#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
ضرورت طراحی گواهی تحصیل حوزوی
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود به ضرورت ارایه گواهی ها و اجازه های حوزوی به جای مدارک معادل دانشگاه پرداخته و می فرمایند:
نکته دیگر که من چندین سال است به مسئولین حوزه گفته ام و تا حالا نشده گویا سختشان است اینکه وقتی فردی جایی درس می خواند نیاز به مدرک و شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که این را با شهادتِ دانشگاهی مخلوط کردند. اول که خواستند بگویند دکترا. الان هم می گویند معادل دکترا ! شما مثلا بیایید بگویید ۳ سال اول این موسسه، اسمش چه است. برای مراحل بعدی هم همینطور. برایش یک اسمی مشخص کنید و موسسه شهادت دهد که فلانی به این حد رسیده است.
در نظام دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده است، زمان های قدیم سیکل اول و سیکل دوم بود. بعد دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس و دکترا شما بدون تقلید از آنها یا انطباق با آنها که مطلقا به نظرم این انطباق و معادل سازی درست نیست چون نوع کار آنها با کار ما متفاوت است. اما شما شهادت های خود را مشخص کنید. البته از قدیم چیزهایی داشته ایم ؛ اجازه اجتهاد از همین قبیل است. یا اجازه روایت حدیث و نقل حدیث می دادند و معمول بود. حالا متاسفانه ، واقعا متاسفانه نیست. الان آقایان احتیاط می کنند اجازه نمی دهند که تبعاتی نداشته باشد اما شما گواهی برای مراحل مختلف ایجاد کنید.
ضرورت انس با قرآن و احادیث
معظم له در بخش دیگری در مورد ضرورت انس با کتاب و سنت فرمودند:
در خصوص انس با قرآن و حدیث برای برنامه های درسی نمی دانم. چون آقایان زحمت کشیده اند و برنامه ریزی کرده اند و از کمرِ کار وارد نمی شوم اما تفسیر مهم است. حتی اگر در برنامه درسی تان نباشد، تفسیر مجمع البیان بسیار خوب و عالمانه است و مرحوم طبرسی ملّایی و تسلطِ خود را در جاهایی که نیاز بوده نشان داده است. انس با قرآن جداگانه و انس با تفسیر جداگانه ضروری است. برای حدیث هم احتیاج شماست. به رجال و علم حدیث و اینها نیاز دارید و علی القاعده در برنامه های شما هست.
جهت گیری انقلابی
حوزه انقلابی نکته دیگری بود که مقام معظم رهبری به آن به عنوان مهمترین نکته پرداخته و فرمودند:
نکته آخر اینکه جهت گیری انقلابی مراقب باشید مقهور هیچ کدام از این شاخصههای موسسه قرار نگیرد. طلبه ما استاد ما فاضل ما، مرجعِ ما اگر معتقد به این تحول عظیم یعنی انقلاب بود، به درد این کشور خواهد خورد؛ اگر نبود، به درد جمهوری اسلامی نمی خورد، من که می گویم حوزه انقلابی منظورم شعار دادن نیست. البته شعار هم گاهی لازم است من هم شعار می دهم اما اینکه می گویم حوزه انقلابی یعنی معتقد باشیم که این تحول (انقلاب) باید همچنان ادامه پیدا کند. تحول، متوقف شدنی نیست. یعنی هر روز کامل تر و بهتر و عمیق تر شود. باید معتقد باشیم. دشمنان را بشناسیم. دشمنان این حرکت تحولی را بشناسیم. وگرنه مغلوب سیاستهای دشمنان اسلام خواهد شد.
همه نگاه ها به جمهوری اسلامی
مقام معظم رهبری به نگاه جهان اسلام و ملتهای سرخورده از تمدن های مادی غربی و شرقی به انقلاب اسلامی ایران اشاره نموده و فرمودند:
امروز جهان اسلام نگاهش به مجموعه جمهوری اسلامی است. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و زندگی اسلامی خیلی زیاد است. ملتهایی که سرخورده شده اند از تمدنهای مادی غربی و شرقی اما مرجع و ستونی که به آن تکیه کنند ندارند. لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی است البته دشمنان نمی خواهد معلوم شود اما وجود دارد. الان در کشورهای عربی که سرانش به خون جمهوری اسلامی تشنه اند، اگر فرد یا اثری از جمهوری اسلامی به آنجا برود مردم استقبال می کنند. چشم همه به اینهاست. دنیای اسلام به حرکت انقلابی ما نیاز دارد. اینکه در داخل برخی افراد مواضعی دارند که مغایر با گرایش انقلاب است نه حتی ضد بلکه مغایر است، ضربه می زنند و خیانت می کنند.
توجهات معنوی
معنویت و توجه به نمازشب نکته پایانی فرمایشات مقام معظم رهبری بود. معظم له فرمودند:
و نکته آخر اینکه بدون توجهات معنوی، دعا، توسل، نماز شب و صحیفه سجادیه نمی شود. اگر بخواهد ارتباط قلبی اش با خدا را حفظ نکند نمی شود. مرحوم حاج آقا احمد آقا گفت امام شبها – که آن موقع امام حدود هشتاد و خرده ای عمر داشت- می گفت امام نیمه شب که گریه می کند دستمالهای معمولی برای اشکهای او کفایت نمی کند و از حوله استفاده می کند و خدا هم به او کمک کرد به خاطر همین معنویت و استغاثه. شماها جوانید دلهایتان پاک و پاکیزه است و خیلی خوب می توانید دلها را متوجه خدا بکنید. با دعا و توسلات انس داشته باشید. به خصوص نماز شب را توصیه می کنم تا آنجایی که می توانید و اگر نتوانستید قضایش را بخوانید و درک شود که به شما نورانیت می دهد و این نورانیت به شما در پیدا کردن راه کمک می کند.
@salmanraoofi
🔆احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
#مقام_معظم_رهبری
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
@almorsalat
@salmanraoofi
🔆 آیا فردا شب لیلة الرغائب است؟؟
🔻همانطور که مستحضرید اولین شب جمعه ماه رجب، لیلة الرغائب است که در مفاتیح اعمالی برای آن ذکر شده از جمله روزه گرفتن اولین پنجشنبه ماه رجب.
🔻اما از طرفی ماه رجب امسال، اولین جمعه اش روز اول ماه رجب است و طبیعتا پنجشنبه، روز آخر ماه جمادی الثانی است و جزو ماه رجب نیست. در حالیکه شیخ عباس قمی در اعمال لیلةالرغائب (اولین شب جمعه ماه رجب) میفرماید اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه بدار.
🔻برخی از بزرگان در شب لیلة الرغائب امسال بین پنجشنبه اول ماه یا پنجشنبه هفته بعد به تردید افتادهاند. با تحقیقی که انجام شد، نظر میرزاجوادآقا ملکی تبریزی، عارف اخلاقی را در کتاب المراقبات صفحه ١٢١ یافتیم که میفرماید:
" اگر اتفاقا روز اول ماه رجب، جمعه باشد، عمل مذکور با عمل شب رغائب تطبیق نمیکند. عمل به روایت در صورتی است که روز اول ماه جمعه نباشد و اگر رو اول، جمعه باشد عمل لیلة الرغائب را باید برای شب جمعه بعد گذاشت..."
✅ بنابراین به اطلاع همه مؤمنين میرسانیم پنجشنبه شب، لیلة الرغائب نیست و اگر میخواهید از فضیلت این شب بهرهمند گردید، پنجشنبه هفته بعد (یعنی اولین پنجشنبه ماه رجب) را روزه بدارید و آن شب جمعه، لیلة الرغائب خواهد بود که فضیلت بسیار دارد.
(لطفاً اطلاع رسانی شود.)
@Hosein_jalali
https://eitaa.com/salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🌙بمناست حلول ماه مبارک رجب
🏳و آغاز سال نو تحصیلی معنوی
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز از تهذیب قلب غفلت نکنید، پایه همه بدبختیهای ملتها عدم خودسازی است لذا همه باید تهذیب نفس کنید! ۷۸/۶/۱۰
‼️اشتباه است که ما خیال کنیم دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است، ما یک دشمن خطرناکتر از آمریکا و صهیونیسم هم داریم و آن نفس است! ۸۰/۵/۶
‼️جوانان عزیز، بینش سیاسی لازم است اما اصل نیست، اصل ایمان است که باید در دلهایتان مستقر شود که با خودسازی میسر است، با نفس خود مبارزه کنید، به نماز و دعا و ذکر توجه کنید اینها شما را در برابر دشمن پولادین خواهد کرد! ۷۰/۸/۱۵
‼️کلید حل مشکلات، «دعا، یاد خدا و اصلاح دلها» است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند. «تقوا» که عامل ایستادگی است، برای مسئولان از اوجب واجبات است و این در گرو تقویت ارتباط با خداست! ۹۷/۱/۲۰
📌نکته؛
🏳عارفان بالله همچون شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح، ماه رجب را آغاز سال خودسازی قرار دادهاند!
⚠️توجه؛
📗کتاب عرفان عملی در بیان رهبری کتابی موجز، ارزان، کاربردی، بامفاهیم عرفانی و مصادیق تاریخی، حتما بخوانید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
سلمان رئوفی
«آیت الله جوادی آملی» از مراجع تقلید درباره زمان «لیلة الرغائب» با توجه به برخی اختلاف نظرها درباره
#یادداشت_شما
#لیله_الرغائب
🔆با توجه به اینکه امسال روز اول ماه رجب ، جمعه می باشد در خصوص اینکه آیا #لیله_الرغائب با شب اول ماه تطبیق میکند یا با شب جمعه بعد اختلافی بین علما رخ داده است و فی المثل طبق شنیده ها علامه جوادی حفظه الله امشب را #لیله_الرغائب اعلام نموده اند.
🔆مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف "المراقبات" چنین فرضی را که روز اول رجب مصادف با جمعه باشد مطرح کرده و این گونه پاسخ داده اند : "اگر اتفاقا روز اول ماه رجب جمعه باشد عمل مذکور در قسمت آخر روایت با عمل شب رغائب تطبیق نمیکند و جمود به ظاهر روایت اقتضا میکند که بگوییم عمل به این روایت در صورتی است که روز اول ماه جمعه نباشد... "
🔆اما روایت مذکور در بیان ایشان این است " ...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ... لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَيْلَةِ أَوَّلِ خَمِيسٍ مِنْهُ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَةً فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي اسْأَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَاتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَلِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ يَصُومُ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ ثُمَّ يُصَلِّي مَا بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ وَ الْعَتَمَةِ اثنا عشر [اثْنَتَيْ عَشْرَةَ] رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَة..." (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج95، ص: 395)
🔆به نظر میرسد اینکه ایشان مناط را روی ذیل روایت برده و با ذیل میخواهد صدر را تخصیص بزند ، درست نباشد چرا که ذیل روایت :
🔆اولا با "ثم قال" از صدر جدا شده.
🔆ثانیا ظهور ذیل روایت در خصوص عمل روز اولین پنجشنبه است و در کلام حضرت قرینه دال بر مقدمه بودن این عمل به نسبت عمل شب رغائب ( آنگونه که در عمل ام داوود شاهدیم که روزه ثلاثه ایام مقدمه عمل روز سوم است) وجود ندارد. لذا میتوان فرمایش حضرت را ناظر به دو عمل مستحبی جداگانه دانست.
🔆اما عبارت "لیله اول خمیس منه" که در صدر روایت موجود است به خوبی نشان میدهد که در فرض محل بحث (روز اول ماه رجب ، جمعه باشد) میتوان از قید "اول خمیس منه : من شهر الرجب" چنین استظهار نمود که عنوان لیله الرغائب به شرطی صادق است که "پنجشنبه" آن هم در ماه رجب واقع شده باشد چرا که در ترکیب اضافی "لیله اول خمیس منه" مضاف "لیله" و "اول خمیس منه" مضاف الیه می باشد ، لذا ظرف"فیه" قید برای "خمیس" است نه "لیله".
🔆با این حساب به نظر می رسد که اصل استظهار میرزاجواد آقا ملکی تبریزی به نسبت علامه جوادی آملی از قوت بیشتری برخوردار باشد .
والله اعلم.
محمد اسمی زاده
سطح ۲
@salmanraoofi
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
نظر استاد سید احمد مددی درباره لیلة الرغائب
چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و بهجا آوردن آن میان مردم، بهویژه نسل جوان خیلی رایج شده؛
ابتدا بخشی از صحبتهای آیتالله مددی در درس خارج اصول در تاریخ ۱۳۹۰/۷/۲۰ را نقل میکنیم سپس به تحقیق می پردازیم:
«همین صلات لیلة الرغائب که باز هم سید بن طاووس این را نقل کرده؛ به عین این سند و متن -که اصلاً متن و سند هم مال آنها {یعنی اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی {سنّی} آمده!!...
اسمش را هم گذاشته اند شب آرزوها!!
لیلة الرغائب! یک حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب این چه درجه و قوت احتمالی برای آدم میآورد؟!...
چون اهل سنّت که شما میدانید به چه وضعی نماز تراویح را میخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طی سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و این نماز لیلة الرغائب را میخوانند؛ یعنی لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت بعد از تراویح است!!
تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة الرغائب، درجه دوم!!...»
🔻🔻🔻🔻🔻
برای توضیح بیشتر میتوان گفت:
بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه میتوان از ابن جوزی و نووی و دیگر بزرگان حدیث اهلسنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ شمردهاند.
ابن جوزی مینویسد:
«هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!»
قال النووی:
«و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منکرتان قبیحتان، و لا تغتر بذکرهما فی کتاب قوت القلوب ـ لأبی طالب المکی ـ والإحیاء ـ للإمام الغزالی ـ ، ولیس لأحد أن یستدل على شرعیتهما بما روی عنه علیه الصلاة والسلام أنه قال : { الصلاة خیر موضوع } فإن ذلک یختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ، ولا یغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ علیه حکمهما من الأئمة فصنف ورقات فی استحبابهما فإنه غالط فی ذلک... و قال أبو الفرج بن الجوزی: صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وکذب علیه.» المجموع (4/ 61).
امّا مایه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت میدانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد میکنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهلسنت، آن هم با سندی غیرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترویج نمودهاند؟!
پاسخی که به نظر میرسد، این است:
۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده.
۲- علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که به سیّد و قداست او داشتهاند، این روایت را نقل کردهاند.
البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملی(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل کردهاند:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلی به بنیزهره اجازه داده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند و در پایان میگوید: سید بن طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است.
علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازهنامه علامه حلی به بنیزهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تکتک راویان را با شرح رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل میکند که عبارتاند از:
1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛
2. الحسن بن الدربی: عالم جلیلالقدر بود؛
3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل حدیث مینویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج 104، ص 123 مینویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛ نه دو نفر! و بعد مینویسد وی فقیهی صالح بود؛
4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛
5. شرفالدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛
6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوانبودن راویان با نام علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛
7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛
8. ابو عبدالله الحسین بن علی: علامه مجلسی مینویسد مشخص نیست وی چه کسی است؛ اما هر کس باشد، انسان صالحی بوده است؛
@salmanraoofi
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ علامه مجلسی می نویسد در کتابهای رجالی و غیره، مشخص نیست وی ثقه است یا نه
10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی یا ابو الفتح بن رجاء: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی یا عبد العزیز بن راشد بندار: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای رجالی اهل سنت نیز فقط به نام وی اشاره شده و هیچ کلمهای بر مدح یا ذمش وجود ندارد و در کتابهای روایی نیز، بیش از چهار روایت از وی نقل نشده است که یکی همین نماز لیلة الرغائب است که جعلی دانسته شده و در معجم المؤلفین آمده که وی صوفی بود
13. علی بن محمد بن سعید البصری: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و غیر از حدیث لیلةالرغائب، روایتی از این فرد در کتابهای معتبر یافت نشد
14. پدرش: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای اهل سنت نیز توثیق یا رد نشده است و از وی بیش از سه چهار روایت در کتابهای اهل سنت و شیعه نقل نشده است
15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر میگوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است؛ غیر از این روایت، حدیثی از وی در کتابهای شیعه و سنی یافت نشد و از سوی دیگر، در کتابهای رجالی نامی از وی نیست تا روشن شود ثقه بوده یا نه
16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز مینامند؛ برخی گفتهاند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر میگویند وی تدلیس میکرد!
17. انس بن مالک: وی خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بود که البتّه از بیعت و یاری و شهادتدادن به نفع حضرت علی(ع) سر باز زد و امام علی(ع) او را نفرین کرد که به برص و کوری دچار شد
نتیجهگیری:
با توجه به بررسی سندی این روایت، میتوان نتیجه گرفت که چنین حدیثی معتبر و مستند نیست و به دلایل زیر نمیتوان مستحببودن اعمال لیلة الرغائب را ثابت کرد:
1.توثیق نشدن افراد ذیل در این روایت: سدید الدین ابو الحسن علی بن الحسن؛ مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی؛ عبد الواحد بن راشد الشیرازی؛ علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله
2.شبیه این روایت با سلسله سندی دیگر، در کتابهای اهل سنت آمده است که با راویان آخر این حدیث مورد بررسی، مشترک هستند(علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله) و کتابهای رجالی اهل سنت، به اتفاق آن را جعلی و ساختگی دانستهاند
3.روایت سید بن طاووس مرسل و در نتیجه، ضعیف است
4.روایت شیخ حرّ عاملی با همان سندی است که در روایت مجلسی آمده که اعتبارش ثابت نشد
5.غیر از این سه روایت، یعنی روایت وسائل الشیعه و بحار الانوار و روایت اهل سنت و روایت سید بن طاووس که در واقع، همه یک روایت هستند و آن را حمید طویل از انس بن مالک نقل کرده است، روایت دیگری در اثبات مستحببودن نماز و دیگر اعمال لیلة الرغائب وجود ندارد
6. جالب است که خود علامه مجلسی(ره) در کتاب زادالمعاد خویش که شبیه مفاتیح است مینویسد: «و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند ... و لهذا لم نورد فی هذه الرسالة صلاة لیلة الرغائب المشهورة مع أنّها منقولة عن طرق العامّة!»(زادالمعاد، ص 42)
یعنی به همین دلیل(عدم اعتماد به سند) ما نماز لیلة الرغائب مشهور را در این رساله نیاوردیم، علاوه بر اینکه از راه عامّه(اهل تسنّن) هم نقل شدهاست!
در پایان باید گفت: قاعده «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذیرش همه فقهاء نیست و به دلیل اشکالات سندی موجود، بهجاآوردن این اعمال، به قصدِ ورود و مستحببودن، اشکال دارد؛ امّا بهجاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعی ندارد
اما از آنجا که عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمیشوند و پس از فراگیرشدن تبلیغات رسانهای، این اعمال را به گمان مستحببودن انجام میدهند، باید تا آنجا که میشود مردم را آگاه کرد تا مبادا بدعتی چون لیلة الرغائب وارد دین شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگیرد!
زیرا بدعت، هر چیز عجیب و غریبی نیست که با اصول منافات داشته باشد؛ بلکه بدعت یعنی داخلکردن چیزی در دین، که جزء دین نیست(إدخال ما لیس فی الدین، فی الدین!) پس حتی نماز و روزه خاصی که در دین نیست، اگر وارد دین شود، بدعت است!
حتی برخیها تعریفشان از بدعت، از این هم وسیعتر است و میگویند: إدخال ما لم یعلم أنّه من الدین فی الدین! یعنی طبق این تعریف، میتوان گفت از آنجایی که ما نمیدانیم لیلة الرغائب، جزء دین هست یا نه، داخلکردنش در دین، بدعت است و بیمفسده نیست
🔆منبع وبلاگ هاشم سربندی
@salmanraoofi
4_5879666505733374514.doc
72.7K
نوشته ۱۱ سال پیش محمدباقرملکیان درباره #لیله_الرغائب که بازبینی نشده
🔆ادله ارائه شده کافی نیست ولی بحث علمی جالبیست.
آیا ادله تسامح شامل چنین مواردی هم میشود؟بحث مفصلی میطلبد
@salmanraoofi
🔆 #علامه_عسکری: من در میان علمای شیعه کسی را به جامعیت حضرت امام(ره) سراغ ندارم
ایشان علاوه برآن تبحّر عمومی فقها ، یک محدث موفق هم بود و چنین جامعیتی در فهم از حدیث ، تاثیر می گذارد.
(چهل حدیث) ایشان و یا
(شرح حدیث جنود عقل و جهل ) و یا
(شرح دعای سحر) ایشان را نگاه کنید، تمامی اینها ،آیینه مهارت او در فهم حدیث اند.امام در رجال هم خیلی دقیق بود مثلا کتب روایی حاجی نوری را غالبا فاقد اعتبار می داند.
پ ن: این مطلب علامه عسکری ره تعریضی است بر حاجی نوری که کتابی در اثبات تحریف قرآن نوشته است و اما علامه بزرگوار کتابی به نام القرآن الکریم و روایات المدرستین در جواب کتاب حاجی نوری نوشتهاند و در آن اثبات کردهاند که مطالب حاجی نوری در کتابشان فاقد اعتبار علمی است.
📚مرزدار مکتب اهل بیت ص ۱۱۹
@Allameaskari
@salmanraoofi
🔆 #لیله_الرغائب، پنجشنبه هفته آینده است
🔹آیتالله خامنهای #رهبر_معظم_انقلاب در پاسخ به سؤالی در خصوص لیلةالرغائب، پنجشنبه هفته آینده را زمان انجام اعمال این شب دانستند.
🔹با توجه به اینکه پنج شنبه آینده، اولین پنج شنبه ماه رجب میباشد، اعمال لیلة الرغائب، به نیت رجاء در شب جمعه آینده انجام شود.
@salmanraoufi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
با حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی؛
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به ریاست قوه قضائیه منصوب شد
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی در حکمی حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی را به ریاست قوهی قضائیه منصوب کردند.
رهبر انقلاب اسلامی در این حکم با تأکید بر لزوم تحول در قوه قضائیه و آغاز پرقدرت دوران جدیدی که زیبنده گام دوم انقلاب باشد، از فقاهت، دانش، تجربه، سلامت، امانت و کارآمدی حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در مقاطع گوناگون خدمت و سوابق طولانی ایشان در قوه قضائیه و آشنایی کامل با همه زوایای آن، به عنوان دلایل این انتخاب یاد، و در ادامه هشت توصیه مهم خطاب به رئیس جدید قوه قضائیه بیان کردند.
متن حکم رهبر معظم انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب مستطاب حجة الاسلام و المسلمین آقای حاج سید ابراهیم رئیسی دامت برکاته
آغاز دههی پنجم انقلاب و گذشت چهل سال از تشکیل دادگستریِ مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی، ایجاب میکند که با تکیه بر تجربهها و دستاوردها و رهنمودهای انباشته در این نصاب زمانی، تحوّلی متناسب با نیازها و پیشرفتها و تنگناها در قوهی قضائیه صورت گیرد و دستگاه عدالت با نَفَسی تازه و انگیزهئی مضاعف و نظم و تدبیری حکمتآمیز، دوران جدیدی را که زیبندهی گام دوم انقلاب است، با قدرت و جدیت آغاز کند.
اینجانب برای تحقق این مقصود حیاتی، جنابعالی را برگزیدهام که دارای سوابق طولانی در سطوح مختلف قوهی قضائیه و آشنا با همهی زوایای آن میباشید و از طرفی در کنار فقاهت از تحصیلات حقوقی و دانش و تجربه در این عرصه مهم برخوردارید، و سلامت و امانت و کارآمدی خود را در مقاطع گوناگون خدمت نشان دادهاید.
سند تحول قضائی پیشنهادی جنابعالی را ملاحظه کردم. بر اساس مشورتها و نظرات کارشناسی، آنرا مفید و کارساز میدانم. با این حال چند نکته را مؤکداً به جنابعالی سفارش میکنم.
نخست آنکه برای همهی فصول این سند و بندهای ذیل آنها، زمان تعیین کنید و خود و همکارانتان را بر پایبندی به سرآمد برنامه الزام نمائید. در زمانبندیها نه عجله و نه مماطله نباید راه داده شود.
دوم آنکه در همهی فصول تحول، مردمی بودن و انقلابی بودن و ضد فساد بودن را رعایت کنید.
سوم آنکه عنصر نیروی انسانی صالح را در رأس عوامل تحول و پیشرفت قوه بدانید. سلامت قضات و پاکیِ دامن آنان از هر گونه فساد، شرط لازم و اوّل برای همه توفیقات شما است. در ریشهکنی فساد از درون قوه که مایهی مباهات شما و سرافرازی اکثریت قضات دادگاهها و دادسراها است، هیچ تردید و درنگ نکنید.
چهارم آنکه گسترش عدل و احیاء حقوق عامه و آزادیهای مشروع و نظارت بر اِعمال قانون را که در شمار هدفهای قوه قضائیه در قانون اساسی است در رأس برنامهها قرار دهید. این موجب اعتماد مردم و دلگرمی آنان به قوه قضائیه در حوادث و منازعات خواهد شد.
پنجم آنکه در برخورد قضائی ملاحظهی این و آن را نکنید.
ششم آنکه از جوانان صالح و انقلابی و فاضل در مسؤولیتهای قوه استفاده کنید.
هفتم آنکه قاضی و دادگاه را عزیز بدارید. احساس عزت و شرافت در قاضی، سدّ محکمی در برابر انگیزهها و عوامل نفوذ و انحراف است.
هشتم آنکه همکاری با قوای مجریه و مقننه و همافزایی با آنان را که سفارش همیشگی اینجانب است در نظر داشته باشید. آنان نیز موظف به همراهی و همکاری با شمایند.
در پایان لازم میدانم از آیت الله آملی بخاطر تلاشهای ارزشمندشان تشکر و قدردانی کنم و برای توفیق کامل جنابعالی و همکارانتان دست دعا و توسل به درگاه ربوبی بلند کنم و توجهات و دعای حضرت بقیة الله ارواحنا فداه را مسألت نمایم.
والسلام علیکم و رحمة الله
سید علی خامنهای
۱۶ اسفند ۱۳۹۷
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
به زودی ارائه ۱۰جلسه
که خلاصه ۴۰ جلسه مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
در حوزه علمیه مشکات قم است را
که ارائه بار سوم آن در این مدرسه بود
ان شاء الله بارگزاری می کنم
🔆برای ارائه در مدارس دیگر در قم یا تهران هم آمادگی دارم
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۱۲/۴
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند
این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی
1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار
2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی
3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و
١/ اجتهاد و استنباط
٢/ بحث مهندسی استنباط
٣/ مکتب شناسی اصولی
4⃣نکته ای در عدم خلط
١/ روش تحقیق،
٢/ روش طرح بحث
٣/ روش تدریس
در تشخیص مکتب فقهی
5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر
روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی
6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی
7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی
8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی
9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی
0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی
1⃣1⃣نقاط مکتب ساز در مباحث فقهی
2⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی
جلسه 1 مکتب شناسی
https://eitaa.com/salmanraoofi/27
جلسه 2
https://eitaa.com/salmanraoofi/29
جلسه 3
https://eitaa.com/salmanraoofi/32
جلسه 4
https://eitaa.com/salmanraoofi/34
جلسه 5
https://eitaa.com/salmanraoofi/35
جلسه 6
https://eitaa.com/salmanraoofi/36
جلسه 7
https://eitaa.com/salmanraoofi/37
جلسه 8
https://eitaa.com/salmanraoofi/38
جلسه 9
https://eitaa.com/salmanraoofi/39
جلسه 10
https://eitaa.com/salmanraoofi/44
جلسه 11
https://eitaa.com/salmanraoofi/51
جلسه 12
https://eitaa.com/salmanraoofi/55
جلسه 13
https://eitaa.com/salmanraoofi/56
جلسه 14
https://eitaa.com/salmanraoofi/57
جلسه 15
https://eitaa.com/salmanraoofi/152
جلسه 16
https://eitaa.com/salmanraoofi/157
جلسه 17
https://eitaa.com/salmanraoofi/159
جلسه 18
https://eitaa.com/salmanraoofi/161
جلسه 19
https://eitaa.com/salmanraoofi/162
جلسه 20
https://eitaa.com/salmanraoofi/1210
جلسه 21
https://eitaa.com/salmanraoofi/1211
جلسه 22
https://eitaa.com/salmanraoofi/1319
جلسه 23
https://eitaa.com/salmanraoofi/1334
جلسه 24
https://eitaa.com/salmanraoofi/1339
جلسه 25
https://eitaa.com/salmanraoofi/1340
جلسه 26
https://eitaa.com/salmanraoofi/1341
جلسه 27
https://eitaa.com/salmanraoofi/1349
جلسه 28
https://eitaa.com/salmanraoofi/1350
جلسه 29
https://eitaa.com/salmanraoofi/2170
جلسه 30
https://eitaa.com/salmanraoofi/2171
جلسه 31
https://eitaa.com/salmanraoofi/2172
جلسه 32
https://eitaa.com/salmanraoofi/2833
جلسه 33
https://eitaa.com/salmanraoofi/2834
جلسه 34
https://eitaa.com/salmanraoofi/2887
جلسه 35
https://eitaa.com/salmanraoofi/2941
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
اگر یکی از بزرگواران بتواند تبادلات کانال را به عهده بگیرد کمک بزرگی به کانال بحوث خواهد بود
افرادی که می توانند شبها ساعت ده بنر تبادل را بگذارند
و صبحها ساعت نه یا ده بردارند
و مایل به کمک هستند
لطفا به @srsr1359
پیام بدهند
متشکر
@salmanraoofi
#سیره_ائمه علیهم السلام
🔆دو نکته از دوران زندگی امام باقر (ع):
1⃣ مبارزه با تحریف در معارف و احکام اسلامی
2⃣ ایجاد تشکل
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
🔆دوران زندگي امام پنجم، امام باقر علیه السلام، به طور كامل ادامه منطقي دوران زندگي امام سجاد است. اكنون ديگر، جمعي گرد آمده اند و شيعه دوباره احساس وجود و شخصيت مي كند.
دعوت شيعي كه چند سالي بر اثر حادثه كربلا و حوادث خونين پس از آن مانند حادثه حرّه و حادثة توّابين و سختگيريهاي خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوششهاي بسيار ضخيم ارائه نميشد، اكنون در بسياري از اقطار كشورهاي اسلامي، مخصوصاً در عراق و حجاز و خراسان، ريشه دوانيده و قشر وسيعي را به خود متوجه ساخته و حتي در دايره اي محدودتر به صورت یک پيوند فكري و عملي كه مي توان از آن به یک «تشکیلات حزبي» تعبير كرد، در آمده است.
🔆در مورد امام باقر عليه الصلاة و السلام حرفهای زيادى هست، منتها به دو نكته از زندگى آن حضرت اشاره میکنم:
🔆یكي عبارت است از مبارزه آن حضرت با تحريف در معارف اسلامى و احكام اسلامى؛ اين چيزى بود كه در دوران امام باقر از هميشه پيش از زمان آن حضرت، مشروحتر و مبسوطتر و گسترده تر انجام شد.
🔆مبارزه فرهنگى فقط نشستن و از احكام اسلام چيزهایی را بيان كردن بدون یک جهتگيرى، بدون یک سَمتگيرىِ انقلابى و مبارزى نيست، اين مبارزه نيست. بلكه مبارزه فرهنگى اين است كه سعى كنند ذهنيت مردم را و فرهنگ حاكم بر ذهنهاى مردم را عوض
كنند، تا راه را براى حكومت الهى هموار كنند و راه را بر حكومت طاغوتى و شيطانى ببندد و امام باقر اين كار را شروع كرد.
🔆كار ديگرى در زندگى آن حضرت هست كه آن عبارت است از تشكل. يعنى چه؟ یکی از كارهاى امام باقر همين بود، كه كسانى را از شاگردان خود و از دوستان خود تربيت كند، بالا بياورد، به صورت اختصاصى آنها را مورد توجه قرار بدهد- شاگردان ويژه آن حضرت - بعد آنها را به همديگر وصل كند و در سرتاسر دنياى اسلام آنها را به عنوان یک قطبى، یک ركنى، به عنوان وکیل خود، نايب خود بگذارد كه آنها كار آن حضرت را دنبال كنند و ادامه تبليغات و تعليمات آن حضرت را به گردن بگيرند و به عهده بگيرند.
🔆اين سازماندهى پنهانى امام باقر بود، كه از زمان قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هيجان بيشترى پيدا كرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسيد؛ اين هم كار ديگر بود، كه كارى بود بسيار خطرناك.
📚 انسان ۲۵۰ ساله ص ۲۳۰
@salmanraoofi
13971213_25069_64k.mp3
16.04M
🎙 بشنوید| صوت کامل بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و علوم اسلامی که در روز دوشنبه ۱۳۹۷/۱۲/۱۳ برگزار شده بود، منتشر شد.
🔍 متن کامل را بخوانید👇
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=41898
@salmanraoofi
📌 بیانات #رهبر معظم #انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی @فقه و #علوم_اسلامی1
🔅🔅🔅
بسم الله الرّحمن الرّحیم(۱)
و الحمدلله ربّ العالمین و الصّلاة و السّلام علی سیّدنا و نبیّنا ابی القاسم المصطفی محمّد و علی آله الاطیبین الاطهرین المنتجبین سیّما بقیّة الله فی الارضین.
◽ خیلی خوشآمدید آقایان محترم، برادران عزیز، جناب آقای صدر، آقایان اساتید، آقایان طلّاب و خانمها که تشریف آوردید. این جلسه، جلسهی بسیار خوب و با نشاطی است؛ هم فرمایشات آقای صدر، فرمایشات مفیدی بود و سنجیده و حسابشده بود، هم بیانات خیلی خوبی که این برادر عزیزمان، فرزند عزیزمان، [این] طلبهی محترم از قول طلّاب بیان کردند، فرمایشات خوبی بود. البته سؤالات را بنده لازم نیست جواب بدهم، اینها را از خود آقایانی که مسئولین مؤسّسه هستند باید سؤال کنید، بنشینند پاسخگویی کنند، بگویند. بله، دعا خواستید، حتماً دعا میکنم، یقیناً انشاءالله دعا میکنم.
◽ در مورد خانوادهها -که هم در بیانات آقای صدر بود، هم این جوان عزیز بیان کردند- بله بنده هم به این نکته توجّه دارم که نقش همسران و خانوادهها در موفّقیّتهای مردان خیلی زیاد است؛ این را ما به تجربه هم دریافتهایم و اگر چنانچه همسر انسان، همراه و همگام و همهدف و همسنگر باشد، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت، این [نقش] هست؛ لکن همهی مسائل خانواده و خانوادگی مسائل عقلانی نیست که حالا با این استدلال همه قانع بشوند، همه قبول کنند؛ یک مقداری از آن مسائل عاطفی است، مسائل واقعی است، مسائل زندگی است.
◽ اینکه آقای صدر فرمودند «طلبه ساعت شش صبح از خانه بیرون میآید، ساعت نُه شب برمیگردد»، خب بنده اصلاً با یک چنین چیزی مخالفم. چرا شش صبح؟ ده ساعت شما برای طلبه یا استاد وقت گذاشتید که کار کنند که البته زمان زیادی است [این] ده ساعت؛ حالا بالاخره برنامهی شما این است، بنده هم که طبعاً در جزئیّات برنامه دخالتی نمیکنم اما از شش صبح تا نُه شب پانزده ساعت است، نه ده ساعت! چرا؟ آقایان میآیند درسشان را میخوانند، کارشان را میکنند، احیاناً یک ذرّه گعدهشان را میکنند، بعد یک مجلس روضهای هست میروند؛ لزومی ندارد، نه. به خانوادهها باید برسید؛ همسر شما نیاز به حضور شما دارد؛ این مهم است.
◽ البتّه حضور به معنای این نیست که همهاش بروید در خانه بنشینید؛ آن [جور] هم همسرتان قطعاً راضی نیست و دلزده میشود، میگوید چرا سرِ کار نمیروند؛ امّا اینکه پیدا نباشید، نه، این خوب نیست، این مناسب نیست. البتّه برههای از زندگی خود بنده که دارم این را به شما عرض میکنم، با همان شکلی گذشته که حالا میگویم مخالفم با آن! یعنی این جوری بوده. اوایل انقلاب بنده صبح از خانه میرفتم بیرون در حالی که همهی بچّهها خواب بودند؛ شب هم برمیگشتم خانه، در حالی که همهی بچهها خواب بودند. یعنی واقعاً جوری بود [که نمیشد]؛ منتها آنجا غیر از این نمیشد، اصلاً امکان نداشت، به قول معروف فرصت سر خاراندن هم واقعاً نداشتیم؛ لکن شما که حالا در وضع عادی الحمدلله زندگی میکنید و استقرار دارید، به خانوادهها برسید. خانمها هم البتّه باید اشتغالات داشته باشند؛ بهترین اشتغال هم اشتغال علمی است. شنیدم که بعضی از خانمها، دختران، در مجموعههای طلبگی بانوان شرکت دارند؛ خوب است که بالاخره مشغول کار و علم و بحث و مانند اینها باشند؛ خیلی خوب است.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه بیانات رهبری👇👇👇
📌 بیانات #رهبر معظم #انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی @فقه و #علوم_اسلامی2
🔅🔅🔅
◽ راجع به مسئلهی این مؤسّسهی عالی فقه، خب ما ادّعا نداریم که این تنها نقطهای است که در قم دارد فعّالیّت میکند، نه؛ الحمدلله همان طور که اشاره کردید، نقاط گوناگونی هستند که همه مشغول کارند؛ شروع این کار هم ناشی از یک احساس [مسئولیّت بود]؛ خب الحمدلله جناب آقای صدر با شایستگی کامل، شانهشان را زیر این بار دادهاند و به طور جدّی مشغول به این کار شدهاند؛ انگیزهی این کار به خاطر نگاه و توجّه به اهمّیّت حوزه و ظرفیّتهای فراوان و بیشمار استفادهنشده از حوزه و اقتضای نظام جمهوری اسلامی نسبت به استفاده از این ظرفیّتها بود.
◽ یک طرف قضیّه یک نظام اسلامی است که اقتصاد هست -حالا اقتصاد را مثال زدند- حکومت هست، فرهنگ هست، دانش روز هست، فنّاوریهای جدید عالَم هست، ارتباطات گوناگون اجتماعی هست، سبک زندگی هست؛ دائم تفکّرات و نظرهای جدیدی که در زندگی اثر میگذارند، دارد در دنیا به وجود میآید و صادر میشود؛ اینها هست. ما یک نظامی داریم با این پدیدهها و با این حوادثی که پیرامونش و در درونش وجود دارد؛
◽ این [نظام] باید اداره بشود با اسلام، با فکر اسلامی. فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه کاملاً تأیید میکنم، فلسفه هم لازم است؛ حالا چه جوری داخل برنامههای شما بشود، آنها به برنامهریزی مدیران محترم آنجا بستگی دارد؛ لکن فلسفه خوب است، لازم است، نه اینکه فقط خوب است؛ لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند؛ یعنی اگر چنانچه شماها مثلاً فرض کنید که فلسفهی کانت یا هگل یا مارکس را معتقد باشید، در مورد حکومت نظر دارید، در مورد فرد نظر دارید، در مورد ارتباطات اجتماعی نظر دارید؛ امّا [اینکه] اقتضای فلسفهی ملّاصدرا یا فلسفهی فرض بفرمایید که ابنسینا یا دیگری در حکومت یا در فلان [مسئله] چیست، چیزی برای ما روشن نشده؛ نه اینکه ندارد، قطعاً دارد؛ سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشده؛ بنابراین فعلاً آنچه میتواند جامعه را اداره کند، فقه ما است؛ خب پس این اقتضای بیرونی و نیاز بیرونی، این هم حوزه.
◽ عرض کردیم، حوزهی علمیّه یک ظرفیّتهای بیشماری دارد؛ حقیقتاً ظرفیّتهای بیشماری دارد. این دقّتهایی که انسان در مباحث فقهی و در مسائل کماهمّیّت در بین فقها مشاهده میکند -که از لحاظ عملی و از لحاظ جایگاهش در مجموعهی احکام اسلامی خیلی چیز مهمّی نیست- واقعاً شگفتآور است؛ یعنی این جور [دقّتهای] عمیق و ریزبین و ژرفنگر، در کارهای فقهی ما و در علمای ما وجود دارد؛ خب این خیلی ظرفیّت مهمّی است، این خیلی چیز مهمّی است. بنده یک مدّتی یک بحث قصاص میکردم و نظرات حقوقدانهای غربی را دوستانی که با ما همکاری میکردند و بلد بودند، اینها را برای بنده میآوردند و من گاهی اوقات نگاه میکردم به نظراتی که آنها داشتند در مسائل گوناگون. خب تعمّقهای خوبی هست در کارهایشان، امّا واقعاً با آن دقّتی که مثلاً فرض کنید صاحبجواهر یا مِنبابمثال مرحوم آقای خوئی -فقیه معاصر خود ما- یا دیگری در این زمینه دارند، خیلی فاصله دارد؛ اینها خیلی عمیقترند، خیلی ژرفنگرترند، خیلی به لوازم فتوا و نظر خودشان متوجّهترند؛ خب اینها ظرفیّت حوزه است.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه بیانات رهبری👇👇👇
📌 بیانات #رهبر معظم #انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی @فقه و #علوم_اسلامی3
🔅🔅🔅
◽ این حوزه میتواند همهی نیازهای یک نظام اسلامی را، جامعهی اسلامی را برآورده کند و همین طور که آقای صدر گفتند، اگر چنانچه نهادسازها -یعنی مثلاً فرض کنید بانک مرکزی یک نهاد است، یا دستگاه دانشگاه یک نهاد است- برای مدیریّت اسلامیِ خودش سؤالی پیدا کند، به چه کسی باید مراجعه کند؟ به حوزه باید مراجعه کند. الان این اتّفاق نمیافتد، یعنی این کار الان وجود ندارد. یک نمونهاش را حالا مثلاً شما ملاحظه کنید که غالباً شبیه این نمونه، خیلی خیلی خیلی نادر است؛ مثلاً فرض کنید که یک روزی پاکستانیها در صدد برآمدند بانک اسلامی درست کنند؛ فراخوان دادند به فقهای دانشمندان اسلامی؛ مرحوم شهید صدر آن البَنکاللاربَوی(۲) را نوشت و فرستاد؛ خب آن یک نمونه است. حالا آن البَنکاللاربَوی چقدر جوابِ نهاد بانک را در دنیای امروز میدهد، آن بحث دیگری است که حالا ممکن است نواقصی داشته باشد امّا بالاخره یک پاسخی داده شد، شما چند نمونه از این پاسخها سراغ دارید؟ خیلی کم، خیلی کم؛ اگر دوّمیای، سوّمیای داشته باشد، مسلّماً دهمی ندارد؛ در حالی که حوزه این توان را دارد، سبک کار در حوزه و سبک تحقیق در حوزه جوری بوده که دقّتِ نظر و ژرفنگری و عمقیابی جزو طبیعت کار حوزه است؛ و این جزو امتیازات ما است و حوزه میتواند این کار را انجام بدهد و حالا امروز با توجه به این نیازها، این انگیزه بیشتر شده، پس باید حوزه تحقّق ببخشد این آرزو را. این بود که ما به فکر افتادیم که این کار را حالا از یک گوشهای شروع کنیم. البته عرض کردم: ادّعا، این نیست که [این کار] فقط همین جا هست؛ دیگران هم دارند میکنند، در مؤسسات خوب و مفیدی که در حوزه بحمدالله هست، دارند کارهایی را انجام میدهند [منتها] این هم یک مجموعهای است.
◽ به نظر من آقای صدر و دوستانشان خوب برنامهریزی کردهاند، همکارانشان خوب برنامهریزی کردهاند، این برنامهریزی برنامهریزی خوبی است. این «تحت اِشراف» هم که گفته میشود، معنایش این نیست که بنده نسبت به برنامهها نگاه میکنم، دقّت میکنم، اظهار نظر میکنم؛ نه، من اصلاً نه مجالش را دارم، نه فرصتش هست؛ این [کار] را خود آقایان میکنند؛ حالا بالاخره بهنحوی به ما منتسب است امّا مربوط به خود آقایان است که دارند کار میکنند.
◽ عرض من این است: اوّلاً این سبکی که ذکر کردند در تدریس و تدرّس که طلبه مشارکت میکند در پاسخیابی، سبک خوبی است، سبک مفیدی است؛ منتها خب تسلّط استاد و تصرّف استاد، نبایستی تحتا
لشّعاع قرار بگیرد؛ بالاخره استاد است که دارد هدایت میکند، دارد کار میکند و جمعوجور میکند؛ وَالّا اگر چنانچه مطلب سپرده بشود به اذهان ده نفر، بیست نفر طلبهای که حالا در این کلاس هستند، این معلوم نیست به یک نظام و مجموعهی درستی [برسد]، باید استاد هدایت بکند؛ [امّا] اگر اینها هم کمک کنند و همراهی کنند خوب است.
◽ در مورد اصول که ایشان فرمودند متوسّط [دورهی] آن در حوزه پانزده سال است، خیلی برای من تعجّبآور است و این هیچ خبر خوبی نیست از نظر بنده. اصول خب لازم و ضروری است؛ برای تفقّه، بلاشک اصول لازم است. خب مرحوم آقای خوئی (رضوان الله علیه) فقیه اصولی بود دیگر؛ از ایشان اصولیتر کیست؟ در فقه او هم کاملاً اصول واضح است، آشکار است؛ من شنیدهام که دورهی اصول ایشان پنج سال طول میکشد؛ خب ایشان مثلاً چه کار میکرده؟ چه چیزی را از اصول میانداخته که پنج سال میشده؟ یعنی بنابراین میشود اصول را پنج سال گفت، میشود شش سال گفت. متوسّط که پانزده سال است، یعنی مثلاً تا بیست سال هم دارد! چقدر بخوانند؟ چرا بخوانند؟ به چه دردشان میخورد؟ کجای فقه استفاده میشود از این اصول؟ نه، به نظر من یک مقداری در مورد اصول بایستی جمع و جورتر و بهاصطلاح مُضیَّقتر(۳) حرکت کرد، مواظبت کرد؛ غیر از فقه است؛ فقه باز است، هر چه میتوانید در زمینههای فقهی کار کنید، به نظر ما خیلی خوب است.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه بیانات رهبری👇👇
📌 بیانات #رهبر معظم #انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی @فقه و #علوم_اسلامی4
🔅🔅🔅
◽ این سؤالاتی که این برادر عزیزمان، این جوان عزیز کردند، سؤالات قابل توجّهی است؛ خواهش من این است که جناب آقای صدر و بقیّهی برادرها بنشینند [اینها را] برای طلّاب روشن کنند؛ لکن این را میخواهم سفارش بکنم که جوانها توجّه به جوانی خودشان داشته باشند؛ یعنی همهی آن چیزی که شما میخواهید و احساس میکنید، مورد نیاز شما نیست، برایتان مفید هم نیست. منتظر نباشید که سی سال بگذرد پیر بشوید، بعد این را بفهمید. خب ما آن سی چهل سال بعد از شما را گذراندهایم، یک چیزهایی را ما میدانیم؛ از تجربهی کسانی که تجربه کردند، استفاده کنید. همهی این چیزها لازم نیست؛ اینکه حالا آدم مثلاً برای تحلیل سیاسی باید چه جوری عمل بکند و مثلاً از نظرات چه کسی و تضارب آراء استفاده کند، نه، اینها معلوم نیست که کلّیّت داشته باشد؛ یک مواردی ممکن است لازم باشد، یک چیزی لازم باشد. امّا من میخواهم این را عرض بکنم که طلّاب این مجموعه دنبال اساتیدشان حرکت کنند، یعنی به نظر اساتید و تشخیص اساتید و کسانی که مدیران این مجموعه هستند، اهمّیّت بدهند و طبق آن حرکت بکنند و کار بکنند تا انتظام پیدا کند، تا این مجموعه یک مجموعهی منتظمی باقی بماند و انشاءالله پیش برود؛ اگر منتظم نبود، پیش نمیرود.
◽ از لحاظ کمّیّت هم که حالا یک فراخوانی دادند و چون ذکر نکردید، من نمیدانم که شما چه تعدادی میخواهید طلّاب در سطوح گوناگون بگیرید، من در آن مورد نظری ندارم، بالاخره هر چه کار با دقّت و با ملاحظه انجام بگیرد و هر قدمی که میخواهیم برداریم، بدانیم که این قدم را کجا میخواهیم بگذاریم و زیر پایمان محکم باشد، این بهتر است؛ ممکن است یک مقداری با بُطء(۴) همراه باشد امّا عیبی ندارد. کار بطیء(۵) و محکم بهتر از کار سریع و متزلزل و نامحکم است.
◽ یک نکتهی دیگری در ذهن من هست -البتّه این را در مورد کلّ حوزه بنده عقیده داشتهام که تا حالا هم نشده، بارها هم با مسئولین حوزه، بخصوص حوزهی قم، مطرح کردهایم [امّا] ظاهراً سخت است برایشان- که کسی که یک درسی را میخواند و به یک جایی میرسد، احتیاج به مدرک دارد، احتیاج به شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که آمدند این شهادت را با شهادتهای دانشگاهی مخلوط کردند؛ حالا اوّل که [حتّی] میخواستند اسمش را دکتری و مانند اینها بگذارند که غلط بود، بعد معادل دکتری [گذاشتند]؛ این هیچ لزومی ندارد. بیایید شما مشخّص کنید که [اسم] کسی که مثلاً فرض کنید این سه سال اوّل عمومی را میگذراند -یک سه سال عمومی دارید دیگر- چیست؛ اسم آن طلبهای که محصول سه سال درس خواندن در این مؤسسّه است که لزوماً مطابق با سه سال درس خواندن در حوزهی آزاد نیست و یک خصوصیّات بیشتری دارد چیست، یک اسمی برایش معیّن کنید. بعد یک سه سال دیگر شما دارید که کار تخصّصی در آن میکنید؛ آن کسی که آن سه سال را گذراند، یک صلاحیّتهایی پیدا میکند، برای او هم یک اسمی مشخّص کنید و مؤسّسه شهادت بدهد که او به این حد رسیده. بعد یک دو سال دارید که آن دو سال، دو سال تحقیق و پژوهش و مانند اینها است؛ آن دو سال را وقتی گذراندید، [طلبه] یک صلاحیّتهای جدیدی پیدا میکند؛ ...👈
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه بیانات رهبری👇👇
📌 بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای موسسه عالی فقه و #علوم_اسلامی 5
🔅🔅🔅
👈 همچنان که در نظام غربی دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده، مثلاً فرض کنید که حالا آن زمانهای قدیم، زمان جوانی ما، سیکل اوّل و سیکل دوّم و مانند اینها بود، همین دبیرستان هم دو قسمت بود، اسمش را سیکل اوّل و سیکل دوّم میگذاشتند، بعد دیپلم، بعد مثلاً لیسانس، بعد فوق لیسانس، بعد دکتری؛ یک درجاتی دارد؛ یعنی بر حسب صلاحیّتهایی که تعریف شده یک اسمی میگذارند و یک شهادتی میدهند؛ شما بدون اینکه از آنها تقلید بکنید و بخواهید با آنها انطباق بدهید -که مطلقاً به نظر من این کار جایز نیست که ما بیاییم با آنها منطبق کنیم کار خودمان را و بگوییم مثلاً این برابر دکتری است، این برابر مثلاً ارشد است، این برابر [کارشناسی است]؛ این اصلاً معنی ندارد؛ چون نوع کار آنها با نوع کار ما متفاوت است- امّا شما شهادتهایتان را مشخّص کنید؛ وقتی که آن دو سال آخرِ هشت سال را شما انجام دادید، یک صلاحیّتی پیدا میکنید؛ این صلاحیّت را مشخّص بکنید، یک شهادت بدهید؛ به نظر من این کار خیلی خوب است. ما البتّه از قدیم داشتهایم یک چنین چیزی؛ این اجازهی اجتهادی که رایج بوده همین است دیگر؛ یعنی طلبه به یک نقطهای میرسد که مجتهد میشود؛ قدیم معمول بود که اجازهِی اجتهاد به او میدادند. یا به آن که مثلاً در حدیث پیشرفت میکرد و اهل حدیث بود، مثلاً اجازهی روایت حدیث میدادند، به او اجازهی نقل حدیث میدادند، این کار معمول بود؛ حالاها متأسّفانه نیست؛ واقعاً متأسفانه، چون خیلی خوب بود اگر چنانچه بود. آقایان ملاحظه میکنند، اجازهِی اجتهاد نمیدهند به خاطر اینکه نبادا یک تبعهای بر آن مترتّب بشود؛ در حالی که نه؛ میشود یک جوری عمل کرد که تبعهای هم مترتّب نشود. امّا حالا خود شما این کار را انجام بدهید؛ یعنی یک شهادتی برای فلان مرحلهی از [تحصیل بدهید]؛ این هم یک نکته.
◽ نکتهی دیگر، سؤال شد که برای ورود در حدیث و قرآن یعنی اُنس با قرآن و اُنس با حدیث، حقیر چه چیزی پیشنهاد میکنم؛ من البتّه در برنامههای درسی نمیدانم -چون آقایان زحمت کشیدهاند نشستهاند برنامهریزی کردهاند، بنده نمیشود از کمر(۶) کار وارد بشوم بگویم تفسیر این جوری است- امّا معتقدم از تفسیر، رها و جدا نشوید؛ یعنی تفسیر حالا ممکن است جزو برنامهی درسیتان نباشد، شاید به اینکه برنامهی درسی باشد احتیاج هم نداشته باشید، امّا حتماً [لازم است]؛ مثلاً فرض کنید یک دوره تفسیر مجمعالبیان؛ بسیار تفسیر خوبی است؛ مجمعالبیان بسیار تفسیر عالمانهای است، یعنی مرحوم طبرسی در یک جاهایی و در ذیل یک آیاتی، مُلّاییِ خودش را و تبحّر خودش را در استدلال و استنباط نشان داده؛ گاهی اوقات این جوری است؛ یک جایی هم که البتّه احتیاج نبوده، نه؛ مثلاً فرض کنید [مجمعالبیان]. اُنس با قرآن جداگانه و اُنس با تفسیر جداگانه، به نظر ما لازم است؛ و همین طور البتّه حدیث که شما احتیاج هم دارید؛ یعنی شما برای فقاهت چون به منابع حدیثی نیاز دارید، به رجال و به حدیث و علم حدیث و به این چیزها طبعاً احتیاج دارید؛ لابد در برنامههایتان هم علیالقاعده باید باشد، لابد در برنامهها هست؛ و راه آن این است و باید انجام بگیرد.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه بیانات رهبری👇👇