✳️سخن نگاشت ضرورت تربیت نوجوان
🔆حضرت در نامه ۳۱ نهج البلاغه می فرمایند: «و قلب جوان همچون زمین خالی، سرشار از قابلیت و پذیرش است... و من پیش از آنكه دلت سفت و سخت شود و بذر دیگری را بپذیرد، به كشت ادب در وجودت همت گماشتم».
📢روشن است كه حضرت معتقدند تربیت را نباید به تعویق انداخت. صحبت ایشان درباره آماده بودن زمین دل نوجوان و جوان آنقدر واضح است كه نیاز به هیچ توضیحی ندارد، تنها باید توجه داشت كه ایشان نیز ذكر می كنند كه اگر ما به تربیت فرزندمان در كودكی و نوجوانی همت نكنیم و بذر ادب را در دلش نكاریم، كسانی پیدا می شوند كه به خواست و طبق منافع خودشان به تربیت او دست خواهند زد. بنابراین قبل از آنكه مدرسه، همسالان، گروه دوستان، وسایل ارتباط جمعی، شبكه های اجتماعی، ماهواره و اینترنت دست به تربیتی از جنسی كه قبولش نداریم بزنند، باید تربیت كردن و كشت یك محصول پربار را در این زمین مستعد شروع كنیم.
96-07-18 SALEHIN-low.pdf
8.67M
📣نشریه تربیتی طرح صالحین
دوره جدید آبان 96
ویژه نامه اربعین حسینی
نشریه تربیتی طرح صالحین
🔸ظرفیت های تربیتی اربعین را در این نشریه بخوانید
................
✅ کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
هدایت شده از محصولات صالحین
بسته ی چند رسانه ای #دانا - شماره ۷
موضوع : تعلیم و تربیت در اسلام
حجت الاسلام رضا فرهادیان
👇👇👇👇👇👇👇👇
1⃣جایگاه مساجد در تربیت اسلامی
https://eitaa.com/salehinproducts/10302
2⃣زمینه های نرم و سخت در تربیت انسان
https://eitaa.com/salehinproducts/10313
3⃣ویژگی های تربیتی در دوران کودکی ( ابتدایی )
https://eitaa.com/salehinproducts/10330
4⃣ویژگی های تربیتی در دوران نوجوانی
https://eitaa.com/salehinproducts/10360
5⃣بستر های تربیت و آموزش : اردو و بحث گروهی
https://eitaa.com/salehinproducts/10393
6⃣اصل دوم در تربیت: ایجاد روحیه جمعی و تعاون
https://eitaa.com/salehinproducts/10416
7⃣اصل سوم در تربیت: توازن و تعادل قوا
https://eitaa.com/salehinproducts/10433
8⃣اصل چهارم در تربیت: رشد تعقل و تفکر متربی
https://eitaa.com/salehinproducts/10455
9⃣ملاحظاتی در خصوص تشویق، تغافل و خانواده
https://eitaa.com/salehinproducts/10487
0⃣1⃣روش ایجاد انگیزه در مرحله جذب
https://eitaa.com/salehinproducts/10516
1⃣1⃣هنجارهای کلیدی برای تشخیص شخصیت انسان
https://eitaa.com/salehinproducts/10542
2⃣1⃣حدود محبت در تربیت
https://eitaa.com/salehinproducts/10565
3⃣1⃣نسبت بین خودسازی و دگرسازی
https://eitaa.com/salehinproducts/10616
4⃣1⃣ضرورت حفظ کرامت نفس در گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/10630
5⃣1⃣آسیب دو فضایی شدن در تشکیلات و گروه
https://eitaa.com/salehinproducts/10651
6⃣1⃣روش های تربیتی و اصل توحید محوری
https://eitaa.com/salehinproducts/10665
#پرسمان_صالحین ۱۰
➖➖➖➖➖
❓❓سلام پسر نوجوان 15 ساله ای با یکی از دوستانش قهر کرده، به دلیل عدم هماهنگی با هم در فعالیت و مسئولیتی که در گروه داشتند. چطور کمک شوند؟ و اساساً بچه وقتی قهر کند چه واکنشی باید نسبت به او شود؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
🚫ابتدا باید موردی که باعث اختلاف آن ها شده است را پیدا کنیم و سعی کنیم با مشخص کردن وظایف هر یک از تداخلی که موجب این اختلاف شده جلوگیری کنیم بعد از آن سعی کنیم در مواردی که علت اختلافات لجبازی و هوای نفس است با تذکر دادن به مضر بودن این عادات منفی ، سعی در برحذر داشتن آنها از اینگونه رفتارها کنیم.
😞قهر کردن بین افرادی که دلبستگی عاطفی به هم دارند، مرز صمیمیت را خدشه دار می کند اما اینگونه قهر علت های مختلفی داردو یکی از شایع ترین علت های آن برآوردن خواسته هاست.و چنانچه واکنش مناسبی به این فرد نشان داده نشود. این کار برای او عادت می شود.
📢در برخورد با این عادات منفی می توان از چند روش مانند مدت زمان سکوت، محرومیت از امتیازها ونادیده گرفتن استفاده کرد که در برخورد با قهر بهترین روش، همین نادیده گرفتن است.
روایتی که در این زمینه(قهر بین دو مسلمان) وجود دارد نیز می تواند به اصلاح این موضوع کمک نماید. داوری سرگروه در اختلافی که ایجاد شده و قضاوت عادلانه بین این دو فرد و در نهایت آشتی دادن آنها توسط سر گروه با پذیرش اشکال فرد خاطی و عذر خواهی از طرف دیگر و البته تواضع و گذشت طرف دیگر به حل موضوع کمک می کند.
🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بسته چند رسانه ای دانا - شماره ۹
موضوع : شخصیت شناسی
دکتر عبدالعظیم کریمی
📢قسمت بیست و هفتم: اصل اختیار در تربیت انسان
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#سخن_نگاشت فرآیند پختگی عقل
روایتی ازامام صادق(ع) آمده است:
«دندان هاي شيري كودك در هفت سالگي ميريزد و در نه سالگي بايد به نماز امر شود ودر ده سالگي رختخواب آنها (كودكان) از هم جدا مي شود و در 21 سالگي قد او به نهايت خود ميرسد و در 28 سالگي به بالاترين رشد عقلي ميرسد، مگر تجربه ها (و فنون) كه پس از اين نيز افزوده ميشود .» ....
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
✳️سخن نگاشت فرآیند پختگی عقل
🔆روایتی ازامام صادق(ع) آمده است:
«دندان هاي شيري كودك در هفت سالگي ميريزد و در نه سالگي بايد به نماز امر شود ودر ده سالگي رختخواب آنها (كودكان) از هم جدا مي شود و در 21 سالگي قد او به نهايت خود ميرسد و در 28 سالگي به بالاترين رشد عقلي ميرسد، مگر تجربه ها (و فنون) كه پس از اين نيز افزوده ميشود .»
🎚از ديدگاه برخي محققان اين زمانها بيانگر فرايند پختگي عقلي است نه رشد عقل. توصيه معصومان به مشور تخواهي از جوانان و واگذاري نسبي مسئوليتها به ايشان و مسئول دانستن آنها براي فراگيري علم و دانش در اين مرحله از رشد حكايت دارد. اميرالمومنين(ع) سرعت ذهني و تيزبيني جوانان را بيش از پيران ميداند. دوره جواني از زمان آغاز بلوغ تا چهل سالگي را شامل ميشود.
🔶 #جزوه مدیریت جهادی
🔹شیوه برخورد فرماندهان چگونه باید باشد
تولید شده توسط کانون مطالعات بسیج دانشگاه ولی عصر رفسنجان
#ارسالی_از_مخاطبین
.......................................
✅ کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
روش های برخوردی فرماندهان2.pdf
1.13M
🔶جزوه مدیریت جهادی
🔹شیوه برخورد فرماندهان چگونه باید باشد
تولید شده توسط کانون مطالعات بسیج دانشگاه ولی عصر رفسنجان
ارسالی از مخاطبین
.......................................
✅ کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#پرسمان_صالحین ۱۱
➖➖➖➖➖
❓❓موانع ومشکلات اجرایی شدن حلقه های صالحین بسیج فرهنگیان در هریک از زمینه های زیرچیست: 1- زمان و مکان 2- محتوای موردبحث درجلسات
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
1⃣زمان و مکان اقتضایی است وبستگی به شرایط محیط کار خود دارد و می شود به صورت توافقی با اعضا برگزار شود و در اداره سعی شود مدت زمان جلسات کوتاه باشد و با هماهنگی مسئول اداره باشد.
واگر در اداره فرصت فراهم نشد می شود جلسات را در خارج اداره مثلا مسجد یا در یک اردوی تفریحی یا اگر شرایطش فراهم شد در منزل افراد برگزار شود.و این بستگی به نوع ارتباط شما با متربیان دارد.
2⃣ محتوا هم بستگی به مخاطبان شما دارد و با آنها مشورت کنید و موضوعاتی که آنها را جذب می کندو از حیث معنوی و اخلاقی هم برای آنها تاثیرگذار باشد و انتخاب محتوا هم بستگی به سطح مخاطبین و علاقه ی آنها دارد.
📚برای محتوا هم می توانید از کتب شهید مطهری و کتب شهید دستغیب و کتب تفسیری، تربیتی و تفسیر موضوعی استفاده کنید.
🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
26.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅بسته چند رسانه ای دانا - شماره ۹
موضوع : شخصیت شناسی
دکتر عبدالعظیم کریمی
📢قسمت بیست و هشتم: اصل شناساندن باطل درکنار حق
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
✳️سخن نگاشت نقمت یا نعمت اولاد
🌺اولاد و خانواده مانند بقیه نعمتها هم نعمت الهی و زینت زندگی و هم کمکاری در زندگی است، این نعمتها درعینحال میتواند انسان را به سمت شقاوت بکشاند یا انسان را به اوج سعادت برساند. دقت کنید در دو سوی مسئله هم آنجا که اولاد و خانواده مایه و ابزار سقوط آدمی میشود در قرآن یک تصویر زیبایی از آن ارائه شده است و هم جایی که اولاد و خانواده وسیله عروج و تکامل میشود آن را در دو بخش در آیات قرآن ملاحظه کنید. بخش اول قرآن هشداری داده است به خانواده و فرزند که همانند سایر نعمتها میتواند مبدل به یک عامل سقوط شود.
هفته ۳۰.pdf
899.1K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه جوان برادر
۲۷ مهر الی ۴ آبان
موضوع : عزت نظام اسلامی و ذلت نظام طاغوت
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
هفته ۳۰.pdf
797.6K
✅بسته محتوایی قطره ای از معارف
ویژه گروه جوان خواهر
۲۷ مهر الی ۴ آبان
موضوع : ویژگی های الگوی مصرف در زندگی ( هماهنگی با سطح جامعه )
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#پرسمان_صالحین ۱۳
➖➖➖➖➖
❓❓سلام خسته نباشید، بنده سرگروه حلقه نوجوانانم. بچه ها، خیلی سرکلاس آرام نیستند وتاثیری خیلی در آنها مشاهده نمی کنم، چگونه کلاس را مدیریت کنم و تذکر دهم که زده نشوند و فکر نکنند که من سخت گیرم؟
➖➖➖➖➖
🍀🍀باسلام خدمت شما پرسشگر محترم
◀️ویژگی های مدیریتی حلقه : سر گروه داراي قدرت مديريت بوده و مهارت هاي لازمه دراين جهت دارا باشد ، به برخي مهارت ها اشاره می کنیم:
1⃣مدیریت رهبری :
از آنجا كه شيوه هاي مديريتي داراي روش هاي مختلف مي باشند،لذا مدل اتخاذ شده در مديريت گروه ، مديريت به شيوه رهبري است كه مي توان آن را به شرح زير تعريف نمود .
«مديريت رهبري عبارت است از : فرايند نفوذ معنوي در افراد به گونهاي كه تلاش و كوشش آنان را، به صورتي اختياري در راستاي اهداف متعالي نظام جمهوري اسلامي ايران به منظور «وصول الي الله» به كار گيرد.»
سرگروه درجايگاه مدير با ابراز دلسوزي ، نسبت به وضعيت و مشكلات اعضاي گروه براي حل آنها بدون هيچ گونه چشم داشتي وبامهرباني و صميميت نسبت به حل مشكلات اعضاء اقدام مي نمايد كه اين مساله موجبات نفوذ در دل اعضاء را فراهم كرده و آنان رابا اهداف متعالي گروه در شجره طيبه صالحين همراه مي سازد . واین باعث می شود که اعضا با جان و دل مطالب سرگروه را گوش دهند
2⃣ وقت گذاری مناسب :
حضور در جلسات گروهي ، پي گيري اعضا ، مشاوره فردي به اعضاء،مطالعه و تحقيق،برنامه ريزي و مديريت گروه و برنامه هاي آن نيازمند صرف وقت مناسب است ، كه براي انجام آن لازم است سرگروه وقت مناسبي را صرف نموده و به اين مهم اهتمام داشته باشد .
3⃣ارتباط گيري :
«ارتباط (ايجاد پيوستگي بين دو چيز) استفاده از شيوهها و روشهاي قلبي، رفتاري و كلامي براي ايجاد و تقويت ارتباط با ديگران است.»
مي توان گفت : محورفعاليت هاي گروهي ارتباط است ، كه سرگروه مي بايست قدرت برقراري ارتباط با اعضاء ، خانواده ها ومسئولين درمحيط هايي كه جامعه هدف حضور دارند از جمله اولياي مدرسه راداشته باشد. این که فرمودید اعضای حلقه گاهی به مطالب شما گوش نمی دهند شاید به خاطر عدم برقراری ارتباط مناسب بین شما و افراد است
اگر كسي كه فاقداين توانايي باشد ، مطمئنا درانجام وظايف محوله موفق نخواهدبود.
البته ممكن است درابتدا ي فعاليت اين ضعف محسوس باشد، لكن به مرور زمان و كسب تجربه وآموزش ، مهارت هاي ارتباط گيري بهبود پيدامي كند.
4⃣بيان شيوا و جذاب :
لازم است سرگروه از بياني شيوا و جذاب بهره مند باشد، طوري كه سخن گفتن او خسته كننده و ملال آور نباشد ، اين موضوع دراشتياق افراد نسبت به حضور در برنامه ها و جلسات بعدي موثر مي باشد و در حفظ نشاط در طول مدت حلقه خیلی موثر می باشد و در صورت فقدان ممكن است برنامه ها را با چالش مواجه كند .
بريده سخن نگفتن ، تغييرلحن و بيان ، بهره گيري از مثال و داستان ، شعر و ... مواردي هستندكه درجذابيت بيان مي تواند موثرواقع گردد .
استفاده از داستان های متناسب با موضوع مورد بحث و اشعار متناسب و انتخاب مطالبی که مورد نیاز مخاطب است از خستگی او جلوگیری کرده و موجب می شود که با انگیزه بیشتر به مطالب شما گوش فرا دهند
شیوه ی مدیریتی حلقه ی شما نباید به صورت کلاسی باشد چون در کلاس ارتباط یک طرفه است و در کار تربیتی باید ارتباط دو طرفه باشد و با دخالت دادن متربیان در مباحث مطرح شده بحث را پیش ببرید
📢آرام نبودن نوجوانان در حلقه امری کاملاً طبیعی و عادی است سرگروه خوب با استفاده از تکنیک های کلاسداری همچون معما،قصه،داستان،با حرارت و هیجان صحبت کردن،متناسب با نیاز و ساختار فکری کودکان و نوجوانان سخن گفتن و ... می تواند توجه آنها را به خود جلب نموده و روی آنها تاثیرگذار باشد. شعر خواندن ،شعار دادن و تشویق های دسته جمعی در برنامه های حلقه می تواند بخشی از انرژی متراکم آنها را تحت کنترل درآورده به شرط آنکه کنترل کار از دست سرگروه خارج نشود و بتواند جمع مخاطب را مهار نماید.
موفق و پیروز باشید.
🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅بسته چند رسانه ای دانا - شماره ۹
موضوع : شخصیت شناسی
دکتر عبدالعظیم کریمی
📢قسمت بیست و نهم: اصل توجه به تفاوت فردی و فطری بودن تربیت
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
#سخن_نگاشت تاثیر غیر کلامی
انسان بیش و پیش از آن که از کلام دیگران تأثیر بگیرد، از عمل آنان اثر می پذیرد.درک کلام، مستلزم شکل گیری نظام زبانی و معنایی در ذهن انسان است. تا انسان سابقة کافی و وافی از چیزی در ذهن نداشته باشد، پیام زبانی مربوط به آن چیز را به درستی درک نمی کند، در حالی که درک عمل بسیار زودتر و ساده تر انجام می پذیرد.
..........
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproduct