eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹جناب پرزیدنت دلیل افزایش قاچاق در دوران صدارتش را #ارزان بودن کالا عنوان می‌کند، آن هم در دورانی که ریز و درشت، موافق و مخالف و همه و همه اذعان دارند که #گرانی بیداد می‌کند! 🔹نه آقای #روحانی! دلیل قاچاق، ارزانی نیست، دلیلش اولا این است که جریان سیاسی حامی شما،ضد ضدشفافیت هستند. همه طرح‌های شفافیت نظیر ایران کُد، شبنم، کارت سوخت و ... را تعطیل کردند و علت دیگرش سقوط ارزش پول ملی (گرانی افسارگسیخته دلار) است که آن هم نتیجه سیاست‌های شماست! 🔹آقای روحانی! چرا یکسال پیش #گوشت قاچاق نمی‌شُد؟ چرا تا قبل از تعطیل کردن کارت سوخت توسط وزیر نفت شما، قاچاق سوخت اینقدر فاجعه‌بار نبود؟ 🔹ایراد کار از مدیریتِ فشل و پرحاشیه اصلاحطلبان و غربگرایان دولت شماست، نه ارزانی کالا! 🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇 http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
📌 پیامدهای اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در #فقه ✳ آیت‌الله علیدوست با بیان اینکه اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در فقه، برای جلوگیری از اطلاق گیری‌های رایج در فقه موجود است که در برخی از موارد، پیامدهای نادرستی به دنبال دارد، گفت: تمسک به مقاصد تا آنجا درست است که نصوص دینی را از کار نیندازیم. 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ هشتمین نشست از سلسله نشست‌های هم‌اندیشی فقه حکومتی، پنج‌شنبه ۲۵ بهمن ماه، به همت دبیرخانه ‌هم اندیشی فقه حکومتی و با حضور آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم برگزار شد. مطابق روال این هم‌اندیشی‌ها، شاگردان اساتید نظریه‌پرداز و نمایندگان مؤسسات فعال در عرصه فقه حکومتی، حضور داشتند. 🔹 در آغاز این نشست حجت‌الاسلام حسینی کمال‌آبادی، یکی از شاگردان وی به تبیین مهم‌ترین دستاوردهای استاد در زمینه فقه حکومتی پرداخت. وی در این بخش «نظریه استصلاح شیعی» را یکی از شاخصه‌های نظام فقهی موردنظر استاد علیدوست معرفی کرد و آن را نتیجه تنقیح مبانی گذشتگان و به‌ویژه «قاعده ملازمه» دانست. وی از کتاب فقه و عقل به‌عنوان یک پشتوانه مهم برای کتاب فقه و مصلحت یاد کرد. @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 پیامدهای اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در ✳ سپس، حجت‌الاسلام حسینی به طرح مسئله استنباط اول و دوم در اندیشه فقهی استاد خویش اشاره کرد و اینکه ایشان چگونه با تکیه ‌بر همین نوآوری، جلوی بسیاری از مفاسد را در فقه بسته است. به گفته حجت‌الاسلام حسینی، استاد در استنباط نوع اول معتقد به «تراکم ظنون» است و به‌سادگی به اصول عملیه تن نمی‌دهد؛ تا جایی که در پانزده سال اخیری که من در محضر ایشان بودم در درس خارج فقه خود، هیچ‌گاه از اصول عملیه استفاده نکرده است. ✳ نخستین محور سخنان استاد علیدوست در این نشست، با توجه به تفکیک میان علل الشرایع و مقاصد الشریعه در بخش اول کتاب فقه و مصلحت بود و اینکه ایشان، اولی را ناظر به اهداف هر یک از مقررات شریعت و دومی را اهداف کلی دین می‌داند. پرسش شماری از شرکت‌کنندگان در نشست این بود که در فرایند استنباط از نصوص مبیّن شریعت با نظارت نصوص مبیّن مقاصد الشریعه، نصوص مبیِّن علل الشرایع چه جایگاهی دارند؟ ✳ وی در پاسخ به این پرسش، به دو نکته مطرح‌شده در کتاب فقه و مصلحت اشاره کرد. نخست آنکه ممکن است فقیهی یک نص خاص را مبین مقاصد بداند (مانند دیدگاه مرحوم ایروانی درباره عبارت «المؤمنون عند شروطهم») و فقیه یا فقهای دیگری همان نص را مبین شریعت بدانند. دیگر آنکه نصوص مبین مقاصد در برخی از ساحت‌ها تبدیل به نصوص مبین شریعت می‌شوند. مثلاً تعبیر «اعدلوا هو أقرب للتقوی» در آیه‌ی ۸ سوره مائده، بیان‌گر دستور خاصی برای زندگی فردی نیست، اما همین عبارت هنگامی‌که در اختیار یک مقام قضایی قرار گیرد، چون می‌تواند از آن برنامه استخراج کند، برای او یک نص مبین شریعت خواهد بود. ✳ استاد علیدوست توضیح داد که اکنون و سال‌ها پس از نگارش این کتاب به این باور رسیده است که بسیاری از نصوص مبین مقاصد، در فقه الدوله و فقه الحکومه در جایگاه نصوص مبین شریعت قرار می‌گیرند. به عنوان مثال حیاء و عفاف در نسبت به مکلفین فردی به مثابه مقاصد الشریعه است چرا که برای او، حجاب و عفاف احکام مشخصی دارد اما به نسبت دستگاه حاکمیت یک حکم شرعی است که می بایست در مسیر تحقق آن کوشش نمایند. ایشان تأکید کرد که از همین رو، اخیراً این نکته را بسیار گفته است که ما نیازمند دو توضیح المسائل هستیم: یکی برای مردم و دیگری برای دولت و دولت‌مردان. ✳ دومین پرسش این نشست، با توجه به بخش دیگری از کتاب فقه و مصلحت و نیز مطلب موردبحث در حاشیه نهم بخش اول این کتاب بود: با توجه به اینکه یکی از انگیزه‌های مخالفت با استصلاح در فقه شیعه، باز شدن پای تشخیص‌های غلط به اسم مصلحت عقلی به فقه است، چرا نگوییم که هیچ مصلحتی را جز با استناد به نصوص معتبر دینی نمی‌پذیریم؟ آیا این کار، زمینه‌ساز همراهی بیشتر فقیهان با این نظریه و بستن راه بر روی مخاطرات احتمالی مصلحت عقلی نمی‌شود؟ @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 پیامدهای اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در ✳ ازنظر استاد علیدوست، در این پرسش، پرسش‌گر به نوعی استصلاح در به‌کارگیری استصلاح پناه برده است و می‌خواهد با ضرورت استناد مصلحت به نص و نیاوردن اسمی از عقل به دو نتیجه دست یابد: یکی جلوگیری از مخاطرات احتمالی و دیگری همراه سازی بسیاری از فقیهان حساس به کاربرد عقل در فقه. استاد با اشاره به بخشی از نوشته‌های خود در دو کتاب فقه و عقل و فقه و مصلحت تأکید کرد که ازنظر ایشان، در استنباط نوع اول دست ما برای عدم استفاده از عقل باز است و کسی که فقط از نصوص بهره می‌گیرد، چندان دچار آسیب نخواهد شد. اما در استنباط دوم ـ برخلاف دیدگاه کسانی مانند استاد محسن اراکی، آن را هم از جنس استنباط می دانند ـ بسیار پیش می‌آید که ما نص روشنی در اختیار نداریم و عقل نقش ایفا می کند. ✳ استاد درس خارج حوزه علمیه قم برای تبیین این مطلب، توسعه شهرها را به‌ عنوان یکی از وظایف دولت‌ها مثال زد که لازمه آن در بسیاری از موارد، خرید ملک‌های مردم از سوی شهرداری‌ها، حتی با عدم رضایت مالکان و گاهی با تعیین قیمت از سوی شهرداری است. روشن است که این مسئله در استنباط اول مشمول تصرف در مال دیگری بدون اذن و رضایت است و حکم آن حرمت می‌باشد، اما پرسش این است که اگر در جایی دولت و نهادهای دولتی مانند شهرداری بر سر دوراهی احترام به حقوق شخصی مردم و یا حفظ حقوق جمعی و حتی حقوق نسل‌های آینده قرار گیرد، کدام‌یک مقدم است؟ به باور استاد علیدوست درست است که در اینجا هیچ نصی برای گام گذاشتن در راه دوم در اختیار نداریم، اما می‌دانیم که یکی از مقاصد شارع آن است که انسان‌ها بی‌دلیل در رنج نباشند. این مطلب را می‌توان از روایت نبوی «بُعثتُ بالحَنیفیّه السَّمحه السَّهله» به دست آورد که ازنظر ایشان یکی از نصوص مبین مقاصد است. آیت الله علیدوست در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به یکی از پرسش‌های مطرح‌شده، بیان کرد که اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در فقه، برای جلوگیری از اطلاق گیری‌های رایج در فقه موجود است که در برخی از موارد، پیامدهای نادرستی به دنبال دارد؛ البته با این توضیح که تمسک به مقاصد تا آنجا درست است که نصوص دینی را از کار نیندازیم. 🔹 وی برای تبیین بیشتر این مطلب به یکی از دیدگاه‌های فقهی مرحوم آیت‌الله تبریزی اشاره کرد که بر اساس آن، فروش سلاح به دشمنان دین یک حرام تکلیفی است اما عقد صحیح است و می بایست کالای خریداری شده را تحویل داد، چرا که اطلاق نص «أفوا بالعقود» آن را دربرمی گیرد. اما ازنظر استاد، روشن است که این دلیل، این مسئله را در برنمی‌گیرد و چه‌بسا در هنگام عقد قرارداد فروش سلاح، این کار مصداق تقویت کفر نبوده، اما هم‌اکنون زمینه‌ساز تقویت کفر است. 🔹 عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه تشریح دیدگاه فقهی خویش، گریزی گذرا به کاربرد آن در مسائل روز نیز داشت. ازنظر استاد علیدوست، هنگامی‌که در مقام عقد یک قرارداد با کفار و دشمنان دین هستیم که برای کیان اسلام ضرر دارد و یا می‌خواهیم عضو یک میثاق یا معاهده بین‌المللی شویم که کارشناسان فراوانی بر این باورند که ورود به این معاهده و پای بندی به آن ضرر دارد، نمی‌توان چنین گفت که حداکثر حکم درباره این معاهده، حکم به حرمت است و نه بطلان. ایشان در پایان این بخش تأکید کرد که ازنظر ما چنین اطلاق گیری‌هایی مشکل درست می‌کند. 🔹 در ادامه و با توجه به سخنان استاد علیدوست درباره کاربست مقاصد در فقه، پرسشی از سوی یکی از حاضران در نشست مطرح شد با این مضمون که آیا گسترش مقاصد در فقه، به نصوص و جایگاه آن‌ها در فقه ضربه نمی‌زند؟ پاسخ استاد این بود که این اتفاق در صورتی می‌افتد که ما در فقه خود، «مقاصدمحور» باشیم؛ درحالی‌که ما در کتاب فقه و مصلحت هم توضیح داده‌ایم که درباره نسبت میان مقاصد و نصوص پنج نظریه وجود دارد و یکی از آن‌ها این است که ما مقاصد را در خدمت نصوص قرار می‌دهیم و به کمک آن‌ها، به استنطاق نصوص می‌پردازیم. @salmanraoofi ادامه در👇
📌 پیامدهای اصرار برای به‌کارگیری «مقاصد الشریعه» در ✳ یکی دیگر از پرسش‌های این نشست، پرسش از چگونگی تفسیر نصوص مبیِّن شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد بود و اینکه چگونه می‌توان چنین رابطه‌ای را پذیرفت، حال‌آنکه ظهور نصوص مبین شریعت قوی‌تر است؟ استاد علیدوست در نقد این پرسش این‌گونه گفت که پیش‌فرض صاحب این پرسش این بوده است که نصوص مبین شریعت از هر نظر، آشکارتر از نصوص مبین مقاصد هستند و برعکس. ازنظر ایشان، مبیَّن یا غیر مبیّن بودن یک نص نسبی است و یک نص می‌تواند از یک جنبه مبیَّن باشد و از جنبه دیگر، ابهام داشته باشد. 🔹 آیت الله علیدوست، بخش نخست این پرسش را که از فرایند تفسیر نصوص مبین شریعت به کمک نصوص مبین مقاصد پرسیده بود، یک پرسش خوب و فنی دانست که جای بسط و توضیح دارد. ایشان، توضیح داد که این فرایند، یک فرایند خاص و پیچیده نیست که متفاوت از دیگر برداشت‌های فقهی باشد و آن را همانند تفسیر متشابهات قرآن به کمک محکمات قرآن دانست. به‌بیان‌دیگر، همان فرایندی که در تفسیر بعضی از آیات قرآن به کمک بعضی دیگر از آیات و یا در تفسیر بعضی از روایت‌ها به کمک بعضی از دیگر از آن‌ها طی می‌شود، در اینجا نیز پی گرفته می‌شود. ایشان بازگشت این فرایند را به دستور زبان دانست و تأکید کرد که نباید این‌گونه پنداشت که ما حرف عجیب و خاصی زده‌ایم که فهم آن نیازمند توضیح ویژه‌ای است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
▫️سلسه نشست های علمی - فلسفی با موضوع: شهود یا توهم 🔹سخنران ها: دکتر میلاد نوری(دکترای فلسفه تطبیقی، زمینه پژوهشی: معرفت شناسی و فلسفه اسلامی)استاد اردشیر منصوری (دانش آموخته فلسفه علم و استاد فلسفه و ادبیات فارسی) 🔹روز سه شنبه 30 بهمن ساعت 18 تا 20 🔸 حضور در جلسه به شرط رزرو امکان پذیر است لطفا جهت رزرو با شماره های زیر تماس حاصل فرمائید. 22222300 ؛ 09213019019 www.khanehashena.com ♦️گفتمان تمدنی سربازان ولایت خلیج همیشه فارس♦️ @OlomEnsaniEslami
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی از آقایان محمد صالحی و سید محمد عبداللهی که هر کدام به نحوی در اداره کانال کمک کار بنده شدند کمال تشکر را دارم هنوز هم اگر رفقایی بتوانند کمک کنند خصوصا افرادی که بیشتر با رایانه در نت هستند محتاج کمکشان هستم 🔆در صورت داشتن وقت لازم در آیدی بنده @srsr1359 اعلام آمادگی کنید متشکرم @salmanraoofi
تبیین در آغاز دهه پنجم 📋✒ به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، دهه پنجم از عمر نظام جمهوری اسلامی در شرایطی آغاز شد که دشمنان این دیار کهن می‌کوشند در مسیر رشد و پیشرفت کشور سنگ اندازی کنند، به همین منظور آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در بیانیه‌ای با عنوان گام دوم انقلاب به چگونگی ادامه راه و تعیین و تبیین مسیر پیش رو پرداختند و روشنگر آینده جوانان این مرزو بوم شدند. 🔹 به منظور واکاوی بیشتر بیاینه گام دوم انقلاب، گروه اطلاع‌رسانی ایرنا با مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگ‌پژوهی پژوهشگاه به گفت وگو پرداخته است. در ادامه متن کامل گفت وگو آمده است: 👇👇👇
تبیین در آغاز دهه پنجم 📋✒ بیانیه گام دوم انقلاب با چه هدف و رویکردی از طرف مقام معظم رهبری تدوین شده است؟ ✳ پانهادن انقلاب به 40 ‌ساله‌ دوم حیات خود، معنی و دلالت روشنی دارد و عبارت از این است که اینک پس از این مدت که نسل‌های اول و دوم انقلاب، بار آن‌ را بر دوش کشیدند و انقلاب را به ‌پیش بردند، اینک باید نسل‌های سوم و چهارم انقلاب، زمام و عنان را به‌دست گرفته و نقش اساسی و کانونی را برعهده گیرند. به‌بیان‌دیگر، انقلاب از این پس، بر اراده و توان این 2 نسل، تکیه خواهد زد و اینان هستند که مقاصد ناتمام انقلاب را محقق خواهند کرد. ازاین‌رو، رهبر معظم انقلاب بر آن شدند که بیانیه‌ خویش را درباره‌ گام دوم انقلاب، خطاب به نسل‌های سوم و چهارم انقلاب بنویسند و خواسته‌ها و توصیه‌های خود را با آنها در میان بگذارند. 📋✒ تصور می کنید چه میزان این بیانیه راهبردی و عملی در جهت بهبود اوضاع کشور صورت بگیرد؟ ✳ چنین چرخشی، برخاسته از تحولات سنی در بدنه‌ اجتماعی انقلاب است و به‌ نظر نمی‌رسد، ریشه‌ دیگری داشته باشد. البته در عین‌حال، این چرخش طبیعی با نیازها و خلاها در زمینه حکمرانی و تدابیر رسمی نیز بوده است. این چرخش، وقتی از طرف عالی‌ترین مقام سیاسی نظام جمهوری‌اسلامی اعلام می‌شود، از این واقعیت خوشایند حکایت می‌کند که اراده‌ای جدی و حقیقی برای تحقق آن وجود دارد و باید مقدمات و بسترهای آن فراهم شود. ازاین‌رو، ما باید باور کنیم که در دوره‌ پیش‌رو، باید عهده‌دار مسوولیت‌ها و رسالت‌های تاریخی شویم و مراحل و مراتب بعدی انقلاب را به‌ دست خود، به فعلیت برسانیم. 📋✒ بازخورد عمومی در برابر بیانیه مقام معظم رهبری چگونه خواهد بود؟ ✳ انتظار می‌رود که نسل‌های اول و دوم انقلاب که در طول چهار دهه‌ گذشته، پیوسته در صحنه‌ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های رسمی حاضر بوند و ایفای نقش کردند، به‌تدریج، فضای حکمرانی را در اختیار نیروهای جوان قرار دهند تا به‌ این‌ واسطه، خونی تازه در رگ‌های انقلاب جاری شود و جوشش و تحرک دوباره بیابد و اندیشه‌ها و طرح‌های نو شکل گرفته و برپایه تجربه‌های تلخ و شیرین چهار دهه‌ گذشته، فتوحات و توفیقات تازه‌ای به‌دست آید. جمع گسترده‌ای از جوانان نسل سومی در این‌مدت، حاشیه‌نشین بوده‌اند و قابلیت‌ها و استعدادهای‌ آنان، آن طور که باید به‌کار گرفته نشد و نتوانستند در جایگاه‌های بالا و تعیین‌کننده قرار گیرند و تجربه کسب کنند. اینک شایسته است که ورق به‌نفع قدرت‌گیری آنها بازگردد و از استعدادهای نهفته‌ آنان استفاده شود. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 ائمه‌جمعه خوزستان در نامه‌ای به رهبرمعظم‌انقلاب؛ ✔️ آیت‌الله جزایری نخ تسبیح یکپارچگی خوزستان است / ائمه جمعه خوزستان در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، با بیان اینکه آیت الله جزایری همچون حبل متینی سبب اتصال تمام دانه های تسبیح استان گردیده، تصریح کردند؛ ما امامان جمعه به عنوان سربازان جان بر کف حضرتعالی، همچون گذشته منتظر دستور مطاع و نظر مبارک حضرتعالی هستند تا با جان و دل آنرا نصب العین خود قرار دهند. متن‌کامل:👇 http://hawzahnews.com/detail/News/481068 ☑️ @HawzahNews
🔆یک عمر گریه کردی و گفتی فقط حسین 🔆هر بار بی قراری زینب تو را شکست 🔆رحلت حضرت ام البنین(س) تسلیت باد @salmanraoofi
✅ همایش «فقه روابط بین الملل» 🔅سخنران همایش :حجةالاسلام والمسلمین دکتر احمد رهدار ⏰زمان : پنج شنبه ۲ اسفند ماه ۸ تا۱۱.۳۰ صبح مکان: اصفهان خ ابن سینا خ کمال خ صاحب الزمان مدرسه علمیه حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اطلاعات بیشتر: dte.bz/fbm 09135556863 @fotooh1
هدایت شده از سلمان
عرضه دو کتاب انقلابی تراز و بانوی تراز با تخفیف ۴۰% در مرکز جامع علوم اسلامی ولی امر (عج) از ۲۷ بهمن تا ۱۰ اسفند ۹۷ قم-خ شهید عطاران - خ شهید مفتح - ک11- پ5- واحد فرهنگی شماره جهت هماهنگی:۰۹۱۹۹۷۵۴۱۹۷ @salmanraoofi
◾️ همه آنچه در مورد بی‌تدبیری‌های اخیر باید بدانید ▪️ بلای بزرگی که دلار جهانگیری، سکه فروشی سیف، خواب وزیرصنعت و بی‌مسئولیتی روحانی بر سر مردم و کشور آورد/ چه کسی باید پاسخگوی اجرای لیبرالیسم اقتصادی و به یغما رفتن بیت المال باشد؟/ با این سیاهه، محاکمه‌ی «عاملان جنایت اقتصادی علیه مردم» انتظار زیادی است؟ ▪️ در این بین تنها دلالان و استفاده کنندگان از ارز دولتی هستند که هر روز پول های بادآورده را به جیب میزنند و با افزایش تضاد طبقاتی از خون مردم تغذیه میکنند. دولت که حضورش مدتی است برای مردم احساس نمی شود در حال نظاره کردن سیاست گذاری های غلط اقتصادی خود است و برای کنترل این وضعیت تلاش چشمگیری نکرده است. ادامه در👇👇👇 @salmanraoofi
◾️ همه آنچه در مورد اخیر باید بدانید 🏢 گروه اقتصادی-رجانیوز: مَثل سیاست های اقتصادی دولت مَثل کسی است که می‌خواست ابرو درست کند اما چشم را کور کرد. در خوش بینانه ترین حالت سیاست های دولت در اعلام پیش فروش سکه، تعیین قیمت ارز 4200تومانی و سرگردانی در مدیریت بازار خودرو و مسکن را می توان بی تدبیری نامید و البته با کمی بدبینی در بدترین حالت می توان آن را به عنوان خیانت معرفی کرد. اما دلیل آن هر چه باشد لزوم برخورد با متخلفانی که معیشت مردم را به وضعیت اسفناک امروز هدایت کرده اند جدی میکند. به گزارش رجانیوز قیمت خودرو و سکه بار دیگر وضعیت صعودی به خود گرفته است. امروز(28/11/97) قیمت پراید به بالای 45 میلیون تومان رسید و سکه نزدیک به 4میلیون و 400هزارتومن در صرافی ها معامله شد. اقلام مورد نیاز مردم نیز در حال رقابت برای افزایش قیمت ها هستند که مهمترین کالا در این بین گوشت قرمز است که به صورت ساعتی برای مردم رنگ عوض میکند. در این بین تنها دلالان و استفاده کنندگان از ارز دولتی هستند که هر روز پول های بادآورده را به جیب میزنند و با افزایش تضاد طبقاتی از خون مردم تغذیه میکنند. دولت که حضورش مدتی است برای مردم احساس نمی شود در حال نظاره کردن سیاست گذاری های غلط اقتصادی خود است و برای کنترل این وضعیت تلاش چشمگیری نکرده است. این درحالی است که چهار برابر شدن نقدینگی و قدرت گرفتن لیبرال ها در ارکان اقتصادی دولت و تمرکز بر سیاست خاجی و به بیان درست تر سیاست برجامی زیربنای اقتصاد ضعیف دولت روحانی را پایه ریزی کرده است. رجانیوز به تعدادی از این سیاست گذاری غلط لیبرال ها پرداخته است. از ارز دولتی و مفاسد آن تا به حراج گذشتن ذخایر طلای کشور و رهاکردن حوزه خودرو و مسکن. ▪️ دلار جهانگیری؛ به سود رانت خواران به ضرر مردم «تصمیم گرفتیم که نرخ دلار از فردا (سه شنبه) برای تمام فعالان اقتصادی و برای رفع همه نیازهای قانونی و اداری آنان، نیازهای خدماتی مسافران، دانشجویان، محققین و دانشمندانی که برای کارهای تحقیقاتی خودشان به ارز نیاز دارند، ۴ هزار و ۲۰۰ تومان خواهد بود و با این عدد و رقم ارز به همه نیازهای کشور از طریق بانک مرکزی و صرافی‌ها و بانک‌های تحت کنترل بانک مرکزی ارز پاسخ داده خواهد شد.» این صحبت های جهانگیری در تاریخ دوشنبه ۲۰ فروردین امسال عملیاتی کردن تصمیم دولت در خصوص ثابت نگه داشتن دستوری قیمت ارز را اعلام کرد. دستوری که اگرچه مورد استقبال روزنامه های اصلاح طلب قرار گرفت اما منتقدان زیادی هم داشت. منتقدانی که از آن با عنوان رانت دهی قانونی دولت و عملیات دستوری برای اقتصاد نام بردند. 🔱🔱🔱 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
◾️ همه آنچه در مورد اخیر باید بدانید ▪️ فسادگسترده ارزی ناشی از بی تدبیری دولت 🔹 ارز دولتی درحالی با قیمت ثابت 4200تومانی به نام ارز جهانگیری معروف شد که در صرافی ها هر روز روند صعودی به خود گرفته بود. حیف و میل پول بیت المال اما نتوانست به نفع مردم تمام شود. دلار دولتی حتی به مسافران داده میشد و افراد سودجو توانستند از این فرصت استفاده کنند و با گرفتن این ارز نه تنها سفرهای تایلند و ترکیه واروپا به اوج رسید که دست مافیا در گرفتن این ارز را باز گذاشت. افراد و شرکت های مختلف دست به واردات فراوان با دلار دولتی زدند و کالاهای وارداتی خود را با قیمت دلار آزاد به بازار روانه کردند. نه تنها مردم هیچ نشانه ای از وعده های داده شده ناشی از ارز دولتی ندیدند که هر روز داستان احتکارها بیشتر به گوش میرسید. 🔱🔱🔱 🔹 به تدریج در هفته‌های بعد مفاسد گسترده ارزی ناشی از سیاست اشتباه دولت افشا شد. درواقع پس از اینکه در فروردین‌ماه دولت در تصمیمی شبانه، نرخ دلار را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد و جهانگیری مکررا وعده داد که برای تمامی تقاضاهای ارزی کشور دلار ۴۲۰۰ تومانی اختصاص خواهد داد، فساد ارزی شروع شد. از همان زمان موج ثبت سفارش برای واردات کالا شروع شد و برخی سودجویان، کالاها را با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کردند اما با محاسبه ارز آزاد فروختند و از این راه سود زیادی به جیب زدند.این درحالی بود که جهانگیری تا سه ماه از دست پخت خود تعریف میکرد. 🔹 اما از تیرماه امسال جهانگیری هیچ تعریف و تمجیدی از این سیاست گذاری خود نکرده است. با وجود مشخص شدن خسارت های فراوان این تصمیم هیچ کس از دولتمردان حاضر به عذرخواهی و اعلام تجدیدنظر عمده در آن نشده است. در این خصوص حتی درگیری لفظی میان دولتی‌ها بالا گرفت و هر کس خود را مبری از این بی تدبیری معرفی میکرد. حسام الدین آشنا مشاور امنیتی دولت در دفاع از روحانی گفت که رئیس جمهور موافق دلار4200تومانی نبوده است. اما کرباسچی خبرداد که اتفاقا حسن روحانی برای اعلام ارز دولتی به جهانگیری فشار آورده است. مسعود نیلی مشاور اقتصادی دولت هم که شان علمی خود را خطر دید پس از 5سال ریل گذاری اقتصادی دولت خود را کنار کشید و اعلام کرد در تصویب دلار جهانگیری نقشی نداشته است! 🔹 پس از مشخص شدن این بی تدبیری روزنامه آرمان که از حامیان وضع موجود و دولت به حساب می رود در مصاحبه با یک وزیر سابق اصلاح طلب اینگونه به رانت خواری های گسترده ناشی از دلارجهانگیری اعتراف کند: « این کار باعث شد برای مثال شخص یا شرکتی ۱۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی بگیرد و یک شبه از مابه‌التفاوت نرخ ارز دولتی و آزاد ده‌ها میلیارد سود نصیبش شود؛ حالا چه به صورت نقدی یا کالا. این سود کلان که یک نوع رانت بوده ظرف چند روز به جیب افرادی خاص سرازیر شد، بعد هم دولت به این افراد می‌گوید هر کالایی را که وارد کرده‌اید باید با نرخ ۴۲۰۰ تومان بفروشید! این امر محقق نمی‌شود چون آن افراد از همین روزنه تفاوت چندهزار تومانی نرخ ارز دولتی و آزاد، ده‌ها و بلکه صدها میلیارد تومان ظرف مدت کوتاهی سود کرده‌اند و به طور قطع زیر بار فرمایشات بعدی دولت نخواهند رفت! این اتفاق در حالی روی داده ‌است که متخلفان یکی دو نفر نیستند و طبیعی است که کار از دست دولت خارج شده و بازار به هرج و مرج کشیده شود.» 🔹 مهدی غضنفری وزیر اسبق صنعت در این خصوص میگوید: « دولت در مقایسه با سال ۹۱ بسیار بیشتر ارز ارزان و رانتی توزیع کرده است؛ از سوی دیگر هم امید کمتری ایجاد کرده است؛ چراکه کالارسانی کمتری صورت گرفته و در مقابل، تولید را در معرض خطر جدی قرار داده است.» 🔱🔱🔱 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
◾ همه آنچه در مورد اخیر باید بدانید ▪ مصیبت ادامه دارد/ دلارجهانگیری به تَن دلالان «گوشت» شد 🔹 بازار گوشت در حالی ملتهب شده که ارز دولتی برای واردات این کالای مهم تخصیص داده شده است اما صف های گوشت و قیمت آن چیز دیگری میگوید. قیمت هر کیلوگرم گوشت قرمز در بهمن‌ماه سال جاری، با افزایش 200درصدی، حدود سه برابر قیمت مشابه سال 96 در بازار عرضه شد. این در حالیست که قیمت گوشت گرم در کشور‌های همسایه حدود 4 دلار است که در صورت واردات با نرخ ارز آزاد و همچنین احتساب هزینه‌های واردات و سود بازرگانی انتظار می‌رود قیمت این کالای اساسی حدود 60 تا 70 هزار تومان در بازار آزاد عرضه شود. علی‌رغم این در هفته‌های اخیر قیمت گوشت از 100 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عبور کرد. عامل اصلی این موضوع را می‌توان تخصیص ارز به نرخ ترجیحی و ورود سرمایه‌های سرگردان به این بازار به منظور استحصال رانت‌های موجود در واردات گوشت دانست. 🔹 همه این موارد را باید به این موضوع اضافه کرد که گوشت دام سبک ما به‌دلیل کیفیت بالای آن، به‌شدت مورد علاقه کشورهای حاشیه خلیج‌فارس است و با توجه به افزایش چشمگیر قیمت دلار، برخی سودجویان دام‌های کشورمان، حتی دام‌های نارس را به این کشورها و حتی افغانستان قاچاق می‌کنند. هم اکنون که قیمت گوشت روند افزایشی را تجربه میکند 17 هزار تن گوشت قرمز در گمرک بندر شهید رجایی دپو شده است؛ این رقم معادل 17 درصد واردات سالانه گوشت قرمز است که وارد کنندگان به طمع بهرمندی از معافیت جدید گمرکی که دولت برای واردات گوشت قرمز در نظر گرفته در گمرک ذخیره کرده‌اند. متاسفانه در بازار گوشت هم شاهدیم ارز دولتی با پول بیت المال تامین می گردد به جیب دلالان ریخته شده و مردم در بازار کمتر آن را احساس می کنند ◾️ حراج بی قاعده 62 تن طلای کشور! 🔹 6بهمن ماه سال 96 پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی اعلام شد. مسعود رحیمی، مدیرکل ریالی و نشر بانک مرکزی از تاثیر پیش فروش بر تعادل بازار سخن گفته بود. طبق گفته وی، بانک مرکزی با هدف تعادل بخشی به بازار، گسترش عرضه و سهولت دسترسی عموم مردم، اقدام به پیش فروش سکه می کند. در واقع این اقدام با این هدف انجام شد که افزایش عرضه بتواند جلوی افزایش قیمت را بگیرد. 🔹 اما این سیاست هم مانند ارز دولتی به سرعت شکست خود را نشان داد. قیمت هر قطعه سکه که در بهمن‌ماه سال گذشته یک میلیون و پانصد هزار تومان بود رشد ۳۰۰ درصدی را تجبره کرد و امروز در مرز 4میلیون و 400هزار تومان ایستاده است. 🔹 طبق اعلام مسئولان، در طرح پیش فروش سکه ۷ میلیون و ۶۵۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شده است و با توجه به اینکه هر قطعه اندکی بیش از ۸.۱ گرم طلا وزن دارد، بنابراین می‌توان گفت طی این طرح قریب به ۶۲ تن از ذخایر طلای کشور در اختیار ۱۱۴ هزارنفر که سکه پیش خرید کرده بودند قرار گرفت. بزرگی این رقم زمانی مشخص می شود که بدانیم کل موجودی طلای کشور در سال 94 حداکثر صد تن طلا بوده است! 🔹 با وجود نابسامانی در بازار سکه اما بانک مرکزی حاضر نشد تا به جای طلا به متقاضیان معادل نقدی آن را پرداخت کند. همین امر باعث شده تا حجم زیادی از طلا در دست مردم و سودجویان به امید افزایش بیشتر قیمت ها احتکار شود و خواب دولت در خصوص کاهش قیمت ها با روانه شدن آنها در بازار تعبیر نگردد. 🔹 این آشفتگی در بازار منجر به این شد تا برخی سرمایه داران و سوداگران به باز سکه هجوم ببرند. پرونده افرادی چون سلطان سکه نیز در این بین قابل توجه است. وحید مظلومین و محمد اسماعیل قاسمی از جمله سودجویانی هستند که نفر به اتهام افساد فی‌الارض از طریق تشکیل شبکه فساد اخلال در نظام اقتصادی و ارزی و پولی کشور با انجام معاملات غیرقانونی و غیرمجاز و قاچاق عمده و کلان ارز و سکه به اعدام محکوم شده بودند. 🔱🔱🔱 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
◾ همه آنچه در مورد اخیر باید بدانید ▪ در همین خصوص رییس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: « متاسفانه سیاست بانک مرکزی اشتباه و غیرکارشناسانه است، علی الخصوص در بحث سکه، که برای صنعت طلا و جواهر مشکلاتی ایجاد کرده است... بانک مرکزی صنعت هفت هزار ساله طلا و جواهر را به نابودی کشانده و نیازی به تحریم نداریم چرا که سیاست نادرست بانک مرکزی و عدم فعالیت بخش خصوصی بیشتر از تحریم های موجود لطمه بیشتری به ما می زند.» ▪ اما در خصوص این بی تدبیری رهبرانقلاب موضعی شفاف و صریح گرفتند.رهبرانقلاب در دیدار با اقشار مختلف مردم به تاریخ 22/5/97 به مسئله نحوه توزیع سکه اشاره کردند و «مقصر عمده» را دولتمردان معرفی کرده و فرمودند: «ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد... بالاخره یک تخلّفی انجام گرفته، یک خطای بزرگ انجام گرفته. نمیگوییم هم «خیانت»؛ زبان بنده این‌جور نمیگردد که راحت بگوییم فلانی یا فلان‌کَس‌ها خیانت میکنند؛ نه، امّا بالاخره خطا کردند و خطای مهمّی کردند که ضررش به مردم برگشت. ▪ ایشان پیش از این نیز در دیدار با هیئت دولت که به دعوت ایشان انجام شده بود ضمن توصیه به برخورد قاطع با اخلالگران نسبت به برخورد با متخلفان فرموده بودند: باید با متخلفان در هر سطحی که هستند برخورد شود. ▪ این توصیه ها نیز بخوبی نشان می دهد که رهبرانقلاب معتقدند دستگاه نظارتی و قضایی کشور باید با متخلفان سیاست گذار در زمینه دلار و ارز نیز برخورد شود. بازداشت احد عراقچی معاونت ارزی بانک مرکزی و برخی ارمندان متخلف گرچه در همین راستاست اما به نظر می رسد باید با تصمیم گیرندگان بزرگ تر این سیاست های کلان اقتصادی برخورد گردد. ◾ تلاطم در بازار خودرو در سایه خواب خوش وزیر صمت ا🔹 فزایش سه باره قیمت خودرو در بازار خودرو در حالی اتفاق افتاده که رضارحمانی وزیر صنعت روحانی معتقد است افزایش قیمت خودرو ارتباطی به او ندارد! شاید کنترل قیمت ها انتظار زیادی از رحمانی که کارشناسی حقوق خود را از دانشگاه آزاد تبریز گرفته است باشد. 🔹 وضعیت اسفناک خودرو باعث شده تا در بازار امروز قیمت پراید ۱۱۱ به کانال ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و پژو ۴۰۵ با افزایش ۸ میلیون تومانی به قیمت ۸۷ میلیون تومان و قیمت پژو ۲۰۵ تیپ ۵ نیز با افزایش ۷ میلیون تومانی به ۸۸ میلیون تومان ۸۱ میلیون تومان رسیده است. 🔹 کارشناسان دو دلیل عمده را در این افزایش قیمت ها دخیل می دانند. عرضه نکردن خودرو به بازار و اعلام قیمت خودرو بر اساس حاشیه بازار! 🔹 شرکت های بزرگ خودروسازی کشور که پول های فراوانی را از مشتریان خود گرفته اند با گذشت ماه‌ها از تعهد خود در تحویل خودرو حاضر نشده اند ماشین های پیش فروش شده را تحویل دهند. عدم عرضه به بازار دلیلی است که وزیر صمت نیز آن را علت گرانی های اخیر می داند. 🔹 برخی دیگر از کارشناسان هم دلیل افزایش اخیر قیمت را فروش خودرو آنهم مطابق با حاشیه بازار توسط خودروسازان می‌دانند. به اعتقاد آنها افزایش قابل توجه قیمتها نتیجه فرمولی است که وزارت صمت پیشنهاد داده است. این فرمول قیمت خودرو را برای کارخانه ها 5درصد زیر قیمت بازار معرفی کرده است که همین امر باعث شده تا صاحبان خودرو سازی از افزایش قیمت ها استقبال کرده و با عرضه نکردن به بازار در این هدف نقش ایفا کنند. اما هر چه هست عدم نظارت و بی توجهی دولت روحانی بر این افسارگسیختگی دامن زده است و همچون ماجرای پیش فروش سکه و تعیین دستوری قیمت ارز، سیاست گذاری دولتی ها نه تنها بازار را رو به تعادل نبرده که هر روز بر تلاطم آن نیز افزوده شده است. 🔱🔱🔱 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
◾ همه آنچه در مورد اخیر باید بدانید ▪ مسکن نجومی؛ ماحصل سینه چاکی آخوندی برای اقتصاد لیبرال آمارهای 2 مرکز مرتبط با بازار مسکن از عمیق‌تر شدن رکود تورمی مسکن و افزایش 83 درصدی قیمت آن در یک سال نهایی وزارت آخوندی حکایت می‌کند. آخرین آمار رسمی از وضعیت بازار مسکن شهر تهران در مهرماه حاکی از آن است که همزمان با کاهش قدرت خرید مردم رکود تورمی در این بازار عمیق‌تر شد و همزمان با کاهش 48 درصدی معاملات، قیمت با 83 درصد رشد همراه بوده است. ▪ عباس آخوندی که ابایی هم از لیبرال خوانده شدن خود نداشت پس از استعفای خود در بحرانی ترین شرایط حوزه مسکن اعلام کرد: «در این 62 ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم» او در حالی افتخار میکند که یک خانه هم برای مردم نساخته که قیمت مسکن در تهران تا صددرصد افزایش یافت و شهرستان ها نیز از این افزایش قیمت بی نصیب نبودند. ▪ ادعاهای آخوندی در مخالفت خود از روز اول با طرح مسکن مهر در حالی است که روز ۲۳ مرداد ۹۲ در جلسه رای اعتماد خلاف این را گفته بود. صحبت هایی که دورویی این وزیر را نمایان میکند. وی گفته بود: «هیچ وقت مخالف مسکن مهر نبوده و نیستم من جزو اولین کسانی بودم که این موضوع را وارد نظام برنامه‌ریزی ایران کردم که بعد از آن، این مسئله ردیف پیدا کرد.» تاسف انگیزتر آنکه 160نماینده و به تعبیر بهتر وکیل الدوله نیز در پایان مسئولیت آخوندی از تلاش های وی تقدیر کردند! ▪ بی توجهی وی به کمبود مسکن باعث شد تا حجم عظیم نقدینگی حوزه مسکن را هم بی نصیب نگذارد و اتفاقات وحشتناک امروز را در این قسمت اقتصاد نیز شاهد باشیم. این درحالی است که رونق گرفتن بخش مسکن به اعتقادات کارشناسان می توانست صدها شغل دیگر را با خود همراه کرده و سهم قابل توجهی در عبور از وضعیت رکود کشور به ارمغان بیاورد. ▪ موارد فوق که ناشی از هجوم بهمن نقدینگی و بی تدبیری های دولتی ها در حوزه های مسکن، سکه و طلا، ارز و خودرو و اقلام مصرفی روزانه است همه در سایه اقتصاد لیبرال رخ داده است. لیبرال های دولتی در سیاست خارجی راهبرد باج دهی و عقب نشینی و در اقتصاد سیاست بازار آزاد و عدم دخالت دولت و رهاکردن اقتصاد را در پیش گرفته و در نهایت هم از جیب مردم به نفع سیاست های مورد نظرشان وام میدهند. آنها نه تنها مسئولیت مشکلات پیش آمده را برعهده نمی گیرند که بر پذیرفتن عقب نشینی هایی جدی تر از آنچه در برجام رخ داده است اصرار دارند و علت مشکلات را به خطا، تحریم های خارجی عنوان میکنند. اما پرسش اساسی این است که آیا با عاملان امروز وضعیت اقتصادی که ناشی از بی مسئولیتی و بی تدبیری است برخورد میگردد؟ آیا مجلس به وظیفه خود در خصوص استیضاح دولت ناکارآمد عمل میکند؟ 🔱🔱🔱 @salmanraoofi
✳️ از مهمترین مواضع دشمنی با است 🔹 به گزارش اداره روابط عمومی و اطلاع‌رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت‌الاسلام دکتر سید رئیس پژوهشگاه، در گفت وگو با خبرگزاری شبستان، با بیان اینکه انقلاب بیش از آنکه رویکرد نظامی و حتی فرهنگی داشته باشد، رویکردی علمی داشت، اظهار کرد: این بدان معنا است که انقلاب اسلامی ولو اینکه در برخی خاستگاه های فرهنگی و سیاسی از جمله عدم کفایت شاه در اداره کشور، وابستگی به بیگانگان و … شکل گرفت اما باز هم بیش از آنکه مستند به این موارد باشد متمرکز بر آن است که منطق جدیدی برای اداره کشور و بلکه جهان شکل بگیرد. 🔹 رئیس پژوهشگاه ادامه داد: اساساً دعوای نظام سلطه با کشور و نظام ما، دعوا بر سر کارگزاران خاص نیست که اگر بود در همین کشور محدود می شد و هرگز این اندازه دشمنی های متعدد اظهار نمی شد، اما طی این چهار دهه مشخص شد که آنها با یک نوع نگرش خاص در اداره جامعه ایران پس از انقلاب اسلامی مواجه شدند که مبتنی بر علوم انسانی اسلامی بود و در نتیحه تمامی تلاش خود را به کار بستند تا در سطح جهانی با این نظام مبارزه کنند. @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
از مهمترین مواضع دشمنی با است 🔹 حجت‌الاسلام ایزدهی ادامه داد: عمده مشکل غرب با ما آن است که نظام اسلامی در مبانی و مباحث نرم افزاری مربوط به اداره جامعه و نگرش به انسان و جهان، نگاه متفاوتی با آنها دارد در نتیجه بحث هم طرازیِ این نگاه و امکان تبدیل آن به علوم انسانی مستقل برآمده از وحی، عمده تقابل نظام اسلامی و نظام غربی است؛ بنابر این، در طول سالیان پس از انقلاب اگر این جوهره را نداشتیم و به جای آن نگاه سکولار، لیبرال و اومانیستی داشتیم هرگز با ما مشکلی نداشتند. مساله آنها این است که انقلاب این مباحث را به چالش می کشد. 🔹 وی تاکید کرد: این نوع نقد و مبنایی که در نظام اسلامی داریم، قابلیت به چالش کشیدن نظام سلطه و نظام غربی را دارد و عملا ماهیت غرب را به زیر سوال می برد در نتیجه سال های سال است که آنها با ما به طرق مختلف دشمنی می کنند. 🔹 حجت‌الاسلام ایزدهی با بیان اینکه از جمله مهمترین عواملی که سبب دشمنی غرب با نظام ما می شود تولید علوم انسانی اسلامی است، تاکید کرد ذات این انقلاب، تکیه بر علوم انسانی اسلامی است که در اوایل انقلاب به صورت اجمالی و در دهه های بعد به شکلی جدی در سطح گسترده پیگیری شد. 🔹 وی ابراز کرد: در سال های بعد از انقلاب و هر چه که جلوتر رفتیم این امکان یعنی تبدیل علوم انسانی اسلامی به قالب های مختلف و خرده نظام های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی قوت گرفت و عملا این اتفاق افتاد تا جایی که امروز سخن از تمدن نوین اسلامی به میان می آید که این نتیجه انقلاب اسلامی است و اندیشمندان به جد روی این مساله کار می کنند. 🔹 وی با بیان اینکه حرکت علمی در بحث علوم انسانی اسلامی پس از انقلاب سرعت قابل توجهی داشته است، بیان کرد: این امر طبیعتا منبعث از نگرش مقام معظم رهبری(مدظه العالی) است. جنبش نرم افزاری و کرسی های نظریه پردازی بسیاری از کارها را جلو برده است، کرسی های آزاداندیشی بستری برای نگاه علمی است چراکه تا نقد و نظر نباشد نمی توان کاری از پیش برد. 🔹 حجت‌الاسلام ایزدهی در پایان خاطرنشان کرد: قطار تولید علم بعد از انقلاب اسلامی با حداکثر سرعت پیش رفت و طبیعتا این نهال امروز به باروری رسیده است اما اینکه بتوانیم گام های جدی تر و مهم تری برداریم نیازمند آن است که رویکرد کاملا همه جانبه و ساختارمندی ایجاد شود. رشته های مختلف در عرصه علوم انسانی ایجاد شود و در چشم انداز چهلمین سال گام های جدی برداریم. @salmanraoofi
#بانوان 🔆نشریه شماره 48 حورا:تحولات معنایی عشق در ایران صفحات: 117 قیمت: 70,000ریـــال 🔆عناوین *تحولات عینی و معنایی عشق/ گفت و گو با دکتر محمد تقی کرمی *جنس زیبایی و زیبایی جنسی/ علیرضا سمیعی *از زیر و بم عشق/گفت و گو با حجت الاسلام محمد رضا زیبایی نژاد *رحمت لازمه تحقق مودت/گفت و گو با حجت الاسلام علیرضا پناهیان *عرفان اسلامی و عشق متشرع/گفت و گو با دکتر هادی وکیلی *عشق و الویت های نظام تربیت رسمی/گفت و گو با خانم دکتر علم الهدی *سفسطه«عشق» در فرهنگ معاصر/حبیب الله بابایی *مفهوم شناسی عشق در روانشناسی/دکتر روح الله عباسی *گام نخست/گزارش دوره آموزشی *مفهوم love و مصائب جامعه ایرانی/اسماعیل نوده فراهانی *موج نوین خانواده گرایی/گزارش علمی سفر هیات علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده به کانادا *بررسی نظری عشق و تحولات آن/سمیه حاج اسماعیلی *رابطه جنسی: فساد و عشق از عهد باستان تا دوران مدرن/الستر بلانشار/ترجمه و تلخیص: دکتر روح الله گلمرادی *ازدواج عاشقانه خیر، زندگی عاشقانه آری/گفت و گو با سرکار خانم همیز *عاشقانه های پاپ/تحلیلی بر کیفیت بازنمایی عشق در موسیقی پاپ ایرانی/ابوالفضل اقبالی *عشق و «رمان های بانو پسند»/نعیمه اسلاملو، آزاده اکبری *عشق زرد/کیفیت بازنمایی عشق در مجلات زرد/مرضیه شعر بافچی زاده *جلوه های عشق در سینمای ایران/محمد آقاسی 🔰خرید نشریات حضوری: قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، شماره 5 تهران: بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، شماره 56 تلفنی: قم:32144664(025) تهران:88983944(021) اینترنتی https://wrc.ir/shop/home/2 مرکز تحقیقات زن و خانواده پیامرسان سروش @womenrc
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔰 علمای اهل سنت حادثه تروریستی زاهدان را محکوم کردند ➖➖➖ 🔻ماموستا محمدامین راستی: عاملان جنایت زاهدان عروسک های خیمه شب بازی استکبارند http://hawzahnews.com/detail/News/480606 🔻ماموستا شیرزاد ایزدی: دشمن به ایجاد اختلاف و دو دستگی در کشور دل بسته است http://hawzahnews.com/detail/News/481224 🔻 ماموستا جلال مرادی: تروریست ها جواب سخت و کوبنده ای از جمهوری اسلامی خواهند گرفت http://hawzahnews.com/detail/News/481105 🔻آخوند خال محمد سرفراز: نقشه‌های استکبار برای تضعیف وحدت شیعه و سنی در ایران نقش بر آب است http://hawzahnews.com/detail/News/480799 🔻ماموستا مصطفی شیرزادی: جنایت تروریستی سیستان و بلوچستان نشانه عجز و ناتوانی دشمنان بود http://hawzahnews.com/detail/News/480725 🔻علمای اهل سنت تربت‌جام حادثه تروریستی زاهدان را محکوم کردند http://hawzahnews.com/detail/News/480557 _____________________________ @hawzahnews | خبرگزاری‌حوزه
#فقه_سیاسی 📌 آیت الله #علیدوست در درس خارج #فقه_سیاسی ⏪ مشورت برای حکومت موضوعیت دارد یا طریقیت؟/ مشورت پیامبر(ص) با امت در امور دنیوی واقعی بود 🔹 آیا #مشورت برای #حکومت موضوعیت دارد یا طریقیت؛ نهایتاً حاکم تصمیم می گیرد یا این که هر چه نتیجه مشورت شد تصمیم می گیرد؟ این از بحث های زیباست و نباید در جریان های مشمئز کننده گاهاً سیاسی بندازیم. بلکه باید بحث علمی، کلامی، معرفتی، فقهی، سیاسی و اجتماعی آن دیده شود و مشخص شود #پیامبر(ص) چرا #مشورت می کنند. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇
📌 آیت الله در درس خارج 📝 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله ابوالقاسم ، استاد برجسته درس خارج در جلسه هفدهم درس خارج فقه سیاسی با اشاره به مباحث قبلی خود درباره این که آیا تشکیل حکومت اسلامی براساس شریعت در عصر غیبت مشروعیت دارد یا خیر؟ اظهار داشت: نتیجه این شد که با رعایت شرایطی نه تنها مشروع است، بلکه واجب می باشد. اگر فردی دارای برنامه باشد، مدیران لایقی وجود داشته باشند و در هرم نیز شخص حکیمی قرار گیرد چرا تشکیل نشود؟ عمده دلیل ما نیز وجه عقلی بود. چون شارع در بحث فرستادن پیامبران، نزول کتب و تشریع احکام به دنبال مقاصدی است و این مقاصد در سایه تشکیل حکومت عملی می شود. بنابراین شارع نسبت به این موضوع، موضع سلبی ندارد. 🔹 وی در ادامه سخنان خود مسأله دوم یعنی «مُقوم یا مقوم های حکومت های اسلامی» را مورد بررسی قرار داد و تأکید کرد: مُقوم، شرایط حداقلی است که اگر نباشد حکومت، اسلامی نیست. در ادامه پرسش مُقوم این پرسش مطرح می شود که «حکومت اسلامی فرم خاصی دارد یا می تواند فرم های متعددی داشته باشد؟» اکنون جمهوری اسلامی پاکستان، جمهوری اسلامی افغانستان، جمهوری عراق و… داریم و هر کدام سعی می کنند بر اساس شریعت عمل کنند. مسلماً میان این جمهوری‌های اسلامی با حکومت های دیگر آسیایی، آفریقایی و… تفاوت وجود دارد؟ آیا می توانیم بگوییم فرم های مختلف حکومت اسلامی داریم؟ در گذشته ما نیز حکومت صفویه، آل بویه، حلبی ها و… را داشتیم که به علما مجال می دادند، آیا این ها فرم های مختلفی از حکومت اسلامی هستند یا این که حکومت اسلامی به این میزان باز نیست. اگر مُقوم معلوم باشد به پاسخ این پرسش کمک می کند. 🔹 آیت الله علیدوست اضافه کرد: همچنین یک پرسش دیگر بر اساس پرسش «مُقوم» مطرح می شود و آن این که اگر گفتیم حکومت اسلامی فرم خاصی دارد ولی میسر نشد، می توانیم به سمت ایجاد حکومت به سوی اسلام(حکومتی که حداقل ها را نیز نداشته باشد) پیش برویم. آیا این کار مشروع است یا مشروع نیست. در این بحث ها ادبیات چندانی نداریم، منظورم از ادبیات نیز هر نوشته ای نیست بلکه نوشته های فنی اجتهادی فقهی است. 🔹 وی افزود: آقای خلخالی در کتاب «الحاکمیه فالاسلام» می گوید «مؤلفه های حکومت اسلامی دارای چهار قوه است؛ اول، قوه مقننه است. دوم، قوه اجراییه است. سوم، قوه و سلطه الهی است که خود را در ولی الامر نشان می دهد و شامل پیامبر(ص)، امام معصوم(ع) و فقیه جامع شرایط می شود، کار این قوه جلوگیری از وقوع انحرافات است، این قوه از امتیازات حکومت اسلامی نسبت به حکومت های دیگر است. قوه چهارم، قوه قضائیه است، این قوه میان اجراییه و مقننه است.» بنابراین به عقیده این محقق محترم مؤلفه های حکومت چهار قوه است که سه قوه آن با دنیا مشترک است و یک قوه آن مخصوص حکومت اسلامی است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه در👇👇👇