#معرفی_کتاب
🔆مولف حجت السلام و المسلمین علی ابوالحسنی منذر
در این کتاب نویسنده بعد از بیان مقدمه کتاب را در ۶ بخش گردآوری کرده است.
🔆شیخ اعظم فقاهت مرحوم آیت الله العظمی حاج شیخ مرتضی انصاری از مراجع بزرگ و فقهای نامدار شیعه در قرن سیزدهم هستند که عمر شریف خویش را صرف فقاهت شیعه نموده و آثار بسیار ارزشمندی همچون: رسائل، مکاسب، طهارت و ... از خود به یادگار گذاشته اند.
🔆علاوه بر علم وافر شیخ در نکات اجتماعی و سیاسی نیز تیزبین بوده و دقت نظر و ظرافت عمل خاصی را اعمال می داشتند که برخی از آنها در تاریخ ثبت و مرقوم است.
🔆نوشتار حاضر، همچنان که از نامش پیداست عهده دار بحث پیرامون سیاست شیخ انصاری (ره) است که نشانگر ظرافت اندیشه و صلابت عمل وی در پهنه اجتماع و سیاست آن روز می باشد.
🔆کتاب «تراز سیاست » علی ابوالحسنی به طور کلی باتوجه به مطالبی که در بردارد علاوه براینکه بُعد سیاسی شیخ انصاری (ره) را بیان می کند؛ خواننده را هم به این مطلب واقف می کند که، سیاست شیخ هم همچون امام خمینی (ره) عین دیانت وی است؛ همچنین با مطالعه این کتاب، مطالب ارزشمندی از علمای دیگر و مخصوصاً سیره سیاسی شان عاید خواننده عزیز خواهد شد.
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز رحلت مرجع مجاهد
🏳استادالمراجع، شیخ انصاری
💠رهبرانقلاب
‼️ما در طول تاریخ تشیع، بخاطر عدم آگاهی علما از حقایق جریانات دنیا، خیلی ضربه خوردیم؛ بخصوص در ۲۰۰سال اخیر که دنیا شکل جدیدی پیدا کرد و استعمار پدید آمد و سیاستها عوض شد و دولتهای اروپایی وارد میدان سیاست جهانی شدند و به کشورهای اسلامی تعرض کردند اما هرگاه ما عالِم دین و تقىّ و باهوش و زرنگ و دقیقی مثل میرزای شیرازی و شیخ انصاری داشتیم، از شر دشمن محفوظ میماندیم و برنده بودیم! ۶۸/۴/۲۰
‼️من يک وقت خواندم كه يک مأمور انگليسى، خدمت شيخ انصاری رفت تا پول عمدهاى را كه مربوط به يک موقوفه معروف هند بود، به او بدهد، مأمور انگليسی گفته است: «خدمت شيخ رفتم، وقتى پيشنهاد به اين عظمت را به او عرضه كردم، نگاهى در آستين چپش كرد و گفت گرفتن این پول تكليفم نيست؛ همين يک كلمه!» و آن مأمور انگليسى، گفت: مقابل اين عظمت ایشان خُرد شدم؛ خب؛ شيخ چقدر میتوانست از آن پول براى دنياى اسلام و براى حوزهى علميه استفاده كند اما ببينيد؛ عظمت بينش و شعور معنوى و استقامت روحى اين مرد، اينجا معلوم میشود! ۷۳/۹/۲۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزویان نقش ویژه ای در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند، گفت: سرنوشت روحانیت و انقلاب به هم گره خورده است، زیرا مبدا انقلاب اسلامی از حوزه بود و یک مرجع تقلید که مورد قبول امت اسلامی بود، انقلاب را رهبری کرد.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی، پیش از ظهر امروز در اجتماع عظیم حوزیان با عنوان «حوزه و گام دوم انقلاب اسلامی» که در حرم امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: بیانیه «گام دوم انقلاب»، بیانیه ای راهبردی، بصیرت آفرین، راهگشا و امید بخش در چهل سال دوم انقلاب اسلامی است و راه را برای همه روهروان و دلدادگان انقلاب ترسیم کردند.
🔸 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: با نگاهی به موفیقت های بسیاری که به برکت انقلاب اسلامی و هدایت های پیامبرگونه امامین انقلاب طی شد و موفقیت های بسیاری که کسب شد، می توان در چهل سال دوم برخی از کاستی های موجود را با بسیج تمام ظرفیت ها و امکانات در راستای تحقق آرمان های بلند انقلاب بسیج کرد.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که حوزویان نقش ویژه ای در تبیین بیانیه گام دوم انقلاب دارند، گفت: مسئولان و مردم باید برای این بیانیه اهمیت جدی قائل شوند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه مطلب 👇👇👇
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی ادامه داد: انقلاب و روحانیون مبداء و حامی انقلاب بوده اند و سرنوشت روحانیت و انقلاب به هم گره خورده است، زیرا مبدا انقلاب اسلامی از حوزه بود و یک مرجع تقلید که مورد قبول امت اسلامی بود، انقلاب را رهبری کرد.
🔸 عضوخبرگان رهبری اظهار کرد: امروز به برکت انقلاب اسلامی امت جهان اسلام بیدار شدند و می خواهند هویت بازیافته خود را که همان اسلام، زندگی ساز، اسلام ساز، انسان ساز و تمدن ساز است دنبال کنند و در یک کلمه مسلمان زندگی کنند.
🔸 وی تصریح کرد: دولت و جامعه اسلامی باید به عملکرد انقلاب باز نگاهی بکنند تا ببینیم با توجه به اهداف و شعارهای انقلاب اسلامی در طول این چهل سال گذشته چه پیشرفت هایی داشته و احیانا در چه مواردی دچار مشکلاتی هستیم و همت کنیم تا آن مشکلات را برطرف کنیم.
🔸 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان داشت: حوزه های علمیه باید اطلاعات لازم را از جامعه و زندگی خود و مردم داشته باشند. در حوزه علمیه انقلابی باید با تفکرات ضد انقلابی مقابله بشود، همان تفکراتی که نمی خواهد حوزه و روحانیت در کنار مردم بوده و برای رفع مشکلات آنان تلاش کند.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با بیان این که زمان شناسی که در عصر کنونی، مسئله مهم و حساسی است، گفت: امام راحل و مقام معظم رهبری یک زمان شناس دقیق و واقعی بوده و هستند و این زمان شناسی برای همه طلاب ضروری و مهم است که باید آن را در فعالیت های خود استفاده کنند.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر این که تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی در گام دوم انقلاب باید مورد توجه جدی مسئولین قرار بگیرد، تصریح کرد: تلاش برای رفع مشکلات مردم باید در عمل نشان داده شود، باید از شعار پرهیز کنیم و در عمل امید به آینده را به مردم نشان بدهیم.
🔸 وی تصریح کرد: در چند ماه گذشته دوران سختی به مردم متحمل شد که البته در حال عبور از آن هستیم اما یک امید برای این مردم از طرف رهبر انقلاب اسلامی وجود دارد زیرا ایشان در پاسخ به یک جوان انقلابی در حرم مطهر رضوی فرمودند آینده کشور روشن است و اصلا نگران نباشید، این دوران بزودی سپری خواهد.
✳ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی با اشاره خیانت های رژیم پهلوی به کشور، خاطر نشان کرد: متاسفانه عده ای در فضای مجازی در حال تلاش برای تطهیر جنایت های رژیم طاغوت علیه مردم و کشورند در حالی که باید برای نسل جوان که بسیاری وقایع آن زمان را ندیده اند و یا جنایت های خاندان ظالم پهلوی را نمی دانند، این مسائل تبیین شود.
🔸 وی تبیین دستاورهای نظام در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی را ضروری دانست و گفت: طلاب حوزه های علمیه باید بیانیه مقام معظم رهبری پیرامون گام دوم انقلاب اسلامی را با دقت مطالعه و تحلیل کنند و سپس آموخته خود را برای مردم بازگو کنند و اگر اینگونه نباشد در تبیین آن کوتاهی کرده ایم و باید پاسخگو باشیم.
🔸 تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که روحانیت انقلابی از جنس مردم هستند، اظهار داشت: روحانیت اصیل و انقلابی همواره در کنار مردم زندگی می کنند از این رو دغدغه مردم همان دغدغه روحانیت محسوب می شود.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به ضرورت تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: روحانیت باید با کمک مردم در فرهنگ سازی و نیز تحقق عینی اقتصاد مقاومتی با جدیت وارد میدان شوند و از مسئوالان توجه بیشتر به تحقق اقتصاد مقامتی را مطالبه کنند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه مطلب 👇👇👇
📌 حضور آیت الله #رئیسی در اجتماع عظیم حوزویان با عنوان «حوزه و #گام_دوم انقلاب اسلامی»
✅ سرنوشت حوزه و انقلاب به همگره خورده است
🔅🔅🔅🔅🔅
🔸 وی افزود: نگاه کردن به دست بیگانگان هیچ سودی برای کشور ندارد و آینده نظام اسلامی فقط به دستان جوانان این مرز و بوم به اوج خود خواهد رسید.
✳ تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که نظام جمهوری اسلامی هیچوقت در مقابله با فساد کوتاهی نمی کند، بیان داشت: اگر در جامعه فسادی را مشاهد می کنید آن را به پای انقلاب ننویسید زیرا انقلاب اسلامی مروج سبک زندگی اسلامی، حامی مستضعفین و ضداشرافیت و ضد فساد است.
🔸 حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در ادامه با اشاره به بررسی لوایح پالرمو در مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: عده ای فکر می کنند ما مخالف همه کنوانسیونهای بین المللی هستیم اما اینطور نیست و اگر آن ها به نفع مردم و کشور باشد ما آن را قبول می کنیم، اما اگر به ضرر مردم باشد قطعا آن را قبول نخواهیم کرد و در مقابل زیاده خواهی آنان ایستادگی کرده و از آرمان های انقلاب، امام و شهدا دفاع خواهیم کرد.
🔸 وی با بیان این که دولتمردان نباید به لبخند دشمن اعتماد کنند، تصریح کرد: دولتمردان در شرایط کنونی باید مراقب بیشتری انجام بدهند زیرا دشمن در صدد ضربه زدن به استقلال کشور و مخدوش نمودن عزت و اقتدار مردم و انقلاب اسلامی است.
✳ حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در پایان با اشاره به نقش اصحاب رسانه در تبیین و گفتمان سازی گام دوم انقلاب، افزود: خبرنگاران و اصحاب رسانه باید تلاش کنند که این سخنان ارزشمنده مقام معظم رهبری در خصوص دهه پنجم انقلاب و گام دوم انقلاب را به خوبی و با بیانی رسا برای مردم و جوانان تبیین کرده و منتشر نمایند.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
♨️ خبر فوری؛
🎙فردا #تریبون_آزاد طلاب در مدرسه #فیضیه برگزار میشود
به زودی جزییات برگزاری این مراسم از کانال رسمی خبرگزاری حوزه اطلاع رسانی میشود...
#صدای_شما_شنیده_میشود
________________
@HawzahNews
سلمان رئوفی
♨️ خبر فوری؛ 🎙فردا #تریبون_آزاد طلاب در مدرسه #فیضیه برگزار میشود به زودی جزییات برگزاری این مراسم
باسمه تعالی
بنده احتمال زیاد می دهم این اولین و آخرین تریبون آزاد حوزه باشد
اگر حوزه می خواهد واقعیات را بفهمد
یک تریبون آزاد درباره شورای عالی و مدیران قدیمی و جدید حوزه و مشکلات مدیریتی حوزه برگزار کند.
@salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
#بحث_داغ
«نادر طالبزاده» جانباز جنگ بیولوژیک استکبار و دبیر کنفرانس بینالمللی افق نو:
🔹 چند ماه پیش قصد ساخت برنامهای درباره FATF را داشتم که مدیر شبکه اعلام کرد که فعالیت در این زمینه در صداوسیما به دلیل دستور رئیس دولت به رئيس صدا و سیما ممنوع است.
🔹در قانون اساسی (رئیس) صدا و سیما زیر نظر رهبری است اما بودجه اش را دولت پرداخت می کند!
قوای نظامی و انتظامی، زیر نظر رهبری و فرمانده کل قوا هستند اما بودجه شان را دولت پرداخت می کند!
قوه قضائیه، یک قوه مستقل از قوه مجریه است اما بودجه اش را دولت و قوه مجریه پرداخت می کند!!
دیدیم که نه بودجه سپاه پاسداران را پرداختند و صراحتاً گفتند «نداریم به دو ارتش حقوق بدهیم»
نه بودجه صدا و سیما را کامل اختصاص دادند و «رسانه انقلاب» به قمارخانه و نمایشگاه دائمی برندهای خارجی و سرمایه داران بی درد و...تبدیل شد،
نه قوه قضائیه میتواند با «عناصر دانه درشت و مفسدان اقتصادی بدنه دولت» صراحتاً وارد برخورد و مبارزه شود.
موارد شبیه به این داستان مثل «سازمان تبلیغات اسلامی» و... هم وجود دارد که خود قصه پر غصه ای دارند
به نظر شما راهکار حل این مشکل چیست؟
#مباحثات_انقلابی
#بحث_داغ
نظر خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
game dovom.pdf
413.2K
#گام_دوم_انقلاب
#فتوای_جهاد
بیانیه گام دوم انقلاب، مدرن ترین و متعالی ترین فتوای تاریخ تشیع
بیانیه منتظر اقدام به هنگام است نه تحلیل های بیانی!
تقدیم به روح بلند حضرت #آیتاللهمومنقمی که با آبروی علمی خود از جایگاه رفیع علمی رهبری دفاع کردند.
@lastjihad
@salmanraoofi
ظرفیتهای تمدنی #فقه_شیعه
#فقه بدون #نظام تمدن ساز نیست
#فقه تک ورژنی مهندس #تمدن نمیشود
📌 حجت الاسلام رهدار گفت: اگر #فقه بخواهد زایش تمدنی داشته باشد نیاز به پیچیدگی دارد و #فقه بسیط و فقهی که فقط نسخههای تک ورژنی از آن بیرون میآید، نمیتواند مهندس تمدن باشد.
📝 به گزارش خبرنگار وسائل، نشست هفتم از سلسله نشستهای فقه بدون نظام تمدن ساز نیست / فقه تک ورژنی مهندس تمدن نمیشودمطالعات اسلامی علوم انسانی با عنوان «ظرفیتهای تمدنی فقه شیعه» با حضور #حجت_الاسلام_احمد_رهدار، رئیس موسسه فتوح اندیشه و عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) شامگاه چهارشنبه اول اسفند به همت مرکز تخصصی طوبی و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در محل سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد.
🔸 حجت الاسلام رهدار، در این جلسه به بیان دو رویکرد درباره ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی پرداخت، گفت: رویکرد نخست این است که ما از توراث فقهی موجود خودمان استنتاخ تمدنی داشته باشیم که ببینیم چه مقدار میتوان به فقه موجود بار تمدنی داد.
🔸 وی افزود: رویکرد دوم این است که ما نگاه توصیهای به فقه داشته باشیم و بگوییم فقه بایسته و مطلوب ما چه نسبتی با بحث تمدن میتواند داشته باشد و اگر بخواهد نسبت پیدا کند چه پرسش هائی وجود دارد.
🌿🌿🌿
ادامه نشست در👇👇👇
✅ #فقه بدون #نظام تمدن ساز نیست
🔸 رئیس موسسه فتوح اندیشه با اشاره به این مطلب که برای بحث فقه و تمدن یکی از آن دو رویکرد را میتوان اتخاذ کرد، اظهار داشت: در هر کدام از این رویکردها پرسشها و مأمویتهایی طرح میشود و اعتبار سنجی صورت میگیرد.
🔸 عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) تصریح کرد: دین اگر بخواهد تمدن بسازد باید نظاممند باشد؛ اگر دین ثبوتا نظاممند نباشد نمیتواند اثباتا یک تمدنی که از اوصاف آن انسجام و نظام است را برای ما تولید کند پس یکی از مفروضات این رویکرد نظام مندی دین به صورت ثبوتا است.
🔸 حجت الاسلام رهدار ادامه داد: وقتی می خواهیم در بحث فقه و تمدن ورود کنیم مفروض دیگر ما امکان کشف این نظام مندی دین توسط فقه است است و به تعبیر دیگر فقه باید قدرت نظام سازی داشته باشد؛ اثباتا اگر فقه نتواند دینی را که ثبوتا نظاممند است به صورت نظاممند ارائه کند این فقه نمیتواند تمدن ساز باشد.
🌿🌿🌿
✅ ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی
🔸 وی در ادامه درباره ظرفیتهای فقه شیعه برای تمدن اسلامی بیان داشت: دو ظرفیت ویژه را فقه موجود ما دارد که با تأکید بر این دو ظرفیت میتوان امید داشت که از فقه تمدن استخراج شود که نخستین ظرفیت، ظرفیت توراثی و میراثی است که در این راستا نیاز است که نسبت این ظرفیت با تمدن تبیین شود.
🔸 این محقق و پژوهشگر حوزوی خاطرنشان کرد: همه تمدنها پیچیده هستند و ما تمدن بسیط نداریم؛ تمدن وضع پیچیده فرهنگ است بدین معنا که فرهنگ وقتی غلیان پیدا میکند و باور و در عین حال تکامل پیدا میکند زایش تمدنی دارد و لذا همه تمدنها پیچیده هستند.
🔸 رئیس موسسه فتوح اندیشه افزود: در این وضعیتهای پیچیده ظاهر و بطن وجود دارد و کثرت الحیل است و برای همین امر سناریوهای متعدد نیاز است تا یک پروژه را بتوان کلید زد و فقط با تک سناریو نمیتوان شروع کرد.
🔸 حجت الاسلام رهدار ابراز کرد: اگر منبع دانشی و معرفتی که برای این مهندسی در اختیار میگیرید به گونهای باشد که امکان استخراج سناریوهای متعدد از آن وجود نداشته باشد به نتیجه نمی رسید.
🔸 وی بیان داشت: این منبع زایش است و متکثر ندارد و تک ورژنی است و یک محصول از آن بیرون میآید که این منبع پیشاپیش حدس زده میشود که نمیتواند کثرتهای تمدنی را برای همه کثرتهای تمدنی نسخه داشته باشد.
🔸 عضو هیأت علمی دانشکده باقر العلوم (ع) ادامه داد: از آنجا که تمدنها پیچیده هستند لذا معرفتها و پایگاههای معرفتی که برای مهندسی این پایگاهها به کار گرفته شده است باید پیچیده باشد و اگر فقه بخواهد زایش تمدنی داشته باشد نیاز به پیچیدگی دارد و فقه بسیط و فقهی که فقط نسخههای تک ورژنی از آن بیرون میآید، نمیتواند مهندس تمدن باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
- سالروز صدور پیام منشور روحانیت.pdf
123.1K
متن کامل #منشور_روحانیت
#امام_خمینی ره
🔆طلاب برای اینکه با اصل روحانیت اشنا شوند و متوجه بشوند کدام اسلام واقعی و کدام قلابی ست و اسلام ناب محمدی را بشناسید حتما و حتما این منشور را بخوانید.
@salmanraoofi
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اختصاصی #بیداری_ملت
✡وقتی خط رسانهای یهود در صدا و سیما دنبال میشود!
برنامه #عصرجدید علیخانی، کپی محتوایی و فرمی برنامه America's got talent
به کجا چنین شتابان!؟
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
4_5767215521665646694.pdf
417.3K
✅مأخذشناسی بیانات امام خامنه ای پیرامون فقه حکومتی
🔴قابل توجه طلاب و دانشجویان علاقه مند به موضوع فقه حکومتی:
برای اولین بار مأخذ شناسی بیانات مقام معظم رهبری در موضوع فقه حکومتی
♻️ به گفتمان فقه دولت سازی اسلامی بپیوندید👇
🇮🇷 @feqhedolat
تریبون آزاد.m4a
5.18M
🔆صحبتهای تریبون آزاد
🔆سرخط صحبتها
۱ تشکر از آیت الله اعرافی برای ایجاد تریبون
۲ لزوم بازکردن فضای تدریس و جایگاه سازی برای تدریسهای جدید نخبگان و فضاهای لازم دیگر تبلیغی و ...
۳ لزوم شناسایی نخبگان حوزوی
۴ لزوم سهم خواهی و استقرار نخبگان توسط مرکز مدیریت در مراکز راهبردی
۵ لزوم چهره سازی از نخبگان حوزوی در سیما
۶ انتقاد از شورای عالی در جلوگیری از تحولات حوزوی
۷ درخواست انتخابات برای اعضای شورای عالی
۸ لزوم بازکردن فضا در حوزه برای کنترل فضای طلاب و حفظ احترام به بزرگان
۹ لزوم انتقاد پذیری بزرگان حوزه
۱۳۹۷/۱۲/۶
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥رهبر انقلاب: مدیران کشور بیحوصلگی و ناامیدی را از خود دور کنند
💠 حضرت آیتالله خامنهای صبح یکشنبه (۱۳۹۷/۱۲/۵) در ابتدای جلسهی درس خارج فقه، به شرح حدیثی از حضرت امام صادق علیهالسلام دربارهی «عاقبتاندیشی در امور و لزوم نشاط در کارها» پرداختند.
🔹ایشان در جریان سخنانشان با استناد به این روایت به مسئولان توصیه کردند «بیحوصلگی» و «ناامیدی» را از خود دور کنند و بدانند انقلاب اسلامی بهپیش خواهد رفت.
@Farsna
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
✅ باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم. ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی و تدوین قانون اساسی این کار را کردیم.
ادامه گفتار👇👇👇
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله محمدمهدی میرباقری در گفتار زیر با طرح پرسشی مبنی بر اینکه در مواجهه با تمدن غرب، کدام استراتژی را باید دنبال کنیم؟ چهار محور انزوا (کنارهگیری از مدرنیته)؛ مدرنیزاسیون (پذیرشِ کامل مدرنیته)؛ مدرنیته اسلامی (ترکیبِ اسلام و مدرنیته) و تمدن اسلامی (انحلال مدرنیته در تمدن نوین) را مورد بررسی قرا می دهد. متن این گفتار را در ادامه می خوانید؛
❇ «سؤال این است که استراتژیِ انقلاب اسلامی درمقابلِ تمدّن غرب چه باید باشد؟ با این مدنیت مدرن که پیش روی ماست چه باید کرد؟
🔹 جوابهای متفاوتی به این پرسش داده شده است و رویکردهای مختلفی شکل گرفته است.
1⃣ ۱- رویکرد اول این است که ما باید بهطورکلی از این تمدن تبرّی بجوییم و سعی کنیم به هیچ وجه آلودهٔ به آن نشویم و انزوای کامل پیدا کنیم. این یک مدل است که طبیعتاً نمیتواند نسخهٔ اجتماعی باشد و نسخهٔ مقابلهٔ با آن دستگاه نیست. یعنی، اینکه آدم منزوی بشود و بهصورت همان زندگی کاملاً سنتیِ قدیم زندگی کند و از مظاهر تمدنی هم مطلقاً استفاده نکند، تقریباً نشدنی است؛ اگر هم بشود، یک الگوی عمومی نیست و برخورد فعال با واقعه نیست. نمونهاش مدلِ مقلدهای مرحوم میرزا صادق تبریزی است.
2⃣ ۲- رویکرد دوم این است که تمدّن غرب کلاً پدیدهٔ خیلی خوبی است و ما باید آن را بپذیریم و خودمان را با آن تطبیق دهیم، و حَتّی فرهنگ دینی و سنن مذهبی خودمان را به نفع آن تغییر دهیم. این پاسخِ روشنفکرهای سکولار است که تمامیتِ اندیشهٔ غربی را قبول کردهاند و معتقد به تمدّن غرب با همه لایههای آن هستند؛ یعنی از لایههای ایدئولوژیک تا فلسفی و تا لایههای علمی و صنعتی و ساختارهای اجتماعیِ آن را به رسمیت میشناسند؛ میگویند ما باید تمامیت این تمدّن را بپذیریم؛ نمیشود اقتصادش را پذیرفت ولی ایدئولوژی آن را نپذیرفت. اقتصادِ لیبرال با فرهنگِ لیبرال و با سیاستِ لیبرال هماهنگ است و اینها با لایههای عمیقترِ اندیشههای فلسفی و با لایههای عمیقتر ایدئولوژیکی یک مجموعه هستند؛ این مجموعه را بهتمامه باید بپذیریم و سعی کنیم که خودمان را با همهٔ لایههای آن وفق دهیم. من گاهی از این نظریه به «مدرنیزاسیون» و اصلاح تمام ابعاد حیات اجتماعی ازجمله قرائت دینی جامعه تعبیر میکنم؛ چون میگویند در چالش بین دینداری و دنیای مدرن ما باید قرائتِ دینی را در همهٔ عرصهها با دنیای مدرن وفق دهیم. که در دورهای سعی کردند این ادعا را در مقیاس منطق هم تئوریزه کنند. مثلاً نظریهٔ قبض و بسط میخواست پذیرش تمدّن غرب را در مقیاس منطق تئوریزه کند؛ این نظریه میگفت منطقاً معرفتی صحیح است که در دادوستدِ با علوم مدرن باشد؛ حَتّی میگفت معرفت دینی هم باید از علوم مدرن تبعیت کند. به عبارت دیگر، در تعاملِ درونیِ منظومهٔ معرفت، باید متغیر اصلیْ معرفتهای تجربی و علمی و عقلانی باشد و معرفت دینی تابع باشد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
📌 گفتاری از آیت الله #میر_باقری؛
✳ در مواجهه با تمدن #غرب، کدام #استراتژی را باید دنبال کنیم؟
🔅🔅🔅
3⃣ ۳- رویکرد سوّم که معمولاً حقیر آن را «مدرنیته اسلامی» یا اسلامی کردن مدرنیته تعبیر میکنم، میگوید لایهای از مدرنیته باید تغییر کند که آن اخلاق است؛ یعنی لایهٔ معنویت و اخلاق باید احیاء شود و به مناسباتِ دنیای مدرن ضمیمه گردد تا جامعهٔ اسلامی درست بشود. مدل آقای هاشمی همین بود و مدلِ برخی مسئولین کنونی هم همین است.
🔹 اما باید توجه کرد که مدرن شدن به این نیست که ما فقط محصولات مدرن را مصرف کنیم؛ باید انسانی که در این فضا زندگی میکند، انسان مدرن بشود؛ انسان مدرن کسی است که احساسش، عواطفش، عقلانیتش و مهارتهایش همه مدرن بشود؛ چون اصل مدرنیته روی دوش انسانهایی سوار است که مدرن شدهاند. لذا بهنظر من، تحول اساسی در دنیای مدرن، تحول انسانی است.
4⃣ ۴- رویکرد چهارم، رویکرد تمدّن اسلامی است؛ یعنی اگر «آرمانِ» ما عصر ظهور است، «افقِ» قابلدستیابیِ ما در قبل از ظهور، تمدنسازی اسلامی است.
🔹 این تمدّن چگونه ساخته میشود؟ رهبر معظم انقلاب میفرمایند اول باید انقلاب کنیم؛ این انقلاب، چون مبتنی بر یک ارزشها و دنبال تحقق یک ارزشهایی است، حتماً با جامعه جهانی درگیر خواهد شد. و این درگیری هم درگیریِ همهجانبهای است. در متن این درگیری باید شما به سمت تمدّن اسلامی حرکت کنید.
🔹 پس باید «انقلاب» کنیم و «نظام» بسازیم. این دو کار را انجام دادهایم. در ادامهٔ مسیر باید «دولت» بسازیم، و بعدش «جامعه» بسازیم و بعد «تمدّن» بسازیم. این پنج مرحلهای است که باید طی کنیم.
🔹 در این پنج گام باید با روش «استحاله» با تمدن مدرن مواجه شویم و تلاش کنیم تمدن مدرن را در تمدن اسلامی منحل کنیم (اقلاً در مقیاس منطقهای). ما در مرحلهٔ اصلِ انقلاب اسلامی این کار را کردیم. در مرحلهٔ تدوین قانون اساسی هم این کار را تجربه کردیم. در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی هم باید همین کار را بکنیم.»
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از Aminikhaah🇱🇧
💠 تقارن معنادار دو واقعه
🔶 امروز ، بشار اسد و رهبر انقلاب یکدیگر را به آغوش کشیدند. دکتر ظریف هم از دولت روحانی جدا شد.
بشار اسد تا مرز سقوط رفته بود و سوار هواپیما شده بود تا سوریه را برای همیشه ترک کند. رهبر انقلاب به او پیام دادند نصرت الهی با توست. نترس و مقاومت کن. جبهه عبری عربی همه کار برای سقوط اسد کرد و حالا او دست برتر سوریه است.
ظریف و تیم مذاکره کننده ، تذکارهای رهبری را وقعی ننهادند و خط قرمزهای او را یکی یکی رد کردند. همه ارکان نظام از او و مذاکرات حمایت کردند. حالا دولت روحانی فاجعه آمیزترین وضعیت ممکن را دارد.
با این فرمان که ظریف ، سال ۹۸ را در دولت ندید ، رییس سابقش ، ۱۴۰۰ را نخواهد دید.
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از سلمان
#فقه_نظام1
📌 حجت الاسلام #حاج_ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
✳ تک تک ساختارها و سازمانهای غربی را وقتی بررسی میکنید آخرش را که میبینید با هنجارهای مادی تناسب دارد و با هنجارهای الهی تناسب ندارد.
📝 به گزارش وسائل، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد #حاج_ابوالقاسم ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند ریاست پژوهشگاه فقه نظام در دوره تمدن سازی توحیدی و افول آمریکا فرمودند:
🔹 دوره ی نظام سازی توحیدی و افول امریکا است و نام و عنوان خوبی انتخاب شده از این جهت که ما روندی را که شاهد هستیم در معادلات جهانی اگر این روند را در یک نموداری قرار بدهیم خیلی خوب می توانیم تصدیق بکنیم که امپراطوری امریکا و قدرت امریکا رو به زوال است و روز به روز اقتدارش کاسته شده.
🔹 اگر زمانی در این کشور مشاهده می شد که رئیس جمهوری امریکا و رئیس جمهور شوروی و بریتانیای کبیر می امدند در تهران جلسه ای برگزار می کردند بدون اینکه حتی پادشاه ایران باخبر بشود و بعد هم که باخبر می شد و درخواست می کرد که ایشان هم در جلسه راه بدهند و راه نمی دادند این قصه برای سال هزار و سیصد و بیست است اگر اشتباه نکنم ،امروز اینقدر اقتدار نیرو های اسلامی زیاد شده و قدرت امریکا انقدر کاسته شده که دیگر برای ماندن در این منطقه میلیارد های دلار هزینه می کنند ولی باز نمی توانند خواسته ها خودشان را در این منطقه و در خیلی از نقاط دیگر جهان محقق بکنند.
🔸 خب در مجموعه ی مباحثی که در این دوره ارائه شده موضوعی که به ما واگذار شد بحث نسبت بین نظامات اسلام و غرب است.
🌿🌿🌿
ادامه گفتار👇👇👇
هدایت شده از سلمان
#فقه_نظام2
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✳ من برای اینکه این بحث را ان شاءالله ببریم جلو یک فهرستی از مباحثی که عرض خواهم کرد تقدیمتان می کنم.
🔸 اولا در بخش اول راجع به کلیات بحث ،مفردات و ضرورت بحث و روش شناسی بحث نکاتی را عرض می کنم و در ادامه هم راجع به ویژگی های نظام اجتماعی ،حالا چه نظام اجتماعی اسلامی و چه نظام اجتماعی غربی نکاتی را عرض می کنم و در نهایت به نسبت بین نظامات اجتماعی اسلام و غرب خواهیم پرداخت.
✅ در بخش اول که راجع به معنای این واژه ها نکاتی را می خواهم عرض بکنم اول ببینیم نظام اصلا یعنی چه و وقتی می گوییم نسبت بین نظامات اسلام و غرب چه است مقصود ما از نظام چیست.
🔹 نظام تعاریف متعددی دارد و در لغت که مشخص است،نظام به یک مجموعه ی به هم پیوسته که دارای هدف واحد است و با خارج از این مجموعه هم تمایز و تفاوت اشکاری داردفاین معنای لغوی نظام است اما وقتی میگوییم نظام اجتماعی به طور کلی به ساختار ها و سازمان ها و نهاد ها و ارزش ها و راهبرد ها و مکاتبی که یک تمدن را می سازد نظام اجتماعی می گوییم.
🔸 حالا در یک تعریفی که بخواهم دقیق تر بگویم مجموعه ای منسجم از ارزش ها،راهبرد ها ،سازمان ها و ساختار های متناسب را به ان نظام می گوییم و لذا وقتی می گوییم نظام غربی منظور ما ان ارزش های حاکم بر تمدن غربی و به تبع ارزش ها ساختار ها و سازمان های پدید امده در دل تمدن غربی است که اینها باهم یک ارتباط بسیار تنگاتنگی دارد که ان شاء الله بیشتر عرض خواهم کرد.
🔸 در ذیل تعریف نظام چند واژه ی دیگر را هم باید تعریف بکنیم که گاهی وقتی گفته می شود نظام همه ی اینها مد نظر است ،یکی از ان واژه ها مکتب است.
✅ مکتب یعنی چه؟ما معتقدیم هر تمدنی در چهارچوب یک مکتب فکری شکل می گیرد.
🔸 مکتب را اینطور تعریف می کنند بعضی است اندیشمندان که مجموعه ای از هنجار های پذیرفته شده ی یک جامعه که بعضا به شکل قانون در می اید و گاهی به صورت پذیرفته شده توسط عموم مردم در قالب مکتب یاد می شود ولو به قانون هم در نیامده باشد ولذا مکتب را می شود اینطور تعریف کرد ،مجموعه ای از هنجار های پذیرفته شده توسط افراد یک جامعه که به این مکتب می گوییم.
🔸 از ویژگی های مکتب این است که کاملا انتزاعی است و عینیت خارجی ندارد.
🔸 مکتب در فضای بین الاذهانی شکل می گیرد مثلا وقتی می گوییم مکتب سیاسی غرب یعنی در ذهن ها ان هنجار ها و ارزش هایی که این ارزش ها بر ساختار سیاسی حاکم است چه چیز هایی است.
🔸 مثلا فرض بفرمایید مردم سالاری و ازادی ،اینها اجزاء تشکیل دهنده ی مکتب سیاسی حاکم بر تمدن غرب است مثلا فرض کنید مکتب تعلیم و تربیت غرب مبتنی بر چه شاخص هایی است و چه هنجار هایی کنار هم قرار می گیرد و مکتب تعلیم و تربیت غرب را می سازد و مکتب اقتصادی انها چیست؟
🔹 اصالت سود مثلا،اصالت سرمایه،ملکیت شخصی یا ملکیت دولتی یا ملکیت عمومی.
این مجموع هی ارزش ها و هنجار ها که این ارزش ها که اگر بخواهیم در زبان فقه اینها را تدوین بکنیم در قالب احکام فقهی ،حالا چه واجبات ،چه مستحبات ،حالا احکام فقهی باز چه احکام تکلیفی و چه احکام وضعی و چه لوازم و ملزوماتی دارد.
این ها می تواند یک مکتب باشد که از حوزه ی اسلام برخواسته.
🔸 پس بنابر این مکتب عبارت است از مجموعه ای از هنجار های پذیرفته شده توسط یک جامعه.
✅ قانون چیست؟
قانون همین ارزش های پذیرفته شده است که توسط دولت ها به رسمیت می رسد و در مجاری مشخصی تصویب می شود و می شود قانون.
پس قانون همان مکتب حاکم بر یک نظام اجتماعی است که در یک روند خاصی تبدیل به یک مصوبه می شود ولازم الاجرا می شود.
خب این راجع به مکتب و قانون.
ما یک چیز دیگری هم داریم که باز تشکیل دهنده ی نظام اجتماعی است و به ان می گوییم سازمان.
✅ سازمان یعنی چه؟
اگر این مکتب تبدیل به قانون شد و این قانون عینیت خارجی پیدا کرد ان عینیت یافته ی خارجی قانون را سازمان می گویند.
سازمان یعنی یک نهادی که در چهارچوب یک مکتبی و با رعایت یک سلسله قوانین و به دنبال تصویب یک سلسله قوانین شکل گرفته.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
هدایت شده از سلمان
#فقه_نظام3
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✅ برای چه این سازمان شکل می گیرد؟
برای تحقق ان ارزش ها و هنجار هایی که در مکتب پذیرفته شده است.
حالا خود سازمان هم باز ساختاری دارد که ساختار ،ساختار درونی یک سازمان می تواند باشد مثلا اگر بخواهم در قالب یک مثال این کلمات را توضیح بدهم ما در جمهوری اسلامی مکتب سیاسی مان مکتب حکومت الله است و حاکمیت دین است و مردم سالاری دینی است.
این مکتب می اید یک قانونی را پیشنهاد می کند و این قانون به تصویب می رسد که به ان قانون اساسی می گوییم.
🔹 قانون اساسی ما برخواسته از مکتب سیاسی اسلام است.
این قانون اساسی زمینه می شود برای پدیدار شدن سازمان های متناسب با این قانون و این مکتب مثل قوای سه گانه و مثل مجلس شورای اسلامی و مثل شورای نگهبان و مثل قوه ی قضائیه و مثل قوه ی مجریه و نها های زیر مجموعه اش و این سازمان ها باز یک ساختار هایی دارند مثلا مجلس شورای اسلامی که یک سازمان برخواسته از قوانی نشات گرفته از مکتب سیاسی اسلامی است یک ساختاری دارد د درون خودش که مثلا فرض بفرمایید نمایندگان منتخب شهر ها هستند یا منتخب استان ها هستند به تعداد جمعیت انیها می ایند دور هم جمع می شوند و رای گیری به چه صورت است ،موافق ،مخالف و اکثریت و اقلیت ،این همان ساختار درون سازمان است.
🔹 اگر بخواهیم تفاوت بین مکتب و سازمان را بیان بکنیم این مطلب یک مقدار واضح تر می کند این مفردات و جزئیات بحث را ،مکتب جنبه ی ذهنی دارد به قول غربی ها سابجکتیو است و سازمان جنبه ی عینی دارد و حقیقی است ویک واقعیت خارجی است که این سازمان ها تبلور یافته ی مکتب ها و قوانین هستند.
خب این یک مقدار درباره ی مفردات بحث.
وقتی می گوییم نظام مقصود ما از نظام مجموعه ای است که شامل همه ی اینها می شود ،مکتب و ان سازمان برخواسته از مکتب و قانون متناسب با ان مکتب ، ساختار های متناسب با ان سازمان و ان قانون و ان مکتب ، این می شود یک نظام.
✅ نکته ی دوم
اسلام و غرب بحث ما نظامات اسلام و غرب است ،اینکه چه نسبتی بین اینها است.
🔹 منظور ما از اسلام روشن است،ایینی است که برخواسته ی از قران کریم و احادیث البته با قرائت اهل بیت علیه السلام ولذا ما وقتی میخواهیم مقایسه بکنیم نسبت را بین نظام برخواسته ی از اسلام به قرائت اهل بیت از یک طرف با غرب که ان را هم باید توضیح بدهم مقایسه می کنیم.
🔹 مقصود ما از غرب هم غرب جغرافیایی صرفا نیست ،منظور ما از غرب ان تمدنی است که نظامات اجتماعی این تمدن برخواسته ی از تفکر مادی گرایی است که البته ممکن است این در شرق جغرافیایی محقق شده باشد حالا اینکه کلمه ی غرب چرا به کار می رود برای خاطر اینکه غرب جغرافیایی در اوضاع امروز جهان پیشتاز در تمدن مادی گرایی است ولذا کلمه ی غرب گفته می شود وگرنه وقتی ما می خواهیم مقایسه بکنیم فرقی نمی کند که امریکا باشد یا ژاپن باشد ،تفاوتی بین این دو نیست.
هر نظام اجتماعی که برخواسته از تمدن مادی گرایی باشد و ارزش های مادی گرایی باشد از نگاه ما یک نظام غربی است.
✅ خب این بحث ضرورتش از چه جهت است؟
ببینید ضرورت این بحث بسیار بالا است از این جهت است که اگر ما نسبت بین نظا اجتماعی اسلامی و نظام اجتماعی غربی را درست نفهمیم ممکن است در مسیر تمدن اسلامی دچار اشتباه فاحش بشویم که این اشتباه را مرتکب شدند در طول چهل سال گذشته.
ان اشتباه فاحش این است که اگر ما فکر کردیم مثلا نسبت بین نظامات اجتماعی غرب و نظام اجتماعی اسلام مثلا نسبت بین یک نظام ناقص و کامل است.
حالا اگر بخواهیم به نسب اربعه با زبان طلبگی حرف بزنیم مثلا عام و خاص مطلق است .
مثلا هرچه که در نظام اسلامی است در انجا است با چیز های بیشتری یعنی نظم اسلامی یک خورده بیشتراز نظام غربی دارد و ما همان ها را بیاوریم و چیز هایی به ان اضافه بکنیم و قیودی بزنیم مثلا مطلق و مقید است،تلقی بعضی این است .
🔹 می گویند ما همانی که در غرب است را برمی داریم می اوریم کپی سازی می کنیم در کشورمان و یک مقدار اصلاحاتی به ان اعمال می کنیم، خب این متاثر از این نگاه است که نسبت بین نظام اسلامی و نظام غربی را مطلق و مقید می بیند یا مثلا ناقص و کامل می بیند اما یک نگاه دیگری است که نسبت بین این دو نظام را تباین می بیند و می گوید اصلا هیچ نسبتب بین این دو نیست و صفر تا صدشان با هم ناسازگار است.
اگر این نگاه درست باشدانوقت ما نمی توانیم ایده ی ژاپن اسلامی را به رسمیت بشناسیم.
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇
هدایت شده از سلمان
#فقه_نظام4
📌 حجت الاسلام حاج ابوالقاسم:
✅ ساختارهای غربی با هنجارهای الهی تناسب ندارند
🔅🔅🔅
✳ ان نگاه اول می گوید ما همین پیشرفت هایی که در غرب است همین را می اوریم در کشورمان ، طبیعتا برای اینکه این اتفاق بیفتد باید جوان ها و نخبگانمان بروند در غرب تحصیل بکنند و از انها باید بگیرند که چه باید کرد ،چه در عرصه ی فنی و چه در عرصه ی علوم انسانی همه ی انچه که در غرب است را خوب یاد بگیرند و بیاوند بی کم و کاست در کشور اجرا بکنند و فقط یک مقدار مراقبت می کنیم که افاتش نیاید مثلا شهر بازی که در غرب است همان را می اوریم و بعد یک گوشه ی ان هم یک نمازخانه می گذاریم.
🔹 فلذا اگر سوال کنیم که تفاوت شهربازی ما با غرب چیست می گویند ما نمازخانه داریم و انها ندارند.
🔹 همان فروشگاه غربی را می اوریم و یک نمازخانه به ان اضافه می کنیم مثلا طبقه ی منفی سه کنار توالت ها یک اتاق می گذاریم و نمازخانه می کنیم و بعد می گوییم فروشگاه اسلامی وکه تفاوتش با فروشگاه غربی این است که این نماز خانه دارد و ان ندارد.
🔹 موقع اذان هم اذان پخش می کنیم و انها اذان پخش نمی کنند و در اجناس هم هرچیزی را اجازه نمی دهیم بفروشند ،انجا مشروبات می فروشند و اینجا ما مشروب نمی گذاریم بفروشند و به فروشندگانمان هم می گوییم حجاب اسلامی داشته باشند.
🔹 اما اگر شما اثبات کردید که اصلا این ساختاری که مشاهده می کنید که بخشی از سازمان اقتصادی غرب است طبق همان تعریفی که گفتم ،این مراکز اقتصادی ساختار هایی است که در دل سازمان اقتصادی غرب شکل گرفته و اثبات کردی ان سازمان متناسب با مکتب غرب شکل گرفته انوقت خواهی دید که اساسا این فروشگاه قابل انفکاک از ان ریشه نیست و هر کاری بکنید ان مکتب را حاکم می کنید و دیگر نمی توانی بگویید که من همان را می اورم و یک مقدار اصلاحش می کنم ولذا نسبت بین نظامات اجتماعی اسلام و غرب بسیار مهم است و باید بتوانیم این نسبت را تجزیه و تحلیل بکنیم و ادله را بیاوریم و ببینیم باهم قابل جمع هستند یا نه؟ ناقص و کامل هستند؟ عام و خاص مطلق هستند یا من وجه؟ متباین هستند؟ که من معتقدم اینها هیچ نسبتی با هم ندارند و کاملا از هم مجزا هستند.
✅ در روش شناسی بحث به این نکته بایداشاره بکنم که این بحث چطور بحثی است و اصلا ما به عنوان یک طلبه و به عنوان یک شخص حوزوی که حالا نهایت اطلاعاتش در حوزه ی قران و حدیث است در این زمینه باید ورود بکنیم یا نه و اصلا بهخ ما چه ربطی دارد که در این باره حرف بزنیم؟
جواب این است که بالاخره ما اگر به دنبال ساخت تمدن اسلامی هستیم و به د نبال ساخت نظام اجتماعی مبتنی بر دین هستیم باید نظام اجتماعی را بشناسیم ،حالا چرا باید این را بشناسیم؟
برای اینکه اقامه یدین از ما خواسته شده است.
🔹 اقامه ی دین یعنی زمینه سازی برای تحقق دین ،زمینه سازی برای تحقق دین بعنب فراهم کردن بستر هایی که در این بستر ها رااسان تر محقق می شود.
یک کسی یک ادعایی کرده است که نظام های غربی نه تنها زمینه ساز تححقق دین نیست بلکه زمینه ساز از بین رفتن ارزش های دین است و نظام های غربی اگر در جامعه ی اسلامی حاکم شد ارزش های دینی یکی پس از دیگری ذبح می شود ، ادعا کرده یک کسی ،ما به عنوان کسی که متکفل اقامه ی دین هستیم مخاطب قرانیم دیگر و قران می گوید اقیموا الدین ،خب باید ببینیم دین در چه بستری راحت تر تحقق پیدا می کند و ایا می شود در بستر نظام های اجتماعی غربی می شود دین را محقق کرد یا نمی شود و اگر نمی شود پس باید دنبال نظامات اجتماعی متفاوت باشیم.
✅ چه کسی باید این را تبیین بکند و درباره ی ان اظهار نظر بکند که نظام های اجتماعی غربی زمینه برای تحقق احکام الله است یا نیست؟
کسی که نظام اجتماعی غرب را بشناسد و نظام اجتماعی برخواسته از دین را بشناسد و نسبت اینها را بداند.
اگر اقامه ی دین وظیفه ی ما است شناخت ان بستر لازم هم وظیفه ی ما است و اگر ان بستر لازم را نشناسیم صرفا به تبلیغ دین اکتفا بکنیم موفق به اقامه ی دین نخواهیم شد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه 👇👇👇