eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام سائلی در روایتی ازقول آیت الله شب زنده دار درباره شام خصوصی آیت الله خامنه‌ای میگوید:رهبری بشقاب خورشت رابخاطرداشتن گوشت(با توجه به گرانی‌ اخیر) برگرداندند حالا خود روحانی که مسبب این گرانی هاست توی خونه 60 میلیاردی زندگی میکنه @BisimchiMedia
▫️برگزاری كرسي ترويجي « درآمدی جامعه شناختی بر ادوار علوم اسلامی» با ارائه حجت الاسلام دکتر قاسم ابراهیمی پور 🔹شنبه ۱۸ اسفندماه سال ۹۷ ؛ ۱۸:۴۵ 🔹موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ، طبقه ۵ ، سالن اندیشه لینک ثابت خبر: qabas.iki.ac.ir/node/6071 @salmanraoofi
باسمه تعالی طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره 🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی 1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار 2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی 3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و ١/ اجتهاد و استنباط ٢/ بحث مهندسی استنباط ٣/ مکتب شناسی اصولی 4⃣نکته ای در عدم خلط ١/ روش تحقیق، ٢/ روش طرح بحث ٣/ روش تدریس در تشخیص مکتب فقهی 5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی 6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی 7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی 8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی 9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی 0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی 1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی 🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی 🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی 1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره 2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد 3⃣روش شیخ در ورود به مباحث ١/ عبادات ٢/ معاملات 4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری 5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی ١/موضوعات صرفه ٢/ مستنبطه لغوی ٣/ مستنبطه شرعی 6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی 7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع 8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره 🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی 1⃣اثبات حجیت مصداقی 2⃣استظهار 3⃣استدلال 4⃣تعادل و تراجیح 5⃣فقه الاقوال 6⃣ذوق فقهی 7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره 8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره 🔆مطالب پایانی نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره 🔻🔻🔻🔻🔻 جلسه ۱ مکتب شناسی https://eitaa.com/salmanraoofi/27 جلسه ۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/29 جلسه ۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/32 جلسه ۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/34 جلسه ۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/35 جلسه ۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/36 جلسه ۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/37 جلسه ۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/38 جلسه ۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/39 جلسه ۱۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/44 جلسه ۱۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/51 جلسه ۱۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/55 جلسه ۱۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/56 جلسه ۱۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/57 جلسه ۱۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/152 جلسه ۱۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/157 جلسه ۱۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/159 جلسه ۱۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/161 جلسه ۱۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/162 جلسه ۲۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/1210 جلسه ۲۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/1211 جلسه ۲۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/1319 جلسه ۲۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/1334 جلسه ۲۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/1339 جلسه ۲۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/1340 جلسه ۲۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/1341 جلسه ۲۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/1349 جلسه ۲۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/1350 جلسه ۲۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/2170 جلسه ۳۰ https://eitaa.com/salmanraoofi/2171 جلسه ۳۱ https://eitaa.com/salmanraoofi/2172 جلسه ۳۲ https://eitaa.com/salmanraoofi/2833 جلسه ۳۳ https://eitaa.com/salmanraoofi/6938 جلسه ۳۴ https://eitaa.com/salmanraoofi/2887 جلسه ۳۵ https://eitaa.com/salmanraoofi/2941 جلسه ۳۶ https://eitaa.com/salmanraoofi/4874 جلسه ۳۷ https://eitaa.com/salmanraoofi/4875 جلسه ۳۸ https://eitaa.com/salmanraoofi/5896 جلسه ۳۹ https://eitaa.com/salmanraoofi/5965 @salmanraoofi
باسمه تعالی به ذهنم رسیده این تابستان یک باب کوچک فقه را که احتمالا "استخاره" باشد در حدود ۴۰ روز به روش چند مکتب فقهی ارائه کنم ولی فکر میکنم در این ۴۰ جلسه به اندازه ۴۰۰ جلسه درس خارج نکته به افراد منتقل شود نه به دلیل اینکه بنده درس میگویم به این دلیل که نکات روشی درباره موضوع شناسی، استظهار، استدلال، اجماع، شهرت رویکردهای مختلف فقهی به مسائل فقهی و موارد دیگر به دست مخاطبان خواهد رسید همچنین ممکن است مکتب شناسی فقهی استاد آیت الله شب زنده دار را سال بعد شروع کنم نه از جهت شخص ایشان بلکه از این جهت که بررسی مکتب فقهی فردی که زنده است احتمال تحلیلهای خطا را کم می کند و خود فرد به غنای تحلیلها کمک خواهد کرد تا خدا چه خواهد و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۱ @salmanraoofi
صوت دروس در کانال @d_raoofi تبادل 🔻🔻🔻🔻🔻
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله العالی پذیرش سال تحصیلی 99-98 در 3 مقطع تمهیدی، خارج عمومی و خارج تخصصی ثبت نام: 1اسفند97تا20فروردین98 اطلاعات بیشتروثبت نام http://www.paziresh.mfos.ir کانال سروش: http://www.sapp.ir/mfos_ir 🆔@mfos_ir 🌐 www.mfos.ir ☎️ 02532401545
باسمه تعالی به تازگی اعلام شده رییس جمهور ایران به دیدار آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله خواهد رفت دلسوزان، نزدیکان، بیت و دفتر آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله باید مواظب باشند گزارشهای یک طرفه از این دیدار بیرون نیاید و این مرجع عظیم الشان به نفع جریانات سیاسی در ایران مصادره نشود و وجهه ایشان با گزارشهای یک طرفه مخدوش نشود و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۹ @salmanraoofi
💠ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید @salmanraoofi
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳ در ابتدا و برای شروع بحث پیشینه نظریه خطابات قانونی را بیان بفرمایید. 🔹 نظریه خطابات قانونی یکی از نظریاتی است که امام راحل بیان فرموده‌اند و در آثار مختلف اصولی و فقهی ایشان به کرات این مساله مطرح شده است. 🔹 برای پیشینه این بحث باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در علم اصول فقه این نظریه مطرح شده است که در تحلیل احکام شرعیه و نیز کیفیت وضع احکام شرعی مشهور اصولیون قائل به انحلال اوامر و نواهی شارع به تعداد مکلفین هستند یعنی اگر خداوند فرمود« اقیموا الصلوه» منحل می‌شود به تعداد مکلفین، یعنی گویا خداوند به تک تک مکلفین فرموده است اقیموا الصلوه. 🔹 مرحوم امام(ره) در مقابل این مطلب، فرموده اند که خطاب خداوند به تعداد مکلفین منحل نمی‌شود. این قائل شدن مشهور به انحلال خطاب لوازمی دارد. وقتی گفتیم خطاب به تعداد مکلفین منحل می‌شود که در نتیجه آن هر مکلف مورد خطاب شارع باشد و هر مکلف حکم مخصوص به خود را داشته باشد و تکلیف به ذمه او قرار بگیرد، لازمه آن، این است که هر فرد شرایط عامه تکلیف را داشته باشد. 🔹 به پیرو این نظریه، حالات شخصی مکلفین از قدرت و عجز تا داعی، باید در جعل حکم مورد لحاظ قرار بگیرد. به همین دلیل آقایان اصولی گفته‌اند اگر کسی عاجز است حکم در حق او به فعلیت نمی رسد. حکم جعل شده به نحو قضیه حقیقیه است اما چون شخص عاجز قدرت ندارد حکم در حق او فعلیت پیدا نمی‌کند. @salmanraoofi ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳ ثمره یا ثمرات این تفاوت نظر، بیشتر کجاها ظاهر می‌شود؟ 🔹 این بحث علمی در برخی از جاها به وضوح خود را نشان می‌دهد. از جمله در علم اصول در بحث از اینکه آیا امر به شی اقتضای نهی از ضد را دارد یا خیر؟ در بحث ترتب و ترک اهم و مبادرت به مهم مورد بحث قرار می گیرد. با اینکه خطاب شارع به اهم تعلق گرفته است و او فعلیت پیدا کرده است، آیا مهم هم در عرض آن امر فعلی دارد یا خیر؟ مشهور اصولیون بنابر همین نظریه انحلالی می‌گویند مهم امر فعلی ندارد. 🔹 اما در مورد بحث از مراتب حکم که توسط مرحوم آخوند مطرح شده است؛ دو مرحله آخر یعنی مرحله فعلیت و تنجیز، دائر مدار حالات شخصی مکلف است. در بحث تنجیز علم اجمالی و مباحث دیگر علم اصول، ما تاثیر انحلال را مشاهده می‌کنیم. فقها در هر یک از موارد علم اصول به دنبال این هستند که هر یک از مواردی را که با مشکل مواجه هستند حل کنند. 🔹 مرحوم امام این نظریه خطابات قانونی را از اولین دوره‌های اصولی و فقهی خود مطرح کرده‌اند لذا پیشینه این نظریه به اولین آثار امام(ره) می‌رسد. ایشان در برخی از دوره‌های اولیه نظراتی داشت ولی در مراحل بعد از آنها عدول کرد مثل بحث اماریت استصحاب که بعدها از آن عدول کرد. اما در مورد نظریه خطابات قانونی از همان ابتدا در اثار اصولی امام(ره) وجود دارد و از آن عدول نکرده است. 🔹 تقریبا در آثار مختلف امام(ره) این نظریه مطرح شده است؛ در انوار الهدایه، در تهذیب، در معتمد الاصول، در تنقیح الاصول و در جواهر الاصول. در همه اینها این نظریه مطرح شده است. حتی در آثار فقهی ایشان هم این نظریه مطرح شده است. ✳ به نظر شما چرا خیلی‌ها برداشت‌های متفاوت و یا به تعبیر دیگر برداشت‌های اشتباه از این نظریه امام(ره) داشته‌اند؟ 🔹 من جواب این سوال را با توجه به وجه نامگذاری که از ناحیه امام(ره) صورت گرفته است بیان می‌کنم. عدم دقت در وجه نامگذاری توسط امام(ره) سبب شده است که برداشت‌های اشتباه از این نظریه پیدا کنند و بر اساس آن، آثار و کارکردهایی اشتباه برای آن در زمینه‌های اجتماعی و سیاسی قائل شوند و همین وجه اسم گذاری توسط امام(ره) آنها را به خطا انداخته است. 🔹 وجه نظر امام(ره) در انتخاب این عنوان این بوده است که خطابات شارع از جهت عدم انحلال به یک یک افراد از آن جهت که مشهور می‌گویند، نیست، بلکه خطاب به صورت کلی است بدون در نظر گرفتن حالات یک یک افراد، از این جهت آن را تشبیه کرده است به قوانینی که در مجالس قانون گذاری وضع می‌شوند. 🔹 توضیح آنکه، همانطور که قانون گذاران در همین دوره‌های متأخر وقتی در مجالس قانون‌گذاری وضع قانون می کنند به یک‌یک افراد نظارت ندارند و نیز حالات یک‌یک افراد را که بعدا این قانون شامل آنها می‌شود در وضع قانون لحاظ نمی‌کنند، بلکه قانون را عنوان قرار می‌دهند. 🔹 مثلا می‌گویند هر پسری که 18 ساله شد باید برود سربازی، این یعنی کل پسرهای 18 ساله باید بروند سربازی، این الزام رفتن به سربازی را بر عنوان پسر 18 ساله وضع می‌کنند. اگر کسی کفیل پدر یا مادر خود باشد و یا مشکل پزشکی داشته باشد این یک‌یک حالات را موقع وضع در نظر نمی‌گیرند. بلکه آنها را بعدا با تبصره و ماده‌های دیگری تعیین تکلیف می‌کنند. 🔹 در مجالس قانون‌گذاری حکم بر عناوین کلی بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افرادی که تحت آن عنوان قرار می‌گیرند، وضع می‌شود. امام(ره) تنها به این وجه و حیثیت که در مجالس قانون‌گذاری مورد توجه است، عنایت داشته اند. یعنی تقنین بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افراد صورت می‌گیرد. از این جهت که امام(ره) می‌فرماید: خطابات شرعی منحل نمی‌شود عنوان دیگر نظریه امام(ره) می‌شود «نظریه عدم انحلال خطابات قانونی». 🔹 نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که امام(ره) نمی‌خواهد بفرماید که خطابات شرعی مثل خطابات و قوانین مجالس است که به عرف واگذار شده است. و نتیجه این بشود که برخی هم با اشتباه برداشت از نظریه امام(ره) بگویند پس ما هم در شرع در بسیاری موارد به عرف مراجعه می‌کنیم و نیز سایر مباحث که برداشت‌هایی از این نظریه شده است که این برداشت‌ها به دلیل عدم توجه به وجه نامگذاری است که از ناحیه امام(ره) مورد توجه قرار گرفته است. 🔹 حتی می توان گفت منقدان به ماهیت نظریه هم توجهی نداشته‌اند و لذا در پی لوازمی رفته‌اند که آنها خود به نظریه خطابات قانونی امام(ره) می دهند که در واقع هیچ ارتباطی با این نظریه ندارد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳ اصل نظریه تبیین بفرمایید و اینکه ادله حضرت امام(ره) در ارائه این نظریه چیست؟ 🔹 نظریه امام(ره) در مورد خطابات قانونی این است که مجموع خطابات در اسلام به دو دسته تقسیم می شوند: خطابات شخصیه و خطابات کلیه یا قانونیه. در خطابات شخصیه، حکم شرعی متوجه افراد مشخص و معینی می شود و شامل دیگر مکلفین نمی شود مثل خطاباتی که متوجه وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام (ص) می شده است. 🔹 آیه شریفه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» متوجه شخص پیامبر(ص) بوده است. یا خطابی که در قرآن به حضرت موسی صورت گرفته است «اذهب الی فرعون انه طغی»، که خطاب به شخصث حضرت موسی(ع) می‌باشد. این گونه خطابات تکلیفی را شامل انسان خاص یا گروه خاصی می کند و شامل دیگران نمی‌شود. 🔹 وقتی خطاب شخصی شد شخص باید شرایط توجه تکلیف را داشته باشد. مثلا قدرت داشته باشد لذا اگر شخص عاجز باشد تکلیف در مورد این شخص از فعلیت می افتد و یا هر کسی که التفات نداشته باشد تکلیف متوجه او نمی شود. اگر شخص انبعاث، انگیزه و یا داعی نداشته باشد نمی توان او را از فعل نهی کرد یا به فعل امر کرد. 🔹 دومین نوع خطابات، خطاباتی است که متکفل تکلیف بر جمیع مکلفین است و بر یک عنوان عام می‌رود و به واسطه همین عنوان عام شامل همه مکلفین می‌شود. خطاب به نحو کلی و قانونی بر مکلفین وضع شده است. در ادامه امام(ره) قائل است که عموم خطابات شارع در وضع احکام شرعی این دسته دوم خطابات است. 🔹 حضرت امام(ره) می‌فرمایند: خطابات شرعی شخصی نیست تا توجه خطاب به عاجز قبیح باشد. یا به کسی که داعی ندارد قبیح باشد. بلکه خطاب به صورت کلی است و بر عنوان عام رفته است و به یک یک مکلفین کاری ندارد بلکه به واسطه عنوان بر افراد منطبق می شود( عدم انحلال). برای مثال «یا ایها الذین آمنوا»، «یا ایها الناس»، همه حاضرین و غائبین را شامل می شود، عالم و جاهل، قادر و عاجز، ملتفت و غیر ملتفت، همه را در بر می‌گیرد. 🔹 غرض شارع در وضع این احکام این است که فعل از مکلف صادر شود. سوال این است که برای اینکه فعل از مکلف صادر بشود آیا لازم است که مکلف به صورت مستقیم و به صورت خطاب شخصی مورد خطاب قرار بگیرد؟ اگر جواب مثبت بود لوازم خطاب شخصی مثل قادر بودن، ملتفت بودن و داعی داشتن، در اینجا لازم می آید. 🔹 جواب امام(ره) به این سوال کلیدی این است که خیر، درست است که هدف نهایی شارع صدور فعل از مکلف است اما تنها راه خطاب شخصی نیست تا خطاب مشروط به شرائط شود و نیز در ادامه در جاهای مختلف اصول دچار مشکل شویم مثل جاهایی که خطاب به عاصی و کافر می شود. 🔹 اصولیونی که به این سوال جواب مثبت داده‌اند و با مشکل مواجه شده‌اند، در مواقع مواجهه با مشکل راه‌های مختلفی ارائه داده‌اند. امام(ره) می‌فرمایند: خطاب روی عنوان کلی می‌رود و منحل به افراد مکلفین نمی‌شود به همین دلیل لحاظ شرایط افراد لازم نیست. 🔹 امام(ره) می‌فرماید: راه حل این مشکل بدون نیاز به انحلال این است که بگوییم خطاب به عنوان کلی تعلق گرفته‌است و در نهایت مکلفین را شامل می‌شود اما این شمول نه از راه انحلال و خطاب شخصی است، بلکه خطاب به عنوان کلی تعلق می‌گیرد و عناوین کلی قهرا بر مصادیق خود منطبق می‌شوند. از ظرفیت انطباق قهری عناوین بر مصادیق استفاده کرده است. 🔹 توضیح بیشتر اینکه امام(ره) می‌فرماید: اراده اصلی شارع هنگام وضع، مکلف است. هنگام وضع، شارع تقنین را اراده کرده است. مشهور چون خطاب را انحلال می‌بینند، می‌گویند شارع هدف بعث و تحریک مکلف را دارد. اما امام(ره) می فرماید: شارع می‌خواهد قانون‌گذاری داشته باشد به همین دلیل، دیگر، لوازم انحلال لازم نمی‌آید. 🔹 امام(ره) می فرماید: وجدان سلیم قضاوت می‌کند که هدف شارع تقنین است و نیاز نیست برای برون رفت از بن بست ایجاد شده، به نظریه انحلال متمسک بشویم. بلکه باید از مسیر عدم انحلال برویم و مشکلی به وجود نمی‌آید که به دنبال راه حل آن بگردیم. 🔹 نکته دیگر این است که امام(ره) می‌فرماید: ظهور خطابات شرعیه هم، موافق و موید ما است. مثلا «یا ایها الذین امنوا» یا « یجب علی من آمنوا» عنوان عام است، شما از عنوان کلی و ظهور خطاب دست بر می‌دارید و آن را منحل می‌کنید و این خلاف ظاهر است. ارتباط خطاب با مکلف غیر از انحلال راه دیگری هم دارد و آن عبارت است از: جعل حکم بر عنوان کلی و ارتباط قهری بر مصادیق و افراد خارجیه. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳️آیا اصولیون با این نظر خودشان در جاهایی هم با مشکلات دیگری مواجه شده اند؟ اصولیونی که در اینجا قائل به انحلال شده‌اند در بحث متعلق اوامر و نواهی که می‌گویند حکم رفته است بر طبیعت، آنجا برای تطبیق بر افراد، از ظرفیت انطباق قهری استفاده می کنند. در پاسخ به این بزرگواران باید گفت: آن راه حلی که در آنجا مطرح کرده اند در اینجا هم می‌توانند استفاد ه کنند و با مشکل مواجه نشوند همانطور که امام(ره) از آن استفاده کرده است و نظریه خود را تبیین کرده است. یعنی انطباق قهری باعث می‌شود همه مکلفین تحت حکم قرار بگیرند. امام(ره) می‌فرماید اگر مشهور قائل به انحلال بشوند جاهای مختلفی با مشکل مواجه می‌شوند و این قول آنها تالی فاسد دارد و در ادامه مجبورند به دنبال راه حل باشند. امام (ره) می‌فرماید: نظریه انحلال که نظریه مشهور است لوازمی اصولی دارد، چند مورد از لوازمات را بیان می‌کند که در واقع این لوازمات اشکالات نظریه انحلال است و این موارد از تنگناهای علم اصول است که در هر یک از این مسائل، علما دچار مشکل شده اند و سعی در حل آن دارند. ولی اگر نظریه عدم انحلال را بپذیریم اصلا مشکلی به وجود نمی‌آید. ایشان چند محذور را بیان می‌کنند که اشکالاتی است که ایشان به نظریه مشهور و انحلال مطرح می‌کنند. یکی از اشکالاتی که امام(ره) به انحلالیون مطرح می کنند این است که آنها باید در شک در قدرت قائل به عدم احتیاط بشوند. به دلیل اینکه مشهور خطابات را شخصی می‌بینند می‌گویند تکلیف عاجز قبیح است، پس شارح نمی‌تواند عاجز را مکلف کند. در نتیجه می‌گویند تکلیف در حق او به فعلیت نمی‌رسد و حکم منتفی می‌شود. امام(ره) می‌فرماید: با مبنای انحلالیون، موضوع تکلیف و حکم شما می‌شود مکلف قادر، و عاجز را شامل نمی‌شود اگر ما شک کردیم آیا من قدرت دارم یا ندارم که شک در فعلیت حکم و اصل توجه تکلیف است بنا به قاعده انحلالیون باید قائل به برائت شوند، در حالی که در اینجا برخی از اصولیون قائل به احتیاط شده‌اند و این خودش مشکل دارد چراکه لازمه انحلال برائت است. امام(ره) می‌فرماید: در خطابات قانونی، خطاب به عنوان مکلف رفته است و در شک در قدرت هم که موضوع مطلق المکلف( قادر و عاجز) است حکم شامل هر دو می‌شود و شک ما برطرف می‌شود. ولی مشهور اصولیون در مصداق مکلف قادر وقتی شک دارند باید برائتی باشند در حالی که احتیاطی شده‌اند در حالی که در خطابات قانونی این مشکل وجود ندارد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi ادامه گفتار در:👇🏽👇🏽👇🏽
🔶 حجت الاسلام دکتر : ✅ نظریه بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل می‌کند. 🔅🔅🔅 ✳️برخی از آثار این نظریه را در مسائل اساسی و مهم فقهی بیان بفرمایید. این نظریه آثاری داشته است که امام(ره) با توجه به این نظریه مشکلات بسیاری را در حوزه اصول، فقه، سیاست و اجتماع حل کرده است. برای مثال در جایی که تزاحم اهم و مهم است. مثلا امر « ازل النجاسه عن المسجد» داریم اگر شخصی رها کرد و رفت نماز اقامه کرد. نماز که یک فعل عبادی است و نیاز به قصد قربت دارد. سوال این است که در صورت رها کردن امر ازاله نجاست از مسجد و اقامه نماز آیا نماز صحیح است؟ این در حالی است که نماز که مهم است در ظرف اهم واقع شده و امر هم ندارد چون شما قدرت نداری اقم الصلاه در ظرف اهم یعنی ازل به شما تعلق نمی گیرد پس شما تکلیف به نماز ندارید و نوبت به خطاب صلّ نمی رسد. این مشکل ترتب است. این قول اصولیون است. اما امام(ره) می‌فرماید: خطاب به عنوان کلی مثلا «المکلف کذا و کذا یجب علیه الصلاه» رفته است. این خطاب شامل همه مکلفین شده است که آنها حضور دارند و علم دارند. از طرف دیگر امر صلاه هم به آنها تعلق گرفته است و امر صلاه هم اعم از عاجز و قادر است. پس خطاب به امر خاصی نیست یعنی خداوند به شخص خاصی نگفته ازل تا اگر دوباره به او بگوید اقم الصلاه مشکل به وجود بیاید بلکه خطاب بر عناوین کلی است و هم زمان هم شامل عاجز می شود و هم شامل قادر می شود. پس نماز امر دارد و اگر شخص ازاله نجاست را رها کرد و رفت نماز اقامه کرد این نماز از لحاظ فقهی درست است. مشکل دیگری که توسط امام(ره) برطرف می شود مراتب چهارگانه ای است که توسط مرحوم آخوند مطرح شده بود. مرحوم امام(ره) می فرماید: این مراتب چهارگانه نیست بلکه مرتبه فعلیت و تنجیز به خاطر علم مکلف و عدم علم مکلف درست شده است و تفکیک شده است و این حالت شخصی مکلف است ما که قائل نیستیم لذا جزء مراتب حکم نیست و چیزی است که عقل می گوید. موارد بسیاری وجود دارد هر مساله اصولی در صدها مساله فقهی تطبیقات دارد. یکی از بحث‌های تطبیقی که در مسائل امروزه و حال حاضر جامعه مطرح می شود این است که قدرت شرط تکلیف است. یکی از آثار خطابات قانونیه این است که قدرت شرط تکلیف نیست. اگر ما در قدرت شک کردیم، طبق نظر مشهور اصولیون و نظریه انحلال باید قائل به برائت بشویم و طبق نظریه امام(ره) و عدم انحلال باید قائل به احتیاط بشویم. در اینجا برخی از محققان عرصه سیاست خواسته اند نظریه امام(ره) را در عرصه فقه سیاسی تطبیق بدهند که اگر ما در زمان طاغوت بودیم و مبارزین شک کردند که آیا قدرت مبارزه با طاغوت و سرنگونی آن را داریم یا نداریم؟ آیا ما تکلیف داریم که مبارزه و قیام کنیم یا خیر؟ نظر مشهور اصولیون این است که برائتی بشویم و تکلیفی بر عهده ما نیست. لذا اگر علما قیام نکردند به این دلیل و با این مبنا بوده است. امام(ره) که قائل به احتیاط بودند و می فرمودند خطاب به عنوان کلی و عام تعلق گرفته است در شک در قدرت قائل به احتیاط می شدند لذا اقدام کردند و قیام خود را پایه ریزی کردند. نکته‌ای که نباید از آن غفلت کنیم این است که اگر می خواهیم عدم قیام دیگران را تحلیل کنیم و بگوییم برائتی هستند و اینکه امام(ره) چرا قیام کرد چون احتیاطی است اشتباه است چراکه قیام و عدم قیام ربطی به این قضایا ندارد. خود علما اصولی از جمله مرحوم نایینی می‌گویند در جایی که احراز مناط کنیم (در جاهایی که شک در قدرت داشتیم) ما قائل به احتیاط می‌شویم درست است که خطاب شامل آن نمی شود ولی چون ما احراز برایمان قطعی است اگر شک کردیم احتیاط می‌کنیم به همین دلیل مبارزه با طاغوت یکی از مواردی است که می‌توان از موارد احراز ملاک و مناط دانست که به قیام به سرنگونی و عدم رضایت به ولایت جائر می‌انجامد چه قادر باشیم و چه نباشیم. مرحوم امام(ره) هم در باب امر به معروف و تقیه این مساله را مطرح می‌کند. از جمله در کتاب تحریر‌الوسیله در باب امر به معروف به این مساله تصریح دارند. امام(ره) شرط عدم ترتب مفسده را به گونه ای مطرح می کنند و معنی می کنند که نتیجه آن مبارزه می‌شود. البته این نظریه آثار و فوائد بسیار زیاد دیگری هم دارد که از حوصله این جلسه ما خارج است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهرودی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۳ 💠رهبرانقلاب ‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷ ‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳ ‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایه‌ى دين است؛ مبناى همه‌ى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹ ‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸ @Jahade_tabeini
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
ره مکتب اصولی شهید صدر حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی جالب و خواندنی @salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله 🏳شهیدشیخ‌شهاب‌الدین‌سهرودی 🏳و دستور موکد و مکرر رهبری 🏳برتدریس‌وتعمیم‌فلسفه‌اسلامی/۲ 💠رهبرانقلاب ‼️فکر اسلامی در جنبه‌ی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه‌ خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفه‌ی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفه‌های غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیف‌تر از فلسفه‌ی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند، سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشد! ۹۷/۱۲/۱۳ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
باسمه تعالی دوستانی که در ۴ روز اخیر به بنده پیام دادند پیام خود را دوباره برای بنده بفرستند متاسفانه ایتای بنده مشکل پیدا کرده و بسیاری از پیامها محو شده اگر پیام شما پیگیری نشده علت این مشکل است متشکر @salmanraoofi
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️جریانات شورای عالی حوزه ♨️طبق پیگیری های انجام شده صحبتهای بعضی طلاب در روز 6 اسفند در با پخش مستقیم در اینستاگرام و پخش فیلم آن در کانال باعث واکنش اعضای شد ⛔️سر خط صحبتهای تریبون آزاد 🔻🔻 1⃣ درخواست باز شدن فضا برای استعدادهای تدریسی، بدون پارتی بازی 2⃣ لزوم شناخت نخبگان حوزوی و معرفی در صدا و سیما برای بازسازی وجهه طلاب و سهم خواهی برای نخبگان در مراکز راهبردی 3⃣درخواست برای باز کردن فضای انتقاد از مرکز مدیریت و شورای عالی 4⃣ درخواست رای گیری از طلاب برای انتخاب اعضای شورای عالی حوزه 5⃣ درخواست جوانگرایی در اعضای شورای عالی و انتخاب افرادی با سنین بین 40 تا 50 سال 6⃣انتقاد از بی توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب ♨️این انتقادات که با ناراحتی بیان شده باعث ناراحتی و احساس خطر اعضای شورای عالی شده و در تجمع حمایت از در 12 اسفند قسمت مهمی از صحبتها را به دفاع از اعضا و عملکرد شورای عالی حوزه اختصاص می دهد 🔻 ⭕️شهادت می دهم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم ⭕️دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند ⭕️رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد ⭕️توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند! ♨️در واکنش به این اتفاقات کانال در همان روز مطلبی به قلم رضا حسینی با عنوان جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! منتشر می کند که یک سوال اصلی دارد 🔻 ⭕️سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ ⭕️دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! ⭕️جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟! 💢همزمان با همه این اتفاقات اعضای شورای عالی خدمت مراجع می رسند و قضایا را همراه با تحلیل خود ارائه می کنند که باعث موضع گیری آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در روز 15 اسفند می شود ♨️آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی ✅در بعضی از جلسات، برخی از افراد کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع به اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ امام راحل فرمودند: کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند؛ کسانی که این سخنان را می گویند باید مراقب باشند ✅این روزها صحبتهای زیادی ازجوانگرایی است، معنای جوانگرایی را خیلی‌ها نمیدانند؛ جوانگرایی به این معنا نیست که پست کلیدی را به جوان بی‌تجربه یا کم‌تجربه بدهیم؛ منظور این است که اول مدیریتهای کوچکتر را به جوانان داده تا تجربه پیدا کنند و در ادامه برای مدیریتهای بالاتر آماده شوند ✅ جوانان در منطق اسلام از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نباید جوانگرایی را بد تفسیر کنیم ♨️ آیت ‌الله ‌العظمی نوری همدانی ✅شورای‌عالی‌حوزه را تأیید و حمایت می‌کنیم ✅شورای عالی حوزه متشکل از عده ای از فقهاست که بعد از عمری تدریس، فقاهت، تألیف و درس و بحث در سمت تصمیم گیری حوزه قرار دارند ✅این فقها هم‌گام با انقلاب بودند و زحمات بسیاری برای حوزه و انقلاب کشیدند و امروز با اخلاص و تجربه برای مدیریت و سیاسگذاری در حوزههای علمیه گام برداشته‌اند. ✅شورای عالی حوزه را از نظر اخلاص، سابقه و فقاهت و جنبه های مثبت تأیید و حمایت میکنیم، باید از زحمات اعضای این شورا تقدیر کنیم ♨️در ادامه واکنشهای شورای عالی امروز حجت الاسلام و المسلیمن غروی گفت: ⭕️ جامعه مدرسین و هم شورای عالی نسبت به مواضع رهبر معظم انقلاب حساس بوده و بی تفاوت نیستند. https://eitaa.com/khabarehowzeh
🔴 اختصاصی شارح 🔴 🔴 چهل سال گذشت!! مافات مضی!! ♦️شورای عالی حوزه و چهل سالی که گذشت! بعد از انقلاب 57 و مجاهدتهای پیرخمین و یاران باوفایش، کشور از چنگال رژیم سفاک و ضددین پهلوی خارج شد و در نتیجه حکومت اسلام مستقر و ولی فقیه حاکم شد. ♦️ در این برهه حوزه علمیه قم وارد یک مرحله حساس از حیات خود و از فرصتی استثنایی بهره مند شد که در طول تاریخ تاسیس حوزه، بلکه در طول تاریخ اسلام، بی بدیل بود. ♦️از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نوعی حکومت دینی را تجربه می‌کرد و بالطبع اصل مترقی ولکن خاک خورده ولایت فقیه در طول دوران غیبت مهجور بود،حوزه علمیه به مرجع فکری و منبع نرم افزاریِ حاکمیت و کشور مبدل گشت. ♦️ از این رو وظایف خطیری مثل حفظ و گسترش تشیع و وحدت اسلام، تربیت مبلغ دینی، تولید نرم افزار برای حکومت داری، ارتقاء سطح دینداری جامعه و رساندن صدای شیعه به جهان، متوجه آن شد. ♦️از نظر مردم و افکار عمومی، حوزه مادر انقلاب و پشتوانه فکری-علمی انقلاب بوده و هست، از این رو ریل‌گذاری و سیاستگذاری حوزه باید منطبق با این انتظار و مأموریت می‌بود. از این نکته نباید غافل شد که عملا شورای عالی حوزه، وظیفه سیاستگذاری حوزه های علمیه را عهده دار است، بنابراین ضروریست بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، این شورا درباره عملکرد و بهره‌وری خود توضیح و روشنگری نماید تا افکار عمومی بتواند ارزیابی درستی از این عملکرد و درستی راه رفته شده، داشته باشد. در بررسی‌های میدانی، بعضی از عناصر اصلی حاکمیت، همانند رهبری یا مسئولین قوه قضائیه، این عملکردها را برآورنده خواسته ها حکومت نمی دانند، چه از نظر تولید نرم افزار برای اداره دینی جامعه در عرصه های مختلف، چه از نظر تربیت مجتهد و روحانیت آگاه و شجاع برای اداره ارگانهای حاکمیتی مثل قوه قضائیه. حتی کار به جایی رسید که رهبری نسبت به انقلابی ماندن حوزه صریح تذکر داد. ♦️از دیگر نظر، طلاب و اساتید که دور رکن دیگر حوزه علمیه در کنار رکن مرجعیت به شمار می روند، از عملکرد شورای عالی اظهار نارضایتی می کنند، از اینرو می‌توان نارضایتی‌هایی در عرصه های : هدایت تحصیلی، روش های آموزشی، مهارتهای فرهنگی و تبلیغی، معیشت و رفاه را برشمرد. ناراضیان یکی از راهکارهای گره گشا را جوانسازی شورای عالی حوزه می دانند تا زمینه برای درک مقتضیات زمان، چابکی و شجاعت در تصمیم گیری ها مهیا شود. ♦️حضور مجتهدان جوان در این شوراء، می تواند به رشد و ارتقاء سطح آموزشی حوزه، درک نیازهای حاکمیت از حوزه، و در یک کلام «تحول مطلوب حوزه»، را میسر سازد. ♦️راهکاری دیگر این است که ارتباط شورای عالی حوزه با بدنه حوزه بیشتر شود و به درخواست‌ها و نیازها پاسخ داده شود، یا اینکه اعضای شورای عالی با نظر اساتید وطلاب حوزه انتخاب شوند. ♦️تاییدات مراجع معظم تقلید از شورای عالی حوزه هم برای طلاب و هم برای این شورا بسیار مغتنم است اما کار وقتی تمام است که همه ی ارکان حوزه(مرجعیت ،اساتید، طلاب و فضلا) از این نهاد عالی احساس رضایت نمایند. مهدی جعفری نیا ✅ eitaa.com/sharehnews
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 📋✏ به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، رهبر معظم انقلاب، یازدهم بهمن ماه سال جاری دیداری با محققان و پژوهشگران و اساتید فعال در تمدنی داشتند که اخبار خاصی به جز یک یادداشت از حجت الاسلام امامی و روایتی مختصر از حجت الاسلام علی محمدی، پیرامون آن منتشر نشد. 🔹 حجت الاسلام سیدمحمد حسین امامی مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی و رییس مؤسسه فتوح اندیشه اصفهان، از اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب نظران در عرصه تمدنی است که یکی از دو مهمان اصفهانی این دیدار نیز بوده است، 🔹 در این خصوص رسا در اصفهان گفت‌وگویی صمیمانه با حجت الاسلام متولی امامی در خصوص ابعاد مختلف این جلسه داشته است که مشروح آن در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است: 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 ✳ خبری از بریز و بپاش در این دیدار نبود 🔹 در دیداری که یازدهم بهمن ماه با رهبر معظم انقلاب داشتیم، نکته‌های بسیار ظریف و لطیفی به غیر از محتوای دیدار را شاهد بودیم، به امامت ایشان جماعت را اقامه کردیم و ایشان را با تمام مستحبات و با توجهی خاص به جا آوردند و دقایقی پس از نیز راز و نیازی با خدا داشتند. از نقاط مختلف کشور در جمع ما افرادي چون دكتر ، استاد ، استاد طاهرزاده، دكتر ، دكتر ، دكتر ، دكتر و... بودند. 🔹 نکته جالب توجه اینکه شامی تهیه نشده بود و شاهد بریز و بپاش بیت المال هم نبودیم، پذیرایی مختصر و ساده‌ای در حد چند مرتبه چای و یک شیرینی ساده صورت گرفت و حتی قندهایی که در قندان بود از حد معمول قندهایی که در بازار وجود دارد بسیار کوچکتر بود. 🔹 رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». 🔹 دكتر تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. استاد زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند. استاد بحث خوبي در موضوع ، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. 🔹 بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. ✳ سجده شکر به دلیل مباحث مطرح شده در این دیدار 🔹 مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد که موجب شادی انقلاب گشت و ایشان فرمودند من باید پس از این جلسه سجده شکر به جا بیاورم و تأکید کردند که انتظار نداشتم در حوزه مباحث تمدنی تا این حد رشد علمی داشته باشیم. 🔹 مباحثی که مطرح کردند چند نکته مهم داشت: نکته اول اینکه ایشان تأکید داشتند در مباحث ذهنی غرق نشوید و دقت داشته باشید تمدن یک امر عینی و عملی است، یک زمانی مسأله تهاجم فرهنگی مطرح شد اما بیشتر نگاه نظری به مسأله صورت گرفت، اگرچه ممکن است مسائل نظری لازم باشد اما باید برنامه عملی برای مباحث مختلف به ویژه مسأله تمدن و# تمدن سازی وجود داشته باشد. ایشان تأکید کردند که تمدن چیزی نیست که در کتابها می‌نویسید بلکه چیزی است که در کف میدان رقم خواهد خورد، در مباحث ذهنی غرق نشوید. 🔹 البته این نکته را هم باید مطرح کنم زمانی که بنده در محضر انقلاب صحبت می‌کردم به این مسأله اشاره کردم که متأسفانه پژوهشگاه‌ها مشغول مباحث نظری و تئوریک شده‌اند و درگیر با دشمن فرضی هستند و در جواب این موضوع فرمودند که این دیدگاه صحیح است اما بدون نظریه نمی‌توان کاری از پیش برد، در حقیقت ایشان به تولید نظریه و نظریه پردازی در مراکز علمی و پژوهشی تأکید داشتند ولی معتقد هستند طرح عملی در میدان شکل خواهد گرفت. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 ✳ تأکید امام به «امید» و زنده نگاه داشتن آن در جامعه 🔹 موضوع دیگری که مطرح کردند و بسیار مهم بود، مسأله توجه به «امید» بود، ایشان تأکید داشتند که امید را باید زنده نگه داشت و اگر امید در جامعه از بین برود حرکت ما در مسیر سازی کند خواهد شد و همگرایی اجتماعی برای دستیابی به اسلامی ضعیف خواهد شد. 🔹 در ادامه تأکید انقلاب بر مسأله امید و اهمیت امید در جامعه به گفت‌وگوی خود با یکی از علمای سوریه اشاره کردند و فرمودند: این عالم سوری به من گفت وقتی که پیرامون مسائل جبهه مقاومت آیه «إن معی ربی سیهدین» که آن آیه ای است که در آمده و حضرت موسی این جمله را زمانی گفتند که به لب رود نیل رسیدند و فرعون در تعقیب ایشان و قومشان بودند و افرادی در قوم گفتند که بزودی فرعونیان ما را اسیر خواهند کرد. حضرت موسی گفت «کلا، إن معی ربی، سیهدین» آن عالم سوری گفت زمانی که این آیه را شما خواندی ما در سوریه دیدیم و دلمان گرم شد و مطمئن شدیم که پیروز خواهیم بود و در نهایت نیز به پیروزی رسیدیم. ایشان تأکید داشتند امید در دل مردم باید به این صورت باشد. 🔹 محور دیگری که انقلاب در مباحث خود بر آن تأکید داشتند هم افزایی و قرار داشتن در کنار یکدیگر است، گروه‌های فعال در حوزه تمدنی باید در کنار یکدیگر باشند و فعالیت هم افزا داشته باشند، باید موج اجتماعی، علمی و در تمدنی ایجاد شود و باید گفت‌وگو در میان این گروه‌ها همواره دائر باشد. 🔹 مسأله دیگری که ایشان مطرح کردند تبدیل کردن ادبیات مباحث به یک بحث فاخر علمی بود نه اینکه صرفا یک بحث سرسری و تئوری باشد که در حاشیه قرار داشته باشد، نکته دیگر این بود که ایشان تأکید داشتند اسلامی باید به عنوان یک پدیده تمدنی دیده شود نه یک پدیده سیاسی. ✳ اسلامی یک پدیده تمدنی است نه سیاسی 🔹 این نکته که امام فرمودند نکته بسیار دقیقی است، اگر انقلاب اسلامی را یک پدیده سیاسی ببینیم یعنی یکبار را باید با فلانی بسنجیم، یکبار با فلانی و بار دیگر با فلانی، این یعنی سطح اسلامی را پایین می‌آوریم و به دنبال آن انتظارات اجتماعی مردم از اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی نزول خواهد کرد، اما اگر اسلامی به عنوان یک پدیده تمدنی دیده شود نه تنها سطح انتظارات در سطح تمدنی خواهد بود بلکه زمان انتظارات ما از دستاوردهای اسلامی ساز طولانی تر خواهد شد چرا که تمدن سازی نیازمند چند قرن زمان خواهد بود و در بازه زمانی طولانی مدت به نتیجه خواهد رسید. 🔹 زمانی بنده به کشورهای مختلف نظیر هند سفر داشتم و شاهد بودم علیرغم اینکه در این کشورها شکل گرفته اما هنوز اسامی معابر و میدان‌ها و خیابان‌ها همان اسامی است که پیش از انقلاب‌شان و برخلاف مسیر آنها تعیین شده بوده، این نشان دهنده سیاسی بودن انقلاب آنها است در حالی که در اسلامی شاهد هستیم رویکرد مردم به کلی تغییر کرد و تغییرات عمده‌ای در حوزه فرهنگی و مذهبی پدید آمد. 🔹 نکته مهمی که در باب مباحث اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی مطرح کردند این بود که ایشان فرمودند من گاهی به خیابان‌ها می‌آیم و مردم را می‌بینیم، مغازه‌ها را نگاه می‌کنم، متأسفانه می‌بینم از عبارت‌هایی نظیر کافی‌شاپ و هایپر مارکت استفاده شده در حالی که ما در فرهنگ خودمان عباراتی نظیر قهوه خانه و فروشگاه را داریم و این استفاده از عبارتهای انگلیسی به فرهنگ ما لطمه می‌زند. مراقبت از اصطلاحات و دیالوگ‌های یکی از مصادیق مراقبت از است. ✳ در این دیدار قابل توجه بود 🔹 مسأله جالب توجه در این نشست توجه انقلاب به جوانان حاضر در جلسه بود، فرصت صحبت کردن و ارائه مطالب در این جلسه در اختیار جوانان قرار گرفت، افراد پیشکسوت و صاحب جایگاه که از بزرگواران هم هستند امکان صحبت پیدا نکردن اما خامنه‌ای فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا صحبت کنیم و با دیدگاه‌های ما نسل‌های آشناتر بشوند. در پایان باید ابراز خرسندی کنم از اینکه انقلاب همواره با پژوهشگران و صاحب نظران و افراد مؤثر در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی دیدار دارند و این نشان دهنده توجه ویژه ایشان به مسائل علمی و فرهنگی است که برای جامعه علمی و پژوهشی کشور امید آفرین و مایه خوشحالی است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
📌📌 عضو شورای عالی گفت: و ایجاد جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود. 🔅🔅🔅 📋✏ به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی حسن عضو شورای عالی انقلاب در نشست تخصصی « بیانیه گام دوم انقلاب» که با محوریت علم و پژوهش و به همت دبیرخانه گام دوم سازمان بسیج دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد؛ گفت: آمریکایی‌ها تصور خروج خود از ایران را نمی‌کردند چه برسد به اینکه این انقلاب به مرحله تمدن‌سازی برسد. 🔹 وی در ادامه افزود: متصور نمی‌شد که قدرت دو قطبی شرق و غرب از بین برود و سربرآوردن قطب سوم به‌نام را پیش‌بینی نمی‌کرد. پس از فروپاشی شوروی نیز دو قطبی شرق و غرب از بین رفت و دو قطبی تمدن اسلامی و غرب شکل گرفت. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇👇
📌 عضو شورای عالی گفت: و ایجاد جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود. 🔅🔅🔅 🔹 عضو شورای عالی در تشریح بخش اول بیانیه گام دوم که بر موضوع بدیع بودن انقلاب اسلامی اشاره دارد، بیان کرد: نظام غرب آمادگی چنین تحول عظیمی را در ایران نداشت چرا که تمام برنامه‌ریزی خود را بر روی تضعیف و اسلام در ایران متمرکز کرده بود. برای تشریح ابعاد این برنامه می‌بایست به دوران قاجار و مشروطیت بپردازیم. 🔹 افزود: در دوران مشروطه با شعارهای و فتوای علمای نجف، نهضت آغاز شد اما با برنامه‌ریزی که به کمک لژهای فراماسونری، فرقه‌های بابیت و بهائیت و سایر روشنفکران غرب‌زده انجام شد، نهضت مشروطه به انحراف کشیده شد. در دوران مشروطه تمام جریان‌ها علیه دین و اقدام کردند و درنهایت با وجود آنکه قانون اساسی مشروطه شرط تأیید علمای دین را برای تصویب قوانین ذکر کرده بود، عملاً و کنار رانده شدند. 🔹 وی خاطرنشان کرد: در این شرایط، رضاخان با سر دادن شعارهای دینی و تظاهر به اعمال اسلامی اما با حمایت و برنامه انگلیس بر سر کار آمد. پس از به قدرت رسیدن پهلوی در ایران، رویکرد دین‌ستیزانه رضاخان آشکار شد. رژیم پهلوی اولین حکومت در تاریخ ایران بود که با کمک کودتا بر سر کار آمد. این رژیم ریشه داخلی نداشت و به‌عنوان اولین دست‌نشانده خارجی محسوب می‌شود. 🔹 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پس از به قدرت رسیدن، رضاخان تمام تلاش خود را برای سکولار کردن حکومت آغاز کرد. سلطنت سکولار برای اولین بار در ایران ایجاد شد. پیش از آن، شاهان قاجار شعارهای دینی می‌دادند و علناً در مقابل جریان مذهبی واکنش منفی نشان نمی‌دادند. حتی پیش از اسلام نیز همه حکومت‌های ایران خود را دینی می‌دانستند. هرچند تمام این حکومت‌ها فقط تظاهر به دین‌داری می‌کردند و در حقیقت حکومتی سکولار بودند. 🔹 اظهار کرد: کسانی که شعار باستان می‌دهند، توجه نمی‌کنند که در دوران پهلوی حتی به دنبال تغییر الفبای فارسی بودند و تغییرات این رژیم منحصر به تغییر پوشش و ایرانی نبود. در این دوران بازسازی و تأسیس حوزه علمیه توسط آیت‌الله با اولویت ساماندهی هویت دینی انجام شد. ایشان با تقیه سیاسی به مسائل سیاسی وارد نشدند تا بتوان پایه‌های حوزه علمیه را تقویت کرد. 🔹 وی تأکید کرد: ‌اینکه معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند پدیده انقلاب اسلامی حرکتی بود که سابقه و انتظار این حرکت در جهان وجود نداشت، به‌دلیل این است که تشکیلات و تمام ابزارهای غرب همانند فرقه‌های انحرافی تلاش خود را برای فروپاشی اساس متمرکز کرده بودند اما انقلاب اسلامی این برنامه‌ها را برهم زد. 🔹 تصریح کرد: تشکیلات اکنون نیز در فرانسه قدرت حاکم را دارد و تنها در ایران از اسلامی شکست خورد. این تشکیلات و ابزارهای دیگر غرب هنوز هم تأثیرگذار هستند و اسلامی را منحرف کرده‌اند. در بسیاری از کشورها با کودتا و جنگ داخلی حرکت‌های اسلامی را به شکست رساندند و به‌نوعی می‌توان گفت دیگر در خان اول متوقف شدند اما اسلامی به خان هفتم خود یعنی مرحله رسیده است. 🔹 عضو شورای عالی تصریح کرد: بعد از سر کار آمدن پهلوی، چندین خطر ایجاد شد که انگلیس و آمریکا تصور می‌کردند روحانیت نمی‌تواند از این چالش‌ها عبور کند، چه برسد به اینکه به مرحله انقلاب و تمدن‌سازی برسند. اولین چالش مربوط به جریان حکومت بود که تمام تلاش خود را برای مقابله با دین و روحانیت انجام می‌داد. 👇 وی افزود: چالش دوم جریان کمونیست‌ها در ایران بود. این جریان تأثیر زیادی بر دانشگاه‌های ایران گذاشته بود و در برهه‌ای از تاریخ شاهد آن هستیم که جریان ایران و کمونیست‌ها به اتحادی برای مقابله با دین رسیدند. اکنون نیز تأثیرات افراد غرب‌زده یا چپگرا در ایران باقی است. 🔹 وی با اشاره به مبحث در حکومت اذعان کرد: وظیفه در حکومت این است که باید صلاحیت‌های خود را نشان دهند. عده‌ای در کشور به جوانان اعتماد ندارند و در توجیه بی‌اعتمادی خود، بی‌تجربه بودن جوانان و احتمال انحراف آنان را مطرح می‌کنند که باید در مقابل این توجیه، جوانان فعالیت‌های خود را ثابت کرده و نشان دهند که یک نسل در حوزه و دانشگاه‌های اسلامی تربیت شده‌اند و ارزش‌های به آنها منتقل شده است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇👇