5.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆پویا نمایی زیبای شبکه پویا از آیت الله مصباح یزدی به مناسبت تولد ایشان
🔆کاش حوزه ی علمیه یک مرکز رسانه ای قوی برای
دفاع و تبلیغ از
اسلام، نهاد حوزه، مراجع عظام، نشر خدمات اجتماعی طلاب و پاسخگویی هنری به شبهات و موارد لازم دیگر داشت
سازمان تبلیغات اسلامی
و
دفتر تبلیغات اسلامی
می توانند به چنین اموری قیام نمایند
🔆اگر دردی در این زمینه باشد
@salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
2.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وقتی که صدای کارگردان سینما هم از ترویج ابتذال در فیلمهای سینمایی در میاد
@BisimchiMedia
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
4.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اکثر فیلمهای جشنواره فجر امسال فاجعه بار هستند ... از توهین به حضرت زهرا (س) با تبدیل بهشت زهرا به بهشت زهر تا زندگی فاطمه معتمد آریا با دو شوهر در یک خانه😳
حمله منتقد هفت به وضعیت انتخاب فیلم های جشنواره فجر : فیلم ها سرشار از روابط آزاد، سکس پنهان، مشروب و تک خوانی زنان است!
ببینید عضو هیئت انتخاب جشنواره چه جوری مالهکشی میکنه 😐
@BisimchiMedia
🔴ازعمق فاجعه اختلال درقرارگاه های فرهنگی وفضای مجازی کشورخصوصا نهادهای انقلابی همین بس که درسال چهلم انقلاب که دشمن در حال هجوم همه جانبه به اصل دین وانقلاب است اما ازین قرارگاههای فشل پرهزینه،برای دفاع از انقلاب هیچ خبری نیست.
من که ندیده ام آیاشمادیده اید؟
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳️نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد» -1
#فقه
#اصول
نقش ولی فقیه در حفاظت از تمامیت ارضی کشور
📋🖋به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد»، سهشنبه 9 بهمنماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنهای برگزار شد.
👇👇👇
در این نشست علمی حجتالاسلام محمدحسین ملکزاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجتالاسلام مسعودیان بود.
✳️در ابتدای این نشست دبیر جلسه حجتالاسلام مسعودیان به معرفی مرکز تخصصی آیتالله خامنهای پرداخت و گفت: مرکز تخصصی آیتالله خامنهای یک نهاد حوزوی است که از سال 1395 تحت اشراف آیتالله عابدی با رویکرد تبیین اجتهادی و معرفتی در امتداد علوم اسلامی مرتبط با نیازها و مقتضایات روز و نظام اسلامی بر اساس مبانی فکری و عملی امامین انقلاب شکل گرفته است.
در همین راستا و در چشم انداز مرکز، علاوه بر تحوّل حوزه، تربیت نیرو در سطح نیازهای انقلاب اسلامی دیده شده است.
✅تبیین بخش علمی زندگی رهبری
در بخش بعدی این نشست حجتالاسلام ملکزاده به تبیین مطالب خود حول موضوع این کرسی پرداخت و گفت: بنده با توجه به موضوع این بحث که روششناسی اجتهادی حضرت آیتالله خامنهای در فقه الجهاد است لازم میدانم که نخست یک نگاهی به زندگی علمی آیتالله خامنهای داشته باشیم.
با توجه به اینکه وقت برای این کار وجود ندارد بنده دوستان را ارجاع میدهم به سایت KHAMENEI.IR که سایتی جامع و کامل در این زمینه است.
یکی از مدرسین حوزه تعبیرشان نسبت به رهبری این بود که من از زندگی رهبری خیلی خبری نداشتم ولی کتابی را خواندم از یکی از آمریکا نشینان که بر علیه رهبری نوشته بود و او بخشهایی از زندگی رهبری را آورده بود و دیدم که چه بخشهای جذابی دارد و رفتم به دنبال آن و با ایشان آشنا شدم.
گاهی اوقات برخی از امور آنقدر آشکار جلوه میکند که به سراغش نمیرویم و زندگی رهبری نیز یکی از همان موارد است و باید بیشتر به آن پرداخته شود.
🌟🌟🌟🌟🌟
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳️نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد» -2
#فقه
#اصول
✅تعریف روش و روششناسی
عرائض بنده در دو بخش ارائه شده: 1 ـ بخش روش و روش شناسی، 2 ـ تطبیق این بحث بر فقه الجهاد. اما در رابطه با روش اگر بخواهیم برای روش مترادفهایی ذکر کنیم میتوانیم از کلماتی مثل شیوه، اسلوب، راه، طرز، طریقه و متد یاد کنیم و میتوان از آن به جریانی سنجیده و سازمانیافته برای دستیابی به هر هدفی نظیر دانش یا قدرت تعریف کرد.
حالا ازهمین تعریف استفاده میکنیم و وارد عنوان روششناسی میشویم؛ روششناسی عبارت است بررسی و شناسایی شیوه شناخت و پژوهش و عمل انسانی برای فراگرفتن یک موضوع معین یا دستیابی به یک هدف.
تعریف دیگر آن هم عبارت است از: بررسی نحوه استفاده از منبع معرفتی برای دستیابی به نظریه. به این معنا که اگر بخواهیم از یک منبع معرفتی استفاده کنیم برای یک نظریه از چه روشی باید مشی کنیم؟
روششناسی در حوزه سابقه طولانی ندارد ولی در فلسفه غرب بخش زیادی از منابع و کتب را به خود اختصاص داده است. ما در کتب سنّتی اصولی خودمان به طور پراکنده با مبحث روش و روششناسی سروکار داریم ولی مدوّن و منظم نیست.
✅تبیین تعریف اجتهاد
با توجه به موضوع این کرسی لازم است اجتهاد را نیز معنا کنیم. اجتهاد از جهت لغوی یا از جُهد (طاقت و توان) است یا از جَهد (مشقّت) البته میتوان میان این دو معنا جمع کرد بدین صورت که بگوییم: انسانی که تمام جُهد و توان و طاقت خود را برای انجام کاری و از جمله استنباط احکام شرعی به کار میگیرد و بذل جُهد و طاقت میکند دچار جَهد و مشقت هم میشود.
پس مشقت و طاقت (جهد و جَهد) ملازم یکدیگر هستند همچنین میتوان گفت اجتهاد در لغت یعنی: تلاش و کوشش و به کارگیری تمام توان برای انجام کاری دشوار. به طور خلاصه الاجتهاد لغةً: تحمل المشقّه.
✅تبیین معنای اصطلاحی اجتهاد
در معنای اصطلاحی بزرگان دو گونه این واژه را تعریف کردهاند: برخی اجتهاد را از مقوله مَلکه و توانایی و امکان تعریف کردهاند: «ملکةً یقتدر بها علی استنباط الحکم الشرعی الفرعی من الاصل (ای الدلیل) فعلاً او قوةً قریبة.»
اجتهاد یک ملکه و توانایی و امر درونی است که یا فعلاً قدرت دارد که ملکه استنباط حکم شرعی فرعی را به کار گیرد یا قوه قریب به فعل دارد.
برخی دیگر گفتهاند که اجتهاد یک فعل است و ملکه نیست و این طور تعریف کردهاند که : «استفراغ الوسع فی تحصیل الحکام الشرعیه الفرعیه من ادلتها التفصیلیه» این تعریف از میرزای قمّی صاحب قوانین الاصول است.
استفراغ الوسع در این تعریف به معنای به کار بردن نهایت تلاش در تحصیل احکام شرعی فرعی از ادله تفصیله است. آخوند هم اینطور تفسیر کرده است که: «استفراغ الوسع فی تحصیل الحجه علی الحکم الشرعی».
البته اگر بخواهیم یک سطح بالاتر تعریف کنیم آنطور که ما در نوشتههایمان هم آوردهایم باید بگوییم: «اجتهاد در معارف اسلامی عبارت است تکاپوی روشمند برای رسیدن به نظریهپردازی اسلامی».
🌟🌟🌟🌟🌟
@salmanraoofi
#روش_شناسی_اجتهادی_آیت_الله_العظمی_خامنهای_در_فقه_الجهاد
✳️نشست «روششناسی اجتهادی آیتالله العظمی خامنهای در فقه الجهاد» -3
#فقه
#اصول
✅تبیین روششناسی اجتهاد و فقاهت
با توجه به اینکه تعریف اجتهاد و روش و روششناسی مشخص شد، اگر بخواهیم روششناسی اجتهاد و فقاهت را تعریف کنیم، میتوانیم بگوییم: شناخت ابزار و ادوات مشروع در فرآیندهای استنباط دیدگاههای شارع مقدس و بررسی چگونگی و شیوه استفاده و بهرهگیری از آن ابزار و ادواتی که در فرآیند استنباط مشروعیت دارد. این تعریف سابقهای ندارد و تعریفی است که خودمان تدوین کردهایم.
با توجه به این تعریف در روششناسی اولین مرحله شناخت ابزار است و مجتهد در اجتهاد باید بداند که اولاً چه ابزاری را برای اجتهاد قبول دارد و در مرحله دوم از مهارتهای خاصّ خودش به اضافه این ابزار استفاده کند و به استنباط برسد.
شخصی که میخواهد دست به اجتهاد بزند باید پیشنیازهای دانشی، مهارتی و اعتقادی داشته باشد که اینها همان ابزار مجتهد هستند برای عملیات استنباط.
به مجموعه این امور و این پیشنیازهای شناختی، دانشی، مهارتی و اعتقادی که در خدمت امر خطیر اجتهاد قرار میگیرد اصطلاحاً مقدمات، مبانی یا مبادی اجتهاد گفته میشود که منطق و درایه و ... را میگیرد تا برسد به حدیثشناسی، قرآنشناسی، علم اصول و مباحثی از این قبیل.
✅شیوه بهرهگیری
شیوه بهرهگیری و همچنین چگونگی به کار گیری ادلّه فقاهی در فرآیند استنباط شریعت را میتوانیم روش استنباط شریعت نام بگذاریم و بررسی و شناسی این روش را روششناسی اجتهاد نام بگذاریم.
عناوینی شبیه روششناسی تفقّه، منطق فقاهت و استدلالورزی فقهی، و شیوهنامه کشف متون مقدس نیز نامهای دیگر روششناسی فقهی هستند.
✅رابطه علم اصول با روششناسی فقهی
نکته مهمی که وجود دارد این است که گاهی که از روششناسی اجتهاد و فقاهت که سخن به میان میآید به ذهن میرسد که همین علم اصول روششناسی فقاهت است در حالی که باید نسبت میان روششناسی اجتهاد و علم اصول روشن شود.
گرچه دانش اصول فقه بخش قابل توجهی از اجتهاد و فقاهت را به خود اختصاص میدهد اما بدون شک این دو مساوی با یکدیگر نیستند و روششناسی اجتهاد نسبت به علم اصول اعم مطلق است.
البته ممکن است با لحاظ قسمتی از بحثهایی که در دروس و کتب اصول مطرح میگردند و کاربرد مستقیم و جدی در استنباط و استخراج شریعت ندارند بتوان گفت روششناسی اجتهاد و علم اصول عامّین من وجه هستند.
ما الان بیش از دو دهه است که روششناسی اجتهاد را بر سر زبانها داریم و خیلی از افراد بر این باورند که جای روششناسی در حوزه خالی است ولی متأسفانه یک اثر تدوین شده نیز در این مسئله وجود ندارد.
✅تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه
اما یکی دیگر از مباحثی که ما باید در این جلسه به آن بپردازیم مبحث فقه الجهاد است. در این زمینه کتابی از رهبر معظم انقلاب به چاپ رسیده است با عنوان بیان قرآن در تفسیر سوره برائت که حضرت آقا این مباحث را در مشهد ارائه کردند و نوارهای آن تازه پیدا شده و پیادهسازی شده و به صورت یک کتاب مدوّن در آمده است.
در این کتاب که تفسیر سوره برائت هست در ذیل آیه 73: «يا أَيُّهَا النَّبِيُّ جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِمْ وَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ بِئْسَ الْمَصيرُ» مصنف مکرّم آمدهاند و بحثی را راجع به جهاد و معنای جهاد مطرح کردهاند و تذکر دادهاند که اصطلاح فقهی با قرآنی جهاد فرق دارد و نباید این دو باهم خلط شوند.
ایشان گفته اند جهاد در منظر قرآن عبارت است از: «هرگونه مقاومت و مبارزه در برابر دشمن اسلام برای إعلای کلمه اسلام که می تواند در قالب جنگ مسلحانه یا مجاهدت فکری و زبانی باشد یا از طریق صبر بر اذیّت دشمن یا صبر بر فقدان دوستان و مال و همسر و فرزند.»
ایشان در صفحات بعد تأکید میکنند این معنا از جهاد بسیار گسترده است و اختصاص به جهاد نظامی ندارد و حتّی شعر گفتن برای تقویت روحیه مبارزان را نیز شامل است.ایشان از نظر لغوی نیز جهاد را مورد بررسی قرار دادهاند و از قول راغب گفتهاند که: «استفراغ الوسع فی مدافعة العدوّ»
🌟🌟🌟🌟🌟
@salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
☑️کم کاری های جمهوری اسلامی
شاید بگوئید دهه فجر که جای گفتن از کم کاری ها نیست. اما به نظرم وقتش همین روزهاست. همین روزها که همه درگیر جشن انقلابند، گفتن از غربت انقلاب خودش انقلابی گری است.
40 سال گذشت و هیچ گاه به 2 سوال پاسخ ندادیم. حتا در همین 10 روز.
☑️یکم. از اطرافیان تان سوال کنید چرا طاغوت نه؟ بیشتر از فساد اخلاقی شاه و اشرف و دربار و غیره حرفی برای گفتن هست؟ چرا؟ مهمترین خیانت طاغوت چه بود؟ فساد اخلاقی و مالی یا دیکتاتوری یا چی؟ آیا در تبلیغات و کتاب و رسانه های رسمی جز این برایمان گفتند؟
حاکمیت طاغوت یعنی، حسنات و ابرار هم رنگ سیئات دارند. حکومتی که منصوب من عندالله و منسوب از مردم نیست، ولو احکام الله را پیدا کند بازهم قاعده واجتنبوالطاغوت حاکم است؛ چه رسد به حکومت جور و ستم.
☑️دوم. دهه فجر که می شود از مقایسه راه آهن و آب و برق و تلفن و غیره می گویند اما حرف های اصلی می ماند و در مکتب امام خاک می خورد. سوال اصلی اینست که انقلاب برای چه بود؟ چرا قیام کردیم؟ دستاوردهای انقلاب در حوزه مادیات قابل شمارش است اما سخن این است که آنچه انقلاب به معناوی واقعی کلمه در این عالم رقم زد چه بود؟ چه اتفاقی افتاد که امام فرمود در این انقلاب مقلب القلوب بودن حق را دیدیم. امام چه کرد که رهبری انقلاب فرمود " خداوند برای اینکه چرخشی در تاریخ به وجود بیاورد، دستی از غیب باید ظاهر می شد و این دست را (امام خمینی) ظاهر کرد..."
امام چه کرد که رهبری فرمود اگر انقلاب همین کرامت نفس را به مردم داده باشد کفایت می کند؟
انقلاب ملکوت را از غربت در آورد و معنویت را از سر سجاده و مسجد و خانقاه و غیره به عرصه اجتماع کشاند. انسان زنگارگرفته و خاک خورده را اهل قیام کرد و ارزش های انسانی را از خاک به ثریا کشاند. امروز دوست و دشمن با آرمان های انقلاب سخن می گویند و از عدالت و آزادی و مبارزه با ظلم حرف می زنند.
نگذاشتند انقلاب را وجودی و با نظر به اراده الهی درک کنیم. انقلاب را مظهر اسماالله نیافتیم...
و امروز بعد از 40 سال هنوز مجبوریم از رشد راه و جاده و برق و تلفن و غیره بگوئیم....اما این همه هست و این نیست.
@mahdian_mohsen
هدایت شده از روزنه
مباش چنین هرزه گرد و هرجایی!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
#موضع_گیری_های_ژله_ای، ویژگی کسانی است که راه نجات را در برخورد دوگانه و خودهمه پنداری می جویند. این جماعت هر روز به رنگی در می آیند؛ خودآرایی سیاسی را زرنگی می پندارند و نام آن را برخورد فراجناحی می گذارند! اگر کسی واقعا فراجناحی باشد، البته عیب نیست اما رنگ به رنگ شدن و همه رنگی، زرنگی نیست؛ مصداق سیاست معاویه ای و #عمروعاص_بازی است.
خدشه در مفهوم #دشمن نیز یکی دیگر از شگردهای این جماعت است؛ آنان در مقام ایرادگیری از اصحاب انقلاب اسلامی، همیشه #مته_به_خشخاش می گذارند و از مو نمی گذرند اما در مواجهه با #ضدانقلاب، همیشه با #تساهل و #تسامح برخورد می کنند یا آنقدر در مفهوم دوست و دشمن #تصرف می کنند که اساساً #انگلیسی_های_پلید و #آمریکای_جهانخوار و #سازمان_منافقین و دشمنان قسم خورده داخلی نشان دار هم در منظر آنان دشمن حساب نمی شود! غافل از آنکه ملاک دوست و دشمن در منابع دینی و در آراء رهبران انقلاب اسلامی، به وضوح وجود دارد و طبعاً نباید انتظار داشته باشند که انقلابیون، در تطبیق مصادیق، بر طبق تفسیرهای چندپهلوی بی ضابطه این جماعت بی مبنا عمل کنند؟ #فتنه خط قرمز است، رابطه با #ابلیس_اکبر خط قرمز است، دفاع از #داعشی_های_وطنی و #شیعه_انگلیسی خط قرمز است. چرا یاران انقلاب باید از این خطوط قرآنی #کوتاه بیایند و #مطالبه_محترمانه برای مراعاتِ آن را کنار بگذارند؟ اگر امام عصر(عج) تشریف بیاورند، به نظرتان در مواجهه با این پدیده های شوم، چگونه برخورد خواهند کرد؟
درست نیست کسی فکر کند هر که با ما نیست، بر ما ست یا هالکة باطله است؛ حقانیت شعارها و مواضع و افکار در ساحت گفتگوی علمی معلوم خواهد شد اما اگر کسی نداند دقیقا چه می گوید، یا آنچه می داند را دقیقاً نگوید، اینجاست که در هر محفلی او را به صورتی مشاهده خواهید کرد، متفاوت و بلکه معارض با صورت پیشین و این رویه را _جز در مواردی که به ضوابط استثا شده باشد_ چه می توان نام نهاد، جز دورنگی؟!
تئوریزه کردن سیاست ژله ای در حوزه علمیه، از بزرگ ترین آسیب هایی است که یک خط فکری و تشکیلاتی خاص در چند دهه پیشین پی گرفته است؛ آنان شعارشان این است که «ما هم با #انقلابی_ها هستیم و هم با #ضدانقلاب! ببینید ما چقدر وسعت مشرب داریم! یا می گویند «ما می خواهیم مخالفان را #جذب کنیم!» کم رنگ کردن مرزهای سیاسی و شکستن قبح رابطه با ضد انقلاب، کم ترین و اولین آسیبی است که از جانب منادیان این شعارهای خطرناک بر پیکره حوزه مقدسه وارد می آید. وانگهی! از این جماعت باید پرسید تا کنون چند نفر را و به کدام اردوگاه جذب کرده اید؟
اینکه کسی همنشینی با دشمنانِ #تنها_حکومت_شیعی_جهان را _که به فتوای همه یا اکثریت قریب به اتفاق فقهای امامیه #تضعیفش #حرام است_، موجب فخر و وسعت مشرب خود معرفی کند، آسیب بزرگی است که باید برایش چاره جویی کرد. بلکه، کسی نگفته معاندین انقلاب اسلامی را به دریا بریزیم یا فرصت نفس کشیدن به آنان ندهیم (چه اینکه در چهار دهه قبل نیز چنین بوده و حضرات با خیال آسوده به ریشه کنی انقلاب اسلامی مشغول بوده اند)، اما چه ضرورت دارد که هم پالگی با دشمنان رسول الله و ولایت الله را تجویز یا تطهیر کنند؟
فارغ از هر آسیبی که از ناحیه تجویز کنندگان #سیاست_ژله_ای بر ساحت اندیشه مطهر و اصیل حوزه مقدسه وارد آید، باید عوارض این رویه را متوجه طرفداران آن دانست؛ چه اینکه اگر کسی بدون شناسنامه فکری و سیاسی مشخص به کنش گری بپردازد، در کوتاه زمانی وجهه خود را نزد همه طیف ها از دست خواهد داد. همه با دیده ای مشکوک به او می نگرند، در مورد شخصیتش مردد اند، او را در پستوهای محرمانه خود راه نمی دهند و چنین افرادی، از اینجا مانده و از آنجا رانده خواهند شد.
مروری اجمالی بر سیره معصومین(علیهم السلام) اثبات خواهد کرد که کدام رویه مورد پسند آن حضرات است؛ #هرزه_گردی و هرجایی بودن را هیچ پیغمبر و امامی تجویز نکرده است!
@rozaneebefarda
🔔 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مجازی برگزار می کند:
📚 سلسله نشست های پیام انقلاب اسلامی به انسان معاصر
نشست دوم: استاد رحیم پور ازغدی با موضوع استکبار ستیزی و ایجاد صلح جهانی
وحدت و همزیستی با تمامی انسان ها
دموکراسی و مردم سالاری
🗓 زمان : شنبه 13بهمن مطابق با 26جمادی الاولی و 2 february
🕰 ساعت :
19:00 به وقت ایران
18:30 به وقت مکه، عراق، ترکیه و بحرین
17:30 به وقت لبنان
20:30 به وقت پاکستان
21:00 به وقت هند
15:30به وقت لندن
📌 آدرس های پخش آنلاین:
1⃣ http://live.mou.ir/webinarfarsi
2⃣ http://tv.mou.ir