eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
📢 در هنر مرکب مداحی، ظاهر زیبا را با باطن پرمحتوا و محکم همراه کنید ✏️ رهبر انقلاب: کار شما [مداحان] یک هنر مرکّب است، هنر هم که زیبایی است. این را ما از متون دینی‌مان داریم؛ متون دینی ما یعنی قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه‌ی سجّادیّه و بسیاری از دعاها... در نهایتِ زیبایی است؛ این هنر شما دنباله‌ی آن هنر است. جامع بودن این هنر به این است که همه‌ی بخشهایش زیبا باشد... یعنی ظاهر، زیبا و باطن، پُرمحتوا و محکم. ۱۴۰۱/۱۰/۲۲ 🖼 در ایام محرم، مجموعه سخن نگاشت با مضمون حضور تبلیغی و تبیینی برای انتقال فرهنگ عاشورا در برپایی عزای حسینی در KHAMENEI.IR منتشر خواهد شد.
📌تلاش در کردن مردم نخستین اقدام جریان عثمانی آن بود تا اهل بیت(ع) را از چشم مردم بیندازند. برای رسیدن به این هدف، ناسزاگویی به آنان در دستور کار تفکر عثمانی قرار گرفت. به عنوان نمونه، برخی از دشمنان اهل بیت(ع) در شهر ضمن لعن امیرمؤمنان علی(ع)، (ع) و حضرت (س)، دعا می کردند که بن علی(ع) کشته شود و این را افتخار می دانستند. به مُغِیره بن شعبه می گفت: و اصحاب او را بده و در مقابل از عثمان و پیروان او به نیکی یاد کن و به سخنان آنان گوش بده. 📚ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج4، ص61. 📚 بلاذری، انساب الاشراف، ج5، ص243.
پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت (ع) با همکاری مرکز آموزش‌های کاربردی دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می‌کند. 🔹 سلسله نشست های عاشورایی 🗓 چهارشنبه 28 تیرماه تا دوشنبه 9 مرداد ماه 1402 با حضور اساتید حوزه و دانشگاه ⏰ ساعت 15 🔸نشست دوم حجت الاسلام والمسلمین دکتر محسن رنجبر پنج شنبه 29 تیرماه 1402 🔰 لینک مشاهده جلسه https://www.balagh.ir/content/20900
«در قيام سالار شهيدان(عليه‌السلام) نيز بسياری از مؤمنان، علما، زاهدان و ناسكان، به آن حضرت نصيحت مي‏كردند كه به استقبال صحنه خونين كربلا نرود، زيرا مرگ و آوارگی و اسارت در پی دارد. مي‏گفتند كه در عراق، حجاز و يمن، آشوب است؛ ولی آن حضرت فرمود: «اگر در همه دنيا هم جايی برای من نباشد، باز هم با يزيد بيعت نمي‏كردم».اينجا ديگر جای جهاد اكبر است و مصاف سبقت گرفتن عشق بر عقل.» کتاب تفسير انسان به انسان ص۳۰۱
🔰بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱): 🔻بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سمت چپ کوفه حرکت می کردند و در طی راه، سعی در متفرق کردن همراهانشان داشتند که هربار حر و لشکریانش مانع می شدند و به همین ترتیب از پگاه تا نیمروز به همین منوال طی طریق کردند تا به محدوده نینوی رسیدند. ⚫️در اینجا بود که پیکی از جانب ابن زیاد رسید و نامه ابن زیاد را به حر تسلیم کرد که به او دستور داده بود بر امام سخت گیرد و حضرت را بر مکانی بدون پناهگاه و بی آب فرود آورد 📖 (تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٨). 🔻در روایت دینوری آمده است که هرگاه امام به سوی بادیه میل می کردند، حر مانع می شد پس اندک مسیری را به سمت راست رفتند (احتمالا با منع حر از حرکت ایشان به سمت چپ و سوی بادیه، حضرت مجبور به حرکت در خلاف جهت قبل گشتند) و همین طور مسیر را پیمودند تا پیک ابن زیاد سر رسید 📖(الأخبار الطوال ص٢٥١). 👌امام و اصحابشان در واکنش به اقدام حر که قصد داشت آنها را در همان مکان مجبور به توقف کند، از وی خواستند که به آنان اجازه دهد در یکی از قریه های اطراف، نینوی، غاضریه یا شفیه فرود آیند 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص٤٠٨_٤٠٩، أنساب الأشراف ج٣ ص ١٧٦، الأخبار الطوال ص٢٥٢). 🔺اما حر با اشاره به اینکه ابن زیاد فرستاده اش را به عنوان مرصد بر او گماشته این پیشنهاد را غیر قابل قبول دانست. ⚔در اینجا زهیر بن قین به امام پیشنهاد آغاز پیکار می دهد ❌ اما حضرت نمی پذیرند. 🏖اما زهیر به امام پیشنهاد می دهد که به یکی از قرای حصینه اطراف که در کنار ساحل فرات واقع است بروند و اگر لشکر حر از رفتن به آن مکان منع کردند با آنان کارزار کنند زیرا کارزار با گروه های بعدی که پس از آن خواهند آمد دشوار تر خواهد بود. 📖(تاريخ الطبري ج٥ ص ٤٠٩). ✉️در نامه ابن زیاد تأكيد گردیده بود که امام را از فرود در قریة حصینة و نزدیک آب بازدارند. 👌اما زهیر دقیقا پیشنهاد فرود در قریه ای با چنین ویژگی را عنوان می کند. 🔰در روایت طبری از ابومخنف تنها اشاره شده که امام از نام آن قریه می پرسند و چون نام آن عقر بود می فرمایند: اللهم انی اعوذ بک من العقر. و سپس در آن منطقه فرود می آیند 📖 (همان). 👈اما در این گزارش به درگیری و کشمکش امام و سپاه حر در هنگام فرود اشاره نشده است در حالیکه مناسبات دو طرف، این درگیری را اقتضاء می کرده است. 👌اما در گزارش دینوری به جزئیات بیشتری اشاره شده است. در گزارش وی امام از حر می خواهند که اندک مسافت دیگری را بپیمایند و سپس فرود آیند. حر نیز از سر ناچاری موافقت کرده و اندک مسیری را می پیمایند. اما در اثناء مسیر، آنگاه که به نزدیکی فرات می رسند، حر و اصحابش مقابل امام ایستاده و ایشان را از ادامه راه باز می دارند و حر می گوید: در این مکان فرود آی که فرات به شما نزدیک است: انزل بهذا المكان فالفرات منك قريب 📖(الأخبار الطوال ص ٢٥٢). 🔰باید توجه شود که در طول مسافرت امام و اصحابشان با حر و لشکریانش، مختصر درگیری ها و تندی هایی بین دو طرف اتفاق افتاده بوده و هیچ یک از دو طرف موفق به اعمال رأي و نظر خویش به طور کامل نشدند. 👌 در اینجا نیز امام کاملا برخلاف فرمان ابن زیاد قصد توقف در قریه ای حصینه و نزدیک آب داشتند و حر نتوانست از حرکت امام جلوگیری کند. اما با رسیدن حضرت به مکانی نسبتا مطلوب، حر شدت عمل را بیشتر کرد و مانع از ادامه حرکت امام و یارانشان گردید. 👈امام پس از ممانعت حر، از نام آن مکان سوال کردند و در پاسخ به ایشان عرض شد: کربلاء ! حضرت فرمودند: ذات کرب و بلاء ! و سپس خاطره ای از پدرشان هنگام رفتن به سوی صفین را بیان کردند که حضرت امیرالمؤمنين(ع) هنگام عبور از آنجا، از نام آن سرزمین پرسیده و سپس فرمودند: هاهنا محط رکابهم و هاهنا مهراق دمائهم: اینجا محل فرود آمدن رکاب آنها و محل ریخته شدن خونهای آنهاست. ❓❓پس از ماجرا از حضرت سوال گردید و ایشان فرمودند: ثقل لآل بیت محمد(ص) ینزلون هاهنا 📖 (الأخبار الطوال ص ٢٥٣). 👌 و سپس امام حسین(ع) بعد از بازگو کردن کلام پدر بزرگوارشان فرمان داده و بار و بنه خویش را در همانجا فرود آوردند. در یادداشت بعدی به روایت های دیگر از فرود امام به کربلاء اشاره خواهد شد.
حقیقت ناب
🔰بررسی گزارش های ورود امام حسین(ع) به کربلاء (۱): 🔻بنابر گزارش ابومخنف، امام حسین(ع) در مسیر از سم
ورود امام حسین علیه السلام به کربلاء به روایت دینوری در الأخبارالطوال ص٢٥٢_٢٥٣
حاج صادق مصیبت شب دوم حسینیه ثارالله.mp3
11.52M
🔴 حاج صادق آهنگران شب دوم محرم۱۴۰۲ حسینیهء ثارالله اهواز (روضه خوانی) لحطهء پر زدن ما به نظر نزدیک است
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از حقیقت ناب
🏴 روضه حضرت 📃متن اصلی دختر خردسال خاندان اهل بیت(ع) از کتاب کامل بهایی اثر عمادالدین از عالمان است که آن را به سال 675 در اصفهان نوشته است. «در حاويه آمد كه: خاندان نبوت در حالت حال مردان كه در شهيد شده بودند، بر پسران و دختران ايشان پوشيده می‌داشتند، و هر كودكى را وعده‌ها می‌دادند كه پدر تو به فلان سفر رفته است باز می‌آيد، تا ايشان را به خانه آوردند، دختركى بود ، شبى از خواب بيدار شد و گفت پدر من (ع) كجاست؟ اين ساعت او را به خواب ديدم سخت پريشان، زنان و كودكان جمله در افتادند و فغان از ايشان برخاست. يزيد خفته بود، از خواب بيدار شد، و حال تفحص كرد. خبر بردند كه حال چنين است. آن در حال گفت كه بروند و سر پدر او را بياورند و در كنار او نهند. ملاعين سر بياورد و در كنار آن دختر چهارساله نهادند. پرسيد اين چيست: ملاعين گفتند سر پدر تو است. آن دختر بترسيد و فرياد برآورد و رنجور شد و در آن چند روز جان به حق كرد.» 📚حاویه نام کتابی است که عمادالدین این مطلب را از آن نقل کرده است.
10.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
آرامـــــــش یعنــــــی... امیــــــــد خداباشه دلــــــت کربلا باشه حضرت ارباب 🥀 ☀️تولید گروه فرهنگی انسان کامل 🌎@ensanekamel_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا