#ضد_جاسوسی 1
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓1-فی الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد فی فصل انتزاعه ع الكتاب الذي أرسله حاطب بن أبي بلتعة من المرأة : وَ مِنْ ذَلِكَ أَنَّ النَّبِيَّ ص لَمَّا أَرَادَ فَتْحَ مَكَّةَ سَأَلَ اللَّهَ جَلَّ اسْمُهُ أَنْ يُعَمِّيَ أَخْبَارَهُ عَلَى قُرَيْشٍ لِيَدْخُلَهَا بَغْتَةً وَ كَانَ ع قَدْ بَنَى الْأَمْرَ فِي مَسِيرِهِ إِلَيْهَا عَلَى الِاسْتِسْرَارِ بِذَلِكَ فَكَتَبَ حَاطِبُ بْنُ أَبِي بَلْتَعَةَ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ يُخْبِرُهُمْ بِعَزِيمَةِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى فَتْحِهَا وَ أَعْطَى الْكِتَابَ امْرَأَةً سَوْدَاءَ كَانَتْ وَرَدَتِ الْمَدِينَةَ تَسْتَمِيحُ بِهَا النَّاسَ وَ تَسْتَبِرُّهُمْ وَ جَعَلَ لَهَا جُعْلًا عَلَى أَنْ تُوصِلَهُ إِلَى قَوْمٍ سَمَّاهُمْ لَهَا مِنْ أَهْلِ مَكَّةَ وَ أَمَرَهَا أَنْ تَأْخُذَ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَنَزَلَ الْوَحْيُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ ص بِذَلِكَ فَاسْتَدْعَى أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ قَالَ لَهُ إِنَّ بَعْضَ أَصْحَابِي قَدْ كَتَبَ إِلَى أَهْلِ مَكَّةَ يُخْبِرُهُمْ بِخَبَرِنَا وَ قَدْ كُنْتُ سَأَلْتُ اللَّهَ أَنْ يُعَمِّيَ أَخْبَارَنَا عَلَيْهِمْ وَ الْكِتَابُ مَعَ امْرَأَةٍ سَوْدَاءَ قَدْ أَخَذَتْ عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَخُذْ سَيْفَكَ وَ الْحَقْهَا وَ انْتَزِعِ الْكِتَابَ مِنْهَا وَ خَلِّهَا وَ صِرْ بِهِ إِلَيَّ ثُمَّ اسْتَدْعَى الزُّبَيْرَ بْنَ الْعَوَّامِ وَ قَالَ لَهُ امْضِ مَعَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فِي هَذِهِ الْوَجْهِ فَمَضَيَا وَ أَخَذَا عَلَى غَيْرِ الطَّرِيقِ فَأَدْرَكَا الْمَرْأَةَ فَسَبَقَ إِلَيْهَا الزُّبَيْرُ فَسَأَلَهَا عَنِ الْكِتَابِ الَّذِي مَعَهَا فَأَنْكَرَتْ وَ حَلَفَتْ أَنَّهُ لَا شَيْءَ مَعَهَا وَ بَكَتْ فَقَالَ الزُّبَيْرُ مَا أَرَى يَا أَبَا الْحَسَنِ مَعَهَا كِتَاباً فَارْجِعْ بِنَا إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص لِنُخْبِرَهُ بِبَرَاءَةِ سَاحَتِهَا فَقَالَ لَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع يُخْبِرُنِي رَسُولُ اللَّهِ ص أَنَّ مَعَهَا كِتَاباً وَ يَأْمُرُنِي بِأَخْذِهِ مِنْهَا وَ تَقُولُ أَنْتَ أَنَّهُ لَا كِتَابَ مَعَهَا ثُمَّ اخْتَرَطَ السَّيْفَ وَ تَقَدَّمَ إِلَيْهَا فَقَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَئِنْ لَمْ تُخْرِجِي الْكِتَابَ لَأَكْشِفَنَّكِ ثُمَّ لَأَضْرِبَنَّ عُنُقَكِ فَقَالَتْ لَهُ إِذَا كَانَ لَا بُدَّ مِنْ ذَلِكَ فَأَعْرِضْ يَا ابْنَ أَبِي طَالِبٍ بِوَجْهِكَ عَنِّي فَأَعْرَضَ ع بِوَجْهِهِ عَنْهَا فَكَشَفَتْ قِنَاعَهَا وَ أَخْرَجَتِ الْكِتَابَ مِنْ عَقِيصَتِهَا فَأَخَذَهُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ صَارَ بِهِ إِلَى رَسُولِ اللَّهِ ص .»*
*الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج1 ؛ ص56 و ص 57
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 1
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
ترجمه:
📝در کتاب الارشاد در شناخت حجتهای خداوند بر بندگان در فصل داستان فتح مكه و گرفتن على ع نامه حاطب بن ابى بلتعة را از آن زنى که مأمور رساندن نامه به قريش مكه بود آمده :
و از جمله فضائل آن حضرت اين بود : چون پيغمبر (ص) آهنگ فتح مكه فرمود، از خداى تعالى خواست كه جريان كار او را (از حركت و تجهيز لشكر و ديگر كارها را) از قريش (آنان كه در مكه بودند و با آن وجود مقدس دشمنى ميكردند) پوشيده دارد، تا بطور ناگهانى بر آن شهر درآيد، و روى اين منظور همه كارهاى مربوط باين حركت و حمله و يورش را پنهانى انجام ميداد، ولى (با همه اين احوال) حاطب بن أبى بلتعة { كه قبلا در مكه مي¬زيست و پس از آن اسلام اختيار كرد و بمدينه هجرت كرده بود، و چون آب و ملكى در مكه نداشت و برخى از خاندان او نيز هنوز در مكه بودند، ناچار بود كه با بزرگان مكه در تماس باشد، و راه دوستى خود را با آنها نبندد، و البته از آن مسلمانهاى محكم و پابرجائى نيز نبود كه بخاطر اسلام از همه چيز در اين راه بگذرد، و باصطلاح از مسلمانانى بود كه نان را بنرخ روز ميخورد، و در عين حال كه مسلمان بود روابط خود را با مشركين مكه و سران قريش نگهداشته بود، از اين رو} نامهاى بأهل مكه نوشت، و آنها را از تصميمى كه رسول خدا (ص) براى فتح مكه گرفته بود بوسيله آن نامه آگاه ساخت، و آن نامه را بزنى سياه پوست كه در مدينه از راه گدائى روزگار ميگذرانيد و امرار معاش ميكرد سپرد، كه آن را بسران قريش كه نامبر كرده بود برساند، و براى اين كار دستمزد خوبى باو داد، و باو دستور داد كه از بيراهه برود (مبادا گرفتار شود و نامه بدست مسلمان بيفتد) از آن سو بر رسول خدا (ص) وحى رسيد، و جبرئيل جريان نامهنگارى او را بأهل مكه بآن حضرت خبر داد، پس رسول خدا (ص) أمير المؤمنين عليه السّلام را طلبيد، و باو فرمود: همانا برخى از پيروان من نامه بمردم مكه نگاشته، در آن نامه از جريان كار و تصميم ما آنان را آگاه ساخته در صورتى كه من از خدا خواسته بودم كه جريان كار ما را بر آنها پوشيده دارد و آن نامه همراه زن سياه پوستى است كه از بيراهه بسوى مكه روان شده، پس شمشيرت را بردار و باو برس، و نامه را از او گرفته نزد من آر، سپس زبير را خواست و باو فرمود: در اين راه همراه على برو و با او باش، پس على عليه السّلام با زبير براه افتاد و از بيراهه بسوى مكه رهسپار شدند تا بآن زن رسيدند، ابتداء زبير پيش آن زن رفت، و از او راجع بنامهاى كه نزدش بود پرسيد، آن زن وجود چنين نامهاى را نزد خود انكار كرد و سوگند ياد نمود كه چنين چيزى نزد او نيست و گريه كرد، پس زبير بعلى عليه السّلام عرض كرد، من گمان ندارم نامه همراه اين زن باشد بيا تا نزد رسول خدا (ص) بازگرديم و از بىگناهى اين زن آن حضرت را آگاه كنيم، امير المؤمنين عليه السّلام (خشمناك شد و) فرمود: رسول خدا (ص) بمن خبر داده كه نامه همراه اين زن است و بمن دستور فرموده كه از او بگيرم و تو ميگوئى: كه نامه همراه او نيست؟ (يعنى رسول خدا (ص) نعوذ باللَّه دروغ گفته و اين زن راست ميگويد؟ اين سخن را فرمود) و شمشير را از نيام كشيد و پيش آن زن رفته فرمود: آگاه باش بخدا سوگند اگر نامه را بيرون نياورى ترا بازرسى ميكنم سپس گردنت را (با اين شمشير) ميزنم؟ زن (كه آثار خشم را در چهره على ديد و ميدانست كه آنچه گفته است انجام ميدهد) گفت: حال كه چنين است اى پسر ابو طالب رو از من باز گردان (تا نامه را بيرون آورم و بتو بدهم) حضرت روى خويش از آن زن برگردانيد و آن زن مقنعه و روسرى خود را باز كرد و نامه را كه در گيسوى خود پنهان كرده بود بيرون آورد و بآن حضرت داد، على عليه السّلام نامه را گرفت و نزد پيغمبر (ص) آورد .
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
بزرگوارانی از بنده درباره کتاب روش شناسی اجتهاد از محصولات موسسه فقاهت و تمدن اسلامی سوال می کردند
جواب کلی اینکه این کتاب به دلیل ضعف زیاد در مبانی و اشکالات متعدد در محتوا استاندارد علمی حداقلی برای این بحث را ندارد
اما به ذهنم رسید به دلایلی اشکالات را مبسوط مطرح کنم تا افراد منصف قضاوت کنند
حال جلسه اول نقد خدمت شما آماده شده، ان شاءالله فقط مقدمه در مبانی مکتب شناسی فقهی و بخش شیخ اعظم انصاری رحمت الله علیه را نقد خواهم کرد
و السلام
۱۳۹۹/۴/۲۶
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
NAGHD 1 [کیفیت کم].mp3
12.78M
#نقد_کتاب_روش_شناسی_اجتهاد
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی
جلسه ۱
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔆رهبر معظم انقلاب: باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذیقعده که روز دحوالارض است استفاده کرد
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
یکبار برای اولین و آخرین بار روشنگری خواهم کرد و دیگر وارد این حواشی نخواهم شد.
بنده دوبار به دوست قدیمی و گرامی جناب استاد اکبرنژاد در کانال پیشنهاد مناظره دادم ولی هر دوبار ابتداء هیچ جوابی داده نشد تا دفعه دوم که با پیگیری بعضی افراد مجبور شدند به پیام جواب بدهند در دفعه دوم هم صراحتا گفتند استاد اکبرنژاد مناظره نمی کنند حال اینکه دائما نامه های مکرر ایشان به افراد نامدار حوزه برای مناظره پخش می شد و احتمالا پخش می شود.
حال بنده را در حد خودشان ندیدند یا از مناظره با بنده می ترسند یا علت دیگری دارد نمی دانم، گرچه ظاهرا همیشه میل و وقت برای مناظره با معاریف دارند به هر حال حرفشان این بود که لزومی به مناظره با ایشان نیست و شما که در مکتب شناسی تمرکز دارید با شاگردان ایشان مناظره کنید و کتاب روش شناسی اجتهاد را نقد کنید.
بنده متوجه شدم مسئول محترم موسسه ظاهرا متوجه نیست که نقد کتاب، مناظره نیست و اصلا مناظره یک موضوع دارد و نقد این کتاب هم کار یک یا دو جلسه نیست و اصلا مناظره بر سر کتاب چه معنایی دارد نمی دانم، این کتاب یک کتاب علمی ضعیف است که نقد خود را می طلبد.
مناظره بر سر یک موضوع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی یا اقتصادی است که مورد توجه عوام و کشمکش بین خواص واقع شده است، بنابر این مناظره بر سر کتاب معنی ندارد مگر کتاب هم شرایط مناظره را پیدا کرده باشد.
علاوه بر اینکه دو استاد با استاد اکبرنژاد مناظره کردند و تا مدتها طلاب پیگیر صوت مناظره که موجود بود، بودند ولی بعد مدعی شدید صوتها گم شده است خوب چه تضمینی برای گم نشدن صوتهای بنده هست.
حالا که وارد نقد کتاب شده ام پیام داده اند که: « اگر توانایی نقد داشتید بهتر بود با حضور مولف این کار را کرد، در غیر این صورت یک کار غیرحرفه ای و بد اخلاقی است»
از اینکه خود این جمله متضمن چه بداخلاقی هایی هست می گذرم ولی
به نظر بنده جوابی که شهید مطهری رحمت الله علیه به یک منتقد برای نقد مهندس بازرگان بدون حضور او را دادند جواب این دوستان نیز هست.
"منتقد: آن بحثى است كه آقاى مهندس بازرگان در كتاب راه طى شده دارد. شما كتاب راه طى شده را آمديد اينجا رد كرديد در حالى كه مؤلف كتاب به عنوان دفاع از خودش نيامد، حتى مطالبش را هم بيان نكرده، مثل محاكمه غيابى شد كه نسبت به آقاى دكتر سحابى در اين جلسه كرديم، قبل از اينكه خودشان در اين جلسه تزشان را طرح كنند ما ردش كرديم و به همين دليل هم راهمان درست نبود و از خودشان خواهش كرديم آمدند اول تز خودشان را گفتند و دفاع كردند، مسأله جالبى در آمد. من اگر می دانستم شما مىخواهيد انتقاد به گفته نگفته شده اينجا بكنيد مىرفتم خودم را مجهز می كردم حداقل من از آن دفاع كنم، در حالى كه شما تمام جهات منفى آن را بدون اينكه دلايل را ذكر كنيد، يا باشد كه بعدا دفاع كند، بيان كرديد. حالا اگر قسمتهاى منفى را گفتيد انشاءالله جلسات ديگر قسمتهاى مثبتش را می گوييد، اما اگر اين جور نباشد، از مجموع دو جلسه ما المانهاى منفى نبوت را همه ياد گرفتيم و چيز مثبت گيرمان نيامد.
استاد شهید مطهری ره: « اگر بنا بشود هر كسى كه هر حرفى را در هر كتابى بزند شرط اينكه كسى حرف او را رد كند اين باشد كه خودش را در آنجا احضار كنند بيايد، هيچ كس جواب هيچ كس را [نمی تواند بدهد؛] همين كه كسى كتابش را چاپ و منتشر كرد [ديگر قابل انتقاد نخواهد بود.] به قول آقاى بروجردى «همين قدر كه كتاب چاپ شد به نظر بعضی ها ديگر اين دليل حقانيت آن است، می گويد آقا! چاپ شده». چند بار چاپ می شود، بعد شما می بينيد پنجاه هزار نفر آن را مىخوانند و هيچ كس حق رد كردنش را ندارد چون اول بايد آقاى مؤلف را بياورند. شما حق نداريد «كارناس» را رد كنيد چون او اينجا حاضر نيست كه بيايد جواب شما را بدهد. عجب حرفى است! آدمى كه می نويسد، فكر خودش را، هر چه كه دارد می نويسد، چيزى در دلش باقى نمی گذارد كه نصفش را نوشته باشد نصفش را ننوشته باشد. تازه اين مقدارى كه ما گفتيم خيلى احترام ايشان را رعايت كرديم اگرنه، خيلى بيش از اينها معايب دارد. » مجموعه آثار استاد شهيدمطهرى ج ۴ ص ۳۲۵ و ص : ۳۲۶
به هر حال این دوستان نیز آزادند عرایض بنده را نقد کنند مولف محترم هم در نقد بنده صوت منتشر کنند چه عیبی دارد؟ به نظر بنده در یک فضای آرام افراد نقدها را بهتر می بینند و می اندیشند، کار علمی، مراجعه، تفکر، تعمق و انصاف می خواهد ولی مناظره برای تشیید حق یا ادحاض باطل است قالب نقد یک کتاب علمی هرچند ضعیف، قالب مناظره نیست مولف هم در جواب بنده متن یا صوت بدهند تا افراد قضاوت کنند.
به احتمال زیاد به شرط توفیق کتاب لباس روحانیت را هم نقد خواهم کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۴/۲۷
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 2
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓2-فی نهج البلاغة ؛ من كتاب له (علیه السلام) إلى زياد ابن أبيه و قد بلغه أن معاوية كتب إليه يريد خديعته باستلحاقه « وَ قَدْ عَرَفْتُ أَنَّ مُعَاوِيَةَ كَتَبَ إِلَيْكَ يَسْتَزِلُ لُبَّكَ وَ يَسْتَفِلُ غَرْبَكَ فَاحْذَرْهُ فَإِنَّمَا هُوَ الشَّيْطَانُ يَأْتِي الْمَرْءَ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ لِيَقْتَحِمَ غَفْلَتَهُ وَ يَسْتَلِبَ غِرَّتَهُ .
▫️وَ قَدْ كَانَ مِنْ أَبِي سُفْيَانَ فِي زَمَنِ عُمَرَ بْنِ الْخَطَّابِ فَلْتَةٌ مِنْ حَدِيثِ النَّفْسِ وَ نَزْغَةٌ مِنْ نَزَغَاتِ الشَّيْطَانِ لَا يَثْبُتُ بِهَا نَسَبٌ وَ لَا يُسْتَحَقُّ بِهَا إِرْثٌ وَ الْمُتَعَلِّقُ بِهَا كَالْوَاغِلِ الْمُدَفَّعِ وَ النَّوْطِ الْمُذَبْذَب .»*
📝در نهج البلاغه آمده : از نامههاى آن حضرت عليه السّلام است به زياد ابن ابيه هنگاميكه بآن بزرگوار خبر رسيد كه معاويه نامه نامه به او نوشته مىخواهد او را با ملحق ساختن بخود (كه برادر مىباشند) بفريبد
▫️و آگاه شدم كه معاويه نامهاى به تو نوشته مىخواهد عقلت را (از راه نيكبختى) بلغزاند ، و در تيزى و تندى (زيركى) تو رخنه كند ، پس از او بر حذر بوده چه او شيطانى است كه از پيش و پس و راست و چپ شخص مىآيد تا ناگهان در هنگام غفلت و بيخبرى او درآيد ، و عقلش را بربايد .
▫️و در عهد عمر ابن خطّاب از ابو سفيان سخن نسنجيدهاى از خواهش نفس و وسوسهاى از وسوسههاى شيطان رخ داد (به عمرو ابن عاص گفت: اين نتيجه زناى من با مادر او است) به گفتن اين سخن نسبى ثابت نشده و بر اثر آن كسى سزاوار بردن ارث نمىگردد و كسي كه به چنين سخن نادرستی دل بندد به شخصى ماند كه ناخوانده خود را در بين شراب خواران درآورد و پيوسته او را دفع نموده دور سازند ، و به كاسه چوبينى ماند كه (بر باركش مىآويزند و) قرار نگرفته مىجنبد .
*نهج البلاغة ؛ نامه 44 ؛ ص415 ص: 416
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
NAGHD.R 2.mp3
11.06M
#نقد_کتاب_روش_شناسی_اجتهاد
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی
جلسه ۲
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 3
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓3- فی الغارات «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ مِنْ عَبْدِ اللَّهِ عَلِيٍّ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ إِلَى قُثَمَ بْنِ الْعَبَّاسِ :
سَلَامٌ عَلَيْكَ أَمَّا بَعْدُ فَإِنَّ عَيْنِي بِالْمَغْرِبِ كَتَبَ إِلَيَّ يُخْبِرُنِي أَنَّهُ قَدْ وُجِّهَ إِلَى الْمَوْسِمِ نَاسٌ مِنَ الْعَرَبِ مِنَ الْعُمْيِ الْقُلُوبِ الصُّمِّ الْأَسْمَاعِ الْكُمْهِ الْأَبْصَارِ الَّذِينَ يَلْبِسُونَ الْحَقَّ بِالْبَاطِلِ وَ يُطِيعُونَ الْمَخْلُوقِينَ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ وَ يَجْلِبُونَ الدُّنْيَا بِالدِّينِ وَ يَتَمَنَّوْنَ عَلَى اللَّهِ جِوَارَ الْأَبْرَارِ وَ إِنَّهُ لَا يَفُوزُ بِالْخَيْرِ إِلَّا عَامِلُهُ وَ لَا يُجْزَى بِالسَّيِّئِ إِلَّا فَاعِلُهُ وَ قَدْ وَجَّهْتُ إِلَيْكُمْ جَمْعاً مِنَ الْمُسْلِمِينَ ذَوِي بَسَالَةٍ وَ نَجْدَةٍ مَعَ الْحَسِيبِ الصَّلِيبِ الْوَرِعِ التَّقِيِّ مَعْقِلِ بْنِ قَيْسٍ الرِّيَاحِيِّ وَ قَدْ أَمَرْتُهُ بِاتِّبَاعِهِمْ وَ قَصِّ آثَارِهِمْ حَتَّى يَنْفِيَهُمْ مِنْ أَرْضِ الْحِجَازِ فَقُمْ عَلَى مَا فِي يَدَيْكَ مِمَّا إِلَيْكَ مَقَامَ الصَّلِيبِ الْحَازِمِ الْمَانِعِ سُلْطَانَهُ النَّاصِحِ لِلْأُمَّةِ وَ لَا يَبْلُغْنِي عَنْكَ وَهْنٌ وَ لَا خَوَرٌ وَ وَطِّنْ نَفْسَكَ عَلَى الصَّبْرِ فِي الْبَأْسَاءِ وَ الضَّرَّاءِ وَ لَا تَكُونَنَّ فَشِلًا وَ لَا طَائِشاً وَ لَا رِعْدِيداً وَ السَّلَامُ .» *
📝در کتاب غارات** آمده : بسم اللّه الرحمن الرحيم «از بنده خدا على امير المؤمنين به قثم بن عباس. سلام بر تو باد.
اما بعد، جاسوس من در نواحى غربى به من نوشته و خبر داده كه جماعتى از مردم را در موسم حج به مكه فرستادهاند . اينان مردمى هستند كوردل كه نه گوش شنوايشان هست و نه چشم بينا . حق به باطل مىآميزند و آفريننده را معصيت مىكنند تا مخلوق را فرمان برند و دين را مىدهند تا دنيا را طلب كنند آن وقت آرزو دارند كه خدايشان در جوار نيكان در آورد و حال آنكه كسى به خير دست مىيابد كه كار خير كرده باشد و بدكار را جز به بدى كيفر ندهند. من جمعى از دلير مردان مسلمان را همراه مردى با گوهرى والا و ورع و تقوايى پسنديده يعنى با معقل بن قيس رياحى به سوى شما فرستادم . و معقل را فرمان دادم كه مهاجمان را تعقيب كند و آثارشان براندازد تا آنان را از سراسر سرزمين حجاز بیرون كند . تو با هر كه در نزديك توست برخيز و در مقابل دشمن پايدارى كن و از فرمانرواى خود كه نيكخواه امت است دفاع نماى . مبادا به من خبر رسد كه در كار خود سستى كردهاى يا اظهار ناتوانى نمودهاى يا عذر و بهانهاى تراشيدهاى. صبر و پايدارى در همه سختيها شيوه تو باشد سستى مكن و بىخويشتن مباش و در برابر حوادث ترس و لرز از خود دور ساز. و السلام.»
*الغارات ؛ ج2 ؛ ص348 و ص349 .
** ابن ميثم «عليه الرّحمة» در اينجا مىنويسد: سبب فرستادن اين نامه آنست كه معاويه هنگام حجّ جمعى را به مكّه فرستاد تا مردم را به اطاعت او دعوت نموده و از يارى علىّ عليه السّلام باز دارند، و ايشان را بياموزند كه امام عليه السّلام يا كشنده عثمان و شريك و همدست بوده، يا يارى او را ترك نموده است، و بهر جهت براى امامت صلاحيّت ندارد، و محاسن و نيكىهاى معاويه را به گمان خود با خوش خوئيها و بخشندگى او نقل كنند، پس امام عليه السّلام نامه را فرستاد تا قثم ابن عبّاس را بر اين كار آگاه سازد، و او به سياست و تدبير و انديشه رفتار كند، و گفتهاند: فرستادگان معاويه لشگرى بودند كه فرستاده بود تا در موسم حجّ بر مكّه دست يابند
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
باسمه تعالی
سه سوال پرتکرار از بنده
۱ برای کشف مکتب فقهی یا روش اجتهادی یک استاد درس خارج یا یک کتاب فقهی به چه چیزهایی دقت کنیم
۲ چطور مکاسب شیخ انصاری ره را بخوانم که روش اجتهاد شیخ انصاری ره به دستم بیاید
۳ درسهای مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره را قبل از مکاسب گوش بدهم یا بعد از مکاسب
ان شاءالله به این سه سوال تفصیلا پاسخ خواهم داد
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۴/۲۹
@salmanraoofi
TARHEJTEHAD [کیفیت کم].mp3
28.23M
🔆دوباره به دلیل درخواست دوستان بارگذاری شد👇
🔆طرح جدیدی برای اجتهاد
🔆طرح قابلیت طراحی برای یک مدرسه فقه و اصول را هم دارد
ارائه
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
1_184235807.docx
120.2K
🔆متن صوت ارائه شده ی طرح جدیدی برای اجتهاد
🔆طرح قابلیت طراحی برای یک مدرسه فقه و اصول را هم دارد
ارائه
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 4
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓4-فی المغازی ؛« و بعث النبىّ صلّى الله عليه و سلّم عينين له، أنسا و مؤنسا ابني فضالة ليلة الخميس، فاعترضا لقريش بالعقيق ، فسارا معهم حتى نزلوا بالوطاء. فأتيا رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فأخبراه .»*
📝در مغازی آمده ؛ پيامبر (ص) شب پنجشنبه دو جاسوس را ، كه انيس و مونس، پسران فضاله بودند به سوى قريش روانه فرمود. آن دو در عقيق به قريش بر خوردند و همراه ايشان حركت كردند و چون قريش در وطاء فرود آمدند، آن دو خود را به پيامبر (ص) رسانده و به ایشان خبر دادند.
🗓5-فی المغازی ؛ « قال خوّات بن جبير: دعاني رسول الله صلّى الله عليه و سلّم و نحن محاصرو الخندق، فقال: انطلق إلى بنى قريظة فانظر هل ترى لهم غرّة أو خللا من موضع فتخبرني .»**
📝در مغازی آمده ؛ خوات بن جبیر گفت : پیامبر مرا خواست در حالیکه ما در خندق ( در جنگ احزاب ) محاصره شده بودیم پس فرمود : به سمت قبیله بنی قریظه برو و دقت کن ببین موضع فریب یا را نفوذی دارند و مرا با خبر کن .
*المغازى ، ج1 ، ص:207
**المغازی ج2 ص 460
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#نقد_کتاب_روش_شناسی_اجتهاد
موسسه فقاهت و تمدن اسلامی
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/8165
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/8170
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆شهادت امام جواد علیه السلام را تسلیت عرض می کنم
🏴مداحی شهادت امام جواد علیه السلام
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 5
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓6-فی المغازی فی باب غزوة مر یسیع ؛ « قالوا: إنّ بلمصطلق من خزاعة كانوا ينزلون ناحية الفرع، و هم حلفاء فى بنى مدلج، و كان رأسهم و سيّدهم الحارث بن أبى ضرار، و كان قد سار فى قومه و من قدر عليه من العرب، فدعاهم إلى حرب رسول الله صلّى الله عليه و سلّم ، فابتاعوا خيلا و سلاحا و تهيئوا للمسير إلى رسول الله صلّى الله عليه و سلّم. و جعلت الركبان تقدم من ناحيتهم فيخبرون بمسيرهم، فبلغ ذلك رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فبعث بريدة بن الحصيب الأسلمىّ يعلم علم ذلك، و استأذن النبىّ صلّى الله عليه و سلّم أن يقول فأذن له، فخرج حتى ورد عليهم ماءهم، فوجد قوما مغرورين قد تألّبوا و جمعوا الجموع، فقالوا: من الرجل؟ قال: رجل منكم، قدمت لما بلغني عن جمعكم لهذا الرجل، فأسير فى قومي و من أطاعنى فتكون يدنا واحدة حتى نستأصله . قال الحارث بن أبى ضرار: فنحن على ذلك، فعجّل علينا. قال بريدة: أركب الآن فآتيكم بجمع كثيف من قومي و من أطاعنى. فسرّوا بذلك منه ، و رجع إلى رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فأخبره خبر القوم ، فندب رسول الله صلّى الله عليه و سلّم الناس، و أخبرهم خبر عدوّهم فأسرع الناس للخروج، و قادوا الخيول و هي ثلاثون فرسا، فى المهاجرين منها عشرة و فى الأنصار عشرون، و لرسول الله صلّى الله عليه و سلّم فرسان، و كان علىّ عليه السلام فارسا، و أبو بكر، و عمر، و عثمان، و الزّبير، و عبد الرحمن بن عوف، و طلحة بن عبيد الله، و المقداد بن عمرو. و فى الأنصار سعد بن معاذ، و أسيد بن حضير، و أبو عبس بن جبر، و قتادة بن النّعمان، و عويم بن ساعدة، و معن بن عدىّ، و سعد بن زيد الأشهلىّ، و الحارث بن حزمة ، و معاذ بن جبل ، و أبو قتادة ، و أبىّ بن كعب ، و الحباب بن المنذر ، و زياد بن لبيد ، و فروة بن عمرو ، و معاذ بن رفاعة بن رافع.
▫️قالوا: و خرج مع رسول الله صلّى الله عليه و سلّم بشر كثير من المنافقين لم يخرجوا فى غزاة قطّ مثلها، ليس بهم رغبة فى الجهاد إلّا أن يصيبوا من عرض الدنيا، و قرب عليهم السفر. فخرج رسول الله صلّى الله عليه و سلّم حتى سلك على الحلائق فنزل بها. فأتى يومئذ برجل من عبد القيس، فسلّم على رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فقال له رسول الله صلّى الله عليه و سلّم أين أهلك؟ قال: بالرّوحاء. قال: أين تريد؟ قال: إيّاك جئت لأومن بك و أشهد أن ما جئت به الحقّ، و أقاتل معك عدوّك قال له رسول الله صلّى الله عليه و سلّم : الحمد للّه الذي هداك للإسلام. قال: يا رسول الله، أى الأعمال أحبّ إلى الله؟ قال: الصلاة فى أوّل وقتها. قال: فكان الرجل بعد ذلك يصلّى حين تزيغ الشمس، و حين يدخل وقت العصر، و حين تغرب الشمس، لا يؤخر الصلاة إلى الوقت الآخر.
▫️قال: فلمّا نزل ببقعاء أصاب عينا للمشركين فقالوا له: ما وراءك؟ أين الناس؟ قال: لا علم لى بهم. فحدّثنى هشام بن سعد، عن يعقوب، عن زيد بن طلحة، قال: قال عمر بن الخطّاب رضى الله عنه: لتصدقنّ أو لأضربنّ عنقك. قال: فأنا رجل من بلمصطلق، تركت الحارث بن أبى ضرار قد جمع لكم الجموع، و تجلّب إليه ناس كثير، و بعثني إليكم لآتيه بخبركم و هل تحرّكتم من المدينة. فأتى عمر بذلك رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فأخبره الخبر، فدعاه رسول الله صلّى الله عليه و سلّم إلى الإسلام و عرضه عليه، فأبى و قال: لست بمتّبع دينكم حتى أنظر ما يصنع قومي، إن دخلوا فى دينكم كنت كأحدهم، و إن ثبتوا على دينهم فأنا رجل منهم. فقال عمر: يا رسول الله، أضرب عنقه! فقدّمه رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فضرب عنقه، فذهب الخبر إلى بلمصطلق . فكانت جويرية بنت الحارث تقول بعد أن أسلمت : جاءنا خبره و مقتله و مسير رسول الله صلّى الله عليه و سلّم قبل أن يقدم علينا النبىّ صلّى الله عليه و سلّم فسئ أبى و من معه و خافوا خوفا شديدا ، و تفرّق عنهم من كان قد اجتمع إليهم من أفناء العرب، فما بقي منهم أحد سواهم .» *
*المغازى ، ج 1، ص 405 و ص : 406
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 5
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
📝در مغازی در باب غزوه مر یسیع آمده « گفتند: بلمصطلق، كه گروهى از قبيله خزاعه هستند و با بنى مدلج همپيماناند، در ناحيه فرع فرود آمده بودند. رئيس و سالار ايشان مردى به نام حارث بن ابى ضرار بود، او اقوام خود و گروههاى ديگرى از اعراب را كه توانسته بود، گرد آورده و براى جنگ با پيامبر (ص) آماده شده بود. آنها تعدادى اسب و اسلحه خريده و قصد حركت به سوى مدينه داشتند. مسافرانى كه از آنجا مىآمدند خبر آمادگى آنها را مىآوردند. چون اين اخبار به پيامبر (ص) رسيد، بريدة بن حصيب اسلمى را براى كسب خبر روانه فرمود. بريده از پيامبر (ص) اجازه گرفت كه هر چه لازم باشد بگويد و به او اجازه داده شد. بريده از مدينه بيرون آمد تا اينكه به كنار آبى كه ايشان در آنجا جمع بودند رسيد. او مردمى مغرور را ديد كه گروههايى را جمع كردهاند، آنها از او پرسيدند: تو كيستى؟ گفت: مردى از شمايم، چون به من خبر رسيد كه براى جنگ با اين مرد جمع شدهايد، ميان قوم خود و كسانى كه از من اطاعت مىكنند راه افتادهام تا همه دست بدست هم دهيم و او را درمانده سازيم. حارث بن ابى ضرار گفت: من هم به همين عقيدهام، پس، عجله كن. بريده گفت: هم اكنون سوار مىشوم و با گروه زيادى از قوم خود پيش شما بر مىگردم. و آنها از اين موضوع سخت خوشحال شدند. بريده، پيش رسول خدا آمد و اخبار آنها را گزارش داد. پيامبر (ص) مسلمانان را فرا خواند و خبر دشمنشان را به ايشان داد و مردم با شتاب آماده خروج شدند. در اين جنگ سى اسب داشتند كه ده رأس آن در اختيار مهاجران و بيست رأس ديگر در اختيار انصار بود. دو اسب در اختيار پيامبر (ص) بود و على (ع) هم اسب داشت، ديگر مهاجرانى كه اسب داشتند، ابو بكر، عمر، عثمان، زبير، عبد الرحمن بن عوف، طلحة بن عبيد الله و مقداد بن عمرو بودند. از انصار، سعد بن معاذ، اسيد بن حضير، ابو عبس بن جبر، قتادة بن نعمان، عويم بن ساعده، معن بن عدى، سعد بن زيد اشهلى، حارث بن حزمه، معاذ بن جبل، ابو قتاده، ابىّ بن كعب، حباب بن منذر، زياد بن لبيد، فروة بن عمرو، و معاذ بن رفاعة بن رافع را نام بردهاند كه اسب داشتند.
▫️گويند: در اين جنگ گروه زيادى از منافقان، كه هرگز در جنگهاى ديگر همراهى نكرده بودند و رغبتى به جهاد نداشتند فقط به دليل نزديكى محل جنگ و براى رسيدن به مال دنيا با آن حضرت بيرون آمدند. پيامبر (ص) از مدينه كه بيرون آمدند، چون به منطقه حلائق رسيدند ، فرود آمدند.
▫️در آنجا مردى از قبيله عبد القيس را به حضور پيامبر (ص) آوردند، او به رسول خدا سلام كرد، پيامبر (ص) از او پرسيدند: اهل كجايى؟ گفت: روحاء. فرمود: كجا مىروى؟ گفت: پيش شما آمدم كه ايمان آورم و گواهى مىدهم كه آنچه را آوردهاى بر حق است و مىخواهم همراه شما با دشمنتان جنگ كنم. پيامبر (ص) گفت: سپاس خدايى را كه تو را به اسلام هدايت فرمود. آن مرد گفت: اى رسول خدا، كداميك از اعمال نزد خداوند محبوبتر است؟ فرمود: نمازگزاردن در اوّل وقت. گويد: پس از آن، همينكه ظهر مىشد و به محضى كه وقت نماز عصر مىرسيد و هنگام غروب خورشيد، آن مرد نمازش را مىگزارد و هيچگاه نماز را به تأخير نمىانداخت.
گويد: چون به محل بقعاءرسيدند، به جاسوسى از دشمن برخوردند و از او پرسيدند: پشت سرت چه خبر بود؟ و مردم كجايند؟ گفت: من از آنها اطلاعى ندارم.
▫️هشام بن سعد از زيد بن طلحه روايت مىكند: عمر بن خطاب به او گفت: راست مىگويى يا گردنت را بزنم. گفت: من مردى از بلمصطلق هستم و از نزد حارث بن ابى ضرار، كه جمعيت زيادى براى جنگ با شما جمع كرده است، آمدهام، مردم بسيارى گرد او جمع شدهاند و مرا فرستاده است تا خبر شما را برايش ببرم كه آيا از مدينه حركت كردهايد يا نه. عمر او را پيش رسول خدا آورد و خبر مربوط به او را گزارش داد، پيامبر (ص) او را به اسلام فرا خواند و آن را بر او عرضه داشت كه نپذيرفت و گفت: من به دين شما در نمىآيم تا ببينم قومم چه مىكنند، اگر ايشان به آيين شما در آمدند، من هم يكى از ايشان خواهم بود و اگر به دين خود ثابت ماندند، من هم مردى از ايشانم. عمر گفت: اى رسول خدا، گردن او را بزن! و پيامبر (ص) دستور داد كه گردنش را بزنند. اين خبر به بلمصطلق رسيد، جويريه دختر حارث بن ابى ضرار، پس از آنكه مسلمان شد، مىگفت: چون خبر كشته شدن او و حركت پيامبر (ص) به ما رسيد، و اين پيش از ورود پيامبر (ص) به سرزمين ما بود، پدرم و همراهانش افسرده شده و سخت ترسيدند، افرادى هم كه از قبايل ديگر عرب بر او گرد آمده بودند، پراكنده شدند و كسى جز خودشان باقى نماند.
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
جمهوری اسلامی هرگز شهادت حاج قاسم را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکاییها خواهد زد
رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر امروز (سه شنبه) در دیدار آقای مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق، روابط ایران و عراق را به پشتوانه اشتراکات فراوان تاریخی، مذهبی، فرهنگی و عادات و سنن به معنی واقعی کلمه برادرانه خواندند و تأکید کردند: آنچه در روابط دو جانبه برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است منافع، مصالح، امنیت، عزت، اقتدار منطقهای و بهبود شرایط در عراق است.
حضرت آیت الله خامنهای با تأکید بر اینکه ایران هیچگاه بنای دخالت در امور عراق را نداشته و نخواهد داشت، گفتند: ایران، خواهان عراقِ عزتمند، مستقل و با حفظ تمامیت ارضی و وحدت و انسجام داخلی است.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: ایران قطعاً با هر آنچه موجب تضعیف دولت عراق شود، مخالف است.
حضرت آیت الله خامنهای افزودند: البته دیدگاه آمریکاییها درباره عراق درست در نقطه مقابل ما است زیرا آمریکا به معنی واقعی کلمه دشمن است و موافق عراق مستقل، قوی و دارای حکومتی با رأی اکثریت نیست.
ایشان تأکید کردند: برای آمریکاییها اینکه چه فردی نخست وزیر عراق باشد مهم نیست آنها بهدنبال حکومتی همچون حکومت «پل برمر» حاکم آمریکایی عراق در اوایل سقوط صدام هستند.
رهبر انقلاب اسلامی گفتند: ایران در خصوص روابط عراق با آمریکا دخالتی نمیکند اما انتظار دارد که دوستان عراقی، آمریکا را بشناسند و بدانند که حضور آمریکا در هر کشوری منشأ فساد، خرابی و ویرانی است.
حضرت آیت الله خامنهای تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد تصمیمِ دولت، ملت و مجلس عراق برای اخراج آمریکاییها پیگیری شود زیرا وجود آنها موجب ناامنی است.
ایشان جنایت آمریکا در ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس را یک نمونه از نتیجه حضور آمریکاییها برشمردند و خطاب به نخست وزیر عراق افزودند: آنها میهمان شما را در خانه شما کشتند و صریحاً به این جنایت اعتراف کردند که این موضوع کوچکی نیست.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: جمهوری اسلامی ایران هرگز این موضوع را فراموش نخواهد کرد و قطعاً ضربه متقابل را به آمریکاییها خواهد زد.
حضرت آیت الله خامنهای، اجماع گروهها و جریانهای سیاسی عراق برای انتخاب دولت آقای کاظمی را اقدامی پسندیده خواندند و گفتند: آمریکاییها و عوامل آنها همواره بهدنبال خلأ قدرت در کشورهای منطقه هستند تا از آن طریق هرج و مرج ایجاد و زمینه را برای دخالت خود فراهم کنند، همان کاری که در یمن انجام دادند و اکنون اوضاع تأسفبار یمن را همه شاهد هستند.
ایشان با تأکید بر حمایت ایران از دولت آقای کاظمی خاطرنشان کردند: عقل، دین و تجربه اقتضاء میکند که روابط ایران و عراق در همه زمینهها بیش از پیش ارتقاء یابد.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: البته گسترش روابط ایران و عراق مخالفینی دارد که در رأس آنها آمریکا است ولی به هیچ وجه نباید از آمریکا ترسید زیرا هیچ غلطی نمیتواند بکند.
حضرت آیت الله خامنهای گفتند: آمریکاییها زحمت و اذیت ایجاد میکنند اما دولت عراق باید بدون اعتنا به این مزاحمتها به مسیر خود با قدرت ادامه دهد و مردم را بهعنوان پشتوانه خود حفظ کند.
ایشان مرجعیت و شخص آیت الله سیستانی را یک نعمت بزرگ برای عراق خواندند و خاطرنشان کردند: حشدالشعبی یک نعمت بزرگ دیگر در عراق است که باید آن را حفظ کرد.
هدایت شده از روزنه
الکاظمی؛ نخست وزیر #بیت_مرجعیت_اعلا
مروری بر ماموریت مرد مرموز و هزارچهره متمایل به آمریکا
اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔸الکاظمی از چهره های سیاسی دست آموز آمریکاییهاست که پیش از انتخابش به نخست وزیری، حرف و حدیث های زیادی در مورد پیشینه سیاسی اش وجود داشت.
قدرمتیقن تمام آن پچ پچ های سیاسی، آمریکایی بودن الکاظمی بود.
🔸انتخاب الکاظمی نتیجه فرایند #آشوب و بلوا در عراق بود که با مدیریت مستقیما آمریکاییها شکل گرفت و در کوتاه زمانی به نحوی وحشتناک توسعه یافت.
بعد از مواضع مثبت و کارنامه قابل دفاع و دوراندیشانه #عبدالمهدی، آمریکا زیر میز زد و شوربختانه #بیت_مرجعیت نیز به جای حمایت از نخست وزیر قانونی، پشت سر آشوبگران قرار گرفت و روند سقوط دولت عبدالمهدی را تسریع کرد.
🔸شهادت سردار سلیمانی موجب شد ماجرای عراق پیچیده تر از هر زمان دیگری شود و خط سیر سریع حوادث موجب شد آمریکاییها با فعال سازی دوباره کانون های شورش و آشوب، با سواستفاده از موقعیت، بازی صد درصد باخته را به نفع خود برگرداند.
آنان با یک ترفند ساده سیاسی توانستند روند تحولات را ۱۸۰ درجه به نفع خود تغییر دهند؛ به اضطرار رساندن مردم و نخبگان مذهبی و سیاسی برای ایجاد #تغییر(بخوانید تسریع در سقوط دولت عبدالمهدی) از یک سو و پیشنهاد گزینه های بدنام و خیانت پیشه که بر رد آنان اجماع وجود داشت، موجب شد همه طرفهای موثر در عراق، از #بیت_مرجعیت گرفته تا سران احزاب و نخبگان سیاسی، به گزینه مرموزی چون الکاظمی، راضی شوند. مقاومت نیز در عمل انجام شده قرار گرفت.
🔸آمریکاییها به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم و حالا بازیگر هزارچهره ای چون الکاظمی بر عراق مسلط شده و پیش بینی می شود به دلیل اتخاذ راهبرد پیچیده و توام با #ابهام_استراتژیک(شاخصه اصلی اعتدالگرایان)، تا سالها در راس هرم قدرت در عراق باقی بماند و دقیقا همین نکته موجب میشود که ایران نتواند خط مقاومت در عراق را همچون گذشته بازسازی کند. ضمن آنکه باید الکاظمی را چون استخوان لای زخم تحمل کند!
🔸بازکاوی پیشینه تحولات منتهی به انتخاب الکاظمی ثابت میکند که نقش بیت مرجعیت اعلای عراق، مهم ترین عامل داخلی در سقوط عبدالمهدی و روی کار آمدن الکاظمی بوده است.
و دقیقا به همین دلیل الکاظمی را باید نخست وزیر بیت مرجعیت برشماریم و کارنامه او خواه ناخواه به کارنامه سیاسی بیت مرجعیت گره خورده است.
🔸اکنون ایران در سطوح مختلف در حال تدبیر امور با توجه به شرایط جدید در عراق است و آنگونه که قبلا در لبنان تجربه شده و همانطور که روی کارآمدن عناصر غرب اندیش همچون خاتمی و روحانی، نتوانسته روند کلی انقلاب اسلامی را تغییر دهد یا متوقف سازد(گرچه هزینه های مادی و معنوی فراوانی بر انقلاب و نظام و مردم تحمیل کردند)، در عراق نیز هدایت های رهبری حکیم انقلاب اسلامی و انشالله همراهی شخص مرجع اعلا و مقاومت و خاصه کادر راهبری نیروی همیشه سرافراز قدس و فرمانده دوراندیش آن، نخواهند گذارد روند حوادث از کنترل خارج شود و حتما در آینده نه چندان دور، عراق بیش از پیش به نقش موثرش در محور مقاومت بازخواهد گشت. انشاالله.
@rozaneebefarda
#حوزه
#حوزوی
#چند_کلمه_با_طلاب
باسمه تعالی
برادران گرامی
👈👈توجه کنید
🔆به شیوه صحیح درس بخوانید و برای نزدیک شدن به هدف اجتهاد
👈لااقل دو مطلب را رعایت کنید
🔆اول: سعی کنید خودتان متن را بفهمید و برای فهم متن از مراجعه به شروح خودداری کنید
🔆بعد از اینکه به نظر خودتان متن را متوجه شدید
🔆از تدریس استاد یا با مراجعه به شروح ببینید آیا آنچه فهمیده اید با آنچه استاد یا شرح میگوید یکیست یا خیر
🔆در این مرحله سعی کنید مطمان شوید فهم شما و توضیح استاد یا شرح با متن تطبیق می کند یا خیر
🔆دوم: نسبت تتبع و تفکر خود را مساوی قرار دهید
🔆از اینکه بیشتر تتبع کنید یا بیشتر تفکر کنید و کمتر فکر کنید یا به اقوال مراجعه کنید بپرهیزید
👈تتبع و دیدن اقوال و تفکر و توجه به ابعاد مساله و مباحثه دو بال هستند که هر کدام کمتر کار کند روح علمی کار و اجتهاد شما آسیب میبیند
سعی کنید عادات بد درسی خود اعم از
۱/ تعطیلی حتی با عذر
۲/ مباحثه نکردن
۳/ حاضر نشدن در دروس اساتید به هر دلیل
۴/ بی حصولگی در تحصیل به هر دلیل و بهانه
۵/ رفع نکردن مشکلات علمی
را اصلاح کنید
🔆🔆آینده طلبه به تقوی و تحصیل او وابسته است
برای هر دو مساله تلاش کنید
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 6
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓7-فی امالی الطوسی قَالَ: حَدَّثَنَا الْحَلَبِيُّ، قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) عَنْ قَوْلِ اللَّهِ (عَزَّ وَ جَلَّ) : « وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً ». قَالَ: وَجَّهَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) عُمَرَ بْنَ الْخَطَّابِ فِي سَرِيَّةٍ، فَرَجَعَ مُنْهَزِماً يُجَبِّنُ أَصْحَابَهُ وَ يُجَبِّنُونَهُ أَصْحَابُهُ، فَلَمَّا انْتَهَى إِلَى النَّبِيِّ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) قَالَ لِعَلِيٍّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): أَنْتَ صَاحِبُ الْقَوْمِ، فَتَهَيَّأْ أَنْتَ وَ مَنْ تُرِيدُهُ مِنْ فُرْسَانِ الْمُهَاجِرِينَ وَ الْأَنْصَارِ، فَوَجَّهَهُ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَقَالَ لَهُ: اكْمُنِ النَّهَارَ وَ سِرِ اللَّيْلَ وَ لَا تُفَارِقُكَ الْعَيْنُ. قَالَ: فَانْتَهَى عَلِيٌّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ) إِلَى مَا أَمَرَهُ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) فَسَارَ إِلَيْهِمْ، فَلَمَّا كَانَ عِنْدَ وَجْهِ الصُّبْحِ أَغَارَ عَلَيْهِمْ، فَأَنْزَلَ اللَّهُ عَلَى نَبِيِّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ) «وَ الْعادِياتِ ضَبْحاً» إِلَى آخِرِهَا .»*
📝در امالی طوسی آمده ؛ حلبی این حدیث را به ما گفت : « از اباعبد الله علیه السلام از گفتار خداوند مقتدر و بلند مرتبه «والعادیات ضبحا » سوال کردم فرمود : رسول خدا در جنگی عمر بن خطاب را فرستاد پس او شکست خورده برگشت او اصحابش را ترسو می¬خواند و اصحابش او را ترسو می¬خواندند هنگامی که خبر به پیامبر رسید به علی فرمودند : تو فرمانده قومی پس تو و هر که می¬خواهی از جنگجویان مهاجرین و انصار آماده شو ، پس رسول خدا او را فرستاد و به او گفت در روز پنهان شو و در شب حرکت کن و جاسوس تو را رها نکند . گفت : علی دنبال آنچه رسول خدا به آن فرمان داده بود رفت و به سوی آنها رفت ، هنگامی که روشنای صبح شد به آنها حمله کرد که خداوند بر پیامبرش « و العادیات ضبحا » تا آخر سوره را نازل کرد .
*الأمالي (للطوسي) ؛ النص ؛ ص407
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از دفتر قم مؤسسه انقلاب اسلامی
🔸دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در #قم برگزار مینماید:
🔺 سومین دورهی تخصصی #تربیت_مدرّس کتاب #طرح_کلی_اندیشهی_اسلامی_در_قرآن
(ویژهی اساتید محترم #حوزه)
📌با اعطای مجوز تدریس کتاب طرح کلی
🔹شرایط پذیرش:
- اشتغال به تدریس در حوزه
- ویژه برادران
- حداکثر سن ۴۵ سال
🔰ثبتنام
با مراجعه به:
http://forms.khamenei.link/
✳️ مهلت ثبت نام :
۶ مردادماه ۹۹
📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ با شمارهی ۰۹۹۲۷۷۳۸۱۸۹
تماس حاصل فرمایید.
@qom_khamenei_ir
سلمان رئوفی
باسمه تعالی سه سوال پرتکرار از بنده ۱ برای کشف مکتب فقهی یا روش اجتهادی یک استاد درس خارج یا یک
باسمه تعالی
در مورد این نکات عجله نکنید باید در مورد حدود ۵۰ برش از اجتهاد مطالبی عرض کنم
صبر داشته باشید تا ان شاءالله نکات مفیدی گفته شود
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
#ضد_جاسوسی 7
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
🗓8-فی المغازی فی باب غزوة أسامة بن زيد مؤتة ؛ « قالوا: لم يزل رسول الله صلّى الله عليه و سلّم يذكر مقتل زيد بن حارثة و جعفر و أصحابه، و وجد عليهم وجدا شديدا، فلما كان يوم الاثنين لأربع ليال بقين من صفر سنة إحدى عشرة أمر رسول الله صلّى الله عليه و سلّم الناس بالتّهيّؤ لغزو الروم، و أمرهم بالانكماش فى غزوهم. فتفرّق المسلمون من عند رسول الله صلّى الله عليه و سلّم و هم مجدّون فى الجهاد ، فلما أصبح رسول الله صلّى الله عليه و سلّم من الغد، يوم الثلاثاء لثلاث بقين من صفر، دعا أسامة بن زيد فقال: يا أسامة، سر على اسم الله و بركته حتى تنتهي إلى مقتل أبيك ، فأوطئهم الخيل ، فقد ولّيتك على هذا الجيش ، فأغر صباحا على أهل أبنى و حرّق عليهم، و أسرع السّير تسبق الخبر، فإن أظفرك الله فأقلل اللبث فيهم، و خذ معك الأدلّاء، و قدّم العيون أمامك و الطّلائع .» *
📝در مغازی در باب جنگ اسامة بن زيد در مؤته آمده : گويند، رسول خدا همواره از كشته شدن زيد بن حارثه و جعفر و اصحاب او ياد مىكرد و نسبت به آنها اندوه شديدى ابراز مىفرمود. چون روز دوشنبه چهار شب باقى مانده از صفر سال يازدهم هجرى فرا رسيد پيامبر (ص) فرمان آماده شدن مردم را براى جنگ با روم صادر فرمود، و دستور داد كه با سرعت براى اين كار آماده شوند. مردم از حضور رسول خدا پراكنده شدند در حالى كه براى جهاد تلاش مىكردند.
فرداى آن روز، سه شنبه، سه روز باقى مانده از صفر، اسامة بن زيد را احضار فرمود و به او گفت: اى اسامه، در پناه نام خدا و بركت خدا حركت كن تا به محل كشته شدن پدرت برسى، و آنها را زير سم اسبها پايكوب كنى. من ترا مأمور اين كار ساختم، و امير اين لشكر قرار دادم.صبحگاهى بر مردم ابنى حمله كن و اماكن ايشان را به آتش بكش و شتابان برو كه بر اخبار پيشى بگيرى. اگر خداوند پيروزت فرمود ميان ايشان كمى درنگ كن و همراه خود راهنمايانى بردار و جاسوسان و طليعه را پيشاپيش گسيل دار.
*المغازى،ج3،ص:1117
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از طلبه نیوز
💠استعفاء و افشاگری یکی از وکلای سید صادق شیرازی در لبنان
♨️ شیخ شاکر الابراهیمی وکیل سید صادق شیرازی در لبنان با انتشار ویدئویی ضمن اعلام کنارگیری و استعفاء از وکالت ایشان به افشاگری علیه فسادهای سید حسین شیرازی در دفتر پدرش پرداخت.
🔺️الابراهیمی با انتقاد از فعالیت های شیرازی ها تفرقه افکنی در بین مذاهب اسلامی، شهرت طلبی، وهن شیعه و تخریب وجهه مرحوم سید محمد شیرازی و عملکرد یاسر الحبیب در انگلیس را از مشکلات دفتر سیدصادق و علت کنارگیری خود از وکالت وی بر شمرده است.
🔥پس از انتشار این فیلم تکاپوی قابل توجهی از سوی حامیان سیدصادق و متهم کردن الابراهیمی از سوی آنها آغاز شده است.
🚩پ.ن:این فیلم در تاریخ ۱۱ تیرماه منتشر شده و میتوانید از طریق لینک زیر آن را مشاهده فرمایید.
https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.youtube.com/watch%3Fv%3DMcPAYTnaJqw&ved=2ahUKEwirnJqL5uXqAhUTLX0KHZRfCEkQo7QBMAB6BAgEEAE&usg=AOvVaw33T7eKHX79mZwLsylXtoqZ
لینک کانال #حجره👇👇
https://eitaa.com/HOJREH14