eitaa logo
دانلود
تفاوت جنسيت و نكاح شايد شرط تفاوت جنسيت براى زوجيت در گذشته نه چندان دور بسيار بديهى مىنمود و طرح آن جامعه هيچ وجاهتى نداشت اما كمتر كسى باور مىكرد كه مردم به اصطلاح متمدن مغرب زمين در هزاره سوم ميلاد مسيح به روش قوم لوط روى آورند و حتى در مجالس قانونگذارى رابطه مرد با مرد را به عمل لواط و رابطه زن با زن را به عمل مساحقه به عنوان نكاح دو همجنس بپذيرند و شرمآورتر اينكه اربابان بعضى از مذاهب و فرقهها نيز آن را قبول كنند و يا اينكه درباره آن سكوت پيشه كنند و خانوادهاى از دو همجنس مرد با مرد يا زن با زن تشكيل شود اما اين منكر كريه اين روزها اتفاق افتاد و داد سخن از دادخواهى حقوق همجنس بازان در تشكيل خانواده سر داده مىشود. اما دين اسلام هرگز با پديده زشت همجنس بازى مردان و زنان موافق نبوده است و همواره آن را محكوم و مذموم دانسته و خداى بزرگ مرتكبان اصحاب رس و قوم لوط را به سختترين عذاب كه بارش سنگ بر آنها بود مجازات كرده مطابق نصوص روايات، لوط نبى عليه السلام كه معاصر ابراهيم عليه السلام و پسردايى او بود مردم خود را از همجنس بازى نهى مىكرد اما ملت لوط با اغواگرى شيطان ابتدا مردان در روابط جنسى به مردان اكتفاء كردند و لواط جايگزين روابط جنسى مشروع و حلال شد سپس زنان كه از توجه مردان بى بهره ماندند روابط جنسى فيمابين يا همان مساحقه را در پيش گرفتند كه در نتيجه ملت لوط نبى عليه السلام در فساد غوطه ور شدند تا حدى كه حيا و عفت را درباره مسافران مهمانان خود رعايت نمىكردند تا اينكه خداى بزرگ جبرئيل را به همراه جمعى از فرشتگان مامور عذاب آنها كرد و آنان را نابود ساخت. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص:8- 9) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
ماهيت نكاح نكاح از جمله اعمال فقهى دو طرفه عقد است كه طرف اول آن زن و موجب و طرف دوم آن مرد و قابل است. بىترديد عقد نكاح مانند ساير معاملات دو جانبه يك معامله محض نيست بلكه جنبه عاطفى و درك متقابل از يكديگر براى زوجيت نفوس و زندگى مشترك و توالد و تناسل بسيار حائز اهميت است و اما در عين حال مىبايست ماهيت عقد نكاح را از ديدگاه فقهى تحليل كرد كه زن با اراده ايجاب چه ماهيتى را اعتبار مىكند؟ آيا ماهيت اعتبار شده او داراى عوض از دارايى شوهر است؟ چنانچه عقد نكاح به هر دليلى باطل باشد چنين عقدى ضمانى يا امانى خواهد بود. پاسخ به اين دست از پرسشها ماهيت عقد نكاح را مشخص مىكند. آيا نكاح، عقد تمليكى ضمانى است كه زن به عنوان موجب، حق تمتع از خود را به مرد در عوض مهريه خود تمليك مىكند و مرد آن را حسب شرايط توافق شده فيمابين مىپذيرد يا اينكه نكاح عقدى غير تمليكى است؟ پاسخ به اين پرسشها تنها در منابع فقه شيعه يافت مىشود هيچ مردى نمىتواند بدون ولايت بر زن يا وكالت از او ايجاب نكاح زن را انشاء كند و اين زن است كه به عنوان طرف اول نقش تعيين كننده در انشاء ايجاب عقد نكاح و انتخاب كننده شوهر خود را دارد و مرد يا وكيل يا ولى او تنها حق قبول يا رد ايجاب از سوى زن را دارد و در يك نگاه كلى مىتوان ادعا كرد كه حق انشاء ماهيت نكاح براى زن و حق انحلال آن در طلاق براى مرد وضع شد. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص: 9) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
اقسام عقد نكاح عقد نكاح به وجوه و لحاظهاى مختلفى تقسيم مىشود، يكى از اين وجوه تقسيم عقد نكاح براساس حكم وضعى و تكليفى است بنابراين شمارى از نكاحها همانند نكاح شغار كه در عصر جاهليت مرسوم بود در اسلام باطل شمرده شد و عقد نكاح به لحاظ احكام تكليفى به نكاح واجب، مستحب، مكروه، حرام و مباح تقسيم مىشود اما مهمترين تقسيم عقد نكاح به لحاظ هدف و كاربرد در جامعه كنونى تقسيم به نكاح دائم و موقت است. هدف از نكاح دو مطلوب اساسى است اول: ارضاء شهوت جنسى، دوم: توليد و تربيت نسل آينده. براساس اين دو هدف مهم انسان بالغ بر پايه عقد نكاح اقدام به رابطه جنسى قانونمند با جنس مخالف مىكند خواه اين دو هدف را استيفاء بكند يا نكند، بنابراين عقد نكاح بر پايه يكى از آن دو هدف يا هر دوى آن منعقد مىشود و مهمترين اثر نكاح، محرميت بين زوجين و بستگان نسبى و رضاعى است كه بر عقد نكاح مترتب مىشود. در تشريع فقه اسلام بر پايه سنت رسول خدا صلى الله عليه و آله از ديدگاه اهل بيت عليهم السلام نكاح به دو قسم دائم و موقت پذيرفته شده است زيرا اين واقعيت اجتماعى همواره در طول تاريخ بشريت وجود داشته است كه بنابه هر دليلى نكاح دائم تأمين كننده كامل يكى از اهداف مهم نكاح يعنى ارضاء مشروع جنسى نيست بنابراين تأسيس فقهى ديگر به نام نكاح موقت جهت جلوگيرى از ارضاء حرام جنسى وضع شد تا مردم از همجنس بازى و ارتكاب زنا مصون بمانند و كسانى كه با ازدواج موقت مخالفت كردند به واقع راه فساد اجتماعى نظير زنا را در قلمروى ارضاء جنسى باز كردند تا به جاى تأسيس حلال و مشروع الهى تأسيس حرام و نامشروع زنا و مجالس لهو و فساد شيوع پيدا كند. بنابراين نهادينه كردن ازدواج موقت همانند ازدواج دائم در فقه اسلام به جاى نهادينه كردن زنا و همجنس بازى در دنياى كنونى پيشنهاد و اعتبار شده است. چگونه ممكن است رابطه نامشروع زنا و همجنس بازى در جهان معاصر قانونى باشد و كسى حق اعتراض به بنگاههاى فساد را نداشته باشد اما نهاد ازدواج موقت با قانونمندى الهى و مشروع محكوم و مذموم در افكار عمومى باشد؟!! (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص: 11) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
سختى ازدواج و آسانى فساد در حالى كه ازدواج با فرهنگ تجمل و اسراف سخت شده است و ازدواج موقت با تبليغ وسيع دشمنان اسلام و بدخواهان از فرهنگ مسلمانان رخت بر بسته است راههاى گوناگون فساد و فحشا با تبليغ وسيع دشمنان اسلام بر افكار عمومى تحميل مىشود. دشمنان اسلام بر پايه ميل و كشش جنسى در جوانان دهها برنامه براى ارضاء نامشروع جنسى تدوين كرده و ارائه مىدهند اين در حالى است كه اساس اقبال به اين برنامههاى فاسد دور بودن اسباب مشروع ارضاء جنسى از دست مردم به ويژه جوانان است و عوامل تشديد كننده مانند سن بالاى جوانان مجرد به خاطر تحصيل در مراكز آموزش عالى و كمبود امكانات براى ازدواج به خاطر تورم و فشارهاى اقتصادى، مسير ارضاء جنسى مشروع را سختتر و سختتر مىسازد و انواع رسانههاى ديدارى و شنيدارى در جهت فساد و فحشاء قرار مىگيرند و با كمترين هزينه بيشترين ترويج فساد و منكر را در جامعه ارائه مىدهند. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص: 11) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
فساد جنسى و انحطاط خانواده وقتى قانونمندى الهى خانواده بين زوجين پذيرفته نشود و انسان مجاز باشد براساس آزادى اراده خود هنجارهاى دينى و حتى اخلاقى را نقض كند و زير پا بگذارد و روابط جنسى تنها براساس ميل فردى تعريف و تنظيم شود و اراده خداى بزرگ در اين ساماندهى مهم و بنيادين هيچ موضوعيت نداشته باشد. روابط جنسى به جاى صلاح جنسى به سوى فساد جنسى پيش مىرود و رفته رفته زن ابزار دست ثروتمندان فساد پيشه مىشود كه هر چه بيشتر و بيشتر از جنس انسان كالايى جهت تكاثر مالى و لذت جنسى بهره ببرد و به بهانه آزادى و تساوى زن و مرد در مجموعهاى از شرايط نابرابر جنس زن را به استثمار جنس مرد درآورد و تأمين همسر و همتا بودن زن به مرد كم رنگ شود و زن وسيلهاى براى بهرهورى مالى و جنسى درآيد و بافت جامعه در اثر انحطاط خانواده متزلزل، ناهمگون و به هم ريخته شود و زمينه براى جرم و فساد هر چه بيشتر و بيشتر فراهم شود. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص: 12) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
فرزندان از نتايج مهم عقد نكاح توليد و تربيت فرزندان صالح است كه نسل بشر مرهون همين واقعه حقوقى است. قانونمندى روابط والدين با فرزندان از ايام باردارى تاكهنسالى والدين بخش مهمى از مباحث منابع فقه شيعه را در مسائل مالى و غير مالى به خود اختصاص داده است. وجوب تأمين نفقه و حضانت كودكان و تأمين مالى والدين كهنسال در قانونمندى فقهى اساس و بنيان خانواده را در جهت حفظ كيان آن به منظور حفظ كوچكترين واحد اجتماعى جامعه هدف قرار داده است. فقه اسلام همواره حفظ خانواده را علاوه بر تكيه بر رجحانهاى اخلاق اسلامى به الزامهاى فقهى منظم كرده است. خانواده با حضور فرزندان متعدد چه در فرض بقاء و استمرار خانواده و چه در فرض انحلال خانواده و جدايى والدين نيازمند قانونمندى است تا علاوه بر مسائل مالى زوجين وضعيت فرزندان را نسبت به والدين معلوم سازد. بنابراين حقوق و تكاليف فرزندان در قبال والدين و تكاليف و حقوق هر يك از والدين در قبال فرزندان از ديدگاه اسلام تنها با رجوع به منابع فقه شيعه به منظور درك گزارههاى اعتبارى امكان دارد. (جامع أحاديث الشيعة (للبروجردي)، ج25، ص: 13) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
677- 38958- (37) عمر بن يزيد گويد: «به امام صادق عليه السلام گفتم: درباره كسى كه با مهرى بيش از مهر السّنه ازدواج كرده، برايم بگوييد كه آيا اين كار براى او جايز است؟ حضرت فرمود: زمانى كه از مهرالسّنه تجاوز كند اين ديگر مهر نيست و تنها آن بخشش است، چون خداوند مىفرمايد: «و (اگر) مال فراوانى (به عنوان مهر) به يكى از آنها پرداختهايد چيزى از آن را پس نگيريد» منظور تنها نحله (بخشش) است و مهر منظور نيست. آيا نمىبينى كه اگر براى زن مهرى قرار دهد پس از آن زن طلاق خلع بگيرد مرد مىتواند مهر را به طور كامل بگيرد بنابراين افزون بر مهر السّنه نحله (بخشش) است همانگونه كه برايت گفتم. روى همين جهت براى زن مهر زنان (مشابه او) ثابت مىشود به دليلى (در مواردى). گفتم: چگونه مهر مىدهد و مهر زنان (مشابه او) چه اندازه است؟ حضرت فرمود: مهر زنان مؤمن پانصد است كه همان مهر السّنه است و البته گاهى كمتر از پانصد هم مىشود ولى بيش از آن نمىشود و هر زنى كه مهر او و مهر زنان (مشابه او) كمتر از پانصد باشد همان اندازه به او داده مىشود و هر كس به مهر، فخر و تكبّر كند (آن را مايه فخر خويش بداند) و بيش از پانصد مهر كند سپس براى او مهر زنان (مشابه او) به دليلى (در مواردى) ثابت شود بيش از پانصد درهم مهر السّنه به او داده نمىشود.» (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج26، ص: 451) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
741- 39022- (5) اسامة بن حفص كه عهدهدار كارهاى امام موسى كاظم عليه السلام بود گويد: «به حضرت گفتم: مردى با زنى ازدواج مىكند و مهرى براى او تعيين نمىكند و در سخنى كه به هنگام عقد خواندن مىگويد اين است كه: من با تو بر پايه كتاب خدا و سنّت پيامبرش صلى الله عليه و آله ازدواج مىكنم، آنگاه آن مرد مىميرد و يا مىخواهد كه با اين زن مباشرت جنسى كند چه اندازه مهر براى اين زن است؟ حضرت فرمود: مهرالسنّه. او گويد: گفتم: خانواده زن مىگويند كه مهر او به اندازه مهر زنان مشابه اوست. اسامه گويد: حضرت فرمود: مهر زنان مشابه همان مهرالسنّه است و هر چه من به حضرت گفتم، حضرت گفت: مهرالسنّه.» (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج26، ص: 486) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
742- 39023- (6) ابوبصير گويد: «از او (امام معصوم عليه السلام) درباره مردى كه با زنى ازدواج كرد و به اشتباه مهرى براى او تعيين نكرد تا آنكه با وى مباشرت جنسى نمود پرسيدم، حضرت فرمود: مهر او همان مهرالسنّه است ومهرالسنّه همان پانصد درهم است.» (منابع فقه شيعه (ترجمه جامع أحاديث الشيعة)، ج26، ص: 487) 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
      اوّل محرم الحرام 1. آغاز ایام حسینی2. ماجرای شعب ابیطالب علیه السلام 3.جنگ ذات الرقاع 4.اولین جمع آوری زکات 5. امام حسین علیه السلام در راه کربلا 6. قیام مردم مدینه بر علیه یزید 7. کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام    دوّم محرم الحرام 1. ورود امام حسین علیه السلام به کربلا سوّم محرم الحرام 1. نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه 2. ورود عمر بن سعد به کربلا  چهارم محرم الحرام 1. فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام   ششم محرم الحرام 1. یاری طلبی حبیب بن مظاهر از بنی اسد 2.اولین محاصره فرات در کربلا 3.تراکم لشگر یزید در کربلا   هفتم محرم الحرام 1. ملاقات امام حسین علیه السلام با ابن سعد 2. منع آب از امام حسین علیه السلام   هشتم محرم الحرام 1. قحط آب در خیمه های حسینی   نهم محرم الحرام تاسوعا 1. محاصره خیمه ها در کربلا 2. آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین سلام الله علیها 3. درخواست تاُخیر جنگ از سوی امام حسین علیه السلام 4. آمدن لشگر تازه نفس به کربلا 5. خطابه امام حسین برای اصحابش    شب عاشورا 1. سخنان امام علیه السلام با اهل بیت و اصحابش 2. سخنان زینب کبری سلام الله علیها با امام حسین علیه السلام دهم محرم الحرام عاشورا 1. شهادت امام حسین علیه السلام 2.شهادت حبیب بن مظاهر اسدی کوفی 3.شهادت مسلم بن عوسجه 4. شهادت حر بن یزید ریاحی 5. شهادت جون مولی ابی ذر الغفاری 6. شهادت همسر وهب 7. شهادت شبیه ترین فرد به رسول خدا صلی الله علیه و آله 8. شهادت قاسم بن الحسن علیه السلام9. شهادت عبدالله بن حسن علیه السلام10.شهادت قمر منیر بنی هاشم علیه السلام11.شهادت مولانا الرضیع باب الحوایج علی اصغر علیه السلام 12. آمدن ذوالجناح با یال و کوپال خونین به سوی خیمه فاطمیات 12.ماتم و ناله و گریه پردگیان حرم 13.غارت اموال 14.فراز فاطمیات و علویات در بیابانها 15.غارت کردن لباس و ذره 16.جدا شدن سرهای مطهر 17.به آتش کشیدن خیمه های آل الله 18.شهادت دختران کوچک گریه و ماتم 19.راُس مطهر امام حسین علیه السلام در کوفه 20.خونین شدن ریشه هر گیاه 21.قتل ابن زیاد 22.قیام حضرت مهدی علیه السلام 23.وفات ام سلمه شب یازدهم محرم الحرام 1.شام غریبان کربلا 2. سر امام حسین علیه السلام در تنور خولی یازدهم محرم الحرام 1.حرکت کاروان اسرا از کربلا 2.تشکیل مجلس ابن زیاد 3. حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه دوازدهم محرم الحرام 1.دفن شهدای کربلا 2. ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه 3. روز شهادت حضرت سجاد علیه السلام سیزدهم محرم الحرام 1.اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد 2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه 3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام 4.شهادت عبد الله بن عفیف پانزدهم محرم الحرام 1.فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام نوزدهم محرم الحرام 1.حرکت کاروان کربلا به سوی شام بیستم محرم الحرام 1. دفن بدن جون در کربلا بیست و پنجم محرم الحرام 1. شهادت امام سجاد علیه السلا م بیست و ششم محرم الحرام 1. شهادت علی بن الحسن المثلث بیست و هشتم محرم الحرام 1. وفات حذیقه بن یمان 2. تبعید امام جواد علیه السلام به بغداد 3. ورود اسرای اهل بیت علیهم السلام به بعلبک بیست و نهم محرم الحرام 1. رسیدن کاروان اسرا به شام تتمۀ محرم الحرام 1. نوشتن صحیفه ملعونه  2. وفات ماریه قبطیه 🌿 گروه صالحین در: ۱- آی گپ: iGap.net/salehin ۲- ایتا: http://eitaa.com/joinchat/2075000843C9dcd51d70a ۳- بله: https://Bale.ai/invite/#/join/MWYwY2M5MT ۴- روبیکا: https://rubika.ir/joing/CEDGI0LUZZIOIOECTGOQFLCSHMLSXBRT ۵-سروش: https://sapp.ir/joingroup/3bSANwhqXp9Csy1jVfztaYIe ۶- گپ: https://gap.im/salehinir
 دار زدن جنجالی یک مرد در جزیره قشم! / پزشکی قانونی چه گفت؟ کد خبر: ۴۱۶۲۳۸۴ تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۵ فهرست کامل و مشروح وقایع ماه محرم باید گفت ماه حزن واندوه تمام عالم است،چرا که همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پاره سیدالشهداء علیه السلام را از عرش خدا رو به زمین می آویزند و حزن واندوه عالم را فرا می گیرد.  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، یکم محرم، اولین روز از ماه حزن و اندوه آل محمدعلیهم السلام است،که همه انبیاء وملائکه و شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السلام محزون اند. باید گفت:ماه حزن واندوه تمام عالم است،چرا که همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پاره سیدالشهداء علیه السلام را از عرش خدا رو به زمین می آویزند و حزن واندوه عالم را فرا می گیرد.  در ادامه فهرست و سپس مشروح کامل وقایع این ماه بزرگ را تقدیم می کند:       اوّل محرم الحرام 1. آغاز ایام حسینی2. ماجرای شعب ابیطالب علیه السلام 3.جنگ ذات الرقاع 4.اولین جمع آوری زکات 5. امام حسین علیه السلام در راه کربلا 6. قیام مردم مدینه بر علیه یزید 7. کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام    دوّم محرم الحرام 1. ورود امام حسین علیه السلام به کربلا سوّم محرم الحرام 1. نامه امام حسین علیه السلام برای اهل کوفه 2. ورود عمر بن سعد به کربلا  چهارم محرم الحرام 1. فتوای شریح قاضی به قتل امام حسین علیه السلام   ششم محرم الحرام 1. یاری طلبی حبیب بن مظاهر از بنی اسد 2.اولین محاصره فرات در کربلا 3.تراکم لشگر یزید در کربلا   هفتم محرم الحرام 1. ملاقات امام حسین علیه السلام با ابن سعد 2. منع آب از امام حسین علیه السلام   هشتم محرم الحرام 1. قحط آب در خیمه های حسینی   نهم محرم الحرام تاسوعا 1. محاصره خیمه ها در کربلا 2. آمدن امان نامه برای فرزندان ام البنین سلام الله علیها 3. درخواست تاُخیر جنگ از سوی امام حسین علیه السلام 4. آمدن لشگر تازه نفس به کربلا 5. خطابه امام حسین برای اصحابش    شب عاشورا 1. سخنان امام علیه السلام با اهل بیت و اصحابش 2. سخنان زینب کبری سلام الله علیها با امام حسین علیه السلام دهم محرم الحرام عاشورا 1. شهادت امام حسین علیه السلام 2.شهادت حبیب بن مظاهر اسدی کوفی 3.شهادت مسلم بن عوسجه 4. شهادت حر بن یزید ریاحی 5. شهادت جون مولی ابی ذر الغفاری 6. شهادت همسر وهب 7. شهادت شبیه ترین فرد به رسول خدا صلی الله علیه و آله 8. شهادت قاسم بن الحسن علیه السلام9. شهادت عبدالله بن حسن علیه السلام10.شهادت قمر منیر بنی هاشم علیه السلام11.شهادت مولانا الرضیع باب الحوایج علی اصغر علیه السلام 12. آمدن ذوالجناح با یال و کوپال خونین به سوی خیمه فاطمیات 12.ماتم و ناله و گریه پردگیان حرم 13.غارت اموال 14.فراز فاطمیات و علویات در بیابانها 15.غارت کردن لباس و ذره 16.جدا شدن سرهای مطهر 17.به آتش کشیدن خیمه های آل الله 18.شهادت دختران کوچک گریه و ماتم 19.راُس مطهر امام حسین علیه السلام در کوفه 20.خونین شدن ریشه هر گیاه 21.قتل ابن زیاد 22.قیام حضرت مهدی علیه السلام 23.وفات ام سلمه شب یازدهم محرم الحرام 1.شام غریبان کربلا 2. سر امام حسین علیه السلام در تنور خولی یازدهم محرم الحرام 1.حرکت کاروان اسرا از کربلا 2.تشکیل مجلس ابن زیاد 3. حرکت اهل بیت امام حسین علیه السلام به سوی کوفه دوازدهم محرم الحرام 1.دفن شهدای کربلا 2. ورود اهل بیت علیهم السلام به کوفه 3. روز شهادت حضرت سجاد علیه السلام سیزدهم محرم الحرام 1.اسرای اهل بیت علیهم السلام در مجلس ابن زیاد 2. اسرای اهل بیت علیهم السلام در زندان کوفه 3. خبر شهادت امام حسین علیه السلام در مدینه و شام 4.شهادت عبد الله بن عفیف پانزدهم محرم الحرام 1.فرستادن سرهای مطهر شهدا به سوی شام نوزدهم محرم الحرام 1.حرکت کاروان کربلا به سوی شام بیستم محرم الحرام 1. دفن بدن جون در کربلا بیست و پنجم محرم الحرام 1. شهادت امام سجاد علیه السلا م بیست و ششم محرم الحرام 1. شهادت علی بن الحسن المثلث بیست و هشتم محرم الحرام 1. وفات حذیقه بن یمان 2. تبعید امام جواد علیه السلام به بغداد 3. ورود اسرای اهل بیت علیهم السلام به بعلبک بیست و نهم محرم الحرام 1. رسیدن کاروان اسرا به شام تتمۀ محرم الحرام 1. نوشتن صحیفه ملعونه 2. وفات ماریه قبطیه   مشروح وقایع ماه محرم الحرام     روز اول ماه محرّم الحرام: 1.آغاز ایام حسینی اولین روز از ماه حزن و اندوه آل محمدعلیهم السلام است،که همه انبیاء وملائکه و شیعیان و دوستان اهل بیت علیهم السلام محزون اند.باید گفت:ماه حزن واندوه تمام عالم است،چرا که همه ساله از اول محرم تا روز عاشورا پیراهن پاره پاره سیدالشهداء علیه السلام را از عرش خدا رو به زمین می آویزند و حزن واندوه عالم را فرا می گیرد. 1
همچنین آغاز مجالس عزاداری حضرت اباعبدالله علیه السلام است،که مردم را به امور اعتقادی خویش آشنا می کند،ودستورات دین خود را از حسینیه ها و تکایا و مساجد به خانه های فکر ودل خود به ارمغان می برند. شرکت در مراسم عزاداری امام حسین علیه السلام واشک بر آن حضرت،از وظایف ما در زمان غیبت امام زمان علیه السلام است. 2.ماجرای شعب ابی طالب علیه السلام در پی بالا گرفتن قدرت اسلام پس از بعثت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم قریش پیمان نامه ای نوشتند وطی آن قرار گذاشتند با بنی هاشم تکلم نکنند و با آنان هم سفره وهمنشین نشوند و معامله ننمایند؛و آنان را به گونه ای در فشار قراردهند که پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را به قریش تحویل دهند تا آن حضرت را به قتل رسانند .حضرت ابوطالب علیه السلام بنی هاشم را به دره ای که منتسب به آن حضرت بود برد،و اطراف آن را محکم کرده وبرای حفظ جان پیامبر صلی الله علی وآله وسلم شبانه روز کمر همت بست. آن حضرت شبها با شمشیر پروانه وار گرد شمع وجود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم می گردید ومی فرمود :«تا زنده ام دست از یاری او برنمی دارم.»او در هرشب چند بار محل خواب پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را تغییر می داد وعزیزترین فرزند خود یعنی امیرالمؤمنین علیه السلام را به جای آن حضرت می خوابانید،و روز فرزندان خود و فرزندان برادرانش را به حفاظت از آن حضرت می گماشت. در مدتی که در شعب بودند بر آن حضرت ومسلمانان بسیار سخت گذشت ،تا آنجا که شبها صدای گریه اطفال گرسنه بنی هاشم را ساکنین اطراف شعب می شنیدند. پس از دو سال و چند ماه خداوند موریانه را مأمور کرد،وپیمان نامه آنان را از بین برد به جزء اسماء الهی که در آن بود.حضرت ابوطالب علیه السلام این خبر را به کفار داد،و آنان با دیدن چنین معجزه ای دست از تصمیم خود برداشتند وبنی هاشم به خانه های خود بازگشتند.2 3.جنگ ذات الرقاع در سال چهارم هجرت _به تحریک قریش _بین مسلمانان و قبایلی که اطراف مدینه زندگی می کردند و قصد محاصره مدینه را داشتند جنگی در گرفت .پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم با 400یا790 نفر از مدینه بیرون رفتند.در این غزوه حضرت نماز خوف خواندند و جنگ تا سه روز طول کشید تا شر آنان دفع شد.این واقعه به قولی در 15جمادی الاولی بوده است. 3 4.اولین جمع آوری زکات در روز اول محرم پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم برای اولین بار مأمورانی را برای جمع آوری زکات و صدقات به اطراف مدینه فرستادند.4 5.امام حسین علیه السلام در راه کربلا روز اول محرم،امام حسین علیه السلام در قصر بنی مقاتل نزول اجلال فرمودند، و از عبیدالله بن حر جعفی دعوت به یاری نمودند، ولی او اجابت نکرد و بعداً پشیمان شد.5 6.قیام مردم مدینه برعلیه یزید در این روز در سال63 ه مردم مدینه برای قیام علیه یزید حرکت کردند.قضیه از آنجا آغاز شد که جمعی از اهالی مدینه به رهبری عبدالله بن حنظله به شام رفتند و دستگاه یزید وشرابخواری و قماربازی و سگ بازی او را دیدند،وبه مدینه بازگشته ومردم را از وضع فساد دربار اموی آگاه ساختند.با شنیدن این اخبار همگان بر خلع یزید اتفاق نمودند،و به سرپرستی عبدالله علیه یزید قیام نمودندو افراد اموی ساکن مدینه رابیرون کردند.لشکر شام پس از اطلاع از این قیام به طرف مدینه حرکت کرد و واقعه حرّه پیش آمد.6 7.کلام عاشورایی امام رضا علیه السلام 7 در روز اول محرم ریّان بن شبیب خدمت امام رضا علیه السلام رسید.حضرت به او فرمودند:ای پسر شبیب ،مردم عرب در زمان جاهلیت جنگ را در ایام محرم حرام می دانستند؛ولی این امت احترام این ماه را از بین بردند و حرمت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم را رعایت نکردند.در این ماه خون ما را حلال دانستند ،و هتک حرمت ما را کردند وفرزندان و زنان ما را اسیر نمودند، و سراپردۀ ما را آتش زدند و اموال ما را غارت کردند و رعایت احترام رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم را دربارۀ ما ننمودند. همانا روز شهادت حسین علیه السلام پلک چشمان ما را مجروح کرد واشکهای ما را روان ساخت ودل ما را سو زاند؛وعزیز ما را در زمین کربلا ذلیل کرد ونزد ما محنت و بلا را تا روز جزا به ارث گذارد. پس گریه کنندگان باید بر حسین علیه السلام بگریند،زیرا که گریه بر او گناهان بزرگ را از بین می برد. ای پسر شبیب ،اگر خواستی بر چیزی گریه کنی برحسین بن علی علیه السلام گریه کن،چه اینکه آن حضرت را کشتند چنانکه گوسفند را می کشند،و با آن حضرت 18 نفر از اهل بیت او کشته شدند که روی زمین شبیه ونظیری نداشتند. آسمان های هفتگانه و زمین ها در شهادت آن حضرت گریستند.چهار هزار ملک روز عاشورا برای نصرت آن حضرت آمده بودند و دیدند حضرت شهید شده اند.لذا پریشان وغبار آلود به مجاورت آن قبر مطهر مأمور شدند،تا حضرت قائم علیه السلام ظهور کنند و از یاران او باشند و شعارشان "یالثارت الحسین"است. ای پسر شبیب،اگر دوست داری که با ما در درجات عالی بهشت باشی