امام صادق:
هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لطف آمیز] می کند.
(الکافی، ج 5، ص 331)
صالحین salehinir
امام صادق: هر فردی زمینه ازدواج مجردی را فراهم کند از افرادی است که خدا در روز قیامت به او نگاه [لط
امام علی:
بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود، تا سر و سامان بگیرند.
میزان الحکمه، ج5، ص 87.
صالحین salehinir
امام علی: بهترین وساطت ها این است که میان دو نفر در امر ازدواج وساطت شود، تا سر و سامان بگیرند. می
امام علی:
بهترين وساطت، وساطت ميان دو نفر براى ازدواج است تا اين كه خداوند آن دو را به يكديگر برساند.
اَفْضَلُ الشَّفاعاتِ اَنْ تَشْفَعَ بَيْنَ اثْنَينِ فى نِكاحٍ حَتّى يَجْمَعَ اللّه ُ بَيْنَهُما؛
وسائل الشيعه، ج 20، ص 45، ح 2.
نمونه ای از مجازات زندان در شرع:
جلوه هاى اعجاز معصومين عليهم السلام ،ص:299
(1)
باب دهم: در معجزات امام محمّد تقى (ع)
جلوه هاى اعجاز معصومين (ع) (ترجمه)، ص: 306
امام (ع) و نجات زندانى
(1) 9- على بن خالد مى گويد: در سامرّا بودم كه شنيدم مردى را از طرف شام، با زنجير بسته، آوردند و زندانى كردند. و شايع شد كه او ادعاى پيامبرى نمود.
بخاطر كنجكاوى به در زندان آمدم و به زندانبانان پولى دادم و به ملاقات او رفتم.
وى را مردى با درك و فهم يافتم. پس گفتم: داستانت چيست؟
گفت: من در شام، جايى كه مى گويند سر مبارك امام حسين- عليه السّلام- آنجا نصب شده، پيوسته عبادت مى كردم تا اينكه شبى در همان موضع، رو به محراب، ذكر خدا مى نمودم. شخصى را ديدم كه مقابلم آشكار شد و به من گفت:
برخيز. پس من نيز برخاستم و با من كمى راه رفت. ناگهان خود را در مسجد كوفه يافتم. به من گفت: اين مسجد را مى شناسى؟
گفتم: آرى، اين مسجد كوفه است. پس به نماز ايستاد و من هم با او نماز خواندم و برگشت و من هم به دنبال او برگشتم. باز هم مرا كمى راه برد و خود را در مسجد رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- يافتم. به رسول خدا- صلّى اللَّه عليه و آله- سلام كرد و من هم همين طور، و نماز خوانده خارج شديم. بار سوم نيز مرا كمى راه برد كه ديدم در مكه هستم. پس خانه كعبه را طواف كرد و من هم با او طواف نمودم و بيرون آمديم، و باز كمى راه رفتيم خودم را در شام، همان جا كه قبلا عبادت
_
(1) كافى: 1/ 495، حديث 6.
جلوه هاى اعجاز معصومين (ع) (ترجمه)، ص: 307
مى كردم ديدم. آن شخص از نظرم ناپديد شد. از اين مسأله تعجب كردم.
سال بعد هم همان شخص را ديدم و خوشحال شدم و باز كارهاى سال قبل را تكرار نمود. اما وقتى كه خواست از من جدا شود به او گفتم: به كسى كه تو را به اين كارها قادر كرده سوگند مى دهم كه خود را به من بشناسانى؟ (1) گفت: من محمّد بن على بن موسى بن جعفر هستم.
پس به هر كس مى رسيدم اين قضيه را نقل مى كردم تا اينكه اين خبر به محمّد بن عبد الملك زيّات رسيد. پس مرا گرفت و به غل و زنجير بست و به عراق روانه كرد. و همان طور كه مى بينى در اينجا زندانى شدم و چيزى را كه نگفته و ادعا نكردهام به من نسبت مىدهند! گفتم: آيا جريانت را به ابن زيات بنويسم؟
گفت: بنويس.
پس من از طرف او داستانش را به ابن زيات نوشتم و فرستادم. او در پشت نامه نوشته بود: شخصى كه تو را از شام به كوفه، و از كوفه به مدينه، و از آنجا به مكه برده است بگو تا تو را از زندان خارج كند! على بن خالد مى گويد: من ناراحت شدم و دلم به حال او سوخت. پس غمگين برگشتم. روز بعد، صبح زود به زندان رفتم تا حال او را جويا شوم و وى را به صبر دعوت كنم. كه ناگهان ديدم سربازان و نگهبانان زندان و عده زيادى از مردم جمع شدند. پرسيدم: چه خبر شده؟
گفتند: آن شخصى كه از شام آورده شده بود و ادعاى پيامبرى مى كرد، امشب گريخته است. نمى دانيم آب شده به زمين رفته يا به هوا پرواز نمود؟
على بن خالد تا آن زمان، زيدى بود، اما وقتى كه اين قضيّه را ديد، شيعه اثنى عشرى شد و عقيده خوبى پيدا كرد «1».
____
(1) بحار: 25/ 376، حديث 25. اختصاص: 314. و كافى: 1/ 492، حديث 1.
دختردار ها دستتون درد نکنه…
واقعا خسته نباشید که با فکر دشمن با دخترانتون در مقام کشتن اسلام برآمدید…
شما دولت ایران هم خسته نباشید که بی حجابی دارد گستردگی کامل پیدا می کند
دانشگاه ها
دبیرستان ها
کارگردانان این مملکت، خسته نباشید …
و حالا ببینیم کی باید ختم اسلام را بگیریم
حداقل این چادرها رو نگه دارید و نگید حجاب اسلامی،
مگر حجاب کفری هم داریم؟
زنان را با عنوان حجاب اسلامی تا مرز بی حجاب شدن کشیدید بی حجاب های بعد از انقلاب را چادری نکردیم هیچ چادری هامون هم بی چادر شدن!
وعلی الاسلام والسلام!
باید مجلس فاتحه برای دین بگیریم (کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته)
قیامت از تمامی شما دولتی ها که بدنه ی حکومت ایرانید،
دانشگاهی ها، حوزوی ها
راجع به ظهور این فساد و گسترده شدن آن سوال خواهند کرد و جوابی نخواهید داشت…
هیچ هم لازم نیست خدا و انبیا مارا محاکمه کنند
کافی است فقط ام البنین دو دست قمر بنی هاشم را بیاورد و بگوید این دو دست همانی بود که گفت و الله ان قطعتموا یمینی انی احامی ابدا عن دینی …
شیخ حسین انصاریان در محرم
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر به سیره امیر مومنان در مدیریت و فرهنگ سازی ازدواج اشاره و بیان کرد: حضرت علی علیه السلام به عنوان حاکم و رهبر جامعه دستور تامین اسباب و هزینه زندگی جوانان گنهکار و حتی زنان خیابانی را از بیت المال داد و بر امر ازدواج حساسیت ویژه ای داشت.
وی در بخش دیگر با بیان ضرورت تحول اساسی کارآمد مساجد و سازمان بسیج عمومی با محوریت بسیج ازدواج و حفاظت از خانواده ها گفت: باید نقش خانواده محوری در تدبیر تمام نظامات اسلامی به ویژه نظامات فرهنگی، نظامات اقتصادی و نظام استخدامی پیگیری شود و مساجد باید به مرکزیت فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و امنیتی در محلات تبدیل شوند.
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه به لزوم تربیت امامان کارآمد در محلات تأکید و بیان داشت: احیاء مساجد در مرحله اول نیازمند عزم جدی حوزه در پرورش امامان انقلابی و توانمند در مشاوره و حفاظت از خانواده ها است و در مرحله بعد شکل گیری هیئت امنای خدا ترس و اهل اقامه نماز کمک کننده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم عوامل محقق کننده بسیج ازدواج را اینگونه معرفی کرد: همراهی مثلث مردم، نخبگان و سلسله مراتب مدیریت اسلامی در بسیج ازدواج و حفاظت از خانواده میتواند کمک به تحقق این امر مهم داشته باشد.
وی در انتقاد از تشکیل وزارت ورزش و جوانان گفت: یکی از الزامات ساختاری و قانونی نسبت به نظامات فرهنگی ایجاد وزارت خانواده است، اولویت جوانان در جامعه ورزش نیست، جوانان نیازمند وزارت خانواده هستند تا از آن طریق بتوانند مشکلاتشان را حل کنند.
https://www.hawzahnews.com/news/1058139/%D8%AD%D9%88%D8%B2%D9%87-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D8%A2%D9%85%D8%AF-%D8%AA%D8%B1%D8%A8%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%85%D8%B1%DA%A9%D8%B2-%D9%81%D8%B1%D9%87%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D8%AA%D8%A8%D8%AF%DB%8C%D9%84
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به اتفاقات اخیر در کشور گفت: ریشه مسائل پیش آمده خلأ وجود مشکل در زیر ساخت های مدیریتی را بیش از پیش نمایان میسازد.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم اضافه کرد: مسائل پیش آمده به خلأ کارکردی زندگی جوانان برمیگردد، ما در کشور حدود ۱۵ میلیون جوان داریم که به سن ازدواج نزدیک هستند که طبیعتاً دچار چالش و مشکل هستند و دشمنان نیز از این موضوع سو استفاده کرده و میکنند که این لازم به رسیدگی از سوی مدیران و مسئولین است.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر عنوان کرد: در موضوع جوانان و ازدواج آنها باید بیشتر دقت و اهتمام ورزید، سیاست های کلی مصوّب، بسیار متعالی است اما در مرحله اجرا آن چنان که باید به آنها عمل نشد
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه در انتقاد از سبک زندگی جدید گفت: ایجاد سبک زندگی غلط در بین افراد جامعه به خصوص قشر نخبگان دانشگاهی و حوزوی موجب ایجاد مشکلات در جامعه شده است، سخت شدن فرآیند تشکیل خانواده منجر به ایجاد بن بست فکری در جامعه شده است و وقت آن رسیده که این مشکلات را کنار بگذاریم، حرکت دین نیازمند اصلاح ذهنیت ها و گرایش ها است.
وی در ادامه تأکید کرد: باید به سرعت و تمام قوا به مسئله ازدواج رسیدگی کرد و تمامی مراکز دینی و نهادهای دولتی باید به این امر مهم اهتمام ویژه داشته باشند و با آموزش به هنگام مسائل و مشکلات ازدواج و مشاوره به داد جامعه برسیم.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور با بیان ضرورت درک مشترک دینی نخبگانی و مدیران از بحران ناموسی جامعه گفت: باید به داد جوانان برسیم چرا که عاقبت اخروی ما به این موضوع بستگی دارد و قبولی نماز و روزه و عبادات ما مشروط به انجام رسالت حفظ ناموس جوان است.
وی تصریح کرد: مقام معظم رهبری هم بر گفتمان فرهنگی و درک مشترک تأکید کردند و باید نگرش های نامناسب را به همگرایی برسانیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان سوره مبارکه نور عنوان کرد: سوره مبارکه نور عهده دار این مسئله است و در این سوره به مسائل مهمی مانند فرمان بسیج ازدواج، بحث مساجد و....اشاره شده است.
وی ادامه داد: باید دریابیم رسالت ازدواج باید از طریق مسجد و مردمی شکل بگیرد، چرا که افرادی که در مسجد حضور دارند افرادی هستند که مسلح به نور وحی و عقل هستند و با درک دینی درست همراهند و جز عاقل ترین افراد هستند.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر با اشاره به موضوع حجاب در جامعه بیان کرد: حجاب دارای زیر ساختهایی است که اگر به آنها دقت نشود، حجاب محقق نمیشود، اولین زیر ساخت آن اعتقادی، به خصوص اعتقاد به پیامبر که پیشران فعالیت معنوی و الهی اهل ایمان است.
وی در بیان محورهای اساسی سوره نور عنوان کرد: سوره نور دارای محورهای اساسی مانند تبیین احکام روابط خانوادگی و اجتماعی، برخورد با عوامل بیرونی و حریم حیا و عفاف، برخورد با مشایعات ناموسی و..است که لازم به یادآوری است.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم تأکید کرد: تشکیل خانواده وجوب اجتماعی و حکومتی دارد، مردم ستون جامعه هستند لذا باید حتما پای کار باشند و قدم به قدم به مدیریت اسلامی مدد و یاری برسانند، حرمت مدیران اسلامی باید مردمی باشند.
وی در ادامه به جایگاه مسجد در حکمرانی اسلامی اشاره و عنوان کرد: خدای عالم عنایت ویژه ای به مسجد دارد و دعای اهل مسجد را زودتر به اجابت میرساند، مسجد کانون دوم خانواده ها و پایگاه دین در جامعه است، مساجد باید با محوریت حوزه تحول اساسی داشته باشند تا با راهبری مساجد در محلات مسائل و مشکلاتی مانند ازدواج را سامان دهیم.
https://www.hawzahnews.com/news/1055734/%D9%85%D9%86%D8%A7%D8%A8%D8%B9-%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D9%BE%D8%A7%DB%8C-%DA%A9%D8%A7%D8%B1-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D8%B8%D9%87%D9%88%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%AD%D9%84-%D9%85%D8%B4%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%AF%D8%B1
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر با تاکید بر اینکه باید مساجد را در جامعه بیشتر معرفی کرد مطرح کرد: در آیات سوره مبارکه نور عبارت (نور علی نور)را داریم که نور اول نشان دهنده وحی الهی و نور دوم عقل را بیان میکند، تلاقی این دو نور با یکدیگر در مسجد شکل میگیرد، سپس میفرماید؛«فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ» یعنی این دو نور در خانه هایی که اذن رفعت معنوی آنها را صادر کرده و اسماء و صفات الهی را متذکر میشود واقع میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار کرد: با دقت در این آیات مشخص میشود که هیئت امنا و مدیر مسجد، خود باید الگوی تلاقی عقل و وحی و تجسم آن در اداره مسجد باشند.
وی ضمن اشاره به روایات وارده در رابطه با مسجد و جایگاه آن تصریح کرد: روایات بسیاری با موضوع مسجد از معصومین داریم ، از جمله آنها ؛ مسجد خانه خداست، مسجد محل گفتگوی انبیاء است، مساجد بیوت متقین است، بر طبق این روایات باید مساجد به محل امنیت روانی و پایگاه فرهنگی تبدیل شوند.
وی عنوان کرد: وقتی مسجد خانه خداست قطعا بندگان خدا میهمان آن هستند و توسط خداوند تکریم خواهند شد.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر مسجد را قوی ترین مرکز رشد و تعالی معنوی بشریت برشمرد و گفت: تاکید ویژه در رشد و بهرههای معنوی در مسجد است که هیچ جای دیگر یافت نمیشود.
وی در ادامه گفت: در قرآن و سنت به ویژگیهای مدیران اسلامی اشاره شده و مسئله به قدری مهم است که قرآن عهده دار تعریف ویژگی هیئت امنا و مدیر مسجد شده است، در قرآن به دو ویژگی هیئت امنا و مدیر مسجد اشاره شده که شامل؛ خوف و دغدغه آخرت و عشق به خدا است.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر با بیان اهمیت امام جماعت در مسجد اظهار کرد: امام جماعت در محور هیئت امنا نقش آفرینی میکند، این نشاندهنده حساسیت تربیت طلاب تراز انقلاب با صلاحیت مناسب در مدیریت مسجد است.
رئیس انجمن مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: تربیت امام جماعت تراز انقلاب کمتر از تربیت مجتهد نیست، ضرورت دارد هر یک از مجتهدین به عنوان راهبران اساسی هرکدام مدیریت و راهبری یک مسجد را در اقصی نقاط کشور عهده دار شوند.
وی اضافه کرد: خداوند متعال ویژگیهای امام جماعت را مطرح کرده و عنوان کرده که نباید هیئت امنای مسجد را مومنین آلوده به شرک تشکیل دهند، با توجه بر اینکه اکثر افراد آلوده به شرک خفی هستند باید امام جماعت و هیئت امنای مسجد از این دور باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم رکن دیگر را اخلاص برشمرد و افزود: خدای متعال در سوره توبه وقتی شخصیت هیئت امنا و مدیران مسجد را توضیح میدهد با مقدمه ای طعنه آمیز شروع میکند و کفار و مشرکینی را که عهده دار مدیریت مسجد میشوند را مذمت میکند.
وی در ادامه به آیات بعدی این سوره اشاره و عنوان کرد: سپس مسجد را پایگاه فرهنگی و معنوی معرفی میکند و در ذیل پایگاه فرهنگی بودن مسجد باید مشکلات اقتصادی اهالی را حل کند لذا میفرماید علمداران عرصه فعالیت در مسجد باید خودشان اهل زکات و رسیدگی به احوال فقرا و مساکین باشند.
عضو هیئت علمی دانشگاه قم با بیان دیگر ویژگیهای هیئت امنای مسجد بیان کرد: هیئت امنای مسجد باید جزء عاقل ترین افراد باشند و از نظر دیانت نسبت به بقیه برتر و با محوریت امام جماعت به فعالیت در مساجد بپردازند.
وی افزود: امام جماعت در مسجد باید شخصیتی پذیرفتنی داشته باشد، این وظیفه حوزه علمیه است که افراد دارای صلاحیت را تربیت و به امامت مساجد برساند.
وی در بخش دیگر با اشاره به ادامه مبحث سمینار تخصصی ملی نقشه جامع مدیریت اسلامی به توانمندی مدیران اسلامی اشاره و خاطرنشان کرد: به کار گیری توانمندی توسط مدیران اسلامی تکلیفی بر کردن آنها است و مکلف عندالله هستند.
وی تلازم حمد با صلابت برخورد با فتنه گران را عامل دیگر در مدیریت اسلامی دانست و گفت: جذب و دفع قوی در برخورد با افراد از عواملی است که با حمد همراه است، اساس تحول جامعه با تحول منش ها و رفتارها ممکن میشود.
حجتالاسلام والمسلمین نقی پور فر عنوان کرد: موضوع دیگر تلازم حمد با شکر نعمت است، تشکر از منعم از علامات مومن است و مدیریت و راهبری همراه تشکر از مردم و امت در جامعه بسیار کارساز است.
وی با اشاره به مباحث گذشته که حق دعا را عنوان کرده بود گفت: وظیفه مردم این است که با تشکر کردن از مدیران و عوامل اجرایی در جامعه حق دعا را که یک وظیفه است رعایت کنند، که اهل حق اهل رعایت و مدارا هستند.
وی یادآور شد: یکی از مصادیق شکر نعمت در حوزه اقتصاد است باید نخبگان و مدیران اسلامی از بخل ورزی و حرص و طمع دور باشند و باید انفاق را ترویج داد و مدیران و کارکنان دولتی و حتی روحانیون در عرصه تبلیغ باید مخلصانه در راه خدا به انجام وظایف بپردازند و مدیریت اسلامی باید همراه با سرپرستی معنوی در جامعه باشد.
https://www.hawzahnews.com/news/1037210/%D9%85%D8%B3%D8%A7%D8%AC%D8%AF-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%86%D9%81%D9%88%D8%B0-%D8%A7%D9%84%D9%87%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%84-%D9%88-%D8%AC%D8%A7%D9%85%D8%B9%D9%87-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%86%D8%AF-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D8%B5-%D9%84%D8%A7%D8%B2%D9%85%D9%87-%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86
يكى از پارسايان كه هميشه مردم را اندرز مىداد، در يكى از روزها ضمن وعظ و ارشاد، رشتۀ سخن را به مدح على عليه السّلام كشاند و در مدح مولا داد سخن داد و مردم را با شهد ولايت، سيراب نمود و سخن به درازا كشيد و آفتاب به غروب نزديك گرديد و هوا تاريك شد، در آن حال، واعظ رو به آفتاب نمود و اين اشعار را سرود :
آفتاب لحظاتى آرام باش و غروب مكن، تا ستايش پسر عموى پيامبر و فرزندش را به پايان برم، اگر طالب شنيدن مدح و ستايش او هستى، عنان خود را برگردان و بشنو آنچه را براى مردم مىگويم آيا به ياد دارى كه يك روز، براى مولايم على در حالى كه به غروب نزديك شده بودى، توقف نمودى تا نماز عصرش را به جاى آورد؟
بگذار توقف امروز تو نيز، به خاطر او و دوستانش باشد! آفتاب با شنيدن سخنان واعظ، برگشته و هوا روشن گرديد و تا پايان مدح آن حضرت عليه السّلام همچنان متوقف بود!
اين جريان در حضور جمعى به وقوع پيوست و با چشم خود اين منظره را تماشا نمودند و اين قضيّه در نزد عامۀ مردم شهرت يافت.
(کشف الیقین / ترجمه علوی- جلد ۱- صفحه ۴۶۴)
چرا نباید با لاک وضو گرفت و نماز خوند؟
کجای قران گفت نباید با لاک وضو گرفت؟
با سلام و تشکر از ارتباط¬تان با مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
در قرآن کریم آمد:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا قُمْتُمْ إِلَى الصَّلاَةِ فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَيْدِيَكُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ وَ امْسَحُوا بِرُءُوسِكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ إِلَى الْكَعْبَيْنِ وَ إِنْ كُنْتُمْ جُنُباً فَاطَّهَّرُوا وَ إِنْ كُنْتُمْ مَرْضَى أَوْ عَلَى سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِنْكُمْ مِنَ الْغَائِطِ أَوْ لاَمَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً فَامْسَحُوا بِوُجُوهِكُمْ وَ أَيْدِيكُمْ مِنْهُ مَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيَجْعَلَ عَلَيْكُمْ مِنْ حَرَجٍ وَ لٰكِنْ يُرِيدُ لِيُطَهِّرَكُمْ وَ لِيُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَيْكُمْ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ؛(1)
ای کسانی که ایمان آورده اید هر گاه برای نماز قیام کردید صورت و دست های تان را تا مرفق بشویید و سرهای تان را مسح نمایید و همین طور پاهای تان را تا برآمدگی (یا مفصل) مسح نمایید.
۱. این آیه مبارکه در وضو گرفتن شستن دست ها و مسح سر وپاها را در وضو واجب قرار داد، شستن صورت و دست و همین طور مسح سر و پا به این است که پوست صورت و دست شسته شود و مسح نیز به این است که روی سر و پا مسح شود؛ اگر چیزی دیگری روی صورت یا دست باشد مثلا شخصی صورت خود را کاملا با پلاستیک بپوشاند بعد روی پلاستیک را بشوید شستن صورت گفته نمی شود و همین طور دست ها، در مسح نیز اگر شخص روی پوست پا و انگشتان را مسح کند مسح گفته می شود اما اگر روی لاک را مسح کند مسح گفته نمی شود مثل آن است که شخص روی کفش را مسح نماید.
در نتیجه از قرآن کریم به خوبی استفاده می شود در صورتی که نباید موضع وضو لاک وجود داشته باشد.
۲. اما حنا اگر جرم نداشته باشد به گونه ای که مانع رسیدن آب به ناخن نشود اشکال ندارد، اما اگر مانع رسیدن آب باشد اشکال دارد، وضو با آن صحیح نیست.
۳. درست است اسلام دین به روز است، به این معنا که هم با زندگی انسان ها در تمام عصرها و قرن ها سازگار است، ولی در عین حال وظیفه مسلمان است که خود را با اوامر ونواهی خداوند تطبیق دهد، به روز بودن مسلمان با ولنگاری، بی بندوباری و ترک اوامر ونواهی الهی نیست به معنای آن هم نیست که هر مد جدیدی که حتی اگر زندگی انسان بستگی به آن نداشت اسلام موافقت خود را با آن اعلام نماید.
پی نوشت:
1. سوره مائده، آیه 6.
جهت تسهیل و تسریع در امر پاسخگوئی از این پس، پرسشهای فقهی و احکام شرعی را تنها از طریق سامانه پاسخگوئی پیامکی به شماره 30009640 ، نشانی اینترنتی https://www.30009640.ir
یا تلفن 09640 مطرح نمایید.
https://www.pasokhgoo.ir/node/65229
یادآوری
کارگاه معرفی و بررسی پرسشنامه شخصيت سنج شاكله
زمان: امروز ساعت 16
لینک جلسه:
skyroom.online/ch/tarjomanins/ravanshenasi
(جلسه صرفا به صورت مجازی - ورود به صورت مهمان)
موسسه ترجمان