✍️ ابوالفضل ساجدی
📕 معرفي كتاب (زبان دين و قرآن) و بيان تفاوت آن با اثر ديگر نويسنده در اين موضوع
كتاب #زبان_دين_و_قرآن، چاپ موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، 1383 (چاپ سوم ان با ويراست جديد در 1395 انجام شده است). اين اثر، برگزيده كتاب سال حوزه در سال 1384و نيز كتاب سال سيزدهمين نمايشگاه بين المللي قرآن است.
قبلا گزارشي از كتاب #زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير ارائه شد. مراجعه كنيد به: #فهرست_كتاب_زبان_قرآن و به: #درس_زبان_قرآن، جلسه 1️⃣
🔸تفاوت اين دو اثر
1️⃣ كتاب (زبان قرآن) بر زبان قرآن متمركز است، اما كتاب (زبان دين و قرآن) سه بخش است كه فقط بخش سوم آن به اجمال به زبان قرآن ميپردازد؛
2️⃣ جهتگيري بحث در كتاب (زبان دين و قرآن)، طرح مباحث انديشمندان غربي درباره ي زبان دين، و نقد و بررسي كاربرد آنها در تحليل زبان قرآن توسط انديشمندان داخلي است؛ درحاليكه سير مباحث كتاب (زبان قرآن)، تبيين ابعاد زبان قرآن است؛
3️⃣ توجه ويژه به ديدگاههاي انديشمندان داخلي، مانند طرح آراي علماي اصول در فصل چيستي معنا و بيان رويكردهايي مانند زبان فطرت، هدايت، و مجاز دربارة زبان قرآن، و بيان تفصيلي زبان تأليفي ـ شبكهاي قرآن (در سه درس آخر) از ديگر اختصاصات كتاب (زبان قرآن) است؛
4️⃣ توجه ويژه و تفصيلي به ديدگاههاي انديشمندان خارجي كه مباني ديدگاههاي نويسندگان داخلي مانند دكتر سروش، و آقايان مجتهد شبستري، مصطفي ملكيان و ... بوده اند، از اختصاصات كتاب (زبان دين و قرآن) است.
5️⃣ منابع انگليسي مورد استفاده دركتاب (زبان دين و قرآن) بسي بيشتر از كتاب (زبان قرآن) است.
6️⃣ كتاب (زبان قرآن) درسبندي و مختصر در 300 صفحه نگارش يافته و براي استفاده در كلاسهاي آموزشي است اما كتاب (زبان دين و قرآن) تفصيلي و 500 صفحه است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فهرست و مقدمه.docx
46.5K
فهرست و مقدمه كتاب (زبان دين و قرآن)
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 71.mp3
5.95M
🎤 #عشق_الهی (71)
✅ #روش كسب:
✳️ مبارزه با روحيه انكار كرامات معصومين ع و اولياء الهي 2️⃣
✳️ روش حضرت آيه الله بهجت چه بود؟
🆔 @sajedi_ir
مناظرات.pdf
1.39M
👆پیشنهاد ویژه👆
📚 دانلود متن کتاب
🗣مناظرات تاریخی امام رضا علیه السلام
با پیروان مذاهب و مکاتب دیگر ✡️✝️ 🔰 اثر حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی 🌐 @meshkatnoor
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
11-2.mp3
30.15M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، ج (7) ☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 2️⃣
براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "#زبان_دين_و_قرآن، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بيمعنايي گزارههاي ديني) و به كتاب "#زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير " فصل (معناداري زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
استقبال و شادی شيخ عرعور (مفتي سرشناس وهابی عربستاني كه به فتاواي ضد شيعي شهرت دارد) از سخنان جدید و عجيب آقاي سيد کمال حیدری...‼️
@hawzeh_velaei
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
10.mp3
6.63M
🌿🌿 #نماز_و_زندگي (10) 🌿🌿
✅ #معنادرماني_نماز با معنابخشي به زندگي (2):
1️⃣ نماز چگونه به زندگي معنا مي دهد؟
2️⃣ نتايج دنيوي بي معنايي زندگي چيست؟
3️⃣ فرانكل كه مبدع معنادرماني است چه مي گويد؟
مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_adminش
12-2.mp3
36.87M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، ج (8) ☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
⁉️ادعاي پوزيتيويستهاي منطقي: پوچ انگاري آموزه هاي ديني و قرآني⁉️ 3️⃣
🌿 در دو جلسه گذشته اصل ادعا تبيين شد. اين جلسه بررسي و نقد آن بيان مي شود.
براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب "زبان دين و قرآن، دو فصل (معيار معناداري) و (ديدگاهها در معناداري يا بيمعنايي گزارههاي ديني) و به كتاب "زبان قرآن" فصل (معناداري زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 72.mp3
4.84M
🎤 #عشق_الهی (72)
❓چه رابطه روانشناختي ميان ايمان و عشق الهي وجود دارد؟
❓چگونه ميزان ايمان خود را بسنجيم؟
❓ايمان قوي چه آثاري در دنياي ما دارد؟
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سامرا، حرم مطهر امامین عسكريين (ع)
سلام با حضور قلب از راه دور:
السَّلامُ عَلَيْكُمَا يَا وَلِيَّيِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا حُجَّتَيِ اللّٰهِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا نُورَيِ اللّٰهِ فِي ظُلُماتِ الْأَرْضِ، السَّلامُ عَلَيْكُما يَا مَنْ بَدالِلّٰهِ فِي شَأْنِكُما، أَتَيْتُكُما زائِراً، عارِفاً بِحَقِّكُما، مُعادِياً لِأَعْدائِكُما، مُوالِياً لِأَوْلِيَائِكُما، مُؤْمِناً بِمَا آمَنْتُما بِهِ، كافِراً بِما كَفَرْتُما بِهِ، مُحَقِّقاً لِمَا حَقَّقْتُما، مُبْطِلاً لِمَا أَبْطَلْتُما، أَسْأَلُ اللّٰهَ رَبِّي وَرَبَّكُما أَنْ يَجْعَلَ حَظِّي مِنْ زِيارَتِكُمَا الصَّلاةَ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَأَنْ يَرْزُقَنِي مُرافَقَتَكُما فِي الْجِنانِ مَعَ آبائِكُمَا الصَّالِحِينَ؛ وَأَسْأَلُهُ أَنْ يُعْتِقَ رَقَبَتِي مِنَ النَّارِ، وَيَرْزُقَنِي شَفاعَتَكُما وَمُصاحَبَتَكُما، وَيُعَرِّفَ بَيْنِي وَبَيْنَكُما، وَلَا يَسْلُبَنِي حُبَّكُما وَحُبَّ آبائِكُمَا الصَّالِحِينَ، وَأَنْ لَايَجْعَلَهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ زِيارَتِكُمَا، وَيَحْشُرَنِي مَعَكُمَا فِي الْجَنَّةِ بِرَحْمَتِهِ....
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
شکوفایی اندیشه دینی 38.mp3
8.57M
🎤فایل صوتی
⭕️ موضوع : #تربيت_اعتقادي #نسل_نو (37)
✅ رفع موانع شناختي:
🔸ريشه برخي خرافه انگاري هاي نسل نو نسبت به دين:
❗️رعايت نكردن ظرفيت مخاطب در آموزش و تبليغ دين مانند بيان سخنان غيرقابل هضم در باب معجزات و كرامات و ...❗️
مجموعه سخنان دکتر ساجدی که از شهریور ماه سال ١٣٩۴ ارائه و از برنامه راه بهشت رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ (خلاصه اي از مباحث ارائه شده دكتر حامد ساجدي در مجمع عالي حكمت)
♦️#علم_و_دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (#نئوداروینیسم) (15)
🔸بررسی تقابل #نظریه_فرگشت با #برهان_نظم ️1️⃣
✅برهان نظم یکی از براهین مهم در الهیات محسوب می شود. درست است که در کتب فلسفه و کلام اسلامی، براهین دیگری مانند برهان امکان و وجوب و برهان صدیقین جایگاه مهمتری دارند و متقن تر محسوب می شوند، اما در مقام برقراری ارتباط با اندیشمندان غربی معاصر، برهان نظم کارایی بیشتری دارد، زیرا سعی می کند از همان مبانی مورد پذیرش دانشمندان تجربی استفاده کند. برهان امکان و وجوب از اصل علیت استفاده می کند یعنی بر این گزاره مبتنی است که «هر ممکن الوجودی نیازمند علت است». این گزاره هرچند نزد ما بدیهی شمرده می شود، در فضای فلسفه غرب و علم مدرن، مورد تردید است زیرا دانشمندان در پدیده های مختلفی مانند کنشهای ذرات کوانتومی، اصل عدم موجبیت و عدم قطعیت را پذیرفته اند و به عبارتی دیگر تصادف هستی شناختی را به رسمیت شناخته اند.
✅بنابراین ما اگر برهانی داشته باشیم که بتواند بدون استفاده از اصل علیت حداکثری رهیافتی به الهیات داشته باشد باید برای ما مهم باشد. برهان نظم اینگونه است، زیرا صرفاً علیت را به همان میزانی که در علوم تجربی پذیرفته شده است می پذیرد. در علوم تجربی هر گاه ببیند بین دو پدیده همواره توالی وجود دارد اولی را علت دومی محسوب می کنند. همین علیت حداقلی برای برهان نظم هم کافی است. بنابراین برهان نظم به دلیل مقبولیت عمومی ای که دارد و اینکه از مبانی استفاده می کند که مورد پذیرش دانشمندان است و همچنین از متن پدیده های تجربی استدلال را آغاز می کند برای ما دارای اهمیت است.
✅از سوی دیگر در متون دینی ما به پدیده های طبیعی به عنوان آیات و نشانه های خداوند اشاره شده است که ما با احیای برهان نظم می توانیم وجه اعتبار این دیدگاه دینی را نیز تبیین کنیم. لذا دفع شبهات پیرامون برهان نظم از نظر الهیاتی برای ما دارای اهمیت است.
ادامه دارد ...
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
11.mp3
8.32M
🌿🌿 #نماز_و_زندگي (11) 🌿🌿
✅ #معنادرماني_نماز با معنابخشي به زندگي (3):
مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است.
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
13-2.mp3
37.59M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، ج (9) ☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 1️⃣❓
🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است.
🔸 اين جلسه مشتمل بر مباحث زير است:
1️⃣ واقع نمايي و معادلهاي آن چيست و به چه معناست؟
2️⃣ نگاه افسانه اي به قرآن چه مي گويد؟
3️⃣ ديدگاه آقاي محمد مجتهد شبستري در اين موضوع چيست؟
📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب:
"#زبان_دين_و_قرآن"، دو فصل (معرفتبخشي گزارههاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام)
و به كتاب: "#زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير" فصل (معرفت بخشي زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ (خلاصه اي از مباحث ارائه شده دكتر حامد ساجدي در مجمع عالي حكمت)
♦️#علم_و_دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (#نئوداروینیسم) (16)
🔸بررسی تقابل #نظریه_فرگشت با #برهان_نظم: ديدگاه #داوکینز ️2️⃣
✅در میان شبهاتی که به برهان نظم وارد شده است، به نظر می رسد از نظر تاریخی مهمترین شبهه، همین شبهه ای است که نظریه تکامل یا فرگشت ایجاد کرده است، زیرا تا قبل از پدید آمدن این نظریه، با وجود اینکه اشکالات هیوم و کانت مطرح شده بود، کتاب الهیات طبیعی ویلیام پیلی دارای مقبولیت عمومی بود به نحوی که حتی خود داروین هم آن را حفظ بود.
❇️از این رو بحث کردن پیرامون تقابل نظریه فرگشت و برهان نظم حائز اهمیت است. در این باره به طور خاص به دیدگاه ریچارد داوکینز به عنوان نماینده طبیعت گرایی و الحاد مدرن توجه می شود.
❇️به طور کلی سه رویکرد در نحوه مواجهه بین نظریه فرگشت و برهان نظم وجود دارد:
- رویکرد تضاد
- رویکرد تباین
- رویکرد زیربنا-روبنا
⭕️ #داوکینز طرفدار رویکرد تضاد است. یعنی می گوید با وجود نظریه فرگشت دیگر جایی برای برهان نظم باقی نمی ماند و بطلان این برهان آشکار می شود. رویکرد تباین بر آن است که نظریه فرگشت بخشی از پیچیدگیها و نظمهای موجود در طبیعت را تبیین می کند و همچنان نظمهای دیگری در طبیعت هستند که برای تبیین آنها به سراغ برهان نظم برویم. می توان گفت طرفداران نظریه طراحی هوشمند (intelligent design) در این دسته جای می گیرند. رویکرد سوم این است که بگوییم اساساً خود نظریه فرگشت مبتنی بر یک نظم بنیادینی است که بستری را برای مکانیزم فرگشت فراهم کرده است. بنابراین برهان نظم و نظریه فرگشت دو امر در عرض هم نیستند بلکه در طول هم هستند. این را می توان تحت عنوان رویکرد زیرنا-روبنا مطرح کرد.
پیش از آن که دو رویکرد تباین و زیربنا-روبنا بیان شود، باید رویکرد تضاد شرح داده شود. تبیین دو رویکرد دیگر خود نیازمند بحث مستقلی است.
ادامه دارد...
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ (خلاصه اي از مباحث ارائه شده دكتر حامد ساجدي در مجمع عالي حكمت)
♦️#علم_و_دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (#نئوداروینیسم) (17)
🔸بررسی تقابل #نظریه_فرگشت با #برهان_نظم: ديدگاه #داوکینز ️3️⃣
⭕️داوکینز در بیان رویکرد تضاد به دو تقریر اشاره می کند که می توان آنها را تحت عنوان تضاد قوی و ضعیف آورد. تضاد قوی آن است که نظریه فرگشت را نافی نتیجه برهان نظم بدانیم یعنی بگوییم این نظریه نشان می دهد اصلا وجود طراح فرامادی امری نامحتمل است. اما تضاد ضعیف این است که نظریه فرگشت را نافی استنتاج و نتیجه گیری برهان نظم بدانیم یعنی بگوییم این نظریه نشان می دهد برهان نظم برهان صحیحی نیست، هرچند احتمال دارد طراح فرامادی هم وجود داشته باشد.
⭕️ داوکینز در بیان تضاد قوی چنین استدلال می کند:
طراح فرامادی بسیار بسیار پیچیده است.
موجودی که بسیار بسیار پیچیده است، بسیار بسیار نامحتمل است که یک دفعه به وجود بیاید
مگر اینکه:
خود محصول یک فرایند فرگشتی بسیار طولانی باشد
اما:
طراح فرامادی محصول چیزی نیست
پس:
وجود طراح فرامادی بسیار بسیار نامحتمل است.
به عبارت دیگر او می گوید تنها راه معقول برای اینکه یک موجود بسیار پیچیده پدید بیاید این است که محصول یک فرایند فرگشتی و انتخاب طبیعی باشد.
✅در نقد سخن داوکنیز باید مفهوم پیچیدگی را بیشتر تحلیل کنیم تا ببینیم آیا دچار مغالطه اشتراک لفظی شده ایم یا نه. به نظر می رسد می توان دست کم چهار نوع پیچیدگی را برشمرد ...
ادامه دارد ...
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
عشق الهی 73.mp3
5.79M
🎤 #عشق_الهی (73)
✅ پيوند درجات عشق و ايمان
✅ ضرورت مديريت گرايشات قلبي براي حفظ ايمان
❗️ به اقتضاي آيه 165 بقره: اگر غيرخدا را بيش از او دوست داريم در ايمان خود بايد ترديد كنيم❗️
🆔 @sajedi_ir
💢 بیانات آیتالله بهجت(ره) دربارۀ نهم ربیعالاول
▪️سب و لعن و شتم لازم نیست، استدلال بیاورید!
⭕️حضرت آیتالله بهجت(قدس):
🔸 علمایی که در زمان ما بودند، بلکه قدری هم جلوتر از زمان ما بودند، بعضی [از مردم] از اینها اِعانه میخواستند برای عیدالزهرا؛ بعضی [از علما] نمیدادند، بعضیها هم میدادند
🔸 بنده خیال میکنم اهل علم، اگر میخواهند اینجا [مجالس اهل بیت علیهم السلام] خدمتی بکنند به اهلبیت علیهمالسلام، برای اهل استدلال از اینها متعیّن است، که سعی بکنند دلیلی بر خلافت امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه ذکر بکنند؛ ساده، برهانی، یقینآور، بهطوریکه اگر این دلیل رابه دیوار بگویند و اذن داده شود به دیوار که بگو، تصدیق کند قول او را و بگوید حق به جانب توست.
🔻و من قاطع هستم به اینکه اهل استدلال و ایمان، اگر بخواهند اینطور ادله را پیدا کنند، پیدا میکنند،
نه سبّی، نه طعنی، نه شَتمی، هیچکدام لازم نیست.
بلکه این [استدلال کردن] مهمتر است و ممکن است خدا میداند چقدرها را داخل در حق کند. از این مطلب غافلند که بابا این مقدم است.
یکی از این دهتا [استدلالی] که در عمر خودش تهیه کرده است، خدا میداند چقدرها را مستبصر میکند.
🔸 چرا از این [استدلال کردن] غافلید، در [مقابل] اینکه مجلس تهیه کنید و از این کارها…؟! ما باید ملتفت باشیم، از برهان تعدی نکنیم و بدانیم که برهان، چیزهایی را دارد که اصلاً اینطور عملها ندارد. ولو فرض کنید که در همین عملیات هم آدم میتواند کارهایی را بکند که پیش آنها اشکالدار نباشد.
بیانات معظمله در درس خارج فقه، کتاب حج
کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار آیتالله العظمي بهجت
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
تبری یا تفرقه .docx
21.3K
سيره و بيان اهل بيت (ع) در اين موضوع چيست؟
متن ارزشمند فوق از حجه الاسلام و المسلمين دكتر محمد جعفري است.
Forwarded from:
گروه کلام و فلسفه دین موسسه امام خمینی (ره)
@meshkatnoor
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
✅ اعلام نظر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری
▫️به گزارش خبرگزاری حوزه، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آقای سید کمال حیدری بیانیه ای صادر کرد که به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (اعراف: ۱۷۵)
▫️بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانههایمان را به او دادیم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شیطان او را پیروی کرد، او از گمراهانِ فرومایه بود.
▫️مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزههای علمیه است؛ هر از گاهی درباره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح میکند.جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیلها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نامبرده نشان میدهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است. نقشآفرینیهای وی در یکی از برنامههای سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار میدادهاند و او تنها آن را اجرا میکرده است، گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر میشمارند.
▫️از دیرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدینانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و دیدگاههای ناتمامش آگاه ساختهاند. وی به رغم پذیرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحیح اشتباهات و جبران خطاها؛ همواره خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحیح نکرده است. افزون بر این مراکز علمی نیز به طور رسمی از وی برای طرح دیدگاههای خود در کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی دعوت کردهاند. این کرسیها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه میشود؛ ولی او از این طریق علمی و ناصحانه نیز سربرتافته و بر نشر خطاهای یادشده اصرار میورزد... به نظر میرسد او اکنون خود را به غاری انباشته از شبهات تبدیل کرده ...
▫️مع الاسف چندیست او با برداشتهای باطل خود، نسبتهای ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی علیهم را نیز افزوده ... و لذا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از فتنه امثال سید کمال حیدری برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی جز انحراف و گمراهی نیست.
متن کامل پیام:
https://hawzahnews.com/x9SkP
➖➖➖➖➖➖
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
✍️ (خلاصه اي از مباحث ارائه شده دكتر حامد ساجدي در مجمع عالي حكمت)
♦️#علم_و_دین: پاسخ به #الحاد_مدرن (#نئوداروینیسم) (18)
🔸بررسی تقابل #نظریه_فرگشت با #برهان_نظم: ديدگاه #داوکینز ️4️⃣
✅در نقد سخن داوکنیز باید مفهوم پیچیدگی را بیشتر تحلیل کنیم تا ببینیم آیا دچار مغالطه اشتراک لفظی شده ایم یا نه. به نظر می رسد می توان دست کم چهار نوع پیچیدگی را برشمرد:
- پیچیدگی ساختاری: یک موجود متشکل از اجزای بسیار زیادی باشد که در هماهنگی با هم یک سیستم یک پارچه و کارامد را ساخته اند.
- پیچیدگی وصفی: یک موجود دارای ویژگیهای بسیار زیادی باشد که در توصیف آن به کار می روند.
- پیچیدگی افعالی: افعال و آثار یک موجود بسیار پیچیده و گسترده باشد و از یک قانون ساده تبعیت نکند.
- پیچیدگی شناختی: شناخت ماهیت و کنه ذات یک موجود برای ما دشوار یا غیر ممکن باشد.
✅در مورد خداوند، فلاسفه و متکلمین پیچیدگی وصفی، افعالی و شناختی را می پذیرند، اما پیچیدگی ساختاری را نمی پذیرند زیرا معتقدند خداوند دارای بساطت هستی شناختی است. اما ریچارد داوکینز در کتاب پندار خدا می گوید خدایی که قرار است دعای میلیاردها انسان را در آن واحد اجابت کند و همه جای دنیا تحت سیطره اوست باید پیچیدگی ساختاری بسیار بالایی داشته باشد و مانند یک ابرکامپیوتر غول آسا تمام اطلاعات را در ذهن خود تجزیه و تحلیل کند. در واقع داوکینز در این سخن نوعی ملازمه میان پیچیدگی وصفی- افعالی با پیچیدگی ساختاری می بیند.
داوکنیز برای این ملازمه دلیلی را ذکر نکرده است، اما می توان در مقام تبیین دیدگاه او، دو دلیل را ذکر کرد:
1. شاهد تجربی: ما وقتی به موجودات پیرامونمان نگاه می کنیم می بینیم که هر چه موجودات دارای ساختار پیچیده تری هستند هوشمندترند پس طبق این استقرای تجربی، هوشمندترین موجود باید پیچیده ترین باشد.
2. شاهد عقلی: علت باید کامل تر از معلول باشد پس خدایی که این ساختارهای بسیار پیچیده را ایجاد کرده خود باید ساختار بسیار پیچیده تری داشته باشد.
✅به نظر می رسد داوکینز در این بیان نتوانسته است بین کمال حقیقی و کمال اعتباری تفکیک کند...
ادامه دارد ...
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🟣 🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸آنچه در تصویر بالا میبینید سیل جمعیتی است که به نام رسول الله(ص) و برای ابراز عشق به او و اعلان انزجار از هتاکان و بی شرمان غربی، در خیابانهای #صنعا به میدان آمده اند.
🔸این نمایش عزت و اقتدار ملتی است که هشت سال است تحت شدیدترین حملات نظامی و بمبارانهای وحشیانه عربستان و امارات است. آن هم با حمایتهای همه جانبه دولتهای غربی!
🔸این نشان میدهد که چگونه قدرت ایمان میتواند عزت و سربلندی فقیرترین ملت عرب را دربرابر سرمست ترین دولتهای عرب به رخ جهانیان بکشد.
🔸اين سيل جمعيت، در #یمن، انسان را به ياد آن جمله مشهور و منقول از #رسول_الله(ص) مياندازد که:
🌹إنِّي لَأَجِدُ نَفَسَ الرَّحْمَنِ مِنْ جَانِبِ الْيَمَن
🔸راستی کجایند جامعه شناسان غربزده و لیبرالهای وطنی؟! بر اساس مدلهای غربی، چه تبیینی برای چنین رفتارهایی دارند؟!
Forwarded from:
🖊احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir