🔰 سردار حسین معروفی، معاون هماهنگ کننده سازمان بسیج در بازدید از جلسات هماندیشی صبح و بعدازظهر روز دوم اجلاسیه مجمع اساتید، فرماندهان و استادیاران شبکه تربیتی بسیج، ضمن تاکید بر حمایت تمام قد سازمان بسیج از موضوعات تعلیم و تربیت، افزود: احیای گفتمان #صالحین و کارهای تربیتی، قطعا نیاز به حرکت جهادی همه اعضا و اجزای این شبکه دارد که بتوانیم دغدغههای حضرت آقا در شکلگیری جامعه مومن و انقلابی را تحقق بخشیم
⚜ ذکر صالحین ⚜
🌼داستانآموزنده
🔸صدقه حلوانی میگوید: در مسجدالحرام یکی از دوستانم دو درهم از من قرض خواست و من گفتم: پس از طواف خواهم داد. در حین طواف امام صادق علیه السلام را مشغول طواف دیدم، امام دستش را به جهت کمک خواستن روی شانه من گذاشت و هر دو به طواف پرداختیم.
طواف من به پایان رسید، اما برای رعایت وضعیت جسمی امام ترجیح دادم به ایشان کمک کنم. دوستم که از من قرض خواسته بود در کناری نشسته و به خیال این که من در قرض دادن به او مسامحه می کنم هر دور که از مقابل او رد می شدم با دست به من اشاره میکرد.
امام متوجه شد و پرسید: این مرد چه میخواهد؟ عرض کردم: او منتظر من است که طوافم تمام شود و به او دو درهم قرض بدهم. امام سریع دست از شانه ام برداشت و فرمود: مرا رها کن و برو حاجت او را برآور. وقتی بازگشتم که امام طوافش تمام شده بود و با دوستانش صحبت می کرد.
به من فرمود: من اگر برای برآوردن حاجت کسی شتاب کنم بهتر است که هزار بنده را در راه خدا آزاد و هزار نفر را برای جهاد در راه خدا بسیج کنم.
📚روضه كافى،جلد 2صفحه 322
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/salehinlenjan
⚜ ذکر صالحین ⚜
✨شیخ کفعمى در کتاب؛ «بلد الامین» دعایى نقل کرده به روایت از حضرت امیر المؤمنین ع؛
که هر سوخته دل و مصیبت زده و غمناک و گرفتار آن را بخواند حق تعالى به او گشایش و فرج کرامت فرماید.
و آن دعا این است؛
یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ؛
وَ یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ؛
و َیا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ؛
و یا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ؛
وَ یا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ؛
وَ یا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ؛
وَ یا عِزَّ مَنْ لا عِزَّ لَهُ؛
یا کَریمَ الْعَفْوِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ؛
یا عَوْنَ الضُّعَفاءِ یا کَنْزَ الْفُقَراءِ؛
یا عَظیمَ الرِّجاءِ یا مُنْقِذَ الْغَرْقى؛
یا مُنْجِىَ الْهَلْکى"
یا مُحْسِنُ،یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ؛
اَنْتَ الَّذى سَجَدَ لَکَ سَوادُ اللّیْلِ؛
وَنُورُ النَّهارِ وَضَوْءُ الْقَمَرِ؛
وَشُعاعُ الشَّمْسِ وَحَفیفُ الشَّجَرِ؛ وَدَوِىُّ الْماءِ"
یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ"
لا اِلهَ إ لا اَنْتَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ؛
یا رَبّاهُ یا اَللهُ؛
صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ"
وَافْعَلْ بِنا ما اَنْتَ اَهْلُهُ.
"پس از دعا هرچه حاجت دارى درخواست کن"
در مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی
بعد از دعای توسل نیز نقل شده.
وبسیار راه گشا...
التماس دعا.
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/salehinlenjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊آقای پوتین رئیس جمهور روسیه چی گفته که آقای ولایتی ناراحت شد؟
این حرف پوتین کمونیست یا مسیحی است
برسه به گوش همه در خواب مانده های اصلاح طلب منافق که حتی به فتوای رهبری در امر فطریه تاویل وتفسیر دارند
#ولایت_فقیه
#جهاد_تبیین
https://eitaa.com/salehinlenjan
#فراوانی_روزی
🔸 حضرت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :
✅ بدانید هیچ چیزی مؤمن را به خدا نزدیک نمی کند، مگر آنکه :
⇦ نماز شب ،
⇦ تسبیح و تهلیل گفتن ،
⇦ استغفار و گریه های نیمه شب ،⇦ خواندن قرآن تا طلوع فجر ،
⇦ متصل نمودن نماز شب به نماز صبح،
پس هر که چنین باشد ، او را بشارت می دهم به فراوانی روزی که بدون رنج و زحمت و زور بازو به دستش آید .
📚 ارشاد القلوب ، ج ۲ ، ص ۱۷ .
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/salehinlenjan
ای کاش بجز رنگ خدا رنگ نباشد،
در ملک خدا فقر و بلا ، جنگ نباشد
ای کاش که در سینۀ کس غصّه نبینند
با این همه نعمت ، دل کس تنگ نباشد
ای کاش وفا جای جفا شیوۀ ما بود
اندیشۀ کج ، حقه و نیرنگ نباشد
ای کاش دلی در قفس نفس نبینی
تا سینه چو آیینۀ پر زنگ نباشد
ای کاش اگر دست نیازی به تو رو کرد
از لطف بگیری ، دلت از سنگ نباشد
┄┄┅┅┅❅🌷❅┅┅┅┄┄
https://eitaa.com/salehinlenjan
چگونگی جذاب سازی آموزش های تربیتی
۱. جذاب بودن شخصیت مربی:
مربی باید از روش هایی که شخصیت او را دوست داشتنی می کند استفاده کند تا باعث جذب متربی شود چرا که وقتی متربیان به او علاقه مند شوند به سخنان او گوش و عمل می کنند، این علاقه باعث یادگیری مطالب و عمل به آنها خواهد شد طبق قواعد روانشناسی کودکان و نوجوانان وقتی به کسی علاقه مند میشوند سعی می کنند خود را به او شبیه کنند پس سعی کنید دوست داشتنی و جذاب باشید.
راه های جذاب بودن:
🔹اهمیت دادن به متربی
کاری کنید که متربی با #اهمیت نشان داده شود چرا که انسان به طور ذاتی نیاز دارد که او را ارزشمند بدانند اگر کاری کنید که احساس مهم بودن بکند باعث ایجاد علاقه و جذابیت شما نزد اوخواهد بود. وقتی متربی صحبت می کند چنان محو در او شوید که گویی کسی جز او در جهان نیست وقتی به سخنانش گوش می دهید طوری رفتار کنید که گویی هر کلمه ای که به زبان می آورد مهم است از سخنانش تعریف کنید و به او بگویید که چه قدر از سخنانش لذت می برید .
🔹پذیرش افراد همانگونه که هستند
متربی رابی قید و شرط بپذیرید به طورکامل!
ازآنها انتقاد و عیب جویی نکنید چنان و انمود کنید که گویی آنها معجزه خلقت هستند، این #نقطه_شروع_جذب است خواهید پرسید چگونه پذیرش تمام و کمال خودرانشان دهیم؟ با #لبخند
وقتی باخوشحالی لبخند بزنید اعتماد به نفس آنها افزایش می یابد و احساس خوبی درباره ی خودشان پیدا می کنند و شخصی که این احساس رابه آنها القاء کند دوست می دارند قبل از انکه چیزی بگویید.
🔹تقدیر و تشکر از متربی
از متربیان به خاطرکارهای کوچک و بزرگ آنها #تقدیر کنید این طوری بیشتر احساس قابلیت و توانایی میکنند در این صورت بازدهی دو برابر خواهد بود و شما هم به فردی باجذبه تبدیل می شوید.
🔹تحسین و تایید
همه انسان ها درطول زندگی نیازی ناخودآگاه به #تایید شدن دارند.
هرگاه کسی را تایید یا به عبارتی ستایش کنید اعتماد به نفسشان افزایش یافته احساس شگفت انگیز بودن می کنند آنان را تحسین نمایید.
همیشه دنبال چیزی در متربی بگردید که قابل تحسین باشد، دراین صورت او خود را موثر و ارزشمند می یابد و شما را هم بسیار دوست خواهد داشت.
🔹توجه
این خصوصیت مهم ترین خصیصه و کلید جذبه آنی و وسیله ای قوی برای القاء اعتماد به نفس به متربی است.
🔹استفاده ازکلمات محبت آمیز
درهنگام برخورد با متربی از الفاظی #صمیمی و محبت آمیز استفاده کنید مثلا:
سلام خدمت بچه های گل
چه بچه های شاد و مهربونی
بچه های باایمان و نمازخون
معلومه که حافظه شما خیلی خوبه
آفرین به این بچه ها
می خوام به شما جایزه بدم و…
🔹استفاده ازاسم کوچک متربی
اگر کودک ببیند مربی همچون دوستانش او را با اسم کوچک صدامی کند احساس دوست داشتن بیشتر و نزدیکی بالاتری به مربی می کند زیرا کسانی او را با اسم کوچک صدا می کنند که به او نزدیک ترند و شما با این ابتکار چون نزدیکان او خواهید شد.
🔹روی خندان وبشاش
روی خندان و بشاش از لحاظ روحی و روانی باعث آرامش می شود.
در لحظات مختلف لبخند بزنید مثل:هنگام شروع صحبت/ سلام کردن /جواب سؤال دادن/ لحظه خداحافظی یاهنگام صدا زدن بچه ها #لبخند بزنید وبشاش باشید.
🔹چون آشنایی دیرینه
با متربی طوری رفتار نمایید که گویی انگار مدت هاست آنها را می شناسید همچون دوستی قدیمی که مدت ها او را ندیده اید و ناگهان او را ملاقات کرده اید.
#هیجان_زده ،خوشحال ، سپاسگزار و #احساساتی!
۲. استفاده ازروش های جذاب و مورد توجه متربیان :
درصورت جذاب بودن روش های ارائه مطلب به متربی اهتمام او به فراگیری بیشتر و دقت و سرعت انتقال مطلب بالاتر خواهد بود ازجمله روش های:
۱- روش بازی
۲- روش قصه گویی
۳- نمایش وپانتومیم
۴- مسابقات مختلف
۵-اهداءجایزه
۶-تعامل و شرکت دادن متربیان درتدریس، اجراء و مسابقات
۷- برگزاری تدریس در زمان ومکان مناسب
۸-آراستگی ظاهر مربی
https://eitaa.com/salehinlenjan
چرا باید تربیت کنیم؟!
تربیت ما بیش از این نبوده است که به بزرگترها احترام بگذاریم، کلمات زشت نگوییم، پیش دیگران پای خود را دراز نکنیم، حرفشنو باشیم، صبحها به همه سلام کنیم، دست و روی خود را با صابون بشوییم، لباس تمیز بپوشیم، دست در بینی نبریم و… اما سادهترین و ضروریترین مسائل زندگی را به ما یاد ندادند.
کجا به ما آموختند که چگونه نفس بکشیم، چگونه اضطراب را از خود دور کنیم، موفقیت چیست، ازدواج برای حل چه مشکلی است، در مواجهه با مخالف چگونه رفتار کنیم…؟ در کودکی به ما آموختند که چموش نباشیم، اما پرسشگری و آزاداندیشی و شیوههای نقد را به ما نیاموختند. داگلاس سیسیل نورث، اقتصاددان آمریکایی و برندۀ جایزۀ نوبل اقتصاد در سال ۱۹۹۳میگوید: «اگر میخواهید بدانید کشوری توسعه مییابد یا نه، سراغ صنایع و کارخانههای آن کشور نروید. اینها را بهراحتی میتوان خرید یا دزدید یا کپی کرد. میتوان نفت فروخت و همۀ اینها را وارد کرد. برای اینکه بتوانید آیندۀ کشوری را پیشبینی کنید، بروید در دبستانها؛ ببینید آنجا چگونه بچهها را آموزش میدهند. مهم نیست چه چیزی آموزش میدهند؛ ببینید چگونه آموزش میدهند. اگر کودکانشان را پرسشگر، خلاق، صبور، نظمپذیر، خطرپذیر، اهل گفتگو و تعامل و برخوردار از روحیۀ مشارکت جمعی و همکاری گروهی تربیت میکنند، مطمئن باشید که آن کشور در چند قدمی توسعۀ پایدار و گسترده است.»
از «نفس کشیدن» تا «سفر کردن» تا «مهرورزی» به آموزش نیاز دارد. بخشی از سلامت روحی و جسمی ما در گرو «تنفس صحیح» است. آیا باید در جوانی یا میانسالی یا حتی پیری، گذرمان به یوگا بیفتد تا بفهمیم تنفس انواعی دارد و شکل صحیح آن چگونه است و چقدر مهم است؟! به ما حتی نگاه کردن را نیاموختند. هیچ چیز به اندازۀ «نگاه» نیاز به آموزش و تربیت ندارد. کسی که بلد است چطور ببیند، در دنیایی دیگر زندگی میکند؛ دنیایی که بویی از آن به مشام بینندگان ناشی نرسیده است.
هزار کیلومتر، از شهری به شهری دیگر میرویم و وقتی به خانه برمیگردیم، چند خط نمیتوانیم دربارۀ آنچه دیدهایم بنویسیم. چرا؟ چون در واقع «ندیدهایم». همه چیز از جلو چشم ما گذشته است؛ مانند نسیمی که بر آهن وزیده است. اگر حرف مولوی درست باشد که «فرع دید آمد عمل بیهیچ شکر پس نباشد مردم الا مردمک»، باید بپذیریم که آدمیت ما به اندازۀ مهارت ما در «نگاه» است.
جان راسکین، آموزگار بزرگ نگاه، در قرن نوزدهم میگفت: «اگر دست من بود، درس طراحی را در همۀ مدارس جهان اجباری میکردم تا بچهها قبل از اینکه به نگاههای سرسری عادت کنند، درست نگاه کردن به اشیا را بیاموزند.» میگفت: «کسی که به کلاسهای طراحی میرود تا مجبور شود به طبیعت و پیرامون خود، بهتر و دقیقتر نگاه کند، هنرمندتر است از کسی که به طبیعت میرود تا در طراحی پیشرفت کند.»(آلن دو باتن، هنر سیر و سفر، ص۲۶۹) اگر در خانه یا مدرسه، یاد گرفته بودیم که چطور نگاه کنیم، چطور بشنویم و چطور بیندیشیم، انسانی دیگر بودیم. انسانی که نمیتواند از چشم و گوش و زبان خود درست استفاده کند، پا از غار بدویت بیرون نگذاشته است؛ اگرچه نقاشیهای غارنشینان نشان میدهد که آنان با «نگاه» بیگانه نبودند.
من پدرانی را میشناسم که در آتش محبت فرزندانشان میسوزند و برای رفاه و آسایش آنان سر از پا نمیشناسند، اما تا دهۀ هفتاد یا هشتاد عمرشان ندانستند که فرزندانشان بیش از خانه و ماشین، به آغوش گرم او نیاز دارند و او باید آنان را لمس میکرد و میبوسید و دست محبت بر سر و روی آنان میکشید. بسیارند پدرانی که نمیدانند اگر همۀ دنیا را برای دخترشان فراهم کنند، به اندازۀ یکبار در آغوش گرفتن او و بوسیدن روی او، به او آرامش و اعتماد به نفس نمیدهد.
در جامعهای که از در و دیوار آن، سخن از حق و باطل میبارد، کسی به ما یاد نداد که چگونه از حق خود دفاع کنیم یا چگونه حق را مراعات کنیم و مسئلۀ «حق و باطل» را به حقوق افراد گره نزنیم. عجایب را در آسمانها میجوییم، ولی یکبار به شاخۀ درختی که جلو خانۀ ما مظلومانه قد کشیده است، خیره نشدهایم. نگاه کردن، شنیدن، گفتن، نفس کشیدن، راه رفتن، خوابیدن، سفر کردن، بازی، تفریح، مهرورزی، عاشقی، و اعتراض، بیشتر از املا و انشا نیاز به مربی و آموزش دارد.
https://eitaa.com/salehinlenjan
#ضرب_المثلهای_قرآنی
1⃣2⃣. «قالَ یا نُوحُ إنَّهُ لَیسَ مِنْ أهْلِکَ إنَّهُ عَمل غَیرُ صالِح؛
ای نوح بی گمان او از اهل تو نیست او [صاحب] کرداری نا شایست است.» (سوره ی هود، آیه ی 46)
💠پسر نوح با بدان بنشست آثـار نـبـوتـش گـم شـد (سعدی)
2⃣2⃣ «لَوْ کانَ فِیهما آلِهَة إلاّ اللّه لَفَسَدَتا؛
اگر در آن دو (آسمان و زمین) معبودانی جز خدای بودند، البته [هر دو] تباه می شدند.» (سوره ی انبیاء، آیه ی 22)
💠دو پادشاه در اقلیمی نگجند.
3⃣2⃣. «وإذا مَرّوا بِاللّغْوِ مَرّوا کِراماً؛
و چون به بیهوده ای بگذرند، کریم وار در می گذرند.» (سوره ی فرقان، آیه ی72)
💠شتر دیدی، ندیدی.
4⃣2⃣«خَسِرَ الدُّنْیا وَالآخِرَة…؛
در دنیا و آخرت زیان کار شد.» (سوره ی حج، آیه ی 11)
💠از آن جا رانده، از این جا مانده.
5⃣2⃣ «کُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَیهِمْ فَرْحُونَ؛
هر گروهی بدان چه نزد آنهاست، شادمانند.» (سوره ی مؤمنون، آیه ی53)
💠هر کسی را به کار خویش خوش است کس نگـوید کـه دوغ مـن تُـرش است
6⃣2⃣ «واتَّقُوا فِتْنَةً لاتُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خاصّةً واعْلَمُوا إنَّ اللّهَ شَدیدُ الْعِقابِ؛
و بپرهیزید از فتنه ای که تنها به کسانی از شما که ستم کردند، نمی رسد و بدانید که خداوند سخت عقوبت می کند.» (سوره ی انفال، آیه ی 35)
💠آتش که گرفت خشک و تر می سوزد.
7⃣2⃣«إنّ الإنْسانَ لَیطْغی أنْ رآهُ اسْتَغْنی؛
انسان چون خود را بی نیاز بیند، سرکشی کند.» (سوره ی علق، آیه ی6 و7)
💠گر به دولت برسی مست نگردی، مردی
8⃣2⃣ «کانَ الإنْسانُ کفوراً؛
انسان ناسپاس است.» (سوره ی اسرا، آیه ی6 و7)
💠نمک خوردن و نمکدان شکستن.
9⃣2⃣ «والّذی جاءَ بِالصّدْقِ وصَدَّقَ بِهِ اولئِکَ هُمُ الْمُتَّقُونَ؛
و آن کسی که راستی آورد و آن را راست شمرد، آن گروهی هستند که ایشان پرهیزگارانند.» (سوره ی زمر، آیه ی33)
💠راستی کـن که راستان رستند در جهان راستان قوی دستند
0⃣3⃣ «فإذا عَزَمْتَ فَتَوکَّلْ عَلی اللّهِ؛
پس چون اراده کاری کردی برخدا توکل کن.» (سوره ی آل عمران، آیه ی)
💠با توکل زانوی اشتر ببند.
1⃣3⃣ «کُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ؛
هر نَفْسی، چشنده ی مرگ است.» (سوره ی آل عمران، آیه ی184)
💠اگر چـرخ گردون کشد زین تو سرانجام خشت است بالین تو
2⃣3⃣ «وَما تُقَدِّمُوا لأنْفُسِکُمْ مِنْ خَیرٍ تَجِدُوهُ عِنْدَ اللّهِ؛
وهر کار خیر که از پیش برای خود بفرستید همان را نزد خدا می یابید.» (سوره ی بقره، آیه ی110)
دنیا مزرعه آخرت است.
💠برگ عیشی به گور خویش فرست کـس نـیـارد تــو پـیـش فـرسـت
بـیــا تــا بـرآریــم دسـتـی ز دل کـه نـتــوان بـرآورد فــردا ز گـِل
(سعدی)
https://eitaa.com/salehinlenjan
🌸🍃🌸🍃
آرامش میخواهی؟!
▪اتفاقات زندگیات را برای کسی تعریف نکن
▪با کسی که مخالف توست، بحث نکن
▪خودت را با کسی مقایسه نکن
▪شکرگزار باش
▪به بقیه کمک کن، تو توانایی
▪با همه بدون هیچ چشمداشتی مهربان باش
▪برای زندگیات برنامهریزی کن و هدف داشته باش
▪سرت به کار خودت، گرم باشد
▪به کسی وابسته نباش
▪عاشق زندگی باش
▪بابت داشتههایت خوشحال باش
به این قوانین پایبند بمان تا آرامش سراغت بیاید.
https://eitaa.com/salehinlenjan
🌸🍃🌸🍃
#حدیث_روز
امام علی (ع) میفرمایند:
أَلصّاحِبُ كَالرُّقْعَةِ فِى الثَّوبِ فَاتَّخِذْهُ مُشاكِلاً.
همنشين و دوست، همانند وصله در لباس است، پس آن را هم شكل برگزين.
غررالحكم ،ج1،ص 379
https://eitaa.com/salehinlenjan
🌸🍃🌸🍃
درد چشم شدیدی بر علی (ع) عارض شد، پیامبر (ص) به عیادت آن حضرت رفت، دید او از شدت درد،فریاد می کشد، پیامبر به او فرمود آیا این فریاد و ناله، از روی جزع و بی تابی است و یا درد بسیار شدید است؟
علی علیه السلام عرض کرد: ای رسول خدا! دردی را شدیدتر از این درد هرگز سراغ ندارم. پیامبر برای اینکه علی را آرامکند فرمود: ای علی!هنگامی عزرائیل نزد کافری می آید تا روح او را قبض کند،همراه خود سیخی آتشین بیاورد و با آن،روح او را از کالبدش بیرون بکشد در این هنگام جهنم صیحه کشد، حضرت علی وقتی که این موضوع را شنید درد خود را فراموش کرد. برخاست و راست نشست و فرمود: «ای رسول خدا! این سخن را اعاده کن، زیرا که موجب فراموشی درد چشمم شد» سپس علی از رسول خدا چنین پرسید:آیا از امت تو(مسلمانان)کسی این گونه سخت،قبض روح می شود؟»
پیامبر صلی الله علیه وآله فرمود:
آری سه کس اینگونه قبض روح شود
۱_حاکم ستمگر
۲_خورنده مال یتیم از روی ظلم
۳_کسی که گواهی و شهادت دروغ بدهد.
#منبع:
عالم برزخ در چند قدمی ما ص۳۸
https://eitaa.com/salehinlenjan