هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
نقش رای مردم در مشروعیت نظام اسلامی ❓
♦پرسش و پاسخ سیاسی کلامی از محضر فقیه محقق آیت الله سیفی مازندرانی(حفظه الله)
❓پرسش:
🔴 آیا این سخن صحیح است که یکی از دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی این است که: نظامِ مشروعیتِ مناصب حکومتی تغییر یافت؛ به این معنی که ملاک مشروعیت در زمان طاغوت با نصب سران استکبار و به گونهی موروثی بین خاندان پهلوی بوده است ولی پس از پیروزی انقلاب معیار مشروعیت، رای مردم است؛ از اینرو مشروعیتِ مسؤولیت درنظام جمهوری اسلامی (اعم از مقام معظم رهبری وریاست جمهوری و سایر قوا ) منوط به رای مردم میباشد.
نظر جنابعالی در این باره چیست؟
🔰پاسخ:
اینکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی معیار مشروعیتِ مسئولیتهای حکومتی به نصب سران استکبار و مورثی بین خاندان پهلوی بوده است جای تردید نیست .ولی اظهار این مطلب به فرموده امیرالمومنین علیه السلام : کلمة حق یراد بها الباطل می باشد.
چرا که این سخن حق برای مقدمه ای باطل اظهار گردید.
⬅ اساسا اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی ملاک مشروعیت همه مناصب حکومتی منوط به رأی مردم باشد، حرف باطل و مخالف شرع می باشد.
❌ دلیل با طل بودن اين ادعا مخالفت آن با ضرورت دین و آیات شریفهی قرآن مجید و روایات متواتر و اجماع فقهای شیعه است .
✅ توضیح اینکه : مشروعیت ولایت بر مردم فقط برای کسی جعل شده است ، که شرایطی را که خدا ورسول و امامان معصوم برای ولی امر تعین کرده اند دارا باشد.
❇ و اما نقش مردم فقط تطبیق این شرایط بر فقیه مورد نظر و معاضدت و پشتیبانی جهت اقامه حکومت اسلامی است. بنابراین اگر همه مردم به کسی رای دهند که دارای شرایط شرعی تعیین شده از جانب خدا و رسول و اهل بیت علیهم السلام، نباشد فاقد مشروعیت است .
با این بیان جایگاه مردم و رای آنان فقط مقبولیت فقیه حائز شرایط را تامین می کند و مشروعیت حکومت تنها از سوی خداوند متعال و پیامبران و ائمه مورد تایید قرار میگیرد.
🔵 در پایان متذکر می شویم دلائل تحقیقی و تفصیلی مطلب فوق را میتوانید در مجله حلقات الفقه الفعال مورد مطالعه قرار دهید .
✅ eitaa.com/sharehnews
هدایت شده از بیداری ملت
11.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 آیت الله قوامی: پالرمو و FATF و 2030 ننگ تاریخ انقلاب هستند/ پالرمو یعنی این پاسدارانی که شهید شدند تروریست هستند.
♦️آیت الله قوامی: «من تقاضا میکنم از مجمع تشخیص مصلحت نظام که این #پالرمو را تصویب نکنید، خشم و نفرین مردم انقلابی را به همراه خود نداشته باشید. پالرمو یعنی پاسدارانی که شهید شدند تروریستاند. یک تأیید کنایی بر این موضوع است و این پیام را دارد. #FATF و 2030 را به زبالهدان بیندازید. اینها ننگ تاریخ انقلاب اسلامی هستند. نترسید! امام عادل و مردم عدالتخواه حامی شما هستند.
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸پاسخ 18 بندی به ادعاهای حامیان تصویب لوایح مرتبط با FATF
🔹با نزدیک تر شدن به روزهای پایانی بررسی لوایح مربوط به FATF در ایران و پایان مهلت این گروه به ایران، اظهارات در این خصوص نیز بیشتر شده است و رسانه های موافق و مخالف دلایل خود را اقامه می کنند.
🔹در ادامه برخی از مواردی که موافقان FATF به آنها استناد کرده اند را بررسی کرده ایم.
1⃣ معاهده #FATF راه مبارزه با فساد، پولشویی و قاچاق مواد مخدر و سلاح؟!
2⃣ خود تروریست پنداری
3⃣ تصویب FATF مانند تحریم های آمریکا مانع فعالیت های برون مرزی سپاه پاسداران نیست!
4⃣ معاهده FATF مانعی مازاد بر سوئیفت برای ایران ایجاد نمی کند
5⃣ استانداردهای FATF به اصلاح نظام بانکی کشور کمک می کند
6⃣ پیوستن به FATF به معنی اعتماد به اروپا و آمریکا نیست؟
7⃣ آیا ما در ارائه اطلاعات بانکی مختاریم؟
8⃣ نحوه خروج ایران از لیست سیاه و تلاش های عربستان
♨️ ادامه در لینک زیر:
🌐 rasanews.ir/002VSA
🆔 @rasanews_agency
هدایت شده از مصباح دوستان
🔆 یازدهمین یادواره شهدای مؤسسه امام خمینی ره
🔻 با سخنراني علامه #مصباح یزدی
👈 و مداحي حاج مهدی رسولی
⬅️ 27 بهمن ماه بعد از نماز عشاء
🔻 سالن همايش هاي مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني (ره)
🌺شركت براي عموم آزاد است🌺
http://eitaa.com/joinchat/1700003840C297847019d
https://sapp.ir/mesbahedustan
هدایت شده از باشگاه خبرنگاران جوان
🔸 توصیه حضرت آیت الله خامنهای درباره بیانیه 'گام دوم' در جلسهای خصوصی
🆔 @YjcNewsChannel
071_971127_shabzendedar_Amrebemahrof.mp3
10.27M
🔆صوت بیانات حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» درباره
🔆بیانیه #گام_دوم_انقلاب
🔆شان تشخیص مصلحت
و🔆 fatf
شنبه - ۹۷/۱۱/۲۷
از دقیقه ۳ تا ۱۴ گوش کنید بسیار مفید و نافع
@salmanraoofi
✳ رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد1
با گذشت چهل سال، هنوز اسناد پشتیبان قانون اساسی تدوین نشده است/ اصل ولایت فقیه نیز به صورت کامل تبیین فقهی نشده است/ تولیدات علمی حوزهها، تأثیری در نهادهای نظام نداشته است.
📌 اشکالی که بر این چهل سال میتوانیم وارد کنیم این است که تولیدات علمی حوزه در عرصههای فقه نظام که در سالهای اخیر شروعشده است اولاً دیر شروعشده و ثانیاً فراگیر نیست و ثالثاً به تدوین نظام کلی منتهی نشده است و در مقام فعلیت، خروجی اندکی دارد.
📝 اختصاصی شبکه اجتهاد: تولیدات علمی حوزه های علمیه و نقش آنها در راهبری علمی حکومت اسلامی، موضوعی است که در سالهای اخیر به محل بحث و گفتگوی موافقان و مخالفان تبدیل شده است؛ یکبار به بهانه بودجه دولتی حوزههای علمیه و بار دیگر، به بهانهای دیگر. در این میان، برخی تولیدات علمی حوزه را بسیار پایین و در صفر میدانند و در مقابل نیز پارهای، تا آنجا پیش میروند که حوزه امروز را به لحاظ تولیدات علمی، یکی از بینظیرترین حوزههای طول دوران تشیع میانگارند. در این خصوص با حجتالاسلام والمسلمین علی اکبر نوایی، رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر حوزه علمیه خراسان، گفتگو کردیم.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
✳ رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر #حوزه_علمیه خراسان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد2
🔹 او که سالها سردبیری فصلنامه پژوهشهای اجتماعی اسلامی و هم چنین نگارش بیش از ۳۰۰ مقاله علمی را در کارنامه دارد، معتقد است حوزه در مورد فقه حکومتی، بسیار کمکاری کرده است و همه باید نسبت به این کمکاری پاسخگو باشند. به باور این پژوهشگر قدیمی حوزه علمیه خراسان و مؤلف چندین کتاب در عرصه فقه حکومتی، تولیدات علمی حوزه در عرصه فقه حکومتی، هیچ گاه به حدی نرسیده است که قوانین حکومتی و ساختار نهادهای نظام را تغییر دهد. مشروح گفتگو با معاون فرهنگی سابق حوزه علمیه خراسان که یکی از پیشگامان تولید محتوا در عرصه فقه حکومتی در کشور به شمار میرود، از نگاه شما میگذرد:
📝 اجتهاد: تولیدات علمی حوزههای علمیه در عرصه فقه حکومتی در چهل سال اخیر را چگونه ارزیابی میکنید؟
⏪ نوایی: بحثهای فقه نظام و فقه حکومت و فقه سیستم و فقههای مضاف، خیلی دیر شروعشده است. نهایتاً ده سال است که این کار شروعشده است. در این مدت هم درست جلو نیامده است. سعی کسانی که این فقه را شروع کردند مشکور است لکن نقد من بر حوزههای علمیه این است که اولاً دیر شروع کردند و ثانیاً به کشف نظامات گوناگون نائل نشدند و ثالثاً در حیطه عملی کاستی فراوانی داریم. اگر ما فقه نظامات و فقه اقتصادی را ایجاد کرده بودیم، بانکهای ما اینگونه نبودند. اقتصاد ربوی نباید وجود داشته باشد. معلوم میشود که ما در حوزه نظریهپردازی و تأسیس نظامات، دیر و کند جلو آمدیم. از وقتیکه شروعشده، خوب جلوآمده است و لکن کم است و دیر آهنگ است و بازده آن سریع نیست. بازده با یک کندی مواجه شده است؛ لذا اشکالی که بر این چهل سال میتوانیم وارد کنیم این است که تولیدات علمی حوزه در عرصههای فقه نظام که در سالهای اخیر شروعشده است اولاً دیر شروعشده و ثانیاً فراگیر نیست و ثالثاً به تدوین نظام کلی منتهی نشده است و در مقام فعلیت، خروجی اندکی دارد و حالآنکه فقه نظامات باید تغییرات فراوانی در سیاست و اقتصاد و تربیت و عائله و خانواده و تمدن و … ایجاد میکرد. لذا مقام معظم رهبری تأکیددارند که حوزهها با بجنبند و الا یا منزوی میشوند و یا از بین میروند.
🔹 البته بنده سال ۷۱ فقه حکومتی را شروع کردم و در این مورد پنج مقاله نوشتم. همین مسیر را تا الآن ادامه دادهام که تاکنون هفتاد تا هشتاد مقاله علمی و چندین جلد کتاب شده است. خلاصه این شروع، شروع مبارک اما دیرهنگام و کند و غیرعملیاتی است و منجر به تغییر ساختارها نشده است.
📝 اجتهاد: آیا نمونههای عینی از بهکارگیری فقه حکومتی در تدوین قوانین و عملکرد اجرایی مسئولان وجود دارد؟
⏪ نوایی: قانون اساسی ما یک میثاق ملی و اسلامی است که با توجه به نگرش فقه حکومتی ایجادشده است؛ اما کسانی که در تدوین قانون اساسی مشارکت داشتند، به مبانی پشتیبان آن نپرداختند و صرفا اصول آن را به نگارش درآوردند. لذا همین قانون اساسی که میثاق ملی و اسلامی است و نتیجه گروهی کار خبرگان قانون اساسی است و خیلی متعالی است، باید سندهای پشتیبان آن و مبانی پشتیبان آن توسط حوزههای علمیه تدوین شود. مثلاً در بحث ولایتفقیه، حوزهها باید حداقل صدها مسئله را به صورت استدلالی و برهانی در این باب توضیح دهند. نظام امامت و امت را در فقه اسلامی توضیح بدهند. اصل چهار و پنج و یکصد و نه و ده و یازده قانون اساسی را باید توضیح بدهند. باید مسائل پشتیبان این قوانین به لحاظ علمی، توسط حوزههای علمیه تدوین میشد که تبیین نشده است.
🔹 شهید بهشتی و خود امام هم بر این مسئله بهطور کامل نظارت داشتند. امام بهقدری بر تدوین قانون اساسی نظارت داشت که گویا در مجلس خبرگان، حاضر بود. ما باید اسناد پشتیبان قانون اساسی را تابهحال تدوین میکردیم و قانون اساسی را درست تفسیر میکردیم و راهکار ارائه میدادیم. یک قانون اساسی داریم که راهبردهای آن درست به لحاظ مبانی فقهی و سیاسی، توسط حوزههای علمیه روشنگری نشده است. الآن از آقایان بپرسید کجای قانون اساسی را بنیاد سازی کردهاید؟ یکی از کارهایی که باید انجام میشد، بنیاد سازی خود قانون اساسی به لحاظ اسناد فقهی پشتیبان است. نگارش اسناد فقهی پشتیبان، کار حوزههای علمیه است ولی متأسفانه کاری در این جهت انجامنشده است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇
✳ رئیس مرکز نخبگان و استعدادهای برتر #حوزه_علمیه خراسان در گفتگوی اختصاصی با شبکه اجتهاد3
📝 اجتهاد: آیا میتوان بحث ولایتفقیه را بهعنوان یکی از مسائل فقه حکومتی مطرحشده و به کار گرفتهشده بدانیم؟
⏪ نوایی: مسئله ولایتفقیه در حوزههای علمیه باید تقویت شده و به صورت استدلالی و برهانی درآید. مثلاً اینکه آیا ولایتفقیه، انتصابی است یا انتخابی؟ انتصابی بودن ولایت چگونه است؟ دلیل آن چیست؟ اصلاً ولایت فقهی چه نظام تشکیلاتی دارد؟ الآن نظام ولایتفقیه ما یک ساختار تشکیلاتی منظمی ندارد. این مسائل در کجا باید تنظیم شود؟ معلوم است که باید در حوزه منقح شود.
📝 اجتهاد: عملکرد مراکز متولی فقه حکومتی در سالهای پس از انقلاب را چگونه ارزیابی میکنید؟
⏪ نوایی: من عملکرد مراکز متولی فقه نظام را مبارک میدانم و سعیشان مشکور است و کار خوب هم انجام دادهاند ولی کامل و کافی نیست و در عرصه عمل وارد نشده است، بلکه صرفاً ذر حوزه نظر و به صورت تئوریک است. بلکه حتی در حوزه تئوریک هم هنوز فربه نیست. حالآنکه فقه اسلامی ظرفیت و جوهره متعالی دارد و بالذات پاسخگو هست اما در مقام عمل به چیز چشمگیری منتهی و منجر نشده است که خروجی آن در مجلس و وزارت اقتصاد و وزارت بازرگانی و سایر وزارتخانهها مطرح شود. در این رابطه، همه حوزههای علمیه باید جواب بدهند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از مدرسه درسگفتار آفاق
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❓چارچوبهای نظری و تحلیلی گوناگون چه نگاه و نظری به آینده ایران دارند؟
❓آیا شواهد کنونی بدین معناست که آینده ایران مبهم، سیاه و یأسآلود است؟
❓آیا میتوان صرفاً با اتکا به گذشته شکوهمند ایران، آینده آن را هم تضمین شده و روشن تلقی کرد؟
مروری بر این پرسشها در:
......... #درسگفتارآیندهِایران ..........
از ۳۰ بهمن، هر روز ساعت ۱۷
............... #شبکه۴سیما ..............
🔰محورها:
#دینودینداری . #زنوخانواده . #اقتصاد . #عدالتاجتماعی . #خِرَدرسانهای . #فرهنگ . #علومانسانی . #هویتتمدنی . #آسیبهایاجتماعی . #رابطهایرانوامریکا . #انقلاباسلامی . #پیشرانهایتحول . #حوزهوروحانیت
⭐️⭐️⭐️
#مدرسهدرسگفتارآفاق
مرجعآموزشآزادعلومانسانیواسلامی
afaghehekmat.ir
@afaghehekmat
هدایت شده از برهان انقلاب
منطق_برنامه_منطقه_ای_ایران_A5_10.pdf
443.9K
🔸مهدی محمدی:
مقاله زیر محصول یک مطالعه کتابخانه ای کم و بیش وسیع درباره برنامه منطقه ای ایران است. از مدت ها قبل، مشاهده حملات ناجوانمردانه و البته اغلب کوته بینانه به برنامه منطقه ای ایران، مرا به این فرا می خواند که با نگارش یک مقاله بلند، تا جایی که ممکن است، منطق نهفته در پس پشت این برنامه افتخارآمیز را از خلال مطالعه ادبیات راهبردی که غربی ها خود در این باب تولید کرده اند، تبیین کنم. در دو هفته گذشته فرصت نگارش دست داد و اکنون نسخه اول این نوشته پیش روی شماست. گرچه، مقاله کمی طولانی است اما امیدوارم اهل نظر فرصتی اختصاص داده، آن را بخوانند و نویسنده را از دیدگاه های خویش بهره مند کنند.
⭕️به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
#اختصاصی
💢طب اسلامی، به عنوان یک دانش، قابل قبول نیست/ نباید روایات طبی را به کلی کنار گذاشت
✔️گفتگوی شبکه اجتهاد با حجت الاسلام و المسلمین علی قانع، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)؛ در خصوص «طب اسلامی»:
🔹با توجه به اینکه هدف اصلی هدایت معنوی بوده است، تکامل و صحت جسم را خدای متعال و ائمه معصومین(ع)، به تجربه بشر واگذار کردهاند ولی اینگونه نیست که برای سلامت جسم انسان هیچچیزی نگفته باشند.
🔹در هر مسئلهای باید یک نظام و سیستمی داشته باشیم که این کسانی را که ادعای طب اسلامی میکنند، بررسی شود که کجا درسخواندهاند و از چه شخص و افرادی یاد گرفتهاند. در این صورت مدعیات دروغین از مدعیان راستین، مشخص شود.
🔹برخورد چکشی با این قضایا صحیح نیست. بههرحال مردم به این اطباء رجوع دارند و نمیتوان آنها را بهراحتی از صحنه حذف کرد. علاوه بر اینکه درست هم نیست.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه در👇👇👇