سلوک #مراجع
✳ استاد حسن رمضانی در گفت و گو با خبرنگار شفقنا درباره حساسیت آیت الله جوادی آملی نسبت به بیت خویش اظهار کرد: هر انسان عاقل حکیم، اعتقاد دارد و باید داشته باشد به اینکه آنچه به او منسوب است را از هر حاشیهی غیر مناسب و آسیبی که محتمل است، مصون و محفوظ بدارد. بیت انسان مثل خود انسان است و موسسه ای که تحت اشراف شخص است همانند خود شخص است چراکه ادامه وجود آن شخص میباشد. آیت الله جوادی آملی هم اینگونه هستند. من حتی در یک صحبت خصوصی که با ایشان داشتم نسبت به این مساله تاکید داشتند که سعی دارند بیتشان را از هر آسیبی مصون بدارند.
✅ آیت الله جوادی آملی سعی دارند بیت خود را از هر آسیبی محفوظ بدارند
او در خصوص نظر آیت الله جوادی آملی در ایجاد گرایشهای خاص در بیت ایشان گفت: آیت الله جوادی آملی در رابطه با گرایش بیتشان نسبت به جناحهای مختلف فرمودند که سعی ما بر این است که ما، شخصیت ما و مجموعه ای که منسوب به ماست توسط هیچ گرایشی مصادره نشود. اما عده ای دنبال بهانه میگردند برچسبی به ایشان وارد کنند و یا گرایشی در بیت ایشان ایجاد کنند.
✅ آیت الله جوادی آملی اجازه نمی دهند شخصیتشان توسط هیچ گرایشی مصادره شود
رمضانی با بیان اینکه آیت الله جوادی آملی اطلاعات را از کانال های مختلف کسب می کند تا به حقایق امور دست پیدا کنند، اظهار کرد: آیت الله جوادی آملی برای رسیدن به این امر مهم سعی دارند که از کانال های گوناگون اطلاعات را کسب کند تا اینکه یکطرفه قضاوت نکند و قضاوت هایشان یک جانبه و یکسویه نباشد. هر شخصی اگر سعی کند که از مراکز گوناگون حتی متضاد و متعارض اطلاعات کسب کند می تواند به حقایق امور دست پیدا کند و ایشان هم سعی دارند خود را محدود و محصور نکنند بلکه از کانال های گوناگون اطلاعاتی را کسب می کنند تا خدایی نکرده گرایشی به سمت جناح های مختلف به صورت افراطی نداشته باشند.
✅ آیت الله جوادی آملی اطلاعات را از کانال های مختلف کسب می کنند تا قضاوت هایشان یک جانبه نباشد
استاد حوزه علمیه قم در خصوص ساده زیستی آیت الله جوادی آملی بیان کرد: عمده مراجع ما اهل تقوا و زهد هستند. آیت الله جوادی هم از سایر مراجع مستثنی نیستند و زندگی شخصیشان تا جایی که به شخص ایشان مربوط است دور از هر گونه دنیا زدگی است. البته ممکن است مجموعهای که زیر نظر ایشان هست با توجه به اقتضائات، تشکیلاتی داشته باشد اما در حد معمول و متعارف است.
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
سلوک #مراجع
✅ زندگی آیت الله جوادی آملی دور از هر گونه دنیا زدگی است
رمضانی در رابطه با آینده مرجعیت شیعه در ایران بیان کرد: مرجعیت صاحب دارد و تا زمانی که صاحب دارد مصون و محفوظ خواهد بود. البته دشمنان مرجعیت همواره سعی میکنند اهداف خود را به پیش ببرند و ساکن نمی نشینند اما حوزه یک بدنهی سالمی دارد. بنابراین ممکن است برخی از آفت ها در بعضی از ابعاد حوزه رخنه کند؛ اما بدنه سالم حوزه که در رأس آن مراجع هستند و در بدنهی آن هم طلاب، مدرسان و اساتید حضور دارند و در راستای مرجعیت هستند، به اقتضای کار آشنا هستند و انشاالله با توجه به سعی و تلاشی که دارند اجازه فعالیت به این دشمنان را نخواهند داد.
✅ مرجعیت صاحب دارد و تا زمانی که صاحب دارد مصون و محفوظ خواهد بود
او در رابطه با ورود روحانیت و طلاب به کارهای اجرایی بیان کرد: آیت الله جوادی یک جمله زیبایی دارند که میگویند: «حوزه نباید نهال فروشی کند؛ نهال نوپا باید در درون حوزه بماند تا به درخت تناور و پر برگ و باری مبدل شود و آنگاه اگر در جاهایی به عنوان امام جمعه یا عالم در شهرستان ها مشغول باشد اشکالی ندارد، اما تا زمانی که نهال هستند و باید علم اندوزی کنند و خودشان را بسازند، اشتغالشان در دیگر مراکز خیانت به حوزه است.» افراد باید در حوزه از نونهالی تبدیل به یک درخت تنومند و قوی شوند تا بتوانند منشاء اثر باشند.
✅ از نظر آیت الله جوادی آملی اشتغال طلاب تا زمانی که از نظر علمی نهال هستند، خیانت به حوزه است
استاد حوزه علمیه قم در رابطه با خصوصیات اخلاقی آیت الله جوادی آملی گفت: جمله ای از آیت الله فاضل مطرح می کنم که فرمودند «ادب آیت الله جوادی آملی را اگر به کل حوزه توزیع کنند کل حوزه مؤدب می شود». وقتی آیت الله فاضل این مساله را مطرح کردند، آیت الله جوادی آملی لبخندی زدند و گفتند «ما با کسی دعوا نداریم و مطالب خود را یک یا دو بار میگوییم اگر پذیرفتند که بسیار خوب اما اگر نپذیرفتند نه مجادله میکنیم و نه بحثی راه می اندازیم و مطالب را آرام در حوزه های مختلف مطرح می کنیم تا کارها انجام شود. اینکه حرف ما حاکم شود یا نه، کاری به آن نداریم بلکه فقط می خواهیم انجام وظیفه کنیم»
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
سلوک #مراجع
✅ آیت الله جوادی آملی منتقد مجادله و بحث بر سر مباحث مختلف هستند
رمضانی در ادامه خاطره ای را از آیت الله جوادی آملی در همین موضوع مطرح کرد و گفت: آیت الله جوادی آملی فرمودند که در درس آیت الله اراکی شرکت می کردم، موضوع بحث نماز جمعه بود و شرط اینکه وجود نماز جمعه حضور امام است که آیت الله اراکی، امام را به امام معصوم(ع) معنا می کردند که اگر امام معصوم، امامت جمعه را بر عهده گرفت یا در شهری کسی را به امام جمعه انتخاب کردند در اینجا نماز جمعه واجب است. اما آیت الله جوادی اعتراض میکنند که مراد از امام، امام معصوم نیست بلکه امام واجد شرایط است، یعنی کسی که با شرایط مربوطه، نماز جمعه را اقامه کند، نماز جمعه واجب می شود. اکنون هم فتوایشان همین است. لذا خودشان در هر جایی که باشند اگر نماز جمعه با شرایط خودش اقامه شود ایشان هم در آن شرکت میکنند. بعد از اشکال ایشان و جواب آیت الله اراکی بحث ادامه پیدا نکرد اما بعد از درس عده ای از شاگردان طرفدار آیت الله جوادی آملی و عده ای هم به طرفداری از آیت الله اراکی به بحث می پردازند و آیت الله جوادی آملی هم درگیر بحث می شوند که کار کم کم به مجادله میکشد که در ایشان ایجاد کدورت می کند و همینطور این کدورت بعد از درس حتی در بستر خواب هم ادامه پیدا میکند. آیت الله جوادی آملی در ادامه خاطرهی خود می گویند: «در همان حین که در بستر بودم دیدم که آیت الله اراکی حضور پیدا کرد و خطاب به من اشاره کرد و فرمود إِنَّکَ مَیِّتٌ وَإِنَّهُم مَّیِّتُونَ یعنی مرگ در پیش داری، تو میمیری آنها هم میمیرند و آیا به فکر مسایل بعد از مرگ هستید که اینگونه مجادله می کنید»؟ آیت الله جوادی فرمودند: من متوجه شدم این جدال، کار مطلوبی نبود و از آن زمان تصمیم گرفتم که دور از هرگونه جنجال مباحث را مطرح می کنم اگر پذیرفتند که خوب است و اگر نپذیرفتند ادامه نمی دهم.
✅ مجادلهی آیت الله جوادی آملی با آیت الله اراکی
رمضانی تصریح کرد: ایشان عالمی جامع المنقول و معقول است یعنی مباحث منقول اعم از فقه، اصول و تاریخ از یک سو و علوم عقلی و عرفان را هم از سوی دیگر می دانند که امتیاز منحصر ایشان است. البته با حفظ احترام به همه مراجع که من دست آنها را می بوسم باید بگویم این خصوصیت در آقای جوادی آملی منحصر است و کسی دیگری را فعلا نداریم. عالمِ عامل بودن هم از دیگر ویژگی های بارز ایشان است یعنی ایشان عالمی هستند که در راستای علمش عمل میکند.
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
سلوک #مراجع
✅ عالمِ عامل بودن از ویژگی های بارز آیت الله جوادی آملی است
او در ادامه افزود: در میان مراجع نداریم شخص دیگری را که درس تفسیر را به صورت اختصاصی در حوزه قرار داده باشد بنابراین این کار هم از علوم انحصاری ایشان است. در صحبتی که با ایشان داشتم فرمودند: «عمده ترین کار من تفسیر تسنیم است». حال عده ای ممکن است این را در قامت مرجعیت نامناسب بدانند و بگویند تفسیر در حد مرجعیت نیست ولی ایشان در حد مرجعیت هم درس تفسیر را دارند و این کار از امتیازات بارز آیت الله جوادی آملی است.
✅ درس تفسیر قرآن از امتیازات بارز آیت الله جوادی آملی است
رمضانی آیت الله جوادی آملی را از پشتیبانان جمهوری اسلامی دانست و گفت: ایشان همواره در تشکیل جمهوری اسلامی، تقویت و پیشتیبانی از جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده ای را داشتند و دارند. پیرو رهبری و امام(ره) بودند و در خط امام و رهبری همواره حرکت می کنند و امیدواریم بدون افت و آسیب بمانند و مردم و کشور از ایشان بهره ببرند.
✅ آیت الله جوادی آملی در تشکیل و پشتیبانی از جمهوری اسلامی نقش تعیین کننده ای دارد
او خاطره دیگری را از آیت الله جوادی آملی مطرح کرد و گفت: من روزی در خدمت استاد حسن زاده آملی بودم. آیت الله جوادی آملی از من پرسیدند که حال آیت الله حسن آملی چطور است؟ من در جواب گفتم «حال عمومی ایشان خوب است اما حافظه کوتاه مدتشان آسیب دیده و مسایل دم دستی در خاطرهشان نمیماند» آیت الله جوادی آملی در جواب حرف من فرمودند: «در رابطه با ایشان اینگونه نگویید بلکه بگویید به مرحله ای رسیدند که از امور جزیی و بیهوده منصرف شده و به امور کلی با ارزش روی آوردند. امور جزیی قابلیت این را ندارد که آیت الله حسن زاده آملی اینگونه مسایل را به خاطر بسپارد». من هم عرض کردم انسان مؤدبی مثل شما باید اینگونه بگوید و این حد من است و این حد شما”.
رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: دلم می خواست درسی را خدمت استاد جوادی آملی باشم لذا به ایشان پیشنهاد کردم که اگر بتوانم از محضر شما در خصوص عرفان نظر استفاده کنم ممنون می شوم و این درخواست را در قالب شعر و به زبان عربی مطرح کردم که ایشان وعده دادند ولی تا کنون نشده به این وعده وفا کنند:
📝 شعر:
انت الذی رزقت علمأ فاصلا
فکن علی السائل منه باذلا
انّ الزکات واجب علی الغنی
کان الغنی للفقیر کافلا
اناالحسن ابن غلام للرضا
اتَیتک مما رزقت سائلا
انّا الفقیر مستحق الصدقه
فلاتکن من الفقیر غافلا
الا تکون عبد لله الرءوف؟
اما یکون الله اسما شامل؟ا
الُست معروفا لدینا بالجواد؟
عن الجواد لا اَکون عادلا
بِاسمک الجوادی اسألُک
فجد علیّ ما اکون آملا
پایان گفتگو
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
نکته کلیدی در بیانیه رهبری
مهمترین نکته در بیانیه رهبری را چطور فهم کنیم؟
شاید مرور گذرا بر متن بیانیه، جمع بندی توصیه های ایشان طی سالهای گذشته باشد؛ اما یک نکته نهفته در متن بیانیه تغییر ریل اساسی در سیاست ورزیِ پائین به بالا و اجتماعی و مردمی است. هرچند نکته قابل اعتنای دیگر در این بیانیه، بیان دستاوردهای حقیقی انقلاب اسلامی، فراتر از آب و برق و تلفن و راه و غیره است که به صورت کم سابقه ای حول محور مردم فهرست شده است و بطن و حقیقت انقلاب را اراده و قدرت و معنویت مردم می بیند.
اما مانیفست اصلی در گام دوم موضوع متفاوت تری است. ورود به این بخش در ابتدای بیانیه چنین است: انقلاب اسلامی پس از نظام سازی وارد خودسازی و جامعه سازی و تمدن سازی شده است.
برای فهم دقیقتر این ورودی لازمست یکبار 5 گام تمدن سازی در انقلاب اسلامی را که سال ها پیش رهبرانقلاب توضیح دادند، مرور کنیم. گام اول انقلاب ، گام دوم نظام سازی، گام سوم دولت، گام چهارم جامعه سازی و گام پنجم نظام بین الملل و تمدن سازی. ایشان سپس توضیح دادند که ما دو مرحله انقلاب و نظام سازی را طی کردیم و امروز در مرحله دولت سازی قرار داریم. هنوز دولت به تراز انقلاب نرسیده است. دولت هم به معنای عام آن همه قوا و دستگاه ها و ساختارهای اجرایی و تقنینی و قضائی است.
با این توضیح اولین نکته بیانیه اینست که رهبری چهل ویکی امین سال انقلاب را اصلاح مرحله دولت سازی و حتا به این فهم تغییر ریل سیاسی با مانیفستی جدید دانستند. به سخن دیگر در 40 ساله دوم باید 3 مرحله دولت سازی و جامعه سازی و تمدن سازی طی شود؛ آنهم با ریل گذاری جدید سیاسی که نسخه ای دستوری و حاکمیتی نیست و کاملا مردمی و از پائین به بالاست. توضیح بیشتر اینکه راز پیام رهبری در ماموریتی است که در این مرحله جدید به جوانان دادند. مقایسه کنید با پیام رهبری در بیستمین سالگرد انقلاب اسلامی که مخاطبش دولت و جریان های سیاسی و مراجع و علما و مردم و در کنار اینها جوانان بود. اما بیانیه چهلمین سال صرفا مخاطبش جوانان است.
ابتدا به سبک مدیریتی و عنایت ویژه رهبری طی یکی دو سال اخیر به جوانان توجه کنیم. انتخاب مدیران جوان در عرصه های مختلف و بهره گیری از شور و نشاط جوانان انقلابی و قدرت خلاقیت و علمی و معنویت و انگیزه انها برای تغییر و اصلاح، مهمترین راهبرد مدیریتی رهبری طی یکی دوسال گذشته بوده که به صورت قابل اعتنائی نیز مثمر ثمر بوده است.
با این مقدمه مانیفست گام دوم در توجه به جوانان است. جوانانی که باید ضمن خودسازی وارد مرحله سوم دولت سازی شوند. رهبری انقلاب در توصیه ها، ضمن تاکید بر اهمیت خودسازی معنوی و علمی بر جنبه های حاکمیتی هر بخش نیز تاکید دارند. این حرف بدین معناست که جوانان نه تنها به خودسازی اخلاقی و معنوی و علمی شان توجه کنند بلکه با ورود به بخش های مهم حاکمیتی با روحیه جهادی بستر جامعه سازی را نیز فراهم کنند.
حتی در یک مورد مشخص مثل عدالتخواهی و مبارزه بافساد نیز تاکید دارند این مهم به حضور جوانان پاک در حکومت نیاز دارد.
بااین توضیح بیانیه رهبری هم یک نگاه بلند مدت و تاریخی دارد و هم یک تغییر ریل سیاسی در کوتاه مدت.
@mahdian_mohsen
باسمه تعالی
طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند
این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی
1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار
2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی
3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و
١/ اجتهاد و استنباط
٢/ بحث مهندسی استنباط
٣/ مکتب شناسی اصولی
4⃣نکته ای در عدم خلط
١/ روش تحقیق،
٢/ روش طرح بحث
٣/ روش تدریس
در تشخیص مکتب فقهی
5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر
روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی
6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی
7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی
8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی
9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی
0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی
1⃣1⃣نقاط مکتب ساز در مباحث فقهی
2⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی
جلسه 1 مکتب شناسی
https://eitaa.com/salmanraoofi/27
جلسه 2
https://eitaa.com/salmanraoofi/29
جلسه 3
https://eitaa.com/salmanraoofi/32
جلسه 4
https://eitaa.com/salmanraoofi/34
جلسه 5
https://eitaa.com/salmanraoofi/35
جلسه 6
https://eitaa.com/salmanraoofi/36
جلسه 7
https://eitaa.com/salmanraoofi/37
جلسه 8
https://eitaa.com/salmanraoofi/38
جلسه 9
https://eitaa.com/salmanraoofi/39
جلسه 10
https://eitaa.com/salmanraoofi/44
جلسه 11
https://eitaa.com/salmanraoofi/51
جلسه 12
https://eitaa.com/salmanraoofi/55
جلسه 13
https://eitaa.com/salmanraoofi/56
جلسه 14
https://eitaa.com/salmanraoofi/57
جلسه 15
https://eitaa.com/salmanraoofi/152
جلسه 16
https://eitaa.com/salmanraoofi/157
جلسه 17
https://eitaa.com/salmanraoofi/159
جلسه 18
https://eitaa.com/salmanraoofi/161
جلسه 19
https://eitaa.com/salmanraoofi/162
جلسه 20
https://eitaa.com/salmanraoofi/1210
جلسه 21
https://eitaa.com/salmanraoofi/1211
جلسه 22
https://eitaa.com/salmanraoofi/1319
جلسه 23
https://eitaa.com/salmanraoofi/1334
جلسه 24
https://eitaa.com/salmanraoofi/1339
جلسه 25
https://eitaa.com/salmanraoofi/1340
جلسه 26
https://eitaa.com/salmanraoofi/1341
جلسه 27
https://eitaa.com/salmanraoofi/1349
جلسه 28
https://eitaa.com/salmanraoofi/1350
جلسه 29
https://eitaa.com/salmanraoofi/2170
جلسه 30
https://eitaa.com/salmanraoofi/2171
جلسه 31
https://eitaa.com/salmanraoofi/2172
جلسه 32
https://eitaa.com/salmanraoofi/2833
جلسه 33
https://eitaa.com/salmanraoofi/2834
جلسه 34
https://eitaa.com/salmanraoofi/2887
جلسه 35
https://eitaa.com/salmanraoofi/2941
@salmanraoofi
💢درس خارج «فقه سیاسی»؛
💢انقلاب در کنار مجاهد و مدافع، متفکر نیز میخواهد
📌آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج فقه سیاسی، موضوع مشروعیت یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبیت را مورد بررسی قرار داد و گفت:
🔹در مقابل ادلهای که مقتضی مشروعیت است چیزی به نام مانع برای مشروعیت تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبت نداریم. به عنوان مثال براساس دلیل عقلی وقتی شارع مقدس پیامبران و کتب آسمانی را میفرستد و مقرراتی را جعل میکند میخواهد به آنها عمل شود مسلماً عمل به اینها در سایه حکومت میسر است. از این جهت باید به مشروعیت قائل شد.
🔹انقلاب اسلامی ما همانگونه که نیازمند مجاهد، مدافع و تکتیرانداز است، نیازمند متفکر نیز است، کسانی که بتوانند حفرههای تئوریک را حل کنند.
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
💢درس خارج «فقه سیاسی»؛
📌 آیت الله ابوالقاسم علیدوست، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه سیاسی خود موضوع مشروعیت یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبیت را مورد بررسی قرار داد.
🔹 وی با بیان این که در مقابل ادلهای که مقتضی مشروعیت است چیزی به نام مانع برای مشروعیت تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبت نداریم، عنوان کرد: مانع یا عقلی است یا نقلی و به عقیده ما ادله نیز با یکدیگر تعارض هم ندارد. به عنوان نمونه براساس دلیل عقلی گفتیم وقتی شارع مقدس پیامبران و کتب آسمانی را می فرستد و مقرراتی را جعل می کند می خواهد به آن ها عمل شود مسلماً عمل به این ها در سایه حکومت میسر است. از این جهت باید به مشروعیت قائل شد.
📌 آیت الله علیدوست تصریح کرد: چیزی که برخی به ویژه با توجه به مشکلات امروزی مطرح می کنند این است «تشکیل حکومت ضررهای جانبی زیادی دارد به گونه ای که مصلحت در تشکیل نشدن آن است.» یعنی بحث عقلی را پررنگ می کنند. اما در طول تاریخ حکومت های شیعی داشته ایم. بله این حکومت ها مانند جمهوری اسلامی ایران نبوده که فقیهی در رأس هرم باشد ولی در همان حکومت های نیم بند شیعی مانند حکومت آل بویه، صفویه، قاجار و… نیز شیعیان در رأس بوده اند و حتی از علما نیز استفاده می کرده اند. در همین حکومت ها نیز خدمات خوبی به اسلام، تمدن اسلامی، شیعه و حتی کشور شده است.
🔹 وی ادامه داد: نمی گوییم که این حکومت ها بی عیب و سالم بوده اند. ولی برای نمونه حکومت صفویه در انسجام کشور تأثیرگذار بود. این حکومت کاملاً اسلامی نبود ولی از علما استفاده می کرد. از آن ها اجازاتی می گرفت. به همین دلیل نباید بگوییم ضرر حکومت بیشتر از نفعش است. حتی زمانی بوده که نیمی از جهان اسلام زیر قدرت شیعه بود و شیعیان حضور جدی داشته اند. هر جا هم بوده اند آثار خوبی از خود به جا گذاشته اند. برای نمونه دانشگاه الازهر، زیتونه و… ولید حکومت های شیعی هستند یا حالا شیعه اثنی عشری بوده اند یا زیدیه و… . تمدن یمن با حکومت شیعیان زیدیه پیوند خورده است. به هر حال این تجربه عملی ماست که نباید نادیده بگیریم.
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
💢درس خارج «فقه سیاسی»؛
✳️ داشتن برنامه، کارگزار لایق و رهبران مدیر سه شرط تشکیل حکومت اسلامی
🔹 این استاد حوزه بیان کرد: البته بنده به چند نکته اشاره کنم. اولاً، آنچه بنده گفتم تشکیل حکومت براساس شریعت در عصر غیبت بود ولی شکل خاصی را مطرح نکردم. به همین دلیل سوال می شود آیا حکومت حتما باید شکل خاص باشد یا می تواند شکل خاصی نداشته باشد؟ یعنی آیا می توانیم بگوییم حکومت براساس شریعت باشد ولی فقها در هرم قدرت نباشند ولی ناظر عالی باشند؟ یا بالاتر از این بگوییم که فقها باید مدیر جامعه باشند؟ اگر بگوییم مدیر جامعه باشند حکومت هایی مانند صفویه از بحث ما خارج می شود ولی مصداق آن جمهوری اسلامی می شود.
🔹 وی افزود: سوال نخست ما درباره مشروعیت یا عدم مشروعیت تشکیل حکومت در عصر غیبت بود و سوال دوم ما از فرم و شکل آن بود. آن چه پرداختیم سوال اول بود. شکل کامل این است که فقیه مدیر جامعه باشد چیزی که در جمهوری اسلامی وجود دارد ولی آیا منحصر به این شکل است یا نه جای بحث و گفت وگو دارد. ما می گوییم حکومت، شریعت محور باشد. یعنی شریعت اجرا شود.
📌 آیت الله علیدوست گفت: نکته دوم، وقتی می گوییم حکومت اسلامی براساس شریعت در عصر غیبت تشکیل شود برخی موضع سلبی می گیرند برخی موضع ایجابی. بدون شک اگر یک باحثی این بحث را مطرح کرد و به عدم مشروعیت رسید موضوع منتفی است ولی اگر مثل ما به مشروعیت حکومت رسید – به وجوب و حتی واجب مطلق رسید – منظورش حکومتی است که نخست، برنامه داشته باشد. دوم، کارگزاران لایقی داشته باشد. سوم، رهبرانی حکیم و مدیر داشته باشد.
✳️ درباره حدود اختیارات حاکم اسلامی نباید افراط و تفریط کرد
وی ادامه داد: نکته سوم، در حکومت اسلامی باید نسبت به حدود اختیارات حاکم اسلامی بسیار مراقب بود. یعنی افراط و تفریط نکرد. برای نمونه از یک سو تا گفته می شود حکومت براساس شریعت برخی به ذهنشان می آید حکومت بخواهد در تمامی شئون به اسم شرع دخالت کند.
🔹 استاد حوزه گفت: از سوی دیگر در جمهوری اسلامی نیز افرادی داشتیم به قدری حوزه شرعیت را لاغر می کردند و جاهایی که قطعاً در حوزه شرعیت بوده را می گفتند خارج است. برای نمونه در زمان برگزاری کنفرانس فقه هسته ای برخی می گفتند مگر ما فقه هسته ای داریم؟ این ها خیال می کردند منظور ما از فقه هسته ای این است که بگوییم چقدر ماده باید ترکیب کنیم تا سلاح هسته ای به دست بیاید. در حالی که ما می خواستیم بحث کنیم آیا سلاح کشتار جمعی باید داشت یا خیر؟ کاربست آن کجاست؟ و… یکی از مسائل اساسی دوره مشروطه همین بود و یکی از دلایل اختلاف میان علما در نجف همین موضوع بود. یعنی دو طرف می گفتند شریعت. ولی بحث سر گستره شریعت بود.
🔹 وی افزود: چه حکومتی براساس شریعت است؟ آیا حکومتی که در تمام شئون آن شریعت دخالت کند و برای هر چیزی آیه و روایت پیدا کند یا این که این ها جزو حوزه شریعت نیست و حوزه های آزاد است. این یک بحث دیگر است. البته بحث فقهی هم نیست بلکه فلسفه فقهی است.
@salmanraoofi
ادامه👇👇👇
💢درس خارج «فقه سیاسی»؛
✳️ دلایل انحراف امت اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)
آیت الله علیدوست در ادامه با یادآوری این موضوع که حکومت باید برنامه، کارگزار لایق و رهبران حکیم داشته باشد، با اشاره به ایام فاطمیه و همچنین دهه فجر انقلاب اسلامی به بررسی دلایل انحراف امت پس از رحلت نبی اکرم(ص) پرداخت و اظهار داشت: همیشه برای بنده سوال بود که چرا پس از پیامبر اکرم(ص) امت این گونه شد؟ اگر بگوییم پیامبر(ص) اصحاب بدی داشتند، نمی توانیم بگوییم. البته جریان نفاق بود ولی خیلی ها صالح بودند. برخی سابقه ۸۲ جنگ داشتند. نمی توانیم بگوییم اصحاب همه بد بودند. اگر بگوییم پیامبر(ص) نافذ کلمه نبودند درست نیست چون ایشان نافذ کلمه بودند. اگر بگوییم که افراد پیامبر(ص) را دوست نداشتند شواهد تاریخی خلاف آن را بیان می کند.
🔹وی ادامه داد: اگر بگوییم پیامبر(ص) نسبت به امامت، ولایت، حضرت زهرا(س) بیان وافی و کافی نداشتند نمی توانیم بگوییم. البته درست است نگذاشتند نامه نوشته شود ولی قبلاً ده ها برابر نامه، پیامبر(ص) در جاهای مختلف فرموده بودند. پس مشکل کجا بود؟ بنده به این نکته رسیدم که اصحاب پیامبر(ص) – به جز منافقین – عموماً اسلام آورده بودند. ولی جز چند نفر محدود، بقیه براساس اندیشه قوی و پشتوانه نظری و اندیشهای دور ایشان جمع نشده بودند. البته اسلام را از روی معرفت آورده بودند ولی بیشتر تحت تأثیر شخصیت پیامبر(ص) بودند.
✳️انقلاب همانگونه که مجاهد و مدافع می خواهد، متفکر نیز می خواهد
استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: اصحاب تک تیراندازان و مجاهدان خوبی بودند ولی متفکران خوبی که اسلام، گزاره های اسلامی، تفاوت امامت انتصابی و انتخابی و تفاوت میان حاکمیت صالح با حاکمیت جاهل را درک کرده باشند، نبودند. به تعبیر امروزی حفره های تئوریک و نظری خالی بود. البته اگر پیامبر(ص) عمر بیشتری داشتند این حفره ها پر می شد ولی نشد. آثارش نیز این شد همان هایی که در جنگ شمشیر می کشیدند و مبارزه می کردند پس از پیامبر(ص) به وسیله یک مسأله قبیله ای بر روی یک دیگر شمشیر کشیدند و هم دیگر را زدند. وقتی حفره های نظری باشد فضا را می توان عوض کرد و برخی این کار را کردند. به عقیده ما حفره تئوریک کار خود را کرد. به همین دلیل اگر حکومت بخواهد موفق باشد باید بها و ظرفیت لازم را داشته باشد.
🔹وی تأکید کرد: انقلاب اسلامی ما نیز همان گونه که نیازمند مجاهد، مدافع و تک تیرانداز است، نیازمند متفکر نیز است، کسانی که بتوانند حفره های تئوریک را حل کنند. چنان که نیاز به اخلاق دارد. در این که انقلاب اسلامی ظرفیت است مگر کسی شک دارد؟ جالب است به این ظرفیت، پیامبر(ص)۱۴۰۰ سال پیش اشاره کرده اند «لو کان الإیمان معلقأ بالثریا لناله رجال من ابناء فارس.» این روایت ذیل سوره جمعه است و سخت ترین رجالیون سنی نیز بر اعتبار این روایت می گویند «مما اطبقت علیه امه.» پس یک ظرفیتی است. بحث تعصب هم نیست و ناسیونالیسم را هم نمی خواهیم اینجا زنده کنیم. ظرفیت های طبیعی در کشور وجود دارد، ظرفیت ذهن ایرانی وجود دارد، ظرفیت مذهب وجود دارد، مذهبی که می تواند این ها را یک پارچه کرده و جمع کند ولی متأسفانه ظرفیت سوزی هم زیاد داریم.
🔹آیت الله علیدوست اذعان داشت: در ظرفیت سوزی، ذهن ها فرسایش پیدا می کند. ما اکنون هزاران نیروی قابل در حوزه و دانشگاه داریم که تربیت شده اند ولی می بینیم در صف مانده اند. شاید در حال حاضر بهترین شکل برای چنین افرادی این است که خودشان از فکرشان استفاده کنند. به همین دلیل ما یک فرار مغزها داریم و یک فرسایش مغزها. به عقیده ما این ها باید در رأس بیایند. جوان گرایی که بتواند این حفرههای تئوریک را پر کند.
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
🔴افشای ابعاد تکان دهنده دیگری از کودتای اقتصادی غربگراها علیه انقلاب
⬅️پژمانفر: برخي مشكلات امروز كشور تصادفي نيست/ جلوي بازرسي بازرسان در مشهد گرفته مي شود
نماینده مشهد و عضو شورای مرکزی جبهه پایداری:
🔹برخي مشكلات امروز كشور تصادفي نيست، غذا و خوراك اصلي مردم نان است و قانون مي گويد كه دولت مكلف است قبل از شروع سال زراعي قيمت خريد تضميني گندم را اعلام نمايد.
🔹در مهر و آبان امسال منتظر بوديم و اعلام نشد و در آذر قيمت آن را ۱۴۷۰ اعلام نموده و با سروصداي زياد ۱۶۰۰ اعلام كردند؛ اما امروز شاهد آن هستيم كه دلالان بيش از ۲۰۰۰ تومان گندم را به صورت نقد خريداري مي كنند.
🔹پيام اين مسئله آن است كه دولت اعلام مي كند گندم خود را به دلالان بدهيد؛ از آن طرف وزير كشاورزي در مجلس اعلام مي كند آقاي پژمانفر چرا اينقدر سروصدا مي كنيد تا التهاب ايجاد شود؟ ما ۱۵ روزه از اسپانيا گندم وارد مي كنيم!
🔹در آنجا اعلام كرديم چرا همين مبلغي كه به اسپانيا مي دهيد، به كشاورزان خود ما نمي دهيد؟
🔹بنده در زمان اربعين مشاهده كردم كه دام هاي زنده در حال قاچاق است و پس از پايان اربعين اعلام كرديم كه قاچاقچيان در حال قاچاق هستند؛ اما امروز شاهد هستيم همچنان قاچاق مي شود و قيمت گوشت به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان رسيده است.
🔹امروز در مشهد مقدس به بازرسان دستور داده اند كه براي بازرسي نرويد؛ برخي به دنبال ايجاد التهاب جامعه هستند تا مردم به مشكل بخورند.
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از بیداری ملت
🔴پولهای وطن را در حلقوم سلبریتی های بی وطن نریزید
آقای مسئول در وزارت ارشاد:
بنده به عنوان یک شهروند به هیچ وجه راضی نیستم بیت المال را در حلقوم #سلبريتيهاى_بى_سواد و حامی ضد انقلاب، تروریست ها و وطن فروش ها بریزید.
این پول از نجاست سگ نجس تر است و ان شاء الله سرطان و درد بی درمان در بدن این قشر، شمای مسئول و خانوادتان میشود
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 پیام تسلیت مراجع تقلید و علما در پی حمله تروریستی به اتوبوس حامل سپاهیان
_________________
▪️پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت جمعی از پاسداران انقلاب اسلامی؛
دستگاههای مسئول بر این جنایت تمرکز و موضوع را با جدیت دنبال کنند
http://hawzahnews.com/detail/News/480605
▪️تسلیت آیت الله العظمی مکارم شیرازی به مردم کشور مخصوصا سپاه پاسداران
http://hawzahnews.com/detail/News/480674
▪️تسلیت آیت الله العظمی مظاهری به ملت ایران
http://hawzahnews.com/detail/News/480626
▪️ حضرت آیت الله علوی گرگانی حمله تروریستی زاهدان را محکوم کردند
http://hawzahnews.com/detail/News/480673
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
باسمه تعالی
اعضای محترم #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام ، #آیت_الله_آملی_لاریجانی و جناب آقای #علی_لاریجانی بدانند اگر fatf در مجمع تصویب شود
آتش غیرقابل کنترلی آبرو و اعتبارشان را نزد عموم مردم بر باد خواهد داد
امضای #تسلط_کفار نه عاقبت دنیوی دارد نه اخروی و دنیا و آخرت را با هم خواهد سوزاند
باز هم میگویم تصویب fatf پیامدهای غیر منتظره ی مردمی برای #مجمع_تشخیص_مصلحت_نظام و بزرگان آن خواهد داشت
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۱/۲۶
@salmanraoofi
❇ بررسی #نقش_مردم_در_حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری #امام_خمینی(ره)
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ سومین نشست از سلسله جلسات «پژوهش مبانی قرآنی انقلاب اسلامی از نگاه امام خمینی(ره) و رهبری»، صبح امروز، ۲۵ بهمنماه در فرهنگسرای قرآن برگزار شد.
🔅 حجت الاسلام بهروزی لک ضمن تشریح نقش مردم در حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی(ره)، گفت: انقلاب اسلامی انقلابی قرآنی است و باید پس از چهل سال بازگشتی به مفاهیم بنیادی قرآن کریم داشته باشیم.
🌿🌿🌿
ادامه مطلب در 👇👇👇
❇ بررسی #نقش_مردم_در_حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری #امام_خمینی(ره)
🔹 این نشست با سه محور ولایت، اهتمام به مردمسالاری و عدالتمحوری با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی لک، استاد اعزامی از قم همراه بود.
🔹 در ابتدای این جلسه آیاتی از سوره مبارکه حدید تلاوت شد و سپس حجتالاسلام بهروزی لک به بیان نکاتی درباره بازخوانی ارزشهای انقلاب و مبانی قرآنی انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: خداوند برای تاریخ بشری فرآیند تکاملی را مد نظر قرار داده است. چنانکه در آیه ۲۱۳ بقره از همت بسیط و واحد صحبت کرده است.
🔹 وی با اشاره به اینکه عصر انقلاب اسلامی، عصری است که در آن جستوجو میکنیم تا ببینیم قرآن برای ما چه رهکارهایی را ارائه کرده است، افزود: لذا در این جلسه در خصوص نقش مردم در حکومت از منظر قرآن کریم با تأکید بر آرای تفسیری امام خمینی(ره) صحبت میکنیم و اینکه چگونه میتوان نظریه قرآنی زندگی سیاسی، اجتماعی عصر غیبت را تبیین کنیم.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک با اشاره به مفهومشناسی مردم، اضافه کرد: باید دید مراد از مردم چیست و تعابیر قرآنی در این زمینه چیست؟ لذا به روش شناسی تفسیری امام خمینی(ره) و نظام سیاسی قرآن و جایگاه سیاسی مردمدر قرآن کریم میپردازیم.
🔹 وی با اشاره به گونهشناسی تفسیر قرآن، ادامه داد: تفسیر ترتیبی به دو شاخه ترتیب مصحف و یا ترتیب تنزیل و تفسیر موضوعی با سه محوریت استنطاقی، استخراجی و تنزیل تقسیم میشود.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اظهار کرد: سیاست رابطه قدرت، رهبری و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری در عرصه اجتماعی است که در کلام امام(ره) نیز بر آن تصریح شده است و غایات قدرت و سیاست به سه دسته تقسیم میشود؛ قدرت و منفعت بیشتر که در قرآن رد میشود و رویکرد ماکیاولیستی بر آن است. دوم تدوین و تنظیم جامعه که رویکرد مدرن لیبرال و سوسیال است و در نهایت هدایت سعادت و رستگاری که رویکرد اسلامی است.
🔹 وی بیان کرد: سیاست در آموزه قرآنی ما همین هدایت است که حضرت امام(ره) آن را در ذیل تفسیر آیه«اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِیم» سوره مبارکه حمد بیان میکند. بنابر گفته ایشان، «سیاست این است که جامعه را هدایت کند و راه ببرد و تمام مصالح جامعه را در نظر بگیرد و تمام ابعاد انسان و جامعه را در نظر بگیرد و اینها را هدایت کند به طرف آن چیزی که اختلافشان است.» این مختص انبیاست و دیگران این سیاست را نمیتوانند اداره کنند.
🔹 این کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: انقلاب اسلامی انقلابی قرآنی است و باید پس از چهل سال بازگشتی به مفاهیم بنیادی قرآن کریم داشته باشیم.
@salmanraoofi
🌿🌿🌿
ادامه مطلب در 👇👇👇
❇ بررسی #نقش_مردم_در_حکومت از منظر قرآن با تأکید بر آرای تفسیری #امام_خمینی(ره)
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک با اشاره به شیوههای حضور مردم در سیاستگفت: مردمسالاری یا دموکراسی، موبوکراسی یا دون پایگان، پوپولیسم یا جامعه تودهای، جمهوری و حکومت اسلامی از جمله این اشکال است. البته امام معتقد بودند جمهوریت شکل و اسلام محتوای نظام است.
🔹 وی ادامه داد: مبانی سکولاریسم غربی شامل اومانیسم و انسان محوری، عقلانیت و خود بنیاد آحادی( به معنای اینکه اساس جامعه قانون اساسی است و اعتبارش به عقل مردم است و مردم صاحب تشخیص هستند) و حاکمیت سیاسی عرف یا دموکراسی سکولار است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اظهار کرد: مراد از مردم در حکومت اسلامی مسلمانان هستند تا بتوانند این حکومت را تشکیل دهند؛ مردمی که داخل نظام سیاسی اسلامی هستند مردمیاند که ایمان آوردهاند و چیزی غیر از اسلام جستوجو نمیکنند.
🔹 وی بیان کرد: نظام سیاسی با حکومت یا دولت یکی است؛ حکومت یا دولت عالیترین نهاد اجتماعی است که حق استفاده انحصاری از قدرت را دارد. ساختار نظام سیاسی ما اماممحور است؛ نظام سیاسی اسلامی نظامی است که با حکومت امام همراه است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اضافه کرد: اگر از مردم و یا هر چیز دیگری صحبت کنیم باید ساختار سیاسی نظام قرآن را ابتدا احراز کنیم چنانکه در قرآن در آیه «اطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم» کلمه «اولی الامر» شامل معصوم میشود و به غیر معصوم باز نمیگردد، چرا که امر به اطاعت مطلق میکند. لذا در این نظام سیاسی، اسلام، قرآن و اماممحور است اما مردمسالاری سکولار بر اساس نظریه قرارداد اجتماعی است که مردم با هم جامعه را شکل دادهاند ولی براساس منطق قرآن اصلاً به مردمسالاری غربی اعتقادی نداریم.
🔹 وی ادامه داد: دموکراسی مبنایی است که در آن ابتنای اساس جامعه بر رأی مردم است و در دموکراسی هدایت شده نقش مردم در چارچوب از پیش تعیین مشخص شده است.
🔹 حجتالاسلام بهروزی لک اضافه کرد: بنابراین هر کجا خدا و رسول الله(ص) امری کردند، مردم مجاز نیستند خلاف آن انجام دهند و باید اطاعت کنند.
@salmanraoofi
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
نقش رای مردم در مشروعیت نظام اسلامی ❓
♦پرسش و پاسخ سیاسی کلامی از محضر فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی(حفظه الله)
❓پرسش:
🔴 آیا این سخن صحیح است که یکی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی این است که: نظامِ مشروعیتِ مناصب حکومتی تغییر یافت؛ به این معنی که ملاک مشروعیت در زمان طاغوت با نصب سران استکبار و به گونهی موروثی بین خاندان پهلوی بوده است ولی پس از پیروزی انقلاب معیار مشروعیت، رای مردم است؛ از اینرو مشروعیتِ مسؤولیت درنظام جمهوری اسلامی (اعم از مقام معظم رهبری وریاست جمهوری و سایر قوا ) منوط به رای مردم میباشد.
نظر جنابعالی در این باره چیست؟
🔰پاسخ:
اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معیار مشروعیتِ مسئولیتهای حکومتی به نصب سران استکبار و مورثی بین خاندان پهلوی بوده است جای تردید نیست .ولی اظهار این مطلب به فرموده امیرالمومنین علیه السلام : کلمة حق یراد بها الباطل می باشد.
چرا که این سخن حق برای مقدمه ای باطل اظهار گردید.
⬅ اساسا اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ملاک مشروعیت همه مناصب حکومتی منوط به رأی مردم باشد، حرف باطل و مخالف شرع می باشد.
❌ دلیل با طل بودن اين ادعا مخالفت آن با ضرورت دین و آیات شریفهی قرآن مجید و روایات متواتر و اجماع فقهای شیعه است .
✅ توضیح اینکه : مشروعیت ولایت بر مردم فقط برای کسی جعل شده است ، که شرایطی را که خدا ورسول و امامان معصوم برای ولی امر تعین کرده اند دارا باشد.
❇ و اما نقش مردم فقط تطبیق این شرایط بر فقیه مورد نظر و معاضدت و پشتیبانی جهت اقامه حکومت اسلامی است. بنابراین اگر همه مردم به کسی رای دهند که دارای شرایط شرعی تعیین شده از جانب خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام، نباشد فاقد مشروعیت است .
با این بیان جایگاه مردم و رای آنان فقط مقبولیت فقیه حائز شرایط را تامین می کند و مشروعیت حکومت تنها از سوی خداوند متعال و پیامبران و ائمه مورد تایید قرار میگیرد.
🔵 در پایان متذکر می شویم دلائل تحقیقی و تفصیلی مطلب فوق را میتوانید در مجله حلقات الفقه الفعال مورد مطالعه قرار دهید .
✅ eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 آیت الله قوامی: پالرمو و FATF و 2030 ننگ تاریخ انقلاب هستند/ پالرمو یعنی این پاسدارانی که شهید شدند تروریست هستند.
♦️آیت الله قوامی: «من تقاضا میکنم از مجمع تشخیص مصلحت نظام که این #پالرمو را تصویب نکنید، خشم و نفرین مردم انقلابی را به همراه خود نداشته باشید. پالرمو یعنی پاسدارانی که شهید شدند تروریستاند. یک تأیید کنایی بر این موضوع است و این پیام را دارد. #FATF و 2030 را به زبالهدان بیندازید. اینها ننگ تاریخ انقلاب اسلامی هستند. نترسید! امام عادل و مردم عدالتخواه حامی شما هستند.
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸پاسخ 18 بندی به ادعاهای حامیان تصویب لوایح مرتبط با FATF
🔹با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی بررسی لوایح مربوط به FATF در ایران و پایان مهلت این گروه به ایران، اظهارات در این خصوص نیز بیشتر شده است و رسانه های موافق و مخالف دلایل خود را اقامه می کنند.
🔹در ادامه برخی از مواردی که موافقان FATF به آنها استناد کرده اند را بررسی کرده ایم.
1⃣ معاهده #FATF راه مبارزه با فساد، پولشویی و قاچاق مواد مخدر و سلاح؟!
2⃣ خود تروریست پنداری
3⃣ تصویب FATF مانند تحریم های آمریکا مانع فعالیت های برون مرزی سپاه پاسداران نیست!
4⃣ معاهده FATF مانعی مازاد بر سوئیفت برای ایران ایجاد نمی کند
5⃣ استانداردهای FATF به اصلاح نظام بانکی کشور کمک می کند
6⃣ پیوستن به FATF به معنی اعتماد به اروپا و آمریکا نیست؟
7⃣ آیا ما در ارائه اطلاعات بانکی مختاریم؟
8⃣ نحوه خروج ایران از لیست سیاه و تلاش های عربستان
♨️ ادامه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002VSA
🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از مصباح دوستان
🔆 یازدهمین یادواره شهدای مؤسسه امام خمینی ره
🔻 با سخنراني علامه #مصباح یزدی
👈 و مداحي حاج مهدی رسولی
⬅️ 27 بهمن ماه بعد از نماز عشاء
🔻 سالن همايش هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
🌺شركت براي عموم آزاد است🌺
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
🔸 توصیه حضرت آیت الله خامنهای درباره بیانیه 'گام دوم' در جلسهای خصوصی
🆔 @YjcNewsChannel
071_971127_shabzendedar_Amrebemahrof.mp3
10.27M
🔆صوت بیانات حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» درباره
🔆بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔆شان تشخیص مصلحت
و🔆 fatf
شنبه - ۹۷/۱۱/۲۷
از دقیقه ۳ تا ۱۴ گوش کنید بسیار مفید و نافع
@salmanraoofi
✳ رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد1
با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ اصل ولایت فقیه نیز به صورت کامل تبیین فقهی نشده است/ تولیدات علمی حوزهها، تأثیری در نهادهای نظام نداشته است.
📌 اشکالی که بر این چهل سال میتوانیم وارد کنیم این است که تولیدات علمی حوزه در عرصههای فقه نظام که در سالهای اخیر شروعشده است اولاً دیر شروعشده و ثانیاً فراگیر نیست و ثالثاً به تدوین نظام کلی منتهی نشده است و در مقام فعلیت، خروجی اندکی دارد.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: تولیدات علمی حوزه های علمیه و نقش آنها در راهبری علمی حکومت اسلامی، موضوعی است که در سالهای اخیر به محل بحث و گفتگوی موافقان و مخالفان تبدیل شده است؛ یکبار به بهانه بودجه دولتی حوزههای علمیه و بار دیگر، به بهانهای دیگر. در این میان، برخی تولیدات علمی حوزه را بسیار پایین و در صفر میدانند و در مقابل نیز پارهای، تا آنجا پیش میروند که حوزه امروز را به لحاظ تولیدات علمی، یکی از بینظیرترین حوزههای طول دوران تشیع میانگارند. در این خصوص با حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، گفتگو کردیم.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
✳ رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر #حوزه_علمیه خراسان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد2
🔹 او که سالها سردبیری فصلنامه پژوهشهای اجتماعی اسلامی و هم چنین نگارش بیش از ۳۰۰ مقاله علمی را در کارنامه دارد، معتقد است حوزه در مورد فقه حکومتی، بسیار کمکاری کرده است و همه باید نسبت به این کمکاری پاسخگو باشند. به باور این پژوهشگر قدیمی حوزه علمیه خراسان و مؤلف چندین کتاب در عرصه فقه حکومتی، تولیدات علمی حوزه در عرصه فقه حکومتی، هیچ گاه به حدی نرسیده است که قوانین حکومتی و ساختار نهادهای نظام را تغییر دهد. مشروح گفتگو با معاون فرهنگی سابق حوزه علمیه خراسان که یکی از پیشگامان تولید محتوا در عرصه فقه حکومتی در کشور به شمار میرود، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: تولیدات علمی حوزههای علمیه در عرصه فقه حکومتی در چهل سال اخیر را چگونه ارزیابی میکنید؟
⏪ نوایی: بحثهای فقه نظام و فقه حکومت و فقه سیستم و فقههای مضاف، خیلی دیر شروعشده است. نهایتاً ده سال است که این کار شروعشده است. در این مدت هم درست جلو نیامده است. سعی کسانی که این فقه را شروع کردند مشکور است لکن نقد من بر حوزههای علمیه این است که اولاً دیر شروع کردند و ثانیاً به کشف نظامات گوناگون نائل نشدند و ثالثاً در حیطه عملی کاستی فراوانی داریم. اگر ما فقه نظامات و فقه اقتصادی را ایجاد کرده بودیم، بانکهای ما اینگونه نبودند. اقتصاد ربوی نباید وجود داشته باشد. معلوم میشود که ما در حوزه نظریهپردازی و تأسیس نظامات، دیر و کند جلو آمدیم. از وقتیکه شروعشده، خوب جلوآمده است و لکن کم است و دیر آهنگ است و بازده آن سریع نیست. بازده با یک کندی مواجه شده است؛ لذا اشکالی که بر این چهل سال میتوانیم وارد کنیم این است که تولیدات علمی حوزه در عرصههای فقه نظام که در سالهای اخیر شروعشده است اولاً دیر شروعشده و ثانیاً فراگیر نیست و ثالثاً به تدوین نظام کلی منتهی نشده است و در مقام فعلیت، خروجی اندکی دارد و حالآنکه فقه نظامات باید تغییرات فراوانی در سیاست و اقتصاد و تربیت و عائله و خانواده و تمدن و … ایجاد میکرد. لذا مقام معظم رهبری تأکیددارند که حوزهها با بجنبند و الا یا منزوی میشوند و یا از بین میروند.
🔹 البته بنده سال ۷۱ فقه حکومتی را شروع کردم و در این مورد پنج مقاله نوشتم. همین مسیر را تا الآن ادامه دادهام که تاکنون هفتاد تا هشتاد مقاله علمی و چندین جلد کتاب شده است. خلاصه این شروع، شروع مبارک اما دیرهنگام و کند و غیرعملیاتی است و منجر به تغییر ساختارها نشده است.
📝 اجتهاد: آیا نمونههای عینی از بهکارگیری فقه حکومتی در تدوین قوانین و عملکرد اجرایی مسئولان وجود دارد؟
⏪ نوایی: قانون اساسی ما یک میثاق ملی و اسلامی است که با توجه به نگرش فقه حکومتی ایجادشده است؛ اما کسانی که در تدوین قانون اساسی مشارکت داشتند، به مبانی پشتیبان آن نپرداختند و صرفا اصول آن را به نگارش درآوردند. لذا همین قانون اساسی که میثاق ملی و اسلامی است و نتیجه گروهی کار خبرگان قانون اساسی است و خیلی متعالی است، باید سندهای پشتیبان آن و مبانی پشتیبان آن توسط حوزههای علمیه تدوین شود. مثلاً در بحث ولایتفقیه، حوزهها باید حداقل صدها مسئله را به صورت استدلالی و برهانی در این باب توضیح دهند. نظام امامت و امت را در فقه اسلامی توضیح بدهند. اصل چهار و پنج و یکصد و نه و ده و یازده قانون اساسی را باید توضیح بدهند. باید مسائل پشتیبان این قوانین به لحاظ علمی، توسط حوزههای علمیه تدوین میشد که تبیین نشده است.
🔹 شهید بهشتی و خود امام هم بر این مسئله بهطور کامل نظارت داشتند. امام بهقدری بر تدوین قانون اساسی نظارت داشت که گویا در مجلس خبرگان، حاضر بود. ما باید اسناد پشتیبان قانون اساسی را تابهحال تدوین میکردیم و قانون اساسی را درست تفسیر میکردیم و راهکار ارائه میدادیم. یک قانون اساسی داریم که راهبردهای آن درست به لحاظ مبانی فقهی و سیاسی، توسط حوزههای علمیه روشنگری نشده است. الآن از آقایان بپرسید کجای قانون اساسی را بنیاد سازی کردهاید؟ یکی از کارهایی که باید انجام میشد، بنیاد سازی خود قانون اساسی به لحاظ اسناد فقهی پشتیبان است. نگارش اسناد فقهی پشتیبان، کار حوزههای علمیه است ولی متأسفانه کاری در این جهت انجامنشده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇