#علوم_انسانی_اسلامی
🔆واکنش رئیس قوه قضائیه به اظهارات استاد فاضل لنکرانی
🔆یک فاضل بزرگوار در قم اخیراً در اصل نظام قضایی اسلامی تشکیک کرده؛ مگر همه ضمایر پنهان در آیات و روایات را کشف کردهایم که حالا بتوانیم سخن دین در باب وجود نظامات از جمله نظام قضایی را انکار کنیم؟
🔆همه آنچه در قرآن و روایات آمده است بر ما مکشوف نیست و ممکن است ما از مقابل برخی آیات به سادگی عبور کنیم؛ در حالیکه یک ولی حق از لایه های باطنی آن آیه معارف اعتقادی و عملی نهفته را استخراج کند و برای ما مکشوف شود. تبیان کل شی بودن قرآن و اینکه هرآنچه برای بشر مورد نیاز باشد در قرآن کریم وجود دارد، سخن قابل توجهی است که در جای خود باید مورد بحث و تحقیق محققان قرار گیرد.
🔆در هر صورت اینکه گفته اند نظامات اقتصادی، سیاسی، قضایی و حقوقی در اسلام وجود ندارد، نیز هیچ دلیلی ندارد.
@salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی
🔆توضیحات استاد فاضل لنکرانی پیرامون اظهارات اخیرشان.
🔆عده ای گفتند: "این سخنان شما سکولار پنهان است" که باید گفت: شما یک دوره لمعه و اصول بخوانید و بیایید با هم حرف بنزیم.
🔆اولاً از هر كسی كه انتقاد كرده تشكر میكنم، چه در حوزه قم و چه در بیرون حوزه قم، از مسؤولان محترم، ریاست محترم قوه قضائیه ایشان هم یك انتقادی كردند كه من از همهشان تشكر میكنم.
🔆حالا یك عدهای یك مقداری تعابیری كردند مثلاً دیدم در بعضی از تعابیر گفتند كه این فكر سكولارِ پنهان است، من هیچ حرفی با این آقایان ندارم فقط میگویم بروید لااقل فرهنگ لغت را بخوانید و معنای سكولار را بفهمید، و لطفاً بفرمائید از اول لمعه را یك مقدار بخوانید، یك دوره اصول هم كه خواندید بیایید با هم بنشینیم تا با هم حرف بزنیم، زیرا شما در حدّی نیستید كه این حرفها را بفهمید! این تعابیر را میكنید.
🔆ما معتقدیم این فقه موجود در درونش مبانیِ فقه سیاسی، فقه اقتصادی، فقه قضائی، همه اینها موجود است.
بعضیها گفتند شما كه فقه نظامات را انكار میكنید مگر امام نفرمود فقه تئوری از گهواره تا گور است، بله امام بالاتر ازاین را فرموده، فرمود اسلام یعنی حكومت، اما كجا امام فرموده حكومت یعنی فقه نظامات؟ امام همین فقه را از دلش حكومت بیرون آورد و ولایت فقیه بیرون آورد.
🔆تقاضایم این است آقایان بحثها را آلوده به عناوین سیاسی نكنند، یك كسی از تهران به قم آمد یك حرف باطلی را در فیضیه زد مراجع ما هم با او برخورد كردند، ولی طلبه حوزه نباید این حرف را بزند؛ بحث باید كاملاً مستوای علمی داشته باشد، رنگ ولعاب سیاسی دادن، رنگ و لعاب خطابی دادن، رنگ ولعاب شعاری و عوامی دادن چیزهایی است كه بحث را از حقیقتش دور میكند.
متن کامل بیانات استاد فاضل لنکرانی در آدرس زیر
🔰🔰🔰🔰🔰
yon.ir/nKRoG
@salmanraoofi
#عرفان_شیعی
#عرفان
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
📔کتاب " سیر و سلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر آیت الله شیخ علی رضائی تهرانی كتاب بسیار موفّقی است.
🔆ایشان از تلامذه ی اولیه ی عارف بزرگ مرحوم آیت الله علامه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) هستند و مورد وثوق می باشند.
🔆ایشان در ابتدای كتاب آورده اند : «تقدیم به استادم؛ عارف كامل سیّدالطائفتین حضرت علّامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی قدّس سرّه»
🔆اگر کسی از ما دغدغه سیر و سلوک دارد و هوای کمال ، بهتر است که قبل از هر قدمی مقصدی را که جویای آنیم بشناسیم، خودمان و توانمندی هایمان را در نظر بگیریم، از رفتگان این راه آدرس هایی بپرسیم و سپس راهی شویم.
🔆همینطور در بخش چند تذكر آورده اند : « در تمام این كتاب ، مقصودم از استاد ، بدون پسوند، فقیه عارف، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی است. من ایشان را انسان كامل می دانستم و مدت پانزده سال به ایشان ارادت می ورزیدم. زندگی نامه ی ایشان در كتاب های آیت نور و نورمجرد آمده است.
این كتاب در یک پیش گفتار و چهار بخش كه شامل بیست و دو فصل می باشد تدوین شده است كه بدین ترتیب می باشند:
🔆پیش گفتار:
خاستگاه عرفان
بیدارسازی فطرت آدمی
حكمت تفاوت ادیان
خاستگاه عرفان اسلامی
توضیح معانی واژه عرفان
عرفان نظری
عرفان عملی
تفاوتهای عرفان نظری بافلسفه
تفاوتهای دوشیوه ی تربیتی عرفان عملی واخلاق
وحدت شخصی وجود واثبات آن
بررسی اجمالی كتب الطریق الی الله، بحرالمعارف، تذكرة المتقین، رساله زاد السالک، رساله لقاءالله
ویژگی های كتابی جامع در عرفان عملی
🔆فصل اول : آگاهی های مقدماتی
1. چشم انداز سفر
2. ماهیت سفر
3.ضرورت سفر
4.موانع شروع سفر
5.سفارشهای پیش ازسفر
6 .تعداد سفر
7.مدت سفر
فصل دوم : لوازم سفر
8. مسافر سفر
9.همراهان سفر
10.مركب سفر
11.راهنمای سفر
12.زادوتوشه سفر
فصل سوم: مقاطع سفر
13.مبدأ سفر
14.منازل سفر
15.مقصدسفر
16.كریوه ها وگردنه های سفر
17.راه میان بر سفر
فصل چهارم : آگاهی های تكمیلی
18.راه های انحرافی و مشابه سفر
19.رهزنان سفر
20.آفات سفر
21.سبك بالی درسفر
22.زبان سفر
🔆کتاب" سیر و سلوك ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر آیت الله شیخ علی رضائی تهرانی كتاب بسیار موفّقی است. ایشان از تلامذه ی اولیه ی عارف بزرگ مرحوم آیت الله علامه حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی (ره) هستند و مورد وثوق می باشند.
كه هر كدام از این فصول به مطالب متنوع و جذاب مختلفی تقسیم می شوند.
🔆بنده به همه ی دوستان توصیه می كنم كه این كتاب را در اسرع وقت تهیه و مطالعه نمایند.
🔆در بین مطلب گفته شده هم گاهاً تذكراتی توسط مۆلف آورده شده كه جهت روشنگری بیشتر می باشد.
🔆همینطور حكایاتی از عرفای معاصر مثل مرحوم علامه طهرانی و آیت الله انصاری همدانی و ... ذكر شده است.
كتاب "سیروسلوک ، طرحی نو در عرفان عملی شیعه " اثر استاد معظّم آیت الله علی رضائی تهرانی توسط انتشارات مۆسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) به چاپ رسیده است.
@salmanraoofi
#عرفان
#فلسفه
#پاسخ_به_شبهات_عرفان ۱
ارزیابی روایتی منسوب به امام حسن عسکری (ع) درباره فلسفه و عرفان:
🔹 در برخی از کتب به #امام_عسکری علیه السلام نسبت داده اند که به ابوهاشم جعفری فرمود: ای اباهاشم! زمانی فرا می رسد که... علمای آن زمان بدترین جنبندگان روی زمین اند؛ از آن جهت که به #فلسفه و #تصوف گرایش دارند. (علمائهم شرار خلق الله علی وجه الارض لانهم یمیلون الی الفلسفه و التصوف) به خدا سوگند که آنان جزو سرکشان و گمراهان اند. به دوستی دشمنان ما اصرار می ورزند و شیعیان و دوستان ما را گمراه می کنند. اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند. اینان رهزنان مؤمنان و دعوتگران به مذهب بی دینان اند.... (اردبیلی، حدیقه الشیعه 785)
🔷 بررسی سندی:
اولین کتابی که این روایت را نقل می کند #حدیقة_الشیعة است. دیگران از او نقل کرده اند.
بارها عرض شده که کتاب حدیقة الشیعه، سال ها پس از #مقدس_اردبیلی تنظیم شده و با توجه به نگارش کتاب کاشف الحق، در سال 1058 در هند و مبارزه جدی با صوفیه در 1060 به بعد توسط برخی علما، نتیجه می گیریم که این کتاب در فاصله سال های 1070 تا 1090 تنظیم و جعل شده و با تکثیر نسخه، به نام محقق اردبیلی شهرت یافته است. پس #حدیقه_الشیعه کتاب معتبری نیست.
به فرض اگر حدیقه، معتبر باشد و مجعول نباشد، عرض می شود حدیقة الشیعة این روایت را به سید مرتضی بن داعی رازی نسبت می دهد و از او به شیخ مفید و از او به احمد بنمحمد بنحسن بنولید و از او به پدرش (محمد بنالحسن) و از او به سعد بنعبدالله و از او به محمد بنعبدالله و در نهایت به محمد بنعبدالجبار میرساند.
از محمد بنعبدالله و از طريق محمد بنعبدالجبار تنها یک روایت در منابع ما ثبت شده است که مربوط به زکات فطره میشود. (شیخ صدوق، بيتا: 2/398). این بدین معنا است که محمد بنعبدالله هیچ روایتی از محمد بنعبدالجبار جز همین يك روایت نقل نکرده است.
درباره افراد سلسله این روایت باید گفت در بین راویان آن محمد بنعبدالله (مسمعی) قرار دارد كه مجهول است و ابن ولید وی را تضعیف کرده است (خويى، 1410: 16/259)
نتیجه این که سند این روایت، معتبر نیست و به احتمال قوی، جعلی است.
🔷 بررسی دلالی:
به فرض که سند، درست باشد (که نیست) این روایت ناظر به فلسفه های دروغین و غیر الهی و تصوف های انحرافی و عرفان های کاذب است؛ نه فلسفه و عرفان اسلامی که از متن دین و قرآن، استفاده می کند و ترازوی خود را برهان و قرآن می داند و علمای بزرگی مثل #صدرالمتألهین شیرازی، #امام_خمینی، #علامه_طباطبایی، #علامه_حسن_زاده_آملی و #آیت_الله_جوادی_آملی پرچمدار آن هستند.
🔹 #خواجه_طوسی در عصر مغولان، #شیخ_بهايی و #میرداماد در عصر صفویه و #امام_خمینی در عصر حاضر نمونه های کاملی از علما هستند که به منصب های عالی دست یافته اند؛ اما کسی اوصاف گفته شده در روایت را (مانند اگر به مقام و منصبی دست یابند از رشوه خوری سیر نشوند. اگر تحقیر شوند، ریاکارانه به عبادت خدا روی می آورند.) در آنان نه تنها سراغ ندارد که تصور آن را هم به خود راه نمی دهد.
🔶 قاعده:
نقل روایت، خیلی مهم نیست، فهم و درایت روایت، خیلی مهم است. همچنانکه حفظ کردن ظاهر قرآن، خیلی مهم نیست، فهم درست قرآن و عمل به آن خیلی مهم است.
اگر قرار بر نقل روایت باشد که برای تحریف قرآن هم روایت داریم اما آیا آن روایات را بررسی سندی و دلالی نمی کنیم؟
⭕️استاد وحيد واحدجوان⭕️
❌اختصاصي❌
@sokhanerfan
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
برنامه مطالب کانال بحوث از این به بعد ان شاء الله به شرح ذیل خواهد بود
شنبه #اخلاق_عرفانی
یکشنبه #فقه
دوشنبه #اصول
سه شنبه #فلسفه
چهارشنبه #علوم_انسانی_اسلامی
پنج شنبه #عرفان
جمعه #معرفی_کتاب صوتی
مطالب #فرهنگی، #سیاسی و #اجتماعی هم هر چه مهم به نظر برسد بدون در نظر گرفتن روزهای هفته بارگزاری خواهد شد
صوتهای مهم در کانال
@d_raoofi
بارگزاری شده است
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۹/۱۰
@salmanraoofi
#سیاسی
#علی_لاریجانی
📮 #توییت
⭕️ مجتبی سلیمی، سردبیر آخرین خبر:
🔹بستن درب های مجلس برای جلوگیری از آبستراکسیون نمایندگان از هر نظر به ضرر جمهوریت نظام است، نحوه رفتار آقای #لاریجانی در سالهای مدیریتش، تضعیف مردمسالاری را در پی داشته
▪️پ.ن:
▪️به گزارش ایلنا:
🔹امروز در صحن علنی مجلس در جریان رسیدگی به لایحه CFT بسیاری از نمایندگان موافق و مخالف به ارائه نظرات خود پرداختند. پس از صحبتهای موافقان و مخالفان رایگیری برای این لایحه آغاز شد که تعدادی از نمایندگان ازجمله پژمانفر، آزادیخواه، ابطحی، دهقان، زاهدی، حاجیدلیگانی و کریمی قدوسی میخواستند در زمان رایگیری از مجلس خارج شوند.
🔹در این لحظه رئیس مجلس گفت: کسی نباید از مجلس بیرون برود چون مجلس در حال رایگیری است این کار درست نیست اجازه خروج هم نداریم.
🔹بر این اساس این نمایندگان پس از تاکید رئیسمجلس و بعد از اینکه دیدند درب خروجی مجلس قفل است، کنار درب صحن مجلس به قصد رای ندادن ایستادند و قصد داشتند رای ندهند که هیات رییسه از نمایندگان خواست بر صندلیهای خود نشسته و رایشان را اعلام کنند اما آنها این کار را نکرده و رای ندادند.
@Rasad_tahlil
#سیاسی
⭕️ ترامپ زمینه نابودی آمریکا را فراهم کرده است/ ترامپ به بن سلمان علامت داد که باید از شر خاشقچی خلاص شوند
👤 محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه:
🔹در طول تاریخ آمریکا در صد سال گذشته، آمریکا تا این حد در لبه از هم گسیختگی نبوده است. اگر مشتریهای ترامپ کم بودند از هم پاشیدگی پیدا نمیشد و نهایتا میگفتند که ترامپ را عوض کنند. انتخابات اخیر نشان داد که ترامپ این دوره را تا آخر میرود و احتمالا دور دوم نیز رای خواهد داشت که این موضوع به واقع به معنی فروپاشی آمریکا است.
🔹ترامپ شخصی است که دو حزب حاکم در آمریکا را به گوشه رینگ برد و شاهد هستیم که حزب جمهوریخواه هم کارهای نیست و این شخص ترامپ است که به تعبیر محاورهای اعضای حزب جمهوریخواه را به دنبال خود "سگکش" میکند.
🔹امروز فقط مانده که ترامپ در سخنرانی خود بگوید "در آمریکا نه ارتش، نه احزاب و نه قوه قضاییه به درد نمیخورد و مردم اسلحه خود را بردارید و مملکت را نجات دهید".
🔹با مطالعه کتابی با عنوان "دموکراسی چطور میمیرد؟" که اخیراً توسط دو تن از اساتید دانشگاه هاروارد نوشته شده، میتوان دریافت که بزرگان فکری آمریکا مرگ دموکراسی این کشور را به وضوح میبینند.
🔹در [...] این کتاب توضیح داده میشود که ترامپ چگونه جریانی ایجاد کرده که مانند سرطانی که از داخل بدن را نابود میکند، با برهم زدن مکانیزمهای دموکراسی در آمریکا، زمینه نابودی این کشور را هم فراهم کرده است.
🔹سازمان سیا در گوشهای قرار گرفته، دادستان کل آمریکا را به گوشهای برده، نیروی نظامی آمریکا را مورد هجمه قرار داده و دست آخر تنها راهکار این است که میگوید باید دموکراسی در قلب آمریکا کشته شود.
🔹از همان روز اول که آمریکا از برجام خارج شد، گفتم که پایبندی ما به برجام فقطباید داوطلبانه باشد. ولی ما این کار را نکردیم. شما بدانید با اولین علائم خروج ما از برجام، اولین شخصی که به ما فحش میدهد، همین آقای مکرون است. ما را تهدید خواهد کرد و میگوید اگر دست از پا خطا کنید فلان کار را خواهیم کرد. [...] یادتان هست وقتی شیراک رئیسجمهور فرانسه بود، ما را تهدید اتمی کرده بود.
🔹خاشقچی اطلاعات مهمی در اختیار داشت که برای آمریکا بسیار بد بود. یکی از این مسائل رابطه اقتصادی ترامپ و خانواده او با محمد بن سلمان بود. از زمانی که شروع به طرح روابط نزدیک کوشنر داماد ترامپ با بن سلمان کرد، شرایط تغییر کرد. [...] اینکه دموکراتها از قتل خاشقچی ناراحت هستند به دلیل حس انسان دوستی آنها نیست. دموکراتها قصد داشتند که از این اطلاعات به تدریج در انتخاباتهای مختلف از جمله همین انتخابات اخیر مجلس و سنا استفاده کنند. اینجا بود که ترامپ به بن سلمان علامت داد که باید از شر این آدم خلاص شوند./ تسنیم
@Rasad_tahlil
#سیاسی
⛔️همیشه پای یک دروغ در میان است⚠️
🔞با چه رویی به فرزندان خود بگوییم که دروغگو دشمن خداست⁉️
@darseenghelab
#سیاسی
♨️ ایران و فناوری مهم قرن ۲۱
آیا می دانستید ⁉️
⚡️لیزر یکی مهم ترین فناوری های قرن ۲۱ و یکی از ۱۰ فناوری کلیدی دنیاست؟!
✳️امروز لیزر در جهان کاربردهای بسیار مهم و متنوعی دارد و در صنایع پزشکی، مخابرات، نظامی ، آزمایشگاهی و سایر صنایع، نقش ویژه ای دارد.
🔅نور لیزر می تواند سخت ترین فلزات را سوراخ کرده و حتی از جسم سختی مثل الماس به راحتی عبور کرده و در آن حفره ایجاد کند از این رو در تشخیص و مداوای بیماری هایی مثل سنگ کلیه کاربرد فراوان دارد.
🎛هرچند این فناوری، بسیار پیچیده و تخصصی است اما جمهوری اسلامی ایران توانسته در حوزه لیزر در آسیا رتبه اول را کسب کرده و در سطح جهان در زمره یکی از پنج کشور برتر این حوزه قرار بگیرد.
♦️آمریکا ، فرانسه ، آلمان ، روسیه و ایران، پنج کشور برتر دنیا در حوزه فناوری لیزر می باشند.
❗️ دشمنان ایران می خواستند با تحریم و فشار، جلوی پیشرفت جمهوری اسلامی را بگیرند تا به همه بگویند هرکس می خواهد پیشرفته شود باید با ما ارتباط داشته باشد..
📣اما برخلاف خواست و اراده دشمنان، امروز جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از فناوری های مهم، جزو کشورهای برتر دنیاست و به جایگاه های بلندی رسیده که در دوران نوکری آمریکا یعنی دوران پهلوی، تصور رسیدن به آنها در حد یک رویا بود...
📚منبع:
http://yon.ir/zEIwM
@darseenghelab
@salmanraoofi
#عرفان
#عرفان_نظری
🔆کارکردها و فواید علم عرفان نظری
🔻علم عرفان نظری چه فوایدی و کارکردی دارد؟
🔻آیا باید فقط به عرفان عملی پرداخت یا علم عرفان نظری نیز لازم است؟
عرفان اسلامی دارای ابعاد گوناگونی است. یکی از آن ابعاد، بُعد معرفتی است که علم عرفان نظری عهده دار تبیین آن است.
عارفان مسلمان به برکت سلوک و هدایت های شریعت، حقایق هستی را از راه قلب، شهود نموده و آن را با زبان فنی و علم حصولی ترجمه کرده اند.
ترجمه و به عبارت آوردن آن حقایق شهود شده، علمی را به نام علم عرفان نظری فرآهم آورده است. علم عرفان نظری، حکمت بر آمده از شهود است و از آن می توان به حکمت عارفانه یا هستی شناسی عرفانی یاد کرد.
✅با این مقدمه به کارکردها و فواید این علم می پردازیم.
1. عرفان نظری ، بیانگر نوع نگاه عارف به هستی است. آشنایی با این علم، آشنایی با بینش و اندیشه عارف نسبت به خدا، مخلوقات و انسان کامل است. این علم، با روش عقلی و نقلی، مشاهدات نهایی عارفان را به تصویر می کشد.
2. عرفان نظری، به فلسفه کمک می کند. چرا که این دو علم، از جهت قلمرو پژوهش هم افقند. فلسفه هستی شناسی عقلی است و عرفان نظری هستی شناسی شهودی.
3. بدون عرفان نظری، نمی شود به عمق حکمت متعالیه صدرالمتالهین پی برد. زیرا به اعتراف خود صدرالمتالهین، اکثر آرای وی نظر به سخن عارفان دارد و تلاش وی ، برهانی کردن سخنان عارفان بوده است.
4. عرفان نظری، زمینه فهم عمیق و گسترده معارف شریعت را فراهم می کند. مباحث توحید مانند توحید ذاتی، صفاتی، افعالی، جمع بین تشبیه و تنزیه، اسماء و صفات حق تعالی، علم خداوند، قضا و قدر، جبر و اختیار، و مباحث انسان کامل همچون ولایت، نبوت، رسالت، وحی، معجزه و کرامت، ضرورت وجود حجت خدا در زمین، خلافت و جانشینی خداوند، حقیقت محمدی و نسبت انبیا با آن، قرب نوافل و فرایض، و مباحث معاد همچون حقیقت موت، برزخ، قیامت، نفخ صور، صراط، بهشت، جهنم، و دیگر مباحث همچون ملائکه و انواع آن، عوالم امر حق و آسمانهای هفت گانه و....
مباحث عرفان نظری، شرح دقیق و جامعی بر آیات و روایات وارد شده در باب معارف است.
5. علم عرفان نظری، در حل و فصل مسائل علم عرفان عملی، نقش مهمی دارد. علم عرفان عملی برای تبیین اصل فلسفه سلوک و ریاضت، سرّ ترتیب مقامات، تحلیل مراحل نهایی مقامات و منازل همچون فنا و بقاء و ... نیازمند مجموعه ای از مبانی هستی شناختی و انسان شناختی است که به طور گسترده در عرفان نظری، بحث می شود.
6. عرفان نظری، به خود سلوک و عرفان عملی نیز مفید است. عرفان نظری برای سالک، مانند نقشه راه در توحید است. محور و اساس آموزه های این علم، توحید عرفانی قرآنی است و سالک برای پیمودن طریق سلوک، نیازمند دانستن آن است و با دانستنش، بهتر می تواند در مسیر سلوک، قدم بردارد.
7. علم عرفان نظری، به عنوان میزان سنجش خطای عارف در سلوک و عرفان عملی نیز می تواند مطرح باشد. سالک، با دانستن عرفان نظری، خطاهای سلوکی، حالات، کشف و شهودهای خود را می تواند بفهمد.
8. فایده و کارکرد دیگر عرفان نظری، ارائه پاسخ های عمیق و دقیق به مسائل مورد بحث در کلام و گاهی فلسفه است. به طوری که گاهی تنها پاسخ های عرفان نظری می تواند افراد عمیق و خیلی دقیق را قانع کند.
9. فواید و کارکردهای دیگری نیز برای عرفان نظری می توان بیان داشت از جمله اینکه این علم می تواند مبنا و ملاکی برای نظریه سیاسی، مسائل اجتماعی، فرهنگی و ... باشد.
🔹حضرت استاد معظم، سید یدالله یزدان پناه / با تنظیم و تغییرات از دکتر واحدجوان
🔺 اختصاصی کانال سخن عرفان
@sokhanerfan
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
🔆انقلاب اسلامی، موجودی زنده و پویا و پیش رونده است و باید برای کمک به این موجود زنده، اثرگذار و امیدآفرین دائما اندیشید و طرح و ایده و انگاره تولید نمود؛ اندیشه هایی که از قالبهای رایج و مرسوم در ادبیات علوم انسانی مدرن رها و آزاد باشند و بتوانند با تکیه بر فرهنگ و مبانی اصیل دینی و تمرکز بر ادبیات بومی، هندسه فکری جدید و طرحی نو دراندازد.
🔆کتاب حاضر سیاه مشقهایی در تحلیل آسیبهای کنونی انقلاب اسلامی و نیز نگاهی به ۳ موضوع انقلاب اسلامی، حوزه علمیه و مقوله تولید علم از زاویه انقلاب است.
🔆برخی از عناوین بخشهای این کتاب عبارتند از:
- بازخوانی جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در متن تاریخ تحولات جهان
- گفتمان انقلابی، گفتمان اعتدالی، دو مسیر برای آینده انقلاب
- آسیب شناسی کلان جریان جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی حرکت های گروهی جبهه انقلاب اسلامی
- آسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی
- آسیب شناسی معنویت و انقلاب اسلامی
- درآمدی بر روش شناسی برداشت از سخنان رهبری
- مقام معظم رهبری و گفتمان سازی
- درآمدی بر تیپ شناسی و مدل سازی سبک زندگی عالمان برتر شیعی
-درآمدی بر جریان های فکری، علمی و سیاسی حوزه های علمیه
- آسیب شناسی تحول در حوزه
- مطالبات جبهه انقلاب اسلامی از حوزه علمیه
- حوزه سنتی و سنت های حوزوی
- هندسه حیات عالم انقلاب اسلامی
- و ...
🔆مولف حسین ایزدی
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
▪️میثم نیلی از پتانسیل بالای منطقه خوزستان برای تامین تمامی کاغذ موردنیاز کشور وصادرات مقادیر مازاد
#سیاسی
#فرهنگی
💥 به نام نماز، به کام منافقین!!
♦️ آقای روحانی چهارشنبه گذشته در اجلاس سراسری نماز که در سمنان برگزار شد، سخنان عجیبی بر زبان راندند و از بازرگان و سحابی دو تن از مؤسسين نهضت آزادی به نیکی یاد کردند. متن سخنان دکتر روحانی: 🔻🔻🔻
" افرادی مانند بازرگان و دکتر سحابی که در اروپا درس خوانده بودند، وقتی به کشور آمدند به واسطه مذهبی بودن احساس کردند باید نماز ظهور و بروز پیدا کند... اینها انسانهای متدینی بودند که بعضا نماز شبشان ترک نمی شد و در دانشگاه تهران با وجود اینکه مسجد وجود داشت، در دانشکده فنی نمازخانه درست کردند تا افراد بتوانند نماز اول وقت را بهجا آورند..."
♦️ بیان این جملات عجیب در حالیاست که امام خمینی اعضای نهضت آزادی را با وجود تظاهر به اسلام، منحرف، فاقد صلاحیت، دارای مقاصد شوم و حتی ضرر آنان را از منافقین بیشتر میدانست. بخشی از سخنان حضرت امام خمینی(ره):
🔻🔻🔻🔻
" نهضت بهاصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها بهاعتبار آنکه متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بی مورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تعبیرهای جاهلانه، موجب فساد عظیم ممکن است بشود، از ضرر گروهکهای دیگر حتی منافقین -این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است... نهضت بهاصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب گمراهی بسیاری از کسانی که بی اطلاع از مقاصد شوم آنان هستند، میگردند باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند..."
(متن كامل نامه امام خمينی در پست بعد گذاشته خواهد شد.)
🔰کانال رسمی حسین جلالی در ایتا:
@Hosein_jalali
#سیاسی
#فرهنگی
💥 متن کامل نامه امام خمینی درباره نهضت آزادی و اعضای آن:
بسمالله الرحمن الرحیم
جناب حجتالاسلام آقای محتشمی وزیر محترم کشور ایدهالله تعالی
♦️در موضوع نهضت به اصطلاح آزادی، مسایل فراوانی است که بررسی آن محتاج به وقت زیاد است. آنچه باید اجمالاً گفت آن است که پرونده این نهضت و همینطور عملکرد آن در دولت موقت اول انقلاب، شهادت میدهد که نهضت به اصطلاح آزادی طرفدار جدّی #وابستگی کشور ایران به آمریکا است و در اینباره از هیچ کوششی فروگذار نکرده است و حمل به صحت اگر داشته باشد، آن است که شاید آمریکای جهانخوار را -که هرچه بدبختی ملت مظلوم ایران و سایر ملتهای تحت سلطه او دارند از ستمکاری اوست- بهتر از شوروی مُلحد میدانند و این از اشتباهات آنها است.
♦️در هر صورت به حسب این پروندههای قطور و نیز ملاقاتهای مکرر اعضای نهضت، چه در منازل خودشان و چه در سفارت آمریکا و به حسب آنچه من مشاهده کردم از #انحرافات آنها، که اگر خدای متعال عنایت نفرموده بود و مدتی در حکومت موقت باقی مانده بودند، ملتهای مظلوم بهویژه ملت عزیز ما اکنون در زیر چنگال آمریکا و مستشاران او دست و پا میزدند و اسلام عزیز چنان #سیلی از این ستمکاران میخورد که قرنها سربلند نمیکرد و به حسب امور بسیار دیگر، نهضت به اصطلاح آزادی، صلاحیت برای هیچ امری از امور دولتی یا قانونگذاری یا قضایی را ندارند و ضرر آنها به اعتبار آنکه #متظاهر به اسلام هستند و با این حربه جوانان عزیز ما را #منحرف خواهند کرد و نیز با دخالت بیمورد در تفسیر قرآن کریم و احادیث شریفه و تأویلهای جاهلانه موجب #فساد_عظیم ممکن است بشوند، از ضرر گروهکهای دیگر حتی #منافقین ـ این فرزندان عزیز مهندس بازرگان- بیشتر و بالاتر است.
♦️نهضت آزادی و افراد آن از اسلام اطلاعی ندارند و با فقه اسلامی آشنا نیستند، از این جهت گفتارها و نوشتارهای آنها که منتشر کردهاند مستلزم آن است که دستورات حضرت مولیالموالی امیرالمؤمنین را در نصب ولات و اجرای تعزیرات حکومتی که گاهی برخلاف احکام اولیه و ثانویه اسلام است، برخلاف اسلام دانسته و آن بزرگوار را –نعوذبالله– تخطئه بلکه #مرتد بدانند و یا آنکه همه این امور را از وحی الهی بدانند که آن هم برخلاف ضرورت اسلام است. نتیجه آن که نهضت به اصطلاح آزادی و افراد آن چون موجب #گمراهی بسیاری از کسانی که بیاطلاع از مقاصد شوم آنان هستند میگردند، باید با آنها برخورد قاطعانه شود و نباید رسمیت داشته باشند.
والسلام علی من اتبع الهدی. توفیق جناب عالی را از خداوند تعالی خواستارم.
روحالله الموسوی الخمینی
🔰کانال رسمی حسین جلالی در ایتا:
@Hosein_jalali
هدایت شده از بیداری ملت
🚩معاون دادستان کل کشور: تلگرام ۳ هزار سرور توزیع محتوا برای ایرانیها در نظر گرفته است
معاون دادستان کل کشور:
🔹دیتای مربوط به میلیونها ایرانی در اختیار بیگانه قرار دارد که میتواند از آنها علیه امنیت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ما استفاده کند.
🔹زمانی که تلگرام فیلتر و خیلی هم روی تلگرام طلایی و هاتگرام مانور داده نشد، مردم زیادی وارد شبکههای پیامرسان داخلی شده بودند. حتی در برخی روزها بیش از ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار نفر وارد این پیامرسانها میشدند.
🔹با ۵ میلیارد تومان تسهیلات و در اختیار قرار دادن ۱۰سرور، پیامرسان داخلی نمیتواند پیشرفت کند و خدمات خوبی ارائه دهد.
🔹این پیامرسانها به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار و بودجه نیاز داشتند.
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
سلمان رئوفی
#معرفی_کتاب #سیاسی 🔆چاپ موسسه نشر عروج 🔆بسیار کتاب خوبیست @salmanraoofi
#معرفی_کتاب
#سیاسی
باسمه تعالی
🔆محور اصلی و اساسی تحقیق حاضر، تبیین همه جانبه برخورد امام خمینی (س) با برخی از مسائل جامعه در سالهای ۱۳۵۷ ـ ۱۳۶۸ در ابعاد مختلف سیاسی ـ اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، نظامی و ... می باشد.
🔆به عبارت دیگر، در این مجموعه کوشش خواهد شد تا برخی از مسائل و موضوعات حیاتی و اساسی نظام جمهوری اسلامی طی سالهای مذکور، شمارش شده و سپس به تجربه و تحلیل چگونگی برخورد رهبری انقلاب اسلامی با آنها پرداخته شود.
🔆پس از ذکر مقدمه و سخن ناشر ده بخش جداگانه و نتیجه گیری و فهارس آمده است:
✳️بخش اول: امام و دولت موقت
✳️بخش دوم: امام و مسأله اشغال لانه جاسوسی
✳️بخش سوم: امام و مسأله بنی صدر
✳️بخش چهارم: امام و انقلاب فرهنگی
✳️بخش پنجم: امام و مسأله حزب جمهوری اسلامی
✳️بخش ششم: جنگ تحمیلی و پذیرش قطعنامه ۵۹۸
✳️بخش هفتم: امام و مسـأله دولت مهندس موسوی
✳️بخش هشتم: امام و مسأله انشعاب در روحانیت
✳️بخش نهم: امام و مسأله ارتداد سلمان رشدی
✳️بخش دهم: نامه امام به گورباچف.
🔆نتیجه گیری:
✳️فصل اول: چکیده اصول حاکم بر سیره امام خمینی
✳️فصل دوم: تجربه و تحلیل آماری اصول حاکم بر سیره عملی امام خمینی
🔻🔻🔻🔻🔻
پ ن: کتاب در بخش دولت مهندس موسوی واقعا ضعیف کار شده بهتر است در این باره کتاب رازهای دهه شصت از انتشارات کیهان نوشته جناب صفار هرندی مطالعه شود
@salmanraoofi
باسمه تعالی
🔆هر گونه انتقاد و پیشنهاد خود را برای بهتر شدن کانال با مسئول کانال به آیدی
@srsr1359
در میان بگذارید
👈ضمنا اگر مقالات یا مطالب خوبی در موضوعات کانال دارید معرفی نمایید
متشکر
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆بحث آداب الصلاه استاد امینی نژاد
🔆شنبه ها بعد نماز ظهر
🔆مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷)
@salmanraoofi
#اخلاق_عرفانی ۲
🔆مبادا خودمان، خودمان را شکست دهیم!
🔆ما نباید نگران این باشیم که آیا در کارهایی که انجام میدهیم، چه کارهای شخصی و در بین خودمان و خدای خودمان و چه در کارهای اجتماعی که به عهده کسانی هست، نباید نگران باشیم که مبادا شکست بخوریم، باید نگران باشیم که مبادا به تکلیف عمل نکنیم؛ نگرانی از خود ماست. اگر ما به تکالیفی که خدای تبارک و تعالی برای ما تعیین فرموده است عمل بکنیم، باکی از این نداریم که شکست بخوریم، چه از شرق و چه از غرب و چه از داخل چه از خارج و اگر به تکالیف خودمان عمل نکنیم، شکست خورده هستیم؛ خودمان، خودمان را شکست دادیم.
۱۱ مرداد ۱۳۶۰
@salmanraoofi
#اخلاق_عرفانی ۳
🔆روحانیون باید به شدت مواظب حرکات خود باشند
🔆 امام خمینی: هیچ چیزی به زشتی دنیاگرایی روحانیت نیست. و هیچ وسیلهای هم نمیتواند بدتر از دنیاگرایی، روحانیت را آلوده کند. در این شرایط حساس و سرنوشتسازی که روحانیت در مصدر امور کشور است، باید بشدت مواظب حرکات خود بود. آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند حمایت از محرومین و پابرهنههاست
۲۹تیر۶۷
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#علوم_عقلی
#فقه
#فلسفه ۲
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد ۳
🔻🔻🔻🔻🔻
مطالب مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔻🔻🔻🔻🔻
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب صوتهای تدریس را گوش کنید.
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆ب) بررسی احتیاج به فلسفه با توجه به نظر علما و وضع کنونی فقه و اصول:
به نظر بعضی علما فلسفه نه تنها مقدمه برای اجتهاد نیست بلکه مضر به اجتهاد نیز هست یکی از محققین در این زمینه می فرماید: «و لا دخل للدقّة الفلسفيّة- في العلوم العقليّة- بل ربما يقدح باعتبار خروجها عن الفهم العمومي الّذي بعث الأنبياء عليه بمقتضى قوله تعالى «وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسانِ قَوْمِهِ» الآية، نعم تكون سببا لسرعة الفهم، لكنّهما قد تضرّ باعتبار إيجابها لاعوجاج في فهم كلمات أهل البيت عليهم السّلام و ان كان لهم أصحاب مختلفون في فنون العلم، لكن الكلام في الاستنباط الفقهي.»
دقت فلسفی - در علوم عقلی – ارتباطی [ به فقه و اصول ] ندارد بلکه گاهی خدشه وارد میکند به این دلیل که از فهم عمومی که بعثت انبیا بر آن بوده خارج میشود به مقتضای قول پروردگار متعال که فرمود : « و ما هیچ رسولی را مگر به زبان قوم خویش نفرستادیم » بله فلسفه سبب سرعت فهم میشود اما این دو [فلسفه و سرعت فهم ] گاهی مضر میشوند چرا که باعث ایجاد انحراف در فهم کلمات اهل بیت میشوند اگرچه ایشان دارای اصحاب مختلفی در فنون مختلف علوم بوده اند ، ولی کلام در استنباط فقهیست.
🔆بعضی دیگر معتقدند اصلا علم فلسفه ربطی به علم اصول و فقه ندارد چرا که قواعد فلسفی در مورد حقائق خارجی جاری میشود و در علوم فقه و اصول که علومی اعتباری هستند جریان پیدا نمی کند.
👈صاحب انوار الاصول میفرماید: «ان من اقسام الامور الاعتباریة التشریعیات التی منها مسائل الفقه (او الحقوق) و هکذا اصول الفقه فلا سبیل الیها للقواعد المنطقیة و الفلسفیة الجاریة فی خصوص الحقائق الخارجیة کقاعدة الواحد و احکام العرض و المعروض بان یقال : ( الصلاة مثلا معروض و الوجوب عرض) او استحالة اجتماع الضدین (بان یقال مثلا : اجتماع الامر والنهی محال لاستحالة اجتماع الضدین ) نعم اجتماع الضدین و اشباهه باطل فی الامور الاعتباریة لکن لان جهة الاستحالة بل من باب کون اعتبارها لغوا و اللغویة شی و الاستحالة شی آخر.»
🔆از اقسام امور اعتباری تحقیقا مباحث تشریعیات اند که مسائل فقه (یا حقوق ) از اقسام آنهاست و همچنین مباحث اصول فقه پس قواعد منطقی و فلسفی که در خصوص حقائق خارجی جاری میشوند راهی به تشریعیات ندارند مثل قاعده الواحد یا احکام عرض و معروض که مثلا اینطور بگوییم نماز معروض و وجوب عرض است یا استحاله اجتماع ضدین که مثلا گفته شود اجتماع امر ونهی محال است بدلیل استحاله اجتماع ضدین البته اجتماع ضدین و نظایر آن در امور اعتباری باطلند اما نه از باب استحاله بلکه از این باب که اعتبار آنها لغو است و لغو بودن یک چیز است و استحاله چیز دیگر.
و همچنین میفرماید: «فلا دخل له [ای علم الفلسفة]بعلم الفقه لانه یبحث عن الاعتباریات نعم یمکن ان یقال ان له تاثیرا فی الفقه من باب تاثیره فی علم الکلام فلیس له دخل مباشرة و بلا واسطة.»
🔆پس علم فلسفه ارتباطی به علم فقه ندارد چراکه علم فقه از اعتباریات بحث میکند البته ممکن است گفته شود تاثیری در فقه از دریچه تاثیر در کلام دارد در نتیجه مستقیم و بدون واسطه ارتباطی ندارد.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال ممنوع است)
#علوم_مقدماتی_اجتهاد
#علوم_عقلی
#فلسفه ۳
#فقه
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد ۴
🔻🔻🔻🔻🔻
مطالب مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔻🔻🔻🔻🔻
👈👈این مباحث تدریس هم شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆مباحث علمی بعضی از بزرگان نیز تاثیر داشتن فلسفه در فقه و اصول واضح است گرچه به طور صریح در کتبشان چیزی نیامده.
🔆از کتاب تهذیب الاصول امام خمینی (ره )استفاده میشود که ایشان دانستن فلسفه را در فهم صحیح بعضی مباحث علم اصول دخیل میدانند چرا که بعضی علمای اصول مباحثی را مطرح کرده و احکامی فلسفی بر آنها بار کرده اند در حالیکه این مسائل اعتباری بوده و نمیشود این احکام را بر آنها جاری کرد یا در جایی میشود از مباحث تحلیل فلسفی کرد هرچند شارع نظر به این مباحث نداشته است.
🔆ما در اینجا به چند مورد آن اشاره میکنیم:
۱) نفس تحقق اعتبار: به نظر ایشان اعتبار شارع امری حقیقی و تکوینی است چرا که اعتبار، فعل شارع است و فعل او امری حقیقی و واقعی است و لباس وجود پوشیده پس قواعد فلسفی شاملش میشود چرا که فلسفه از انواع وجود بحث میکند . ایشان پیرو این عقیده در مباحث امر و نهی و مباحث دیگر به طرز خاصی مشی کرده اند مثلا کراهت نزد ایشان مبدا نهی است.
۲)همچنین به نظر ایشان میشود موضوع حکم را در بعضی موارد تحلیل فلسفی کرد گرچه شارع، که در حقیقت معتبِر است به این سنخ مباحث توجه نکرده باشد لذا ایشان معتقدند اوامر و نواهی به طبیعت تعلق میگیرد نه به فرد یا به وجود ذهنی.
۳) لوازم ذات جعل نمیپذیرند اما ذات جعل میپذیرد مثلا سببیت لازمه ذاتی سبب است و ایجاد آن ایجاد سبب است اما ایشان این قاعده را در امور تکوینی جاری میدانند نه در مور اعتباری
۴)همچنین به نظر ایشان قواعد فلسفی در حکم جریان نمی یابند چرا که حکم یا وضعیست یا تکلیفی و موضوع هم یا اعتباری است مثل نماز و یا واقعی و خارجی و معیار در اعتباری بودن یک قضیه حکم آن قضیه است نه موضوع آن، لذا قواعد فلسفی در احکام جاری نمی شوند به همین دلیل ایشان در جاهای مختلفی با بزرگان دیگر مخالفت کرده اند که دو مورد را متذکر میشویم:
الف: جعل امور انتزاعی و رفعش تابع جعل منشا انتزاع و رفعش است: به نظر دیگران شرطیت و مانعیت قابل جعل و رفع نیستند اما به نظر ایشان میشود شرطیت و مانعیت را جعل کرد چرا که قواعد فلسفی در حکم جریان پیدا نمیکند.
ب) حکم به عدم تضاد بین احکام خمسه: امام معتقدند که احکام پنج گانه چون اعتباریند تضاد بینشان راه ندارد اما بزرگان دیگر معتقدند دو حکم شرعی چون دو امر وجودیند اجتماعشان در موضوع واحد باعث تضاد است.
ج) موردی دیگری که یافت شد حضرت امام در بحث تجری از مباحث فلسفی استفاده کرده اند
ایشان در این بحث فرموده اند: تجری باعث ایجاد صورت برزخی و اثر ملکوتی در نفس میشود که این اثر در عالم غیب موثر است .
ایشان این مطلب را طبق مبانی فلاسفه تشریح کرده اند فلاسفه قائلند که بهشت و جهنم عوالم مراتب ومنازلی دارد و این مراتب و منازل بر طبق مراتب و منازل کلی نفس سامان یافته و سه مرتبه دارد مرتبه اول بهشت اعمال و جهنم آن، مرتبه دوم بهشت صفات و جهنم آن، مرتبه سوم بهشت ذات و جهنم.
@salmanraoofi
#فقه
🔆«تاثیر روش موضوعشناسی فقهی در کارآمدی دولت اسلامی» بررسی میشود
فردا
دانشگاه باقرالعلوم
@salmanraoofi