هدایت شده از علی علوی
استاد قرائتی.mp3
19.11M
#بسته_معرفتی
🌀 خدای متعال #استاد_قرائتی_عزیز را حفظ کند. روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ جلسه ای در مدرسه معصومیه قم با حضور ایشان تشکیل شد.
🔹با اخلاص و دلسوزی، و بیان شیوا و شیرین، حاصل زیستِ طلبگی شان را و تجربه های گرانبهای خود را با طلاب در میان گذاشتند.
🌸 زندگی طلبگی با این تصویر زیبایی که ایشان ارائه کردند حقیقتاً شکر الهی به همراه دارد.
#طلبگی_افتخار_ما
#میثاق_طلبگی
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🪴 🪴
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄
صالحی - ارتباط کاربران
#بسته_معرفتی 🌀 خدای متعال #استاد_قرائتی_عزیز را حفظ کند. روز سه شنبه ۲۳ آبان ماه ۱۴۰۲ جلسه ای در مد
بسم الله
#حدیث
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/315851
شناسه حدیث : ۳۱۵۸۵۱
نشانی : الخصال ج ۱، ص ۱۹۷
حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ بْنِ أَحْمَدَ بْنِ اَلْوَلِيدِ رَضِيَ اَللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ اَلْحَسَنِ اَلصَّفَّارُ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلْبَرْقِيِّ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ جَمِيلِ بْنِ دَرَّاجٍ عَنْ زُرَارَةَ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ قَالَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) :
🔻 قِوَامُ اَلدِّينِ بِأَرْبَعَةٍ :
⚡ 1. بِعَالِمٍ نَاطِقٍ مُسْتَعْمِلٍ لَهُ
⚡ 2. وَ بِغَنِيٍّ لاَ يَبْخَلُ بِفَضْلِهِ عَلَى أَهْلِ دِينِ اَللَّهِ
⚡ 3. وَ بِفَقِيرٍ لاَ يَبِيعُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ
⚡ 4. وَ بِجَاهِلٍ لاَ يَتَكَبَّرُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ
.
⚡ فَإِذَا كَتَمَ اَلْعَالِمُ عِلْمَهُ وَ بَخِلَ اَلْغَنِيُّ بِمَالِهِ وَ بَاعَ اَلْفَقِيرُ آخِرَتَهُ بِدُنْيَاهُ وَ اِسْتَكْبَرَ اَلْجَاهِلُ عَنْ طَلَبِ اَلْعِلْمِ رَجَعَتِ اَلدُّنْيَا إِلَى وَرَائِهَا اَلْقَهْقَرَى
⚡فَلاَ تَغُرَّنَّكُمْ كَثْرَةُ اَلْمَسَاجِدِ وَ أَجْسَادُ قَوْمٍ مُخْتَلِفَةٍ
.
قِيلَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ كَيْفَ اَلْعَيْشُ فِي ذَلِكَ اَلزَّمَانِ؟
.
⚡ فَقَالَ خَالِطُوهُمْ بِالْبَرَّانِيَّةِ يَعْنِي فِي اَلظَّاهِرِ وَ خَالِفُوهُمْ فِي اَلْبَاطِنِ لِلْمَرْءِ مَا اِكْتَسَبَ وَ هُوَ مَعَ مَنْ أَحَبَّ وَ اِنْتَظِرُوا مَعَ ذَلِكَ اَلْفَرَجَ مِنَ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ .
🔸
@Salehi786
هدایت شده از بیداری مدیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دارند درباره جایی صحبت میکنند که قبلا میگفتند اینجا تنها دموکراسی خاورمیانه(!) است؛ حالا اعتراف میکنند جایی است که کودک ۱۰ ساله بازداشت و راهی زندانهای طولانیمدت میشود چون سنگ پرتاب کرده
حالا میگویند آنجا جایی است که تبعیض ۱۰۰ درصد وجود دارد و اگر بخواهد این تبعیض از بین برود راهش این است که اسرائيل برود
🎬 #بیداری_مدیا برای بیداری وجدانها👇
@Bidari_Media
🇵🇸 به این👆میگن شکست بزرگ اسرائیل در مواجهه با گروه کوچک حماس در عملیات #طوفان_الاقصی
💪 با قدرت نبرد رسانهای با «علنی شدن ظالم بودن و رسواشدن انواع ظلمهایش علیه مردم فلسطین» در افکار عمومی جهانی، حتی در رسانههای حامیانش در آمریکا و اروپا✌️
👌و این یعنی «آغاز فروپاشی هویتی و اشغالگری اسرائیل»👊 امروز در جنگشناختی و فکری و فردا در صحنه و میدان عینی.
🔸
هدایت شده از حمید پارسانیا
✅ حکمت الهی قتل کودکان چیست؟
✳️ حمید پارسانیا
در فص موسوی کتاب «فصوص الحکم»، ابنعربی در مورد حکمت قتل کودکان توسط فرعون و نسبت آن با جامعۀ بنی اسرائیل بحث میکند. همانطور که میدانیم فرعون با خبر میشود که فرزندی خواهد آمد که قدرت او را متزلزل میکند. او هم برای جلوگیری از به دنیا آمدن موسی (ع)، فرزندان بنیاسرائیل را قتلعام میکند. اینجا سوالی که به وجود میآید این است که اگر عالم صحنۀ حکمت الهی است آیا این حادثه و قتل کودکان از باب تصادف است؟ زمانی هست که ما در سطح خرد مساله را نگاه میکنیم و فقط اراده، قدرت و اقتدار فرعون و ظلمی که انجام میدهد را ملاحظه میکنیم اما اگر در عالم همه جنود و کارگزار الهی هستند و از یک منظر الهی به مساله نگاه کنیم خود این امر هم در طرح حکیمانه الهی و نظام احسن نقشی ایفا نمیکند؟
ابنعربی در این فص و در توضیح این مطلب - به تعبیر بنده- بیان میکند که این «اخذ عزیز مقتدر» است که با دست خود فرعون دارد او را به نابودی میکشد و با همان ظلمی که دارد انجام میدهد، امت موسی (ع) در حال شکل گیری است. چون این کودکان که به تعبیری «حدیث العهد بالرّب» هستند و به واسطه حدیثالعهد بودن به پروردگار و قربی که به خداوند دارند، پدر، مادر و بزرگان را به تسخیر خود درمیآورند و جامعه را به خدمت خود میگیرند. ضرورت این به خدمت درآوردن این است که عُلّوی در کار باشد و این علّو را کودکان به خاطر نزدیکی به خداوند دارند و همین موضوع باعث میشود که در دیگران اثر بگذارند و آنها را به تسخیر خود درآورند. اگر کسی پدر و مادر را از خواب بیدار کند، خودشان ناراحت میشوند و تحملش را ندارند اما تا از فرزند سرفهای سر میزند یا ناآرام میشود با همه وجود از خواب برمیخیزند و در خدمت کودک قرار میگیرند. این در واقع منزلتی است که خداوند به کودک داده است که اینگونه میتواند مادر و پیرامون را تسخیر کند.
کودکانی که حدیث العهد هستند وقتی که به مقتل برده میشوند نفس دارند و از بین نمیروند. ظلمی که به اینها میشود و انتقام و قصاصی که نسبت به این خون میشود باعث انباشت میشود. این کودکان با روحانیتی که دارند در یک حقیقت روحانی برتر اجتماع پیدا میکنند که همان تشکیل امت موسی است. همین مساله در سنت الهی عمل میکند و در نهایت فرعون را از بین میبرد.
امروز حوادثی که در غزه رخ میدهد و قتلعام کودکان بیگناه رخ میدهد کافی است که سنت الهی عمل کند و دست انتقام الهی با متن همین ظلم دارد قدرت و قوت میگیرد تا گریبان ظالم با آن گرفته شود. کسانی که به قتل میرسند کلمه توحید را بر زبان میآورند و ربّ خود را فرا میخوانند. فقط این کودکان نیستند که به مقتل برده میشوند و سنت خدا با آنها عمل میکند. این مقاومت و استقامت و توجه و عنایتی که به خداوند دارند و این ظلمی که به حیثیت الهی اینها میشود، مسبب تکوین امت اسلامی است که در حال رخ دادن است.
گاهی حوادث را در ظرف مسائل طبیعی و دنیوی میبینیم و قواعد و سنن را در این افق در نظر میگیریم اما نظام عالم یک نظامی است که روابط دنیوی ظاهر اوست و ارتباطات وجودی در سطح عمیقتری شکل میگیرد و هویت امت و جامعه فقط در این روابط نیست بلکه در سطح معانی و حقایقی است که وجود دارد. بنابراین اگر مرگی اینجا وجود دارد فقط در نسبت این بدن هست و حقیقت اینها از بین نمیرود: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء عند ربهم یرزقون.» ارتباط وجودی انسانها در حوزه معنایی و روحانی آنهاست پس قاعدتاً این ارواح حاضر هستند و وجود دارند و خود بخشی از سنت الهی است که به دست خود ظالم عمل میکند تا انشاالله انتقام مظلوم گرفته شود.
#استاد_پارسانیا
⭕️ @parsania_net
هدایت شده از حمید پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸#تیزر ا #پارسانیا
🔳 نتیجهی خون کودکان کشته شده توسط فرعون، تشکیل امت موسی علیهالسلام است.
◽️ تیزر برنامه تلوزیونی جریان با موضوع «از قتل کودکان بنیاسرائیل تا کودککشی اسرائیل»
باحضور
▫️حجتالاسلام حمید پارسانیا؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه
🔻فایل صوتی برنامه و کلیپهای آن به زودی در کانال بارگذاری خواهد شد.
💢کانال استاد حمیدپارسانیا را دنبال کنید
📲 وبگاه ا ایتا | تلگرام | ویراستی
هدایت شده از حمید پارسانیا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
@ جزوه دوره - محفل اُنسِ معرفت نفس .pdf
1.77M
🔸 جزوه «محفل اُنسِ معرفت نفس»
📌(طرح درس شرح کتاب ده نکته از معرفت نفس)
✍ استاد صالحی - استاد طاهرزاده
#PDF
🔻اگر بتوانید جزوه را پرینت بگیرید برای خواندن در طی «دوره معرفت نفس آنلاین» برایتان بهتر است.
🔰 معرفی دوره معرفت نفس آنلاین
🎞 لینک ١۴ جلسه تصویری دورهی کامل #معرفت_نفس_آنلاین در آپارات 👇
🌐 www.aparat.com/playlist/733773
📌لینک یوتیوب:
🎞 https://youtube.com/playlist?list=PLZooxCRAQz8hBKNqx2N4kB_OAxii-j1sK
🔸
❇️ پیشنیاز برای شرکت در دورهی جدید «ولایتشناسی عرفانی و سلوکی» (لینک)، گذراندن جلسات ٣ تا ١۴ از همین دوره «معرفت نفس آنلاین» (لینک)، به ضمیمه جلسات ١ تا ١٩ دوره «انسانشناسی قرآنی» (لینک)، الزامی میباشد.
🔸
✅ کانال دروس استاد صالحی
تلگرام
🌐 t.me/+Z_9TKosKG445MDk0
پیامرسان بله
🌐 https://ble.ir/salehi786
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸شرطبودن «معرفت به ولایت» برای قبولی اعمال صالح
#استاد_کفیل
🔸
🔻در روایات ذیل👇 در بیان شرطبودن «معرفت» برای قبولی اعمال صالحه، منظور «معرفت به ولایت اهل البیت (علیهم السلام)» است، که هیچ عملی جز با ولایت و اطاعت و محبت خالص و تام نسبت به حجت و خلیفه الهی مقبول نمیشود.
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/108680
شناسه حدیث : ۱۰۸۶۸۰
نشانی : الکافي ج ۳، ص ۲۶۴
قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ يَعْقُوبَ اَلْكُلَيْنِيُّ مُصَنِّفُ هَذَا اَلْكِتَابِ رَحِمَهُ اَللَّهُ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنِ اَلْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ مُعَاوِيَةَ بْنِ وَهْبٍ قَالَ:
.
⚡ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ عَنْ أَفْضَلِ مَا يَتَقَرَّبُ بِهِ اَلْعِبَادُ إِلَى رَبِّهِمْ وَ أَحَبِّ ذَلِكَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَا هُوَ؟
🔻فَقَالَ مَا أَعْلَمُ شَيْئاً بَعْدَ اَلْمَعْرِفَةِ أَفْضَلَ مِنْ هَذِهِ اَلصَّلاَةِ أَ لاَ تَرَى أَنَّ اَلْعَبْدَ اَلصَّالِحَ عِيسَى اِبْنَ مَرْيَمَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) قَالَ : «وَ أَوْصٰانِي بِالصَّلاٰةِ وَ اَلزَّكٰاةِ مٰا دُمْتُ حَيًّا ».
🔸
جامع الأحادیث
https://hadith.inoor.ir/hadith/106956
شناسه حدیث : ۱۰۶۹۵۶
نشانی : الکافي ج ۲، ص ۴۶۴
أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنِ اَلْحُسَيْنِ بْنِ سَعِيدٍ عَمَّنْ ذَكَرَهُ عَنْ عُبَيْدِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَارِدٍ قَالَ:
.
⚡قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) حَدِيثٌ رُوِيَ لَنَا أَنَّكَ قُلْتَ « إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ»
.
⚡ فَقَالَ قَدْ قُلْتُ ذَلِكَ
.
⚡ قَالَ قُلْتُ : وَ إِنْ زَنَوْا أَوْ سَرَقُوا أَوْ شَرِبُوا اَلْخَمْرَ؟!
🔻 فَقَالَ لِي «إِنّٰا لِلّٰهِ وَ إِنّٰا إِلَيْهِ رٰاجِعُونَ» وَ اَللَّهِ مَا أَنْصَفُونَا أَنْ نَكُونَ أُخِذْنَا بِالْعَمَلِ وَ وُضِعَ عَنْهُمْ،
🔻إِنَّمَا قُلْتُ : «إِذَا عَرَفْتَ فَاعْمَلْ مَا شِئْتَ مِنْ قَلِيلِ اَلْخَيْرِ وَ كَثِيرِهِ فَإِنَّهُ يُقْبَلُ مِنْكَ».
🔸
📌سخنرانی شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🌐 eitaa.com/ansarolmahdi_aj/1352
🔸
@Salehi786
بسم الله
#حدیث
🔸پیدا کردن اخلاص برای خدا، با تولّی و تبرّی طبق ولایت حجت خداست
#استاد_کفیل
🔸
🔻شیطان وقتی ابا کرد از سجده بر آدم نمیخواست برود بجایش گناه کند، بلکه گفت این سجده را به آدم نکنم اما میروم بجایش یک عبادت بینظیر میکنم!!
⚡فَقَالَ [ابلیس] : يَا رَبِّ وَ عِزَّتِكَ إِنْ أَعْفَيْتَنِي مِنَ اَلسُّجُودِ لِآدَمَ «لَأَعْبُدَنَّكَ عِبَادَةً مَا عَبَدَكَ أَحَدٌ قَطُّ مِثْلَهَا»
hadith.inoor.ir/hadith/255594
⚡فَقَالَ إِبْلِيسُ : يَا رَبِّ أَعْفِنِي مِنَ اَلسُّجُودِ لِآدَمَ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ أَنَا أَعْبُدُكَ عِبَادَةً لَمْ يَعْبُدْكَهَا مَلَكٌ مُقَرَّبٌ وَ لاَ نَبِيٌّ مُرْسَلٌ
hadith.inoor.ir/hadith/308456
🔻 یعنی امر اهمّ و وظیفهای که امر بر آن شده بود را رها کرد، به بهانه عبادت و کار دیگری که بقول خودش عبادت خدا و بقصد قربت هم باشد!! یعنی مشغول کار خودش باشد برای خدا، نه مشغول انجام امر خدا.
🔻اما خدای سبحان از او نپذیرفت، و هیچ عبادتی را که همراه با سجده بر آدم نباشد را نمیپذیرد. چون «ولایت آدم کل» مجرای جلب رضایت الهی در عبادات است. خداوند متعال به محبتش به خلیفةالله میخواهد با تولّی به ولایت حجت و خلیفهاش و تبرّی از دشمنان او عبادت و اطاعت بشود، نه از هر مسیر غیر آن.
⚡قَالَ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ : «إِنِّي أُحِبُّ أَنْ أُطَاعَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ»
https://hadith.inoor.ir/hadith/255594
⚡قَالَ اَللَّهُ (تَبَارَكَ وَ تَعَالَى) : لاَ حَاجَةَ لِي إِلَى عِبَادَتِكَ، «إِنَّمَا أُرِيدُ أَنْ أُعْبَدَ مِنْ حَيْثُ أُرِيدُ لاَ مِنْ حَيْثُ تُرِيدُ»
hadith.inoor.ir/hadith/308456
🔻 لذا ما حواسمان باشد که خودمان را گول نزنیم، به اینکه «بجای اخلاص در کارِ خدایی کردن»، به فریب هوای نفس «کار خود را برای خدا انجام دهیم»!
⚡ «کارِ خود» را برای خدا نکنیم
💥 بلکه خالصانه فقط «کارِ خدایی» بکنیم
🔻 در جملات شهید سیدمرتضی آوینی هست:
⚡ «کارتان را برای خدا نکنید؛ برای خدا کار کنید!! تفاوتش فقط همین اندازه است که ممکن است حسین(ع) در کربلا باشد و من در حال کسب علم برای رضایت خدا...! »
🔸
📌سخنرانی شب شهادت حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)
🌐 eitaa.com/ansarolmahdi_aj/1352
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔸حکایت منامیه شیخ اشراق در #معرفت_نفس
▫️١
📌گزیده درس #استاد_حشمت_پور، از کلام #شیخ_اشراق
🔸
🔸شيخ اشراق علم الهى به ماسوا را «علم حضوری» مي داند، و براي آنكه گستره و موارد علم حضوری را بيان كند حكايت مناميهای را نقل مي كند. در کتاب التلويحات میگوید:
🔻زماني اشتغال علمي ام زياد بود و به فكر زياد و رياضت علمي مشغول بودم، وحال آنكه مسألهی علم برايم سخت شده بود و از كتب چيزي بدست نياوردم كه روشن كند.
🔻شبي از شب ها، دربين خواب و بيداري (در حالت منامیه)، ناگهان حالتي مرا ربود با لذت فراگير، جرقهي درخشان و نوربلند بالایی درهيئت وصورت پيرانساني [برایم ظاهرشد]. وقتي كه او را ديدم شناختم كه معلم اول (ارسطو) است، فرياد رس نفوس وپيشوايي حكمت، باهيئتي كه خوشم آمد و عظمتي كه مرا متحير كرد، ولي او با خوشآمدگويي و سلام کردن دهشتم را زايل كرد و وحشتم را تبديل به انس نمود، ولذا از صعوبت مسألهی علم به او شكايت كردم.
🔻به من گفت:
⚡ *«إرجع إلى نفسك تنحل لك»* ، به نفست مراجعه كن مشكل حل میشود.
گفتم: چگونه؟
⚡گفت: وقتي كه خودت را درک میكني آيا با خودت خودت را درک میكني يا با چيز ديگر؟
اگر با چيز ديگر درك كني از دوحال خارج نيست يا آن چيز قوهاي از قواي نفس است يا یک ذات ديگر است، در هرصورت چه قوه از قواي نفس باشد يا ذات ديگر، آن درك خودش نياز به واسطه دارد و درك آن واسطه هم نياز به واسطه دارد وهكذا، اين تسلسل است و محال.
(إنّك تدرك لنفسك، فإدراكك لذاتك بذاتك أو غيرها؟ فيكون لك إذن قوّة أخرى، أو ذات تدرك ذاتك، والكلام عائد و ظاهرٌ استحالته)
⚡اما اگر با خودت خودت را درك میكني آيا با صورتي كه از خودت مي گيري خودت را درك ميكني (يا بدون صورت)؟
(وإذا أدركت ذاتك بذاتك، بأعتبار أثرٍ [صورت علميه] في ذاتك؟)
⚡گفتم: بله، باصورتي كه از نفسم میگيرم.
گفت: اگر آن صورت مطابق با نفست نباشد، صورت خودت نخواهد بود، و درنتیجه خودت را درک نمیکنی. (فإن لم يطابق الأثر ذاتك فليس صورتها، فما أدركتها)
⚡گفتم: آن صورت مطابق نفسم است.(فالأثر صورة ذاتي)
⚡گفت: آيا صورتي كه از نفست مي گيری «صورتی مطلق» است يا خصوصيات ديگري هم دارد؟
(صورتك لنفسك مطلقة أو متخصّصة بصفات أُخرى؟)
⚡گفتم: دومی [یعنی، صورت نفسم با تمام خصوصيات انسانى از قبيل علم، قدرت و...]
⚡گفت: صورت نفست یک صورت کلی است و هرصورت ديگری هم كه به آن ضميمه ميشود هم كلی است، و ضمّ كلی به كلی موجب جزئيت و تشخّص نفست نميشود، وحال آنكه نفست دارای تشخّص شخصی و جزئي است. بنابراين بايد چيز ديگري موجب جزئيت و تشخّص شود، وحال آنكه چيز ديگري هم وجود ندارد و توهم كه نفست را درك ميكني یک شخص درك میكنی (نه یک مفهوم و صورت کلی) كه قابل صدق بركثيرين نيست. *پس درك خودت بواسطهي صورت نيست.*
(كلّ صورةٍ في النفس هي كليّة و إن تركّبت أيضاً من كليات كثيرة فهي لا تمنع الشركةَ لنفسها، و إن فرض منعها [صورت] تلك [شركت] فلمانع آخَرَ و أنت تدرك ذاتك و هي [ذات] مانعة للشركة بذاتها، *فليس هذا [ادراك خودت] الادراك بالصّورة* )
⚡گفتم: وقتي كه خودم را درك مي كنم مفهوم «أنا» را درك مي كنم، نه صورت نفسم را.
⚡گفت: مفهوم «أنا» هم كلي است وقابل صدق بركثيرين، چرا كه هرمفهوم جزئي از آن حيث كه مفهوم جزئي است، بدون لحاظ علميت و اشاره «كلی» است. پس مفهوم «هذا»، مفهوم «أنا»، مفهوم «نحن» ومفهوم «هو» همهشان كلی است، و وقتي جزئي ميشود كه با اشاره (مصداقی) همراه شود.
⚡گفتم: حالا كه همه ي راههایی كه من گفتم باطل است، پس نفسم را چگونه درك مي كنم؟
🔻گفت: از آنجايی كه ذات خود را با ذاتت درك مي كني، نه بواسطهي قوهاي از قوای ذاتت، ونه با صورتی کلی كه مطابق يا غير مطابق ذاتت باشد، ونه با مفهوم «أنا»، پس *ذاتت در درک کردن خودش هم عقل است هم عاقل است وهم معقول است. (یعنی اتحاد علم و عالم و معلوم، در علم حضوری)*
(فلما يكن علمك بذاتك بقوّة عن ذاتك، فإنّك تعلم أنّك أنت المدرك لذاتك لا غير، و لا بأثر غير مطابق [صورت غيرذاتت]، و لا بأثر مطابق [صورت ذاتت]، *فذاتك [جواب لمّا] هي العقل و العاقل و المعقول* )
⚡گفتم:برايم بشتر توضيح بده.
⚡گفت: بدن وسيلهي فعل نفس و محل افعال نفس است، آيا بدن خود را درك ميكني، به درك مستمر و دائمی؟
گفتم: بله.
⚡گفت: بدنت را چگونه درك مي كني، آيا بواسطهي صورت شخصي بدنت كه در ذاتت وجود دارد درك میكنی (در حالی که میدانی اینطور نیست)؟
(أبحصول صورةٍ شخصيّةٍ في ذاتك و قد عرفت استحالته؟)
⚡گفتم: نه، با صفات كلی (مفهومی) كه از بدن ميگيرم.
(لا، بل على أخذ صفاتٍ كلّيّةٍ)
▫️٢
⚡گفت: توبدن خاصت را حركت مي دهي، وبدن خاص و جزئيت را مي شناسي، نه صورت (مفهومی) بدنت را كه كلی است و قابل شركت افراد مختلف درآن. پس ادراك صورت بدن كه كلي است ادراك شخص و جزئي بدنت نيست.
(و أنت تحرّك بدنك الخاصّ و تعرفه بدناً خاصّاً جزئيّاً، وما أخذتَ من الصورة نفسِها لا يمنع وقوع الشركة فيها، فليس إدراكك لها [صورت] إدراكاً لبدنك الّذي لا يتصوّر أن يكون مفهومه لغيره)
🔻 *پس تو ذاتت را با ذاتت را درك میكني و بدنت را هم با ذاتت درك میكني، يعني شخص نفس و شخص بدن را درك میكنی.*
🔻 سه چيزحاضر براي نفس اند و بهعبارت بهتر غائب از نفس نيستند، يكي خود نفس، ديگري بدن و سومي قواي نفس كه حالّ در بدناند اعم از حواس ظاهره كه لامسه، ذائقه، سامعه، باصره وشامه باشند و حواس باطنه كه حس مشترك، خيال و... است. و باتوجه به ملاك تعقل كه حضور شي در نزد مجرد باشد نفس به اين سه امر «علم حضوری» دارد. و از آنجايی كه صور خيالی هم درپيش نفس حاضر اند نفس به اين صور علمیه هم علم حضوری دارد، نه اينكه ازطريق تمثل صورت درنفس علم داشته باشد كه علم حصولي است.
🔻از آنجايی كه ملاك ادراك حضور درنزد مجرد است ودربحث ما مراد از مجرد نفس است هرچقدر تجرد نفس بيشتر باشد ادراكش قوي تراست، هم دركش از خودش قويتر است و هم از قواي بدني وبدن درك كامل تري دارد و اجزاي بیشتری از آن را ميداند.
(انتهای بیان تلویحات)
🔻طبق این بیان شیخ اشراق، خداوند تعالي علت وجودي يا مبدأ محيط ومسلط ماسوي الله است ومعلول لازم ذات علت است واز آن غائب نيست و هرچيزي كه غائب از موجود مجرد نباشد معلوم آن است. پس همه ماسوي الله معلوم باري تعالي است.
⚡حق تعالي مسلط است برماعدا واحاطه علمي دارد وكل ماسوي الله ظاهر اند براي باري تعالي، ولي از آنجاي كه اين اضافه خارج از ذات است موجب تكثر ذات الهي و مخل وحدانیت ذات الهی نميشود.
⚡اگر غير بدن ما مثل بدن پيش نفس حاضر باشد همان گونه كه علم به بدن حضوري است براي درك غير بدن هم نياز به صورت علمي نداشتيم. پس ملاك علم حضور براي مجرد است واز آنجاي كه باري تعالي مبدأ ماسوي الله است احاطه دارد به آنها وهمه ي اشيا حاضر اند براي باري تعالي.
⚡ نورالانوار (خداوند سبحان) براي خودش ظاهر است، چرا كه مجرد و قائم بذاته است و هر مجردي قائم بذاته براي خودش ظاهر است. وساير اشيای موجودات هستی هم ظاهر اند براي نورالانوار، چرا كه هيچ چيزي نمي تواند مانع ظهور اشيا از نورالانوار شود. پس هيچ ذره ي در آسمان و زمين نيست كه از حق تعالي مخفي باشد، بلكه همهي اشيا معلوم حق تعالي است.
⚡علم ظهور است، علم به ذات ظهور ذات است براي ذات وعلم به ماسوا ظهور ماسوا است براي ذات، و ظهور اضافه است بين دوچيز يا بیشتر. پس علم الهي به ماسوا اضافه است يعني كل ماسوا ظاهر است براي باري تعالي.
🔻خواجهنصیر هم این نظر شیخ اشراق (در حضوری بودن علم الهی) را می پذیرد و درشرح رساله العلم به بیان آن می پردازد.
🔸
📌 آرشیو دروس حکمت استاد محمدحسین حشمتپور، شرح کتاب شوارق الإلهام (لاهیجی)، تاریخ ١۵ الی٢۴ اسفند ١٣٩۴
🔖 جلسه 1: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 2: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 3: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 4: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 5: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 6: مـتـن | صـوت
🔖 جلسه 7: مـتـن | صـوت
🔸
@Salehi786
هدایت شده از سیدالعلماء
🔺 ... ممکن است افرادی که به محضر علمای خراسان مشرف شده و کمالاتی از آن سروران دیده باشند و نیز نقل تشرف بعضی از آنان را به محضر امام عصر ارواحنا له الفداء را شنیده باشند، باور نکنند که ممکن است این اعاظم در اینگونه مسائل دچار اشتباه شده باشند؛ ولی باید بدانند که طبق روایت اختلاف جناب ابن ابی عمیر با جناب هشام، این عوارض بشریت به غیر معصوم عارض خواهد شد و شاهد این عرض داستانی است که در همین نزدیکیها یعنی در عصر قاجار واقع شده: یکی از علمای فارغ التحصیل از نجف اشرف در بازگشت به ایران، در حوالی تهران به شغل روحانیت و اقامهی جماعت اشتغال داشته و بسیار مرد پاکدل و صادقی بوده است. یکوقت به مناسبتی متذکر میشود که چرا در رشته علوم اعتقادی و عقلی مانند رشتهی فقه و اصول تخصصی ندارد و این کمبود را حتماً باید جبران کند.
این بود که حسب الوظیفه به تنهایی و بدون آشنایی به سوی تهران حرکت میکند و در این شهر، سرگردان میگردد ولی ناگاه شخص ناآشنایی به او میرسد و او را به مدرسه و به مدرس معقول و به کتاب شفا و به هر چه که لازم داشته هدایت میکند و هر مشکلی پیش میآید با ملاقاتی آن را حل مینماید. از او میپرسد که جریان شما چیست، میگوید ما از ناحیهی مقدسه مأموریم امثال شماها را یاری رسانیم. این داستان را در رسالهی الکلام یجر الکلام مرحوم آیت الله سید احمد شبیری زنجانی و جناب آقای آیت الله شبیری از مراجع قم میتوان ملاحظه کرد و نیز مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری یزدی، شفاهاً نقل میکرد.
🖊 قسمتی از مقاله: مکتب تفکیک دستخوش
تفکیکی دیگر تألیف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
هدایت شده از دانشگاه ادیان و مذاهب
تفسیرتک جلدی قرآن کریم
ترجمه و تفسیر استاد محسن قرائتی
☑️ تفسیر کل قرآن
☑️دارای 25000 نکته قرآنی
☑️ دارای 1220 صفحه وزیری
☑️ دارای جلد نفیس چرم مصنوعی
👈🏼 قیمت اصلی 670000 تومان
👈🏼 با تخفیف فقط 100000 تومان خریداری کنید.
جهت اطلاعات بیشتر در ایتا با نام کاربری :
@farhangiadyan
📣لطفا اطلاع رسانی فرمایید.
✔️با ما همراه باشید.
👇👇
@adyanuni
مسئولیتی دست بنده نیست.
اطلاعیهی دانشگاه ادیان و مذاهب هست و تخفیف آنها برای طلاب.
بنده فقط اطلاعرسانی کردم
✅ #چهل_جلسه مبانی #فلسفه_اخلاق_توحیدی
(صوت+متن)
🔸مراتب معرفت توحید از طریق معرفت نفس
⭕️ #استاد_فیاضبخش: «اگر فلسفۀ اخلاق توحیدی تبیین نشود، بسیاری از مطالب حدیث معراج قابل فهم نخواهد بود. از همین روست که مرحوم استاد سعادتپرور هم در مقدمۀ کتاب سرالاسراء و قبل از ورود به شرح حدیث معراج، به تشریح فلسفۀ اخلاق توحیدی در فرهنگ تربیتی مرحوم علامۀ طباطبایی(ره) پرداختهاند. شاید شرح و تبیین این مطلب، از شرح خود حدیث معراج مهمتر باشد؛ چرا که از این طریق روشن میگردد که نگاه اساتید ما به این حدیث شریف، با نگاه دیگران که آن را شرح میدهند چقدر متفاوت است.»
🔸
🔻 از این رو، #استاد_فیاضبخش طی حدود دو سال و نیم و در #۴۰_جلسه (از ۶ مهر ۹۴ تا ۳۱ اردیبهشت ۹۷)، به تبیین مکتب تربیتی مرحوم علامۀ طباطبایی، ذیل عنوان فلسفۀ اخلاق توحیدی پرداختند، که متن فهرست اهم مطالب، و صوت این چهل جلسه را تقدیم میکنیم:
🌟متن «درآمدی بر فلسفه اخلاق توحیدی»
(شامل مبانی نظری مکتب تربیتی، و ویژگیهای عملی و برخی دستورات سلوکی) 👇
🌐 jelveh.org/Blog/detail/4307
🌟دانلود فایلهای صوتی چهل جلسه «درس فلسفه اخلاق توحیدی» 👇
🌐 jelveh.org/Media/Detail/3273
📚 خلاصهای از مطالب این جلسات در کتاب «درآمدی بر مکتب تربیتی علامه طباطبایی (ره)» چاپ شده است👇
🌐 www.jelveh.org/products/11351
🔸
✅ دستورات عملی و عام این مکتب تربیتی، که در تمام عمر باید رعایت شود:
۱. نماز اول وقت
۲. دائم الوضو بودن
۳. انس دائمی با قرآن
۴. نماز شب
۵. سجده طولانی
۶. زیارت منظم اهل قبور و تفکر در مرگ
🔸
@Salehi786
@Salehy
هدایت شده از نرم افزارهای مفید
#فروش_ویژه
فروشگاه اینترنتی محصولات #نور
با #تخفیف ویژه، تا پایان هفته!
📀#جامعاصولفقهنسخه۳
🌐 مشاهده و بارگیری 👇
www.noorshop.ir/fa/product/74146
📀#تاریخایراناسلامی۲
🌐 مشاهده و بارگیری👇
www.noorshop.ir/fa/product/15815
📀#سیرهمعصومانعلیهمالسلام
🌐 مشاهده و بارگیری👇
www.noorshop.ir/fa/product/6319
🔹 @ROEnsani
🔸
⚡ @Salehi786
⚡ @SalehiApps
Screenshot_۲۰۲۳۱۱۳۰-۰۰۵۰۲۸_Instagram.jpg
956K
📌کامنت ١ و ٢
🔹دکتره یک پست گذاشته بود میگفت که خدا عادل یا توانا نیست (نعوذ باللّٰه) چون بچههای کوچک گناهی ندارن که مریضی سخت سرطان میگیرن و میمیرن!
👆بالا دوتا کامنتم بود که برای ایشون و یه مخاطب دیگه گذاشتم و زیر کامنت کلی شلوغ شد از موافقان و مخالفان!
✍نوشتم:
1⃣ خطاب به حرفهای کلیپ:
🔸زندگی فقط دنیا نیست، بلکه اصلا دنیا محل زندگی نیست، عدالت خدا با دار حیات و زندگی ابدی معنا میشه که اونجا محل حقیقی زندگی شاد و خوشی بینهایت هست. این دنیا صرفا دانههای زیر خاک دنیاییم، تا رشدمون بسوی نور را انتخاب کنیم و جوانه بزنیم و سر از خاک دنیا بیرون کنیم بسوی عالم نور بینهایت.
کتاب عدل الهی شهید مطهری برای کسی که دنبال دانش و پاسخ به این سوالاتش هست کتاب خوبیه
2⃣ به سؤال مخاطب دوم:
🔸 سلام دوست عزیز
گفتیم دیگه! دنیا جای زندگی نیست که صرفا دنبال خوشی کامل و راحتی محض باشیم، بلکه جای امتحان و رشد با بندگی خداست که جوشش چشمهای جاری از خوبیهای خدا برای همدیگه بشیم، تا نتایجش رو در محل اصلی زندگی در آخرت و حیات ابدی بچشیم.
.
برای همین قرآن میفرماید دار آخرت محل حیات و زندگی حقیقی است:
⚡ «إِنَّ الدّارَ الْآخِرَةَ لَهِيَ الْحَيَوانُ»
(سوره عنکبوت، آیه ۶۴)
🔸
@Salehi786
Screenshot_۲۰۲۳۱۱۳۰-۰۰۴۸۰۹_Instagram.jpg
718.8K
📌کامنت ٣
🔹یک ناباوری در جواب به یه مؤمن که گفته بود برو برنامه زندگی پس از زندگی رو ببین تا آخرت رو باور کنی، نوشته بود:
«هیچ وقت نگاه نمیکنم! تمام زیباییهای این دنیا اثبات میکنند که دنیای دیگهای وجود ندارد»!!
✍در کامنت سوم در پاسخ به این حرف ایشون نوشتم👇
🔸سلام. اتفاقا زیباییهای محدودِ دنیا اثبات میکنه که زیباییِ مطلق و نامحدود هست، در حالی که تو دنیا همه حد دارند، پس نشون میده واقعیتِ آن زیباییِ مطلق و نامحدود در باطن این عالم هست و همین زیباییهای دنیا همه نمایشی از اوست.
.
دنیا دقیقا مثل صفحهی نمایشی هست که در حد ظرفیت محدود خودش امواج زیباییهای نامحدودِ باطنِ هستی رو دریافت میکنه و نشون میده
🔻 ادامه متن👇
🌐 eitaa.com/salehi786/2014
🔸
@Salehi786
بسم الله
🔹یک ناباوری در جواب به یک مؤمن که گفته بود برو برنامه زندگی پس از زندگی رو ببین تا آخرت رو باور کنی، نوشته بود:
«هیچ وقت نگاه نمیکنم! تمام زیباییهای این دنیا اثبات میکنند که دنیای دیگهای وجود ندارد»!!
🌐 eitaa.com/salehi786/2013
✍در کامنت در پاسخ به این حرف ایشون نوشتم👇
🔸سلام. اتفاقا زیباییهای محدودِ دنیا اثبات میکنه که زیباییِ مطلق و نامحدود هست، در حالی که تو دنیا همه حد دارند، پس نشون میده واقعیتِ آن زیباییِ مطلق و نامحدود در باطن این عالم هست و همین زیباییهای دنیا همه نمایشی از اوست.
.
🔻دنیا دقیقا مثل صفحهی نمایشی هست که در حد ظرفیت محدود خودش امواج زیباییهای نامحدودِ باطنِ هستی رو دریافت میکنه و نشون میده
.
⚡ کودکان، این لطافت و ظرافت و زیبایی و دلبریشون برای پدرومادرشون و اطرافیانشون رو از کجا دریافت کردن؟
.
⚡ هر غنچهی زیبای شکوفا شده در عالم اینهمه عطر و قشنگی رو از کجا دریافت میکنه و نشون میده؟
.
⚡ چرا هر مخلوقی که از غیب و باطن هستی شکفته میشه جذابیت و دلبری و زیبایی و لطافت داره؟
.
نو ز کجا میرسد؟ کهنه کجا میرود؟
گر نه ورای نظر عالم بیمنتهاست
.
چیست نشانی آنک هست جهانی دگر
نو شدن حالها، رفتن این کهنههاست
.
روز نو و شام نو باغ نو و دام نو
هر نفس اندیشه نو، نوخوشی و نوغناست
(مولوی)
.
⚡ این غیبِ بینهایت زیباست که هر لحظهای داره نو به نو لطافت و زیباییهاش در هستی باز و منتشر میشه.
.
⚡ هنر ما هم اینه که برای همدیگه خوبیها و زیباییها رو بخوایم تا میزانِ دریافتمون از عظمت زیباییِ بینهایتِ غیب و باطن هستی بیشتر بشه و خوبتر و زیباتر بشیم.
.
⚡ هنر انسان حرکت بسوی زیبایی بینهایت هست، اگه توی این دنیا خودش رو خراب نکنه و مطابق غیب هستی زیبا بمونه، در آخرت به زندگی حقیقی با چشیدن حرکت بسوی زیبایی بینهایت وارد میشه و زندگیِ با چشیدن لذت کمال و زیبایی بینهایت الهی رو تجربه میکنه.
.
⚡ همدیگه رو با کلمات زیبا بنوازیم و تمنای خیر و خوبی و زیبایی برای همه داشته باشیم و با توجه به خدای زیبایی آفرین راز بزرگ عشقش را در غیب و باطن جان و جهانمون کشف کنیم...
.
⚡ براتون زیبا دیدن هستیِ بینهایت الهی رو طلب میکنم.
.
🙏موفق باشید به توفیق الهی
🔸
@Salehi786
PicsArt_11-30-01.10.51.jpg
514.8K
📌کامنت ۴
🔹یک معترض به مشکلات هم ذیل کامنت اول نوشته بود: «پس چرا اینقدر جدی و محکم ومستمر و متوالی غرق در دنیا و مادیات و مقامات دنیایی و لذات وشهواتش شده اید ... افشاکننده اختلاس گناه کبیره نابخشودنی محسوب و مرتکب شده و مستحق تنبیهات ومجازات هستش؟؟!!! اینجوریا نمیشه حاج آقاااااا بس کنید تورو بخدااا ...
(اشتباهات تایپی رو نادیده بگیرید خواهشآ)
✍ نوشتم:
🔸 هرکسی نتیجه باورها و اعمال خودش رو دریافت میکنه. ممنون از تذکرات خوبتون که همه باید جدی بگیریم و حواسمون باشه که دنیا فریبمون نده و کارمون رو برای رسیدن به رضایت و محبت خدا خالص کنیم.
اشتباه تایپی سهوی هست، مهم اینه که اشتباه عمدی و آگاهانه نکنیم!
تو دنیا میشه اشتباهات رو پاک و اصلاح کرد
اما در آخرت دیگه فرصت اصلاح خطاها نیست!
منم باید خطاهام رو مثل هرکسی دیگه بشناسم و پاک کنم و برای خدای زیبایم پاکیزه و خالص بشم.
🔸
@Salehi786
🔸دریافت کتیبۀ رایگان در قم (از جنس پارچهی مخملی)
🏴 با عنوان: «چون فاطمه ما مدافع قرآنیم»
🚩 برای نصب و استفاده در محیط منزل و محیط کار در ایام فاطمیه 👇
🌐 maahed.ir/product/کتیبه-چون-فاطمه-مدافع-قرآنیم
🔻امکان دریافت با پیک موتوری یا دریافت حضوری در آدرس:
📍قم، خیابان سُمیه، کوچه ۱۴، پلاک ۱۰
(از ۱۰ هزار کتیبه رایگان، حدود ۵۰۰ عدد باقی مانده. متقاضیان گرفتن کتیبه زودتر به لینک مراجعه کنند)
🔸
@Salehi786
293.9K
در مورد کتیبه👆بنده فقط اطلاعرسانی کردم که میتوانید از آدرس فوق با ثبت در لینک کتیبه را دریافت کنید.
و الا بنده خودم نه ربطی به آن مجموعه دارم و نه کتیبهای دارم!