🔆وظیفه حوزه در عصر حاضر
وظیفه حوزه در حال حاضر، تربیت و پرورش #فیلسوف_الهی است؛ که این امر تنها در سایه یک مدیریت علمیِ دقیق امکان پذیر خواهد بود
علامه جوادی آملی
@salmanraoofi
🔆سلسله دروس استاد حجة الاسلام و المسلم امینی نژاد
🔆استاد سطح عالی فلسفه و عرفان حوزه علمیه قم، عضو مجمع عالی حکمت اسلامی
🔆جهت تهیه سی دی و جلسات: efteghar.blog.ir
مراجعه کنید
@salmanraoofi
🔆استاد عبدالرسول عبودیت در گفتوگو با مباحثات:
با روشهای آموزش امروزی کسی فیلسوف نخواهد شد
🔹 مقدمه:عبدالرسول عبودیت از اساتید و پژوهشگران حوزه علمیه قم و عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی است. کتابهای «خطوط کلی حکمت متعالیه»، «درآمدی به نظام حکمت صدرائی» و «حکمت صدرایی به روایت علامه طباطبایی» از جمله آثار اوست. با او درباره وضعیت آموزش فلسفه در حوزه علمیه گفتوگو کردم. او چندان به آموزش فلسفه در حوزه و دانشگاه خوشبین نیست و سبک جدید آموزشی در حوزه را در راستای تضعیف فلسفه اسلامی میداند.
🔹 فلسفه از لحاظ شیوع رو به افول نیست؛ اینقدر که امروز رساله مینویسند و مدرک دکتری حکمت متعالی میگیرند و تدریس میشود در دانشگاهها، هیچوقت سابقه نداشته. پس از این جهت رو به افول نیست. اما آری؛ اگر منظورتان از روبهافولبودن این است که فیلسوفی که فهم عمیق از ملاصدرا داشته باشد و صاحب نظر ـ مثل آقای طباطبایی ـ باشد، از این پس کمتر خواهیم داشت، بله چنین است. البته علتش این نیست که امروزه فیلسوفان در انزوا بهسر میبرند یا به آنها اعتنا نمیشود یا اینکه تکفیرشان میکنند؛ همهی اینها سابقاً بوده است؛ بلکه علت، سبک و روشی است که در حوزه و مؤسسات اقماری آن بر فلسفه مسلط شده است؛ این روش که درسها در قالب واحد و ترم و مدرک رسمی کارشناسی ارشد و دکتری ارائه میشود.
🔹 در کشور ما نوشتن مقاله هم اجرای کاریکاتوری از غرب است. مدرک دکترا اینقدر زیاد شده است که امروزه باید دنبال کسی گشت که دکترا نداشته باشد. اینها کار را خراب کرده است. قبلاً میدیدیم یکی رشتهاش فقه بود و فقط یک منظومه خوانده بود؛ اما وقتی که با دکترای حکمت و فلسفه متعالیه فعلی مقایسهاش میکنیم میبینیم با سوادتر از اینها بود؛ چون او واقعاً خوب خوانده بود و انگیزهاش هم انگیزه فهمیدن حقیقت بود؛ نه اینکه صرفاً دکترا بگیرد و بگوید دستم بند شود. این مسائل کار را خراب کرد؛ حوزه را ضعیف کرده و بیش از این هم ضعیف خواهد کرد؛ مگر آنکه سردمداران حوزه توجه جدی به این مسأله بکنند؛ بیایند و به روشهای قبل برگردند. نمیگویم عین سابق شود؛ اما باید آنچه بود اصلاح میشد.
🔹 اما دربارهی آن نکته که میگویند فلسفه اسلامی به چه دردی میخورد؛ مثلاً فلسفه ملاصدرا در زندگی شخصی من به کار میآید؟ مرحوم امام میگوید انسان سه ساحت دارد: اندیشه، اخلاق و رفتار. ساحت رفتار برای جسم و بدن است و ساحت اخلاق برای روح؛ ساحت اندیشه از همه مهمتر است. سه بهشت و جهنم وجود دارد؛ بهشت و جهنم اندیشه، اخلاق و رفتار. کسی که اندیشه و عقیدهاش خلل دارد، حتی اگر اخلاقش هم خوب باشد وارد بهشت نمیشود. معرفت بسیار اهمیت دارد. مهمترین ساحت انسان عقیده است. اگر علمی آمد و به این ساحت کمک کرد، آیا کمفایده است؟ گویا علم فقط باید در رفتار مفید باشد؛ آری منکر نیستم که فلسفه باید ادامه یابد، فلسفههای مضاف خود را نشان دهند و… ؛ اما همین فایده بالفعلی هم که اکنون دارد کم و کوچک نیست.
🔹 متن کامل گفتوگو:
http://mobahesat.ir/16266
🔻🔻🔻
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اگر سطح تفکر و افق دید شما
امام جماعت فلان مسجد معروف شدن
یا منبری درجه یک فلان شهر یا کشور شدن
یا عقیدتی سیاسی فلان نهاد شدن
یا یک کاسب و مثلا بقالِ طلبه، نیست؛
و به فکر جهاد علمی و درس خواندن و ملا شدن هستید
و خلاصه به فکر درس و بحث و اجتهاد هستید و بعد خدمت به دین
یا در فکر جامعیت بین معقول و منقول
و یا در فکر پاسخ به شبهات دینی هستید
حتما به فکر خواندن فلسفه خصوصا و عرفان بالاخص باشید
برنامه و راهکار زیر در اینباره به شما کمک خواهد کرد
۱۳۹۷/۳/۲
@salmanraoofi
⭕️ #سیرمطالعاتی
💎 اگر روزی ۶۰ الی ۹۰ دقیقه برای علوم عقلی وقت گذاشته شود ...
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی بدایه الحکمه می توان حدودا ۱۰۰ روزه آن را به پایان رساند
🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه ( که کمتر از یک ساعت طول می کشد) از کتاب فلسفه مقدماتی استاد #عبودیت ( که بر اساس آثار فلسفی شهید #مطهری تدوین نموده) می توان آن را در ۴۵ روزه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی از شرح منظومه آیت الله رضی شیرازی می توان امورعامه و الهیات اخص شرح منظومه ( یعنی جلد ۲ و ۳ از آن چاپ پنج جلدی های با تعلیقه علامه #حسن_زاده_آملی ) را در کمتر از ۱۰ ماه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی نهایه الحکمه استاد علی #امینی_نژاد می توان ۳۱۰ جلسه ی آن را حدودا ۱۰ ماهه به پایان رساند
🔸 با مطالعه روزی ۶ صفحه ( که کمتر از چهل و پنج دقیقه طول می کشد) از کتاب اصول فلسفه و روش ریالیسم ( جلد ششم از مجموعه آثار شهید #مطهری که هر ۵ جلد آن در یک جلد چاپ شده) می توان آن را حدودا ۶ ماهه به پایان رساند
توجه: استاد #خسروپناه در سیر مطالعاتی خود مطالعه جلد ۳و۴و۵ اصول فلسفه را مقدم بر جلد ۱و۲ این کتاب نموده
🔸 با مطالعه روزی ۱۰ صفحه (که کمتر از یک ساعت طول می کشد ) از کتاب مبانی و اصول عرفان نظری استاد #یزدان_پناه می توان آن را حدودا ۲ ماهه به پایان رساند
🔸 با استماع روزی ۱ جلسه صوتی تمهیدالقواعد استاد #یزدان_پناه یا #امینی_نژاد یا ... می توان این کتاب را در کمتر از ۲۰۰ روز به پایان رساند.
🔴 جمع بندی:
کل آثار مکتوب و صوتی فوق را به صورت پشت سر هم می توان در کمتر از ۳.۵ سال به اتمام رساند.
حال اگر به این آثار به صورت موازی پرداخته شود، سرعت سیر و پیشرفت بسیار چشم گیرتر خواهد شد و در مدتی کوتاه تر می توان به سرمنزل مقصود رسید...
نکته: در کنار تمهیدالقواعد به جلد یک اسفار هم پرداخته شود و بعد کم کم به شرح فصوص قیصری و ...
⭕️⭕️⭕️ نکته راهبردی:
می توان برخی از کارهای علمی را با صیغه ی نذر یا عهد بر خود واجب کرد مثلا انسان مطالعه روزانه ۶ صفحه جلد ۳ اصول فلسفه را ( بنابر مرحله ی پیشرفتی که در سیر مطالعاتی فلسفه طی کرده) بر خود واجب کند. و برای ترک آن جریمه تعیین کند. مثلا بگوید در صورت ترک در یک روز باید ده هزار تومان صدقه پرداخت نمایم. و این را با نذر یا عهد بر خود تحمیل نماید.
حضرت علامه #جوادی_آملی تقریبا چنین رویکردی را برای ایجاد انسجام و نظم و پرهیز از لجام گسیختگی در کارها توصیه می فرمایند.
پ ن:
سیرمطالعاتی فوق با اقتباس از سیرمطالعاتی استاد خسروپناه و استاد امینی نژاد نگاشته شده و ناظر به آن هاست.
✅ @feghheakbar
🔆 @salmanraoofi
کانال فقاهت و جناب استاد اکبرنژاد بعد از بیانیه پشت بیانیه و سیاه نمایی وضع حوزه، اگر فرصت کردند این نقدها را هم جواب بدهند. بیان نظریه قویترین معرفت ممکن نوعی توسط خودشان،با نقد ۲استاد
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
#فلسفه
قواعد عقلی در قلمرو روایات در ۳ جلد
به ارائه قواعد فلسفی و عرفانی که در روایات هم آمده میپردازد
برای کسانی که شبهات مقدس مآبی در مورد فلسفه و عرفان دارند خوب است
@salmanraoofi
🔆مروری بر خاطرات حجتالاسلام والمسلمین حسنی به روایت رسول جعفریان (بهمناسبت درگذشت)
🔆شیخ همیشه مسلح
🔆نسل جوان حسنی را با طنزهای مسخرهآمیز روزنامههای دوم خردادی میشناسند، اما از نقش مردانه او در غائله کردستان و فداکاریهای بیشمار او برای انقلاب، از سالها پیش از آن تا سالها پس از آن و حضور مداومش در جبهههای جنگ تحمیلی و نگهداری ارومیه در برابر حزب خلق مسلمان و بسیاری از مسائل و رخدادهای دیگر آگاهی ندارند. این ستمی بود که این داعیهداران آزادی در حق این مرد روا داشتند و او حتی یکبار شکایت هم نکرد.
یکی از کارهای شگفت او در نزدیکی انقلاب آن است که روی منبر به آموزش استفاده از سلاح پرداخته است. وی با مستقر کردن برخی از مسلحین خود در اطراف مسجد برای مراقبت از اوضاع خودش اسلحه را درآورده و روی منبر نحوه استفاده از آن را به مردم آموزش داده است (ص 125). او میگوید: در این هنگام مردم حیرت زده شده بودند چون تا آن وقت در رؤیا هم ندیده بودند که آخوندی در بالای منبر و در آن فضای اختناق ستم شاهی با آنان چنین سخن بگوید.
🔆او مینویسد: حدود شش ماه پاییز و زمستان سال 59 در جبهه پیرانشهر حضور داشتم و فقط برای آقامه نماز جمعه به ارومیه آمده و باز میگشتم. او میافزاید که زمستان آنجا واقعا سخت بود و میافزاید: یک بار خودم دیدم یکی از جوانان بسیار خوب و شجاع ما که بیش از ده دقیقه در پست نگهبانی مانده بود، همین جور یخ زده و به شهادت رسیده بود. هرگاه به یاد آن لحظهها میافتم احساس ناراحتی و شرمندگی میکنم
🔆حکایتی هم مربوط به فرزندش رشید است که پیش از انقلاب مدتی با وی همراهی داشته و بعدها کمونیست شده و به فدائیان خلق پیوسته است. آقای حسنی خیلی با او صحبت میکند که تأثیر نمیگذارد. زمانی که در تهران نماینده بوده جای رشید را میفهمد و به آقای مهدوی کنی خبر میدهد. رشید را دستگیر میکنند. آقای حسنی به نیروهای که در پی او میروند میگوید: اگر مقاومت یا فرار کرد بزنید و نگذارید فرار کند. رشید را به کمیته تهران میبرند و برای بازجویی به تبریز میآوردند و آنجا هم دادگاه به ریاست سید حسین موسوی تبریزی بلافاصله حکم اعدام او را میدهد و او را اعدام میکنند. آقای حسنی میافزاید: وقتی خبر اعدام رشید را شنیدم چون به وظیفه خود عمل کرده بودم هیچ ناراحت نشدم. من در مورد انقلاب با هیچ شخصی و لو پسرم باشد شوخی ندارم و با هیچ احدی در این مورد عقد اخوتی نبسته ام. اما تأکید میکند که اعدام برای او زیاد بود. او جنایتی مرتکب نشده بود. حداکثر میبایست به حبس ابد محکوم میشد.
🔆آقای حسنی شرحی از اقدامات عمرانی خود هم در ارومیه به دست داده که از آن جمله بنای مصلای بزرگ امام خمینی در ارومیه، ساخت مساجد و مدارس فراوان در روستاها، ایجاد حوزه علمیه امام خمینی در ارومیه و کارهای دیگر است. وی مقبرهای هم برای خود در حاشیه همان بزرگ آباد که روستای اوست برای خود بنا کرده است تا در آنجا دفن شود
.
🔆متن کامل
:
http://mobahesat.ir/16257
🔻🔻🔻
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 نماهنگ| خاطره رهبر انقلاب از دوران غربت خرمشهر
▶️ @HawzahNews
#حوزه
#حوزوی
#چند_کلمه_با_طلاب
باسمه تعالی
برادران گرامی
👈👈توجه کنید
🔆به شیوه صحیح درس بخوانید و برای نزدیک شدن به هدف اجتهاد
👈لااقل دو مطلب را رعایت کنید
🔆اول: سعی کنید خودتان متن را بفهمید و برای فهم متن از مراجعه به شروح خودداری کنید
🔆بعد از اینکه به نظر خودتان متن را متوجه شدید
🔆از تدریس استاد یا با مراجعه به شروح ببینید آیا آنچه فهمیده اید با آنچه استاد یا شرح میگوید یکیست یا خیر
🔆در این مرحله سعی کنید مطمان شوید فهم شما و توضیح استاد یا شرح با متن تطبیق می کند یا خیر
🔆دوم: نسبت تتبع و تفکر خود را مساوی قرار دهید
🔆از اینکه بیشتر تتبع کنید یا بیشتر تفکر کنید و کمتر فکر کنید یا به اقوال مراجعه کنید بپرهیزید
👈تتبع و دیدن اقوال و تفکر و توجه به ابعاد مساله و مباحث دو بال هستند که هر کدام کمتر کار کند روح علمی کار و اجتهاد شما آسیب میبیند
سعی کنید عادات بد درسی خود اعم از
۱/ تعطیلی حتی با عذر
۲/ مباحثه نکردن
۳/ حاضر نشدن در دروس اساتید به هر دلیل
۴/ بی حصوله گی در تحصیل به هر دلیل و بهانه
۵/ رفع نکردن مشکلات علمی
را اصلاح کنید
🔆🔆آینده طلبه به تقوی و تحصیل او وابسته است
برای هر دو مساله تلاش کنید
@salmanraoofi
📝 #یادداشت : کجا برای هجرت و استقرار جهت تبلیغ بلندمدت، مناسبتر است؟
🔷 فرمول تشخیص محل تبلیغ، «تأثیرگذاری + سازگاری» است. یعنی بهترین محل برای استقرار بلندمدت، آنجا است که «مبلغ و خانوادهاش»، حداکثر «تأثیرگذاری» و «سازگاری فرهنگی-اجتماعی» را متناسب با مقدورات خود، داشته باشند.
تفصیل این دو مقوله👇
1⃣ تأثیرگذاری: مهمترین زمینهها و میدانهای تأثیرگذاری یک مبلغ توانمند:
۱. مبلغ در مقصد تبلیغی، اعتبار اجتماعی داشته باشد یا بتواند کسب کند.
۲. بتواند امام جماعت مسجد شود.
۳. امکان تدریس در حوزه (برای اساتید مبلغ)
۴. امکان ارتباط با جوانان در دانشگاه، یا مدارس، یا مؤسسات فرهنگی (غیر از ارتباط با جوانان محل که در مسجد صورت میگیرد)
۵. امکان کار جمعی برای رفع معضلات اجتماعی و در رأس آنها «فقر» و «اعتیاد» در قالب تشکیل خیریه. این آسیبها در وضع فعلی جامعه ما به بحران اجتماعی-فرهنگی نزدیک و یا تبدیل شدهاند، و لزوم اقدامات جدی برای حفظ جامعه بر حوزویان، مبرهن است. مقام معظم رهبری(مدظله) نیز، خدمات اجتماعی را در کنار هدایت دینی و سیاسی، #سه_وظیفه_اصلی_حوزویان میدانند. ( yon.ir/f1HyV )
2⃣ سازگاری: محورهای مهم:
۱. «همزبانی» و «همفرهنگی» «مبلغ و اعضای خانوادهاش» با مقصد تبلیغی.
۲. همگونی اجمالی امکانات و زیرساختهای مقصد تبلیغی، با محل زندگی قبلی و سطح نیازهای عرفی مبلغ و خانودهاش.
🔷 نکته جالب: حکمت توصیه به بازگشت به #وطن در «آیه نَفْر» از مجموع تحلیل، به خوبی نمایان میشود. چون همه امور مذکور، نوعاً در وطن مبلغ، بهتر از هر جای دیگر، محقق میشود.
🌸دانشپژوهان
🆔 @dph110
🔆 @salmanraoofi