صالحات
با تقدیر از کمپین «ما آدمیم» برای ترویج فرهنگ ازدواج در سنین مناسب.
🔸اما کاش کمپینی هم ایجاد میشد برای دختران دهه شصت.
🔸دخترهای دهه شصت هم آدمند و ازدواج حق طبیعی آنهاست.
🔸حقی که از یک میلیون دختر دهه شصتی که در مضیقه ازدواج قرار دارند سلب شده است. . .
🔺کاش کسی به پسرهای دهه شصتی که با اختلاف سن زیاد بادختران دهه هفتادی ازدواج میکنند؛ میگفت که با هرکدام از ازدواجهای شما یک دختر دهه شصتی از ازدواج باز میماند و از حق طبیعی خود محروم میشود. .
🔺کاش کسی به پسرهای بیمسئولیتی که قید ازدواج را زدند میگفت، تو فقط خودت نیستی، با ازدواج نکردن تو یک دختر از ازدواج باز میماند...
✅راهکار بهبود این وضع همسنگزینی است.
✅و یا راهکار اسلام برای ازدواج این دختران که در عرف بیمار ما جزءبزرگترین منکرات است. .
گروه گستردهای از این دختران عفیف و پاکدامند اما همهشان عفتی نزدیک به عفت حضرت مریم را ندارند و ممکن است باز ماندن هرکدام از اینها از ازدواج مساوی باشد با افسردگی بیشتر، گناه بیشتر و رواج خیانت در خانوادهها.
🚫شیطان خوب راههای حلال ازدواج را در جامعه ما را بسته و راه حرام را گشوده. .
📝پ.ن: مضیقه ازدواج به وضعیتی میگویند که در آن تعداد گروهی از دختران یا پسران گروههای سنی مناسب ازدواج، بیش از گروه مقابل باشد.
در زمان حاضر، دختران دهه شصتی تعدادشان بیشتر از پسران است و در مضیقه ازدواج قرار دارند.
و پسران دهه هفتادی نسبت به دختران همان دهه در مضیقه ازدواج قرار دارند. یعنی تعداد پسران بیش از دختران است.
با ازدواج هر پسر دهه شصتی با دختر دهه هفتادی هم موجب تشدید مضیقه ازدواج دختران دهه شصتی میشود و هم مضیقه ازدواج پسران دهه هفتادی.
@salehaat
🔹واکنش صحیح در برابر آمار تجرد دختران دهه شصتی چیست؟ بخش اول
🔸اینجا اولین جایی نیست که بنده تحلیل های مرتبط با این آمار را منتشر کردم و تقریبا واکنش های محتمل به آن را می دانم چیست.
🔺واکنش اول انکار
این گروه معمولا اصل آمار را زیر سؤال می برند و آن را غیر واقعی میدانند.
پاسخ این است که آمار مبتنی بر منابع اصلی آمار کشور است و تحلیل جمعیت شناسان شاخص.
پس این آمار قابل انکار نیست.
🔺واکنش دوم نا امیدی
واکنش گروه دوم این است، اگر آمارها واقعی هستند، لزومی به انتشارشان نیست چون باعث نا امید و غمگین شدن دختران می شود.
پاسخ این سؤال را با یک مثال میدهم.
تصور کنید کارشناسان در جامعه ای تشخیص دادند که بیماری ای در حال شیوع است و در صورت پیشگیری و اقدام به درمان در مراحل اولیه، امید به بهبودی کامل است.
برای مواجهه با این مشکل دو راهکار ارائه می شود. اولی بی خبری جامعه و آرامش کاذبی که حاصل از نداستن حقایقی است که جامعه را با تهدیدات جدی مواجه می کند.
✅راهکار دوم که راهکار صحیح است، آگاه کردن جامعه از بیماری، آموزش همگانی راهکارهای پیشگیری و فراهم کردن امکان درمان در مراحل اولیه است.
فقط در این صورت است که می توان با این بیماری مقابله کرد. در صورت عدم مقابله و نگه داشتن جامعه در بی خبری، این بیماری وارد فاز مهلک می شود و جان تعداد زیادی از افراد جامعه را خواهد گرفت.
مثال را با روش مواجهه با بیمار پی می گیریم. تصور کنید فردی با علائم ساده بیماری به پزشک مراجعه می کند و پزشک با آزمایش های تشخیصی متوجه می شود که مراجع او با یک بیماری حاد روبروست که ممکن است موجب مرگ او شود. اما چون بیمار در مراحل اولیه بیماری است، امکان درمان او تا حد زیادی باقی است.
اطرافیان بیمار که متوجه تشخیص بیماری می شوند، اصرار دارند که عزیزشان از این بیماری مطلع نشود تا ناراحت و غمگین نشود.
در صورتی که اگر آن فرد از بیماری اش مطلع شود ممکن است در ابتدا ناراحت، غمگین و مضطرب شود، اما همین باعث می شود درمان را جدی تر پیگیری کند.
نگفتن این آمارها و مطلع نکردن جامعه نسبت به آن یک بی خبری کاذب است که موجب پیامدهای جدی تجرد برای این گروه از دختران می شود و با نگفتن، جامعه از آن مطلع نخواهد شد تا به دنبال راهکار باشند.
این اطلاع های دقیق باعث می شود که جامعه بیدار شود و به دنبال راهکارهای جدی برای این موضوع باشد.
@salehaat
واکنش صحیح در مورد آمار تجرد دختران دهه شصتی چیست؟ بخش دوم
🔹واکنش سوم آگاهی و بیداری
راهکار این است که بیدار شویم، هم جامعه و هم دختران و هم پسران.
یک جامعه و یک فرد در مراحل مختلف حیاتش با امتحان های گوناگونی مواجه است. زمانی امتحان جامعه ما هشت سال دفاع مقدس بود و در زمان حاضر یکی از امتحان ها مسئله مجرد بودن این دختران است.
و تنها راهکار برای تمام مسائل جامعه اسلام است. اسلام واقعی. نه اسلام بی خاصیت و عرفی شده سکولار.
اسلام پویا که برای هر شرایطی بن بست ندارد.
برای ازدواج این دختران هم بن بست ندارد..
💠اما راهکار برای خود دختران دهه شصتی که در متن این مشکل هستند چیست؟
1- معیارهای فضایی و غیر دینی را دور بریزید. معیارهایی مانند مدرک، ثروت و... تضمینی برای ادامه زندگی نیستند.
2- نگاه واقع بینانه به شرایط داشته باشید. می توانید بنشینید غمگین باشید و زندگی را بر خودتان زهر کنید. یا می توانید مسیر بندگی خدا را پیش بگیرید و بنده خوبی برای خدا باشید. انتخاب با شماست.
تمام دختران امام کاظم علیه السلام، از جمله حضرت معصومه که با توجه به شرایط زمانه تجرد به آنها تحمیل شد، از مسیر رشد، کمال، بندگی و تقرب خداوند متعال باز نماندند.
همه ی انسان ها، چه مجرد و چه متأهل در مواجهه با مشکلات با این دو راهکار مواجه هستند.
انسان مؤمن تنهاترین فرد روی کره زمین هم باشد خدا کفایت تمام امور او را می کند. تأکید میکنم تمام امور.
کافی است مؤمن باشید، مؤمن نه حزن نسبت به گذشته دارد و نه خوف از آینده.
ما برای ابد آفریده شدیم. نیم روز دنیا ارزش غصه خوردن و وقت تلف کردن را ندارد. وقت کم است و مسیری که برای مرحله بعد از دنیایمان باید بسازیم بسیار طولانیست.
@salehaat
هدایت شده از جنبش مردمی حلالزادهها
📛 نقشه به رسمیت شناختن ازدواج همجنسبازان سال ۲۰۱۷
✌جنبش مردمی حلالزادهها
📡 @HalalZadeha
🔺کتاب «روانپزشکی کاپلان و سادوک»، منبع درسی رشتههای پزشکی، روانپزشکی و روانشناسی در دانشگاه های ماست.
📚در جلد دوم این کتاب، در فصل «تمایلات جنسی به هنجار»! موضوع همجنسگرایی مطرح شده است!
و در صفحه ۳۲۳ به نقل از فروید گفته شده: «همجنسگرایی نه فساد است نه انحطاط، نمیتوان آن را بیماری شمرد...»!!!!!!!!
🚫همجنسبازی دراسلام حرام و غیر شرعی است اما در کتب دانشگاهی ما به عنوان امری عادی و بلااشکال تدریس میشود و دانشجو مجبور است برای این محتواهای غیر شرعی امتحان بدهد!
❗️فروید و نظریات باطلش که در غرب هم آن را کنار گذاشتهاند در دانشگاههای ما به شدت مورد قبول است و به عنوان حرفهای علمی! به عنوان مرجع و منبع استفاده میشود!
🔺حاصل علوم انسانی غیر الهی چیزی جز این نیست که با نام علم، امر نامشروع را مقبول جلوه دهیم!
🔺همجنسبازی موجب برهم خوردن نظام زوجیت، نظام رحامت و فساد و هلاکت حرث و نسل است و حاصلش چیزی جز فساد فیالارض و فروپاشی تمدنی نخواهد بود.
سرنوشتی که قوم لوط به آن دچار شد.
🔺فروپاشی تمدنهایی که همجنسبازی در آنها قانونی است نزدیک است...
@salehaat
💠امشب سخنران مراسم که بسیار باسواد و عالم بود، از حضرت زهرا و مقام والای او گفت. در میان صحبت هایش اشاره کرد:
«قبل از فاطمیه عدهای از علما و فضلا برای بررسی موضوعات مناسب سخنرانی در ایام فاطمیه جمع شده بودند و تکتک افراد نظرشان را بیان میکردند. عمدتاً نظرشان این بوده که از نقش همسری و شوهرداری حضرت زهرا در منابر گفته شود. یکی از افراد حاضر در جلسه نظر متفاوتی میدهد و میگوید شوهرداری حضرت فاطمه یکی از شئون و نقشهای پایین و ابتدایی حضرت فاطمه بوده است و ایشان حائز شئون بالاتری هستند که ضرورت دارد در جامعه مطرح شود؛ مانند نقش و جایگاه حضرت زهرا در نظام عالم، ولایت مداری ایشان و ...
بعد از این نظر متفاوت در جلسه اختلاف میافتد...»
🔷چند نکته در رابطه با این اتفاق قابل طرح و گفتگوست.
۱- وقتی میگوییم حوزه سکولار، یعنی بخشی از حوزه که قدرت تشخیص و تمیز اولویتها و ضرورتها را ندارد.
۲- بیان شأن همسری حضرت زهرا مهم است و به عقیده حقیر بیان این نقش حضرت هم تاکنون ناقص و ضعیف بوده است.
🔹زوجیت حضرت زهرا را میتوان از این روایت فهمید که اگر علیبنابیطالب نبود، کفوی برای فاطمه نبود.
۳- از اینجا برای من یک سؤال پیش میآید، حضرت زهرا یک رکن خانواده بودند و امیرالمؤمنین رکن دیگر.
🔹چرا در ایام ویژه شهادت یا ولادت امیرالمؤمنین کسی تأکیدی بر بیان نقش ایشان به عنوان همسر دختر پیامبر و نقش همسری ایشان نمیکند؟
🔹چرا نقش ایشان به عنوان یک پدر بررسی نشده؟
🔹چرا کتاب و مقالهای در این رابطه در دسترس نیست؟!!
✅فاطمه
سرّالله
لیلةالقدر
عصمةالله کبری
حجتالله علی الحجج
و کوثر است.
و ویژگیهایی از این دست که برای ما ناشناخته است.
اما حضرت را خوب با تفکر در این لقب میتوان شناخت؛ فاطمه سیدة نساءالعالمین است.
یا فاطمه
اشفعی لنا عندالله
@salehaat
#روضه
▪️در عرف ما وقتی یکی از عزیزانمان حرف از رفتن و مرگ میزند میگوییم: «خدا نکنه، انشاءالله زنده باشی...» اما وقتی فاطمه حرف از رفتن میزند و برای پیوست به پدرش دعا میکند، ببینید امیرالمؤمنین چه میگفتند.
ایشان میگفتند «خدا تو را عافیت میدهد، خدا تو را باقی میدارد».
یعنی فاطمه امید دارم بمانی...
برای علی بمانی
حرف از رفتن نزن..
▪️ متن روایت:
حضرت بعد پدرشان این دعا را میخواندند:
«... فَكَانَ مِنْ دُعَائِهَا فِي شَكْوَاهَا يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ بِرَحْمَتِكَ أَسْتَغِيثُ فَأَغِثْنِي اَللَّهُمَّ زَحْزِحْنِي عَنِ اَلنَّارِ وَ أَدْخِلْنِي اَلْجَنَّةَ وَ أَلْحِقْنِي بِأَبِي مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِه»
هنگامى كه بيمارى آن بانو شديد شد، در دعاى خود میگفت: يا حىّ يا قيّوم، به رحمت تو چنگ مىزنم پس به فريادم برس. خداوندا مرا از آتش رهايى بخش و در بهشت داخل فرما و به پدرم محمّد صلّى اللّٰه عليه و آله و سلّم ملحق نما.
سپس امیرالمؤمنین میگفتند: «فَكَانَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ لَهَا يُعَافِيكِ اَللَّهُ وَ يُبْقِيك»
خدا تو را عافيت مىدهد و باقى مىدارد.
فاطمۀ اطهر در پاسخ مىگفت: فَتَقُولُ يَا أَبَا اَلْحَسَنِ مَا أَسْرَعَ اَللَّحَاقَ بِاللَّهِ ...»
اى ابا الحسن، من به سرعت به سوى خداوند مىروم.
📝منبع روایت: بحارالانوار، ج ۴۳، ص۲۱۷
@salehaat
💠تأملی در روایت: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل»
بخش اول
🔸روایت مشهوری است (البته بخشی از روایت هست) که همه ما شنیده ایم و در رابطه با جهاد زن صحبت میکند.
«جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل»
جهاد زن، حسن شوهرداری است.
🔸روایت را ترجمه می کنند به، جهاد زن خوب شوهرداری کردن است، ترجمه اشتباه نیست، اما معنای حسن بسیار عمیق و وسیع است؛ به همین علت در اینجا خود واژه آورده شد.
در این روایت سه بار به سنگینی و خطیر بودن «حسن التّبعّل» اشاره شده است:
🔹۱- واژه ی «جهاد»: «حسن التبعل» در این روایت با عنوان «جهاد» آورده شده است. همان گونه که می دانید جهاد به شکل عام دو نوع است، جهاد اصغر (جنگ سخت/مثل جنگ تحمیلی) و جهاد اکبر (جهاد با نفس و...). مبتنی بر نظر امام خامنهای حسن التبعل عرصه ی جهاد اکبر است که بسیار سخت است.
🔹۲- واژه ی «حسن»: یک زن می تواند به شکل عادی شوهرداری کند. اما شوهرداری ای جهاد است که «حسن» باشد.
🔹۳- واژه ی «التّبعّل»: در زبان عربی «التّبعّل» باب «تفعّل» هست، و یکی از معانی این باب «تکلّف» هست. یعنی وقتی ریشه ی «بعل» به باب تفعل برود، حکایت از سنگینی و تکلّف وظیفه می کند.
میشد روایت این گونه باشد «جهاد المرأة حسن التباعل»، اما این گونه نیامده است، زیرا در بابت تفاعل نمیتوان معنای سنگینی نقش و وظیفه را فهم کرد.
🔸با استفاده از این روایت می توان گفت کسانی که می گویند مگر زن خانه دار چه کار میکند! حرف گزافی بیش نمیزنند!
🔸این نقش به این سنگینی را بگذارید کنار دیگر نقش های زنان، زن در نقش دختری، مادری و نقشهای اجتماعی و...
ادامه دارد...
@salehaat
.
💠تأملی در روایت: «جِهَادُ الْمَرْأَةِ حُسْنُ التَّبَعُّل» بخش دوم
🔹امام خامنهای در توضیح این روایت گفتهاند:
«هر تلاشی که یک مرد در میدانهای مختلف انجام میدهد، به میزان زیادی مرهون همکاری، همراهی، صبر و سازگاری همسر اوست؛ همیشه همین طور بوده است. فرموده،اند: «و جهاد المرأة حسن التبعل». حسن التبعل یعنی چه؟ عده ای خیال می کنند جهاد زن این است که فقط وسایل راحتی مرد را فراهم کند. حسن تبعل فقط این نیست؛ این جهاد نیست؛ جهاد این است که زنان مبارز، مؤمن و فداکار وقتی شوهرهایشان مسئولیتهای سنگینی دارند، بار آن سنگینی به میزان زیادی روی دوش آن ها می افتد. شماها مأموریت دارید. خدمات شما همین طور است. وقتی مرد خسته می شود، اثر خستگی او در خانه ظاهر می شود. وقتی به خانه می آید، خسته، کوفته و گاهی بد اخلاق است و این بداخلاقی و خستگی و بی حوصلگی ناشی از محیط کار، به داخل خانه منعکس میشود. حالا این خانم اگر بخواهد جهاد بکند، جهاد او این است که با این زحمت ها بسازد و آن ها را برای خدا تحمل کند؛ این میشود حسن التبعل.»
🔹««جهاد المرأة حسن التّبعّل»؛ یعنی ثواب مجاهدت آن جوانی را که رفته توی میدان جنگ و جان خودش را کف دستش گرفته، به خاطر این کار، به این زن میدهند؛ چون این کار هم زحمتش کمتر از آن نیست. البته شوهرداری خیلی سخت است. با توقعاتشان، با انتظاراتشان، با بداخلاقیهاشان، با صدای کلفتشان، با قد بلندترشان؛ خب، زنی بتواند با این شرائط، محیط خانه را گرم و گیرا و صمیمی و دارای سکینه و آرامش - سَکَن - قرار بدهد، خیلی هنر بزرگی است؛ این واقعاً جهاد است؛ این شعبهای از همان جهاد اکبری است که فرمودهاند؛ جهاد با نفس است.»
منبع: نقش و رسالت زن 3، زن و خانواده، برگرفته از بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، نشر انقلاب اسلامی، ص ۵۸ و ۱۲۸
ادامه دارد
@salehaat
هدایت شده از ریحانه
☀️ شهید شما از ملائکه هم بالاتر است
🌷 رهبر انقلاب: من به فرزندانی که پدران شهید خود را هرگز ندیدند و به همسرانی که سنگینی فراق همسر و یار و غمخوار خود را تحمّل کردند، عرض میکنم:
🌷 عزیزان من! با شهادت عزیزانتان، شما خسارت و ضرر نکردید.
🌷 عزیزانِ شما اگر از دست شما رفتند، اما در خزانه گرانبهای شهادت الهی، شخصیتشان همچنان محفوظ و حاضر و ناظر است.
🌷 این زندگی میگذرد و همه کس خواهد رفت؛ اما آن کسی سرافراز است و بُرد کرده است که رفتن او از این دنیا، برای مردم و دین و تاریخ و کشورش دستاوردی داشته باشد.
🌷 چنین انسانی است که خدای متعال او را از ملائکه هم بالاتر دانسته است. ۸۰/۸/۲۰
❣️ @Khamenei_Reyhaneh
🔸وقتی روز معلم
روز پزشک
روز مهندس
و روز همهی نقشهای دیگری که یک انسان به فراخور شرایطش عهدهدار میشود، به طور ویژه از همان نقش و جایگاه فرد تجلیل میشود؛ این بدان معنی نیست که آن فرد در آن نقش ویژه و خاص که روزی به نام آن تعیین شده، دارای شئون و نقشهای دیگر نیست یا این که نقشهای دیگرش بی اهمیتاند.
🔹روز مادر هم چنین تناسبی دارد.
وقتی از مادر حرف میزنیم یعنی یک زن در نقش و شأن مادری که در آفرینش دارای جایگاه ویژه و متعالی است و به همین دلیل روزی به این نام اختصاص یافته است.
روزی برای تجلیل از این نقش و جایگاه.
🔹این تجلیل به این معنی نیست که زن واجد نقشهای فردی و اجتماعی دیگر نیست، بلکه به این معناست که در یک روز قرار است توجه ویژهتری نسبت به نقش مادری صورت گیرد.
🔸فمینیستهای ایرانی ظاهرا میگویند زن را فقط مادر نبینید!
اما در اصل میگویند زن باید در هر نقش و جایگاهی باشد جز همسری و مادری!
مشکلشان با اصل این جایگاه است نه ظاهر یک طراحی!
🔸به لحاظ دوره زمانی، فمینیسم ایرانی در متن موج دوم فمینیسم و در شق رادیکال آن به سر میبرد.
@salehaat
✨بسم الله النّور✨
🌿🌸شجره طیبه ولایت🌸🌿
🌸 در ذیل آیهی شریفه 24 و 25 سوره مبارکه ابراهیم در منابع روایی مختلف، روایتی زیبا با مفهومی عمیق آمده است.
🌿سأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها فَقَالَ الشَّجَرَةُ رَسُولُ اللَّهِ نَسَبُهُ ثَابِتٌ فِي بَنِي هَاشِمٍ وَ فَرْعُ الشَّجَرَةِ عَلِيٌّ وَ عُنْصُرُ الشَّجَرَةِ فَاطِمَةُ وَ أَغْصَانُهَا الْأَئِمَّةُ وَ وَرَقُهَا الشِّيعَةُ وَ إِنَّ الرَّجُلَ مِنْهُمْ لَيَمُوتُ فَتَسْقُطُ مِنْهَا وَرَقَةٌ وَ إِنَّ الْمَوْلُودَ مِنْهُمْ لَيُولَدُ فَتُورِقُ وَرَقَةً قَالَ قُلْتُ لَهُ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَوْلُهُ تَعَالَى تُؤْتِي أُكُلَها كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّها قَالَ هُوَ مَا يَخْرُجُ مِنَ الْإِمَامِ مِنَ الْحَلَالِ وَ الْحَرَامِ فِي كُلِّ سَنَةٍ إِلَى شِيعَتِهِ.
🌿فردی از امام باقر علیهالسلام درباره آیات سوره ابراهیم سؤال میکند. حضرت میگویند، شجره رسولالله (صلواتاللهعلیه) است که نسب ایشان در بنیهاشم ثابتشده، تنه درخت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) و عنصر آن فاطمه (سلامالله علیها)، شاخههای آن ائمه (علیهمالسلام) و برگهای آن شیعیاناند...
🌸شجره طیبه، شجره ولایت رسولالله است که عنصر آن فاطمه (سلامالله علیها) است. واژه «عنصر» در عربی، به معنای «اصل»، «اصل حسب» و «اصل نسب» آمده است. یعنی اساس شجرة طیبه، زمین مطهر وجود حضرت زهراست.
🌿آیه 58 سوره اعراف، آیهی دیگری است که با قرار گرفتن کنار آیه «شجرة طیبه» مفهوم را روشنتر میکند. خداوند در این آیه، میفرماید:
«وَ الْبَلَدُ الطَّيِّبُ يَخْرُجُ نَبَاتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ وَ الَّذِي خَبُثَ لاَ يَخْرُجُ إِلاَّ نَکِداً کَذٰلِکَ نُصَرِّفُ الْآيَاتِ لِقَوْمٍ يَشْکُرُونَ»
و زمين پاك، گياهش به اذن پروردگارش برمىآيد ; و آن [زمينى] كه ناپاك [و نامناسب] است [گياهش] جز اندك و بىفايده برنمىآيد . اینگونه ، آيات [خود] را براى گروهى كه شكر مىگزارند ، گونهگون بيان مىكنيم .
🌸بنا بر نظر برخی مفسرین، بلد طیب و خبیث زناناند که از زمین وجود آنها نبات پاک و یا ناپاک میروید. با این توضیح، «عنصر الشجره»، «بلد طیب» وجود حضرت «عصمة الله الکبری» است که شجرهی طیبهی ولایت از آن منشأ میگیرد.
🌿🌸میلاد سیده نساء العامین، اُمّ الائمه، حضرت صدیقه کبری فاطمه زهرا (سلامالله علیها) بر شما مبارک.
🌺 @salehaat
radio-maaref-97_12_13.mp3
2.32M
🌸عیدی شب میلاد🌸
🌺وقتی در ماشین نشسته بودم و این سخنرانی را از رادیو معارف شنیدم بسیار لذت بردم. امروز یادم آمد که دنبال سخنرانی بگردم و لذتبخشترین و شیرینترین بخش آن که برشی کوتاه از زندگی بهشتی حضرت زهرا و امیرالمؤمنین هست را تقدیم شما کنم.
خودم اولین بار بود که از زبان حجت الاسلام عالی شنیدم.
🌺یکی از بهترین قسمتهای این روایت به نظرم بخش ادب امام حسن علیهالسلام نسبت به پدرشان بود.
🌹سالی که با ماه رجب که ماه امیرالمؤمنین است، شروع شود و پیشواز آن ولادت حضرت باشد قطعا پر خیر و برکت خواهد بود.
به امید این که خداوند امسال را سال فرج حضرت ولی عصر (عج) قرار دهد.
🌹عید میلاد و سال نو بر شما مبارک.
@salehaat
تفکر مدرن ثابت کرده است که منظورش از آزادی، دیکتاتوری است!
تفکری که میگوید من آزاد باشم در انتخاب پوشش عریان اما تو آزاد نیستی در انتخاب پوشش حجاب!
من آزادم در ورود به حریم تو!
اما تو آزاد نیستی در حفظ حریمت!
آزادی از نگاه اینان یعنی آزادی تجاوز، آزادی نگاه، آزادی هرآنچه دلم میخواهد انجام دهم!
در یک کلام آزادی در قاموس این تفکر یعنی دیکتاتوری و آزادی نفس اماره!
@salehaat
صالحات
@salehaat
#محیط_تربیت بخش اول
🔸من دوران دبستان در مدرسهای درس خواندم که همه جور طیفی در آن بودند. از افراد کاملاً غیرمذهبی گرفته تا افراد کاملاً مذهبی. مادران بیحجاب و مادران باحجاب.
🔸کادر اصلی مؤسس مدرسه مذهبی بودند و دعای توسل سهشنبهها با خاطرههای خوب همراه بود. نمازخواندن اجباری نبود اما هرکسی در نماز حاضر میشد مورد تشویق قرار میگرفت.
معلمها برخی مذهبی بودند برخی خیر. یادم هست معلم کلاس چهارممان عاشق کشور سوئیس بود و دائم از خاطراتش تعریف میکرد.
🔸در آن دوران من و چند نفر دیگر گروه دوستیای داشتیم که همه مذهبی بودند و خانوادههایمان هم مذهبی بودند. رفتوآمد خانوادگی هم باهم داشتیم. اصلاً یادم نمیآید مادرم در آن زمان نگران تربیت مذهبی من در آن مدرسه بوده باشد. مدرسهای که خیلی چیزهایش به نظرم خوب و بهجا بود.
🔸از دوران راهنمایی به بعد به یک مدرسه شاخص مذهبی رفتم و تا انتهای دبیرستان را در آن مدرسه گذراندم. جو غالب این مدرسه مذهبی بود و بنمایههای فکری من در این مدرسه ساخته شد. در اینجا همگروهی بودیم از دوستان همفکر و هم سلیقه که رفتوآمد خانوادگی هم داشتیم.
🔸بعد از دوران دبستان ارتباطم با دوستانم قطع شد. اما خیلی اتفاقی (البته هیچچیز در دنیا اتفاقی نیست) بعد از سالها زمانی که دوران کارشناسی را تمام کرده بودم با همان دوستان دوران دبستانم دوباره مواجه شدم. دوتایشان را در کلاس پنجشنبهها که میرفتم دیدم و با دو نفر دیگرشان از طریق یکی از همین دوستانم دوباره ارتباط گرفتم.
🔸نکته جالب ماجرا دیدن این دوستان در کلاس پنجشنبهها بود، یعنی وقتی ما در دوران دبستان همفکر و همنظر و به معنای واقعی دوست بودیم، الآن هم همان بودیم، بدون تغییر پایههای فکری.
از طریق یکی از همان دوستانم با سرنوشت بقیه بچهها و معلمان دوران دبستان هم باخبر شدم. بچهها همانی شدند که در خانواده بودند بدون تغییر خاصی. آن معلم عشق سوئیس به آنجا رفته و آن معلم علاقهمند به آمریکا در آمریکا زندگی میکند.
🔸ماهایی که در خانواده مذهبی بودیم مذهبی ماندیم و آنهایی که نبودند، همانی هستند که بودند و بعضیشان در کشورهایی غیر از ایران زندگی میکنند.
🔸در مدرسه دومم یعنی راهنمایی و دبیرستان که مذهبی بود، ارتباط ما به لطف وجود انجمن فارغالتحصیلان با مدرسه قطع نمیشود. به همین دلیل از آنها هم باخبرم. آنها که خانوادهشان بنمایه مذهبی داشت و واقعاً مذهبی بودند، مذهبی ماندند و آنها که نبودند بعد مدرسه همانی شدند که در خانواده بودند.
👈نتیجه اینکه ما همانی میشویم که در خانواده هستیم. نه آنی که مدرسه میخواهد.
🔹قائل به این نیستم که مدرسه کاملاً بیتأثیر است، اما مدرسه ذات بچهها را عوض نمیکند. بنمایه فکری و اعتقادی یک کودک در خانواده شکل میگیرد و مدرسه صرفاً وظیفه باغبانی، آبیاری و تغذیه بذر وجود کودک را دارد.
🔹مدرسه نمیتواند بذر گندم را به جو تبدیل کند. اما مدرسه بعد از خانواده محیطی است که میتواند قابلیتها و استعدادهای یک طینت پاک را شکوفا کند.
🔹معتقدم به لحاظ تربیتی اول خانواده مؤثر است، بعد رسانه، سپس گروه دوستان و درنهایت مدرسه و محیط تربیتی.
@salehaat
#محیط_تربیت بخش دوم
🔸وقتی از تربیت میگوییم یعنی از یک عرصه گسترده صحبت میکنیم. عرصهای که آغاز آن پیش از تولد کودک است و با اضافه شدن عمر عوامل مؤثر در آن افزایش مییابد.
🔸من میروم سر خط تا معلوم شود وضع موجود نسل حاضر محصول کدام ریشه و نگاه است.
🔹بستر ادامه نسل ازدواج است و شروع ازدواج با انتخاب است.
💎رسول خدا صلواتاللهعلیه میفرمایند:
أَنْکِحُوا الْأَکْفَاءَ، وَ انْکِحُوا فِیهِمْ، وَ اخْتَارُوا لِنُطَفِکُم
زنان و مردان همکفو را به نکاح درآورید و با آنها وصلت کنید و برای نطفههای خودتان جایگاه مناسب انتخاب نمایید.
🔹انتخاب جایگاه مناسب، یعنی رحم پاک برای نطفه اهمیت بالایی دارد. خوب است نظرسنجیای انجام دهیم تا بفهمیم چند درصد از مردان هنگام ازدواج چنین معیاری دارند.
🔹از سوی دیگر معیار انتخاب زنان هنگام ازدواج بهجای انتخاب پدر خوب برای فرزندشان، بر مبنای امور مادی شده است.
👈یکی از اهداف مهم ازواج ادامه نسل است اما در زمان حاضر کارکرد ازدواج از ادامه نسل صالح به اطفای شهوت (جنسی/مالی) تقلیل پیداکرده است.
👈وقتی انتخاب اشتباه بود نمیتوان انتظار نسل طیب صالح داشت.
🔹مشکل دیگر ما در امر تربیت این است که نگاه همهجانبه به این موضوع نداریم و ارکان آن را تبیین نکردهایم. یک ماشین را بهعنوان یک سیستم تصور کنید، این سیستم اجزائی دارد مانند موتور، باطری، انژکتور، کاربراتور و... اگر هرکدام از این اجزاء سر جای خود نباشند و یا سرجای خود باشند اما کارکرد درستی نداشته باشند کل سیستم با مشکل و اختلال مواجه میشود. حتی اگر تمام اجزاء این سیستم سالم و بدون مشکل باشند اما این ماشین راننده خوبی نداشته باشد حرکت با مانع مواجه میشود. تربیت هم شبیه چنین نظامی است با اجزاء گوناگون که همه در کنار هم و سرجای خود میتوانند یک نسل بالنده و صالح را تحویل جامعه دهند.
🔺وقتی ما در فرآیند انتخاب همسر مشکلات جدی داریم،
🔺وقتی نقش پدر را از فرآیند تربیت حذف کردیم
🔺و مادران را هم از نقش مادری انداختیم و نقش آنها را به باربی خدمات دهنده جنسی فروکاست کردیم،
🔺وقتی محصول و غذای فکری درست برای این نسل فراهم نکردیم و بهجایش خوراک ذهنی آنها پویانماییها و بازیهای غربی شدند،
🔺وقتی تأثیر آموزش عمومی و غلبه آن بر آموزش رسمی را نادیده گرفتیم،
👈باید هم از این مجموعه نسلی شبیه آنچه امروز شاهدش هستیم بیرون بیاید.
@salehaat
#محیط_تربیت بخش سوم
محیط تربیت (3)
🔸نگاهم را در موضوع تربیت جزئیتر میکنم و باز برمیگردم به مسئله انتخاب، ازدواج و معیارهای آن.
🔹برخی آقایان مذهبی (اگر نگوییم جو غالب مذهبی!) برای زنان صرفاً نقش خانوادگی تعریف میکنند و عدم اشتغال و حضور اجتماعی زنان جزء معیارهایشان برای ازدواج است.
🔹بگذارید برعکسش را نگاه کنیم، آقایان غیرمذهبی و روشنفکر و ظاهراً اخلاق مدار! زنی امروزی و شاغل و با حضور پررنگ اجتماعی که در مدارس، دانشگاهها، ان جی اوها و مراکز خیریه فعالاند انتخاب میکنند.
👈نتیجه چیست؟
با یک نگاه ظاهری نتیجه واضح است. نتیجه همانی است که در جامعه میبینیم. کسانی در جامعه عهدهدار امر تربیت شدهاند که بویی از دین و دینداری نبردهاند و افراد اهل علم متدین به دلیل محدودیتهایی که گفته شد یا در این عرصه غایباند یا تعدادشان کم است!
✅روش مقابله با کار فرهنگی باطل، کار فرهنگی حق است و اگر حق در جایی غایب بود یقیناً باطل جایگزین میشود!
✅وقتی حضور فرهنگی اجتماعی حلال زنان در عرصه تعلیم و تربیت که جزء عرصههای حضور واجب کفایی برای آنان است حذف و محصور کردیم، باید هم منتظر چنین نتایجی باشیم.
✅در وضعیت جامعه امروز، هرجا زن مسلمان فعال اهل علمی که باید حاضر باشد، غایب بود، یک زن فمینیست غیر متدین هست که به جای او برای رسیدن به اهداف غیر الهی تلاش کند!
🔺در اینجا فقه باید نواقصش را پیرامون اختیارات مردان در مورد اذن حضور اجتماعی برای زنان اصلاح، تبیین و تکمیل کند. اگر فقه حکومتی پیرامون مسائل خانواده تبیین شود و خانواده بهمثابه یک جزء از کل جامعه دیده شود، و نگاه به خانواده و نقش زنان در جامعه تمدنی باشد نه جزئی، این اشکالات برطرف خواهد شد.
🔺در این مسئله زنانی که امکانش را دارند اما از سر راحت طلبی و عدم پذیرش مسئولیت ورود پیدا نمی کنند و به دنبال کسب تخصص و علم آن نمیروند نیز مسئولند.
به قول حضرت آقا ما در محضر خداوند باید بابت کارهایی که باید انجام میدادیم و ندادیم هم پاسخگو باشیم.
▫️پ.ن: این صحبت بنده به معنای آن نیست که همه زنان باید شاغل شوند یا همهشان حضور اجتماعی فعال داشته باشند. اما برای زنانی که توانایی حضور اجتماعی در محدوده حدود الهی همراه باحجاب و عدم اختلاط دارند، نباید محدودیتی وجود داشته باشد.
👈و البته بدیهی است که نقشهای واجب چون همسری و مادری برای یک زن دارای اولویت هستند و نباید نقشهای اجتماعی مانع رسیدگی به اولویتها شود.
@salehaat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#در_رکاب_آزادی بخش اول
🔸اگر تصور میکنید دیدگاههای فمینیستهای ایرانی از فضا میآید و پشتوانه و تجربهای در جهان پشتش نیست!
🔸اگر برایتان سؤال است چرا دوچرخه؟
🔸مگر دوچرخه میتواند چه کمکی به جنبش فمینیسم کند!
👈این متن را بخوانید.
.
🔺در میان عوام، فمینیسم جنبشی است به دنبال حقوق زنان و هرکسی در هرکجای جهان با هر پشتوانه ایدئولوژیک از حقوق زنان گفت یعنی فمینیست است!
درصورتیکه این تصور سطحی و از روی سادهانگاری است.
🔺فمینیسم دارای فلسفه و اهداف ویژهای است که در همه کشورها برای پیادهسازی آن تلاش میکند. فمینیسم روشها و مطالباتی ثابت دارد که از طریق آنها به نتایج مدنظر خود دست مییابد.
▫️بگذارید موضوع را با یک مثال کمی ملموستر کنم.
🎞خانم استیسی در انیمیشن آنشرلی را به خاطر دارید؟ و یا اخیراً سریالهایی که از آن ساختهشده است؟
🚲خانم معلمی مدرن و مجرد که با دوچرخه به مدرسه میآمد! و اهالی اَوِنلی از نوع رفتوآمد و پوشش او متعجب بودند و دیدگاههای جدید خانم استیسی را تهدیدی برای سنت شهر کوچکشان میدانند؛ و درنهایت برای اخراج او از مدرسه جلسهای میگذارند اما خانم استیسی در آن مدرسه ماندگار میشود.
🏞این تصویر که بارها در انیمیشنها و فیلمهای انشرلی ارائه شد، نمادی از تغییر زنان به عنوان یکی از دستاوردهای فمینیسم در آن دوره زمانی است.
ادامه دارد...
@salehaat
#در_رکاب_آزادی بخش دوم
.
🔸برای فهم موضوع باید کمی با امواج فمینیسم و افراد شاخص آن آشنا باشید. تغییر لباس از مطالبات اصلی فمینیستهای موج اول بود. همچنین رواج استفاده از دوچرخه بهعنوان یک وسیله حملونقل ارزان در اروپا، با موج اول فمینیسم و مطالبات آنهم زمان شد. همزمانی این دو اتفاق موجب شد که دوچرخه نویدبخش آزادی برای زنان باشد.
🔸در سال ۱۸۹۵ فرانسیس ویلارد از رهبران موج اول فمینیسم کتابی منتشر کرد با عنوان «چرخی میان چرخها: چگونه دوچرخهسواری را یاد گرفتم.» او در این کتاب در مورد دوچرخهسواری زنان، هموار کردن این مسیر و لزوم تغییر لباس زنان برای دوچرخهسواری میگوید.
او پس از توصیف شرایط دست و پاگیر لباس زنان در آن دوره، نقل میکند: « زنان برای دوچرخهسواری باید لباس مناسبتری بپوشند و درصورتیکه این کار را انجام دهند بسیاری از تعصبات بیجا به همراهش از بین خواهند رفت.» بیان او نشاندهنده وجود حساسیت جامعه نسبت به لباس زنان و دوچرخهسواری آنان بوده است.
.
.
🔹همانگونه که ویلارد پیشبینی کرده بود، رواج دوچرخهسواری موجب تغییر لباس زنان شد و پوشیدن شلوارهای خاص، بهجای پیراهن و دامنهای بلند چیندار مرسوم شد. در ادامه دوچرخهسواری تبدیل به تجسم فردیت زنان برای جنبش «حق رأی» شد علاوه بر این، به آنان آزادی بیشتری برای انجام فعالیتهای روزانه و مسافرت داد.
ادامه دارد...
برای نوشتن این مطالب از این دو مقاله استفاده شده است.
📝Pedaling the Path to Freedom
📝How the Bicycle Paved the Way for Women's Rights
@salehaat