🔆موضوعات مصوب رساله سطح ۳ و ۴
⏪در زمینه تولید علوم انسانی اسلامی و بیانیه ی گام دوم انقلاب اسلامی با محوریت اندیشه ی رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی»
🔆جهت اطلاع از نحوه ی واگذاری موضوعات به شماره
09927270034در پیام رسان ایتا پیام ارسال نمایید. 🔆اجتهاد روشمند 🔆 @salmanraoofi
#تاریخ_علم_اصول ۱۴
#علم_اصول
محقق دانشمند آقاى سیستانى در کتاب الرافد فی علم الاصول که تقریرات درسى ایشان به قلم آقاى «سید منیر السید عدنان القطیفى» است، در جلد ۱ از ص۴٣–۵٧ دو تبویب جدید براى اصول پیشنهاد میکند
که یکى از آنها به ملاک و محور حجیت است و دیگرى، به ملاک اعتبار
الف) تبویب اول
ایشان در تبویب اول که به ملاک حجیت و عدم حجیت است، اصول را در سه بخش کلى تنظیم میکند:
احتمال
کشف،
و میثاق عقلایى.
الف) حجیت احتمال
وی در این قسمت ۵ صنف احتمال را طرح میکند:
١ـ احتمال واصل به درجه قطع و بحث در حجیتش (بحث در حجیت قطع)
٢ـ احتمال واصل به درجه اطمینان و بحث از آن (بحث در حجیت اطمینان)
٣ـ احتمال معتمد بر قوه محتمل، اگرچه درجه احتمال ضعیف باشد که بحث از حجیتش عبارت از: بحث «اصاله الإشتغال» میباشد
۴ـ احتمال معتمد بر علم اجمالى که با کمک گرفتن از علم اجمالى تقویت میشود و این بحث عبارت از مباحث علم اجمالى و دو شبهه محصوره و غیر محصوره میباشد
۵ـ احتمالى که قوتى نداشته و اهمیتى هم در ناحیه محتمل ندارد
که دو نوع است:
الف) احتمالى که معارض است با احتمال در طرف مقابلش به خاطر وجود علم اجمالى به جامع که مورد «اصاله التخییر» است؛
ب) احتمالى که معارض با احتمال در طرف مقابلش نیست که مورد «اصاله البرائه» است.
بنابراین، جامع این پنج بحث «حجیت احتمال» است.
ب) حجیت کشف
کشف، یا إدراکى است و یا احساسى. کشف إدراکى در امارات عقلائیه و شرعیه که مجتمع عقلایى یا شارع به تتمیم کشف آن حکم میکنند، وجود دارد. و بحث از امارات و طرق در اینجا طرح میشود.
کشف احساسى هم در استصحاب وجود دارد، لذا این بحث را در این قسمت باید مطرح کرد.
ج) حجیت میثاق عقلایى
مقصود از این میثاق، هر طریقى است که مجتمع عقلایى بر آن تبانى کرده باشند. حال این تبانى، چه از کاشفیت نوعیه باشد مثل خبر ثقه، یا به خاطر مصلحت اجتماعى عام باشد مثل ظواهر.
در اینجا دو نوع بحث میشود؛ یکى، بحث کبروى مثل: حجیت ظهور و دیگرى، بحث صغروى مانند: بحث در صیغه امر و نهى، عام و خاص، مطلق و مقید و نظیر اینها از مباحث الفاظ. همچنین بحث تعارض ادله نیز داخل در این قسم است.
محقق سیستانى این تبویب را، از آنجا که بسیار دور از شیوه مرسوم در تبویب علم اصول است، کنار میگذارد و در توجیه این کار میگوید؛ یکى از شرایط تصنیف این است که «مستنکر» نباشد؛ مخصوصاً وقتى که میتوان با حرکت تدریجى و آرام به هدف رسید. از این رو، ایشان تبویب دوم را ارائه میکند:
تبویب دوم
ایشان در تبویب دوم میفرمایند: چون علم اصول از مبادى تصدیقیه غیر بدیهى علم فقه است و محور بحث در فقه هم حکم شرعى میباشد و حکم هم نوعى از اعتبار است، لذا محتاجیم تا از علم دیگرى به عنوان مبادى تصدیقیه حکم شرعى بحث کنیم و این بحث از اعتبار است که شامل خود اعتبار و عوارض آن و اقسام و لواحقش میشود که علم اصول نامیده میشود.
بحث از اعتبار (که ملاک و محور مباحث اصول است) در ۱۵ فصل تنظیم میشود:
١ـ تعریف اعتبار
٢ـ تقسیم اعتبار به اعتبار ادبى و قانونى
٣ـ علاقه بین دو اعتبار ادبى و قانونى
۴ـ شیوه جعل اعتبار قانونى
۵ـ مراحل اعتبار قانونى
۶ـ اقسام اعتبار قانونى
٧ـ علاقه بین این اقسام
٨ـ اقسام قانون تکلیفى و قانون وضعى
٩ـ عوارض احکام قانونى
١٠ـ وسایل ابراز حکم قانونى
١١ـ وسایل استکشاف حکم قانونى
١٢ـ وثاقت وسایل استکشاف حکم قانونى
١٣ـ تعارض اثباتى و ثبوتى بین وسایل استکشاف
١۴ـ تنافى بین اعتبارهاى قانونى هنگام تطبیق
١۵ـ تعیین قانون، به هنگام فقدان وسیلهای براى بیان آن.
(برای اطلاع از تفصیل این تبویب رک: محقق سیستانى، الرافد فی علم الاصول، ج ١،ص۴٧ـ۵٧)
🔅🔅🔅
[۲۲]. افزون بر دلیلى که در متن مقاله ذکرش رفت، بیان نظریه مختار، نیازمند طرح و تبیین نظریه دیگر نگارنده است که اجمالاً معتقد است: اصول، گستردهتر از آنچیزی است که اکنون موجود است؛ زیرا براى فهم، کشف و استنباط مسایل کلامى و اخلاقى و… از متون مقدس اسلامى (قرآن و روایات) به ابزار فهم و استنباط نیاز داریم و اصلىترین این ابزار، اصول است. بر این اساس نیازمند تدوین اصول کلام و اصول اخلاق هستیم؛ همانگونه که براى فقه چنین اصولى تدوین کردهایم.
در پى طرح چنین نظریهای، مباحثى نظیر نیازمندى به اصول جدید براى هر یک از علوم اسلامى، چگونگى اصول مشترک براى استنباط در هر یک از علوم اسلامى، چگونگى اصول مختص براى استنباط در هر یک از علوم اسلامى، اصل لزوم اجتهاد براى فهم درست و استنباط صحیح از متون دینى در هر یک از رشتههاى اسلامى و علوم دینى و اینکه آیا حجیت در کلام و اخلاق معنا دارد و آیا اجتهاد یا حجیت با هدف کلام که کشف معارف حقیقی است سرِ ناسازگاری ندارد، مطرح میشود. تبیین، تحلیل و اثبات این مسائل نیازمند نوشتار دیگرى است که امیدوارم امکان نوشتن آن فراهم آید.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🏴شهادت حضرت علی بن محمد النّقی، امام هادی علیه السلام را خدمت حضرت بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه تسلیت عرض میکنم
🔆اين بزرگواران ، دائم در حال مبارزه بودند
🔅رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای
"حضرت را از مدینه به سامره آوردند تا زیر نظر خودشان باشد لیکن دیدند فایدهای ندارد.
در زمان این سه امام (امام جواد، امام هادی وامام عسکری) از اقصا نقاط دنیا نامه میفرستادند پول میفرستادند و دستور میگرفتند؛ در حالی که این ها در محدودیت بودند.
حضرت امام هادی علیه السلام در سامره محبوب مردم شده بود ، همه ایشان را احترام میکردند، اهانتی در کار نبود. این جا بود که حکّام فهمیدند رازی وجود دارد، آن را باید بشناسند و علاج کنند. آن ها به مسئله قدسیّت پی بردند.
متوکل حضرت را به مجلس شراب کشاند تا خبر همه جا بپیچد که علی بن محمد میهمان متوکل بود؛ بساط شراب و عیاشی هم در مجلس چیده شده بود. شما ببینید این خبر چه تاثیری بر جا می گذاشت.
حضرت با دید یک انسان مبارز به قضیه نگاه کرد و مقابل این توطئه ایستاد.
حضرت به دربار متوکل رفت و مجلس شراب او را به مجلس معنویت تبدیل کرد، یعنی با گفتن حقایق و خواندن شعرهای شماتت بار متوکل را مغلوب کرد به طوری که در آخر حرف هایش، متوکل بلند شد برای حضرت عطر آورد و او را با احترام بدرقه کرد.
حضرت، مجلس را به کلّ، متحول کرد و از دربار بیرون رفت.
در مبارزهای که شروع کننده ی آن خلیفه ی تند خو و قدرتمند بود و طرف دیگر یک جوان بیدفاع؛ طرف به ظاهر ضعیف تر دست به یک جنگ روانی زد. مبارزه ای که در آن نیزه و شمشیر کاربرد ندارد.
ما اگر بودیم اصلاً نمی توانستیم این کار را بکنیم، این امام است که میتواند موقعیت را بسنجد و طوری سخن بگوید که خلیفه را خشمگین نکند.
ممکن بود حضرت مثلاً بلند شود و همه شیشه های شراب را به زمین بریزد، این عکس العمل خوبی نبود و نتیجهای هم از آن گرفته نمیشد اما حضرت طوری دیگر عمل کرد"
کتاب انسان ۲۵۰ ساله
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
فعلا بزرگواران درخواست دوره سریع دروس رسائل، کفایه حلقه ثالث شهید صدر، الموجز را داشته اند
امکان دوره سریع منطق، بدایه الحکمه و مکاسب نیز وجود دارد
البته با شروط زیر
۱/ جای بحث پردیسان است
۲ / باید منظم تشریف بیاورید
۳/ پیش مطالعه کنید
توجه کنید امکان تدریس مجازی وجود دارد
برای درخواست تدریس به
@srsr1359
پیام بدهید
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
هر روز ساعت ۱۳.۳۰
بحث دوره سریع کتاب الموجز برقرار است
بزرگوارانی که مایل به شرکت مجازی هستند
از طریق پیوند زیر اقدام کنند
https://room.gharar.ir/35ecae97-147f-4ed5-902a-8667572a8564
متشکر
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از محسن قنبریان
بی عرضه ⁉️
یادداشت حجت الاسلام قنبریان را اینجا بخوانید ⏬
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از محسن قنبریان
بی عرضه⁉️
اول نمایش کوتاه "بی عرضه" اثر آنتوان چخوف را ببینید یا بخوانید:
https://arashshamsi.ir/chekhov/
• شیخ علی را چون از نوجوانی تاکنون کامل و از نزدیک می شناسم و هیچ زاویه پنهانی برایم ندارد، مثال می زنم؛ و الا مثل او که بخاطر نقد و سخنان اینچنین، دادگاهی شده باشند، کم نیستند. شیخ امید در تهران بخاطر یک نهی از منکر در نامه دربسته به امام جماعت شان، غیر از جریمه مالی تا دو سال حکم منع ورود به آن مسجد خورد! شیخ علی هم برای این حرفها (ویدئو پیوست) با شکایت مقام قضایی و نیرو انتظامی به نشر اکاذیب و تشویش به حکم تعلیقی محکوم شد!
البته اینها شاخ اینستا نبودند که همه مطلع و برخی برایشان توئیت بزنند!
• نظر من هم این است که شیخ علی نشر اکاذیب داده است! نه چون درباره اسلحه و تیراندازی مدام، زور گیری و ناامنی و تجاهر به خشونت در شهرش خلاف گفته؛ چون مسئولین مدیریتی، قضایی، انتظامی شهرش را بی عُرضه خوانده است!
• هرگز آن عالیجنابان بی عرضه نیستند، برعکس ما بی عرضه ایم(مثل خانم یولیا)!
آنها بی عرضه نیستند؛ دلیلش: همین شکایت و پیگیری چندماهه و این حکم شلاق یا جریمه مالی تعلیقی است که شاید به این خوبی برای اشرار آن شهر پیگیری نشود!
-به یکی از شاکیان، نامه نوشتم و گفتم مقام قضایی مستحب است اول متحاکمین را دعوت به صلح کند، حالا خودت شاکی هستی و به صلح و عفو سزاوارترید!
اما اصلاً محل نگذاشت و عرضه اش را با حکم گرفتن ثابت کرد.
- مدیون فرمانده جدید نیروی انتظامی نمی شوم شاید رویه ایشان متفاوت باشد و جای مطالبه گران، اشرار را در اولویت تعقیب قرار دهد.
• ما بی عرضه ایم!
چون مثل کلفَت بی عرضه داستان چخوف از ۸۰ روبل به ۱۱ روبل راضی می شویم با این محاسبه که اگر همین را هم ندادند چه؟!
مطالبه فصل حقوق ملت از قانون اساسی را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش امنیت(!) داریم!
صدای تیر اندازی دائم وتصویر شرارتها در شهر را بی خیال می شویم و می گوییم: جایش دادگاهی نشده ایم! و هنوز بخاطر استوری های محترمانه و بی خطرِ امنیت خواهی، جلب نشده ایم!
• باخودم بودم از مردم عزیز بهبهان عذر خواهم!
می دانم بچه های انقلاب نجابت به خرج می دهند و الا بی عرضه نیستند! در مطالبه حقوق عامه با اخلاق تر و قانونی تر پیگیر خواهند بود.
محسن قنبریان
☑️ @m_ghanbarian
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 #سرخط_دیدار | مروری بر بیانات رهبر انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش | ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
✅شیوهنامههایی که پزشکان اعلام میکنند، بنده تقید دارم که آنها را عمل کنم و عمل میکنم؛ اصرار روی ماسک دارند و این نوبت سوم تزریق این واکسن را هم من انجام دادم.
🔸توصیه هم میکنم به مردم عزیزمان که به حرف متخصصین و صاحبنظران این رشته توجه کنند و گوش کنند، آنچه که آنها صلاح میدانند، لازم میدانند انجام بدهند.
💎قدر این ماه را و این روزها را بدانیم، ماه رجب ماه توسل، تضرع، دعا، ماه تصفیهی روانی و معنوی است.
🏷درباره ی روز حادثه ۱۹ بهمن و حماسه نیروی هوایی:
روز نوزدهم بهمن، روز بیعت شگفتیساز نیروی هوایی؛ روز یک حرکت تاریخی و نقطهی عطف از سوی نیروی هوایی است.
افسران و همافران که در آن دیدار عجیب شرکت کردند و بیعت کردند، این بیعت، بیعت با شخص نبود، بیعت با هدفها بود، بیعت با آرمانها بود؛ بیعت با آن جهاد مقدسی بود که امام فرمانده مقتدر آن جهاد بود.
🤝هر کس در هر دورهای که در مسیر آن آرمانهای همافران حرکت کند در واقع در آن حرکت سهیم و شریک است.
👊حرکت آن روز نیروی هوایی ضربهی آخری بود که بر پیکر پوسیدهی رژیم پهلوی وارد شد.
همان روز امام (رضواناللّهعلیه) فرمودند که: شما ارتش را از خدمت طاغوت به خدمت اسلام در آوردید.
🔰چند نکته:
1️⃣این حرکت، نیاز لحظه بود؛ ما همیشه باید در کارهای خودمان نیاز لحظه را درک کنیم.
2️⃣در این حرکت نیروی هوایی، رژیم طاغوت از جایی ضربه خورد که گمانش را نداشت.
این نشانهی این است که وعدهی الهی صادق است.
✅شما اگر در میدان جهاد، حضور داشته باشید و فعال باشید دشمن را شکست خواهید داد؛ چون خدای متعال اینجور قرار داده که محاسبات دشمن غلط از آب درمیآید.
3️⃣کسی خیال نکند که حرکت آن روز این جوانها بر اساس احساسات زودگذر و هیجانی بود؛ بلکه کارشان، عمق داشت و هدایت شده بود.
↙️نشانه های عمق انقلابی داشتن حرکت آن روز نیروی هوایی:
🔹ایجاد جهاد خودکفایی در نیروی هوایی
🔸خنثی شدن توطئه ی دشمن در پایگاه تبریز
🔹خنثی شدن قضیهی کودتای پایگاه نوژه همدان
🔸نقش آفرینی نیروی هوایی ارتش در اوایل دفاع مقدس
↩️عامل عمدهی بصیرت آنها این بود که بچههای نیروی هوایی از نزدیک شاهد دیکتاتوری مستشاران آمریکایی و تسلّط آنها بودند.
آمریکا و انگلیس بارها از ارتش ما برای سرکوب ملتهای دیگر استفاده کردند از جمله:
💣در ویتنام؛ هواپیماهای ما را بردند ویتنام که ویِتکنگهایی که با آمریکای متجاوز مبارزه میکردند، بمباران کنند.
💣فانتومهای ایران را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار میدادند.
🎨عامل ماندگاری و اثرگذاری این حادثه عبارت بود از همان قاب تصویر هنرمندانهای که منتشر شد؛ تبیین این است.
🏷درباره جهاد تبیین و مقابله با هجوم ترکیبی دشمن:
⚔️امروز سیاست قطعی رسانههای معاند جمهوری اسلامی و معاند اسلام این است که واقعیتها را تحریف کنند. مثلا:
❌چهرهی زشت و فاسد رژیم طاغوت را بزک میکنند.
❌چهرهی انقلاب را، چهرهی امام را، فعالیتهای این چهل سال را مخدوش کنند.
❌از پیشرفتها، نقاط مثبت، نقاط قوت، نشانهای در این مجموعهی امپراتوری رسانهای غرب شما مشاهده نمیکنید.
❌متقابلاً یک نقطه ضعف کوچک را صد برابر بزرگ میکنند و نشان میدهند.
🚨جهاد تبیین یک فریضهی قطعی و فوری است.
🗽قدرتهای غربی معروف به دیکتاتوری هستند، در زمینهی سیاسی، در زمینهی اقتصادی؛ [امروز] یک قلم بر این دیکتاتوریها افزودهاند و آن، دیکتاتوری رسانهای است.
🔴مثلاً فرض کنید در فضای مجازی اسم شهید سلیمانی را نمیتوانید بیاورید، حذف میکنند؛ تحمل اسم شهید سلیمانی و عکس او را ندارند.
📡متولیان رسانهها در درجهِی اول مسئولند.
چه رسانهی ملی و چه سایر رسانههای گوناگون، چه فضای مجازی، چه مجموعهی مطبوعات.
📍وظیفه رسانه ها در عرصه ی جهاد تبیین:
✅بیان حماسه هایی که در طول چهار دهه در کشور به وجود آمده در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، عمرانی، آموزشی، بهداشت و درمان، صنعت، دینی و فرهنگی، دفاعی و امنیتی، دیپلماسی
🪞نباید گذاشت که برخی از مشکلات بر روی این حماسهها گردوغبار بنشاند و آنها را از چشم مردم پنهان کند.
🧩جبههی دشمن امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی؛ یعنی جنبهی اقتصادی، جنبهی سیاسی، جنبهی امنیتی، جنبهی رسانهای و جنبهی دیپلماسی در آن هست.
🛡ما هم در مقابل بایستی حرکتمان ترکیبی باشد؛ از همه جهت بایستی تلاش کنیم. البته دفاع باید بکنیم اما همیشه در موضع دفاعی نمیتوانیم بمانیم؛ این را باید توجه داشت.
🔰دشمن تهاجم میکند، ما هم باید تهاجم داشته باشیم؛ در زمینههای مختلف.
☘️از گذشته هم بهتر انشاءاللّه به توفیق الهی حرکت خواهیم کرد و پیش خواهیم رفت و دشمن ناکام خواهد شد. منتها باید هرکدام وظیفهی خودمان را در هر بخشی بدانیم.
🔆میلاد مولی الموحدین امام المتقین علی علیه السلام بر شما مبارک
🔆رهبر معظم انقلاب
روایتی است که نویسنده معروف شافعی، «ابن مغازلی»، در کتاب خود نقل کرده که راوی این حدیث، غیر شیعه است.
🔅از اَنَس بن مالک نقل میکند که پیغمبر فرمودند: «انَّ علی بن ابی طالب یضیء لاهل الجنة کما یظهر کوکب الصبح لاهل الدنیا.»؛ مردم بهشت، وجود علی بن ابی طالب امیرالمؤمنین علیهالسّلام را چنان درخشان میبینند که مردم دنیا ستاره صبح را آن گونه درخشنده میدیدند...
🔆امیرالمؤمنین یکی از القابش «کرّار غیر فرّار» است... یعنی مهاجم، مقتدر، دارای فکر و بدون عقبگرد.... اگر به زندگی #امیرالمؤمنین نگاه کنید، میبینید از اول تا آخر، زندگی آن بزرگوار اینگونه است. علاج ما هم در همین است... فعال، کرّار، خستگیناپذیر و دنبال کنندهی اهداف خود؛ آیندهی چنین ملتی روشن است.
۱۳۸۴/۰۵/۲۸
🔆ما امروز یک جامعه اسلامی هستیم. باید ببینیم جامعه اسلامی پیامبر، چه آفتی پیدا کرد که کارش به یزید رسید؟ چه شد که ۲۰سال بعد از شهادت امیرالمؤمنین در همان شهری که او حکومت میکرد، سرهای پسرانش را بر نیزه کردند و در آن شهر گرداندند!؟ کوفه یک نقطهی بیگانه از دین نبود! کوفه همان جایی بود که امیرالمؤمنین در بازارهای آن راه میرفت؛ تازیانه بر دوش میانداخت؛ مردم را امر به معروف و نهی از منکر میکرد؛ فریاد تلاوت قرآن در «آناءاللیل و اطراف النهار» از آن مسجد و آن تشکیلات بلند بود. این، همان شهر بود که پس از گذشت سالهایی نهچندان طولانی در بازارش دختران و حرم امیرالمؤمنین را، با اسارت میگرداندند. در ظرف بیست سال چه شد که به آنجا رسیدند؟ اگر بیماریای وجود دارد که میتواند جامعهای را که در رأسش کسانی مثل پیغمبر اسلام و امیرالمؤمنین بودهاند، در ظرف چند ده سال به آن وضعیت برساند، این بیماری، بیماری خطرناکی است و ما هم باید از آن بترسیم. امام بزرگوار ما، اگر خود را شاگردی از شاگردان پیغمبر اکرم محسوب میکرد، سرِ فخر به آسمان میسود. امام، افتخارش به این بود که بتواند احکام پیغمبر را درک، عمل و تبلیغ کند. امام ما کجا، پیغمبر کجا!؟ آن جامعه را پیغمبر ساخته بود و بعد از چند سال به آن وضع دچار شد. این جامعهی ما خیلی باید مواظب باشد که به آن بیماری دچار نشود. عبرت، اینجا است! ما باید آن بیماری را بشناسیم؛ آن را یک خطر بزرگ بدانیم و از آن اجتناب کنیم.
۷۱/۴/۲۲
التماس دعا
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi