‌هایی که برای اسلام ایجاد می‌ کنند وقت آن نرسیده است که همه مسلمانان با هم متحد شوند و نگذارند دشمنان میان آنها اختلاف ایجاد کنند. دشمنان اسلام برای مخالفت با اسلام همه بسیج شده‌اند ادامه دادند: امروز وحدت میان مسلمانان بهترین راه برای مقابله با آنهاست و به یقین اگر این وحدت و یکدلی میان مسلمانان ایجاد شود دشمنان هرگز موفق به انجام نقشه‌ های خود نخواهند شد. امروز ما باید در برابر فعالیت‌های ضد دینی دشمنان وحدت داشته باشیم و دست به دست هم دهیم و اختلافات را کنار بزنیم؛ زیرا قرآن و روایات تاکید دارند که "روح" شما را اختلاف از بین می برد و سستی ایجاد می کند و گاهی قرآن اختلاف را شرک دانسته است. (ولاتنازعوا فتفشلوا وتذهب ریحکم) 📖 مطالعه تفصیلی: http://mk6.ir/XfHxI (ص) _
📖 أمَّنْ یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَیکشِفُ السُّوءَ 📖با قرائت هفت مرتبه سلامتی و فرج آقا حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و شفای تمامی بیماران را از خداوند متعال درخواست کنیم.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اباعبدالله الحسین علیه السلام. اذن دخول حرمت را از حضرت عباس علیه السلام می گیریم. تا روز محشر پرچمت بالاست عباس مدیون کام خشک تو دریاست عباس گرچه به ظاهر مادرت امّ البنین است اما به باطن مادرت زهراست عباس اَلسَّلاَمُ عَلَي الْحُسَيْنِ وَعَلَي عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ وَعَلَي أَوْلاَدِ الْحُسَيْنِ وَعَلَي أَصْحَابِ الْحُسَيْنِ ____________________
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
دوستی و برادری-شرح حکمت۱۲.mp3
3.83M
🌹سلسله جلسات ✅ شرح نهج البلاغه با نهج البلاغه 📒 ⭕️ دوستی و برادری 1⃣ 🔺تنها رابطه پسندیده میان مومنین برادری است. 🎙حجت الاسلام
جان راتو صفا ده به صفای صلوات همراز ملک شو به نوای صلوات هرکس که صلوات می فرستد یک بار ده بار خدا بر او فرستد صلوات 💓اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💓
هدایت شده از حقیقت ناب
الحمدلله رب العالمین اللهم صل علی محمد و آل محمد اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
حقیقت ناب
#تفسیر_سطح_متوسط #تفسیر_سوره_مطففین #سوره_مطففین 🔅🔅🔅 📌نگاشت28 :تفسیر آیه11 سوره مطففین ✳️ الّ
🔅🔅🔅 📌نگاشت29 :تفسیر آیه12 سوره مطففین ✳️ و مَا يُکَذِّبُ‌ بِهِ‌ إِلاَّ کُلُ‌ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ‌ ☑️ ۱ - تنها تجاوزگران و فرورفتگان در گناه، به انکار قیامت کشانده مى شوند. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) مراد از «اعتداء» (تجاوزگرى) نادیده گرفتن حدود الهى است. «أثیم» مبالغه در «آثم» است (مصباح); یعنى، کسى که در گناه زیاده روى مى کند. ☑️ ۲ - آلودگى به گناه و شکستن حریم قوانین و وظایف الهى، زمینه ساز انکار روز جزا است. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) ☑️ ۳ - رفتار انسان، باورهاى او را تحت تأثیر قرار مى دهد. (و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) ☑️ ۴ - طغیان گران و گناه کاران، در قیامت به جهنم و عذاب الهى گرفتار خواهند شد. (ویل یومئذ للمکذّبین ... و ما یکذّب به إلاّکلّ معتد أثیم) 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم. التماس دعا🙏 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نصیب از علم الکتاب 🔻 ما در قدم‏‌هاى اولیه مانده‌ایم، بخاطر اين كه مايه نداريم. بله اگر معرفت در تمام جان ما رسوخ كند، راسخين در علم بشويم، خداوند و اهل بیت ـ علیهم السلام ـ را باور كنيم، آن وقت است که قوت پیدا کرده‌ایم. 🔸 نزول كتاب غير از آن است كه ما مى‏ دانيم و مى‏ خوانيم « الَّذِى عِندَهُ عِلْمٌ مِّنَ الْكِتَاب؛ آن كس كه از علم كتاب بهره‏ اى داشت. سوره نمل، آیه ۴۰». آصف بن برخیا ـ وصی حضرت سلیمان ـ يک علم از كتاب را داشت که توانست تخت بلقيس را از راه دور، در مجلس حضرت سلیمان حاضر کند. 🔹 شايد ما فكر كنيم كه تمام علم كتاب را داريم. اگر این چنین است، پس چرا نمى‏ توانيم يك چوب كبريت را جابجا كنيم؟! به خاطر اين که در قرآن علومى هست که ما آن علوم را نخوانده‏ ايم و به خواب هم نديده‏ ايم. ادامه دارد... ‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری: ‌ ‌
♨️پرسش: 🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟! ✍️پاسخ: ✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است! 🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد». 🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی خرافه بوده و باید از آن پرهیز کرد.
پرسمان مهدوی(1).mp3
7.6M
🔹دوره آموزش مجازی پرسمان مهدوی 🔸استاد: حجت الاسلام والمسلمین جعفری (کارشناس تخصصی مهدویت) 🔰🔰فایل صوتی اول
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹دوره آموزش مجازی پرسمان مهدوی 🔸استاد: حجت الاسلام والمسلمین جعفری (کارشناس تخصصی مهدویت) 🔰🔰فایل تصویری اول
🔰🔰سيفي صغير ❓❓❓سوال: با سلام لطفا اطلاعات كاملي در مورد دعاي سيفي صغير به من بديد. اين دعا را من مي تونم بخونم يا نه؟ 🔰🔰🔰پاسخ: حاج شيخ عباس قمي در مفاتيح الجنان اين دعا را به نقل از محدث نوري در کتاب صحيفه ثانيه علويه نوشته و گفته که محدث نوري نوشته: ارباب طلسمات و تسخيرات آثار عجيبي براي اين دعا ذکر کرده اند، بعد محدث نوري گفته چون اعتماد بر قول اين افراد نداشتم، آن آثار را ذکر نکردم. ما هم در جستجويي که در روايات داشتيم، نه تنها درباره آثار اين دعا بلکه درباره اصل اين دعا هم در کتب معتبره به مطلبي دست پيدا نکرديم. البته عالمان در باره سند دعاها و آداب و مستحبات تسامح دارند . خداوند متعال هم به طور عام فرموده «ادعوني استجب لکم» ، بنابراين خواندن اين دعا و ديگر دعاهايي که سند معتبر به معصوم ندارد تا زماني که مشتمل بر مطلبي مخالف دين و قرآن نباشد، جايز دانسته اند. باز هم تاکيد مي شود که اين دعا سندي قابل اعتماد به معصوم ندارد . قابل قياس با دعاهاي معتبر نيست، ولي خواندن آن ممنوع نمي باشد. البته عمل به دستور عمل هاي ارباب طلسمات و تسخيرات جايز نيست. نبايد سبب رواج خرافات شود . اگر تلاوت آن را به عنوان مصداق طلب حاجت و دعا جايز دانسته ايم، از آن رو است که دعا لازم نيست ماثور و از امام معصوم رسيده باشد ،بلکه هر فرد مي تواند به زبان خود يا به زباني که به زيبايي خدا را خوانده، با خدا نجوا کند . اين دعا هم يک نجواي زيباست . جايز است با آن خدا را بخواند .