eitaa logo
صالحین تهران بزرگ
2.5هزار دنبال‌کننده
3.1هزار عکس
1.6هزار ویدیو
477 فایل
📚محتوای تربیتی معرفتی و مهارتی ویژه مربیان تربیتی
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️تکروی ممنوع3⃣2⃣ ✅اصل نظم و انضباط اساس کار نظام، نظم و انضباط است. اگر نظم داشتید، هم نیروی انسانی و هم امکانات شما، به دردتان خواهد خورد؛ ولی اگر نظم نداشتید، چنانچه نیروی انسانی و امکانات و پول هم داشته باشید، به دردتان نخواهد خورد. بنابراین، هر چه ممکن است، به نحو صحیح بر نظم و انضباط خود بیفزایید. ۱۳۶۸/۷/۵ @salehintehran
🔰 سخن‌نگاشت| پیشرفت‌ علم، انسان را به معارف الهی نزدیک‌تر می‌کند 🔻 رهبرانقلاب، امروز: پیشرفت‌های علمی بشر و گشوده شدن دریچه‌های جدید برای شناخت بیشتر از نظم عجیب و پیچیدگی‌های حیرت آور عالم خلقت، مستلزم شکرگزاری است، زیرا انسان را به معرفت الهی نزدیکتر می‌کند. هر یک از این دریچه‌های علم و دانش که از جانب خداوند به روی بشر باز می‌شود، زمینه‌ساز تحولات شگرف و جدید در زندگی انسانها است. ۹۷/۱۱/۳ 💻 @salehintehran
👇👇👇 ♨سوال: 🔰اینکه قرآن می فرماید: انسان را در رنج آفريده ايم، به چه معناست؟ ✍پاسخ: ✅اگر ما در معنای دقیق هر دو آیه دقت و تأمل کنیم متوجه خواهیم شد که بین این دو آیه هیچ گونه تضادی و تناقضی وجود ندارد. چرا که آیه اول ناظر به این هست که این دنیا همراه با سختی هست، همراه با مشکلات و گرفتاری ها هست. ولی آیه دوم در واقع ناظر به احکام الهی از جمله احکام فقهی است. توضیح بیشتر: تأمل در آیه: چرا که آیه ۱۸۵ سوره مبارکه بقره ناظر به احکام فقهی است خدای متعال می فرماید: «يُريدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُريدُ بِكُمُ الْعُسْرَ؛[بقره/۱۸۵] خدا براى شما آسانى مى خواهد و براى شما دشوارى نمى خواهد» اگر شما به سیاق آیه توجه بکنید خدای متعال در ابتدای این آیه شریف در مقام بیان حکم روزه است کما اینکه در ابتدای همین آیه فرموده است: «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذي أُنْزِلَ فيهِ الْقُرْآنُ هُدىً لِلنَّاسِ وَ بَيِّناتٍ مِنَ الْهُدى وَ الْفُرْقانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَ مَنْ كانَ مَريضاً أَوْ عَلى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَر؛[بقره/۱۸۵]ماه رمضان [همان ماه] است كه در آن، قرآن فرو فرستاده شده است، [كتابى] كه مردم را راهبر، و [متضمّن] دلايل آشكار هدايت، و [ميزان] تشخيص حق از باطل است. پس هر كس از شما اين ماه را درك كند بايد آن را روزه بدارد، و كسى كه بيمار يا در سفر است [بايد به شماره آن،] تعدادى از روزهاى ديگر [را روزه بدارد].» به عبارت دیگر: از متن آیه فقط این مطلب کلی را فهمیدیم که خداوند برای بندگان خودش «آسانی»خواسته و «سختی» نخواسته و این یک قاعده کلی است. و دقت کنیم در همه جوانب این را به کار بگیریم. حتی در مسائل ذکر و زهد و عبادت اگر ما خودمان را به مشقت بیندازیم، به زجر و شکنجه جسم و روح آدم بکشد، از نظر مکتب اهل بیت درست نیست و یسر نیست و مخالف متن آیه هم است و می شود نظم و نظام تصوف. یک کسی از آن ذکرهای طولانی و از آن کارهای عبادی آن چنان سنگین و ریاضت های بسیار شکنجه آور انجام بدهد که به عبودیت برسد، من این را نفی نمی کنم که آن راه انسان به جایی نرساند اما مطابق دستور قرآن و عترت نیست. آن چه مطابق دستور قرآن و عترت است، آن عبودیت هم یسر باشد. حتی مطالعه علمی تان، گفته بودیم که یک اهل علم یک کار اصلی دارد و بقیه کارهایش جنبی است. تأمل در آیه دوم: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في كَبَدٍ؛[بلد/۴] براستى كه انسان را در رنج آفريده ايم» در واقع این آیه به هیچ به معنای وجود مشقت و سختی در احکام اسلامی نیست، بلکه به اذعان محققان و مفسران قرآن این آیه به این مطلب رهنمود می کند که این دنیا همراه با سختی است، همراه با مشکلات و گرفتاری ها است. علامه طباطبایی در ذیل این آیه شریف می نویسد: «كلمه" كبد" به معناى رنج و خستگى است، و جمله مورد بحث جواب قسم است، و اين تعبير كه" خلقت انسان در كبد است" به ما مى فهماند كه رنج و مشقت از هر سو و در تمامى حيات بر انسان احاطه دارد، و اين معنا بر هيچ خردمندى پوشيده نيست، كه انسان در پى به دست آوردن هيچ نعمتى بر نمى آيد، مگر آنكه خالص آن را مى خواهد، خالص از هر نقمت و دردسر، و خالص در خوبى و پاكيزگى، ولى هيچ نعمتى را به دست نمى آورد مگر آميخته با ناملايماتى كه عيش او را منغص مى دارد، و نعمتى مقرون با جرعه هاى اندوه و رنج، علاوه بر مصائب دهر كه حوادث ناگوارى كه چون شرنگى كشنده كام جانش را تلخ مى كند.»[۱] سخن آخر: اگر در معنای واقعی هر دو آیه به خوبی نگریسته شود به این مطلب اذعان خواهیم داشت که بین این دو آیه به هیچ وجه تناقض و ضدیدی وجود ندارد، چرا که آیه اول ناظر به احکام اسلامی و آیه دوم ناظر به سختی های زندگی مادی است. پی نوشت: [۱].ترجمه الميزان، ج۲۰، ص۴۸۷ 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @salehintehran
💠 رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «اگر مردی به زنش بگوید: من تو را دوست دارم، تأثیر این سخن برای همیشه در روح او باقی می ماند.» ❤️ شوهران باید بدانند که گاهی ممکن است گفتن یک کلمه‌ی محبت آمیز بیش از خرید چندین هدیه برای شادی خاطر و روان زن مؤثر باشد. 👇👇👇 🆔 @salehintehran
💠 آیت الله مجتهدی تهرانی (ره): فکر و ذکرتان شکم نباشد. حدیث داریم که در دوره آخرالزمان، «بطونُهُم آلِهَتُم»: شکم مردم، خدایشان می شود... 👇👇👇 🆔 @salehintehran
💠 امیرالمومنین امام على علیه السلام: هنگام هر سختى و مشكلى بگو: «لا حول و لا قوّة إلاّ باللّه العلىّ العظيم»، تو را كفايت مى‌كند. 📚 ميزان الحكمه ج2 ص68 👇👇👇 🆔 @salehintehran
✨اللهم عجل لولیک الفرج ✨ ایها الناس بخواهید که آقا برســد بگذارید دگـر درد بـه پـایان برســد همگی در پس هرسجده به خالق گویید که به ما رحم کند یوسف زهــرا برسد ... نذرگل نرجس صلوات 👇👇👇 🆔 @salehintehran
🍀 🌺 نعمت پروردگار که از آن سوال می شود چیست ؟! 🍃 بسْمِ اللّهِ الْرَّحْمنِ الْرَّحیمْ روزی ابو حنیفه به محضر امام صادق علیه‌السلام آمد. امام فرمود: شنیده ام که این آیه ((ثم لتسئلن یومئذ عن النعیم)) در روز قیامت به طور حتم از نعمتها سؤال میشوید. [سوره تکاثر، آیه ۸] 🍃 چنین تفسیر میکنی که: خداوند مردم را از غذاهای لذیذ و آب‌های خنک مؤاخذه و بازخواست میکند. 🍃 ابوحنیفه گفت: درست است من این آیه را این طور تفسیر کرده ام. 🍃 امام فرمود: اگر مردی تو را به خانه اش دعوت کند و با غذای لذیذ و آب خنکی از تو پذیرایی کند و بعد برای این پذیرایی به تو منت بگذارد، درباره ی چنین کسی چگونه قضاوت میکنی؟ 🍃 ابوحنیفه گفت: میگویم آدم بخیلی است. 🍃 امام فرمود: آیا خداوند بخیل است تا اینکه در روز قیامت در مورد غذاهایی که به ما داده ما را بازخواست کند؟ 🍃 ابوحنیفه گفت: پس مقصود از نعمت‌هایی که قرآن میگوید انسان مؤاخذه میشود چیست؟ ✨ امام فرمود: مقصود آن نعمت ولایت ما اهل بیت است. روز قیامت از ولایت ما قرار است سوال شود ✨ 📚 مستدرک الوسائل ج ۱۶ ص ۲۴۷ 👇👇👇 🆔 @salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 تکنولوژی مدیریت انقلابی 👈 روایتی از شیوه مدیریت یک مهندس ایرانی در لبنان @salehintehran
4_542450100287309918.docx
70.6K
📝 انقلاب،ویژه نوجوان دهه فجر 🌸@salehintehran
💠 امیرالمومنین(ع) : مَن أعظَمَكَ لإِكثارِكَ استَقَلَّكَ عِندَ إقلالِك كسى كه تو را براى دارايى ات احترام كند، در هنگام نا داريت تو را خوار شمارد. 📚 ميزان الحكمه ج 8 ص 532 👇👇👇 🆔 @salehintehran
⛔️ ⛔️ وسواسی باش در انتخاب كتاب‌هايى كه می‌خوانی فيلم‌هايى كه می‌بینی فایل‌هایی كه گوش می‌كنی آدم‌هايى كه با آن‌ها معاشرت می‌کنی و موضوعاتی که به آن فکر می‌کنی این‌ها غذای روح تواند 👇👇👇 🆔 @salehintehran
⛔️تکروی ممنوع4⃣2⃣ 🔶اصل انتقادپذیری انتقاد‌پذیری را در خودتان نهادینه کنید. باید جوری باشید که انتقادپذیری را در نفس خودتان پذیرا باشید. البته این کار، سخت هم هست، امّا باید با سعه ی صدر برخورد کرد. برای شنیدن نقد، سینه‌ی گشاده و روی باز و گوش شنوا داشته باشید، هیچ ضرر نمی‌کنید از اینکه از شما انتقاد کنند. ۱۳۸۶/۶/۸ @salehintehran
💠 امیرالمومنین(ع): تعجب است از كسى كه دعا مى كند و اجابت آن را كند مى شمارد، درحالی كه راه اجابت را با گناهان، بسته است! اللّهمَّ اغفِر لِيَ الذُّنوب الَّتي تَحبسُ الدُّعاء 👇👇👇 🆔 @salehintehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅نماهنگ سرود دهه فجر-امتداد انقلاب کاری از گروه سرودعاشقان ولایت یزد 🌸 @salehintehran
برای سازندگی و تربیت باید از اعماق شروع کرد. بررسی روش‌های تربیتی براى تربيت انسان روش‌هاي مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها اشاره می‌کنیم: ۱ـ اینکه مربی با تلقين و شعارهای پرشور شخص را داغ کند و او را به اتخاذ رفتاری که خود می‌پسندد، تحریک کند. ۲ـ اینکه به متربی، شاخ و برگ‌هایی بچسباند و ظاهر او را اصلاح کند. ۳ـ او را به دوش بگیرد، بغل کند و به مقصد برساند. (لوس و تنبل بار آوردن متربی) ۴ـ اینکه كليدها، ملاك‌ها و روش‌ها را به‌دستش دهیم، ريشه‌دارش کنیم و زنجيرها را از پایش باز كنیم تا خود بتواند حرکت کند؛ و پيداست كه با اين روش آخر زودتر به نتيجه مى‌رسيم. آن‌ها كه داغ شده‌اند، با عوض شدن محيط، حرارت‌شان  زود سرد مى‌شود و در برابر طوفان‌ها برگ مى‌ريزند و هنگام تنهايى، همچون بچه‌هاى لوس كه بغلى شده‌اند، همين كه زمين‌شان بگذارى نق مى‌زنند. به‌جاى آن كه افراد را به چشمه‌هایى تبدیل کنیم، آن‌ها را مثل استخرى به آب بسته‌ايم و اين است كه به مرور زمان رنگ عوض مى‌كنند و لجن می‌گیرند. نمى‌شود با چند شعار اخلاقى و مقدارى نصيحت، آن‌ها را از هوس‌هايى كه در خون‌شان ريخته و در اعماق‌شان ريشه دارد، جدا كرد. چگونه مى‌شود آن‌ها را از عشق‌ها، غريزه‌ها و شهوت‌ها رها كنيم؟ مگر هنگامى كه آن‌ها را به يك عشق بزرگ‌تر رسانده باشيم. هنگامى كه عشقى بزرگ‌تر دل را بگيرد، عشق‌هاى كوچك‌تر نردبان آن خواهند بود. حرف پایانی براى سازندگى و تربيت بايد از اعماق شروع كرد. هنگامى كه مى‌خواهيم رفتار و گفتار كسى را عوض كنيم، هنگامى كه مى‌خواهيم لباس كسى را دگرگون كنيم، بايد پيش از اين مرحله، عشق‌ها و علاقه‌هايش را عوض كنيم و ناچار شناخت‌هايش را و ناچار فكرهايش را، كه ادامه تفكّر، شناخت است و ادامه شناخت، عشق و ادامه عشق، عمل است. ما عاشق آفريده شده‌ايم و فقط معشوق‌ها را انتخاب مى‌كنيم و براى همین انتخاب است كه بايد آن‌ها را بسنجيم كه چه چیز به ما مى‌دهند و چه چیز از ما مى‌گيرند. @salehintehran
💠 امام صادق عليه السلام: إنَّ الرَّجُلَ يُذنِبُ الذَّنبَ فَيُحرَمُ صلاةَ اللَّيلِ آدمى گناهى مى كند و بدان سبب از نماز شب محروم مى‌شود. 📚 ميزان الحكمه جلد6 صفحه 342 👇👇👇 🆔 @salehintehran
🍀 🌺 پیش‌گویی سیدعلی‌آقای قاضی درباره امام خمینی (ره) 🍃آیت‌الله حاج شیخ عباس قوچانی وصی رسمی سیدعلی‌آقا قاضی، نقل کرده که در نجف اشرف با مرحوم قاضی جلساتی داشتیم و غالباً افراد با هماهنگی وارد جلسه می‌شدند و همدیگر را هم می‌شناختند. 🍃در یک جلسه دیدم که سید جوانی وارد شدند، مرحوم قاضی بحث را قطع کرد و به این سید جوان احترام زیاد گذاشت و به او گفت: «آقا سید روح‌الله در مقابل سلطان جور و دولت ظالم باید ایستاد، باید مقاومت کرد، باید با جهل مبارزه کرد» 🍃این در حالی بود که هنوز زمزمه‌ای از انقلاب امام در میان نبود، ولی پس از انقلاب فهمیدیم که مرحوم قاضی آن روز از چه جهت آن حرف‌ها را زد و نسبت به امام احترام کرد. 📚اسوه عارفان، صادق حسن‌زاده و محمود طیار مراغی، ص 92. 👇👇👇 🆔 @salehintehran
چهل سالگی انقلاب آمار و رتبه ها.pptx
15.12M
پاورپوینت بررسی ظرفیت ها وپیشرفت های چهل ساله انقلاب اسلامی درحوزه علمی، پزشکی، نظامی، کشاورزی ، ورزشی و... @salehintehran
55d02ad21e68fddecd7f85d688b6de482cb7d2be.pdf.pdf
21.74M
کتاب سکوی افتخار نگاهی گذرا به فهرست دست آورد ها و پیشرفت های ایران در سایه انقلاب اسلامی در ابعاد گوناگون @salehintehran
🔹دوره‌های هفت‌ساله در از امام صادق(ع) نقل شده است: 🔺«دَعِ ابْنَكَ يَلْعَبْ سَبْعَ سِنِينَ وَ يُؤَدَّبْ سَبْعَ سِنِينَ وَ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ سَبْعَ سِنِينَ فَإِنْ أَفْلَحَ وَ إِلَّا فَإِنَّهُ مِمَّنْ لَا خَيْرَ فِيهِ» من‌لايحضره‌الفقيه، ج۳، ص۴۹۲ 🔺 فرزندت را هفت سال رها کن تا بازی کند، هفت سال ادب بیاموزد و هفت سال او را همواره با خودت همراه کن. آن‌گاه اگر در مسیر صلاح قرار گرفت، (که چه خوب) وگرنه از کسانی خواهد بود که خیری در آن‌ها نیست. 👇👇👇 🆔 @salehintehran
🖼مجموعه پوستر نمایشگاهی 🔵بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) 📌درباره چرایی 🇮🇷 🇮🇷 🔹مناسب جهت نصب در مساجد، ادارات و... 📎 @salehintehran
چرا-انقلاب-کردیم.pdf
15.23M
🖼مجموعه پوستر نمایشگاهی 🔵بیانات مقام معظم رهبری (مدظله) 📌درباره چرایی 🇮🇷 🇮🇷 🔹مناسب جهت نصب در مساجد، ادارات و... 📎 @salehintehran
هر کسی طعم مرگ را می‌چشد. با اتفاق‌های بد و خوب امتحانتان می‌کنیم و آخر کار هم، فقط به سوی ما برتان می‌گردانند. 📖 انبیاء:20 👇👇👇 🆔 @salehintehran