قران- آیه ۶۲ - سوره نمل:
آیه أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ [62]
یا کسى که [دعاى] مضطر را هنگامىکه او را بخواند اجابت مىکند و ناراحتى [او] را برطرف مىسازد و شما را خلفاى زمین قرار مىدهد؛ آیا معبودى با خداست؟! کمتر متذکّر مىشوید.
امام باقر:
نَزَلتْ فِی القائِمِ.[۲]
[۲]. البرهان فی تفسیر القرآن: ج۴ ص۲۲۵.
[این آیه] در مورد قائم، نازل شد.
وَ اللّهِ ! کَأَنّی أنْظُرُ إلَی القائِمِ، وَ قدْ أسْنَدَ ظَهْرَه إلی حَجَرٍ ثُمَّ یَنشُدُ اللّهَ ... هُوَ وَ اللّهِ المُضطَرُّ فی کِتابِ اللّهِ فی قَولِهِ: (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَ یَکشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفَاءَ الْأَرْضِ).[۳]
به خدا سوگند! گویا من مهدی را می بینم که پشت به حجر الأسود زده و خدا را به حقّ خود می خوانَد... به خدا سوگند، مُضطر در کتاب خدا در آیه (أَمَّن یجِیبُ الْمُضْطَرَّ...) اوست!
[۳]. الغیبة، نعمانی: ص۱۸۸.
امام صادق:
نَزَلَتْ فی القائِمِ مِن آلِ مُحَمَّدٍ، هُوَ ـ وَ اللّهِ ـ المُضطَرُّ! إذا صَلَیٰ فِی المَقامِ رَکعَتَینِ وَ دَعا إلَی اللّهِ عز و جل فَأَجابَهُ، وَ یَکشِفُ السّوءَ وَ یَجعَلُهُ خَلیفَةً فِی الأرضِ.[۴]
[۴]. تفسیر القمّی: ج۲ ص۱۲۹.
این آیه در مورد قائم از آل محمّد نازل شد. به خدا سوگند، مضطر اوست. هنگامی که در «مقام»، دو رکعت نماز بگزارد و دست دعا به سوی خدا بردارد، خدا، دعایش را اجابت می کند و بدی را بر می دارد و او را جانشین خویش در زمین می گردانَد.
چگونگی خواندن نماز شب قدر:
نماز شب قدر دو رکعت است.
در هر رکعت بعد از سوره حمد، نمازگزار باید هفت بار سوره توحید را بخواند و بعد از تمام شدن نماز هفتاد مرتبه ذکر «استغفر الله و اتوب الیه» را تکرار کند.[۱]
به علت تکرار هفتباره سوره توحید در این نماز این نماز به نماز هفت قل هو الله مشهور شد.[۲]
استناد نماز شب قدر:
سید ابن طاووس این نماز را در کتاب اقبال الاعمال از کتاب کَنْز الیَواقیت تألیف ابوالفضل بن محمد الهَرَوی بدون ذکر سند از پیامبر اسلام(ص) نقل کرد.[۳]
علامه مجلسی نیز در کتاب بحار الانوار[۴] به نقل از سید ابن طاووس و در زاد المعاد[۵] بدون ذکر سند آن را نقل کرد.
به نقل از پیامبر(ص)، هر کس این نماز را بخواند و هفتاد مرتبه ذکر استغفار را بگوید، پیش از آنکه از جای خود برخیزد، خداوند او و والدینش را مورد مغفرت قرار میدهد و گروهی از ملائکه را مأمور میکند تا برای او حسنه بنویسند و فرشتهای برای او در بهشت درخت میکارد و قصرهایی بنا میکند.[۶]
پانویس
۱- ↑ سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۱۸۶؛ قمی، مفاتیح الجنان، نشر اسوه، بخش اعمال مشترکه شبهای قدر، ص۲۲۵.
۲.↑ نگاه کنید به: «نماز شب قدر چگونه خوانده میشود؟»، سایت خبری تابناک؛ «نماز شب قدر چگونه خوانده میشود؟»، پایگاه اطلاعرسانی رجانیوز.
۳.↑ سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۱۸۶.
۴.↑ مجلسی، بحار الانوار، ۱۴۰۳ق، ج۹۵، ص۱۴۴.
۵.↑ مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۱۲۵.
۶.↑ ابن طاووس، اقبال الاعمال، ۱۴۰۹ق، ج۱، ص۱۸۶؛ مجلسی، زادالمعاد، ۱۴۲۳ق، ص۱۲۵.
1_4170470547.pdf
1.07M
#رزمایش_ثامن_سی
📝سیاست ها و ملاحظات| شعار سال؛ مهار تورم، رشد تولید
و روز جهانی قدس
🍃🌹🍃
⛔️ ویژه سرشبکهها و ادمین کانالها
جبرئیل رسول خدا را از چشم زخم حفظ کرد و دعای آن را به ایشان یاد داد و آن دعا این است:
«به نام خدا تو را از شر هر چشم حسد ورزنده ای حفظ می کنم، خدا تو را شفا دهد »
بحار الانوار الجامعة لدرر اخبار الائمة الاطهار المجلد 60 : آسمان و جهان - 7
ص: 15
کاهش مصرف انرژی در سیستم گرمایش از کف
۱۳۹۸/۱۰/۲۸
چرا مصرف سوخت در گرمایش از کف بهینه است؟
۱: انتقال انرزی بصورت تابشی
یکی از دلایل کاهش مصرف انرژی در سیستم گرمایش از کف این است که در این سیستم هوای گرم تولید نمی شود و بیش از ۶۰% از گرمای محیط به صورت تابشی انتقال می یابد که بهترین نوع برای موجودات زنده است
ولی در سیستم های دیگر ما عملا هوای گرم تولید کرده و انتقال انرژی بصورت همرفت می باشد.
۲: استفاده از انرژی در جای مناسب
نکته اول : در سیستمهای حرارتی مانند رادیاتور و فن کوئل و غیره هوای محیط گرم شده ، هوای گرم به خاطر سبکی به طرف بالا رفته ودر زیر سقف جمع میشود و هوای خنک تر جایگزین آن خواهد شد این موضوع باعث میشود انرزی زیادی برای گرم کردن فضای اطراف ما صرف شود.
حال آنکه در گرمایش از کف انجایی که به گرما نیاز داریم (در کف ساختمان واطراف ما) گرمتر از دیگر نقاط است
نکته دوم : با استفاده از دیگر سیستم های حرارتی عملا مرکز تولید حرارت در گوشه ای از فضای مورد نظر شکل می گیرد و هرچه از نقطه مرکز دور می شویم گرمای کمتری خواهیم داشت .
حال آنکه در سیستم های گرمایش از کف لوله های گرم در تمام فضای مورد نظر به صورت یکنواخت چیده شده و حرارت یکنواختی را در محیط ایجاد می نماید.
۳: دمای پایین آب داخل سیستم گرمایش از کف
در سیستم گرمایش از کف آب ورودی بین ۳۵ تا نهایت ۵۰ درجه سانتیگراد است .در این سیستم بر خلاف رادیاتور و فن کوئل آب با دمای پایین تری نیاز است ( ۴۰ درجه) و تولید آب با درجه حرارت پایین تر عملا در مصرف سوخت صرفه جویی می کند .
در سیستم های مشابه این عدد به ۸۰ درجه سانتی گراد نیز می رسد . تولید ۴۰ درجه سانتی گراد دمای بیشتر مستلزم مصرف سوخت اضافی خواهد بود.
https://garmayesh-kaf.ir/%DA%A9%D8%A7%D9%87%D8%B4-%D9%85%D8%B5%D8%B1%D9%81-%D8%A7%D9%86%D8%B1%DA%98%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%B3%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%85-%DA%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%A7%D8%B2-%DA%A9%D9%81/
مرحوم سید بن طاووس رضوان اللّه تعالی علیه، به نقل یکی از اصحاب به نام ابوالهیثم، محمّد بن ابراهیم حکایت کند:
روز اوّل ماه رمضان، پدرم خدمت امام حسن عسکری علیه السلام شرفیاب شد و مردم در آن روز اختلاف داشتند که آیا آخر ماه شعبان است یا آن که اوّل ماه رمضان می باشد؟!
موقعی که پدرم بر آن حضرت وارد شد، فرمود: جزء کدام گروه هستی و در چه حالی می باشی؟
پدرم عرضه داشت: ای سرورم! یاابن رسول اللّه! من فدای شما گردم، امروز را قصد روزه کرده ام.
امام علیه السلام فرمود: آیا مایل هستی که یک قانون کلّی را برایت بگویم تا برای همیشه مفید باشد و نیز دیگر بعد از این، نسبت به روزهای اوّل ماه رمضان شک نکنی؟
پدرم اظهار داشت: بلی، بر من منّت گذار و مرا راهنمائی فرما.
حضرت فرمود: دقّت کن که اوّل ماه محرّم چه روزی خواهد بود که اگر آن را شناختی برای همیشه سودمند است و دیگر برای ماه رمضان مشکلی نخواهی داشت.
پدرم گفت: چگونه با شناختن اوّل محرّم، دیگر مشکلی برای ماه رمضان نخواهد بود؟!
و سپس افزود: خواهشمندم چنانچه ممکن باشد، برایم توضیح بفرما، تا نسبت به آن آشنا بشوم؟
امام علیه السلام فرمود: خوب دقّت کن، هنگامی که روز اوّل ماه محرّم فرا می رسد - که با تشخیص صحیح آن را که به دست آورده باشی -.
پس اگر اوّل محرّم، روز یک شنبه باشد، عدد یک را نگه بدار.
و اگر دوشنبه باشد، عدد دو، نیز اگر سه شنبه بود عدد سه و برای چهارشنبه عدد چهار و برای پنج شنبه عدد پنج، همچنین برای جمعه عدد شش و برای شنبه، عدد هفت را در نظر بگیر.
بعد از آن، حضرت افزود: سپس همان عدد مورد نظر را - که مصادف با اوّلین روز محرّم شده است - با عدد ائمّه اطهار علیهم السلام - که عدد دوازده می باشد - جمع کن.
سپس از مجموع اعداد، هفت تا هفت تا، کم بکن و در نهایت، دقّت داشته باش که عدد باقیمانده چیست؟
اگر عدد باقیمانده هفت باشد پس اول ماه رمضان شنبه خواهد بود و اگر شش باشد ماه رمضان جمعه است و اگر پنح باشد ماه رمضان پنج شنبه است و اگر چهار باشد ماه رمضان چهارشنبه خواهد بود؛ و به همین منوال تا آخر محاسبه را انجام بده، که انشاءاللّه موافق با واقع در خواهد آمد.[1]
پی نوشت:
[1] إقبال الا عمال،ص 266.
https://hawzah.net/fa/goharenab/View/47394/%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B3%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1-%D8%AA%D8%B4%D8%AE%DB%8C%D8%B5-%D9%85%D8%A7%D9%87-%D8%B1%D9%85%D8%B6%D8%A7%D9%86
✅شیخ حسین انصاریان در مراسم شب قدر: باطن 90 درصد از خانمهای بی حجاب با خدا است/ هرکس لازم است بشنود، با روزی کسانی که مرتکب منکر میشوند نباید درگیر شد
🔻حضرت علی تا روز آخر روزی کسانی که میگفتند به آخرت اعتقادی ندارند را پرداخت کرد. به هر گنهکاری منافق نگویید.
🔻عباد خدا را نترسانید. به هیچکس نگویید فردا ساعت پنج صبح اعدام می شوی در حالیکه نه حکم او اعدام است و نه می خواهید اعدامش کنید.
🔻یکمصداق اسیر، زندانی ها هستند. اگر من را زندانی کردید، بر سر من نزنید، به من فحش ندهید، هرچه خواستم به من بدهید.
🔻ای برادران زندان بان و ای برادران دادگستری، مولا علی به امام حسن(ع) گفت ابن ملجم گرسنه است، غذای من را برای او ببرید.
🔻آنها که صندلی دارند اگر غیر این عمل کنند، ضد قرآن هستند.
152276_۱۹-.mp3
45.81M
سخنرانی های استاد حسین انصاریان
قرآن - جلسه هجدهم؛ یکشنبه | اولین شب قدر (20-1-1402) - رمضان 1444 - - 42.58 MB -
152289_۲۰-.mp3
43.22M
سخنرانیهای استاد حسین انصاریان
روش محبوب ازل و ابد در برخورد با گنهکاران
قرآن - جلسه بیستم؛ سهشنبه | دومین شب قدر (22-1-1402) - رمضان 1444 - - 40.23 MB
بندگان پروردگار در تقسیمبندی قرآن
از زمان حضرت آدم(ع) تا این لحظه، وجود مقدس پروردگار بندگان را که آفرید و ضامن روزیدادن به آنها بود، بندگان چند طایفه شدند:
1. انبیا و ائمهٔ طاهرین
عدهای در بستر اراده و رحمت پروردگار، «انبیا» و «ائمهٔ طاهرین» شدند. اینها دارای مقام عصمت بودند که در یک آیهٔ قرآن تلویحاً میفرماید: انگار توان بر معصیت در آنها نبود، نه اینکه نبود! ابلیس هم قبل از خلقت انسان که فقط آدم(ع) آفریده شده بود، قسم فوقالعادهای خورد و به پروردگار گفت: «فَبِعِزَّتِكَ لَأُغْوِيَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ»[1] همهٔ نسلی را که از این انسان میخواهد بهوجود بیاید، به گمراهی میکشم؛ «إِلَّا عِبَادَكَ مِنْهُمُ الْمُخْلَصِينَ»[2] ولی انبیای تو و ائمه که بعداً میآیند، از دسترس وسوسه، سفسطه و ایجادکردن شک خارجاند. من هرچه هم قدرت داشته باشم، زورم به آنها نمیرسد. آنها بالاترین مقام را هم در دنیا و آخرت داشتند و دارند؛ همچنین بالاترین درجات فردوس اعلی به آنها تعلق دارد.
صالحین salehinir
سخنرانیهای استاد حسین انصاریان روش محبوب ازل و ابد در برخورد با گنهکاران قرآن - جلسه بیستم؛ سهشنبه
2. مؤمنین واقعی
طایفهٔ دوم، «مؤمنین واقعی»اند؛ یعنی آنهایی که در درون و برونشان، کسبوکار، معاشرت و رفتوآمدشان مطیع صِرف پروردگار، پیغمبر(ص) و ائمهٔ طاهرین(علیهمالسلام) هستند؛ قبل از پیغمبر(ص) نیز واقعاً مطیع همهٔ انبیا بودند که در قرآن مطرحاند. دربارهٔ چهرههای ردهٔ دومِ بعد از انبیا، امیرالمؤمنین(ع) در خطبهٔ متقین میفرمایند: «قَلِیلاً زَلَلَـهُ»[3] لغزش اینها خیلی کم است! چند ماه یا چند سالی باید بگذرد تا شاید یک لغزش کم از آنها سر بزند؛ ولی همان مقدار کم و کوچک از لغزش که برایشان پیش میآید، نه گناه کبیره است و نه گناه صغیره، خودشان را برای توبه به پیشگاه حضرت حق میکشند! چه شبهایی بیدار میمانند و اشک میریزند، غصه میخورند و ناراحتاند که چرا آن لغزش برایشان پیدا شده است!
مرحوم حاج شیخعباس قمی، صاحب هفتاد جلد کتاب، دوسه ساعت مانده به مرگش، شروع به گریه کرد. خانوادهاش به ایشان گفتند: چه شده است؟! گفت: من در مکه برای حفظ آبروی شیعه و نه علت دیگری، یک دروغ به کسی گفتم که اهل مکه بود. او در مسجدالحرام مطلبی از من دربارهٔ همهٔ شیعیان پرسید (البته ما داریم) و من گفتم نه؛ اکنون بهخاطر آن یک دروغ دارم رنج میکشم که جواب خدا را چه بدهم!
مرحوم آیتالله بروجردی مؤمن کامل، جامع و مرد خدا بود. روز پنجشنبه، ساعت هفتونیم از دنیا رفت. قبل از رسیدن ساعت به هفتونیم، مثل مادر بچهمرده شروع به گریه کرد. دکترها پرسیدند: حملهٔ قلبی به شما شده است و درد دارید؟ گفت: خیر. من چند لحظهٔ دیگر به آن طرف میروم. از پیغمبر(ص) خجالت میکشم که اگر از من بپرسند 88 سال عمرم را چهکار کردهام، جوابی ندارم. من دارم با دست خالی میروم!
خدایا! خودم را میگویم و به این بندگان عاشق و خوبت کار ندارم؛ پس من هم نزدیک مرگ هستم، باید به خودم بگویم: خاک بر سرت! در این هفتاد سال برای خدا چهکار کردی؟!
حرف دربارهٔ این چهرهها در کتابها بسیار است.
3. مؤمنین ضعیف در عمل
یک طایفه هم مؤمن کامل نبودند. آنها به همهٔ مسائل ایمانی عمل نمیکنند، لغزش هم دارند و دچار گناه کبیره میشوند. شخصی به امام صادق(ع) گفت: آیا مؤمن دچار گناه کبیره هم میشود؟ فرمودند: بله. او ضعیف است و در دام میافتد، دچار گناه کبیره هم میشود.
4. کافرین
یک طایفه هم اصلاً کافر شدند و تمام حقایق را منکر شدند. اینها گفتند: نه خدا، نه پیغمبر، نه کتاب، نه قیامت و نه برزخ را قبول نداریم؛ ولی به فرمودهٔ قرآن، خداوند نان و آب اینها را قطع نکرد و تا لحظهٔ آخر عمر هم روزیشان را داد.
ای کسانی که میشنوید! خدا با مخالفِ منکر درگیر روزی نشد، دنیا را از او منع نکرد و تحت فشار قرارش نداد. تا وقتی که علم مقدسش نشان داد که اینها بعد از 950 سال در زمان نوح(ع) یا بعد از سالها با بودن شعیب(ع) و صالح(ع) توبه نمیکنند. آنها هم خودشان گرفتار جریمهٔ جرمشان شدند.
5. مشرکین
طایفهای هم مشرک شدند و گفتند: خدا قدرتش کم است و ما باید سیچهل تا خدا کنارش داشته باشیم (حتی 360 تا بت در کعبه بود!) که بتواند زندگی ما را اداره کند. خدا را قبول داشتند، ولی میگفتند قدرت ندارند.
6. منافقین
عدهای هم به سختترین و بدترین گناه، یعنی گناه نفاق دچار شدند. به هر کسی «منافق» نگویید! اول قرآن مجید را بخوانید؛ خدا در سیزده آیهٔ اول سورهٔ بقره نشانههای منافقین را بیان کرده است. ابتدا اینها را یاد بگیریم و به هر گنهکاری منافق نگوییم. خیلی زحمت دارد و خیلی سخت است که این اسم را روی گنهکار بگذاریم؛ خدا در سورهٔ حجرات میگوید: بعضی از اسمهایی که روی بندگان میگذارید، بد اسمی است. از گنهکاران با حرفهای زشت یاد نکنید! به فرمودهٔ قرآن، وقتی با گنهکار -چه آزاد و چه غیرآزاد- برخورد کردید، حق ندارید به او زشت بگویید. این از نظر قرآن حرام است! او گناه کرده، اما زشت به او نگویید و او را نترسانید! اگر گرفتار شد، نگویید فردا ساعت پنج صبح اعدام هستی؛ تمام ساختمان روحش را فرو بریزید، درحالیکه اعدامی نیست و نمیخواهید هم اعدامش کنید. عباد خدا را نترسانید و وحشت در دل خودشان و زن و بچۀشان نیندازید. این خلاف کتاب خداست.