﷽ ؛
☀️ #نماز_اول_وقت ☀️
#شهید_مجید_قربانخانی
🌷 وقتی از سفر کربلا برگشت مادر پرسیده بود چه چیزی از امام حسین علیه السلام خواستی؟
مجید گفته بود: از امام حسین علیه السلام خواستم آدمم کنه ...
🌼 سه چهار ماه قبل از رفتن به سوریه به کلی متحول شد، همیشه در حال دعا و گریه بود، نماز هایش را سروقت میخواند و حتی نماز صبحش را نیز اول وقت میخواند
🌸 خودش همیشه میگفت نمیدانم چه اتفاقی برایم افتاده که این طور عوض شده ام و دوست دارم همیشه دعا بخوانم و گریه کنم و همیشه در حال عبادت باشم.
📒 راوی : خواهر شهید
#داستان_نماز #نماز_شهیدان
💠سؤال :
آیا کاشت ناخن مانع غسل و وضو است؟
✅ پاسخ: 👇👇
🔷آیت الله خامنه ای : با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
1- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد.
2- چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار کند
و وضو و غسلهاى بعدى را باید بهصورت جبیره انجام دهد(یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)
3- در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود .
🔶آیت الله سیستانی : ناخن کاشته شده مانع از وضو و غسل وتیمم است و باید آن را جدا کند و تا جدا کردن آن به احتیاط واجب بین وضو و تیمم یا غسل و تیمم - به اختلاف وظیفه مکلف - جمع نماید.
♦آیت الله مکارم شیرازی : در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند، و چنانچه ضرورتی وجود داشته باشد و امکان جداسازی ناخن های مصنوعی به هنگام غسل و وضو نباشد، با آن وضو و غسل جبیره ای می گیرند.
🔷آیت الله وحید خراسانی : کاشتن ناخن که موجب نرسیدن آب به پوست یا ناخن اصلی در وضو و غسل می باشد جایز نیست.
در فرض کاشتن واجب است اگرچه به حرج و مشقت بیافتد ناخن کاشته شده را بردارد و اگر حتی با حرج و مشتقت قابل برداشتن نبود بنابراحتیاط واجب باید هم وضو و غسل جبیره انجام دهد و هم تیمم نماید.
*ء*------------------*ء*
📚 منبع:
📝استفتاء از سایت مراجع عظام
---------------------
🙋♀🙋♂
💢چگونه به کودک خود نه بگوییم⁉️
نه را با جملات_مثبت بگویید:
کودکتان را برای خرید برده اید و او مدام دامان شما را می کشد و شکلات می خواهد. شما هم به او می گویید قبل از شام نمی شود شکلات بخوری. او پاهایش را بر زمین می کوبد و شما دوباره نه می گویید. او این بار محکمتر پا می کوبد و بلندتر جیغ می زند.
تا شما به راهروی چهارم برسید او پنج بار قشقرق به راه می اندازد تا به خواسته اش برسد. شما هم یا تسلیم خواسته او می شوید تا از شر سر و صدا و آبروبریهای او در فروشگاه خلاص شوید و یا محکم بر سر حرف خودتان می ایستید و سرخ و سفید می شوید. که در هر دو حالت شرایط برای شما و کودک سخت می شود. بعضی از کودکان تنها با شنیدن کلمه نه نمی توانند علت بعضی از قوانین را بفهمند.
متخصصان روانشناسی_خانواده معتقدند می توانید با این کودک به گونه مثبت حرف بزنید و به همان نتیجه برسید. مثلا به جای اینکه بگویید قبل از شام نمی توانی شکلات بخوری می توانید به او بگویید بله تو اجازه داری شکلاتت را بعد از شام بخوری.
🌈🌈🌈
✍خانوادهی خـوب یعنی :
زن و شوهری که با هم مهربان باشند ،
با وفا و صمیمی باشند
و به یکدیگر محبت و عشق بورزند
رعایت همدیگر را بکنند،
مصالح همدیگر را گرامی و مهم بدارند.
📚امام خامنه ای ۷۷/۱۲/۹
💕
⭕️ یعسوب الدین یعنی چه؟
«یعسوب الدین» یکی از القاب زیبای مولی امیرالمؤمنین علیه السلام است.
آیا میدانید «یعسوب» به چه معناست؟
🍃🐝 عرب به فرماندهی زنبورهای عسل «یعسوب» میگوید. هنگامی که زنبورهای کارگر 🌹 گلها را برای درست کردن عسل میمکند و به کندو باز میگردند، ابتدا مورد بازرسی قرار میگیرند.
بدین صورت که فرمانده زنبورها (یعسوب) در جلوی در کندو میایستد. آنگاه زنبورها را بو میکند، هر زنبوری که بر روی گل بدبود نشسته باشد و توشه بدبو به همراه داشته باشد حق ورود به کندو را ندارد، بلکه مورد تهاجم زنبورهای نگهبان واقع میشود، و اگر موفق به فرار نشود لاشه او موجب عبرت سایر زنبورها خواهد شد.
🔶 آری امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در روز قیامت بر در بهشت میایستد، و هر کسی را که بوی ولایت آن حضرت را با خود نداشته باشد از ورود به بهشت محروم مینماید.
امام علی علیه السلام:
برای مودب بودن همین بس که آنچه برای خودت دوست داری در حق دیگران روا داری.
🗒 آمالی شیخ طوسی ج۱ ، ص ۱۱۴
آنقدر قد کشیده روحت ؛
و درخشانی که
ملاقاتت
شبیه ملاقات حسین اربابم
تا آسمانِ هفتم
پروازم میدهد...
تو همان بام بُلندشهرری هستی
که تا همسایگی خدا
ادامه دارد...
مَن زَارَ عَبدُالعَظِیمَ علیه السلام بِرِی
کَمَن زَارَ سَیِدُ الشُّهَدَا علیه السلام بِکَربَلا...
دلمجزهوایتهواییندارد
همنشينآسمانىمن
🍃فراقت جهنّم عاشقان
نمیخواهم فکرم را از قیامت خالی کنم
دیشب که گفتم
میخواهم مثل تو لحظههایم را با فکر کردن به قیامت پر کنم.
امشب خیالم پر کشید و رفت پیش یک جهنّمی
و گفت میخواهد او را نقاشی کند
چگونهاش را نمیدانم
ولی گفت جهنّمیها دو دستهاند
آنها که حکمشان خلود در آتش است
و آنها که روزی از آتش بیرون میآیند.
خیالم گفت آن جهنّمی که میخواهم بروم پیشش
از آنهایی است که بناست روزی بیاید بیرون.
خیالم گفت: این جهنّمی را طوری میکشم
تا همه بدانند دارد فریاد میکشد ضجّه میزند
التماس میکند که زودتر بیاید بیرون
انتظاری که او برای بیرون آمدن دارد
در تب و تابی که از سر و رویش پیداست موج میزند
او به بهشت که فکر میکند
جهنّم بودن جهنّم را بیشتر می فهمد
برای همین هم ملتمسانهتر فریاد میکشد.
آقا!
من باور نکردهام دنیا بیتو جهنّم است
و باور نکردهام که بهشت با آمدن تو معنا میشود
برای همین هم آسوده و بیخیال نشستهام و در تب و تاب نیستم
به دعاهایم نگاه میکنم و میبینم
یکی یکی دعاها نمایشی و از دل سیری است
از دعاهایی که برای آمدنت میکنم
بوی التماس به مشام نمیرسد.
من منتظر نیستم، ولی میخواهم منتظر تو باشم
پس باید شبیه تو شوم.
کاش یک بار برای همیشه باور میکردم که تو
خودت را لایق بهشت نمیدانی
و وقتی که به خدا از آتش جهنم پناه میبری
پناه بردنت واقعی است، نمایشی نیست.
چرا من که باید شبیه تو باشم
بهشت را بر خودم واجب میدانم
و خدا را بدهکار یک بهشت به خویش میبینم؟
من شبیه تو نیستم که فاصلۀ خودم را تا جهنّم
به قدری دور میبینم که دلم از ترس جهنّم نمیلرزد.
تو وقتی به بهشت فکر میکنی
عبادتهایت را از فکرت گذر نمیدهی
فقط به رحمت خدا میاندیشی
من شبیه تو نیستم که وقتی به عبادتهایم نگاه میکنم
اوّلین چیزی که به فکر میآید
بهشتی است که بیتردید باید از خدا بگیرم.
تا وقتی که دربارۀ فاصلۀ بهشت و جهنّم تا خودم
مثل تو فکر نمیکنم
نمیتوانم دنیا را بی تو جهنّم ببینم و با تو بهشت
و اگر دنیا را این طور ندیدم
در نبودنت حالم، حال التماس و ضجّه و ندبه نخواهد شد.
مرا مثل خودت به این یقین برسان
که بیلطف و فضل خدا، بیشک جهنّمی هستم و از بهشت محروم.
من به این یقین، سخت محتاجم.
شبت بخیر فراقت جهنّم عاشقان!
#بهانه_بودن
#شب_بخیر
#محسن_عباسی_ولدی
#حدیث_روز
● پاکدامنی...
حضرت امیرالمؤمنین علی علیهالسلام فرمودند:
🔹«ما المُجاهِدُ الشَّهيدُ في سَبيلِ اللّهِ بِأعظَمَ أجراً مِمَّن قَدَرَ فعَفَّ، لَكادَ العَفيفُ أن يَكونَ مَلَكا مِنَ المَلائكَةِ»
🔸 پاداش كسى كه در راه خدا جهاد میكند و شهيد میشود، بیشتر از كسى نيست كه بتواند گناه كند و عفّت ورزد.
انسان پاكدامن نزديك است كه فرشتهاى از فرشتگان خدا شود.
📚 نهج البلاغة؛ حكمت۴۷۴
رسیدن سالروز شهادت حضرتحمزه علیه السلام و وفات حضرت عبدالعظیمحسنی رو محضر امام زمان روحی و ارواح العالمین له الفداء و همه مومنین عالم مخصوصا شما دوستان عزیزم تسلیت عرض میکنم.
آجرک الله یا بقیة الله
✅پرسش:
سلام،،درمورد حضرت حمزه وعبدالعظيم حسني توضيحاتي دهيد،،ممنون
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
علیکم السلام.
حَمزة بن عَبدالمُطَّلِب، ملقب به اسدالله، اسد رسول الله و سید الشهداء، عموی پیامبر اکرم(ص) و از شهدای اُحُد. حمزه از حامیان مهم دعوت پیامبر اکرم(ص) بود و گفتهاند که او حتی در زمانی که هنوز مسلمان نشده بود، از پیامبر(ص) در مقابل آزار مشرکان حمایت میکرد. وی از بزرگان قریش بود و از این رو، با مسلمان شدنش، از میزان آزار قریش نسبت به پیامبر(ص) کاسته شد.
او در شعب ابی طالب همراه مسلمانان بود و در غزوه بدر و غزوه احد شرکت داشت و در احد در سال سوم هجری به شهادت رسید.
عبدالعظیم حسنی:
عبدالعظیم حسنی (۱۷۳-۲۵۲ ق) مشهور به شاه عبدالعظیم و سیدالکریم از عالمان سادات حسنی و از راویان حدیث. نسب او با چهار واسطه به امام حسن مجتبی(ع) میرسد. او را مردی با تقوا، معروف به امانت داری، صداقت در گفتار، عالم به امور دین، قائل به اصول دین شیعه ومحدث دانستهاند. شیخ صدوق، مجموعه روایات وی را با عنوان جامع اخبار عبدالعظیم گردآوری کرده است.
عبدالعظیم حسنی، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) را درک کرد. نقل است که ایمان خویش را بر امام هادی(ع) عرضه داشت و در زمان او وفات یافته است. حرم حضرت عبدالعظیم واقع در شهر ری، زیارتگاه شیعیان است. در برخی روایات ثواب زیارت قبر او برابر با ثواب زیارت قبر امام حسین(ع) دانسته شده است.
🌺
☘🌺
🌺☘🌺☘🌺☘
✅پرسش:
درايران ازچه زماني شيعه واردشدوگسترش پيداکرد؟
🌸☘☘☘☘☘🌸
🌺پاسخ:
بايد بپذيريم که استقرار و نفوذ يک مذهب در ميان يک قوم، امري نه دفعي بلکه به صورت تدريجي است. ما نبايد به دنبال تاريخ خاص و معيني باشيم. به نظر ميرسد از زماني که اولين ايراني به تشيع گرايش يافته تا زماني که تشيع در ايران فراگير شد و اکثريت ايرانيان را شيعيان تشکيل دادند، حدود 10 قرن به طول انجاميده باشد.
اتفاقاتي که طي 10 قرن اوليه اسلام در ايران به وقوع پيوست باعث فراگيري تشيع در ايران شد که به اجمال ميتوان آنها را اینگونه مرور کرد:
1. نخست آنکه «جناب سلمان» صحابه با وفاي پيامبر و اهل بيت، فردي ايراني و شيعي بود. در يمن نيز ايرانياني وجود داشتند که متمايل به سمت اهل بيت بودند. يمن توسط حضرت علي (ع) و در زمان حيات رسول اکرم (ص) به اسلام ایمان آورد و اهل یمن از همان زمان با حضرت علي (ع) آشنا شدند؛ در حالی که ساحل خليج فارس تا يمن تحت نفوذ ايران بود.
2. در دوره خليفه دوم، وي تبعیضهایي بين عرب و عجم قائل شد که موجب آزردگي خاطر ايرانيان گردید. پس از کشته شدن خليفه دوم به دست یک ایرانی، فرزند وي چند تن از ايرانيان موجود در مدينه را به قتل رساند. اما وقتي حضرت علي(ع) به حکومت رسید اعلام کرد که بين عرب و عجم تفاوتي نيست و عرب هيچ گونه فضلي بر عجم ندارد و اين باعث شد تا ايرانيان به حضرت علي(ع) گرايش پيدا کنند. همچنانکه «امام زین العابدین(ع)» با خریدن و آزاد کردن تعداد زیادی از بردگان و بندگان غیر عرب، جمعیت زیادی از موالیان در مدینه ایجاد کرد که محب اهل بیت(ع) بودند.
3 . پس از شهادت حسين بن علي(ع) ايرانيان متوجه شدند از اسلام دو قرائت وجود دارد: اسلام يزيدي و اسلام حسيني. بني اميه با آن سابقه ظلمها و اعمال تبعيضها نميتوانست در قلوب ايرانيان جايي داشته باشد و به صورت طبيعي ايرانيان به سوي امام حسين(ع) و اهل بیت(ع) گرايش پيدا کردند و بعدها در سقوط بني اميه بيشترين کمکها را نمودند. زيرا بني عباس با شعار حمايت از آل محمد (ص) قيام کردند. اما بعد معلوم شد که اين جريان نيز با جريان اهل بيت فاصله دارد.
4 ـ در طول تاریخ، برخي از شاگردان امام جعفر صادق و ساير ائمه ـ عليهم السلام ـ در ايران حضور يافتند و به طور گسترده مکتب اهل بيت(ع) را تبليغ کرده و ايرانيان را به مذهب آنان دعوت ميکردند.
5 .حضور حضرت امام رضا(ع) در خراسان عامل ديگري است. يکي از دلايلي که «مأمون» ميخواست امام رضا(ع) را وليعهد کند، مقابله با عربهایي بود که از برادرش «امين» حمايت ميکردند. تحليل وي اين بود که با ولايت عهدي امام رضا(ع) هم ايرانيان شيعي را به سوي خود جذب خواهد کرد و هم شيعيان عرب؛ و اين باعث تقويت قدرت وي و ضعف امين خواهد شد.
6 . بسیاری از امام زادگان از ظلم «منصور دوانيقي» و دیگر خلفای ستمگر به ايران آمدند و پراکندگي آنان در سراسر ايران عامل ديگري در گسترش تشيع در ايران بود. همانطور که حضور «حضرت معصومه(س)» در قم، «حضرت شاه چراغ(ع)» در شيراز و «حضرت عبدالعظیم(ع)» در ری، از دلايل مهم روي آوري مردم ايران به سمت تشيع است.
7 .در عصر سلاطین شیعهی آلبويه موجبات تبليغ مکتب اهل بیت(ع) بیش از پیش فراهم شد و کتب مهم شيعي مثل تهذيب، استبصار، کافي و من لايحضره الفقيه در اين زمان تأليف شد. بزرگاني چون شيخ صدوق، شيخ مفيد، شيخ طوسي، سيد مرتضي و سيد رضي توانستند در این عصر اسلام شيعي را به مردم معرفي نمايند.
8 ـ. در دوره ايلخانان، حضور علامه حلي به مدت 10 سال در ايران و آزادي وي در بيان احکام و مهارت او در فقه و کلام و نيز تلاشهاي «خواجه نصير الدين طوسي» عامل ديگري در اين زمينه است.
9 .حلقه آخر اين جريان تاسيس دولت صفويه و اعلام تشيع به عنوان مذهب رسمي و حضور و دعوت از علماي شيعه از سراسر جهان اسلام است. اين همه سبب شد تا بالاخره در عصر صفويه پس از طي 10 قرن، اسلام شيعي در ايران گسترش يابد و به صورت يک مکتب و مذهب فراگير در اين کشور معرفي شود.
🌺
☘🌺
🌺☘