#فقه_نظام
✳
۶ خصوصیت #فقه_نظام
🔅🔅🔅
6⃣ ۶ خصوصیت فقه نظام
🔹 علی اکبر رشاد سپس عنوان کرد: ما نظام را با ۶ عنصر تعریف کردیم:
1⃣ دارای اجزاء بودن (یعنی چیزی که بسیط است را نمی توان گفت نظام)؛
2⃣ این اجزاء باید گوناگون و غیرتکراری باشند؛
3⃣ در عین مختلف بودن باید با هم سازگار نیز باشند؛
4⃣ علاوه بر سازگاری و تناسب باید با هم تفاعل نیز داشته باشند و مکمل هم باشند؛
5⃣ اگر نظامی مستقل قلمداد می شود باید با نظامات دیگر هم تفاوت پیدا کند و یک جایی از نظام دیگر جدا شود. یعنی وحدت در درون و تمایز با بیرون وجود داشته باشد. نظامات می توانند لایه لایه باشند و فقه نیز این گونه است. فقه مجموعه ای از نظام هاست و کل فقه یا کل دین یک ابرنظام و یک کلان نظام است؛
6⃣ این مجموعه اعضا باید غایتی را تأمین کنند.
فقه نظام یعنی فقه دارای این خصوصیات ۶ گانه. نظام با این خصوصیات بر شریعت صدق می کند.
🔹 وی خاطرنشان کرد: فقه نظام با فقه اجتماعی و فقه الاجتماع و فقه الحکومه فرق می کند. نمی خواهیم بگوییم فقه نظام فقه دارای هندسه و نظم است. این که مشخص است. ساختاری ساده هم داشته باشد مثل فقه موجود دارای نظم است اما لزوماً فقه نظام نیست. البته اگر فقه نظام و نظام مند شد لزوماً حکومتی می شود. فقه نظام عموماً به سمت عمومی سازی و جمع سازی شریعت می رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی سازی فقه است. فقهالنظام به سمت فردی سازی و شخصی سازی و عرفی سازی می رود. فقه می تواند فردی هم باشد ولی فقه نظام باشد. می توان با رویکرد فقه فردی هم حکومت را اداره کرد اما آن حکومت، حکومت مطلوب اسلامی نخواهد شد.
🔹 علی اکبر رشاد در انتها گفت: اول انقلاب هم کسانی می گفتند وقتی رساله داریم پس قانون اساسی نیاز نداریم. امام این را قبول نداشتند. جمعی از متخصصین دانشگاهی به همراه مرحوم آیت الله رضوانی قوانین بانک داری بدون ربا را طراحی کردند که وصله پینه ای است. جلساتی نیز در این باره در پژوهشگاه داشتیم و انتقادات مان را به این نوع طراحی نظام بانکی عرض کردیم.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸دیدار مدیران و طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با #رهبر_انقلاب
🔹این دیدار اختصاصی امروز با حضور پر شور و با نشاط طلاب و اساتید و مدیران موسسه در دفتر مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.
🔹در ابتدای این دیدار رییس مؤسسه ابتدا ضمن بیان برنامه ها و اهداف کلان موسسه، گزارش اجمالی از عملکرد موسسه از ابتدا تا کنون ارائه کرد.
♨️ مشروح این دیدار به زودی منتشر خواهد شد.
🆔 @rasanews_agency
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی
از دوست و فاضل گرامی جناب استاد مهرعلی که این متن را به بنده رساندند تشکر میکنم
🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحيم
امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است.
تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد.
۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد.
۲. درباره ضرورت فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و بايد به ان پرداخته شود.
۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان ۵ سال طول ميکشيد.
اصولي تر از محقق خويي کيست ؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم ميانداختند ؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است.
۴. با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير مجمع البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است.
۵. فرمودند : بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند.
۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد.
۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است.
۸. به دنبال اساتيد خود حرکت کنيد.
۹. بدون توسل نماز شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنويت ميشود . مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد قضاي ان را به جا اوريد .
۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه انقلابي بودن را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلاميست.
تلک عشرة کامله
و الحمد لله رب العالمين
محمد مظفري
۱۳ اسفند ۹۷
قم المقدسه
@salmanraoofi
#اطلاعیه_مهم
✅به اطلاع طلاب محترم می رساند در راستای خدمت رسانی به طلاب و خانواده روحانیون محترم،قرارداد دندانپزشکی با دو مرکز دندانپزشکی با #تخفیف_ویژه منعقد گردید.
#طلاب_محترم:
قم،45متری صدوق،نبش کوچه 18،دکتر نصیری
☎️02532909105
#خانواده_روحانیون:
قم،بلوار امین،رو به روی صدا و سیما،نبش کوچه 21،درمانگاه نگین
☎️02532926655
#نکته:همراه داشتن دفترچه بیمه ضروری می باشد.
➖معاونت سلامت و امور بیمه های مرکز قم
@serfan_jahate_ettela_t
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
#یادداشت_شما
🔆نقل خاطره ای به مناسبت فرمایشات اخیر حضرت آقا در جمع طلاب و اساتید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی:
وقتی می خواستم برای ادامه درس و بحثم مشرف شوم به قم، با حاج آقای خودمان(آیت الله سید علی شفیعی) که از شاگردان مرحوم خویی و مرحوم حکیم بوده اند گپ و گفتی درباره قم و درس و بحث داشتم.
ایشان با ناراحتی می گفتند امروز در قم به اسم آقای خویی و علمای نجف و به بهانه ملا شدن و... قریب به ۲۰ سال یک دوره اصول را طول میدهند و طلبه را در فقه بلاتکلیف میگذارند و از فقاهت عقب می اندازند، در حالی که ما خدمت آقای خویی طی پنج سال و نیم یک دوره کامل اصول می خواندیم بدون حذف هیچ مطلبی.
می گفتند یادم هست که اوایل دوره جدید بود و ما تازه شاگردهای آقای خویی بودیم، چند نفر از شاگردان نسل قبل ایشان(که ظاهرا از جمله آنها مرحوم بهسودی صاحب مصباح الاصول بوده اند) بعد درس آمدند و به ایشان گفتند در دوره جدید مطالب بیشتری در درس مطرح کنید تا ما هم که دوباره درس را نشسته ایم استفاده داشته باشیم، ایشان جواب دادند(نقل به مضمون) : دوباره بنشینید برای چه؟! اصول موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد برای فقه، بروید و در فقه کار کنید.
سیدمحمدمهدی شفیعی
@smmshafie
@salmanraoofi
107- فصل التاسع - و لو جاز لنا أن نرتاب في ارتباط غايات الأفعال-Segment 1.mp3
3.56M
🔆بیانات مهم #استاد_امینی_نژاد پیرامون #امتداد_اجتماعی_فلسفه
🔆نقش فلسفه در #تمدن_اسلامی
🔆غفلت از امتداد اجتماعی #فلسفه به لحاظ تاریخی
🔆 تولید #حکمت_عملی
🔆علت غایی و نقش آن در #علوم_انسانی
نقش غایت در رفتار انسان
🔆بازگشت علوم به انسان در قالب تکنولوژی و فناوری
@khaneTolab
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اگر یکی از بزرگواران بتواند تبادلات کانال را به عهده بگیرد کمک بزرگی به کانال بحوث خواهد بود
افرادی که می توانند شبها ساعت ده بنر تبادل را بگذارند
و صبحها ساعت نه یا ده بردارند
و مایل به کمک هستند
لطفا به @srsr1359
پیام بدهند
متشکر
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
به مناسبت ذکر #آیت_الله_خویی ره در بیانات #رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله نکات زیر از #آیت_الله_العظمی_شبیری درباره ایشان خواندنی است
🔆شخصیت علمی مرحوم #آیت_الله_خویی ره
🔻ایشان چند امتیاز غیر قابل انکار دارند: یکی از امتیازات ایشان ذکاء و سرعت انتقال فوق العاده ایشان بود. فردی به آقای بهشتی (که اهل فضل و تقوا بود و در جلسات استفتاء آقای خویی شرکت میکرد و از نظر حوزههای علمیه صلاحیت مرجعیت بعد از آقای خویی را داشت) گفت: آیا شما از جلسات استفتاء ایشان استفاده میکنید؟ ایشان در جواب فرمودند: «بنده از ذکاء ایشان استفاده میکنم. هیچ مسئله مشکلی نیست مگر اینکه ایشان با تأمّل اندکی پاسخ میدهند».
🔻امتیاز دیگر، حافظه فوق العاده ایشان بود. ایشان در سن نود تا صد سالگی قرآن را حفظ میکرد، در حالی که در آن سنین چیزی به یاد نمیماند.
🔻امتیاز دیگر ایشان، فکر قوی ایشان بود. بیان ایشان بسیار خوب بود و در نوارهایی که از ایشان ضبط شده، گویا ایشان از روی کتاب قرائت مینمایند. قلم ایشان بسیار روشن و بدون ابهام است که ذهن انسان را مشوّش نمیسازد.
در این پنجاه سال اخیر، کمتر فردی وجود دارد که در نجف از درس ایشان استفاده نکرده باشد. شنیدم که آقای شیخ محمدرضا آل یاسین به ایشان گفته بودند: «این طلبههایی که به نجف میآیند به سبب درس شما میآیند».
بنده از آقای سید عبد الکریم اردبیلی شنیدم که از طرف عربها مبلغی را به عنوان وجوهات به آقای شیخ محمدرضا آل یاسین میدهند (چرا که ایشان مرجع تقلید عربها بوده است) ایشان هم آن مبلغ را به آقای خویی فرستادند تا به شاگردان بدهند؛ زیرا آقای خویی در آن زمان تنها مرجعیت علمی داشتهاند نه مرجعیت تقلیدی، و طلبهها تنها برای استفاده علمی به درس ایشان میرفتهاند. در واقع آقای آل یاسین آن پول را به دو جهت به ایشان میدهد، یکی اینکه آقای خویی را ترویج کنند و دیگر اینکه آن پولها به مصرف صحیح خودش (طلبههای درسخوان) برسد. آقای خویی بعد از آنکه آن مبلغ را گرفته بودند، آن را از طرف آقای آل یاسین تقسیم نمودند.
آقای سید عبد العزیز طباطبایی مطلبی را از مرحوم آقای سید محمد روحانی نقل میکرد. آقای سید محمد روحانی در کفایه تخصّص و مهارت داشت و در کفایه بسیار زحمت کشیده بود. ایشان میگوید: شبی به منزل آقای خویی رفتم. آقای خویی مطلبی را از کفایه سوال کرد، اما من نتوانستم مراد صاحب کفایه را بفهمم. آقای خویی نوشتهای نشان داد که آن مسئله را حل کرده بود. آقای خویی فرمودند: ما بیماری داشتیم، و قرار بر این بود که به نوبت از او پرستاری کنیم. نوبت که به من رسید، دیدم که به درس و بحث فردا نمیرسم، لذا برای آنکه وقت ما لغو نشود، کفایه را باز کردم و این قسمت از آن را تبیین کردم.
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
@zobdatolfavaed
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
باسمه تعالی
بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا ۲۰۰ جلسه درسی داشته اند اگر ۳۰۰ جلسه درس نداشته اند
در حالیکه در قم حداکثر سالی ۱۱۰ جلسه درسی برقرار است
بنابراین درس آیت الله خویی به سالهای درسی قم اقلا حدود ۱۲ سال می شود اگر ۱۶ سال نشود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۱۴
@salmanraoofi
🔆پذیرش سطح سه مطالعات اسلامی زنان
🔆مرکز تحقیقات زن و خانواده در نظر دارد در سال تحصیلی 99-1398 اقدام به برگزاری سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان نماید.
🔆مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده در همین رابطه ابراز داشت: فرصت ثبتنام در این رشته از تاریخ 7 اسفند تا تاریخ 25 اسفند ماه 1398 می باشد و متقاضیان میتوانند از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به آدرس http://paziresh.whc.ir ثبتنام کنند.
🔆حجتالاسلام والمسلمین نادری خاطرنشان کرد: امکان خرید کارت و ثبتنام از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و همچنین در مدارس علمیه از طریق سامانه پذیرش در بازه زمانی تعیین شده- وجود خواهد داشت.
🔆ایشان آموزش در محیط پژوهشی، استفاده از ظرفیت اساتید برتر مطالعات جنسیت و خانواده و برگزاری کارگاههای مهارتی آموزشی و پژوهشی، اردوهای علمی، میز پژوهشی، نشستهای علمی، مشاورههای تخصصی و نیز اولویت پذیرش در سطح چهار مرکز تحقیقات زن و خانواده را از مزایای این دوره برشمرد.
ایشان همچنین بیان داشتند که این دوره به صورت حضوری برگزار میشود و فارغالتحصیلان سطح2 حوزه و دارندگان مدرک کارشناسی مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع) و جامعه المصطفی العالمیه در رشتههای همسو با معدل 14 مجاز به ثبت نام در این مقطع تحصیلی هستند.
🔆فایل(PDF) دفترچه راهنمای پذیرش همراه جدول زمانبندی، فهرست مدارس و رشته محلها، از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت به آدرس http://paziresh.whc.ir قابل دریافت است.
📌 کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده در پیام رسان سروش
🆔 https://sapp.ir/womenrc
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله
#حوزه_و_روحانیت
🔆حرفِ تازه بزنید!
حوزهی علمیه، یک دستگاه تولیدی و یک کارخانهی عظیم انسانی است؛ باید دایم تولید کند؛ باید کتاب تولید کند؛ آدم و عالم تولید کند؛ متدین تولید کند؛ فکر تولید کند و حرف تازهیی بزند. حرف تازه که تمام نشده است. بزرگان ما میگویند که هر وقت به قرآن مراجعه میکنیم و در آن تدبر میکنیم، حرفی مییابیم که قبلاً نیافته بودیم؛ خیلی خوب، این حرفِ تازه است. بعضیها نگویند که هرچه حرفِ تازه است، در دین است؛ دیگر چه حرف تازهیی میخواهید. بله، ما همان دین را درست نشناختیم! باید حرفهای تازهی دین را در بیاوریم؛ «یک عمر میتوان سخن از زلف یار گفت». اینطور نیست که همهی حرفهای دین همین چهار تا حرفی است که من و شما در منبرها یا در کتابهای علمی و تبلیغی و رسالهمان بیان کردهایم؛ نخیر، بیش از اینهاست؛ شما جلو بروید، خدا به شما حرف جدید خواهد داد.
۱۳۷۰/۱۱/۳۰
@salmanraoofi
#معرفی_کتاب
🔆مجموعه ۳ جلدی فوق به تازگی منتشر شده است و به خاطرات و اسناد مربوط به مرجع اعلای شیعه مرحوم آیت الله العظمی بروجردی می پردازد.
🔆جلد اول «مقدمه، شرح زندگانی آیتالله بروجردی، خاطرات در آئینه مصاحبهها، مقالات و شنیدهها، خاطرات در آئینه مجلات و جرائد و تصاویر»
🔆جلد دوم خاطرات ایشان در کتب مختلف
🔆جلد سوم خدمات عمومی، اسناد، اجازات و استفتاءات و فهرست اعلام را در بر دارد.
🔆این مجموعه در ادامه کارهای دیگر نویسنده(آقای انصاریان) درباره مراجع و بزرگان است...
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆انتقاد شدید آیت الله توکل، نماینده انقلابی مجلس خبرگان رهبری و استاد اخلاق حوزه علمیه قم از بیتفاوتی مسئولان مختلف قم نسبت به رواج فساد و انقلابزدایی از شهر مقدس #قم
🔺 میخواهند همان بلایی که سر مشهد آوردند سر قم هم بیاورند!
🔺 به هر کس میگوییم به جای دیگر حواله میدهد!
🔺نه شهردار تکان می خورد ، نه استاندار تکان می خورد ، نه فرماندار تکان می خورد ، نه حتی نیروی انتظامی!
🔺اگر مسئولی در هر رده ای نتواند حق مسئولیت خودش را ادا کند ، در آن پست ماندن برای او حرام است...
🔺 آنچنان به خواب فرورفتهاند که با بمب اتم هم بیدار نمیشوند!
🔺رهبر انقلاب ما فرموده اند آن قدر آسیب ها را بگوئید و بگوئید و بگوئید تا گفتمان بشود و مشکل ان شاءالله حل بشود.
➕ شایان ذکر است منزل آیت الله توکل به علت نهی از منکر از سوی اوباش مورد حمله قرار گرفته است.
سخنرانی صبح جمعه در مسجد حضرت زینب (سلام الله علیها) پردیسان
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
صبح روز دوشنبه ۱۳ اسفندماه طلاب، اساتید، مدیران و همسران طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی در یک دیدار اختصاصی با مقام معظم رهبری دیدار نمودند.
در این دیدار ابتدا حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید علیرضا صدر حسینی رییس محترم موسسه به بیان اهداف برنامه ها و فعالیت های موسسه پرداختند. سپس یکی از طلاب به نام اقای شهامت که از فرزندان شهداست به نمایندگی از طلاب موسسه نقاط قوت موسسه و دغدغه های طلاب را مطرح نمودند.
سپس مقام معظم رهبری سخنان ارزشمندی را بیان فرمودند. بخش هایی از فرمایشات معظم له را در ذیل ملاحظه می فرمایید:
جلسه بسیار خوب و بانشاط
مقام معظم رهبری جلسه را بسیار خوب و بانشاط توصیف و نسبت به گزارش حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صدر و نکات نماینده طلاب فرمودند:
هم فرمایشات آقای صدر فرمایشات مفیدی بود و سنجیده و حساب شده بود هم بیانات خیلی خوبی که این برادر عزیز، فرزند عزیز که از قول طلاب محترم بیان کردند فرمایشات خوبی بود.
نقش خانوادها در موفقیت طلاب
معظم له در مورد نقش خانواده طلاب در توفیقات ایشان نکات ارزشمندی بیان فرمودند. این نکات عبارتند از:
نقش همسران و خانواده ها در موفقیت های مردان خیلی زیاد است و ما به تجربه دریافتیم که اگر همسر انسان، همدل و همگام و هم هدف و همسنگر باشد ، پیشرفت خیلی سرعت خواهد گرفت.
لکن مسائل خانه و خانواده، همه اش مسائل عقلانی نیست یک مقدارش مسائل عاطفی و واقعی است. به خانواده ها باید برسید. همسر شما نیاز به حضور شما دارد. این مهم است. حضور به این معنا نیست که همه اش بروید خانه بنشینید آن هم دلزدگی ایجاد می کند. اما اینکه پیدا نباشید خوب نیست.
البته برهه ای از زندگی بنده به این شکل گذشته است؛ اوایل انقلاب وقتی بچه ها خواب بودند از خانه خارج می شدم شب هم وقتی برمیگشتم همه خواب بودند. منتها آن موقع به اصطلاح فرصت سرخاراندن نبود لکن شما در وضع عادی زندگی می کنید. به خانواده ها برسید.
خانواده ها هم باید اشتغال داشته باشند. بهترینش هم اشتغال علمی است همین دروس دینی و طلبگی خواهران، که شنیده ام اقدامات خوبی در این زمینه در حال انجام است.
انگیزه و هدف راه اندازی و فعالیت موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
مقام معظم رهبری در مورد اهداف و انگیزه راه اندازی و شروع به فعالیت موسسه عالی فقه و علوم اسلامی مطالب ارزشمندی فرمودند. این مطالب عبارتند از:
انگیزه
انگیزه کار به خاطر نگاه و توجه به اهمیت حوزه و ظرفیت های فراوان و بیشمارِ استفاده نشده از حوزه و اقتضاء نظام جمهوری اسلامی نسبت به استفاده از این ظرفیت هاست.
ضرورت پاسخگویی به نیازهای فقهی
همانطور که آقای صدر گفتند چنانچه نهادها برای مدیریت اسلامی بخواهند مراجعه کنند باید به حوزه مراجعه کنند. البته الان این اتفاق نمی افتد. برای نمونه یک روزی که بانک مرکزی پاکستان میخواست نظام بانکیشان را طراحی کند و بانک اسلامی درست کنند به علمای اسلام فراخوان دادند و مرحوم شهید صدر البنک اللاربوی را در پاسخ به آن نوشت و فرستاد حال آن کتاب چقدر جواب نهاد بانک را میدهد یک بحث دیگری است اما این یک نمونه درست از ارتباط نظام اسلامی و حوزه است که این نادر است و اگر غیر این چند مورد دیگر هم باشد یقینا به ده تا نمیرسد. در حالی که حوزه این توان را دارد. دقت نظر، عمق یابی، ژرف نگری جزو طبیعت کار حوزه است و الان با توجه به این مسائل این نیازها بیشتر شده است.
ما گفتیم از یک گوشه ای شروع کنیم
حوزه می تواند این کار را بکند که امروز با توجه به نیازها، انگیزه بیشتر شده و این بود که ما گفتیم از یک گوشه ای شروع کنیم. البته دیگران هم در موسسات خوب و مفید دارند کار می کنند ، این مجموعه هم هست و ما ادعایی نداریم. تحت اشراف هم معنایش این نیست که من نسبت به برنامه ها، دقت و اظهار نظر می کنم. به نحوی منتسب به ماست اما مربوط به خود آقایان است.
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
نقش بی بدیل فقه در اداره جامعه
مقام معظم رهبری در مورد نقش فقه در اداره جامعه ضمن اشاره به نقش ویژه فقه در مورد فلسفه نیز نکات ارزشمندی فرمودند. معظم له فرمودند:
یک طرف قضیه فرهنگ، دانش روز، ارتباطات گوناگون اجتماعی، سبک زندگی، تفکرات جدید که دائما صادر می شود در دنیا و تاثیرگذار در زندگی است که باید با اسلام و فکر اسلامی اداره شود که در جنبه عملی همان فقه اسلام است.
البته با فلسفه مخالف نیستم و تایید می کنم که چگونگی اش به برنامه ریزان برمی گردد نه اینکه فقط خوب بلکه لازم است اما آنچه زندگی ما را عملا اداره می کند، فقه ماست زیرا فلسفه اسلامی امتداد عملی در زندگی ما نداشته است در حالی که فلسفه های غربی خیلی کم محتواتر از فلسفه اسلامی اما امتداد عملیاتی دارند. مثلا اگر به هگل یا کانت و … معتقد باشی، در صحنه حکومت نظر دارید اما در فلسفه اسلامی ، اقتضاء دیدگاه ها در حکومت برای ما روشن نیست. نه اینکه نداشته باشد اما روی آن کار نشده است.
ظرفیت های بیشمار حوزه علمیه
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان ارزشمند خود به ظرفیت های بیشمار حوزه های علمیه اشاره کرده و فرمودند:
پس یک طرف نظام اسلامی است و یک طرف حوزه است حوزه علمیه ظرفیت های بیشماری دارد. این دقتهایی که در مباحث فقهی مشاهده می کنیم؛ در موضوعات کم اهمیت از نظر عملی و جایگاهش در احکام اسلامی اما دقتهایی می کنند که شگفت آور است. اینها در علمای ما وجود دارد و خیلی ظرفیت مهمی است. بنده یک مدتی بحث قصاص می کردم. نظرات حقوقدانان غربی را برایم می آوردند؛ تعمق های خوبی در کارهای آنها هست اما فاصله زیادی با دقتهای مثل صاحب جواهر یا آقای خویی داشت. اینها خیلی ظریف تر و دقیق ترند. این حوزه می تواند همه نیازهای جامعه اسلامی را براورده کند.
تاکید بر نقش هدایت گری استاد در روش تدریس طلبه محور
رهبر فرزانه انقلاب در مورد روش تدریس غیر القایی در دروس خارج فقه که در گزارش حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای صدر به آن اشاره شد فرمودند:
این سبکی که در تدریس و تدرس ذکر کردند که طلبه مشارکت در پاسخ یابی میکند مفید و خوب است اما تسلط استاد نباید تحت الشعاع قرار بگیرد و استاد است که دارد هدایت میکند و کار میکند و گرنه اگر بحث را به ذهن ده طلبه بسپاریم معلوم نیست نتیجهای که به آن میرسند نتیجه درست و صحیحی باشد.
ضرورت کاهش زمان تدریس دوره اصول در مقطع خارج
مقام معظم ر هبری در مورد تدریس دوره اصول در مقطع خارج فرمودند:
درباره اصول که گفتند متوسطش ۱۵ سال است خبر خوبی نیست از نظر بنده و مایه تعجب است. اصول، لازم است . مرحوم آقای خویی فقیه اصولی بود. دوره اصولش شنیدم ۵ سال بود در حالی که ایشان یقینا از مباحث اصول کم نمیگذاشتند یا حذف نمیکردند بنابراین می شود اصول را در ۵ سال و ۶ سال خواند. متوسط که ۱۵ سال است یعنی تا ۲۰ سال هم دارد. به چه درد می خورد این مقدار؟ درباره اصول باید جمع و جورتر و مضیق تر عمل کرد.
تذکراتی به طلاب جوان
مقام معظم رهبری در بخش دیگری از سخنان خود تذکرات ارزشمندی را خطاب به طلاب جوان بیان فرمودند. بخشی از این فرمایشات عبارتند از:
استفاده از تجربیات
اما جوانها جوانی خودشان توجه داشته باشند. همه آنچه که شما می خواهید و احساس می کنید، مورد نیاز شما نیست. این را منتظر نباشید ۳۰ سال بگذرانید و بعد بفهمید. از تجربه کسانی که تجربه کرده اند استفاده کنید.
تبعیت از اساتید و مدیران
اینکه برای بصیرت سیاسی و تضارب آراء و… معلوم نیست کلیت داشته باشد. طلاب این مجموعه دنبال اساتیدشان حرکت کنند. یعنی به نظر اساتید و تشخیص اساتید اهمیت بدهند تا این مجموعه انتظام پیدا کند و پیش برود. اگر منتظم نبود پیش نمی رود.
ضرورت دقت و بررسی همه جوانب
هرچه کار با دقت و ملاحظه انجام بگیرد بهتر است و هر قدمی که میخواهیم برداریم بدانیم این قدم را کجا میخواهیم بگذاریم و جای پایمان محکم باشد بهتر است. بله کار مقدار بطئ پیدا میکند اما کار بطیئ و محکم بهتر از کار سریع و متزلزل است.
@salmanraoofi
#رهبر_معظم_انقلاب
#حوزه_و_روحانیت
#فقه
#فلسفه
ضرورت طراحی گواهی تحصیل حوزوی
معظم له در بخش دیگری از فرمایشات خود به ضرورت ارایه گواهی ها و اجازه های حوزوی به جای مدارک معادل دانشگاه پرداخته و می فرمایند:
نکته دیگر که من چندین سال است به مسئولین حوزه گفته ام و تا حالا نشده گویا سختشان است اینکه وقتی فردی جایی درس می خواند نیاز به مدرک و شهادت دارد. اشتباه بزرگ این بود که این را با شهادتِ دانشگاهی مخلوط کردند. اول که خواستند بگویند دکترا. الان هم می گویند معادل دکترا ! شما مثلا بیایید بگویید ۳ سال اول این موسسه، اسمش چه است. برای مراحل بعدی هم همینطور. برایش یک اسمی مشخص کنید و موسسه شهادت دهد که فلانی به این حد رسیده است.
در نظام دانشگاهی ما که از غرب تقلید شده است، زمان های قدیم سیکل اول و سیکل دوم بود. بعد دیپلم، لیسانس و فوق لیسانس و دکترا شما بدون تقلید از آنها یا انطباق با آنها که مطلقا به نظرم این انطباق و معادل سازی درست نیست چون نوع کار آنها با کار ما متفاوت است. اما شما شهادت های خود را مشخص کنید. البته از قدیم چیزهایی داشته ایم ؛ اجازه اجتهاد از همین قبیل است. یا اجازه روایت حدیث و نقل حدیث می دادند و معمول بود. حالا متاسفانه ، واقعا متاسفانه نیست. الان آقایان احتیاط می کنند اجازه نمی دهند که تبعاتی نداشته باشد اما شما گواهی برای مراحل مختلف ایجاد کنید.
ضرورت انس با قرآن و احادیث
معظم له در بخش دیگری در مورد ضرورت انس با کتاب و سنت فرمودند:
در خصوص انس با قرآن و حدیث برای برنامه های درسی نمی دانم. چون آقایان زحمت کشیده اند و برنامه ریزی کرده اند و از کمرِ کار وارد نمی شوم اما تفسیر مهم است. حتی اگر در برنامه درسی تان نباشد، تفسیر مجمع البیان بسیار خوب و عالمانه است و مرحوم طبرسی ملّایی و تسلطِ خود را در جاهایی که نیاز بوده نشان داده است. انس با قرآن جداگانه و انس با تفسیر جداگانه ضروری است. برای حدیث هم احتیاج شماست. به رجال و علم حدیث و اینها نیاز دارید و علی القاعده در برنامه های شما هست.
جهت گیری انقلابی
حوزه انقلابی نکته دیگری بود که مقام معظم رهبری به آن به عنوان مهمترین نکته پرداخته و فرمودند:
نکته آخر اینکه جهت گیری انقلابی مراقب باشید مقهور هیچ کدام از این شاخصههای موسسه قرار نگیرد. طلبه ما استاد ما فاضل ما، مرجعِ ما اگر معتقد به این تحول عظیم یعنی انقلاب بود، به درد این کشور خواهد خورد؛ اگر نبود، به درد جمهوری اسلامی نمی خورد، من که می گویم حوزه انقلابی منظورم شعار دادن نیست. البته شعار هم گاهی لازم است من هم شعار می دهم اما اینکه می گویم حوزه انقلابی یعنی معتقد باشیم که این تحول (انقلاب) باید همچنان ادامه پیدا کند. تحول، متوقف شدنی نیست. یعنی هر روز کامل تر و بهتر و عمیق تر شود. باید معتقد باشیم. دشمنان را بشناسیم. دشمنان این حرکت تحولی را بشناسیم. وگرنه مغلوب سیاستهای دشمنان اسلام خواهد شد.
همه نگاه ها به جمهوری اسلامی
مقام معظم رهبری به نگاه جهان اسلام و ملتهای سرخورده از تمدن های مادی غربی و شرقی به انقلاب اسلامی ایران اشاره نموده و فرمودند:
امروز جهان اسلام نگاهش به مجموعه جمهوری اسلامی است. الان در دنیای اسلام گرایش به احیای اسلام و زندگی اسلامی خیلی زیاد است. ملتهایی که سرخورده شده اند از تمدنهای مادی غربی و شرقی اما مرجع و ستونی که به آن تکیه کنند ندارند. لذا نگاهشان به جمهوری اسلامی است البته دشمنان نمی خواهد معلوم شود اما وجود دارد. الان در کشورهای عربی که سرانش به خون جمهوری اسلامی تشنه اند، اگر فرد یا اثری از جمهوری اسلامی به آنجا برود مردم استقبال می کنند. چشم همه به اینهاست. دنیای اسلام به حرکت انقلابی ما نیاز دارد. اینکه در داخل برخی افراد مواضعی دارند که مغایر با گرایش انقلاب است نه حتی ضد بلکه مغایر است، ضربه می زنند و خیانت می کنند.
توجهات معنوی
معنویت و توجه به نمازشب نکته پایانی فرمایشات مقام معظم رهبری بود. معظم له فرمودند:
و نکته آخر اینکه بدون توجهات معنوی، دعا، توسل، نماز شب و صحیفه سجادیه نمی شود. اگر بخواهد ارتباط قلبی اش با خدا را حفظ نکند نمی شود. مرحوم حاج آقا احمد آقا گفت امام شبها – که آن موقع امام حدود هشتاد و خرده ای عمر داشت- می گفت امام نیمه شب که گریه می کند دستمالهای معمولی برای اشکهای او کفایت نمی کند و از حوله استفاده می کند و خدا هم به او کمک کرد به خاطر همین معنویت و استغاثه. شماها جوانید دلهایتان پاک و پاکیزه است و خیلی خوب می توانید دلها را متوجه خدا بکنید. با دعا و توسلات انس داشته باشید. به خصوص نماز شب را توصیه می کنم تا آنجایی که می توانید و اگر نتوانستید قضایش را بخوانید و درک شود که به شما نورانیت می دهد و این نورانیت به شما در پیدا کردن راه کمک می کند.
@salmanraoofi
🔆احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
#مقام_معظم_رهبری
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
@almorsalat
@salmanraoofi
🔆 آیا فردا شب لیلة الرغائب است؟؟
🔻همانطور که مستحضرید اولین شب جمعه ماه رجب، لیلة الرغائب است که در مفاتیح اعمالی برای آن ذکر شده از جمله روزه گرفتن اولین پنجشنبه ماه رجب.
🔻اما از طرفی ماه رجب امسال، اولین جمعه اش روز اول ماه رجب است و طبیعتا پنجشنبه، روز آخر ماه جمادی الثانی است و جزو ماه رجب نیست. در حالیکه شیخ عباس قمی در اعمال لیلةالرغائب (اولین شب جمعه ماه رجب) میفرماید اولین پنجشنبه ماه رجب را روزه بدار.
🔻برخی از بزرگان در شب لیلة الرغائب امسال بین پنجشنبه اول ماه یا پنجشنبه هفته بعد به تردید افتادهاند. با تحقیقی که انجام شد، نظر میرزاجوادآقا ملکی تبریزی، عارف اخلاقی را در کتاب المراقبات صفحه ١٢١ یافتیم که میفرماید:
" اگر اتفاقا روز اول ماه رجب، جمعه باشد، عمل مذکور با عمل شب رغائب تطبیق نمیکند. عمل به روایت در صورتی است که روز اول ماه جمعه نباشد و اگر رو اول، جمعه باشد عمل لیلة الرغائب را باید برای شب جمعه بعد گذاشت..."
✅ بنابراین به اطلاع همه مؤمنين میرسانیم پنجشنبه شب، لیلة الرغائب نیست و اگر میخواهید از فضیلت این شب بهرهمند گردید، پنجشنبه هفته بعد (یعنی اولین پنجشنبه ماه رجب) را روزه بدارید و آن شب جمعه، لیلة الرغائب خواهد بود که فضیلت بسیار دارد.
(لطفاً اطلاع رسانی شود.)
@Hosein_jalali
https://eitaa.com/salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🌙بمناست حلول ماه مبارک رجب
🏳و آغاز سال نو تحصیلی معنوی
💠رهبرانقلاب
‼️جوانان عزیز از تهذیب قلب غفلت نکنید، پایه همه بدبختیهای ملتها عدم خودسازی است لذا همه باید تهذیب نفس کنید! ۷۸/۶/۱۰
‼️اشتباه است که ما خیال کنیم دشمن فقط آمریکا و صهیونیست است، ما یک دشمن خطرناکتر از آمریکا و صهیونیسم هم داریم و آن نفس است! ۸۰/۵/۶
‼️جوانان عزیز، بینش سیاسی لازم است اما اصل نیست، اصل ایمان است که باید در دلهایتان مستقر شود که با خودسازی میسر است، با نفس خود مبارزه کنید، به نماز و دعا و ذکر توجه کنید اینها شما را در برابر دشمن پولادین خواهد کرد! ۷۰/۸/۱۵
‼️کلید حل مشکلات، «دعا، یاد خدا و اصلاح دلها» است و ماه رجب عید کسانی است که قصد اصلاح قلوب خود را دارند. «تقوا» که عامل ایستادگی است، برای مسئولان از اوجب واجبات است و این در گرو تقویت ارتباط با خداست! ۹۷/۱/۲۰
📌نکته؛
🏳عارفان بالله همچون شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح، ماه رجب را آغاز سال خودسازی قرار دادهاند!
⚠️توجه؛
📗کتاب عرفان عملی در بیان رهبری کتابی موجز، ارزان، کاربردی، بامفاهیم عرفانی و مصادیق تاریخی، حتما بخوانید!
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
سلمان رئوفی
«آیت الله جوادی آملی» از مراجع تقلید درباره زمان «لیلة الرغائب» با توجه به برخی اختلاف نظرها درباره
#یادداشت_شما
#لیله_الرغائب
🔆با توجه به اینکه امسال روز اول ماه رجب ، جمعه می باشد در خصوص اینکه آیا #لیله_الرغائب با شب اول ماه تطبیق میکند یا با شب جمعه بعد اختلافی بین علما رخ داده است و فی المثل طبق شنیده ها علامه جوادی حفظه الله امشب را #لیله_الرغائب اعلام نموده اند.
🔆مرحوم میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب شریف "المراقبات" چنین فرضی را که روز اول رجب مصادف با جمعه باشد مطرح کرده و این گونه پاسخ داده اند : "اگر اتفاقا روز اول ماه رجب جمعه باشد عمل مذکور در قسمت آخر روایت با عمل شب رغائب تطبیق نمیکند و جمود به ظاهر روایت اقتضا میکند که بگوییم عمل به این روایت در صورتی است که روز اول ماه جمعه نباشد... "
🔆اما روایت مذکور در بیان ایشان این است " ...قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص ... لَكِنْ لَا تَغْفُلُوا عَنْ لَيْلَةِ أَوَّلِ خَمِيسٍ مِنْهُ فَإِنَّهَا لَيْلَةٌ تُسَمِّيهَا الْمَلَائِكَةُ لَيْلَةَ الرَّغَائِبِ وَ ذَلِكَ أَنَّهُ إِذَا مَضَى ثُلُثُ اللَّيْلِ لَمْ يَبْقَ مَلَكٌ فِي السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا وَ يَجْتَمِعُونَ فِي الْكَعْبَةِ وَ حَوَالَيْهَا وَ يَطَّلِعُ اللَّهُ عَلَيْهِمْ اطِّلَاعَةً فَيَقُولُ لَهُمْ يَا مَلَائِكَتِي اسْأَلُونِي مَا شِئْتُمْ فَيَقُولُونَ رَبَّنَا حَاجَاتُنَا إِلَيْكَ أَنْ تَغْفِرَلِصُوَّامِ رَجَبٍ فَيَقُولُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ فَعَلْتُ ذَلِكَ ثُمَّ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَا مِنْ أَحَدٍ يَصُومُ يَوْمَ الْخَمِيسِ أَوَّلَ خَمِيسٍ مِنْ رَجَبٍ ثُمَّ يُصَلِّي مَا بَيْنَ الْعِشَاءَيْنِ وَ الْعَتَمَةِ اثنا عشر [اثْنَتَيْ عَشْرَةَ] رَكْعَةً يَفْصِلُ بَيْنَ كُلِّ رَكْعَتَيْنِ بِتَسْلِيمٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَة..." (بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج95، ص: 395)
🔆به نظر میرسد اینکه ایشان مناط را روی ذیل روایت برده و با ذیل میخواهد صدر را تخصیص بزند ، درست نباشد چرا که ذیل روایت :
🔆اولا با "ثم قال" از صدر جدا شده.
🔆ثانیا ظهور ذیل روایت در خصوص عمل روز اولین پنجشنبه است و در کلام حضرت قرینه دال بر مقدمه بودن این عمل به نسبت عمل شب رغائب ( آنگونه که در عمل ام داوود شاهدیم که روزه ثلاثه ایام مقدمه عمل روز سوم است) وجود ندارد. لذا میتوان فرمایش حضرت را ناظر به دو عمل مستحبی جداگانه دانست.
🔆اما عبارت "لیله اول خمیس منه" که در صدر روایت موجود است به خوبی نشان میدهد که در فرض محل بحث (روز اول ماه رجب ، جمعه باشد) میتوان از قید "اول خمیس منه : من شهر الرجب" چنین استظهار نمود که عنوان لیله الرغائب به شرطی صادق است که "پنجشنبه" آن هم در ماه رجب واقع شده باشد چرا که در ترکیب اضافی "لیله اول خمیس منه" مضاف "لیله" و "اول خمیس منه" مضاف الیه می باشد ، لذا ظرف"فیه" قید برای "خمیس" است نه "لیله".
🔆با این حساب به نظر می رسد که اصل استظهار میرزاجواد آقا ملکی تبریزی به نسبت علامه جوادی آملی از قوت بیشتری برخوردار باشد .
والله اعلم.
محمد اسمی زاده
سطح ۲
@salmanraoofi
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
نظر استاد سید احمد مددی درباره لیلة الرغائب
چند سالی است به مدد تبلیغات صدا و سیما، اعمال «لیلة الرغائب» و بهجا آوردن آن میان مردم، بهویژه نسل جوان خیلی رایج شده؛
ابتدا بخشی از صحبتهای آیتالله مددی در درس خارج اصول در تاریخ ۱۳۹۰/۷/۲۰ را نقل میکنیم سپس به تحقیق می پردازیم:
«همین صلات لیلة الرغائب که باز هم سید بن طاووس این را نقل کرده؛ به عین این سند و متن -که اصلاً متن و سند هم مال آنها {یعنی اهل تسنّن} است- در کتاب موضوعات ابن جوزی {سنّی} آمده!!...
اسمش را هم گذاشته اند شب آرزوها!!
لیلة الرغائب! یک حدیثی است که آثار جعل از سر تا پای آن واضح است! خوب این چه درجه و قوت احتمالی برای آدم میآورد؟!...
چون اهل سنّت که شما میدانید به چه وضعی نماز تراویح را میخوانند در ماه رمضان! بعد از نماز تراویح، در طی سال، شب جمعه اول ماه رجب در مساجد جمع میشوند و این نماز لیلة الرغائب را میخوانند؛ یعنی لیلة الرغائب از لیالی مشهوره اهل سنّت بعد از تراویح است!!
تراویح، درجه اوّل! به خاطر همین حدیث جعلی و لیلة الرغائب، درجه دوم!!...»
🔻🔻🔻🔻🔻
برای توضیح بیشتر میتوان گفت:
بحث لیلة الرغائب و اعمال آن شدیداً در میان عوام اهل سنّت رواج داشته و دارد؛ امّا علمای اهل سنّت از همان ابتدا، با آن مخالفت شدیدی داشتند. برای نمونه میتوان از ابن جوزی و نووی و دیگر بزرگان حدیث اهلسنّت نام برد که سند این روایت را بسیار ضعیف دانسته و عمل لیلة الرغائب را بدعتی بزرگ شمردهاند.
ابن جوزی مینویسد:
«هذا حدیث موضوع علی رسول الله صلی الله علیه و سلّم، ... و سمعت شیخنا عبد الوهاب الحافظ یقول: رجاله مجهولون، و قد فتشت علیهم جمیع الکتب فما وجدتهم!»
قال النووی:
«و هاتان الصلاتان بدعتان مذمومتان منکرتان قبیحتان، و لا تغتر بذکرهما فی کتاب قوت القلوب ـ لأبی طالب المکی ـ والإحیاء ـ للإمام الغزالی ـ ، ولیس لأحد أن یستدل على شرعیتهما بما روی عنه علیه الصلاة والسلام أنه قال : { الصلاة خیر موضوع } فإن ذلک یختص بصلاة لا تخالف الشرع بوجه من الوجوه ، ولا یغتر ببعض مَنِ اشْتَبَهَ علیه حکمهما من الأئمة فصنف ورقات فی استحبابهما فإنه غالط فی ذلک... و قال أبو الفرج بن الجوزی: صلاة الرغائب موضوعة على رسول الله وکذب علیه.» المجموع (4/ 61).
امّا مایه تعجّب است که با اینکه علمای شیعه، رشد را در مخالفت اهل سنت میدانند و حتی احادیث صحیح آنها را هم(در صورتی که در منابع شیعه مؤیدی برای آن نیابند) رد میکنند، با چه ملاک و معیاری این روایت (که فقط در منابع اهلسنت، آن هم با سندی غیرقابلاعتنا موجود است) را نقل و ترویج نمودهاند؟!
پاسخی که به نظر میرسد، این است:
۱- سید بن طاووس بر مبنای قاعده «تسامح در ادلّۀ سنن» و بدون توجه به ضعف سند، آن را نقل کرده.
۲- علمای بعد از سید بن طاووس هم، بر اساس همان مبنا و با توجه به ارادتی که به سیّد و قداست او داشتهاند، این روایت را نقل کردهاند.
البته به جز مرحوم سید بن طاووس(ره)، مرحوم شیخ حرّ عاملی(ره) در وسائل و علامه مجلسی(ره) در بحار نیز، این روایت را نقل کردهاند:
شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه این نماز را به عنوان نماز رغائب در شب اول جمعه ماه رجب، با سلسله سندی که علامه حلی به بنیزهره اجازه داده است، از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل میکند و در پایان میگوید: سید بن طاووس این حدیث را مرسلاً از رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده است.
علامه مجلسی این روایت را با سلسله سند اجازهنامه علامه حلی به بنیزهره از انس از رسول خدا(ص) آورده و نام تکتک راویان را با شرح رجالی برخی از آنها در ج 104، ص 123 نقل میکند که عبارتاند از:
1. علامه (حسن بن یوسف مطهر معروف به علامه حلی): از علمای بزرگ شیعه و مورد اعتماد است؛
2. الحسن بن الدربی: عالم جلیلالقدر بود؛
3. مسعود بن محمد بن ابی الفضل رازی: علامه مجلسی در ج 95 بحار هنگام نقل حدیث مینویسد: مسعود بن محمد و ابی الفضل رازی، ولی در توضیحی که در ج 104، ص 123 مینویسد: مسعود بن محمد بن ابی الفضل، یعنی این دو یک نفرند؛ نه دو نفر! و بعد مینویسد وی فقیهی صالح بود؛
4. علی بن عبد الجلیل بیاضی رازی: وی متکلم، باتقوا و اهل مناظره بود؛
5. شرفالدین المنتجب بن الحسن بن علی الحسنی: وی فقیهی صالح بود؛
6. سدیدالدین ابو الحسن علی بن الحسن: با توجه به فراوانبودن راویان با نام علی بن حسن، نمی توان به طور قطع وی را مشخص کرد و گفت ثقه هست یا نیست؛
7. عبد الرحمن بن احمد النیسابوری: شیخ اصحاب ری، حافظ، واعظ و فقیه بود؛
8. ابو عبدالله الحسین بن علی: علامه مجلسی مینویسد مشخص نیست وی چه کسی است؛ اما هر کس باشد، انسان صالحی بوده است؛
@salmanraoofi
#فقه
#حدیث
#لیله_الرغائب
9. مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ علامه مجلسی می نویسد در کتابهای رجالی و غیره، مشخص نیست وی ثقه است یا نه
10. ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی یا ابو الفتح بن رجاء: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
11. عبد الواحد بن راشد الشیرازی یا عبد العزیز بن راشد بندار: در کتابهای رجالی، مطلبی دال بر ثقهبودن وی یافت نشد
12. علی بن جهضم، ابو الحسن الحمدانی یا همدانی: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای رجالی اهل سنت نیز فقط به نام وی اشاره شده و هیچ کلمهای بر مدح یا ذمش وجود ندارد و در کتابهای روایی نیز، بیش از چهار روایت از وی نقل نشده است که یکی همین نماز لیلة الرغائب است که جعلی دانسته شده و در معجم المؤلفین آمده که وی صوفی بود
13. علی بن محمد بن سعید البصری: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و غیر از حدیث لیلةالرغائب، روایتی از این فرد در کتابهای معتبر یافت نشد
14. پدرش: نام وی در کتابهای رجالی شیعه یافت نشد و در کتابهای اهل سنت نیز توثیق یا رد نشده است و از وی بیش از سه چهار روایت در کتابهای اهل سنت و شیعه نقل نشده است
15. خلف بن عبد الله یا خلف بن عبید الله الصنعانی: ابن حجر میگوید: وی حدیث لیلة الرغائب را نقل کرده است که ابن جوزی، این روایت را جعلی و ابوموسی چنین روایتی را غریب دانسته است؛ غیر از این روایت، حدیثی از وی در کتابهای شیعه و سنی یافت نشد و از سوی دیگر، در کتابهای رجالی نامی از وی نیست تا روشن شود ثقه بوده یا نه
16. حمید طوسی: وی را حمید الطویل و حمید بن تیرویه نیز مینامند؛ برخی گفتهاند وی ثقه است؛ چنانچه یحیی بن معین گفته وی ثقه است؛ و برخی دیگر میگویند وی تدلیس میکرد!
17. انس بن مالک: وی خادم رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلّم بود که البتّه از بیعت و یاری و شهادتدادن به نفع حضرت علی(ع) سر باز زد و امام علی(ع) او را نفرین کرد که به برص و کوری دچار شد
نتیجهگیری:
با توجه به بررسی سندی این روایت، میتوان نتیجه گرفت که چنین حدیثی معتبر و مستند نیست و به دلایل زیر نمیتوان مستحببودن اعمال لیلة الرغائب را ثابت کرد:
1.توثیق نشدن افراد ذیل در این روایت: سدید الدین ابو الحسن علی بن الحسن؛ مسموسم (یا سموسم و یا سمرسم)؛ ابی الفتح نورخان عبد الواحد اصفهانی؛ عبد الواحد بن راشد الشیرازی؛ علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله
2.شبیه این روایت با سلسله سندی دیگر، در کتابهای اهل سنت آمده است که با راویان آخر این حدیث مورد بررسی، مشترک هستند(علی بن جهضم؛ علی بن محمد بن سعید البصری؛ پدرش؛ خلف بن عبد الله) و کتابهای رجالی اهل سنت، به اتفاق آن را جعلی و ساختگی دانستهاند
3.روایت سید بن طاووس مرسل و در نتیجه، ضعیف است
4.روایت شیخ حرّ عاملی با همان سندی است که در روایت مجلسی آمده که اعتبارش ثابت نشد
5.غیر از این سه روایت، یعنی روایت وسائل الشیعه و بحار الانوار و روایت اهل سنت و روایت سید بن طاووس که در واقع، همه یک روایت هستند و آن را حمید طویل از انس بن مالک نقل کرده است، روایت دیگری در اثبات مستحببودن نماز و دیگر اعمال لیلة الرغائب وجود ندارد
6. جالب است که خود علامه مجلسی(ره) در کتاب زادالمعاد خویش که شبیه مفاتیح است مینویسد: «و ذکر لکل من هذه الصلوات ثواب کثیر لم نذکره بناء على عدم الاعتماد على السند ... و لهذا لم نورد فی هذه الرسالة صلاة لیلة الرغائب المشهورة مع أنّها منقولة عن طرق العامّة!»(زادالمعاد، ص 42)
یعنی به همین دلیل(عدم اعتماد به سند) ما نماز لیلة الرغائب مشهور را در این رساله نیاوردیم، علاوه بر اینکه از راه عامّه(اهل تسنّن) هم نقل شدهاست!
در پایان باید گفت: قاعده «تسامح در ادلّه سنن» مورد پذیرش همه فقهاء نیست و به دلیل اشکالات سندی موجود، بهجاآوردن این اعمال، به قصدِ ورود و مستحببودن، اشکال دارد؛ امّا بهجاآوردن به قصد رجاء، ظاهراً مانعی ندارد
اما از آنجا که عموم مردم، قصد ورود و قصد رجاء را متوجّه نمیشوند و پس از فراگیرشدن تبلیغات رسانهای، این اعمال را به گمان مستحببودن انجام میدهند، باید تا آنجا که میشود مردم را آگاه کرد تا مبادا بدعتی چون لیلة الرغائب وارد دین شود و سالها بعد، رنگ سنّت به خود بگیرد!
زیرا بدعت، هر چیز عجیب و غریبی نیست که با اصول منافات داشته باشد؛ بلکه بدعت یعنی داخلکردن چیزی در دین، که جزء دین نیست(إدخال ما لیس فی الدین، فی الدین!) پس حتی نماز و روزه خاصی که در دین نیست، اگر وارد دین شود، بدعت است!
حتی برخیها تعریفشان از بدعت، از این هم وسیعتر است و میگویند: إدخال ما لم یعلم أنّه من الدین فی الدین! یعنی طبق این تعریف، میتوان گفت از آنجایی که ما نمیدانیم لیلة الرغائب، جزء دین هست یا نه، داخلکردنش در دین، بدعت است و بیمفسده نیست
🔆منبع وبلاگ هاشم سربندی
@salmanraoofi