لینک دروس #خلاصه_مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/8095
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/8096
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/8098
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/8099
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/8100
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/8101
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/8102
جلسه ۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/8103
جلسه ۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/8104
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/8105
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 29
🔅🔅🔅
📂 29- فی الکافی باسناده عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي نَصْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا الْحَسَنِ الرِّضَا ع عَنْ مَسْأَلَةٍ فَأَبَى وَ أَمْسَكَ ثُمَّ قَالَ لَوْ أَعْطَيْنَاكُمْ كُلَّمَا تُرِيدُونَ كَانَ شَرّاً لَكُمْ وَ أُخِذَ بِرَقَبَةِ صَاحِبِ هَذَا الْأَمْرِ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع وَلَايَةُ اللَّهِ أَسَرَّهَا إِلَى جَبْرَئِيلَ ع وَ أَسَرَّهَا جَبْرَئِيلُ إِلَى مُحَمَّدٍ ص وَ أَسَرَّهَا مُحَمَّدٌ إِلَى عَلِيٍّ ع وَ أَسَرَّهَا عَلِيٌّ إِلَى مَنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ أَنْتُمْ تُذِيعُونَ ذَلِكَ مَنِ الَّذِي أَمْسَكَ حَرْفاً سَمِعَهُ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فِي حِكْمَةِ آلِ دَاوُدَ يَنْبَغِي لِلْمُسْلِمِ أَنْ يَكُونَ مَالِكاً لِنَفْسِهِ مُقْبِلًا عَلَى شَأْنِهِ- عَارِفاً بِأَهْلِ زَمَانِهِ فَاتَّقُوا اللَّهَ وَ لَا تُذِيعُوا حَدِيثَنَا فَلَوْ لَا أَنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنْ أَوْلِيَائِهِ وَ يَنْتَقِمُ لِأَوْلِيَائِهِ مِنْ أَعْدَائِهِ أَ مَا رَأَيْتَ مَا صَنَعَ اللَّهُ بِآلِ بَرْمَكَ وَ مَا انْتَقَمَ اللَّهُ لِأَبِي الْحَسَنِ ع- وَ قَدْ كَانَ بَنُو الْأَشْعَثِ عَلَى خَطَرٍ عَظِيمٍ فَدَفَعَ اللَّهُ عَنْهُمْ بِوَلَايَتِهِمْ- لِأَبِي الْحَسَنِ ع وَ أَنْتُمْ بِالْعِرَاقِ تَرَوْنَ أَعْمَالَ هَؤُلَاءِ الْفَرَاعِنَةِ وَ مَا أَمْهَلَ اللَّهُ لَهُمْ فَعَلَيْكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ لَا تَغُرَّنَّكُمُ الْحَياةُ الدُّنْيا* وَ لَا تَغْتَرُّوا بِمَنْ قَدْ أُمْهِلَ لَهُ فَكَأَنَّ الْأَمْرَ قَدْ وَصَلَ إِلَيْكُمْ. » *
📜 در کافی با اسنادش از محمد بن ابى نصر آمده که گويد: از امام رضا عليه السلام مسألهاى پرسيدم، حضرت خود دارى كرد و جواب نفرمود: سپس فرمود: اگر هر چه را ميخواهيد، بشما بگوئيم و عطا كنيم، موجب شر شما باشد و گردن صاحب الامر را بگيرند، امام باقر عليه السلام فرموده است: امر ولايت (حكومت و خلافت خدائى) را خدا بجبرئيل بر از سپرد، و جبرئيل به محمد صلى الله عليه و آله به راز سپرد و محمد صلى الله عليه و آله به على عليه السلام و على به هر كه خدا خواست، سپس شما آن را فاش مي¬سازيد، كيست آنكه سخنى را كه شنيده نگهدارد؟
▫️ امام باقر عليه السلام فرمود : در حكمت آل داود است كه : مسلمان را سزاوار است كه مالك خود باشد و بكار خود رو آورد و مردم زمانش را بشناسد ، از خدا پروا كنيد و حديث ما را فاش مسازيد ، اگر خدا از دوستان خود دفاع نمي¬كرد و انتقام آنها را از دشمنانش نمي¬گرفت .
مگر نديدى خدا با آل برمك چه كرد؟ و چگونه انتقام موسى بن جعفر عليه السلام را گرفت، و طايفه بنى اشعث را هم خطر بزرگى تهديد مي¬كرد ولى خدا به¬ واسطه دوستى آنها نسبت به امام كاظم عليه السلام خطر را از آنها برداشت، شما در عراقيد و رفتار اين فرعونيان (بنى عباس و عمالشان) را مىبينيد كه خدا چه مهلتى به¬ آنها داده . تقواى خدا را پيشه كنيد و دنيا شما را فريب ندهد، وضع كسانى كه مهلت يافته اند شما را گول نزد، مثل اينكه حكومت به دست شما افتاده .**
🔅🔅🔅
*الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 225
**دولت و شكوت آل برمك و انحطاط و زوال آنها بدست هارون الرشيد در تواريخ و سير معروف و مشهور است، و از اين روايت پيداست كه علت گرفتارى و زندان و شهادت موسى بن جعفر عليه السلام آنها بودهاند ، و جعفر بن محمد اشعث با اولادش با آنكه در دستگاه هارون الرشيد بودند، از شيعيان موسى بن جعفر عليه السلام بودند و هارون پسرش محمد امين را بجعفر سپرده بود، و همين پسر را خليفه اول خود ساخته بود، يحيى بن خالد برمكى چون ديد، پس از هارون محمد خليفه خواهد شد و كار جعفر بالا خواهد گرفت همواره از او نزد مأمون سعايت ميكرد، ولى خدا او را حفظ كرد، سپس يحيى از موسى بن جعفر عليه السلام نزد هارون سعايت كرد و سبب گرفتارى آن حضرت شد.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#عرضه آثار رهبر معظّم انقلاب در فروشگاه مجازی #مرکز_خدمات
به مناسبت دههی مبارک کرامت و در آستانهی میلاد باسعادت امام رضا (علیهالسّلام)، آثار رهبر معظّم انقلاب (مدّظلّهالعالی) در فروشگاه مجازی مرکز خدمات حوزههای علمیّه عرضه گردید.
در راستای ترویج اندیشه معظّمٌله یکی از برنامههای این دفتر، تسهیل دسترسی عموم اساتید، فضلا و طلاب حوزه های علمیه در اقصی نقاط کشور به آثار رهبر انقلاب (مدّظلّهالعالی) میباشد.
از این رو با عنایت ویژه حجت الاسلام والمسلمین ربّانی رئیس مرکز خدمات حوزههای علمیّه این امکان در فروشگاه مجازی مرکز خدمات ایجاد شده است.
اساتید و طلّاب میتوانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سامانهی سخا،http://csis.ir این آثار را با تخفیف و ارسال رایگان تهیّه نمایند.
@qom_khamenei_ir
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 30
🔅🔅🔅
📂30-فی البحار ؛ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع لَوْ قُلْتُ إِنَّ تَارِكَ التَّقِيَّةِ كَتَارِكِ الصَّلَاةِ لَكُنْتُ صَادِقاً وَ التَّقِيَّةُ فِي كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى يَبْلُغَ الدَّمَ فَإِذَا بَلَغَ الدَّمَ فَلَا تَقِيَّةَ وَ قَدْ أَطْلَقَ اللَّهُ جَلَّ اسْمُهُ إِظْهَارَ مُوَالاةِ الْكَافِرِينَ فِي حَالِ التَّقِيَّةِ فَقَالَ جَلَّ مِنْ قَائِلٍ « لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً (28- آل عمران) » *
📜در بحار از امام صادق (ع) آمده که فرمود : اگر گويم" تارك تقيه چون تارك نماز است البته راستگو باشم، تقيه در هر چيزيست تا برسد به خون ريختن كه در آن تقيه نيست (يعنى او را وادار كنند به كشتن مؤمن كه نتواند براى حفظ جان خود او را بكشد) (28- آل عمران) و خدا (نامش بلند) اظهار دوستى با كافران را در حال تقيه آزاد کرده و فرموده « نگيرند مؤمنان كافران را به دوستى در برابر مؤمنان و هر كه اين كار كند به درگاه خدا چيزى نباشد جز اينكه تقيه كنيد از آنها ».
*بحار الأنوار / ج72 / 421 / باب 87 التقية و المداراة .
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از طلبگی حرفه ای
رساله اسلام کامل.docx
35.8K
🔸️مامون از امام رضا علیه السلام در خواست می کند تا محض اسلام و ایمان را در رساله ای بنگارد.
🔸️امام رضا علیه السلام این رساله را که مرحوم صدوق در عیون اخبار با سند متصل آورده می نگارند.
🔺️بسیار زیبا
🔺️عقاید حقه شیعه اثنی عشری
✍طلبگی حرفه ای
@t_herfei
هدایت شده از طلبگی حرفه ای
#حدیث
#سلسةالذهب
کشف الغمة في معرفة الأئمة ج ۲، ص ۳۰۷
قَالَ اَلْفَقِيرُ إِلَى اَللَّهِ تَعَالَى جَامِعُ هَذَا اَلْكِتَابِ أَثَابَهُ اَللَّهُ تَعَالَى نَقَلْتُ مِنْ كِتَابٍ لَمْ يَحْضُرْنِي اِسْمُهُ اَلْآنَ مَا صُورَتُهُ حَدَّثَ اَلْمَوْلَى اَلسَّعِيدُ إِمَامُ اَلدُّنْيَا عِمَادُ اَلدِّينِ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِي سَعْدِ بْنِ عَبْدِ اَلْكَرِيمِ اَلْوَزَّانُ فِي مُحَرَّمِ سَنَةِ سِتٍّ وَ تِسْعِينَ وَ خَمْسِمِائَةٍ قَالَ أَوْرَدَ صَاحِبُ كِتَابِ تَارِيخِ نَيْسَابُورَ فِي كِتَابِهِ: أَنَّ عَلِيَّ بْنَ مُوسَى اَلرِّضَا عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمَّا دَخَلَ إِلَى نَيْسَابُورَ فِي اَلسَفْرَةِ اَلَّتِي فَازَ فِيهَا بِفَضِيلَةِ اَلشَّهَادَةِ كَانَ فِي مَهْدٍ عَلَى بَغْلَةٍ شَهْبَاءَ عَلَيْهَا مَرْكَبٌ مِنْ فِضَّةٍ خَالِصَةٍ فَعَرَضَ لَهُ فِي اَلسُّوقِ اَلْإِمَامَانِ اَلْحَافِظَانِ لِلْأَحَادِيثِ اَلنَّبَوِيَّةِ- أَبُو زُرْعَةَ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَسْلَمَ اَلطُّوسِيُّ رَحِمَهُمَا اَللَّهُ فَقَالاَ أَيُّهَا اَلسَّيِّدُ بْنُ اَلسَّادَةِ أَيُّهَا اَلْإِمَامُ وَ اِبْنُ اَلْأَئِمَّةِ أَيُّهَا اَلسُّلاَلَةُ اَلطَّاهِرَةُ اَلرَّضِيَّةُ أَيُّهَا اَلْخُلاَصَةُ اَلزَّاكِيَةُ اَلنَّبَوِيَّةُ بِحَقِّ آبَائِكَ اَلْأَطْهَرِينَ وَ أَسْلاَفِكِ اَلْأَكْرَمِينَ إِلاَّ مَا أَرَيْتَنَا وَجْهَكَ اَلْمُبَارَكَ اَلْمَيْمُونَ وَ رَوَيْتَ لَنَا حَدِيثاً عَنْ آبَائِكَ عَنْ جَدِّكَ نَذْكُرَكَ بِهِ فَاسْتَوْقَفَ اَلْبَغْلَةَ وَ رَفَعَ اَلْمَظَلَّةَ وَ أَقَرَّ عُيُونَ اَلْمُسْلِمِينَ بِطَلْعَتِهِ اَلْمُبَارَكَةِ اَلْمَيْمُونَةِ فَكَانَتْ ذَؤَابَتَاهُ كَذَؤَابَتَيْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ اَلنَّاسُ عَلَى طَبَقَاتِهِمْ قِيَامٌ كُلُّهُمْ وَ كَانُوا بَيْنَ صَارِخٍ وَ بَاكٍ وَ مُمَزِّقٍ ثَوْبَهُ وَ مُتَمَرِّغٍ فِي اَلتُّرَابِ وَ مُقْبِلٍ حِزَامَ بَغْلَتِهِ وَ مُطَوِّلٍ عُنُقَهُ إِلَى مَظَلَّةِ اَلْمَهْدِ إِلَى أَنِ اِنْتَصَفَ اَلنَّهَارُ وَ جَرَتِ اَلدُّمُوعُ كَالْأَنْهَارِ وَ سَكَنَتِ اَلْأَصْوَاتُ وَ صَاحَتِ اَلْأَئِمَّةُ وَ اَلْقُضَاةُ مَعَاشِرَ اَلنَّاسِ اِسْمَعُوا وَ عُوا وَ لاَ تُؤْذُوا رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فِي عِتْرَتِهِ وَ أَنْصِتُوا فَأَمْلَى صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هَذَا اَلْحَدِيثَ وَ عَدَّ مِنَ اَلْمَحَابِرِ أَرْبَعٌ وَ عِشْرُونَ أَلْفاً سِوَى اَلدَّوِيِّ وَ اَلْمُسْتَمْلِي أَبُو زُرْعَةَ اَلرَّازِيُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَسْلَمَ اَلطُّوسِيُّ رَحِمَهُمَا اَللَّهُ.. فَقَالَ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ حَدَّثَنِي أَبِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ اَلْكَاظِمُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ اَلصَّادِقُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرُ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ قَالَ حَدَّثَنِي أَبِي اَلْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ شَهِيدُ أَرْضِ كَرْبَلاَءَ قَالَ حَدَّثَنِي أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلِيُّ بْنُ أَبِي طَالِبٍ شَهِيدُ أَرْضِ اَلْكُوفَةِ قَالَ حَدَّثَنِي أَخِي وَ اِبْنُ عَمِّي مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ حَدَّثَنِي جَبْرَئِيلُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ سَمِعْتُ رَبَّ اَلْعِزَّةِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى يَقُولُ كَلِمَةُ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ حِصْنِي فَمَنْ قَالَهَا دَخَلَ حِصْنِي وَ مَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ مِنْ عَذَابِي .
✍طلبگی حرفه ای
@ t_herfei
هدایت شده از طلبگی حرفه ای
#ترجمه
وقتی از صبح تا ظهر مردم نیشابور بخاطر دیدن #امام_رضا علیه السلام گریه کردند!
سرور سعید و امام الدنیا عمادالدین محمد بن ابی سعید بن عبدالکریم وزان در محرم سال ۵۹۶ ق نقل کرد که صاحب کتاب تاریخ نیشابور در کتابش آورده که هنگامی که علی بن موسی الرضا (علیهالسّلام) در سفری که در همان سفر به فیض شهادت نایل آمد، به نیشابور رسید، در مهدی بر روی یک استر سفید رنگ مایل به خاکستری نشسته بود و نشستنگاه او از نقره خالص بود. در راه بازار امامان حافظ احادیث نبوی یعنی ابو زرعه و محمد بن اسلم طوسی (رحمهما الله) به حضور حضرت راه یافتند و گفتند: ای بزرگوار و بزرگ زاده، ای امام و فرزند ائمه، ای سلاله طاهره رضیه، ای خلاصه زاکیه نبویه، به حق پدران مطهر و نیاکان گرامیت، چهره مبارکت را به ما بنما و برای ما از پدران و جدت حدیثی به یادگار نقل کن. استر ایستاد، سایبان کنار رفت و چشمان مسلمانان به طلعت مبارک او روشن شد. گیسوان بافته و فروهشته او همانند گیسوان رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) بود، و مردم از هر طبقهای حاضر و ایستاده بودند.
بعضی فریاد میزدند، بعضی میگریستند و جامه چاک میکردند یا در خاک میغلطیدند یا باربند استر او را میبوسیدند و به سوی سایبان او گردن میکشیدند، تا نیمروز شد و اشکها چون جویباران روان بود. بانگ و هیاهو آرام گرفت و بعضی از ائمه و قضاة حاضر در میان جمعیت (به دیگران) بانگ زدند:
ای مردم گوش فرا دهید و عترت رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) را نیازارید و خاموش باشید. آن گاه حضرت (صلوات الله علیه)، این حدیث را املا کرد و عده دواتها بالغ بر بیست و چهار هزار بود، به علاوه تعداد بسیاری قلمدان، نویسندگان اصلی حدیث ابوزرعه رازی و محمد بن اسلم طوسی (رحمهماالله) بودند. حضرت (علیهالسّلام) فرمود: پدرم موسی بن جعفر الکاظم گفت: که پدرم جعفر بن محمد الصادق گفت: که پدرم محمد بن علی الباقر گفت: که پدرم علی بن حسین گفت: که پدرم حسین بن علی شهید ارض کربلا گفت: که پدرم امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب شهید ارض کوفه گفت: که برادر و پسر عمم محمد رسول الله (صلیاللهعلیهوآلهوسلّم) فرمود: که جبرئیل مرا گفت: که از حضرت رب العزه _سبحانه و تعالی_ شنیدم که فرمود: کلمة لا اله الا الله حصنی فمن قالها دخل حصنی و من دخل حصنی امن من عذابی.
✍طلبگی حرفه ای
@t_herfei
MAKTAB7.mp3
19.89M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
#فوائد_مکتب_شناسی
#فقه_سیاسی
دور دوم جلسه ۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MAKTAB8.mp3
10.2M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
#فوائد_مکتب_شناسی
#فقه_سیاسی
دور دوم جلسه ۸
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
MAKTAB9.mp3
7.49M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_انصاری ره
#فوائد_مکتب_شناسی
#فقه_سیاسی
دور دوم جلسه ۹
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 31
🔅🔅🔅
📂31-فی الکافی باسناده عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عِيسَى عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ص قَالَ: إِنْ كَانَ فِي يَدِكَ هَذِهِ شَيْءٌ فَإِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا تَعْلَمَ هَذِهِ فَافْعَلْ قَالَ وَ كَانَ عِنْدَهُ إِنْسَانٌ فَتَذَاكَرُوا الْإِذَاعَةَ فَقَالَ احْفَظْ لِسَانَكَ تَعِزَّ وَ لَا تُمَكِّنِ النَّاسَ مِنْ قِيَادِ رَقَبَتِكَ فَتَذِلَّ. » *
📜در کافی با اسنادش از عثمان بن عیس آمده حضرت ابو الحسن عليه السلام فرمود: اگر در اين دستت چيزى باشد و به توانى به آن دستت نفهمانى بكن (يعنى رازت را از خواص اصحابت پوشيده دار) راوى گويد: مردى نزد آن حضرت بود و از فاش ساختن راز سخن بميان آمد، حضرت فرمود: زبانت را نگهدار تا عزيز شوى، و مردم را بافسار گردنت مسلط مساز كه ذليل گردى.
🔅🔅🔅
📂32-فی الکافی باسناده عَنْ عِيسَى بْنِ أَبِي مَنْصُورٍ قَالَ : سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ : « نَفَسُ الْمَهْمُومِ لَنَا الْمُغْتَمِّ لِظُلْمِنَا تَسْبِيحٌ وَ هَمُّهُ لِأَمْرِنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُهُ لِسِرِّنَا جِهَادٌ فِي سَبِيلِ اللَّهِ قَالَ لِي مُحَمَّدُ بْنُ سَعِيدٍ اكْتُبْ هَذَا بِالذَّهَبِ فَمَا كَتَبْتَ شَيْئاً أَحْسَنَ مِنْهُ .»
📜در کافی با اسنادش از عیسی بن ابی منصور آمده امام صادق عليه السلام ميفرمود: نفس كشيدن كسى كه براى ما اندوهگين است و براى ستمى كه بما شده غمگين است، تسبيح ميباشد، و همت گماشتنش براى امر ما عبادتست و پنهان داشتنش راز ما را جهاد در راه خداست، راوى گويد: محمد بن سعيد به من گفت: اين روايت را با آب طلا بنويس كه من چيزى بهتر از اين ننوشتهام.
*الكافي ، ج2، ص: 226.
الكافي / ج2 / 226 / باب الكتمان .
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 32
🔅🔅🔅
📂33-فی الإحتجاج عن مُعَاوِيَةُ بْنُ وَهْبٍ عَنْ سَعِيدِ بْنِ السَّمَّانِ قَالَ: «كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِذْ دَخَلَ عَلَيْهِ رَجُلَانِ مِنَ الزَّيْدِيَّةِ فَقَالا لَهُ أَ فِيكُمْ إِمَامٌ مُفْتَرَضٌ طَاعَتُهُ قَالَ فَقَالَ لَا فَقَالا لَهُ قَدْ أَخْبَرَنَا عَنْكَ الثِّقَاتُ أَنَّكَ تَقُولُ بِهِ وَ سَمَّوْا قَوْماً وَ قَالُوا هُمْ أَصْحَابُ وَرَعٍ وَ تَشْمِيرٍ وَ هُمْ مِمَّنْ لَا يَكْذِبُ فَغَضِبَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَالَ مَا أَمَرْتُهُمْ بِهَذَا فَلَمَّا رَأَيَا الْغَضَبَ بِوَجْهِهِ خَرَجَا الْخَبَرَ .» *
📜در احتجاج از معاوية بن وهب، از سعيد سمان كه گفت: نزد امام جعفر صادق عليه السلام بودم كه ناگاه دو نفر از طايفه زيديه بر آن حضرت داخل شدند، و به آن حضرت گفتند كه: آيا در ميان شما امامى هست كه طاعت او واجب باشد؟ حضرت فرمود: «نه». گفتند كه: چند نفر از معتمدين ما را از جانب تو خبر دادند كه تو به آن فتوا مىدهى، و به آن اقرار و اعتقاد دارى، و ما نامهاى ايشان را براى تو ذكر مىكنيم فلانى و فلانى، و ايشان اصحاب ورع و پارسايىاند، و در عبادت، دامنهاى خويش را بر زده، كمال جد و جهد دارند، و از كسانى هستند كه دروغ نمىگويند.
پس حضرت غضبناك شد و فرمود كه: «من ايشان را به اين امر نكردهام». چون آثار غضب در روى مبارك آن حضرت ديدند، بيرون رفتند ادامه خبر ... .
*بحار الأنوار / ج68 / 13 / باب 60 الصدق و المواضع التي يجوز تركه فيها و لزوم أداء الأمانة
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#فقه_حکومتی
#احادیث_فقه_حکومتی
#حفاظت 34
🔅🔅🔅
📂34- فی تفسیر البرهان عن ابن بابويه باسناده رفعه إلى موسى بن جعفر (عليه السلام)، قال: «لما دخلت على هارون الرشيد فسلمت عليه فرد عليّ السلام، قال: يا موسى بن جعفر، خليفتان يجبى إليهما الخراج؟! فقلت: يا أمير المؤمنين، أعيذك بالله أن تبوء بإثمي و إثمك، و تقبل الباطل من أعدائنا علينا، فقد علمت أنه كذب علينا منذ قبض رسول الله (صلى الله عليه و آله) بما علم ذلك عندك، فإن رأيت بقرابتك من رسول الله (صلى الله عليه و آله)- إن تأذن لي- أن أحدثك بحديث أخبرني به أبي عن آبائه عن جده رسول الله (صلى الله عليه و آله)، [فقال: قد أذنت لك. فقلت: أخبرني أبي، عن آبائه، عن جده رسول الله (صلى الله عليه و آله)] أنه قال: الرحم إذا مست الرحم تحركت و اضطربت، فناولني يدك، جعلني الله فداك. فقال: ادن، فدنوت منه، فأخذ بيدي في يده، ثم جذبني إلى نفسه، و عانقني طويلا، ثم تركني، و قال: اجلس يا موسى، فليس عليك بأس. فنظرت إليه فإذا أنه قد دمعت عيناه، فرجعت إلى نفسي، فقال: صدقت، و صدق جدك (صلى الله عليه و آله) لقد تحرك دمي، و اضطربت عروقي، حتى غلبت علي الرقة و فاضت عيناي ، و أنا أريد أن أسألك عن أشياء تتلجلج في صدري منذ حين، لم أسأل عنها أحدا، فإن أنت أجبتني عنها خليت عنك، و لم أقبل قول أحد فيك، و قد بلغني أنك لم تكذب قط، فاصدقني عما أسألك مما في قلبي؟
فقلت: ما كان علمه عندي فإني سأخبرك إن أنت أمنتني. قال: لك الأمان إن صدقتني و تركت التقية التي تعرفون بها، معشر بني فاطمة . »*
📜در تفسیر برهان با اسنادش از ابن بابویه با اسنادش که تا موسى بن جعفر (ع) رسیده روايت كرده است كه: آن جناب فرمود چون بر هارون وارد شدم سلام كردم پس از رد سلام گفت اى موسى بن جعفر بسوى دو خليفه جمع مىشود خراج يعنى تو نيز خليفه خواهى بود حضرت فرمود يا امير المؤمنين پناه ميبرم بخدا كه تو بازگشت كنى بگناه كشتن من و گناه خود چه قبول خواهى كرد قول باطل از دشمنان ما را بر ضرر ما و حال آنكه بعد از وفات رسول خدا (ص) دروغ بسيار بر ضرر ما گفتند و اين مقدار كه دروغ از براى من نزد تو گفتند بر تو معلومست پس تو اگر قرابت و خويشى خود را نسبت برسول خدا قبول دارى اذن ميدهى كه بگويم حديثى را كه خبر داده مرا پدر بزرگوارم از پدران خود از جد بزرگوارم رسول خدا (ص) هارون گفت اذن دادم آن جناب ميفرمايد كه من گفتم خبر داده است مرا پدر بزرگوارم از پدران خود از جد بزرگوارم كه آن جناب فرمود كه خويشى و رحم هر گاه نزديك شود خويش و رحم را قرابت و خويشى بحركت و هيجان مىآيد پس دست خود را بسوى من دراز كن فداى وجودت هارون گفت نزديك بيا من نزديك او رفتم دست مرا گرفت و مرا بخود چسبانيد و معانقه طولانى با من نمود پس مرا واگذاشت و گفت اى موسى بنشين باكى بر تو نيست پس من باو نظر نمودم ديدم كه اشك از دو چشم او جارى شد چون بخود آمدم گفت راست گفتى و درست فرموده جد تو خون من بجوش آمد و رگهاى من بحركت آمد و رفت بر من دست داد و اشك از دو چشمم روان شد و من خيال دارم كه سؤال كنم از تو چيزهائى را كه چون تا بحال از كسى سؤال نكردهام در سينه من گره شده است و سينه من از آنها گرفته است: پس اگر در اين مسائل جواب مرا ميدهى ذهن خود را از شوائب و خيالاتى كه در حق تو كردهام خالى ميكنم و قول كسى را در حق تو قبول نميكنم و چنين بمن رسيده است كه تو هرگز دروغ نميگوئى.
پس براستى و درستى جواب بده مرا آنچه از تو سؤال ميكنم از چيزهائى كه در قلب من است من باو گفتم كه آنچه ميدانم بتو خبر ميدهم اگر امان دهى مرا گفت امان مر ترا است اگر راست بگوئى و ترك كنى تقيه را كه بنى فاطمه بآن معروفند و هميشه تقيه ميكنند.
*البرهان في تفسير القرآن ؛ ج2 ؛ ص716 و ص: 717.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi