#معرفی_کتاب
🔹با دستهای خالی
🔺آرزویش این بود که مشت ولایت را هر چه محکم تر و پولادین تر کند تا وقتی مقام معظم رهبری می فرمایند: «تهدید را با تهدید جواب می دهم» مشت ولایت و رهبری پر باشد.
👇👇👇
🆔 @salehintehran
⛔تکروی ممنوع2⃣1⃣
🌟اصل سازماندهی در تشکیلات
📍اهمیّت سازماندهی و شناخت نیروهای متعهّد و مسلمان در کلام شهید بهشتی ره:
جامعه ما یک جامعه ای است پرنیرو،اما وقتی دست به کاری می زنیم ، در همان قدم اوّل و دوم می فهمیم نیرو کم داریم ، آب در خانه و ما تشنه لبان می گردیم ، بعد وقتی هم شناسایی می کنیم ، باز قدرت سازمان دادن نداریم و تجربه تشکیلاتیمان کم است. گاهی هم می بینیم که نیروها درهم می لولند و کار زیادی هم انجام نمی گیرد.بنابراین خیلی روشن، به این نتیجه می رسیم که ما دچار ضعف تشکیلاتی هستیم و همواره از این یاد می کنیم که ایجاد یک تشکیلات اجتماعی بر پایه اسلام از واجبات اساسی هر انسان متعهد آگاه مسلمان است.
(به توان تشکیلات ص 86)
📍مراحل عمده سازماندهی
🌟طراحی و تعریف کارها و فعالیت ها
🌟دسته بندی فعالیت ها(مسئولیّت ها و اختیارات)
🌟شناخت توانایی نیروهای خود تقسیم کارها بر مبنای توان افراد
🌟ایجاد روابط یا هماهنگی(یعنی من از چه کسی باید دستور بگیرم و مثلا رابطه ام با سایر قسمت ها چگونه باید باشد،روابط طولی و عرضی)
#مهارت_کارتشکیلاتی
@salehintehran
#حدیث
🍃امیرالمومنین عليه السلام:
عذر برادرت را بپذير و اگر عذرى نداشت برايش عذرى بتراش
اِقبَلْ عُذرَ أخيكَ، و إن لَم يَكُن لَهُ عُذرٌ فَالتَمِسْ لَهُ عُذرا
📚ميزان الحكمه جلد7 صفحه 130
👇👇👇
🆔 @salehintehran
خودشناسی برای خودسازی1⃣1⃣
🌟روایات تجسّم اعمال
در پست قبلی نحوه عملکرد قوای حیوانی و نحوه تشکیل صورت برزخی انسان را توضیح دادیم در ادامه می خواهیم روایاتی برای روشن شدن مطلب در باب تجسم اعمال و صورت برزخی انسان بیاوریم.
📍قرآن کریم مي فرمايد: (يَومَ يُنفَخُ فِي الصُّورِ فَتَأتُونَ أَفوَاجاً)
( نباء/18)
( هنگامي که دومين بار در صور دميده شود شما گروه گروه خواهيد آمد.)
مفسران گفته اند : اين نفخ دوم است که مردگان دسته دسته زنده و وارد حشر مي گردند ، بر خلاف نفخ اول است که به وسيله آن همه خواهند مرد .
🔸ذيل اين آيه ، حديثي بیان شده که
معاذ از رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) در رابطه معنى اين آيه پرسيد يعنى چه؟
🔸حضرت فرمود: اى معاذ مطلب بزرگى را پرسش نمودى. پس اشك در چشم مبارك حضرت حلقه زد و فرمود :
ده صنف از امّت من پراکنده محشور خواهند شد. خداوند آنان را از ساير مردم جدا کرده و متمايز ساخته است (انگشت نماي مردمند) برخي به شکل بوزينه، برخي به صورت خوک و برخي واژگونند و پاهايشان بالا و در صحنة قيامت به چهره کشيده مي شوند. برخي کورند و به اين سو و آن سو تردّد مي کنند. برخي کر و گنگ و بي عقلند. گروهي زبانهايشان را به دندان مي جوند و چرکي از دهانشان سرازير است که اهل محشر از آنان دوري مي جويند. دسته اي دستها و پاهايشان بريده است. طايفه اي بر شاخههاي آتش آويزانند. جمعيّتي بدتر از مردارند. بعضي لباسهاي آتشين پوشيده که به بدنهايشان چسبيده است تا درد عذاب را بيشتر لمس کنند .
🔸سپس پيامبر(ص) صفاتي که پديد آورنده اين صورتهاست چنين برشمرد: اما آنان که به شکل بوزينه اند سخن چينانند. آنان که به شکل خوکند، حرام خوارانند. آنان که سرهايشان به زير است و بر چهره کشيده مي شوند، رباخوارانند. اما کوران همانا حکمرانان ستمگرند. کران و گنگان، رياکاران در عملند. آنان که زبانها به دندان مي جوند دانشمندان و داوراني هستند که گفتارشان مخالف کردارشان است. آنان که دست و پايشان قطع شده است همسايه آزاران هستند. آنان که بر شاخههاي آتش آويزانند سعايت گراني هستند که سخن مردم را به سلطان ستمگر مي برند. آنان که بدبوتر از مردارند، کساني هستند که از شهوتها و لذّتها کام دل مي گيرند، ليکن حق خدا که در اموالشان است نمي دهند و آنان که لباس آتشين در بر دارند، آنانند که فخر فروش و خيال گرايند .
#تربیت_مربی
@salehintehran
#حدیث
🔅امام رضا(ع)
آنکه از خدا موفقیت را بخواهد
اما تلاش نکند،
خود را مسخره کرده است.
معدن الجواهر؛1:59
👇👇👇
🆔 @salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💯 والدین عامل 🔺اصلی 🔻لجبازی فرزندان
👈اگه توی فامیلتون کودکهای لجباز😡 دارید؛
این قسمت از #دردونهها رو حتما برای پدر-مادرش بفرستید
@salehintehran
بصیرت افزایی در کلام رهبری1⃣
🌟مقدمات بصیرت افزایی
1- جهانبینی توحیدی : (89/08/04 )
با این نگاه ،وقتی انسان مبارزه بکند این تلاش مقدس است .مبارزه برای انسانیت نه برای منافع شخصی.
* این ،اساسی ترین پایه های بصیرت است .
#بصیرتی
@salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ ۲۴ آبانماه سالروز رحلت حکیم متالّه و عارف مفسِّر ، حضرت علامه طباطبایی (قدّس الله روحه) :
#مهر_خوبان
مهر خوبان دل و دین از همه بی پروا برد
رُخ شطرنج نبرد ، آنچه رخ زیبا برد
تو مپندار که مجنون، سر خود مجنون گشت
ز سمک تا به سماکش کشش لیلا برد
من به سرچشمه خورشید نه خود بردم راه
ذره ای بودم و #مهر تو مرا بالا برد
من خس بی سر و پایم که به سیل افتادم
او که می رفت مرا هم به دل دریا برد
جام صهبا ز کجا بود مگر دست که بود
که در این بزم بگردید و دل شیدا برد؟
خم ابروی تو بود و کف مینوی تو بود
که به یک جلوه ز من نام و نشان یکجا برد
خودت آموختیَم مهر و خودت سوختیَم
با برافروخته رویی که قرار از ما برد
همه یاران به سر راه تو بودیم ولی
خم ابروت مرا دید و ز من یغما برد
همه دلباخته بودیم و هراسان که غمت
همه را پشت سر انداخت، مرا تنها برد
🍁 #علامه_طباطبایی
♥️ @salehintehran
✳️بمناسبت روز کتاب و کتابخوانی✳️
📌 مقاله حاضر را به بهانه ۲۴ آبانماه «روز #کتاب و #کتابخوانی» به بیان رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت #آیت_الله_العظمی_خامنه ای (ادام الله ظله)، برگرفته از اثر جدید الانتشار «کتاب و کتابخوانی» اختصاص می دهیم :
🔵جایگاه کتاب در فرهنگ و حاکمیت اسلامی؛
من هر زمانی که به یاد کتاب و وضع کتاب در جامعه خودمان می افتم، قلبا غمگین و #متاسف می شوم. این به خاطر آن است که در کشور ما به هر دلیلی، باید کتاب اقلا ده برابر این میزان، رواج و توسعه و حضور داشته باشد. اگر به دلیل پرچمداری تفکر اسلامی و حاکمیت اسلام به حساب بیاورید، این معنا صدق می کند؛ چون #اسلام به #کتاب_خواندن و #نوشتن، خیلی اهمیت می دهد. اگر هر منصفی به بیانات نبی مکرم اسلام و ائمه(علیهم السلام)و پیشوایان اسلام نگاه کند و ببیند که اینها در چه زمانی به کتاب و کتابخوانی دعوت می کردند و فرا می خواندند، خواهد فهمید اسلام #پرچمدار کتابخوانی است.
🔴 نقش برجسته کتاب؛
در اهمیت عنصر کتاب برای #تکامل_جامعه_انسانی، همین بس که تمامی #ادیان_آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری، از طریق کتاب #جاودانه مانده اند و روابط #فرهنگی جامعه بشری نیز از پوشش کتاب و مبادلات فرهنگی تقویت شده است.
🔵 #قرآن، برترین کتاب مرجع؛
در قدیم، عادت خواندن قرآن وجود داشت، که این را هم زمان #پهلوی ها از بین بردند! همان طور که می دانید، پیرمردان و پیرزنان ما سواد فارسی خواندن نداشتند؛ اما قرآن را همه یاد می گرفتند؛ این چیز خیلی خوب و مغتنمی بود. خود قرآن کتاب خیلی مهمی است؛ به خصوص اگر با #ترجمه همراه می شد؛ منتها آن هم از بین ماها برداشته شد؛ بعد هم آن کاری که باید بکنند؛ نکردند؛ یعنی مردم را به کتاب #عادت ندادند.
🔴 کتابهای دینی؛
مقوله دیگری که ما در آن کم کاری داریم که شاید باورکردنی هم نباشد. کتابهای دینی است! مثل این که ما روی #کتابهای_دینی و مسائل اسلامی متاسفانه کم کار می کنیم! این متون اسلامی بسیار ارزشمند است. ما به کتابهایی در ردیف کتابهای #شهیدمطهری احتیاج داریم که مسائل اساسی اسلام را با یک بینش صائب وبه دور از کجروی و #افراط و #تفریط، با زبانی قابل فهم برای قشرهای مختلف جامعه تبیین کند.
🔵 خواندنیها؛
قیمت این کتاب « #جان_شیفته » ( #رومن_رولان) به مراتب از این بیشتر است؛ هم #تاریخ است، هم #ادبیات است، هم #اخلاق است، هم #هنر است. این کتاب، همه چیز است. این کتاب را من سالها پیش خواندم.
وقتی که جلد اول کتاب شما ( #فرهنگ_جبهه ) درآمد، نشستم آن را خواندم. این کتاب از بس من را جذب کرد، تا آخرش خواندم؛ بعد دیدم این کافی نیست، به خانه بردم و گفتم: «همه بنشینید این کتاب را بخوانید!» در جمع #خانواده، جاهایی از کتاب را خود من باز کردم و خواندم. گفتم: «این کتاب اصلا باید در فضای خانه ها باشد و همه باید آن را همیشه داشته باشند.» این « #حنابندان » آقای قدمی.... عجب کتاب خوبی است!
... این کتاب چه قدر خوب نوشته شده است.
📌چه قدر این کتاب « #فرمانده_من » عالی است و چه قدر من را متاثر و منقلب کرد. یا بعضی از این داستانهای کوتاه، مثل « #نجیب » یا « #زنده باد کمیل » و. .. که یک عالم درس دهنده و روحیه دهنده است.
📌من نمی خواهم به بچه ها خیلی کتاب و #رمان معرفی کنم؛ حالا ممکن است اسم مؤلفانش را بگویم. مثلا یک نویسنده معروف فرانسوی هست، به نام « #میشل_زواکو » که کتابهای زیادی دارد. من اغلب رمانهای او را در آن دوره (نوجوانی) خواندم. یا نویسنده معروف فرانسوی « #ویکتور_هوگو » که من کتاب « #بینوایان » او را اولین بار در همان دوره نوجوانی از کتابخانه #آستان_قدس گرفتم وخواندم.
📌نمی دانم کدام یک از شما آن کتاب مربوط به #امدادگران را نوشته اید. من دیدم که این کتاب واقعا چه قدر لازم است. معلوم بود که این فرد خودش امدادگر بوده است. بدون این که آدم امدادگر باشد، نمی تواند مطلبی بنویسد. یا آن کس که کتاب « #آتش_به_اختیار » را نوشته است، پیدا بود که قاعدتا باید #دیده_بانی را. .. لمس کرده باشد.
🔴 تلخیص آثار خوب؛
یک پیشنهاد هم، عرضه کتابهای #جیبی و کوچک است. الان #خلاصه_کردن کتابهای بزرگ و ساده کردن کتابهای دشوار، در دنیا معمول است.
داستانهای بزرگ را خلاصه و کوتاه می کنند. مثلا داستان «بینوایان» را در یک جزوه صد، صد و پنجاه صفحه ای در می آورند، که داستان شیرینی خواهد بود و همه کس هم می خواند. اگر این کار راه بیفتد، خوب است.
(پایان قسمت اول
در ادامه قسمت دوم👇👇)
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
♥️ @salehintehran
✳️بمناسبت روز کتاب و کتابخوانی قسمت ۲✳️
👆ادامه از پست قبلی👆
🔵 نوجوانی و کتابخوانی؛
من در دوران #جوانی زیاد مطالعه می کردم. غیر از کتابهای درسی خودمان #مطالعه می کردم و می خواندم، هم کتاب تاریخ، هم کتاب ادبیات، هم کتاب شعر و هم کتاب #قصه و رمان می خواندم. به کتاب قصه خیلی علاقه داشتم و خیلی از رمانهای معروف را در دوره نوجوانی خواندم. شعر هم می خواندم. من در دوره نوجوانی وجوانی، با بسیاری از #دیوانهای_شعر
آشنا شدم. به کتاب تاریخ علاقه داشتم، و چون درس #عربی می خواندم و با زبان عربی آشنا شده بودم، به #حدیث هم علاقه داشتم. الان احادیثی یادم است که آنهارا در دوره نوجوانی خواندم و یادداشت کردم. دفتر کوچکی داشتم که احادیث را در آن یادداشت می کردم. احادیثی را که دیروز یا همین هفته نگاه کرده باشم، یادم نمی ماند؛ مگر این که یادآوری یی وجود داشته باشد؛ اما آنهایی را که در آن دوره خواندم، کاملا یادم است. شماها واقعا باید دوره نوجوانی وجوانی را قدر بدانید. هرچه امروز مطالعه می کنید، برایتان می ماند و هرگز از ذهنتان زدوده نمی شود. این دوره نوجوانی، برای مطالعه کردن و یادگرفتن، که مطالعه کردن و یادگرفتن، دوره خیلی خوبی است؛ واقعا یک #دوره_طلایی است و با هیچ دوران دیگری قابل مقایسه نیست.
🔴 کتابهای #جیبی؛
در دنیا «کتاب جیبی» اساسا برای این به وجود آمد که مردم کتابخوان بشوند؛ یعنی کتاب را در جیبشان بگذارند و مثلا هنگامی که به #قطار زیرزمینی یا #اتوبوس سوار می شوند، آن را باز کنند و بخوانند. این کاری است که اگر باب شود، بسیاری از #وقتهای_مرده ، زنده خواهد شد.
🔵 تکرار و تاکید چرا !؟ ؛
از بس در باره این مساله مهم (کتابخوانی) گفته ام و به من هم گفته نشده که چه قدر #اثر دارد، حقیقتا وقتی می خواهم بار دیگر این مساله را بیان کنم، دچار تردید می شوم که این دیگر جزو گفتار لغو نباشد! من نمی دانم واقعا این #تکرار، اثر کرده، یا نکرده است؛ شما باید آن را بگویید. واقعا #آماری بگیرید، ببینیم کتابخوانی چه قدر #رشد می کند. بیایید کاری کنید که مردم #کتابخوان بشوند.
📌من اگر هر روز یک ساعت باید حرف بزنم و نتیجه اش این باشد که مردم کتابخوان بشوند، حاضرم روزی یک ساعت و نیم حرف بزنم! اگر طوری بشود قضیه را حل کرد، حرفی نیست. بله، ما باید عرضمان را به مردم بکنیم و بنده هم عرض می کنم؛ منتها چیزهایی هست که با گفتن تنها تمام نمی شود. #معلومات خاصیتش این است که یک بار که چیزی را گفتیم، طرف می فهمد؛ دیگر لازم نیست آن را دوباره، سه باره، ده باره بگوییم، لیکن #اخلاقیات و #خلقیات و #عادات و #رفتارها این طوری نیستند.
📌وقتی کسی عادت ناپسندی دارد، کافی نیست که بگوییم آقا! این عادت ناپسند است، یا این کار را انجام نده، یا این کار را انجام بده. یک بار تذکر بدهیم و بگوییم ما گفتیم، دیگر تکلیفمان تمام شد؛ نه، این طوری نیست. این گفتن و باز گفتن و باز گفتن و به زبانهای گوناگون گفتن و از همه طرف گفتن و او را #بافکر_محاصره_کردن می خواهد، تا یک عادت از میان برود، یا به وجود بیاید.
🔴 بهره گیری بهینه از #عامل_زمان؛
افرادی که کار روزانه دارند #اداری، #کاسب، #روستایی، #کشاورز و امثال اینها اگر مثلا شب یا بین روز به خانه می آیند، بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای کتاب خواندن بگذراند، چه قدرکتابها را در همین نیم ساعتها می شود خواند. بنده خودم دوره های بیست و چند جلدی کتابها را در همین فاصله های ده دقیقه، بیست دقیقه، یک ربع ساعت، خوانده ام!... شاید من از صدها جلد کتاب همین طور در این فاصله های کوتاه استفاده کرده باشم. بسیاری را هم می شناسم که این طور هستند.... من یک دوره کتاب... هشت جلدی را. .. در اتوبوس مطالعه کردم! این بایستی یک #سیره و #سنت_رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه هایشان یاد بدهند. خانمها در خانه ها کتاب بخوانند و معلومات را فرابگیرند.
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
♥️ @salehintehran
4_764795416125374598.zip
2.62M
جزوه آسیب شناسی تربیتی
#آسیب_شناسی_تربیتی
@salehintehran