بخش_اول_نشست.mp3
25.27M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش اول
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/46
بخش اول(1) 1.mp3
22.81M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع: "اخلاق و معنویت در گام دوم انقلاب اسلامی": بخش دوم
✅ نشست علمی «اخلاق و معنويت در گام دوم انقلاب اسلامی» در مجمع عالی حکمت اسلامی؛ در تاريخ ۵ دی ماه ۱۳۹۸ با حضور استاد ابوالفضل ساجدی و استاد احمدحسین شریفی و با اجرای جناب دکتر حسن محیطی برگزار شد.
#اخلاق
#معنویت
#گام_دوم_انقلاب
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/48
ابوالفضل ساجدی
✍️ حامد ساجدی ⭕ علم و دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (نئوداروینیسم) 2️⃣ 🔸ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در
✍️ حامد ساجدی
⭕️ ناتواني نظريه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده 2️⃣
🔸 چندی پیش پستی با عنوان "ناتوانی نظریه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده" در کانال قرار داده و در تاييد آن مطلبي را از مايكل دنتون, بيوشيمدان برجسته بريتانيايي-استراليايي نقل كردم. برخی از کاربران به این پست ایراد گرفته و منبع آن را جعلی شمردند. لذا لازم دانستم در ادامه اصل متن کتاب مایکل دنتون را قرار دهم:
Aside from any quantitive considerations, it seems intuitively, impossible that such self-evident brilliance in the execution of design could ever have been the result of chance. For, even if we allow that chance might have occasionally hit on a relatively ingenious adaptive end, it seems inconceivable that it could have reached so many ends of such surpassing "perfection". [Michael Denton: Evolution, A Theory in Crisis, Adler & Adler Publishers 1986, p327.]
The intuitive feeling that pure chance could never have achieved the degree of complexity and ingenuity so ubiquitous in nature has been a continuing source of scepticism ever since the publication of the Origin; and throughout the past century there has always existed a significant minority of first-rate biologists who have never been able to bring themselves to accept the validity of Darwinian claims. In fact, the number of biologists who have expressed some degree of disillusionment is practically endless. [Ibid]
Perhaps in no other area of modern biology is the challenge posed by the extreme complexity and ingenuity of biological adaptations more apparent than in the fascinating new molecular world of the cell. [Ibid, p328.]
We would see that nearly every feature of our own advanced machines had its analogue in the cell: artificial languages and their decoding systems, memory banks for information storage and retrieval, elegant control systems regulating the automated assembly of parts and components, error fail-safe and proof-reading ·devices utilized for quality control, assembly processes involving the principle of prefabrication and modular construction. In fact, so deep would be the feeling of deja-vu, so persuasive the analogy, that much of the terminology we would use to describe this fascinating molecular reality would be borrowed from the world of late twentieth-century technology. [Ibid, p329.]
What we would be witnessing would be an object resembling an immense automated factory, a factory larger than a city and carrying out almost as many unique functions as all the manufacturing activities of man on earth.
However, it would be a factory which would have one capacity not equalled in any of our own most advanced machines, for it would be capable of replicating its entire structure within a matter of a few hours. To witness such an act at a magnification of one thousand million times would be an aweinspiring spectacle. [Ibid]
گفتنی است مایکل دنتون از دانشگاه بریستول انگلیس دکترای پزشکی و از دانشگاه کینگز لندن دکترای بیوشیمی گرفته و به مدت پانزده سال از سال 1990 تا 2005 در دپارتمان بیوشیمی دانشگاه اتاگوی نیوزیلند به عنوان محقق ارشد فعالیت داشته و بعد از آن به عنوان محقق علمی در موضوع بیماریهای ژنتیکی چشم به پژوهش پرداخته است. سخنان وی درباره ژنتیک، تکامل و برهان آنتروپیک شهرت جهانی دارد. وی همچنین همکار ارشد مرکز علم و فرهنگ موسسه اکتشاف (Discovery Institute) در واشنگتن و از سردمداران نظریه طراحی هوشمند است.
#الحاد_مدرن
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال :👇
@mohamad_admin
ابوالفضل ساجدی
✍️ حامد ساجدی ⭕️ ناتواني نظريه فرگشت (تکامل) در تبیین پیدایش اولین موجود زنده 2️⃣ 🔸 چندی پیش پستی
🟣 تصاویر بالا از کتاب (the design of life) نیز گویای این مطلب از مایکل دنتون است.
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/51?single
تربیت اجتماعی ١ 1.mp3
5.98M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع : #تربیت_اجتماعی
🔷 #قسمت_اول:
✅ چیستی و ضرورت تربیت اجتماعی
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/52
✍️ ابوالفضل ساجدی
به چه دلیل به دین نیاز داریم؟
⭕️ پاسخ حاميان بی نیازی از دین (امثال دكتر سروش كه مدعی استغناء محمود از دين است.):
#ضرورت_وحي: وجه نياز به منبع فراتر از عقل از مقدمات زير روشن مي شود:
1. انسان موجودي پيچيده و کمالپذير است.
2. نيل به كمال، نيازمند شناخت جامع نسبت به ابعاد جسماني و روحاني انسان؛ و جهان دنيا و اخرت؛ و كيفيت رابطه و تاثير و تاثر ميان جهان درون و برون انسان است.
3. عقل، و تجربه براي شناخت و هدايت, توانايي كافي در اين مسير را ندارند.
▫️نتيجه: پس ما نيازمند ابزار ديگري هستيم تا كمال لازم را كسب كنيم.
▫️از طرفي فراهم نساختن مقدمات شناختي لازم براي نيل به كمال، با حكمت الهي ناسازگار است. يعني خداي حكيم, انساني با اين ظرفيت را بدون منبع شناختي لازم رها نمي سازد.
بدين جهت ارسال وحي الهي ضروري است و خداي حكيم آن را نازل كرده است.
▫️بر اساس مقدمات فوق، رجوع به وحي ضرورت منطقي، (از نوع ضرورت بالقياس) دارد. يعني اگر کسب كمالات، مطلوب انسان است و ابزارهاي شناختي براي وصول به اين مقصد، کافي نيست؛ رجوع به وحي، براي شناخت راهکارهاي کمال و سپس کاربرد آنها، در زندگي ضرورت منطقي پيدا ميكند.
#دکتر_سروش
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
1_409790757.mp3
6.2M
🎤 #عشق_الهی (16)
✅ ابعاد روانشناختی گرايشات قلبی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/53
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ زبان تعليم دين زبان حكمت و تحليل است نه تحكّم و تحميل
يكي از آسيبهاي موجود در تعليم دين در بخشهايي از كشوراين است كه به جاي زبان تحليل، تفهيم و بيان حكمت احكام، با زبان تحكم و تحميل, دين را عرضه ميكنند. در جامعه ما، آموزههاي ديني اغلب به صورت مطالب كليشهاي و تكراري مطرح ميشود بدون آنكه به دقت تحليل و به مخاطب تفهيم شود. با فقدان اين دو عنصر، مخاطب احساس ميكند كه بايد چشمبسته قوانين و تعاليمي را بپذيرد و در حافظه جاي دهد. مخاطبان هر قدر بيشتر اهل انديشهورزي باشند، به شيوه تحليلي علاقة فزونتري دارند. ضرروت اين امر به ويژه در فضاي خردگرايي جاري جامعه و جوانان، كه تا حدي در فرهنگ راسيوناليسم غرب ريشه دارد، به خوبي محسوس است. اگر مخاطب، متناسب سن خود، تحليلي از موضوع ديني دريافت كند تأثير فزونتري از آن ميپذيرد. آموزگاران و خطيباني كه از چنين تواني برخوردارند، بيشتر مورد توجه و استقبال شنوندگان هستند. اگر به تناسب، از تعظيم و تجليل بكاهيم و بر تنظيم و تحليل بيفزاييم، با ترغيب فزونتر مخاطبان كنوني مواجه خواهيم شد. تفهيم آموزههاي نظري و عملي با متقاعد ساختن مخاطبان و ملموسكردن اطلاعات ميسر ميشود. مخاطب بايد احساس كند كه در پرتو اين آموزه به بازبيني مجددي در زندگي خود نياز دارد.
قرآن كتابي بصيرتبخش است كه پيروان خود را به بينش كامل فرا ميخواند. بصيرتبخشي نه با تحميل كه با تحليل و هدايت شنونده به روشني و آگاهي سازگار است.
هَذَا بَصَائِرُ لِلنَّاسِ وَهُدًي وَرَحْمَةٌ لِقَوْمٍ يوقِنُونَ (الجاثية:20).
اين قرآن بصيرتهايي است براي مردم و هدايت و رحمتي است براي گروهي كه يقين آورند.
قُلْ هَذِهِ سبِيلي أَدْعُوا إِلي اللَّهِ عَلي بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَني وَ سبْحَنَ اللَّهِ وَ مَا أَنَا مِنَ الْمُشرِكِينَ (يوسف:108).
بگو راه من اين است كه من و پيروانم با بصيرت كامل همه مردم را بسوي خدا ميخوانيم، خداي يكتا منزّه است، و من از مشركان نيستم.
توجه به رشد عقلي كودك و جوان و ميل به استدلال، ضرورت بيان تحليلي در عرصة تعليم و تربيت ديني را روشنتر ميسازد. آموزشي كه انديشه جوان را بارور نسازد، بلكه او را به ركود كشاند، نه شايستة نام ديني و نه روشي كامياب در تبيين آموزههاي آسماني است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin
تربیت اجتماعی ق.mp3
4.56M
🎤فایل صوتی
⭕ موضوع : #تربیت_اجتماعی
🔷 #قسمت_دوم :
✅ ضعف در تربیت اجتماعی مومنین سبب دین گریزی اطرافیان و تزلزل خانواده ها
مجموعه سخنان دکتر ساجدی درباره "تربیت اجتماعی " که در مرداد ماه سال ١٣٩٧ ارائه و از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
لینک این فایل در تلگرام👇
https://t.me/asajedi_ir/55
◾شهات حضرت جوادالائمه علیه السلام تسلیت باد.
⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
✍️ ابوالفضل ساجدی
⭕ يكی از روشهای تعليمی قرآن بكارگيری زبان حكمت است نه تحكم
آيا روش تعليم دين كه در جامعه مشاهده ميكنيم موافق روش قرآني است؟ آيا غالب مبلغين و گويندگان ديني با زبان حكمت از احكام سخن ميگويند؟ وقتي به جوان دستوري بدون تحليل, ديكته شود آن را تحكم به خود تلقي مي كند مگر آنكه زمينه لازم براي پذيرش آن براي وي فراهم شده باشد. بي ترديد اگر زبان حكمت را در بيان احكام پيش گيريم جمع زيادي از نسل نو را با خود همراه خواهيم كرد. يكي از راهكارهاي عملي بكارگيري اين روش, بيان كاركردها و آثار احكام است كه قرآن نيز در مواردي آن را پيش گرفته است. به چند نمونه اشاره مي كنيم:
أقِمْ الصَّلاَةَ لِذِكْرِي(طه:14)
براي ياد من [خدا] نماز به پاي داريد.
أقِمْ الصَّلاَةَ ان الصَّلاَةَ تَنْهَي عَنْ الْفَحْشَاءِ وَالْمُنْكَرِ (العنكبوت:45).
نماز را به پاي دار. به راستي نماز از فحشا و منكر جلوگيري ميكند.
در اين آية كريمه، فلسفة اقامة نماز، ياد خدا، درونيسازي آن در قلوب مؤمنان و ايجاد ارتباط قلبي با خدا تلقي شده است.
خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا (التوبة:103)
از اموال آنها صدقهاي (زكات) بگير تا با آن آنها را پاك سازي و تربيت پرورش دهي.
اين آيه به فلسفة وجوب زكات اشاره دارد، كه در نتيجة آن، مؤمنان از رذائل اخلاقي، دنياپرستي و بخل و امساك پالايش، و به زيور سخاوت، نوعدوستي، و توجه به حقوق ديگران، آرايش مييابند.
خداوند در خصوص حج ميفرمايد: وَأَذِّنْ فِي النَّاسِ بِالْحَجِّ ... لِيشْهَدُوا مَنَافِعَ لَهُمْ (حج:27-28)
و مردم را دعوت عمومي به حج كن...تا شاهد منافع گوناگون (معنوي و اجتماعي خويش (در اين برنامه حياتبخش) باشند.
قرآن در (سورة مباركه بقره، آيه شريفه183) نيز رمز وجوب روزه را تقوا پيشگي و آزادسازي آدميان ازتنگناهاي غرايز حيواني برشمرده است.
جميع آيات حاوي آثار و عملكرد آموزههاي ديني، به نحوي ازحكمت احكام پرده ميدارد. اينها نيك هويدا ميسازد، كه يكي از روشهاي قرآن در تعليم دين، بيان حكمت احكام است.
⚫ کانال استاد ابوالفضل ساجدی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 ارتباط با ادمین کانال : 👇
@mohamad_admin