🕊 *تفسیر آیه ۳۱ سوره اعراف* 🕊
🍃 *يَا بَنِي آدَمَ خُذُواْ زِينَتَكُمْ عِندَ كُلِّ مَسْجِدٍ وكُلُواْ وَاشْرَبُواْ وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ*🍃
*ترجمه :*
🍃 *اى فرزندان آدم! نزد هر مسجد (به هنگام نماز، لباس و) زينت هاى خود را برگيريد و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد، همانا خداوند اسرافكاران را دوست ندارد.*🍃
شايد بتوان گفت: آنچه در قرآن با خطابِ «يا بنى آدم» بيان مى شود، مربوط به تمام انسان ها و همه ى اديان و از مشتركات آنان است.
قرآن به مال و فرزند، «زينت» گفته است، «المال و البنون زينة الحياة الدّنيا» بنابراين ممكن است آيه بيانگر اين باشد كه مال و فرزند خود را هنگام رفتن به مسجد همراه داشته باشيد، تا با مال، به حل مشكلات اقتصادى مسلمين بپردازيد و با حضور فرزند در مساجد و جماعات، مشكلات تربيتى نسل آينده را حل كنيد.
در روايات، امام جماعتِ عادل، آراستگى ظاهر، عطر زدن ولباس زيبا پوشيدن به هنگام نماز، بلند كردن دستان به هنگام ركوع و سجود در نماز، شركت در نماز عيد و نماز جمعه،از جمله مصاديق زينت شمرده شده اند.
*امام مجتبی(عليه السلام) به هنگام نماز و حضور در مسجد، بهترين لباس خود را مى پوشيد و مى فرمود:* «انّ اللّه جميل يحبّ الجمال فاتجمّل لربّى»، خداوند زيباست و زيبايى را دوست دارد، و من لباس زيباى خود را براى پروردگارم مى پوشم و آنگاه اين آيه را تلاوت مى فرمودند.
خداوند زيبايى و زينت را دوست دارد و گرنه به آن امر نمى فرمود، «خذوا زينتكم» چنانكه اسلام، آيين فطرى است و انسان نيز فطرتاً از زينت لذّت مى برد.
با زينت به مسجد رفتن، احترامى است به بندگان خدا، به عبادت خدا و همچنين سبب ايجاد جاذبه و ترغيب عملى ديگران به آمدن در آنجاست.
*امام صادق(عليه السلام) مى فرمايد:* اموال، وديعه و امانت الهى در دست انسان است و مصرف بايد دور از اسراف باشد.
گرچه استفاده از زينت و طعام، امرى فطرى و طبيعى است، ولى در شرايط خاص مانند وجود نيازمندان و محرومان، بايد با آنان همدردى كرد. لذا در تاريخ مى خوانيم كه نوع لباس *امام صادق(عليه السلام)* كه مردم در رفاه نسبى به سر مى بردند با لباس *امام على(عليه السلام)* كه مردم فقير و ندار بودند، متفاوت بود، چون شرايط اجتماعى هر كدام فرق داشت.
*امام صادق(عليه السلام) فرمود:* كسى كه رزق يك روز خود را داشته باشد، ولى قانع نباشد و از مردم سؤال و تكدّى كند، از مسرفان است.
اسراف در غذا و پرخورى، منشأ بسيارى از بيمارى هاى جسمى و روحى و مايه ى سنگدلى و محروم شدن از چشيدن مزه ى عبارت است.
*چنانكه پيامبر(صلى الله عليه وآله) فرمودند:* «المعدة بيت كلّ داء» معده، كانون هر بيمارى است.
*پزشكى مسيحى پس از شنيدن اين آيه و حديث گفت: تمام علم طب، در اين آيه و اين سخن پيامبر شما نهفته است.*
*امام صادق(عليه السلام) فرمودند:* آنچه باعث از بين رفتن مال و زيان رساندن به بدن باشد، اسراف است. «انّما الاسراف فيما أتلف المال و اَضرّ بالبدن»
*و در روايت ديگرى مى خوانيم:* آن چه در راه خدا مصرف شود هرچند بسيار زياد باشد، اسراف نيست و آنچه در راه معصيت خدا استفاده شود، هرچند اندك باشد، اسراف است.
📌 *پیام ها*
🌿 مسجد كه پايگاه مسلمين است، بايد آراسته، زيبا و با جاذبه باشد. «خذوا زينتكم عند كلّ مسجد»
🌿 بهترين وزيباترين لباس، براى بهترين مكان است.«خذوا زينتكم عندكلّ مسجد»
🌿 اسلام، هم به باطن نماز توجّه دارد، «فى صلاتهم خاشعون» ، هم به ظاهر آن. «زينتكم عند كلّ مسجد» آرى، در اسلام، ظاهر و باطن، دنيا و آخرت بهم آميخته است.
🌿 زينت، اگر چه در نماز فردى هم ارزش است، اما در اجتماع و مسجد، حساب ويژه اى دارد. «عند كلّ مسجد»
🌿 اوّل نماز، آنگاه غذا. «عند كلّ مسجد و كلوا و اشربوا» اوّل توجّه به روح و معنويّت، آنگاه توجّه به جسم.
🌿 صرفه جويى، محبوب خداوند است و بهره گيرى از زينت و غذا بايد دور از اسراف باشد. «ولا تسرفوا انّه لا يحبّ المسرفين»
🕊🍃🕊🍃🕊
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🌱 بسم الله الرحمن الرحیم
🔵 نقش شعور در دینداری
✅ آیتالله حاجآقا مرتضی تهرانی رضواناللهتعالیعلیه: از خداوند شعورِ الهی بخواهید.
✅ اگر شعور الهی باشد، دین هم به همراهش میآید؛ تقوا هم میآید؛ همه فضایل میآید.
📚 کتاب چشمهایت را باز کن! صفحه ۲۳۷.
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
16.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍀شست و شویی کن و آنگه به خرابات بخرام؛
#رجب_شعبان_رمضان
#خودسازی
#مقدمات_مهمانی_الهی
#مقام_معظم_رهبری
#حدیث_روز
رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند:
«امت من مادامی که به همدیگر مهر می ورزند و هدیه میدهند و امانت را به صاحبش بر میگردانند و از حرام می پرهيزند و مهمان را تکریم میکنند، پیوسته در خیر (نیکی) اند.»
📚 مفاتیح الحیات صفحه ۳۸۶
آیت الله العظمی #جوادی_آملی
🔎📖🔍🔎📖🔍
💢#اعتقادی
✅پرسش : چرا در میان ائمه(علیهم السلام) از امام جواد(علیه السلام) به مولود پر خیر و برکت تعبیر می شود؟
✍️پاسخ: از امام رضا(ع) روایات متعددی نقل شده که فرزند خود امام جواد(ع) را به عنوان پرخیر و برکت ترین مولود برای شیعه معرفی کرده است؛ این نامگذاری به این دلیل بود که گروهی به نام واقفیه، امامت امام رضا(ع) را انکار کردند و چون امام رضا(ع) تا حدود چهل و هفت سالگى داراى فرزند نشده بود، فقدان فرزند براى امام رضا(ع) بهانه ای برای واقفیه در جهت انکار امامت امام رضا(ع) بود. اما این فشارها از سوی واقفیه با تولد حضرت جواد(ع) خاتمه پیدا کرد و موضع امام و شيعيان كه از اين نظر در تنگنا بودند، تقويت گرديد.
💐ولادت باسعادت ابن الرضا حضرت جوادالائمه علیه السلام مبارک باد 💐
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈•
هدایت شده از حقیقت ناب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️⚠️⚠️⚠️اگر کسی توان جسمی روزه داری در ماه رجب را نداشته باشد این روایت را بخواند:⚠️⚠️⚠️
برای روزه ماه رجب فضیلت بسیار وارد شده و اما اگر کسی توان گرفتن روزه را ندارد و ضعف جسمانی یا بیماری در بدن دارد در روایت آمده است:
اگر کسی قدرت بر روزه ماه رجب را ندارد، هر روز این تسبیحات را «صدبار» بخواند تا ثواب روزه ماه رجب را دریابد:
سُبْحانَ الْإِلٰهِ الْجَلِيلِ ! سُبْحانَ مَنْ لَايَنْبَغِى التَّسْبِيحُ إِلّا لَهُ ! سُبْحانَ الْأَعَزِّ الْأَكْرَمِ ! سُبْحانَ مَنْ لَبِسَ الْعِزَّ وَهُوَ لَهُ أَهْلٌ.
منزّه است خدای بزرگ، منزّه است آنکه تسبیح جز برای او سزاوار نیست، منزّه است خدای توانمندتر و بلندمرتبهتر، منزّه است آنکه جامه عزّت در پوشید که فقط او برای آن جامه شایسته است.
📚منبع مفاتیح الجنان
࿐჻ᭂ⸙🔹🌺🔹⸙჻ᭂ࿐
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جواد الاوصیاء
🔹مقام معظم #رهبری
📌خطر ازدواج دیر هنگام
امام #جواد(ع) می فرماید:
هر که به #خواستگاری دختر شما آید و به #تقوا، #دین_داری و #امانت_داری او مطمئن هستید، با او موافقت کنید؛
وگرنه سبب #فتنه و #فساد بزرگی بر روی زمین خواهید شد.
📚کلینی، کافی، ج5 ص347.
📌 #میلاد امام جواد علیه السلام مبارک باد.
📣نگهداری انقلاب دشوارتر از ایجاد انقلاب
🎙#استاد_شهید_مرتضی_مطهری :
💥یک موهبت، نگهداشتنش از به دست آوردنش آسانتر نیست اگر نگوییم مشکلتر است.
خود ثروت، به دست آوردنش یک هنر می خواهد، خوب حفظ کردن و نگه داشتنش هنر بیشتری می خواهد.
این مخصوصا در مُلک گیری صادق است. در قدیم می گفتند جهانگیری از جهانداری آسانتر است.
☄ #انقلاب ایجاد کردن از انقلاب نگه داشتن آسانتر است. انقلاب را حفظ کردن خیلی دشوار و مشکل است و کم و بیش می شود گفت که الان قرائن و امارات نشان می دهد که آن گونه که انقلاب در وقتی که در حال کوبیدن دشمن بیرونی بود قدرت و قوّت و نشاط داشت و پیروزی بعد از پیروزی به دست می آمد، از وقتی که به حالت سازندگی افتاده است آن نشاط و آن قدرت و آن قوّت در آن نیست، یک نوع #تشتّت و تفرقه وجود دارد.
💥البته این تشتّت و تفرقه را یک امر غیر مترقَّب نباید تلقی کرد، پیش بینی میشد، خود ما این حرف را مکرر می گفتیم و خود من در پاریس همین مسئله را با #آقا در میان گذاشتم که این وحدت و یکپارچگی که امروز در میان مردم دیده می شود مسلّم با رفتن شاه به این شکل باقی نخواهد ماند، شکل دیگری پیدا میکند.
☄روی این جهات، بررسی ماهیت این انقلاب به معنای #شناخت این انقلاب به عنوان یک #پدیده_اجتماعی ضرورت دارد یعنی ما باید انقلاب خودمان را بشناسیم و بشکافیم و همه جنبههایش را در نظر بگیریم. با #شکافتن و #شناختن این انقلاب است که امکان نگهداری و حفظ آن و امکان #تداوم بخشیدن به آن پیدا خواهد شد.
📚آینده انقلاب اسلامی ایران
#انقلاب
------------------•[]💠[]•---------------
❤️بسم الله الرحمن الرحیم❤️
#شرایط_امر_به_معروف
#تشخیص_ضرر
🤔❓از كجا بفهميم كه امر به معروف ضرر دارد يا نه، قبل از عمل چگونه عكس العمل طرف مقابل را تشخيص دهيم؟
🍀✍️ ملاك ضرر، ترسى است كه منشأ عقلايى داشته باشد و اين از ظواهر حال مشخص است مثلًا شخصى كه به علت استفاده از شراب يا داروهاى روانگردان حالت مستى و جنون به او دست داده، احتمال دارد به ديگران حمله كند، لذا در اين موارد امر به معروف واجب نيست.
🔹تبصره 1. در اين موارد بايد به نيروهاى انتظامى اطلاع داده شود.
🔸تبصره 2. اگر معروف و منكر از امورى باشد كه شارع مقدس اسلام اهميت زيادى به آن مىدهد مانند حفظ اسلام و مذهب و قرآن و يا حفظ احكام ضرورى اسلام، بايد اعتنا به ضرر نكند و با بذل جان و مال در حفظ آنها بكوشد.
#جو_ملتهب
🤔❓اگر در جاى جو ملتهبى باشد مثلا بعد از يك سخنرانى سياسى و ما گناهى را مشاهده كنيم، و نهى از منكر در اين موارد شايد باعث ضرر به خود یا ديگران شود، آيا نهى از منكر واجب است؟
🌺✍️ با احتمال وقوع ضرر جانى يا آبرويى يا مالى براى خود یا ديگر مسلمانان، امر به معروف و نهى از منكر واجب نمىشود بلكه در بسيارى از موارد حرام است، مگر اينكه كار معروف و منكر به قدرى نزد شارع مقدّس، مهمّ باشد كه بايد در راه آن، ضررها و دشوارىها را تحمّل نمود.
📚 توضيح المسائل مراجع، م 2791؛ امام، تحرير الوسيله، امر به معروف، گفتار در شرايط وجوب، شرط چهارم، م 1 و 4؛ خامنهاى، اجوبه، س 1061؛ سيستانى، توضيح المسائل، ج 1، م 2211؛ مكارم، توضيح المسائل، م 2414؛ نورى، توضيح المسائل، م 2789؛ فاضل، توضيح المسائل، م 2124 و استفتاءات، ج 1، س 929؛ بهجت، جامع المسائل، امر به معروف، م 4