107- فصل التاسع - و لو جاز لنا أن نرتاب في ارتباط غايات الأفعال-Segment 1.mp3
3.56M
🔆بیانات مهم #استاد_امینی_نژاد پیرامون #امتداد_اجتماعی_فلسفه
🔆نقش فلسفه در #تمدن_اسلامی
🔆غفلت از امتداد اجتماعی #فلسفه به لحاظ تاریخی
🔆 تولید #حکمت_عملی
🔆علت غایی و نقش آن در #علوم_انسانی
نقش غایت در رفتار انسان
🔆بازگشت علوم به انسان در قالب تکنولوژی و فناوری
@khaneTolab
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اگر یکی از بزرگواران بتواند تبادلات کانال را به عهده بگیرد کمک بزرگی به کانال بحوث خواهد بود
افرادی که می توانند شبها ساعت ده بنر تبادل را بگذارند
و صبحها ساعت نه یا ده بردارند
و مایل به کمک هستند
لطفا به @srsr1359
پیام بدهند
متشکر
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
به مناسبت ذکر #آیت_الله_خویی ره در بیانات #رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله نکات زیر از #آیت_الله_العظمی_شبیری درباره ایشان خواندنی است
🔆شخصیت علمی مرحوم #آیت_الله_خویی ره
🔻ایشان چند امتیاز غیر قابل انکار دارند: یکی از امتیازات ایشان ذکاء و سرعت انتقال فوق العاده ایشان بود. فردی به آقای بهشتی (که اهل فضل و تقوا بود و در جلسات استفتاء آقای خویی شرکت میکرد و از نظر حوزههای علمیه صلاحیت مرجعیت بعد از آقای خویی را داشت) گفت: آیا شما از جلسات استفتاء ایشان استفاده میکنید؟ ایشان در جواب فرمودند: «بنده از ذکاء ایشان استفاده میکنم. هیچ مسئله مشکلی نیست مگر اینکه ایشان با تأمّل اندکی پاسخ میدهند».
🔻امتیاز دیگر، حافظه فوق العاده ایشان بود. ایشان در سن نود تا صد سالگی قرآن را حفظ میکرد، در حالی که در آن سنین چیزی به یاد نمیماند.
🔻امتیاز دیگر ایشان، فکر قوی ایشان بود. بیان ایشان بسیار خوب بود و در نوارهایی که از ایشان ضبط شده، گویا ایشان از روی کتاب قرائت مینمایند. قلم ایشان بسیار روشن و بدون ابهام است که ذهن انسان را مشوّش نمیسازد.
در این پنجاه سال اخیر، کمتر فردی وجود دارد که در نجف از درس ایشان استفاده نکرده باشد. شنیدم که آقای شیخ محمدرضا آل یاسین به ایشان گفته بودند: «این طلبههایی که به نجف میآیند به سبب درس شما میآیند».
بنده از آقای سید عبد الکریم اردبیلی شنیدم که از طرف عربها مبلغی را به عنوان وجوهات به آقای شیخ محمدرضا آل یاسین میدهند (چرا که ایشان مرجع تقلید عربها بوده است) ایشان هم آن مبلغ را به آقای خویی فرستادند تا به شاگردان بدهند؛ زیرا آقای خویی در آن زمان تنها مرجعیت علمی داشتهاند نه مرجعیت تقلیدی، و طلبهها تنها برای استفاده علمی به درس ایشان میرفتهاند. در واقع آقای آل یاسین آن پول را به دو جهت به ایشان میدهد، یکی اینکه آقای خویی را ترویج کنند و دیگر اینکه آن پولها به مصرف صحیح خودش (طلبههای درسخوان) برسد. آقای خویی بعد از آنکه آن مبلغ را گرفته بودند، آن را از طرف آقای آل یاسین تقسیم نمودند.
آقای سید عبد العزیز طباطبایی مطلبی را از مرحوم آقای سید محمد روحانی نقل میکرد. آقای سید محمد روحانی در کفایه تخصّص و مهارت داشت و در کفایه بسیار زحمت کشیده بود. ایشان میگوید: شبی به منزل آقای خویی رفتم. آقای خویی مطلبی را از کفایه سوال کرد، اما من نتوانستم مراد صاحب کفایه را بفهمم. آقای خویی نوشتهای نشان داد که آن مسئله را حل کرده بود. آقای خویی فرمودند: ما بیماری داشتیم، و قرار بر این بود که به نوبت از او پرستاری کنیم. نوبت که به من رسید، دیدم که به درس و بحث فردا نمیرسم، لذا برای آنکه وقت ما لغو نشود، کفایه را باز کردم و این قسمت از آن را تبیین کردم.
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
@zobdatolfavaed
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
باسمه تعالی
بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا ۲۰۰ جلسه درسی داشته اند اگر ۳۰۰ جلسه درس نداشته اند
در حالیکه در قم حداکثر سالی ۱۱۰ جلسه درسی برقرار است
بنابراین درس آیت الله خویی به سالهای درسی قم اقلا حدود ۱۲ سال می شود اگر ۱۶ سال نشود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۱۴
@salmanraoofi
🔆پذیرش سطح سه مطالعات اسلامی زنان
🔆مرکز تحقیقات زن و خانواده در نظر دارد در سال تحصیلی 99-1398 اقدام به برگزاری سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان نماید.
🔆مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده در همین رابطه ابراز داشت: فرصت ثبتنام در این رشته از تاریخ 7 اسفند تا تاریخ 25 اسفند ماه 1398 می باشد و متقاضیان میتوانند از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به آدرس http://paziresh.whc.ir ثبتنام کنند.
🔆حجتالاسلام والمسلمین نادری خاطرنشان کرد: امکان خرید کارت و ثبتنام از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و همچنین در مدارس علمیه از طریق سامانه پذیرش در بازه زمانی تعیین شده- وجود خواهد داشت.
🔆ایشان آموزش در محیط پژوهشی، استفاده از ظرفیت اساتید برتر مطالعات جنسیت و خانواده و برگزاری کارگاههای مهارتی آموزشی و پژوهشی، اردوهای علمی، میز پژوهشی، نشستهای علمی، مشاورههای تخصصی و نیز اولویت پذیرش در سطح چهار مرکز تحقیقات زن و خانواده را از مزایای این دوره برشمرد.
ایشان همچنین بیان داشتند که این دوره به صورت حضوری برگزار میشود و فارغالتحصیلان سطح2 حوزه و دارندگان مدرک کارشناسی مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع) و جامعه المصطفی العالمیه در رشتههای همسو با معدل 14 مجاز به ثبت نام در این مقطع تحصیلی هستند.
🔆فایل(PDF) دفترچه راهنمای پذیرش همراه جدول زمانبندی، فهرست مدارس و رشته محلها، از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت به آدرس http://paziresh.whc.ir قابل دریافت است.
📌 کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده در پیام رسان سروش
🆔 https://sapp.ir/womenrc
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
#حوزه_و_روحانیت
🔆حرفِ تازه بزنید!
حوزهی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانهی عظیم انسانی است؛ باید دایم تولید کند؛ باید کتاب تولید کند؛ آدم و عالم تولید کند؛ متدین تولید کند؛ فکر تولید کند و حرف تازهیی بزند. حرف تازه که تمام نشده است. بزرگان ما میگویند که هر وقت به قرآن مراجعه میکنیم و در آن تدبر میکنیم، حرفی مییابیم که قبلاً نیافته بودیم؛ خیلی خوب، این حرفِ تازه است. بعضیها نگویند که هرچه حرفِ تازه است، در دین است؛ دیگر چه حرف تازهیی میخواهید. بله، ما همان دین را درست نشناختیم! باید حرفهای تازهی دین را در بیاوریم؛ «یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت». اینطور نیست که همهی حرفهای دین همین چهار تا حرفی است که من و شما در منبرها یا در کتابهای علمی و تبلیغی و رسالهمان بیان کردهایم؛ نخیر، بیش از اینهاست؛ شما جلو بروید، خدا به شما حرف جدید خواهد داد.
۱۳۷۰/۱۱/۳۰
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
🔆مجموعه ۳ جلدی فوق به تازگی منتشر شده است و به خاطرات و اسناد مربوط به مرجع اعلای شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می پردازد.
🔆جلد اول «مقدمه، شرح زندگانی آیتالله بروجردی، خاطرات در آئینه مصاحبهها، مقالات و شنیدهها، خاطرات در آئینه مجلات و جرائد و تصاویر»
🔆جلد دوم خاطرات ایشان در کتب مختلف
🔆جلد سوم خدمات عمومی، اسناد، اجازات و استفتاءات و فهرست اعلام را در بر دارد.
🔆این مجموعه در ادامه کارهای دیگر نویسنده(آقای انصاریان) درباره مراجع و بزرگان است...
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده انقلابی مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم از بیتفاوتی مسئولان مختلف قم نسبت به رواج فساد و انقلابزدایی از شهر مقدس #قم
🔺 میخواهند همان بلایی که سر مشهد آوردند سر قم هم بیاورند!
🔺 به هر کس میگوییم به جای دیگر حواله میدهد!
🔺نه شهردار تکان می خورد ، نه استاندار تکان می خورد ، نه فرماندار تکان می خورد ، نه حتی نیروی انتظامی!
🔺اگر مسئولی در هر رده ای نتواند حق مسئولیت خودش را ادا کند ، در آن پست ماندن برای او حرام است...
🔺 آنچنان به خواب فرورفتهاند که با بمب اتم هم بیدار نمیشوند!
🔺رهبر انقلاب ما فرموده اند آن قدر آسیب ها را بگوئید و بگوئید و بگوئید تا گفتمان بشود و مشکل ان شاءالله حل بشود.
➕ شایان ذکر است منزل آیت الله توکل به علت نهی از منکر از سوی اوباش مورد حمله قرار گرفته است.
سخنرانی صبح جمعه در مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) پردیسان
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
صبح روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه طلاب، اساتید، مدیران و همسران طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در یک دیدار اختصاصی با مقام معظم رهبری دیدار نمودند.
در این دیدار ابتدا حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علیرضا صدر حسینی رییس محترم موسسه به بیان اهداف برنامه ها و فعالیت های موسسه پرداختند. سپس یکی از طلاب به نام اقای شهامت که از فرزندان شهداست به نمایندگی از طلاب موسسه نقاط قوت موسسه و دغدغه های طلاب را مطرح نمودند.
سپس مقام معظم رهبری سخنان ارزشمندی را بیان فرمودند. بخش هایی از فرمایشات معظم له را در ذیل ملاحظه می فرمایید:
جلسه بسیار خوب و بانشاط
مقام معظم رهبری جلسه را بسیار خوب و بانشاط توصیف و نسبت به گزارش حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صدر و نکات نماینده طلاب فرمودند:
هم فرمایشات آقای صدر فرمایشات مفیدی بود و سنجیده و حساب شده بود هم بیانات خیلی خوبی که این برادر عزیز، فرزند عزیز که از قول طلاب محترم بیان کردند فرمایشات خوبی بود.
نقش خانوادها در موفقیت طلاب
معظم له در مورد نقش خانواده طلاب در توفیقات ایشان نکات ارزشمندی بیان فرمودند. این نکات عبارتند از:
نقش همسران و خانواده ها در موفقیت های مردان خیلی زیاد است و ما به تجربه دریافتیم که اگر همسر انسان، همدل و همگام و هم هدف و همسنگر باشد ، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت.
لکن مسائل خانه و خانواده، همه اش مسائل عقلانی نیست یک مقدارش مسائل عاطفی و واقعی است. به خانواده ها باید برسید. همسر شما نیاز به حضور شما دارد. این مهم است. حضور به این معنا نیست که همه اش بروید خانه بنشینید آن هم دلزدگی ایجاد می کند. اما اینکه پیدا نباشید خوب نیست.
البته برهه ای از زندگی بنده به این شکل گذشته است؛ اوایل انقلاب وقتی بچه ها خواب بودند از خانه خارج می شدم شب هم وقتی برمیگشتم همه خواب بودند. منتها آن موقع به اصطلاح فرصت سرخاراندن نبود لکن شما در وضع عادی زندگی می کنید. به خانواده ها برسید.
خانواده ها هم باید اشتغال داشته باشند. بهترینش هم اشتغال علمی است همین دروس دینی و طلبگی خواهران، که شنیده ام اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.
انگیزه و هدف راه اندازی و فعالیت موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
مقام معظم رهبری در مورد اهداف و انگیزه راه اندازی و شروع به فعالیت موسسه عالی فقه و علوم اسلامی مطالب ارزشمندی فرمودند. این مطالب عبارتند از:
انگیزه
انگیزه کار به خاطر نگاه و توجه به اهمیت حوزه و ظرفیت های فراوان و بیشمارِ استفاده نشده از حوزه و اقتضاء نظام جمهوری اسلامی نسبت به استفاده از این ظرفیت هاست.
ضرورت پاسخگویی به نیازهای فقهی
همانطور که آقای صدر گفتند چنانچه نهادها برای مدیریت اسلامی بخواهند مراجعه کنند باید به حوزه مراجعه کنند. البته الان این اتفاق نمی افتد. برای نمونه یک روزی که بانک مرکزی پاکستان میخواست نظام بانکیشان را طراحی کند و بانک اسلامی درست کنند به علمای اسلام فراخوان دادند و مرحوم شهید صدر البنک اللاربوی را در پاسخ به آن نوشت و فرستاد حال آن کتاب چقدر جواب نهاد بانک را میدهد یک بحث دیگری است اما این یک نمونه درست از ارتباط نظام اسلامی و حوزه است که این نادر است و اگر غیر این چند مورد دیگر هم باشد یقینا به ده تا نمیرسد. در حالی که حوزه این توان را دارد. دقت نظر، عمق یابی، ژرف نگری جزو طبیعت کار حوزه است و الان با توجه به این مسائل این نیازها بیشتر شده است.
ما گفتیم از یک گوشه ای شروع کنیم
حوزه می تواند این کار را بکند که امروز با توجه به نیازها، انگیزه بیشتر شده و این بود که ما گفتیم از یک گوشه ای شروع کنیم. البته دیگران هم در موسسات خوب و مفید دارند کار می کنند ، این مجموعه هم هست و ما ادعایی نداریم. تحت اشراف هم معنایش این نیست که من نسبت به برنامه ها، دقت و اظهار نظر می کنم. به نحوی منتسب به ماست اما مربوط به خود آقایان است.
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
نقش بی بدیل فقه در اداره جامعه
مقام معظم رهبری در مورد نقش فقه در اداره جامعه ضمن اشاره به نقش ویژه فقه در مورد فلسفه نیز نکات ارزشمندی فرمودند. معظم له فرمودند:
یک طرف قضیه فرهنگ، دانش روز، ارتباطات گوناگون اجتماعی، سبک زندگی، تفکرات جدید که دائما صادر می شود در دنیا و تاثیرگذار در زندگی است که باید با اسلام و فکر اسلامی اداره شود که در جنبه عملی همان فقه اسلام است.
البته با فلسفه مخالف نیستم و تایید می کنم که چگونگی اش به برنامه ریزان برمی گردد نه اینکه فقط خوب بلکه لازم است اما آنچه زندگی ما را عملا اداره می کند، فقه ماست زیرا فلسفه اسلامی امتداد عملی در زندگی ما نداشته است در حالی که فلسفه های غربی خیلی کم محتواتر از فلسفه اسلامی اما امتداد عملیاتی دارند. مثلا اگر به هگل یا کانت و … معتقد باشی، در صحنه حکومت نظر دارید اما در فلسفه اسلامی ، اقتضاء دیدگاه ها در حکومت برای ما روشن نیست. نه اینکه نداشته باشد اما روی آن کار نشده است.
ظرفیت های بیشمار حوزه علمیه
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان ارزشمند خود به ظرفیت های بیشمار حوزه های علمیه اشاره کرده و فرمودند:
پس یک طرف نظام اسلامی است و یک طرف حوزه است حوزه علمیه ظرفیت های بیشماری دارد. این دقتهایی که در مباحث فقهی مشاهده می کنیم؛ در موضوعات کم اهمیت از نظر عملی و جایگاهش در احکام اسلامی اما دقتهایی می کنند که شگفت آور است. اینها در علمای ما وجود دارد و خیلی ظرفیت مهمی است. بنده یک مدتی بحث قصاص می کردم. نظرات حقوقدانان غربی را برایم می آوردند؛ تعمق های خوبی در کارهای آنها هست اما فاصله زیادی با دقتهای مثل صاحب جواهر یا آقای خویی داشت. اینها خیلی ظریف تر و دقیق ترند. این حوزه می تواند همه نیازهای جامعه اسلامی را براورده کند.
تاکید بر نقش هدایت گری استاد در روش تدریس طلبه محور
رهبر فرزانه انقلاب در مورد روش تدریس غیر القایی در دروس خارج فقه که در گزارش حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صدر به آن اشاره شد فرمودند:
این سبکی که در تدریس و تدرس ذکر کردند که طلبه مشارکت در پاسخ یابی میکند مفید و خوب است اما تسلط استاد نباید تحت الشعاع قرار بگیرد و استاد است که دارد هدایت میکند و کار میکند و گرنه اگر بحث را به ذهن ده طلبه بسپاریم معلوم نیست نتیجهای که به آن میرسند نتیجه درست و صحیحی باشد.
ضرورت کاهش زمان تدریس دوره اصول در مقطع خارج
مقام معظم ر هبری در مورد تدریس دوره اصول در مقطع خارج فرمودند:
درباره اصول که گفتند متوسطش ۱۵ سال است خبر خوبی نیست از نظر بنده و مایه تعجب است. اصول، لازم است . مرحوم آقای خویی فقیه اصولی بود. دوره اصولش شنیدم ۵ سال بود در حالی که ایشان یقینا از مباحث اصول کم نمیگذاشتند یا حذف نمیکردند بنابراین می شود اصول را در ۵ سال و ۶ سال خواند. متوسط که ۱۵ سال است یعنی تا ۲۰ سال هم دارد. به چه درد می خورد این مقدار؟ درباره اصول باید جمع و جورتر و مضیق تر عمل کرد.
تذکراتی به طلاب جوان
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تذکرات ارزشمندی را خطاب به طلاب جوان بیان فرمودند. بخشی از این فرمایشات عبارتند از:
استفاده از تجربیات
اما جوانها جوانی خودشان توجه داشته باشند. همه آنچه که شما می خواهید و احساس می کنید، مورد نیاز شما نیست. این را منتظر نباشید ۳۰ سال بگذرانید و بعد بفهمید. از تجربه کسانی که تجربه کرده اند استفاده کنید.
تبعیت از اساتید و مدیران
اینکه برای بصیرت سیاسی و تضارب آراء و… معلوم نیست کلیت داشته باشد. طلاب این مجموعه دنبال اساتیدشان حرکت کنند. یعنی به نظر اساتید و تشخیص اساتید اهمیت بدهند تا این مجموعه انتظام پیدا کند و پیش برود. اگر منتظم نبود پیش نمی رود.
ضرورت دقت و بررسی همه جوانب
هرچه کار با دقت و ملاحظه انجام بگیرد بهتر است و هر قدمی که میخواهیم برداریم بدانیم این قدم را کجا میخواهیم بگذاریم و جای پایمان محکم باشد بهتر است. بله کار مقدار بطئ پیدا میکند اما کار بطیئ و محکم بهتر از کار سریع و متزلزل است.
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
ضرورت طراحی گواهی تحصیل حوزوی
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود به ضرورت ارایه گواهی ها و اجازه های حوزوی به جای مدارک معادل دانشگاه پرداخته و می فرمایند:
نکته دیگر که من چندین سال است به مسئولین حوزه گفته ام و تا حالا نشده گویا سختشان است اینکه وقتی فردی جایی درس می خواند نیاز به مدرک و شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که این را با شهادتِ دانشگاهی مخلوط کردند. اول که خواستند بگویند دکترا. الان هم می گویند معادل دکترا ! شما مثلا بیایید بگویید ۳ سال اول این موسسه، اسمش چه است. برای مراحل بعدی هم همینطور. برایش یک اسمی مشخص کنید و موسسه شهادت دهد که فلانی به این حد رسیده است.
در نظام دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده است، زمان های قدیم سیکل اول و سیکل دوم بود. بعد دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس و دکترا شما بدون تقلید از آنها یا انطباق با آنها که مطلقا به نظرم این انطباق و معادل سازی درست نیست چون نوع کار آنها با کار ما متفاوت است. اما شما شهادت های خود را مشخص کنید. البته از قدیم چیزهایی داشته ایم ؛ اجازه اجتهاد از همین قبیل است. یا اجازه روایت حدیث و نقل حدیث می دادند و معمول بود. حالا متاسفانه ، واقعا متاسفانه نیست. الان آقایان احتیاط می کنند اجازه نمی دهند که تبعاتی نداشته باشد اما شما گواهی برای مراحل مختلف ایجاد کنید.
ضرورت انس با قرآن و احادیث
معظم له در بخش دیگری در مورد ضرورت انس با کتاب و سنت فرمودند:
در خصوص انس با قرآن و حدیث برای برنامه های درسی نمی دانم. چون آقایان زحمت کشیده اند و برنامه ریزی کرده اند و از کمرِ کار وارد نمی شوم اما تفسیر مهم است. حتی اگر در برنامه درسی تان نباشد، تفسیر مجمع البیان بسیار خوب و عالمانه است و مرحوم طبرسی ملّایی و تسلطِ خود را در جاهایی که نیاز بوده نشان داده است. انس با قرآن جداگانه و انس با تفسیر جداگانه ضروری است. برای حدیث هم احتیاج شماست. به رجال و علم حدیث و اینها نیاز دارید و علی القاعده در برنامه های شما هست.
جهت گیری انقلابی
حوزه انقلابی نکته دیگری بود که مقام معظم رهبری به آن به عنوان مهمترین نکته پرداخته و فرمودند:
نکته آخر اینکه جهت گیری انقلابی مراقب باشید مقهور هیچ کدام از این شاخصههای موسسه قرار نگیرد. طلبه ما استاد ما فاضل ما، مرجعِ ما اگر معتقد به این تحول عظیم یعنی انقلاب بود، به درد این کشور خواهد خورد؛ اگر نبود، به درد جمهوری اسلامی نمی خورد، من که می گویم حوزه انقلابی منظورم شعار دادن نیست. البته شعار هم گاهی لازم است من هم شعار می دهم اما اینکه می گویم حوزه انقلابی یعنی معتقد باشیم که این تحول (انقلاب) باید همچنان ادامه پیدا کند. تحول، متوقف شدنی نیست. یعنی هر روز کامل تر و بهتر و عمیق تر شود. باید معتقد باشیم. دشمنان را بشناسیم. دشمنان این حرکت تحولی را بشناسیم. وگرنه مغلوب سیاستهای دشمنان اسلام خواهد شد.
همه نگاه ها به جمهوری اسلامی
مقام معظم رهبری به نگاه جهان اسلام و ملتهای سرخورده از تمدن های مادی غربی و شرقی به انقلاب اسلامی ایران اشاره نموده و فرمودند:
امروز جهان اسلام نگاهش به مجموعه جمهوری اسلامی است. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و زندگی اسلامی خیلی زیاد است. ملتهایی که سرخورده شده اند از تمدنهای مادی غربی و شرقی اما مرجع و ستونی که به آن تکیه کنند ندارند. لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی است البته دشمنان نمی خواهد معلوم شود اما وجود دارد. الان در کشورهای عربی که سرانش به خون جمهوری اسلامی تشنه اند، اگر فرد یا اثری از جمهوری اسلامی به آنجا برود مردم استقبال می کنند. چشم همه به اینهاست. دنیای اسلام به حرکت انقلابی ما نیاز دارد. اینکه در داخل برخی افراد مواضعی دارند که مغایر با گرایش انقلاب است نه حتی ضد بلکه مغایر است، ضربه می زنند و خیانت می کنند.
توجهات معنوی
معنویت و توجه به نمازشب نکته پایانی فرمایشات مقام معظم رهبری بود. معظم له فرمودند:
و نکته آخر اینکه بدون توجهات معنوی، دعا، توسل، نماز شب و صحیفه سجادیه نمی شود. اگر بخواهد ارتباط قلبی اش با خدا را حفظ نکند نمی شود. مرحوم حاج آقا احمد آقا گفت امام شبها – که آن موقع امام حدود هشتاد و خرده ای عمر داشت- می گفت امام نیمه شب که گریه می کند دستمالهای معمولی برای اشکهای او کفایت نمی کند و از حوله استفاده می کند و خدا هم به او کمک کرد به خاطر همین معنویت و استغاثه. شماها جوانید دلهایتان پاک و پاکیزه است و خیلی خوب می توانید دلها را متوجه خدا بکنید. با دعا و توسلات انس داشته باشید. به خصوص نماز شب را توصیه می کنم تا آنجایی که می توانید و اگر نتوانستید قضایش را بخوانید و درک شود که به شما نورانیت می دهد و این نورانیت به شما در پیدا کردن راه کمک می کند.
@salmanraoofi