eitaa logo
دانلود
صالحین salehinir
🔴 آیا لطمه ای که رمضان شریف به آبروی سپاه قدس زد قابل جبران است؟! حمید بقایی اخیرا طی نامه ای به س
۱۱:۴۳ - ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ کد خبر: ۹۶۱۲۰۵۴۲۶ پاسخ سپاه در مورد نامه بقایی به سردار سلیمانی سردار رمضان شریف با رد ادعای مطرح شده در نامه یکی از محکومین محاکم قضایی به یکی از فرماندهان عالیرتبه سپاه آنرا فرافکنی و حرکتی نخ نما شده با هدف تشویش اذهان عمومی توصیف و تصریح کرد: رأی محاکم قضایی براساس مدارک مستند، مستدل و قوی صادر شده و طرح سناریوهای تکراری بار جرایم متهمان را کاهش نمی دهد. سرپوش سیاسی - به گزارش ایسنا، در پی ادعای واهی مطرح شده توسط یکی از محکومین محاکم قضایی در نامه به یکی از فرماندهان عالیرتبه و محبوب سپاه مبنی بر "رد اتهام وارده درخصوص دخل و تصرف شخصی در وجوه بیت المال" که در سایت خبری حامی وی منتشر شده است ، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه طرح این گونه ادعاهای بی اساس را حرکتی نخ نما شده خواند و اظهار کرد: رأی محاکم قضایی براساس مدارک مستند، مستدل، دقیق و قوی صادر می شود و فرافکنی و طرح سناریوهای تکراری علیه نهادها و اشخاص در کشور بار جرایم متهمان را کاهش نمی دهد. سردار شریف تشویش اذهان و منحرف کردن افکار عمومی از جرایم و تخلفات را راهکاری بی نتیجه و بی ثمر برای طراحان آن توصیف و تصریح کرد: هرچند بروز چنین افعال و رفتاری از این متهم مسبوق به سابقه است، اما هرکس ادعایی دارد می بایست مدارک و مستندات خود را در اختیار مراجع قضایی قرار دهد تا براساس قانون مورد رسیدگی و قضاوت قرار گیرد. http://www.sarpoosh.com/politics/defense-news/defense-news961205426.html
افشاگری سعید جلیلی درباره فتنه زرد سعیدجلیلی: «فتنه زرد» یعنی موضوعات اصلی در یک جامعه فراموش و موضوعات فرعی جایگزین شود/ چرا صداوسیما برای معرفی اسطوره‌های واقعی کاری نمی‌کند؟ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹امروز بیش از ۲۰۰ شبکه ماهواره‌ای فارسی زبان فقط برای مخاطبان ایرانی فعالیت می‌کنند و همزمان هزاران سایت، کانال و انواع رسانه‌های دیگر نیز علیه ایران فعال هستند. 🔹«فتنه زرد» یعنی اینکه موضوعات اصلی در یک جامعه فراموش و موضوعات فرعی یا بدتر از آن موضوعات کاذب تبدیل به موضوع اصلی شود. 🔹«فتنه زرد» می‌تواند در همه ابعاد از مسایل سیاسی تا اقتصادی، رسانه‌ای و... را در بر بگیرد، برای همین در بسیاری از اوقات مشاهده می‌کنید که یک موضوعی که هیچ اهمیتی ندارد، ناگهان ضریب اول را در رسانه‌های مختلف پیدا می‌کند و به تبع آن موضوعات مهم فراموش می‌شود. 🔹در واقعیات امروز حماسه‌های بزرگتری وجود دارد که متاسفانه خود ما آنها را می‌پوشانیم! مثلا شهید فریدون احمدی کسی است که ۱۴ ماه در اسارت گروه‌های تکفیری زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها بوده، صدا و سیما اینجا چه نقشی داشته است؟ آیا این‌ها سرمایه‌های اجتماعی ما نیستند؟/فارس
📨 چرا زیباکلام محبوب است؟ 👈 سعید محمدی ✍ در زلزله کرمانشاه خیلی از اتفاقات تلخ و دردناک و بعضا شیرین افتاده که کمابیش در فضای مجازی منتشر شده اند. ✍ از اتفاقات تلخ و دردناک میتوان به مواردی نظیر آمار بالای تلفات و صحنه های ناگوار از کشته شدگان، ضعف مدیریت بحران در کشور، بی تعهدی و بی مسئولیتی در نظارت بر ساخت مسکن ایمن و مقاوم و بی اعتمادی وسیع نسبت به نهادهای رسمی اشاره کرد. ✍ اما درکنار این موارد، از اتفاقات شیرین هم می توان به مواردی از جمله سیل کمک های وسیع مردمی و همدردی قشرهای مختلف مردم با زلزله زدگان، اعلام آمادگی برخی از شخصیت های ورزشی و سیاسی همچون علی دایی و دکتر صادق زیباکلام جهت دریافت کمک های نقدی اشاره کرد. ✍ طبق آخرین آمار اعلامی، مبالغ نقدی واریز شده به حساب دکتر زیباکلام از یک میلیارد تومان فراتر رفته است. ✍ بر حسب تاریخچه ای که از زلزله های قبلی وجود دارد؛ تقریبا اکثر مواردی که در بالا برشمردیم، در دفعات قبلی هم به نوعی تکرار شده است. اما زلزله اخیر یک ویژگی منحصر به فردی دارد که در زلزله های گذشته نبوده است و در میان این اتفاقات تلخ و ناگوار می توان آن را به فال نیک گرفت. ✍ به همین دلیل لازم می بینم تا کمی موشکافانه تر به دلایل مرجعیت یافتن فردی که در ظاهر فقط استاد دانشگاه و تحلیلگر مسائل سیاسی است؛ بپردازم. ✍ استقبال از فراخوان دکتر زیباکلام در شرایطی صورت می گیرد که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، سطح اعتماد مردم نسبت به سیاسیون و گروه های مرجع در سطح بسیار نازلی قرار دارد و اغلب مردم دیدگاه های منفی و آغشته با سوءظن نسبت به اکثر سیاسیون دارند. از این رو، چرایی این موفقیت در جهت جلب اعتماد قشرهای مختلف جای تأمل فراوان دارد. ✍ اگر نیم نگاهی به زندگی سیاسی نسبتا پرفراز و نشیب دکتر زیباکلام بیندازیم؛ می توانیم به برخی از دلایل محبوبیت او پی ببریم. ✍ پس از دکتر شریعتی که سیل عظیمی از مخاطبان را در حسینیه ارشاد مسحور خود می کرد و نفوذ کلامی بی مانندی در بدنه مخاطبانش داشت؛ شاید به جرأت بتوان گفت که زیباکلام هم اکنون از چنین جایگاه و نفوذی در بین اقشار مختلف و علی الخصوص جامعه دانشگاهی برخوردار است. ✍ در جامعه ایران به دلیل همین سوءظن ها تعداد بسیار اندکی از روشنفکران توانسته اند مورد اقبال مردم قرار گیرند واین اعتماد هم صرفا به علت مقبول افتادن بیشتر به علت تولیدات فکری آنها در بین مردم بوده است و معتمد شدن در جلب کمک های مالی صرفأ در کف بلامنازع مراجع تقلید بوده است‌. ✍ تردیدی نیست که این اتفاقات در وهله اول محصول عصر ارتباطات است. در دوران ماقبل عصر ارتباطات، چنین امری اگر نگوییم ناممکن ولی لااقل بسیار دشوار بود و اغلب مردم کمک های خود را به روحانیت مورد اعتماد خود می‌دادند و اعتماد مردم به روشنفکران و دانشگاهیان بیشتر اعتماد و احترام به جایگاه علمی آنها بود. ✍ شاید یکی از دلایل وجود گسست در بین جامعه دانشگاهی و سیاسی در زمان گذشته و حتی زمان حال، نگاه نادرست اغلب سیاسیون به جامعه و به تبع آن تحلیل‌های غلط از اجتماع پیرامون است. ✍ چه بسیار اساتید دانشگاه و سیاسیونی که صرفا در پیرامون تحلیل‌هایی که از غور در متون غربی بدست آورده اند؛ پرسه می زنند و دچار نوعی ایزوله شدگی و عدم درک صحیح از رویدادهای پیرامون خود هستند و در بهترین حالت، به ارائه مفاهیم ترجمه از متون غربی دلخوش می کنند! ✍ یکی از اصلی ترین ویژگی های زیباکلام نوشتن حجم وسیع مطالب تحلیلی و پرمحتوا و استفاده درست از فضای مجازی و حضور مداوم در محافل دانشگاهی است. ✍ زیباکلام به آنچه که می گوید باوری عمیق دارد. چه بسیارند سیاسیون و اساتیدی که میان آنچه که می گویند و بدان باور دارند و آنچه که بدان عمل می کنند؛ فرسنگ‌ها فاصله است و مطالب خود را متناسب با شرایط انتخاب می کنند؛ بدون اینکه بدان کمتر باوری داشته باشند و بعد از رسیدن به جایگاهی، برخلاف آنچه که گفته اند عمل می کنند. ✍ زیباکلام برخلاف بسیاری از سیاسیون و اساتید دانشگاه هیچگاه دنبال زدوبندهای پشت پرده و لابی گری های مرسوم نیست و هیچگاه در جهت خوشایند یا بدآیند کسی یا گروهی مطلبی نمی نویسد و قلم و زبان او هیچگاه در بیان انتقادات بر مدار هیچ مصلحتی به غیر از مصلحت مردم نمی چرخد. ✍ زیبا سخن می‌گوید و واقعا زیباکلام است. مطالب خود را به شکلی شیوا و ساده و جذاب همراه با استدلال های قوی و بدون پیچیدگی هایی که در کلام سیاسیون معمول است؛ بیان می کند. ✍ شیوه کار او در کلاس‌هایش به اذعان بسیاری از دانشجویانش همواره به پرسشگری و مباحثه در پیرامون موضوعات درسی استوار است و در کلاس‌هایش صرفا متکلم وحده نیست و دانشجویان خود را به مشارکت فعال در مباحث درسی فرامی خواند. راهبرد
صالحین salehinir
📨 چرا زیباکلام محبوب است؟ 👈 سعید محمدی ✍ در زلزله کرمانشاه خیلی از اتفاقات تلخ و دردناک و بعضا شیر
🔴⭕️تبلیغ نظام علیه نظام 🖋 ⭕️چند هفته پیش با دکتر مناظره‌ای داشتم که در شبکه‌های اجتماعی در ابعاد وسیعی منتشر شد و حتی اخبار بیست و سی صداوسیما هم نزدیک ده دقیقه از آن را بازپخش کرد. همانطور که آن مناظره نشان می‌دهد تقریباً با اغلب مواضع دکتر صادق زیباکلام به ویژه در سیاست خارجی مخالفم. امروز صادق زیباکلام نوشته است که به جرم و به هجده ماه حبس تعزیری و دو سال محرومیت از فعالیت سیاسی اجتماعی محکوم شده است. دو پرسش زیر درباره این حکم به ذهنم آمد که با صدای بلند می‌پرسم: 🔹یکم: ما معتقدیم انقلاب اسلامی ایران رخدادی یگانه در تاریخ مبارزه با استعمار و استثمار بود. ما معتقدیم انقلاب اسلامی نه فقط برای مسلمانان و مردم غرب آسیا که برای همه ملتهای تحت استعمار و استثمار و برای همه مستضعفان جهان حرف و سخن و جواب و راه حل دارد. ما معتقدیم صدای انقلاب اسلامی می‌تواند برغم عربده‌های دستگاه‌های عظیم تبلیغاتی آمریکایی و بریتانیایی و صهیونیستی و سعودی و قطری شنیده شود چرا که ما معتقدیم انقلاب اسلامی در وهله اول انقلابی در اندیشه بود و اندیشه نه مرزی میشناسد و نه ترسی. اما حکم قاضی شعبه پانزدهم چیز دیگری میگوید. حکم قاضی دادگاه انقلاب میگوید ما حتی جواب سفسطه‌های دکتر صادق زیباکلام را در داخل کشور و به زبان فارسی نداریم. حکم قاضی دادگاه انقلاب میگوید ما از نگاه و ایدئولوژی صادق زیباکلام می‌ترسیم و مجبوریم او را در زندان محبوس کنیم تا صدایش شنیده نشود. حکم قاضی دادگاه انقلاب میگوید منطق و اندیشه ما توان و قدرت و زور ایستادن مقابل حرف و کلام صادق زیباکلام و صادق زیباکلام‌ها را ندارد و برای همین ما مجبوریم از زور قضایی و امنیتی و جزایی علیه او استفاده کنیم. حکم قاضی دادگاه انقلاب، انقلاب ما را ترسیده و بدون اعتماد به نفس و بدون منطق و بدون اندیشه و بدون حقیقت جلوه میدهد. آیا حکم قاضی دادگاه انقلاب خودش یک «تبلیغ علیه نظام» تمام عیار نیست؟ 🔸دوم: سخنان صادق زیباکلام را می‌شد با یک مناظره ساده نقض کرد و بی‌پایه بودنش از منظر علمی را می‌شد در یک مباحثه یکی دو ساعته اثبات کرد. اما حالا سخنان او در هاله‌ای از «مظلومیت» و «شجاعت» صاحب سخن پیچیده می‌شود. حالا سخن او سخن کسی می‌شود که حاضر است برای حرفش هزینه بدهد و سختی زندان را هم تحمل کند. یعنی قاضی دادگاه انقلاب «مشروعیتی کاذب» را در سینی طلا تحویل صادق زیباکلام داده‌است که از امروز نقد و نفی و نقض سخنان او را بسیار بسیار دشوار میکند. آیا از منظر عملگرایانه حکم خودی قاضی دادگاه انقلاب، گل خودی به نظام و رانتی تبلیغاتی و اخلاقی به نفع گفتمان ایرانی نیست؟‌ و آیا محبوبیت گفتمانی که امروز آقای زیباکلام سخنگوی آن است تا حد بسیار زیادی مرهون و مدیون رفتار همین گونه احکام قضایی و رفتارهای امنیتی در حوزه اندیشه در چند دهه گذشته نیست؟ 🔹 پانوشت: برغم همه اختلافات با مواضع دکتر صادق زیباکلام عمیقاً او را فردی با نیتی خیر و نیرویی کاملاً ایرانی و غیروابسته به بیگانگان میدانم. معتقدم چهار دهه بعد از انقلاب زندان را باید فقط و فقط برای نیروهای وابسته به اجنبی نگه داریم. سعید زیباکلام
صالحین salehinir
🔴⭕️تبلیغ نظام علیه نظام 🖋 #علی_علیزاده ⭕️چند هفته پیش با دکتر #صادق_زیباکلام مناظره‌ای داشتم که د
📢 گزیده‌ای از سخنرانی دکتر سعید زیباکلام در مراسم افتتاحیه دفتر مجمع دانشجویان عدالتخواه دانشگاه تهران (آرمان): 🔹فرهنگی که فرد چه خدمت کند و چه خیانت، در هر صورت طلبکار مردم و انقلاب است، مشکل دارد. ما چرا نعره نزنیم برای این همه دروغی که راجع به عدالت گفته می‌شود؟ 🔹آیا فرامین یا دستوراتی از قبیل آنچه که مرسوم است و بارها و بارها در این سی و اندی سال حیات انقلاب اسلامی صادر شده، مفاسد دیرپا و اقتصادی مالی را ریشه کن و یا دست کم تهدید کرده؟! آیا تا کنون حتی یک کاوش بی قید و بارِ تیزبینانهِ شجاعانه مصلحت نشناسانه جهت بررسی و ارزیابی کامیابی‌ها و ناکامی‌های هریک از این فرامین واحکام مبارزاتی صورت گرفته؟! 🔹مهم نیست که این شبکه در دولت یازدهم شکل بگیرد و یا در شهرداری یا در قوه قضاییه یا در قوه مقننه، درهمه جا شکل می‌گیرد، فرقی نمی‌کند. البته برای ما نباید فرق کند که کجا شبکه قدرت ویژه‌خواری و رانت‌خواری شکل گرفته؟ این احساس ویژه‌خواری و رانت‌خواری و همچنین گام برداشتن در این مسیر منجر به تشکیل شبکه‌های قدرت و ثروت جا افتاده‌ای می‌شود. مسئله “جا افتادگی” بسیار مهم است. معنای جا افتادگی اینست که هرگاه ماجرایی درز پیدا می‌کند، در سطح رجالی که هم اجرای قانون باید بکنند و هم نظارت بر قانون، واکنش ها آنقدر آرام صورت می‌گیرد تا به تدریج از فشار افکار عمومی کاسته شود، به طوری‌که با گذشت زمان دیگر عملاً چیزی از اقدامات جدی برخورد قانونی دیده نمی‌شود. 🔹تشکیل این شبکه های قدرت- ثروت منجر می‌شود به چپاول ها در مسئله حقوق‌های نجومی و املاک نجومی و زمین‌خواری. کمتر رجل سیاسی را می‌توانیم پیدا کنیم که به نحوی در این شبکه قدرت ثروتی که درست شده، تعدی و تعارض به اراضی نداشته باشد. لینک کامل گزارش👇👇 edalatkhahi.ir/?p=31542
✅ نامه سرگشاده جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت خطاب به آیت الله آملی لاریجانی: قوه‌ی قضاییه باید حامی مبارزه‌ی مردمی با فساد بوده و دست منصور نظری ها که آمران به معروف و ناهیان عن المنکر حقیقی‌اند را ببوسد 🔹دستگاه قضائی زمانی میتواند «ملجا و پناه مردم» باشد که دست فاسدان، زورگویان و کسانی که به جان و مال مردم دست درازی میکنند را ابتدا در درون تشکیلات خود قطع کند. لازمه‌ی این مبارزه با فساد درون سیستمی، علاوه بر شفافیت وجود یک نظارت عمومی است. 🔹اکنون بیش از 3 ماه است که از تصمیم قوه‌ی قضاییه برای بررسی پرونده ی منصور نظری و آزادی وی در صورت بی گناهی می گذرد و 5 ماه است منصور نظری به جرم مبارزه با فساد در زندان بی عدالتی اسیر شده است. 🔹قوه‌ی قضاییه باید حامی مبارزه ی مردمی با فساد بوده و دست منصور نظری ها که آمران به معروف و ناهیان عن المنکر حقیقی اند را ببوسد و از آنها تقدیر به عمل آورد. جنبش دانشجویی خواستار اجرای مطالبات زیر است: 🔺اولا: فرآیند رسیدگی به پرونده منصور نظری در اعمال ماده 477 تسریع یابد و حکم تبرئه‌ی وی صادر گردد. همچنین توجه به اینکه برخی از افراد ممکن است از جانب ایشان احساس خطر کنند؛ تا انجام ماده 477 هر چه سریعتر ایشان از زندان شهرکرد به تهران منتقل شود. 🔺ثانیا: پرونده‌ی منصور نظری توسط قوه قضاییه شفاف سازی و اعلام عمومی گردد تا مورد قضاوت همگان قرار گیرد و قوه‌ی قضاییه از وی به عنوان مبارز علیه فساد تقدیر به عمل آورد. 🔺ثالثا: پرونده‌ی رسیدگی به قضات فاسد (که در صورت لزوم مدارک و مستندات آن ارائه خواهد شد) همچنین قاضی متخلفی که با علم به بی گناهی و خیر خواهی منصور نظری رای به محکومیت وی صادر کرده است، بدون هیچ ملاحظه‌ای با همکاری حفاظت اطلاعات قوه قضائیه و با نظارت نمایندگان جنبش عدالتخواه دانشجویی و دفتر تحکیم وحدت به جریان بیافتد. متن کامل در : 🌐http://yon.ir/WLt5q 📷http://yon.ir/zuinq
♦️اظهارات رئیس شعبه ۱۰۲۳ دادگاه عمومی و جزایی در مورد حکم "یک فعال سیاسی" 🔹 مصاحبه با شبکههای بیگانه علاوه بر نص صریح قانون، خلاف مصوبه شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات این شورا نیز در حکم قانون بوده و لازم الاجراست. 🔹 مصداق فعالیت تبلیغی علیه نظام فقط مبتنی بر مصاحبه با رسانه‌های بیگانه نیست بلکه چنانچه در اظهارات فرد نوعی فعالیت تبلیغی علیه نظام باشد این عمل جرم تلقی می‌شود و بر اساس ماده ۵۰۰ قانون تعزیرات متهم به حبس از سه ماه تا یکسال محکوم خواهد شد./میزان
صالحین salehinir
♦️اظهارات رئیس شعبه ۱۰۲۳ دادگاه عمومی و جزایی در مورد حکم "یک فعال سیاسی" 🔹 مصاحبه با شبکههای بیگان
قانون مدني مصوب 18/2/1307 با اصلاحات و الحاقات بعدي ماده 2ـ قوانين‌، پانزده روز پس از انتشار، در سراسر كشور لازم‌الاجراءاست مگر آن كه در خود قانون‌، ترتيب خاصي براي موقع اجراء مقررشده باشد.
صالحین salehinir
♦️اظهارات رئیس شعبه ۱۰۲۳ دادگاه عمومی و جزایی در مورد حکم "یک فعال سیاسی" 🔹 مصاحبه با شبکههای بیگان
قانون مجازات اسلامي (كتاب پنجم- تعزيرات و مجازات‌هاي بازدارنده) مصوب 02/03/1375 با اصلاحات بعدی ماده 500- هر كس عليه نظام جمهوري اسلامي ايران يا به نفع گروه‌ها و سازمان‌هاي مخالف نظام به هر نحو فعاليت تبليغي نمايد به حبس از سه ماه تا‌يكسال محكوم خواهد شد.
صالحین salehinir
قانون مدني مصوب 18/2/1307 با اصلاحات و الحاقات بعدي
قانون اساسی مصوب 11 و 12/9/1358 با اصلاحات بعدی اصل يكصد و هفتاد و ششم: مصوبات شوراي عالي امنيت ملي پس از تأييد مقام رهبري قابل اجراست.
صالحین salehinir
♦️اظهارات رئیس شعبه ۱۰۲۳ دادگاه عمومی و جزایی در مورد حکم "یک فعال سیاسی" 🔹 مصاحبه با شبکههای بیگان
قانون مطبوعات مصوب 1364.12.22 با اصلاحات بعدي ماده 6- نشريات جز در موارد اخلال به مباني و احكام اسلام و حقوق عمومي و خصوصي كه در اين فصل مشخص مي‌شوند آزادند. 1- نشر مطالب الحادي و مخالف موازين اسلامي و ترويج مطالبي كه به اساس جمهوري اسلامي لطمه وارد كند. 2- اشاعه فحشاء و منكرات و انتشار عكسها و تصاوير و مطالب خلاف عفت عمومي. 3- تبليغ و ترويج اسراف و تبذير. 4- ايجاد اختلاف ما بين اقشار جامعه، به ويژه از طريق طرح مسائل نژادي و قومي. 5- استفاده ابزاري از افراد (‌اعم از زن و مرد) در تصاوير و محتوي، تحقير و توهين به جنس زن، تبليغ تشريفات و تجملات نامشروع و غيرقانوني. 6- تحريص و تشويق افراد و گروهها به ارتكاب اعمالي عليه امنيت، حيثيت و منافع جمهوري اسلامي ايران در داخل يا خارج. 7- فاش نمودن و انتشار اسناد و دستورها و مسائل محرمانه، اسرار نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي، نقشه و استحكامات نظامي، انتشار مذاكرات غير علني مجلس شوراي اسلامي و محاكم غير علني دادگستري و تحقيقات مراجع قضايي بدون مجوز قانوني. 8- اهانت به دين مبين اسلام و مقدسات آن و همچنين اهانت به مقام معظم رهبري و مراجع مسلم تقليد. 9- افترا به مقامات، نهادها، ارگانها و هر يك از افراد كشور و توهين به اشخاص حقيقي و حقوقي كه حرمت شرعي دارند، اگر چه از طريق انتشار ‌عكس يا كاريكاتور باشد. 10- سرقتهاي ادبي و همچنين نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههاي منحرف و مخالف اسلام (‌داخلي و خارجي) به نحوي كه تبليغ از آنها‌باشد (‌حدود موارد فوق را آيين‌نامه مشخص مي‌كند). ‌تبصره1- سرقت ادبي عبارت است از نسبت دادن عمدي تمام يا بخش قابل توجهي از آثار و نوشته‌هاي ديگران به خود يا غير ولو به صورت‌ترجمه. ‌تبصره 2- متخلف از موارد مندرج در اين ماده مستوجب مجازاتهاي مقرر در ماده (698) قانون مجازات اسلامي خواهد بود و در صورت اصرار مستوجب تشديد مجازات و لغو پروانه مي‌باشد. 11- پخش شايعات و مطالب خلاف واقع و يا تحريف مطالب ديگران. 12- انتشار مطلب عليه اصول قانون اساسي. ماده 9- تبصره 8- اعضاء و هواداران گروههاي ضد انقلاب و يا گروههاي غيرقانوني و محكومين دادگاههاي انقلاب اسلامي كه به جرم اعمال ضد انقلابي و يا‌عليه امنيت داخلي و خارجي محكوميت يافته‌اند و همچنين كساني كه عليه نظام جمهوري اسلامي ايران فعاليت و يا تبليغ مي‌كنند حق هيچگونه‌فعاليت مطبوعاتي و قبول سمت در نشريات را ندارند. ماده 23- هرگاه در مطبوعات مطالبي مشتمل بر توهين يا افترا، يا خلاف واقع و يا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقيقي يا حقوقي) مشاهده شود،‌ ذينفع حق دارد پاسخ آن را ظرف يك ماه كتباً براي همان نشريه بفرستد. و نشريه مزبور موظف است آن‌گونه توضيحات و پاسخها را در يكي از دو‌شماره‌اي كه پس از وصول پاسخ منتشر مي‌شود، در همان صفحه و ستون و يا همان حروف كه اصل مطلب منتشر شده است، مجاني به چاپ برساند، ‌به شرط آنكه جواب از دو برابر اصل تجاوز نكند و متضمن توهين و افترا به كسي نباشد. تبصره 1- اگر نشريه علاوه بر پاسخ مذكور مطالب يا توضيحات مجددي چاپ كند، حق پاسخگويي مجدد براي معترض باقي است. درج قسمتي‌از پاسخ به صورتي كه آنرا ناقص يا نا مفهوم سازد و همچنين افزودن مطالبي به آن در حكم عدم درج است و متن پاسخ بايد در يك شماره درج شود. تبصره 2- پاسخ نامزدهاي انتخاباتي در جريان انتخابات بايد در اولين شماره نشريه درج گردد. به شرط آنكه حداقل شش ساعت پيش از زير چاپ‌رفتن نشريه پاسخ به دفتر نشريه تسليم و رسيد دريافت شده باشد. تبصره 3- در صورتي كه نشريه از درج پاسخ امتناع ورزد يا پاسخ را منتشر نسازد، شاكي مي‌تواند به دادگستري شكايت كند و رئيس دادگستري در‌صورت احراز صحت شكايت جهت نشر پاسخ به نشريه اخطار مي‌كند و هرگاه اين اخطار مؤثر واقع نشود، پرونده را پس از دستور توقيف موقت نشريه‌كه مدت آن حداكثر از ده روز تجاوز نخواهد كرد به دادگاه ارسال مي‌كند. تبصره 4- اقدامات موضوع اين ماده و تبصره‌هاي آن نافي اختيارات شاكي در جهت شكايت به مراجع قضائي نمي‌باشد. ‌آيين‌نامه اجرايي قانون مطبوعات، مصوب 1364 و اصلاحات بعدي آن 2/5/1390 ماده 9 - نقل مطالب از مطبوعات و احزاب و گروههاي منحرف و مخالف اسلام (‌داخلي و خارجي) به منظور‌تحقيق، نقد و رد مطالب در صورتي كه تبليغ محسوب نشود، بلامانع است. ‌تبصره 1- درج شايعات به نحوي كه اصل مطلب كذب باشد ممنوع است. ‌تبصره 2- ‌نقدهاي علمي جز در مواردي كه انتشار مطلب عليه قانون اساسي باشد از شمول بند (12) الحاقي ماده (6) قانون مطبوعات مستثنا است.
صالحین salehinir
قانون مطبوعات مصوب 1364.12.22 با اصلاحات بعدي ماده 6- نشريات جز در موارد اخلال به مباني و احكام اسلا
عبارت «تبلیغ علیه نظام» مندرج در ماده 9 قانون مطبوعات ناظر به جرم «فعالیت تبلیغی علیه نظام» موضوع ماده 500 قانون مجازات اسلامی است. ارکان مادی جرم مزبور عبارت است از رفتار مجرمانه یعنی تبلیغ؛ تنها رفتاری صدق عنوان تبلیغ می کند که مثبت باشد. سکوت و دفاع نکردن از نظام مشمول جرم تبلیغ علیه نظام و موضوع آن قرار نمی گیرد. وقوع این جرم نیازمند استمرار رفتار مجرمانه نیست. موضوع جرم نیز نظام جمهوری اسلامی است. منظور از نظام مجموعه ارکان تشکیل دهنده ساختار قدرت در یک رژیم سیاسی است. با این حال ارکان در این ترکیب ناظر به عام استغراقی است نه مجموعی. رکن معادل مفهوم اصولی شرط است؛ یعنی «مایلزم من عدمه العدم و لا یلزم من وجوده الوجود». اما ملاک بیرونی تشخیص ارکان نظام آن دسته از نهادها و اصولی است که بنابر اصول قانون اساسی الی الابد تغییر ناپذیر است یعنی «اسلامي بودن نظام و ابتناي كليه قوانين و مقررات بر اساس موازين اسلامي و پايه هاي ايماني و اهداف جمهوري اسلامي ايران و جمهوري بودن حكومت و ولايت امر و امامت امت و نيز اداره امور كشور با اتكاء به آراء عمومي و دين و مذهب رسمي ايران» (اصل 177 قانون اساسی). شخصیت مرتکب و وسیله ارتکاب در این جرم موضوعیت ندارد؛ اما زمان جنگ از کیفیات مشدده کیفر آن است. در مورد رکن روانی این جرم به معنای اخص یعنی سوء نیت خاص باید متذکر شد که چنانچه مطلبی مربوط به ارکان نظام باشد اما به قصد انتقاد سازنده، صدق عنوان تبلیغ علیه نظام بر آن سخن صحیح نیست. ملاک انتقاد سازنده در ماده 3 قانون مطبوعات بیان شده؛ یعنی مستدل بودن کلام و پرهیز از توهین و تخریب و تحقیر. http://dadkhahan.blogfa.com/post-24.aspx