ارسال شده از سروش+:
نکاتی که یک مربی تربیتی باید بداند:
🔹💠راهنمای سرگروه و مربی💠🔹
۱- با توکل به خدا و نام خدا جلسه را شروع کنیم.
۲- اخلاص در عمل و تقوا را رعایت کنیم.
۳- ساعت جلسه را تغییر ندهیم.
۴- وقت جلسه، نشاط روحی و عاطفی خود را حفظ کنیم.
۵- وفای به عهد، خوش قولی و تواضع را از یاد نبریم.
۶- از قضاوت ناصحیح نسبت به متربیان پرهیز کنیم.
۷- اشتباهات خود را توجیه نکنیم.
۸- از علماء، بزرگان و شخصیتهای دینی با احترام نام ببریم.
۹- از به کار بردن کلمات خارج از نزاکت بپرهیزیم.
۱۰- پرگوئی نکنیم، در واقع آنقدر بگوئیم که می توانیم بشنویم.
۱۱- رازدار و محرم اسرار متربی باشیم.
۱۲- از تعصب بیجا بپرهیزیم.
۱۳- از متربی توقعات بیش از اندازه نداشته باشیم.
۱۴- رسا و روان بودن کلمات و جملات را رعایت کنیم.
۱۵- از داشتن تکیه کلام پرهیز کنیم.
۱۶- آرام و شمرده صحبت کنیم.
۱۷- ساده تدریس کنیم؛ اما عمیق.
۱۸- در املاء کلمات دقت کنیم و کلمات را صحیح روی تابلو بنویسیم.
۱۹- ذوق و استعداد متربیان را شناسایی و هدایت کنیم.
۲۰- بین متربیان رقابت سالم و مثبت ایجاد کنیم.
۲۱- در برخوردها عدل و انصاف را رعایت کنیم.
۲۲- به همه توجه و نگاه یکسان داشته باشیم.
۲۳- از تشویق به موقع غافل نشویم.
۲۴- سخن متربی را بی مورد قطع نکنیم.
۲۵- کارها و فعالیتهای مربوط به حلقه را بین متربیان تقسیم و به آنها مسئولیت بدهیم.
۲۶- در هنگام موعظه، خود را مخاطب اصلی قرار دهیم.
۲۷- به مقررات محیط احترام بگذاریم.
۲۸- سعی کنیم کردار و رفتار خوبی از خود نشان دهیم.
۲۹- پیش از جلسه، شناختی اجمالی از وضعیت، موقعیت و سطح معلومات متربیان بدست آوریم.
۳۰- بیش از اندازه در کار متربیان، خود را دخالت ندهیم.
۳۱- شخصیت خویش را پیش متربیان سبک نکنیم.
۳۲- مقررات خشک و افراطی را از حلقه دور کنیم.
۳۳- نسبت به فعالیت متربیان بی تفاوت و بی توجه نباشیم.
۳۴- در آموزش از گروه گرائی و خط بازی خودداری کنیم.
۳۵- بر موضوعات جاری، تسلط و از آن اطلاع کافی داشته باشیم.
۳۶- در افزایش آگاهیها و محتوای علمی خود بکوشیم.
۳۷- به سؤالات متربیان با لحن خوب و مناسب پاسخ دهیم.
۳۸- مطالعه پیش از تدریس و آمادگی قبلی جهت آموزش داشته باشیم.
۳۹- برنامه ریزی داشته باشیم.
۴۰- ابتکار و خلاقیت داشته باشیم
۴۱- از روشهای تدریس و نحوهٔ به کار گیری آنها آگاه باشیم.
۴۲- به کیفیت شروع، ادامه و پایان جلسه توجه داشته باشیم.
۴۳- بتنوع را فراموش نکنیم.
۴۴- از تجربیات دیگران استفاده کنیم.
۴۵- در هر جلسه مطالب نو وتازه ای بیان کنیم.
۴۶- سعی کنیم متربیان در ارتباط با مطالب بیان شده ما فعالیت عملی داشته باشند.
۴۷- متربی را نسبت به یادگیری تشنه کنیم.
۴۸- در صورتی که احساس خستگی در چهره متربیان مشاهده کردیم، از ادامه جلسه خودداری کنیم.
۴۹- سعی کنیم همواره اشکالات خود را رفع کنیم.
۵۰- موضوع و عنوان جلسه را در ابتدای تدریس مشخص و بازگو کنیم.
۵۱- جلسه را مرحله به مرحله پیش برده و از شاخه به شاخه پریدن بپرهیزیم.
۵۲- بیش از اندازهٔ معمول به جزوه، کتاب و یا متن نگاه نکنیم.
۵۳- از طرح شبهات و اشکالات بدون جواب بپرهیزیم.
۵۴- جمع بندی جلسه را در انتها فراموش نکنیم.
۵۵- از داشتن لحنی یکنواخت و تن صدای ثابت بپرهیزیم.
۵۶- دقت کنیم مسائل ارائه شده در حد فهم متربیان باشد.
۵۷- در هنگام جلسه از وسائل و امکانات آموزشی موجود حداکثر بهره را ببریم.
۵۸- در هنگام جلسه حتی الامکان از مثال استفاده کنیم.
۵۹- خلاصهٔ درس را در انتهای جلسه بازگو و از متربیان نیز بخواهیم.
۶۰- ظاهری آراسته و منظم داشته باشیم و در نظر بگیریم که زیبایی، سادگی است.
۶۱- در کارهایمان نظم داشته باشیم تا الگوئی مناسب برای متربی باشیم.
۶۲- نتایج جلسات را بررسی کنیم تا نقاط ضعف و قوت را بیابیم.
۶۳- در هنگام خشم، بر احساسات و عواطف خود غلبه کنیم.
۶۴- در تمام کارهای خود، قاطعیت و برش داشته باشیم.
۶۵- متربی را در بالا رفتن از نردبان علم و معرفت یاری کنیم.
۶۶- در هنگام تدریس سعی کنیم تمام توجه متربیان را به خود جلب کنیم.
۶۷- فرصت انتقاد از خود را به متربیان بدهیم.
۶۸- از اینکه نسبت به پاسخگوئی به برخی از سؤالات قادر نیستیم، هراس به خود راه ندهیم و به راحتی اقرار کنیم که پاسخ آن را نمی دانیم.
#مهارتهای_سرگروه
ارسال شده از سروش+:
⭕نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند . حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :🔹 « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » 🔹 یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
🔹 مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
ارسال شده از سروش+:
⭕نقش الگو
"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند . حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :🔹 « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » 🔹 یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
🔹 مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
ارسال شده از سروش+:
✅روش های جذاب سازی جلسه(قسمت اول)
#مهارتهای_سرگروه
برای برگزاری یک جلسه نکاتی هست که مربی و سرگروه باید بدانند:
1⃣روحیه و علاقه ی سرگروه به علم آموزی و هدایتگری
از جمله این نکات، اجازه بدید نکته ای عرض کنم که به خود شخص سرگروه بر می گردد. حالا شاید شما تعجب بکنید بگید خوب جلسه جلسه ای است که برای نوجوان ها یا جوان ها گرفته می شود و باید شما نکته ای را بگید که فی الواقع مسئله ای را در نوجوان برای ما بازگو بکنه. اما من اولین نکته را از خود سرگروه شروع می کنم چرا که اگر شخص سرگروه فاقد یک سری مزایا باشد جلسه او از جذابیت لازم برخوردار نیست. اولین خصوصیتی که در جذبه جلسه شما کمک می کنه اون روحیه ی شماست و علاقه ی شماست نسبت به علم آموزی و هدایت گری. هر چقدر سر گروه نسبت به علم آموزی و هدایتگری مخاطبین دلسوزتر و عاشقانه تر باشه جلسه او مفید فایده تر است. یک سرگروهی که با خستگی و بی حوصلگی و بی رغبتی میاد مطلب را به مخاطب منتقل می کنه مخاطب را هم بی حوصله می کند. اما اون سرگروهی که با حوصله و با عشق به اون ریزه کاری های مسئله هم دقت می کنه و از هیچ نکته ای برای ارتقای کیفیت جلسه دریغ نمی کنه و غفلت نمی کنه، او می تونه یک سرگروه موفق در اداره جلسه باشه. لذا عشق به علم آموزی و هدایتگری یکی از اون نکاتی است که جلسه شما را جذاب می کنه.
2⃣خلاقیت و ابتکار سرگروه
نکته دیگر خلاقیت و ابتکار عمل سرگروه است. سرگروه قبل از جلسه بایستی فضای جلسه، مکان جلسه، زمان برگزاری جلسه را طوری تنظیم بکنه که حالت یکنواختی و بی حوصلگی برای مخاطب را بوجود نیاره. البته این نکته نکته خوبی است، که شما اگر در مسجد جلساتتون را تشکیل می دید یک جایی را مشخص بکنید ویژه گروه خودتون، بگونه ای که وقتی نیرو وارد مسجد می شه چشمش خود به خود به اون سمت بچرخه ناخودآگاه، چون همیشه شما اونجا جلسه را تشکیل می دید. خوب این از نظر روانی تأثیر خوبی را می تونه در نیروی شما بگذاره که پابند جلسات شما بشه. اما این مسئله هم در کنار این موضوع قابل تأمل است، که شما از باب تنوع می توانید جلساتتون را حتی در مکانهای دیگر برگزار بکنید، در یک امامزاده ای، در مزار شهدا، حالا بستگی به اون موضوعی داره که شما مطرح می کنید. یک وقت موضوع شما موضوع آشنایی با سیره شهداست، خوب چقدر زیباست که شما این جلسه را در کنار مزار شهدا برگزار کنید. یا یک وقت موضوع شما موضوعِ توسل است، چه نیکوست این جلسه را در کنار امامزاده ای یا حرم امامی حتی برگزار بکنید. تنوع در مکان اینگونه خلاقیت ها باعث بالا رفتن جذبه کلاس می شه. البته خلاقیتها، محدودیت نداره. سرگروهی ممکنه حتی با استفاده از نقاشی، استفاده از بعضی تصاویر، استفاده از بعضی از فیلمها و خیلی مسائل دیگه جذابیت کلاسش را بالا ببره. این خلاقیت سرگروه، در جذابیت کلاس بسیار مؤثر است. نکته دیگر که جذابیت کلاس را بالا می بره استفاده از وسایل کمک آموزشی است، مثل تخته، مثل اسلاید، مثل ویدئو پروژکشن، مثل بعضی مسائل دیگر. که می تونه براحتی بعضی موضوعات را به تصویر بکشه برای مخاطب و ملموس او بکنه و در حافظه مخاطب انها را ماندگارتر بکنه