eitaa logo
سلمان رئوفی
5.3هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
330 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط https://eitaa.com/srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 شخصیت ممتاز حضرت معصومه سلام الله علیها (4) 📌 * * به نظر شما كدام بعد از شخصیت حضرت معصومه سلام الله علیها ناشناخته مانده است كه شایستگی طرح داشته باشد؟ 💠 اگر من بخواهم بحث پایانی ام را راجع به حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها عرض كنم، باید به جایگاه قدسی حضرت اشاره كنم و به جایگاه و مكانت روحی و طهارت حضرت معصومه سلام الله علیها . 💠 به هر حال طهارت یك طهارت ظاهری و یك طهارت معنوی و باطنی است. اینكه یك بانویی به یك چنین عظمتی برسد، كه هزار و چند صد سال، مراجع تقلید شیعه دور او حلقه بزنند، درسشان را كنار مرقد مطهر او برگزار كنند، سر وقت نماز و عبادتشان در كنار حضرت معصومه سلام الله علیها باشند و واسطه بین خود و خدای خود را حضرت معصومه سلام الله علیها قرار دهند، این حكایت از آن مقام قدسی روح مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها دارد.آن چیزی كه پیام اصلی حضرت معصومه سلام الله علیها برای همه مردم كشور و بویژه خانمها و نسل جوان است، اینكه یك انسان با عبادت و معنویت، به چه درجه ای می تواند برسد. 🔹 من یادم است كه مرحوم علامه طباطبایی در ایام ماه مبارك رمضان، همیشه كارشان این بود كه نیم ساعت مانده به اذان مغرب حركت می كردند و به حرم می آمدند و پس از زیارت و دعا، وقتی كه اذان گفته می شد، بلند می شدند، و به عنوان افطار، بوسه ای نثار ضریح مطهر حضرت می كردند. 🔹 آری خدا را در علم می توان یافت، ولی خدا را در عبادت بهتر می توان جستجو كرد. این گونه است كه یك بانویی با طهارت و عبادتهایش به مقامی می رسد كه فقهایی مثل مرحوم بروجردی و فیلسوفانی مثل ملاصدرا این گونه به دور آستان مقدسه اش حلقه می زنند. (مصاحبه روزنامه قدس با استاد احمد عابدی) 〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰〰 💠 کانال رسمی استاد احمد عابدی حفظه الله @salmanraoofi
هدایت شده از شبکه ادیان
تا سال ۲۰۷۰ آنچه از آمار و اطلاعات و ظاهر جوامع خصوصا غربی به دست می آید گرایش عجیب مردم دنیا (که هم از آن مستثنی نیست) به اسلام است. در جستجوی موضوعی به این مطلب برخورد کردم که برایم امیدبخش بود. این خیلی جالبه و جای سوال داره که با اینکه تمام رسانه ها و سیستمشان تلاششان نمایش دروغین و ناپسندی از مسلمانان است، مردم دنیا دارای چه خلاء هایی هستند که از این همه سنگین عبور می کنند و به محتوای اسلام گرایش پیدا می کنند. فیلمی که به پیوست می آید مردی هلندی است که اسلام ستیز و فیلم ساز ضد اسلام و مسلمانان بوده است اما بعد از اتفاقی به اسلام گرایش پیدا می کند... https://www.aparat.com/v/QtlHA?vref=recom "آلن کوپرمن مدیر بخش تحقیقات دینی در مرکز تحقیقاتی پیو گفت: یک طرز تفکر این است که مسیحیت هفت قرن جلوتر از اسلام بوده‌است و اکنون پیروان اسلام با درحال رسیدن به یک میزان مساوی هستند. درحال حاضر مسیحیت دین دنیا است و یک سوم از جمعیت ۲٫۲ میلیاردی پیروان ادیان جهان را به خود اختصاص داده‌است. تحقیقات پیو نشان می‌دهد که سرعت رشد با هیچ‌کدام از ادیان دیگر برابری نمی‌کند و از همهٔ آن‌ها بیشتر است. براساس این ، گروه‌های دینی تا سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند. این درحالی است که گروه‌های دینی در سال ۲۰۱۰ تنها ۲۳ درصد از جمعیت دنیا را تشکیل می‌دادند. این بدان معناست که تعداد مسلمانان دنیا تا سال ۲۰۵۰ تقریباً برابر با تعداد مسیحیان برابر یا از آن‌ها بیشتر خواهد شد. اگر رشد اسلام با همین میزان پیش برود، تعدد مسلمانان تا سال ۲۰۷۰ از مسیحیان بیشتر خواهد شد. این آمار بیان‌کننده این مطلب نیست که تعداد مسیحیان درحال کاهش است، مسئله مهم اینجاست که سرعت رشد مسیحیت به اندازه اسلام نیست. این درحالی است که تعداد مسیحیان از ۲٫۱ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰ به ۲٫۹ میلیارد نفر می‌رسد. اما افزایش تعداد مسلمانان از ۱٫۶ میلیارد نفر به ۲٫۸ میلیارد نفر می‌رسد. این رشد هم به سن نسبتاً جمعیت مسلمان ارتباط دارد و هم به نرخ باروری میان آنها. سایر گروه‌های دینی دارای جمعیتی سالخورده هستند. برای مثال نیمی از پیروان بودا بیش از ۳۰ ساله هستند و نرخ باروری میان آن‌ها ۱٫۶ است. در مقام مقایسه در سال ۲۰۱۰، یک سوم از جمعیت مسلمانان زیر ۱۵ سال داشتند و نرخ تولد به ازای هر زن مسلمان ۳٫۱ کودک است درحالی که این رقم برای زنان مسیحی ۲٫۷ کودک است." 🌐 @ninfrance 🌐 @adyan8
هدایت شده از آخرین خبر
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 کلیپ معنادار اینستاگرام سردار سلیمانی بمناسبت روز دختر 🔺همون دختر کم حجاب، دختر من و شماست؛ جامعه‌ی ماست @akharinkhabar
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بیانیه سازمان پدافند غیرعامل/ منافع ملی را پای اهداف سیاسی ذبح نکنیم 🔸سازمان پدافند غیرعامل کشور در بیانیه‌ای در واکنش به اظهارات وزیر ارتباطات تاکید کرد این سازمان بر خلاف برخی دستگاه‌ها در صیانت از منافع ملی و رعایت قانون با کسی رو دربایستی نداشته و از برگزاری شوهای رسانه‌ای تخریبی نمی‌هراسد. در بخشی از این بیانیه آمده است: 🔹همانگونه که در مصاحبه با رسانه‌های اعلام شده تلگرام در کشور CDN داشته و بهتر بود دولت محترم همان امکاناتی را که به تلگرام اختصاص یافته بود، در اختیار پیام رسان های داخلی قرار می دادند تا خدمات بهتر و با کیفیت تری ارائه کنند. 🔹ضمن دعوت از وزیر جوان و پر تلاش ارتباطات به داشتن حوصله بیشتر و اشراف بر زیر مجموعه خود، اگر همین همت و تلاشی که دوستان برای حفظ تلگرام به هر قیمتی دارند در حمایت از شبکه های اجتماعی بومی داشتند، به طور قطع خدمات دهی این شبکه ها قابل رقابت با نسخه های خارجی بود. fna.ir/bnaqqy @Farsna
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
شهرک مهدیه_آیت الله اعرافی.mp3
934.4K
🔲آیت الله اعرافی: 💢این درد را به کجا ببریم که 900 نفر خلاف مقررات شرعی و قانونی در شهرک مهدیه سکونت داشته اند و البته 260 منزل را بازپس گرفته ایم. 💢افرادی بالای 10 الی 15 سال سکونت داشته اند و کارمند و قاضی هم بوده اند! 💢ما آماج تیرها قرار گرفته ایم اما قاطع ایستاده ایم! 🆔 @feghahat
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
💢ملک اختصاصی 🔶شفاف سازی شهرک مهدیه 🔸مسأله شفاف سازی که استارت آن از جوان ترین وزیر کابینه زده شد، این روزها تبدیل به یک دغدغه عمومی و خواسته ی ملی شده است ، چه اینکه ادامه راه انقلاب بدون این مهم دشوار است. 🔸شفاف سازی یعنی؛ مردم بدانند که مالیات ها ، درآمدهای دولت و... در چه جایگاهی و به چه میزانی و توسط چه کسانی مصرف میشود و صد البته این امر باعث شکوفایی جامعه و جلوگیری از فسادهای احتمالی خواهد شد. 🔸بدیهیست که جامعه ی حوزوی نیز از این مهم ، مستثنی نیست و بلکه باید خود را طلایه دار این حرکت عظیم و پر اهمیت بداند! .با در نظر گرفتن این مقدمه ، سازوکار سکونت در " شهرک مهدیه" سالهاست که برای بسیاری از طلاب به سوالی اساسی تبدیل گشته و باتوجه به رشد سرسام آور هزینه سکونت در منازل استیجاری ، امروزه بیش از پیش طلاب دغدغه مند را به فکر فرو برده که چگونه است این شهرک با برخورداری از بودجه دولتی و با اینکه حق تمامی طلاب در آن است اما عده ای بیشتر از سهم خود از این منازل استفاده می نمایند. 🔸تعدادی از ساکنان این شهرک بیش از ده سال است که در آن سکونت دارند و بعضا دارای شغل و درآمد مکفی هستند بگونه ای که ماهیت این شهرک از عام المنفعه بودن به "ملک اختصاصی " تغییر پیدا کرده و کسی از مسئولین را یارای بیرون راندن این مالکانِ ساکن نما را نیست. چنان که برخی مدیران با اینکه تلاش مجدانه در صدد رفع این نقص و بیرون راندن ساکنان بیش از ده سال ( و نه پنج سال ) برآمدند که با اعتراضات و تحصنات این طلاب در جلوی بیت رهبری مواجه شدند و نهایتا مسئولین بالادستی سعی در مسکوت گذاشتن قضیه نموده اند و همچنان این ساکنان را در استمتاع بردن از این خانه ها آزاد گذاشتند، لذا‌ شایسته است که مسئولین امر بصورت شفاف به این سوالات پاسخ دهند : ۱-تعداد کل ساکنان در این شهرک به چه میزان است ؟ و چرا سایر طلاب مستحق نباید اسامی منتفعین از این حق را بدانند چه اینکه اعلام اسامی، بزرگترین راه برای شناسایی طلاب غیر مستحق توسط دیگر طلاب است . 2-تعداد افرادی که بیش از پنج سال سکونت دارند به چه میزان است؟ 3- اگر که ساکنان بیش از پنج سال در این‌شهرک وجود دارد به چه حقی ، با آنان مماشات میشود؟ ۶-چرا افراد دارای منزل مسکونی ، در این شهرک سکونت دارند؟ و آیا گرفتن سابقه داشتن ملک مسکونی حداقل در هزاره های ساخته شده توسط مرکز خدمات کار پیچیده و مشکلی است؟ —---------- [نشر نظرات لزوماً به معنای تأیید همه ی محتوا نیست.] —---- 🔺لازم به گفتن است آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه در دیدار عمومی با طلاب در تاریخ 18بهمن96 از سکونت 900 نفر غیر ذی صلاح در شهرک مهدیه خبر داد که تا کنون منازل 260 نفر از آن ها را پس گرفته اند. 🆔 @feghahat
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
6.21M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
«تصاویری از یمن که قرار نبود ببینید» «موهای بعضی از بچه‌ها ریخته. شکم بعضی‌هایشان باد کرده... صورت‌هایشان پیر شده... با پوستی که چروک می‌شود، هر وقت گریه می‌کنند» @Bisimchimedia
راز سیرک شفافیت! 1⃣ کشورمان ذخایر ارزی محدودی دارد و عدد های مختلفی برای آن تخمین می زنند. اما هرچه هست می دانیم این ذخایر زیاد نیست و در شرایط سخت آتی، هر دلار آن مهم است. 2⃣ دولت با یک سیاست اشتباه (اشتباه!؟) دلاری که حدود ده هزار تومان شده بود را روی کاغذ 4200 تومان نگه داشت و اعلام کرد بازرگانان(دقت کنید فقط بازرگانان) هر مقدار که بخواهند، برای واردات(!) ارز در اختیارشان قرار داده می شود! 3⃣ نتیجه آنکه در زمانی کمتر از دوماه، حدود بیست و شش میلیارد دلار ثبت سفارش داشتیم! 🔺این خالی کردن آشکار خزانه خیانت بزرگی به کشور بود که سودش به جیب جماعت نور چشمی دولت رفت و باعث شد رهبر انقلاب به رئیس جمهور نامه بدهند و از وی در این باره توضیح بخواهند. 4⃣ دولت در برابر این لکه سیاه در کارنامه اش،سیرک شفافیت راه انداخت. 🔺ابتدا آذری جهرمی لیست شرکت های وارد کننده موبایل که ارز دولتی گرفتند را منتشر کرد. عده ای بی خبر از همه جا،از این همه شفافیت قند در دلشان آب شد! او سپس از مردم خواست اگر گوشی با ارز آزاد دریافت کرده اند،از طریق تعزیرات شکایت کنند!! یعنی دولت بی محابا و بی حساب به شرکت های چند روزه میلیون ها دلار داده و حالا مردم تک تک بروند دنبال نخود سیاه!! 🔺و بعد همین روند سرکار گذاشتن مردم، با انتشار لیست شرکت های دیگر دریافت کننده ارز دولتی ادامه پیدا کرد و دولت بازهم ژست شفافیت گرفت! 5⃣ در این بین سوالات اصلی مغفول ماند : 🔴 کدام عقل سلیم و کدام و تدبیر اجازه داد در شرایط جنگ اقتصادی ، ارز نایاب کشور صرف واردات موبایل و هزاران قلم کالای مصرفی غیرضروری و حتی دارای مشابه داخلی بشود!؟ 🔴 کدام دستگاه نظارتی و امنیتی این فرایند خیانت بار را پیگیری خواهد کرد!؟ 🔴 نتیجه نامه رهبر انقلاب چه شد و چه کسی مسئول پیگیری آن است!؟ 5⃣ ونکته پایانی: آیا دولت در طول پنج سال گذشته، جمعا 26میلیارد دلار یارانه(با این سطح تفاوت از نرخ واقعی پول)در اختیار صنایع داخلی قرار داده است!؟ ✅ حالا سیرک شفافیت برایتان معنی تازه ای پیدا نکرد؟ ✍ حسین شمسیان ✅ @ammarpress عمار پرس eitaa.ir/joinchat/2044657664C50ccd48f34
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چرا کانالهای ضد انقلاب از بعضی روسای جمهور حمایت کردند؟! @salmanraoofi
1 تحريرى نو از نظريه شهرت در اصول متلقات آية الله بروجردى احمد مبلغى در استنباط به فاصله هر چند قدم اگر اجماعى به چشم نيايد، دست كم شهرتى رخ مى نمايد. مسير استنباط را شهرت ها و اجماع ها پركرده اند و همچون علائم راه،جهت هاى مسير را مشخص مى كنند. درگذشته، غالب فقيهان بيشتر اجماع ها و شهرت ها را به چشم علائم راه و جهت هاى مسير نگاه مى كردند و دراين عصر، برخى از فقيهان بى اعتنا از كنار آنها مى گذرند. پذيرش افرطى اجماع وشهرت در ديروز، فقه را در دو زمينه تفسير نصوص و تعيين حكم درموارد غير منصوص، از هواى آزاد عقلانيت تاحدودى بازداشت وكم توجهى به اجماع و شهرت در امروز، فقه را باخطر جدا شدن و دور افتادن از برخى اصول وريشه ها مواجه كرده است. بريدن ديروز از بخشى از عقلانيت اصولى، و گسستن امروز از بخشى از ريشه ها و چارچوبه هاى فقه تفريعى دو روى يك سكه راتشكيل مى دهند. چرا فقيهان ديروز و امروز به رغم مطالعات اصولى پيرامون اجماع وشهرت به موضعگيرى هاى مطلق نگرانه فروغلطيده اند؟ ريشه اين مطلق گرايى كجاست؟ در پاسخ بايد گفت: ريشه درنارسايى مطالعات اصولى است. بررسى هاى اصولى كم دامنه و سريع، توانايى فرونشاندن دغدغه ها و نيازهاى استنباط را درخود ندارند. گاه يك موضوع اصلى چنان با تاريخ پيوند خورده است كه فهم منسجم از آن تنها باغور كردن درتاريخ ميسر است. نظريه پردازى در حوزه برخى از مسائل اصولى ماهيتى پيوسته با تاريخ دارد. رويكرد تاريخى،شاكله هاى ناگفته ذهن و انديشه اصولى را شكل مى بخشد و پنجره نظريه پردازى او را به روى واقعيت ها مى گشايد. اين نياز به ويژه درنظريه پردازى پيرامون اجماع و شهرت كه فهم پيشينه شكل گيرى آنها با چند و چون حجيت آنها درآميخته است دو چندان مى نمايد. عدم رويكردتاريخى و نبود پيگيرى تطور وار وزنجيره اى تاريخ فقه، سبب شده تا به اجماع و شهرتهاى شكل گرفته درامتداد زمان و نيز منشا و نحوه شكل گيرى آنها بى توجهى شود و درنهايت، توانايى تعبيه مطالعات ناظر به تبيين قلمرو اجماع وشهرت معتبر به دست نيايد. آنچه بيان شد سرگذشت فهم اصولى به روايت معمولى و تكرارى حوزه هاست. دراين ميان آية الله بروجردى درزمينه اجماع و شهرت راهى ديگر را پيش كشيد كه هم به پيراسته شدن دقت عقلى درمكتب او انجاميد و هم به ادا شدن حق تاريخ دراين مكتب. نظريه آية الله بروجردى بر پايه نگاه به دو عنصر، ملاك حجيت اجماع و شهرت، وقلمرو اجماع و شهرت معتبر شكل گرفته است. اين نظريه كه مى توان نظريه اجماع و شهرت دراصول متلقات ناميد ديدگاهى شفاف و روشنگر را پيش روى فقيهان قرارمى دهد كه تطبيق آن در عرصه استنباط از افراط و تفريط نسبت به موارد اجماع و شهرت جلوگيرى مى كند و كمتر با ابهام روبه رو مى شود. آية الله بروجردى درنظريه خود پيش از آن كه سايه ديدگاه هاى كليشه اى و آموخته شده در درس ها را بر سر تاريخ بيفكند به تطور ناب و فرايند شكل دهنده تاريخ فقه درقرن چهارم و پنجم نظر مى افكند و درپس تحليل تطور و دگرگونگى تاريخى به نتايجى مهم دست مى يابد. وى بر خلاف بسيارى به جاى آن كه از تاريخ مستنداتى براى انديشه خود بيابد، انديشه را به دست تاريخ مى سپرد تا با دست يابى به نتايج تاريخى دقت و توانايى اش در فهم واقعى تر و دقيق تر موضوع اجماع و شهرت افزايش يابد. البته پيش از او عالمانى جوهره نظريه اصول متلقات را ارائه كرده بودند. بعدا دراين باره بيشتر توضيح خواهيم داد. @salmanraoofi
2 دريغا كه اين نظريه به رغم برخوردارى از ويژگى هايى همچون اتقان علمى،واقع نگرى تاريخى و كاربرى شفاف درعرصه استنباط درسطحى شايسته، بحث انگيز نبوده و به صورت بايسته نقد وابرام های اصوليان را بر نينگيخته است. اين عدم واكنش علمی وسريع در برابر نظريه هايی نو ازاين دست، بيانگرضعف نهفته در سيستم عصبی حوزه های علميه است. گويا اين نظريه نيزبه سرنوشتی همانند ابتكارهای علمی پيشينيان كه گاه پس ازگذشت يك قرن يا بيشتر مورد توجه قرار گرفته اند دچار خواهد شد. انتظار است كه صاحبان انديشه، آنچنان حساس ودقيق گردند كه به محض ارئه شدن مبادی ومقدمات يك نظريه، به عمق آن پی ببرند وفرصت هایحوزه را به توجه وتحليل آن مصروف دارند ودر كوتاه مدت نتايج آن را در صورت درست بودن به جامعه علمی ارزانی بدارند. نظريه آية الله بروجردى با همه نيروى نهفته اى كه درخود براى به چالش كشيدن ديدگاه هاى مرسوم دارد، عملا دركوران بحث و مطالعه قرارنگرفته است. البته انديشمندانى به چشم مى آيند كه به اين نظريه،توجه و رويكرد داشته اند و دامنه مطالعات خود را تا ارائه ارزيابى و تحليلى نسبت به آن، امتداد بخشيده اند. امام خمينى از آن جمله است. وى جايگاهى ويژه را به آن اختصاص داده است. چه آن كه نكاتى رابه نظريه افزوده كه لحاظ آن، نظريه آية الله بروجردى را غناى بيشتر مى بخشد. نوشتار حاضر ضمن توجه به اجماع، تلاش خود را بيشتر بر معرفى شهرت در اصول متلقات گذاشته است. مى كوشيم ضمن بيان ديدگاه هاى آية الله بروجردى، ديدگاه هاى امام خمينى را نيز مرور كنيم. بحث را دردو محور پى مى گيريم: يكى پيشينه نظريه اصول متلقات و ديگرى بررسى و تحليل آن. 1- پيشينه نظريه اصول متلقات مراحل زير سير تطور ديدگاهى را مشخص مى كند كه به نظريه اصول متلقات انجاميد: مرحله اول: طرح مساله تلقى: براى نخستين بار سيد مرتضى از واژه تلقى وجايگاه محورى آن در شكل گيرى احكام و ديدگاه هاى اصحاب امامان(ع) سخن گفت: معلوم ضروره ان شيوخ الاماميه و سلفهم في تلك الازمان كانوا بطانه للصادق و الكاظم و الباقر عليهم السلام و ملازمين لهم و متمسكين بهم و مظهرين ان كل شىء يعتقدونه و ينتحلونه و يصححونه او يبطلونه فعنهم تلقوه و منهم اخذوه فلولم يكونوا عنهم بذلك راضين و عليه مقرين لابوا عليهم نسبه تلك المذاهب اليهم ((334))، آشكار است كه بزرگان اماميه و پيشينيان آنها درآن زمانها، اطرافيان و همراهان امام صادق و امام كاظم و امام باقر(ع)، و تمسك جويان به آنان بودند. آنان اين حقيقت را اظهار مى كردند كه هرچه را معتقدند و مذهب خويش قرارداده اند، و هرچه را درست مى انگارند يا ابطال مى كنند از امامان(ع)تلقى كرده و از او دريافت نموده اند. اگر امامان(ع) به آنچه اصحاب در اختيار داشتند راضى و مقر نبودند، از منتسب شدن اعتقادات و احكام موجود نزد اصحاب به خود جلوگيرى مى كردند... سيد مرتضى درعبارت خود صرفا به اين نكته كه اصحاب در احكام و عقايد، رابطه اى مبتنى بر تلقى با امامان(ع) داشته اند، پرداخته است اما از اين نكته كه اين تلقى، تداوم يافته و در نسل هاى بعدى راه خود راامتداد بخشيده است به اين صورت كه نسل بعد از اصحاب، تلقى احكام را از آنان پى گرفته اند و نسل بعد از آن نسل نيز به تلقى احكام از نسل قبل خود دست زده اند نپرداخته است. به همين جهت،موضوع تلقى از زبان سيد مرتضى صرفا به عنوان گزارشى از وضعيت اصحاب امامان(ع) ارائه شده و مورد استفاده و مصرف براى نظريه پردازى او پيرامون اجماع نشده است. مرحله دوم: طرح تداوم فرايند تلقى تازمان قدما اگر چه در كلمات برخى از قدما مانند شيخ طوسى به اين موضوع كه برخى ازفتاوى به صورت دريافت از شيوخ به دست آمده، اشاره شده است، ولى به صورت مستقل و نگاهى از بيرون، تداوم يافتن روندتلقى از زمان امامان(ع) تا قدما مورد اشاره قرار نگرفته است. آنچه هست طرح نقل روايت از شيوخ است. شايد براى اولين بار شهيد ثانى به اين تداوم توجه نشان داد. او با طرح اين نكته: (تنزل فتاويهم منزله روايتهم، ((335)) فتاواى قدما به منزله روايت كردن آنان به شمار مى رفت) تا حدودى به فضاى انديشه تداوم يابى روند تلقى از دوره امامان تا دوران قدما نزديك شد. @salmanraoofi
3 مرحله سوم: نظريه پردازى پيرامون اجماع بر پايه انديشه تلقى: استرآبادى موسس اخباريگرى به مساله افتاى قدما توجه نشان مى دهد و اجماع آنان برفتوا را كاشف از دليل مى شمرد. از سخن او استفاده مى شود كه جمعى همين عقيده را داشته اند. وى با اشاره به اتفاق صدوقين و كلينى و شيخ طوسى بريك فتوا اين اجماع را معتبر مى شمرد و مى گويد: زيرا اين اجماع بررسيدن نص به آنان يك دلالت قطعى و از نوع عادى دارد. هر انديشمند آگاه برحال قدما، به اجماع آنان، به اين نكته قطع پيدا مى كند. ((336)) پيداست كه استرآبادى هرچند از شهيد ثانى گامى جلوتر نهاده و به فضاى انديشه تلقى نزديك تر شده است، با اين وصف او نيز به صراحت از حقيقتى به نام تلقى وتداوم روند آن از اصحاب تا قدما سخن نگفته است. اهميت سخن او بيشتر دراين نهفته است كه از اتفاق قدما بريك فتوى و كاشف بودن آن از يك نص سخن مى گويد. مرحله چهارم: طرح شفاف تر نظريه اجماع در چارچوب احكام متلقات سبزوارى دركتاب خود، درقالب طرح يك اشكال به صورت «ان قلت» به گونه اى شفاف به مساله تلقى واعتبار اجماع قدما برپايه آن اشاره مى كند. هرچند كه بعد در پاسخ گويى به ان قلت آن را رد مى كند.عبارت او چنين است: راويان حديث و ناقلان اخبار و حافظان آثار، علم و روايت را از اصحاب امامان(ع) دريافت كردند. پس از آنان ديگران آمدند و اين علم را از آنها دريافت كردند و بدينسان در پى نسل پيشين نسل پسين و درپى گذشتگان، آيندگانى آمدند و اين روند را تا زمان بزرگانى كه بعد از آنان آمدند ادامه دادند آنها كه به تدوين علم وضبط اقوال و تمييز بين موارد اختلاف و اتفاق دست زدند. از اين رو هيچ يك از اقوال آنان خارج از اقوال امامان(ع) نبوده است به ويژه آن گاه كه برحكم اتفاق كرده باشند. البته اگر از آنان قول نادرى برخيزد كه از نظر مشهور آنان رد شده باشد، پذيرفتنى نيست. بلكه مى توان گفت: عمل دو يا سه نفر ازمتقدمان، نقش اجماع آنان را ايفا مى كند و اعتبار دارد. ((337)) مرحله پنجم: باز توليد انديشه اصول متلقات و ارائه آن در قالب نظريه اى جامع الاطراف. پر رنگ ساختن ابعاد مساله تلقى و ارائه يك نظريه جامع الاطراف براساس آن، پيرامون اجماع و شهرت تحولى است كه به دست آية الله بروجردى انجام گرفت. به واقع اين قضيه اصولى ديدگاهى را كه قبلاعالمان ارائه كرده بودند، باز توليد كرد و درقالب يك نظريه، پايه هاى آن را مستحكم ساخت، كه در ادامه بحث، ارائه خواهيم داد. @salmanraoofi