ارسال شده از سروش+:
⭕ الگویی برای اردو
✅یک تمرین جالب برای اردوهای تفریحی:
متربیان باید شام اردو رو خودشان آماده میکردند. آتش روشن کردن در تاریکی و سرما و آماده کردن و کباب کردن مرغها ۲ تا ۳ ساعت زمان برد.
سرما و گرسنگی به بچهها فشار آورده بود؛ یکی از بچهها میگفت حاضرم این مرغها را خامخام بخورم!😳
بالاخره جوجهکبابهای پخته و نیمپخته را سر سفره آوردند. حالا مرحله دوم آمادهسازی شام شروع میشد. از هر گروه خواسته شد غذای خود را تزیین کند.🌺
وقتی بچهها آماده صرف غذا شدند، از گروهها خواسته شد غذایی که آماده کردهاند را به گروه کناری خود بدهند.😊
برای بچهها دلکندن از دستپختی که با زحمت فراوان آماده کرده بودند خیلی سخت بود؛ ولی باید این کار را انجام میدادند.
⬅️این فعالیت تمرینی بود برای تقویت کنترل بچهها بر تمایلات فعال کوتاه مدتشان.
#اردوی_تربیتی
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين خراسان رضوي
🆔 @Salehin_razavi
ارسال شده از سروش+:
⭕نقش الگو
🔻"مردم را با رفتار خود به سوی حق دعوت کنید نه با زبانهای خود"
این سخن که به عبارتهای گوناگون از معصومین(ع) نقل شده، بیانگر اهمیت ارائه الگو و اسوه تربیت است. با توجه به وجود غریزه نیرومند تقلید در انسان، یکی از بهترین روشهای تربیتی این است که انسان در عمل مربی دیگران باشد. این نقش به ویژه در افرادی از قبیل مربی، معلم ، والدین و روحانی بسیار حساس تر می باشد و متعلم، معلم را موجود ایده آل خود می پندارد خودآگاه و ناخودآگاه از او تقلید می کند . حتی در امور جزئی از قبیل سخن گفتن ، لباس پوشیدن ، راه رفتن و ...
اینجاست که نقش مربی و معلم آشکار می شود و باید مواظب تمام حالات و اعمال و رفتار خود باشد ، حتی در امور ریز و به ظاهر غیر قابل توجه. بهترین و متعالی ترین الگوها ، مربیان بشریت یعنی پیامبران و ائمه(ع) می باشند که دیگر مربیان باید زندگی خود را بر سیره و روش آنان منطبق سازند.
قرآن کریم می فرماید :🔹 « لقد کان فی رسول الله اسوه حسنه » 🔹 یعنی « به درستی که رسول خدا الگوی نیکویی برای شماست ». و بعد از پیامبر (ص) اهل بیت (ع) او الگو راهنما و سرمشق مردم می باشد . بعد از اهل بیت (ع ) علماء نقش الگویی دارند همچنین افرادی که عناوین خاصی دارند از قبیل رهبران ، شهدا، و.... البته باید توجه داشت که الگو دو جنبه دارد . مثبت و منفی ، اگر مربی یا عالم صفت ناپسندی نیز داشته باشد برای دیگران الگو قرار می گیرد .
و در آخر اینکه نقش الگو اینست که به متربی می فهماند وصول به رشد و کمال همچنان که برای او (الگو) میسر شد، برای من نیز ممکن است، و نیز از باب «ره چنان رو که رهروان رفتند» او را از تردید و سرگردانی در انتخاب مناسب ترین و نزدیکترین راه نجات می دهد...
خلاصه کلام :
🔹 مربی مومن و متدین در قلب متربی جا داره و با رفتار خودش تربیت میکنه
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين خراسان رضوي
🆔 @Salehin_razavi
🔸مگذار مرا دراین هیاهو/ تنها و غریب و سربه زانو
🔸ای کاش ضمانتم را بکنی/ تکرار قشنگ بچه آهو
ولادت شمس الشموس، امام رضا علیه السلام مبارک باد🌺🌸
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين خراسان رضوي
🆔 @Salehin_razavi
صالحین خراسان رضوی
#اطلاع_رسانی
📣توجه مهم برای فعالین تربیتی
- اگر «دل»تان برای تربیت نسل نو می تپد اما «دست»تان خالی است؛
- اگر به دنبال «روش ها»یی برای جذب نوجوانان به کانون مسجد و پایگاه بسیج هستید؛
اگر می خواهید با «اساتید کاربلد» تربیت دینی مرتبط باشید؛
اگر روش «مواجهه با مسائل» و چالش های دوره نوجوانی را می خواهید؛
- و اگر به «تجربه ها»ی مربیان و تشکل های دیگر نیاز دارید،
با ما همراه باشید👇🌺
🔷سومین دوره توانمندسازی مربیان تشکلهای تربیت محور در
#باشگاه_افسران_تربیت 👮♂🚸
🔶با حضور اساتید کشوری حوزه تربیت❇️👌
🔷در سه سطح پیوستهی عمومی، پیشرفته و پژوهشی
🔶 همراه با اعطای گواهینامه پایان دوره📜
🔷 اطلاعات بیشتر در تصویر 📸👆
✅ شروع دوره از ۲۷ تیرماه ۹۸
ارسال شده از سروش+:
⭕ پای درس تشڪیلات
💠انتقاد از خويشتن
آيا هيچ وقت دور هم جمع مي شويد بگوييد اين يک هفته نقايص و عيب کارم اين بود. اين کار را مي کنيد يا خير؟ خوب،شروع کنيد!هيچ اشکالي ندارد.
«المؤمن مرآت المؤمن» يعني چه؟ برادر و خواهر مسلمان بايد آينه ي يکديگر باشند.
آينه يکي از کارهايش اين است که عيب هاي آدم را مي گويد، بنابراين هر هفته اي ، دو هفته اي، يک ساعت دور هم بنشينيم با روي باز و گشاده رويي هرکسي اول عيب هاي خودش را بگويد بعد آنهايي که جا مي ماند ديگران بگويند، بعد هم عيب جمعمان را بگوييم.
#پای_درس_تشکیلات
#اصول_کار_تشکیلاتی
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين خراسان رضوي
🆔 @Salehin_razavi
ارسال شده از سروش+:
✅راه های فعال کردن متربی و جذاب سازی جلسه(۲)
🔷چطور متربی را فعال کنیم:
این مشکل خیلیهاست که نمیتوانند بچهها را با موضوع بحث درگیر کنند و جلسهای پویا داشتهباشند.
برای این امر باید به چند نکته توجه داشت:
1. خودتان بنا را بر این بگذارید که سخنران مطلق جلسه نباشید. گاهی سکوت و نگاه شما به مخاطب نشان میدهد که منتظرید آنها بحث را ادامه دهند.
حال اگر کسی شروع به صحبت کرد شما با تکان دادن سر او را ترغیب میکنید تا ادامه دهد. و بعد کافی است با تمام شدن صحبت او نگاهتان را به شخص دیگری متمرکز کنید یا بپرسید:«خب به نظرت درست میگه؟»
2. هر از چندگاهی از یکی از بچهها بخواهید مطالب آن بخش را مرور کند و مثلا بپرسید:«خب تا به حال چه گفتیم؟» یا «فکر میکنید قرار است بعد از این چی بشه؟» یا «شما در چنین شرایطی چه میکنید؟» یا «کی میتونه بگه…» و …
3. مطالب را زیاد تکرار نکنید مخصوصا مطالب ساده را.
چرا که تکرار بیمورد باعث بیحوصلگی و کسالت جمع میشود. ضمنا سعی کنید مطالب مهمتر را در ابتدای بحث مطرح کنید. روانشناسان معتقدند بيشترين گيرايي در يك جلسه حدود بيست دقيقه اول است.
4. اجازه ندهید بچهها بدون پرسیدن سؤال جلسه را ترک کنند.
بخش پایانی جلسه را به پرسش و پاسخ اختصاص دهید و حتما همه را واردار کنید اگر نکتهای را درست متوجه نشدهاند یا سؤالی در ذهنشان هست بپرسند.
🔷با متربی تنبل چه کنیم؟
اگر کسانی در حلقة شما هستند که زیاد در مباحث شرکت نمیکنند و این روحیه همیشگی آنهاست چند راهکار به شما پیشنهاد میکنیم:
الف) برایشان انگیزه ایجاد کنید. مثلا بحث را به صورت مسابقه مطرح کنید.
ب) نوجوانها بعضا روحیات دوران کودکی خود را حفظ میکنند. بعضی از بچهها ممکن است دنبال جایزه و نتیجة آنی باشند. پس تشویقها و پاداش های فوری احتیاج دارند.
ج) بعضیها دوست دارند در بحث شرکت کنند اما خجالت میکشند یا از سرزنش دیگران میترسند شما باید با ایجاد اعتماد به نفس در آنها راه را برای مشارکت این افراد در مباحث باز کنید.
د) هیچ وقت نگویید «اشتباه میکنی» یا «نه این طور نیست». بلکه از جملات مثبت استفاده کنید مثل:«فکر کنم این جوری درست است که بگوییم ….» یا «در تکمیل صحبت شما باید بگویم…» آن وقت حرف درست را بزنید.
ه) از بچههایی که بازهم با این شیوهها فعال نشدند رسما بخواهید موضوعی را آماده کنند و در جلسة بعد کنفرانس بدهند.
و) به بچهها مسئولیت بدهید. مثلا یکی را دبیر جلسه کنید تا همة نکات را یادداشت کند. آن وقت میتوانید در پایان جلسه از او بخواهید مطالب را خلاصهوار بیان کند.
#فعال_کردن_متربی
#جذاب_سازی_جلسه
➖➖➖➖➖➖➖
🇮🇷 صالحين خراسان رضوي
🆔 @Salehin_razavi